‘Aangepaste motor voor gehandicapten ook in Nederland invoeren’

Aangepaste motorfiets met Feetless Biking System (FBS). Foto: Költgen

Niet toegewezen zijn op een tweespan of driewieler maar de vrijheid ervaren van een ‘gewone’ motorfiets. Het in Duitsland ontwikkelde Feetless Biking System moet ervoor zorgen dat motorrijders met een fysieke beperking dezelfde mogelijkheden krijgen als bestuurders zonder handicap. Drie initiatiefnemers houden binnenkort een testdag voor motorrijders met een handicap om kennis te laten maken met de techniek en om het CBR te overtuigen deze ook in Nederland goed te keuren.

“Het systeem bestaat al sinds 1999 en wordt over de hele wereld geleverd, maar in Nederland is het nog niet toegestaan”, zegt rijschoolhouder Anton Vos, een van de initiatiefnemers die de techniek wil introduceren in Nederland. Hij is al vier jaar bezig een goedkeuring van het CBR te krijgen. “Hoewel ik geen handicap heb, voel ik me hier verantwoordelijk voor. Ik werk er graag aan mee.”

Testdag

Het Feetless Biking System van Költgen is een aanvulling op de bestaande technieken. Achterop de motorfiets is een pneumatische installatie met compressor gevestigd. Om bij het stilstaan het voertuig en motorrijder in balans te houden hoeft de motorrijder slechts een druk op de knop op het stuur te bedienen. Bij een noodrem klappen de zijwielen in 0,4 seconden uit, waardoor de motorrijder in balans blijft als het voertuig stil komt te staan. Költgen heeft in totaal zo’n 7.500 motorfietsen omgebouwd om ze geschikt te maken voor personen met een fysieke handicap. Daarvan rijden er 44 rond met het Feetless Biking System.

Samen met Willi Költgen en motorliefhebber Karel Hanse, die zelf een handicap heeft, houdt Anton Vos in april een testdag om het systeem uit te proberen. Hiervoor zijn ze op zoek naar nog meer motorrijders met een handicap. Van de testritten worden opnames gemaakt. “Deze beelden worden gebruikt om de instanties te overtuigen dat je ook met een handicap uitstekend kunt motorrijden.”

‘Lekker in de bochten hangen’

Hanse leeft al 51 jaar zonder been. Het werd geamputeerd vanwege botkanker toen hij tien jaar oud was. “De behandelmethoden tegen kanker waren toen nog niet zo ver als nu”, zegt Hanse. “Bij mij is het niet mogelijk een prothese te dragen waarmee ik mijn been kan sturen.” In Nederland is hij daarom aangewezen op een motor met zijspan of een driewieler. “Voor mij is een solomotor veel praktischer, omdat deze achterop de camper kan. Maar natuurlijk gaat het ook om de ervaring van het motorrijden: ik wil lekker in de bochten kunnen hangen.”

In veel landen is het voor gehandicapten wél mogelijk te rijden met de techniek van Költgen, zoals in Duitsland, België, Noorwegen en Zwitserland, vertelt Hanse. “Ik snap niet waarom dit nog niet kan in Nederland. De toestemming van de RDW hebben we in ieder geval. Die ziet het systeem als een toevoeging op de motor en daar is niets mis mee.” Het is nu wachten op de goedkeuring van het CBR. “Wij zijn nog aan het onderzoeken of dit voertuig aan alle eisen voldoet”, laat CBR-woordvoerder Irene Heldens weten.

Compensatie

Heldens vertelt dat het CBR altijd uitgaat van de mogelijkheden als er wordt gekeken naar rijgeschiktheid. “Dat leidt vaak tot zeer geavanceerde aanpassingen voor mens en voertuig”, vertelt Heldens. “Voorwaarde is altijd dat deze aanpassingen volledig compensatie bieden voor de beperking van de bestuurder.” Bij de motorfiets gelden strenge eisen. Het gaat namelijk om een balansvoertuig waarbij het hele lichaam meewerkt om overeind te blijven. De balansproblemen worden vaak opgelost met een zijspan of driewieler.

Om te kunnen blijven rijden op een solomotorfiets, wordt gekeken naar verschillende criteria, zoals de reactietijd en de kracht van de benen. Ook is de coördinatie van belang: het op de juiste plaats kunnen neerzetten van de voeten om de motor goed te kunnen opvangen.

‘Ontwikkelingen omarmen’

“Wij omarmen alle ontwikkelingen als die betekenen dat iemand met een beperking veilig en verantwoord de weg op kan. Wij werken in Assen nauw samen met RDW en een motoraanpasser om tot het beste resultaat voor de motorrijder te komen”, vertelt Heldens. Als de specificaties van de motor voldoen de eisen van het CBR, wordt gekeken hoe het voertuig in de praktijk werkt. “Daarvoor nodigen wij de motorrijder met aangepaste motor uit. Dan beoordelen we of de aanpassing aan het voertuig de beperking volledig compenseert.”

Wie wil deelnemen aan de testdag, kan zich hier opgeven. Bekijk ook beelden van de werking van het systeem:

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Aangepaste motor voor gehandicapten ook in Nederland invoeren’ | RijschoolPro

‘Aangepaste motor voor gehandicapten ook in Nederland invoeren’

Aangepaste motorfiets met Feetless Biking System (FBS). Foto: Költgen

Niet toegewezen zijn op een tweespan of driewieler maar de vrijheid ervaren van een ‘gewone’ motorfiets. Het in Duitsland ontwikkelde Feetless Biking System moet ervoor zorgen dat motorrijders met een fysieke beperking dezelfde mogelijkheden krijgen als bestuurders zonder handicap. Drie initiatiefnemers houden binnenkort een testdag voor motorrijders met een handicap om kennis te laten maken met de techniek en om het CBR te overtuigen deze ook in Nederland goed te keuren.

“Het systeem bestaat al sinds 1999 en wordt over de hele wereld geleverd, maar in Nederland is het nog niet toegestaan”, zegt rijschoolhouder Anton Vos, een van de initiatiefnemers die de techniek wil introduceren in Nederland. Hij is al vier jaar bezig een goedkeuring van het CBR te krijgen. “Hoewel ik geen handicap heb, voel ik me hier verantwoordelijk voor. Ik werk er graag aan mee.”

Testdag

Het Feetless Biking System van Költgen is een aanvulling op de bestaande technieken. Achterop de motorfiets is een pneumatische installatie met compressor gevestigd. Om bij het stilstaan het voertuig en motorrijder in balans te houden hoeft de motorrijder slechts een druk op de knop op het stuur te bedienen. Bij een noodrem klappen de zijwielen in 0,4 seconden uit, waardoor de motorrijder in balans blijft als het voertuig stil komt te staan. Költgen heeft in totaal zo’n 7.500 motorfietsen omgebouwd om ze geschikt te maken voor personen met een fysieke handicap. Daarvan rijden er 44 rond met het Feetless Biking System.

Samen met Willi Költgen en motorliefhebber Karel Hanse, die zelf een handicap heeft, houdt Anton Vos in april een testdag om het systeem uit te proberen. Hiervoor zijn ze op zoek naar nog meer motorrijders met een handicap. Van de testritten worden opnames gemaakt. “Deze beelden worden gebruikt om de instanties te overtuigen dat je ook met een handicap uitstekend kunt motorrijden.”

‘Lekker in de bochten hangen’

Hanse leeft al 51 jaar zonder been. Het werd geamputeerd vanwege botkanker toen hij tien jaar oud was. “De behandelmethoden tegen kanker waren toen nog niet zo ver als nu”, zegt Hanse. “Bij mij is het niet mogelijk een prothese te dragen waarmee ik mijn been kan sturen.” In Nederland is hij daarom aangewezen op een motor met zijspan of een driewieler. “Voor mij is een solomotor veel praktischer, omdat deze achterop de camper kan. Maar natuurlijk gaat het ook om de ervaring van het motorrijden: ik wil lekker in de bochten kunnen hangen.”

In veel landen is het voor gehandicapten wél mogelijk te rijden met de techniek van Költgen, zoals in Duitsland, België, Noorwegen en Zwitserland, vertelt Hanse. “Ik snap niet waarom dit nog niet kan in Nederland. De toestemming van de RDW hebben we in ieder geval. Die ziet het systeem als een toevoeging op de motor en daar is niets mis mee.” Het is nu wachten op de goedkeuring van het CBR. “Wij zijn nog aan het onderzoeken of dit voertuig aan alle eisen voldoet”, laat CBR-woordvoerder Irene Heldens weten.

Compensatie

Heldens vertelt dat het CBR altijd uitgaat van de mogelijkheden als er wordt gekeken naar rijgeschiktheid. “Dat leidt vaak tot zeer geavanceerde aanpassingen voor mens en voertuig”, vertelt Heldens. “Voorwaarde is altijd dat deze aanpassingen volledig compensatie bieden voor de beperking van de bestuurder.” Bij de motorfiets gelden strenge eisen. Het gaat namelijk om een balansvoertuig waarbij het hele lichaam meewerkt om overeind te blijven. De balansproblemen worden vaak opgelost met een zijspan of driewieler.

Om te kunnen blijven rijden op een solomotorfiets, wordt gekeken naar verschillende criteria, zoals de reactietijd en de kracht van de benen. Ook is de coördinatie van belang: het op de juiste plaats kunnen neerzetten van de voeten om de motor goed te kunnen opvangen.

‘Ontwikkelingen omarmen’

“Wij omarmen alle ontwikkelingen als die betekenen dat iemand met een beperking veilig en verantwoord de weg op kan. Wij werken in Assen nauw samen met RDW en een motoraanpasser om tot het beste resultaat voor de motorrijder te komen”, vertelt Heldens. Als de specificaties van de motor voldoen de eisen van het CBR, wordt gekeken hoe het voertuig in de praktijk werkt. “Daarvoor nodigen wij de motorrijder met aangepaste motor uit. Dan beoordelen we of de aanpassing aan het voertuig de beperking volledig compenseert.”

Wie wil deelnemen aan de testdag, kan zich hier opgeven. Bekijk ook beelden van de werking van het systeem:

Auteur: Nadine Kieboom

Nadine Kieboom is de vaste journalist van RijschoolPro.nl

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.