‘Toenemende twijfel over aanschaf elektrische auto’
wegenbelasting

‘Toenemende twijfel over aanschaf elektrische auto’

De motorrijtuigenbelasting tikt aan, want hoe zwaarder, hoe duurder Foto: Shutterstock

De verkoop van elektrische auto’s zakt in. Kopers twijfelen omdat over ruim een jaar ook voor deze wagens motorrijtuigenbelasting moet worden betaald. Nederland is niet langer Europees koploper op deze markt, meldt het AD.

Wie een elektrische auto rijdt, hoeft geen wegenbelasting te betalen, maar dat verandert vanaf 2025. In dat jaar gaat een kwart van het belastingtarief gelden en vanaf 2026 moet de volle mep worden betaald. Die motorrijtuigenbelasting tikt aan, want hoe zwaarder hoe duurder, en elektrische auto’s zijn 300 tot 600 kilo zwaarder dan vergelijkbare brandstofauto’s. Zo gaat een kleine elektrische Fiat 500 op basis van het gewicht 720 euro per jaar aan wegenbelasting kosten en een Tesla Model X zelfs 1800 euro.

De afgelopen maanden merken de dealers dat er minder elektrische auto’s worden verkocht. “Kopers zijn onzeker. Wat ons betreft is deze belastingmaatregel geen gelopen race. Er moet een gewichtscorrectie komen voor de motorrijtuigenbelasting, anders haken kopers af en halen we de klimaatdoelen niet”, zegt Paul de Waal van BOVAG.

Lees ook:

Auteur: Else van Andel

Bron: ANP MediaWatch

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Toenemende twijfel over aanschaf elektrische auto’ | RijschoolPro
‘Toenemende twijfel over aanschaf elektrische auto’
wegenbelasting

‘Toenemende twijfel over aanschaf elektrische auto’

De motorrijtuigenbelasting tikt aan, want hoe zwaarder, hoe duurder Foto: Shutterstock

De verkoop van elektrische auto’s zakt in. Kopers twijfelen omdat over ruim een jaar ook voor deze wagens motorrijtuigenbelasting moet worden betaald. Nederland is niet langer Europees koploper op deze markt, meldt het AD.

Wie een elektrische auto rijdt, hoeft geen wegenbelasting te betalen, maar dat verandert vanaf 2025. In dat jaar gaat een kwart van het belastingtarief gelden en vanaf 2026 moet de volle mep worden betaald. Die motorrijtuigenbelasting tikt aan, want hoe zwaarder hoe duurder, en elektrische auto’s zijn 300 tot 600 kilo zwaarder dan vergelijkbare brandstofauto’s. Zo gaat een kleine elektrische Fiat 500 op basis van het gewicht 720 euro per jaar aan wegenbelasting kosten en een Tesla Model X zelfs 1800 euro.

De afgelopen maanden merken de dealers dat er minder elektrische auto’s worden verkocht. “Kopers zijn onzeker. Wat ons betreft is deze belastingmaatregel geen gelopen race. Er moet een gewichtscorrectie komen voor de motorrijtuigenbelasting, anders haken kopers af en halen we de klimaatdoelen niet”, zegt Paul de Waal van BOVAG.

Lees ook:

Auteur: Else van Andel

Bron: ANP MediaWatch

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.