Verkoop motorfietsen bereikt nieuw record

De verkoopcijfers van motorfietsen blijven ronkend. De eerste helft van dit jaar groeide het aantal nieuwe motoren met 9.383 stuks – het hoogste niveau sinds 2009 en bijna 9 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat blijkt uit cijfers van de RAI Vereniging, BOVAG en RDC. Vooral veel jongeren schaffen een exemplaar aan.

Fabrikanten en winkeliers déden al goede zaken. Vorig jaar verlieten 14.622 nieuwe motorfietsen de showroom. Ook toen ging het om recordaantallen. De populariteit wordt gezocht in de coronacrisis. Het reisgedrag van de samenleving is hevig veranderd en bovendien hebben mensen meer behoefte aan individueel vervoer. Met de motor kun je je veilig en snel van A naar B verplaatsen en je kunt ook nog eens makkelijker parkeren, zijn de veelgehoorde voordelen.

Sinds maart vorig jaar groeide het aantal motorfietsen in ons land met bijna 20.000 stuks. Inmiddels staat de teller in totaal op 769.658. Dat is het hoogste aantal ooit, aldus de brancheverenigingen.

Populair onder jongeren

Motorbedrijven verkochten in de eerste zes maanden van dit jaar 29.447 tweedehands motorfietsen. Dat is ruim 3 procent meer dan in dezelfde periode een jaar geleden en het hoogste aantal sinds 2007. De handel in occasions tussen particulieren onderling daalde afgelopen halfjaar daarentegen iets.

Het aantal jonge eigenaren tot en met 25 jaar groeide in die periode met meer dan 19 procent tot 26.462. Alleen in de leeftijdscategorie van 46 tot en met 55 jaar was er sprake van een daling in het motorbezit. De meeste motorfietsen zijn in het bezit van mensen tussen 56 en 66 jaar: 202.758 stuks. BMW, Yamaha en Kawasaki zijn de populairste merken.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen: , , ,

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier schrijft voor RijschoolPro en is daarnaast de vaste redacteur voor zustersite VerkeersNet.nl.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.