Marktkansen voor motorrijlessen grootst buiten de Randstad

Het aantal motorfietsen in ons land is sinds 1995 ruim verdubbeld. Het absolute aantal tweewielers liep sinds dat jaar op van zo’n 308.000 exemplaren naar ruim 652.000 stuks begin dit jaar. Dat blijkt uit CBS-cijfers die door Bovag zijn geanalyseerd. Daaruit bleek verder dat alleen in de Randstedelijke provincies het motorfietsbezit onder het landelijk gemiddelde van 39 motoren per 1000 inwoners ligt. De meeste kansen voor opleiders voor het motorrijbewijs lijken te liggen in Drenthe, Friesland en Zeeland.

In Drenthe zijn de meeste motoren geregistreerd: maar liefst 53 voor iedere 1000 inwoners (ongeveer een op de negentien). De meeste van alle geregistreerde motoren zijn te vinden in Zuid-Holland, waar 108.000 motorfietsen rondrijden. Gemiddeld gezien zijn hier met 30 stuks per 1000 inwoners echter het minste aantal motoren te vinden.

Utrecht en Noord-Holland

Na Zuid-Holland zijn er ook in de andere Randstedelijke provincies, Utrecht en Noord-Holland, gemiddeld weinig motorfietsen te vinden: respectievelijk 34 en 37 op de 1000 inwoners. Daarnaast ligt Flevoland op hetzelfde niveau als Noord-Holland en daarmee onder het landelijk gemiddelde.

De meeste kansen voor aanbieders van motorrijlessen lijken naast Drenthe in Friesland en Zeeland te liggen. Hier hebben gemiddeld 47 en 46 per 1000 inwoners een motorfiets geregistreerd staan. Uit de infographic van Bovag blijkt verder dat ook in alle andere provincies gemiddeld meer dan veertig op de duizend inwoners en het bezit is van een motorfiets. Sinds 2000 is er de grootste progressie geboekt in Groningen met een stijging van 69 procent.

Motorrijbewijzen

Het aantal Nederlanders met een motorrijbewijs is al lange tijd vrij stabiel met ongeveer 1,3 miljoen. In de loop van de jaren is er wel veel veranderd aan de eisen voor het halen van het rijbewijs. Zo werden motoren naar lichte en zware categorieen opgedeeld, zijn er sinds 2004 twee praktijkexamens (voertuigbeheersing en verkeersdeelneming) en sinds 2013 zelfs nog een derde.

Volgens de Bovag weerhouden deze opgeworpen drempels de motorrijders niet. “Liefhebbers laten zich echter niet afschrikken en bovendien blijkt de motorfiets crisisbestendig; daar waar het werd beschouwd als luxeproduct, heeft vrijwel niemand z’n tweewieler de afgelopen jaren vaarwel gezegd. Motoren worden ook steeds vaker voor woon-werkverkeer ingezet”, zo wordt gesteld.

Auteur: Lars Verpalen

1 reactie op “Marktkansen voor motorrijlessen grootst buiten de Randstad”

Ronald Outlook|07.10.15|19:30

Wat vroeger een formaliteit was (motorrijbewijs halen) is nu een absurd onmogelijk iets geworden; 3 toetsen, certificaten die zo verlopen zijn; waar moet je de tijd vandaan halen als fulltime werknemer (ook i.v.m. examens) ?
Beoordeeld worden door mensen die het op de gemakkelijke manier gehaald hebben. In België gewoon de mogelijkheid 125 cc te rijden met een autorijbewijs, waarom hier niet ? Brommer 51 km per uur lopen ? Opnieuw
keuren bij RDW; we zijn wel goed genoeg door te werken tot 70 ?!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Marktkansen voor motorrijlessen grootst buiten de Randstad | RijschoolPro

Marktkansen voor motorrijlessen grootst buiten de Randstad

Het aantal motorfietsen in ons land is sinds 1995 ruim verdubbeld. Het absolute aantal tweewielers liep sinds dat jaar op van zo’n 308.000 exemplaren naar ruim 652.000 stuks begin dit jaar. Dat blijkt uit CBS-cijfers die door Bovag zijn geanalyseerd. Daaruit bleek verder dat alleen in de Randstedelijke provincies het motorfietsbezit onder het landelijk gemiddelde van 39 motoren per 1000 inwoners ligt. De meeste kansen voor opleiders voor het motorrijbewijs lijken te liggen in Drenthe, Friesland en Zeeland.

In Drenthe zijn de meeste motoren geregistreerd: maar liefst 53 voor iedere 1000 inwoners (ongeveer een op de negentien). De meeste van alle geregistreerde motoren zijn te vinden in Zuid-Holland, waar 108.000 motorfietsen rondrijden. Gemiddeld gezien zijn hier met 30 stuks per 1000 inwoners echter het minste aantal motoren te vinden.

Utrecht en Noord-Holland

Na Zuid-Holland zijn er ook in de andere Randstedelijke provincies, Utrecht en Noord-Holland, gemiddeld weinig motorfietsen te vinden: respectievelijk 34 en 37 op de 1000 inwoners. Daarnaast ligt Flevoland op hetzelfde niveau als Noord-Holland en daarmee onder het landelijk gemiddelde.

De meeste kansen voor aanbieders van motorrijlessen lijken naast Drenthe in Friesland en Zeeland te liggen. Hier hebben gemiddeld 47 en 46 per 1000 inwoners een motorfiets geregistreerd staan. Uit de infographic van Bovag blijkt verder dat ook in alle andere provincies gemiddeld meer dan veertig op de duizend inwoners en het bezit is van een motorfiets. Sinds 2000 is er de grootste progressie geboekt in Groningen met een stijging van 69 procent.

Motorrijbewijzen

Het aantal Nederlanders met een motorrijbewijs is al lange tijd vrij stabiel met ongeveer 1,3 miljoen. In de loop van de jaren is er wel veel veranderd aan de eisen voor het halen van het rijbewijs. Zo werden motoren naar lichte en zware categorieen opgedeeld, zijn er sinds 2004 twee praktijkexamens (voertuigbeheersing en verkeersdeelneming) en sinds 2013 zelfs nog een derde.

Volgens de Bovag weerhouden deze opgeworpen drempels de motorrijders niet. “Liefhebbers laten zich echter niet afschrikken en bovendien blijkt de motorfiets crisisbestendig; daar waar het werd beschouwd als luxeproduct, heeft vrijwel niemand z’n tweewieler de afgelopen jaren vaarwel gezegd. Motoren worden ook steeds vaker voor woon-werkverkeer ingezet”, zo wordt gesteld.

Auteur: Lars Verpalen

1 reactie op “Marktkansen voor motorrijlessen grootst buiten de Randstad”

Ronald Outlook|07.10.15|19:30

Wat vroeger een formaliteit was (motorrijbewijs halen) is nu een absurd onmogelijk iets geworden; 3 toetsen, certificaten die zo verlopen zijn; waar moet je de tijd vandaan halen als fulltime werknemer (ook i.v.m. examens) ?
Beoordeeld worden door mensen die het op de gemakkelijke manier gehaald hebben. In België gewoon de mogelijkheid 125 cc te rijden met een autorijbewijs, waarom hier niet ? Brommer 51 km per uur lopen ? Opnieuw
keuren bij RDW; we zijn wel goed genoeg door te werken tot 70 ?!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.