Column Arno Smits (BOVAG): Jacht op de fabriek

Column Arno Smits (BOVAG): Eigen verantwoordelijkheid

"Ik betwijfel of ouders wel goed in de gaten hebben wat ze nou eigenlijk kopen voor hun zoon of dochter" Foto: BOVAG

In zijn maandelijkse column voor RijschoolPro praat Arno Smits over het wel en wee binnen de rijschoolbranche. Deze maand blikt hij terug op de BOVAG Rijinstructeursdag en benadrukt hij de verantwoordelijkheid die BOVAG zelf draagt voor het verbeteren en optimaal houden van de verkeersveiligheid.

De grote animo voor de allereerste BOVAG Rijinstructeursdag, die afgelopen maand in het BOVAGhuis werd georganiseerd, stemt mij zeer tevreden en maakt me bovendien ontzettend trots. Vorig jaar ontsproot dit idee, omdat we met z’n allen aan de lat staan voor het verbeteren van de verkeersveiligheid. Sterker nog: er wordt van allerlei kanten naar ons gekeken. We kunnen als rijscholenbranche simpelweg niet alleen maar vanaf de zijlijn staan roepen. En daarom besloten we zelf de handschoen op te pakken en samen met diverse opleiders een bijscholingsprogramma te ontwikkelen dat we op 13 februari collectief uitrolden. En met succes, mogen we wel zeggen: maar liefst 84 instructeurs namen tegelijkertijd deel aan de WRM-bijscholing die volledig gestaafd was op verkeersveiligheid.

Maar niet alleen de instructeurs lieten zich van hun beste kant zien in Bunnik, want ook de ondernemers zelf reisden in groten getale af naar het BOVAGhuis. Om zich onder andere bij te laten praten over diverse lobbydossiers, zoals Code 78 en de richtlijn voor rijbewijs C1, maar vooral ook om daarover méé te praten.

Doelen

De formele evaluatie van de BOVAG Rijinstructeursdag moet nog volgen als ik dit schrijf, maar we beraden ons nu al op een vervolg. In welke vorm dan ook, we blijven de aangesloten rijschoolhouders ondersteunen in het verbeteren van de kwaliteit van hun opleidingen en de tevredenheid en professionaliteit van instructeurs en ondernemers. Zo pleiten wij ook voor verhoging van het instroomniveau van beginnende instructeurs, strakkere eisen aan WRM-opleidingen en aan het IBKI-examen. Om de hand dan direct ook in eigen boezem te steken: alle instructeurs van mijn eigen rijschool starten dit jaar met RIS 2.0. Vanwege de extra scholing en omdat ik erop vertrouw dat dit hen helpt om kandidaten nog beter voor te bereiden op een verantwoorde en veilige deelname aan het verkeer.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu RijschoolPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de rijschoolbranche. Voor slechts € 6,50 per maand heeft u toegang tot alle artikelen.

start abonnement

 
 

Auteur: Else van Andel

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Column Arno Smits (BOVAG): Eigen verantwoordelijkheid | RijschoolPro
Column Arno Smits (BOVAG): Jacht op de fabriek

Column Arno Smits (BOVAG): Eigen verantwoordelijkheid

"Ik betwijfel of ouders wel goed in de gaten hebben wat ze nou eigenlijk kopen voor hun zoon of dochter" Foto: BOVAG

In zijn maandelijkse column voor RijschoolPro praat Arno Smits over het wel en wee binnen de rijschoolbranche. Deze maand blikt hij terug op de BOVAG Rijinstructeursdag en benadrukt hij de verantwoordelijkheid die BOVAG zelf draagt voor het verbeteren en optimaal houden van de verkeersveiligheid.

De grote animo voor de allereerste BOVAG Rijinstructeursdag, die afgelopen maand in het BOVAGhuis werd georganiseerd, stemt mij zeer tevreden en maakt me bovendien ontzettend trots. Vorig jaar ontsproot dit idee, omdat we met z’n allen aan de lat staan voor het verbeteren van de verkeersveiligheid. Sterker nog: er wordt van allerlei kanten naar ons gekeken. We kunnen als rijscholenbranche simpelweg niet alleen maar vanaf de zijlijn staan roepen. En daarom besloten we zelf de handschoen op te pakken en samen met diverse opleiders een bijscholingsprogramma te ontwikkelen dat we op 13 februari collectief uitrolden. En met succes, mogen we wel zeggen: maar liefst 84 instructeurs namen tegelijkertijd deel aan de WRM-bijscholing die volledig gestaafd was op verkeersveiligheid.

Maar niet alleen de instructeurs lieten zich van hun beste kant zien in Bunnik, want ook de ondernemers zelf reisden in groten getale af naar het BOVAGhuis. Om zich onder andere bij te laten praten over diverse lobbydossiers, zoals Code 78 en de richtlijn voor rijbewijs C1, maar vooral ook om daarover méé te praten.

Doelen

De formele evaluatie van de BOVAG Rijinstructeursdag moet nog volgen als ik dit schrijf, maar we beraden ons nu al op een vervolg. In welke vorm dan ook, we blijven de aangesloten rijschoolhouders ondersteunen in het verbeteren van de kwaliteit van hun opleidingen en de tevredenheid en professionaliteit van instructeurs en ondernemers. Zo pleiten wij ook voor verhoging van het instroomniveau van beginnende instructeurs, strakkere eisen aan WRM-opleidingen en aan het IBKI-examen. Om de hand dan direct ook in eigen boezem te steken: alle instructeurs van mijn eigen rijschool starten dit jaar met RIS 2.0. Vanwege de extra scholing en omdat ik erop vertrouw dat dit hen helpt om kandidaten nog beter voor te bereiden op een verantwoorde en veilige deelname aan het verkeer.

Wilt u dit artikel lezen?

Word nu RijschoolPro Premium Abonnee en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de rijschoolbranche. Voor slechts € 6,50 per maand heeft u toegang tot alle artikelen.

start abonnement

 
 

Auteur: Else van Andel

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.