‘Busvervoerders hebben het zwaar’

Busvervoerders hebben het zwaar in Nederland komt naar voren uit een studie van ING Lease Nederland en ING Economisch bureau.

De winstgevendheid staat zwaar onder druk, wat te wijten is aan de plicht van de overheid om het bussenpark te vernieuwen en vanwege de prijzenslag om marktaandeel te winnen.

Busvervoerders schrijven vaak in onder de kostprijs om op die manier marktaandeel te genereren.

Hierdoor is het niet meer te doen om zelf bussen aan te schaffen en worden steeds meer bussen geleast.

“Meer dan de helft van de nieuwe bussen wordt inmiddels geleast en dat aandeel stijgt alleen maar,” voorspelt Edwin Olijerhoek van ING Lease Nederland tegenover het ANP.

Door de strenge wetgeving moeten bussen sneller worden vervangen, terwijl de oude bussen in de meeste gevallen nog prima bruikbaar zijn. “Dit leidt tot kapitaalvernietiging en vervroegde verkoop van relatief jonge tweedehandsbussen,” aldus Olijerhoek.

Daarbij heeft het openbaar vervoer ook te lijden aan het feit dat de overheid steeds minder geld steekt in de vervoerders.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen:

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Busvervoerders hebben het zwaar’ | RijschoolPro

‘Busvervoerders hebben het zwaar’

Busvervoerders hebben het zwaar in Nederland komt naar voren uit een studie van ING Lease Nederland en ING Economisch bureau.

De winstgevendheid staat zwaar onder druk, wat te wijten is aan de plicht van de overheid om het bussenpark te vernieuwen en vanwege de prijzenslag om marktaandeel te winnen.

Busvervoerders schrijven vaak in onder de kostprijs om op die manier marktaandeel te genereren.

Hierdoor is het niet meer te doen om zelf bussen aan te schaffen en worden steeds meer bussen geleast.

“Meer dan de helft van de nieuwe bussen wordt inmiddels geleast en dat aandeel stijgt alleen maar,” voorspelt Edwin Olijerhoek van ING Lease Nederland tegenover het ANP.

Door de strenge wetgeving moeten bussen sneller worden vervangen, terwijl de oude bussen in de meeste gevallen nog prima bruikbaar zijn. “Dit leidt tot kapitaalvernietiging en vervroegde verkoop van relatief jonge tweedehandsbussen,” aldus Olijerhoek.

Daarbij heeft het openbaar vervoer ook te lijden aan het feit dat de overheid steeds minder geld steekt in de vervoerders.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen:

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.