
Column Gijs Kantelberg (VerkeersAcademie): instructeurs in de frontlinie
In zijn columns voor RijschoolPro werpt Gijs Kantelberg van De VerkeersAcademie een blik op belangrijke thema’s binnen de rijschoolbranche. In deze eerste column schrijft hij over de steeds verder ontwikkelde rijhulpsystemen in (les)auto’s en de onderwijzende rol die een rijinstructeur hierin moet aannemen.
Ons werkveld en de wereld van mobiliteit verandert in hoog tempo, dat zal niemand ontgaan. Ik heb het dan niet eens over de nabije toekomst met een nieuwe rij- en instructeursopleiding, maar over het hier en nu. Hoe anders is een gemiddelde (les)auto anno 2023 vergeleken met twintig of zelfs met nog maar tien jaar geleden? Een auto is verworden tot een rijdende computer die veel taken uit handen neemt of daarbij op z’n minst ondersteunt.
Maar wat zien wij? De meeste instructeurs laten het gros van de technologische hulpmiddelen links liggen tijdens de opleiding. ‘Omdat er toch niet op wordt geëxamineerd’ of ‘omdat de leerling het niet wil’. Op school zal de kandidaat waarschijnlijk ook geen zin hebben in geschiedenis of wiskunde. Voor zover lesauto’s nu nog niet zijn voorzien van rijhulpsystemen of ‘ADAS’: elke nieuw verkochte lesauto vanaf medio 2024 heeft conform Europese regelgeving standaard een hele waslijst aan ADAS aan boord. Of het CBR dat nu examineert of niet. De auto van paps en mams, waar uw leerling na het afronden van de rijopleiding in gaat rijden, heeft dat óók. En die leerlingen – en vooral hun papa’s en mama’s – zullen maar wat blij zijn als hun instructeur hen heeft geleerd hoe een adaptieve cruise control, een rijstrookondersteuning en een intelligente snelheidsassistent werken. Natuurlijk, autorijden zal iedereen gewoon zelf moeten doen, maar deze systemen zijn in het leven geroepen om het verkeer veiliger te maken. Net zoals het de taak van een rijinstructeur is om het verkeer veiliger te maken en vooral om zelfbewuste en veilige verkeersdeelnemers af te leveren. De instructeurs staan daarvoor in de frontlinie en zijn primair verantwoordelijk voor het bijbrengen van kennis en kunde over het moderne verkeer. Examenstof of niet.
Voor wat betreft ADAS is er in de instructieboekjes van de auto’s voldoende informatie te vinden, maar het interpreteren van de systemen in de praktijk is andere koek. Nieuwe, maar ook ervaren rijinstructeurs horen wat mij betreft voorop te lopen met deze kennis in plaats van op te leiden voor oude concepten. Met de verplichting van ADAS in nieuwe voertuigen wordt het interpreteren daarvan op termijn ook een examen-eis. Los daarvan, instructeurs kunnen zich nu al onderscheiden in de markt door juist wél nadrukkelijk aandacht te besteden aan de rijhulpsystemen. Bijvoorbeeld door daar specifieke bijscholing voor te volgen. Leerzaam en nuttig, maar vooral: onderscheidend. De toekomst is nu!
Gijs Kantelberg
De VerkeersAcademie
Lees ook:
- Column Arno Smits (BOVAG): Eigen verantwoordelijkheid
- Word jij de nieuwe columnist van RijschoolPro?
U las zojuist één van de gratis premium artikelen.
Wilt u onbeperkt lezen? Sluit nu een actie abonnement af en krijg onbeperkt toegang tot vakinformatie over de rijschoolbranche.
Voor slechts € 6,- per maand heeft u toegang tot alle artikelen.
Bent u al abonnee?