Nieuwe theorie-examens motor en bromfiets per 1 juli
De theorie-examens voor de motor en bromfiets worden in het kader van periodiek onderhoud per 1 juli aangepast. Zo worden er nieuwe vraagvormen aan het examen toegevoegd, wordt de slaagnorm iets aangepast en wordt het uitslagformulier in een nieuw jasje gestoken.
Bij de invoering van het theorie-examen voor de motor en bromfiets werd er alleen getoetst met ja/nee-vragen. Intussen zijn er nieuwe vraagvormen zoals meerkeuze- en sleepvragen bij gekomen en wordt een kandidaat getoetst op nieuwe onderwerpen zoals milieuwetgeving, meldt het CBR. “We gaan in het theorie-examen meer gebruik maken van die examenvragen waarmee scherper getoetst kan worden of iemand de examenstof voldoende beheerst”, aldus de organisatie.
Slaagnorm
Het aantal examenvragen blijft gelijk, maar de slaagnorm verandert wel. Op dit moment moet een kandidaat 44 van de 50 vragen goed hebben om te slagen voor het examen. Vanaf 1 juli zijn 43 juiste antwoorden genoeg voor het bromfietsexamen en 41 voor het motorexamen. De slaagnorm is aangepast nadat een expertgroep (KNMV, BOVAG, FAM, LBKR, VRB, OTCRijonder) onder begeleiding van onderzoeksbureau RCEC heeft besloten hoeveel vragen naar hun expertise goed beantwoord horen te worden.
Het uitslagformulier verandert tevens vanaf 1 juli. Een kandidaat kan voortaan niet langer zien welke vragen hij of zij fout beantwoord heeft, maar wel welk specifiek onderwerp nog aandacht nodig heeft.
Lees ook:
- Opdrachten examenkandidaten AVD vanaf 1 mei via examinator
- Van motor tot vrachtwagen: Roy (18) heeft alle rijbewijzen
De foutmarge wordt “iets” aangepast. Voor het A theorie maar liefst 50% meer foutmarge ( van 6 naar 9).
Dan kunnen we de discussie over verkeersveiligheid en de turbotheorie aanbieders dus niet meer serieus nemen.