Ongeluk CBS

Lichte groei aantal verkeersdoden

In 2016 kwamen 629 mensen om in het verkeer. Dat zijn 8 personen meer dan in 2015, het jaar waarin het aantal verkeersdoden met 51 toenam. Bij bestuurders van personenauto’s vielen naar verhouding de meeste dodelijke verkeersslachtoffers. Onder automobilisten van 18 tot 25 jaar en 75 jaar of ouder was het percentage dat verongelukte het grootst, zo meldt het CBS. D66 wil dat de informatie over dodelijke ongevallen nauwkeuriger wordt bijgehouden, zodat er maatregelen kunnen worden genomen.

In 2016 kwamen 231 inzittenden van een personenauto bij verkeersongevallen om het leven. Het ging daarbij om186 bestuurders en 45 passagiers. Hiernaast overleden onder andere 189 fietsers, 51 voetgangers, 38 bestuurders van een scootmobiel, 41 brom- en snorfietsers en 45 motorrijders bij een verkeersongeluk.

In de afgelopen vijf jaar verongelukten 187 automobilisten die tussen de 18 en 25 jaar oud waren. Dit is 22 procent van alle verongelukte autobestuurders, waarmee de jongere automobilisten de groep vormen die bij de meeste dodelijke auto-ongelukken . Bij de 75-plussers komt een kleiner deel van de groep om het leven dan bij de jongeren. De ouderen leggen echter beduidend minder kilometers af dan de mensen tussen 18 en 25 jaar: gemiddeld 5 om 12 kilometer per dag.

Hoog risico in de nacht

In de ochtend- en avondspits komen per uur de meeste automobilisten om bij een ongeluk. Op die delen van de dag worden ook de meeste kilometers per uur afgelegd. Als rekening wordt gehouden met het aantal gereden kilometers, is het risico op een dodelijk ongeluk bij automobilisten het grootst tussen middernacht en zeven uur ‘s ochtends. Ook ’s van 18.00 tot middernacht is het risico voor automobilisten relatief hoog.

Rob Jetten, Kamerlid voor D66, noemt het verschrikkelijk dat er meer mensen door verkeersongelukken om het leven komen en wijst ook op de duizenden mensen die bij zulke ongevallen gewond raken. D66 wil dan ook dat er wordt bijgehouden waar ongelukken gebeuren en wat de oorzaak van het ongeluk is. Op basis van deze informatie kunnen onveilige kruispunten en wegen worden aangepakt.

Tien zware ongelukken

Als voorbeeld noemt Jetten een onoverzichtelijk kruispunt waar te hard wordt gereden. “Voorkomen is beter dan genezen. Als je als vader of moeder op internet kan zien dat er bij jou om de hoek afgelopen jaar tien zware ongelukken zijn geweest, dan kun je je dochter vertellen dat ze een andere route fietst naar school. De gemeente kan ondertussen de oorzaak aanpakken en bijvoorbeeld een stoplicht plaatsen.”

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is redacteur bij ProMedia.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.