TU-studenten met eigen elektrische motor de wereld rond

Studenten van de Technische Universiteit van Eindhoven zijn een elektrische motor aan het ontwikkelen en bouwen, waarmee volgend jaar in tachtig dagen rond de wereld gereden moet worden. Het team, bestaande uit 29 studenten, wil in april 2016 met de motor deelnemen aan de eerste editie van een race voor duurzame voertuigen. “We willen laten zien dat elektrische voertuigen krachtig genoeg zijn om de hele wereld rond te kunnen”, zo wordt aangegeven.

Met de elektrische motor, waarvan het ontwerp donderdag werd gepresenteerd, moet tijdens de 80 Day Race in totaal zo’n 40.000 kilometer worden gereden, zonder dat daarbij fossiele branstroffen worden gebruikt. De start en de finish van de race worden vastgesteld, maar aan de route langs acht landen mag het team zelf invulling geven. Het team dat de verschillende etappes het snelst aflegt, is de winnaar van de race.

Motor

Het team van studenten is al enkele maanden bezig met het project. In september vorig jaar werd begonnen met het ontwerp en inmiddels is ook aan het ontwikkelen van een prototype begonnen. In juni moeten de eerste testritten met de motor gemaakt kunnen worden. “We willen de wereld laten zien dat het al mogelijk is om een duurzame motor te bouwen die geschikt is voor grote afstanden.”

De motor krijgt een actieradius van zo’n 400 kilometer, zo stellen de ontwikkelaars. Maar gezien de routes die veelal over snelwegen zullen leiden, denkt het team minimaal 200 kilometer op een volle batterij te kunnen rijden. Per dag moet zo’n 500 kilometer worden afgelegd om binnen 80 dagen de wereld rond te zijn. Door middel van een modulaire batterij kan onder meer op ieder moment de batterij worden vervangen, zo wordt aangegeven. Dat maakt dat hij ook kan worden vervangen door een nieuwere versie van een batterij wanneer de technologie is verbeterd en de capaciteit groter is.

Elektrisch

Het team gaat meerdere motoren bouwen om aan de race deel te nemen. Hoeveel precies, dat is nog onbekend. Ook welke studenten volgend jaar namens het team daadwerkelijk op de motoren zullen rijden, moet nog worden bepaald, zo wordt gesteld.

Bekijk hieronder de impressie van het prototype van de zogenaamde STORM:

Auteur: Roosmarijn Dierick

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

TU-studenten met eigen elektrische motor de wereld rond | RijschoolPro

TU-studenten met eigen elektrische motor de wereld rond

Studenten van de Technische Universiteit van Eindhoven zijn een elektrische motor aan het ontwikkelen en bouwen, waarmee volgend jaar in tachtig dagen rond de wereld gereden moet worden. Het team, bestaande uit 29 studenten, wil in april 2016 met de motor deelnemen aan de eerste editie van een race voor duurzame voertuigen. “We willen laten zien dat elektrische voertuigen krachtig genoeg zijn om de hele wereld rond te kunnen”, zo wordt aangegeven.

Met de elektrische motor, waarvan het ontwerp donderdag werd gepresenteerd, moet tijdens de 80 Day Race in totaal zo’n 40.000 kilometer worden gereden, zonder dat daarbij fossiele branstroffen worden gebruikt. De start en de finish van de race worden vastgesteld, maar aan de route langs acht landen mag het team zelf invulling geven. Het team dat de verschillende etappes het snelst aflegt, is de winnaar van de race.

Motor

Het team van studenten is al enkele maanden bezig met het project. In september vorig jaar werd begonnen met het ontwerp en inmiddels is ook aan het ontwikkelen van een prototype begonnen. In juni moeten de eerste testritten met de motor gemaakt kunnen worden. “We willen de wereld laten zien dat het al mogelijk is om een duurzame motor te bouwen die geschikt is voor grote afstanden.”

De motor krijgt een actieradius van zo’n 400 kilometer, zo stellen de ontwikkelaars. Maar gezien de routes die veelal over snelwegen zullen leiden, denkt het team minimaal 200 kilometer op een volle batterij te kunnen rijden. Per dag moet zo’n 500 kilometer worden afgelegd om binnen 80 dagen de wereld rond te zijn. Door middel van een modulaire batterij kan onder meer op ieder moment de batterij worden vervangen, zo wordt aangegeven. Dat maakt dat hij ook kan worden vervangen door een nieuwere versie van een batterij wanneer de technologie is verbeterd en de capaciteit groter is.

Elektrisch

Het team gaat meerdere motoren bouwen om aan de race deel te nemen. Hoeveel precies, dat is nog onbekend. Ook welke studenten volgend jaar namens het team daadwerkelijk op de motoren zullen rijden, moet nog worden bepaald, zo wordt gesteld.

Bekijk hieronder de impressie van het prototype van de zogenaamde STORM:

Auteur: Roosmarijn Dierick

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.