Rijstijl Test: goed voor de bewustwording, maar reëel?

Vorige week donderdag moest ik er zelf aan geloven: de Rijstijl Test. Vorige week was het voor alle Nederlanders mogelijk om bij een groot aantal rijscholen deel te nemen aan de Nationale Rijstijl Test, een test op een simulator om de verkeersveiligheid en de zuinigheid te testen.

Volgens René Blom van Verkeersschool Blom een reëele test om je rijgedrag te bepalen. “Je kunt je rijgedrag niet manipuleren met een simulator,” was zijn uitleg tegenover Verkeerspro.nl.

Nadat ik de test zelf heb gedaan, kan ik echter wel aangeven dat ik zijn woorden niet geloof. Met een test van drie keer een aantal minuten kun je de rijstijl niet bepalen, temeer het erg wennen is aan het rijden in een simulator.

Schokkend en schuddend startte ik de motor, waarna ik in het begin maar amper op gang kwam. Op het moment dat ik op snelheid was, moest ik gaan wennen aan rem en koppeling. Bij de eerste de beste echte bocht kwam ik vervolgens ook nog eens helemaal verkeerd uit. Ik schaamde me diep en was in elk geval blij dat er niemand achter me stond.

Bij de tweede sessie van een paar minuten reed ik al meer als normaal in het verkeer, wat wel betekent dat ik lekker sportief rij, logisch temeer ik zelf een auto heb waarbij dit gewenst is. Het kwam mijn eco-score echter niet ten goede vrees ik. Ook bij de derde sessie ondervond ik dat ik iets meer toeren maakte dan nodig. Tel daarbij op dat ik ook nog een keer bijna tegen een andere auto aan zat (voorang nemen in plaats van voorrang krijgen) en mijn gevoel na het ‘uitstappen’ was uiteraard niet opperbest.

Mijn gevoel werd werkelijkheid bij het zien van de cijfers: een 4,6 voor veiligheid met een uitleg van ’te zelfverzekerd’ en een eco-score van 3,8. Ach, dat zal in het verkeer misschien ook best zo zijn, maar een reëel beeld geeft deze test echt niet. Het is erg wennen aan de simulator en naar mijn mening rij je in dat geval altijd anders dan normaal. Toch hebben de cijfers me er van bewust gemaakt dat ik zeker wat zuiniger kan rijden, maar hoelang dat er in blijft zitten………..?

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Rijstijl Test: goed voor de bewustwording, maar reëel? | RijschoolPro

Rijstijl Test: goed voor de bewustwording, maar reëel?

Vorige week donderdag moest ik er zelf aan geloven: de Rijstijl Test. Vorige week was het voor alle Nederlanders mogelijk om bij een groot aantal rijscholen deel te nemen aan de Nationale Rijstijl Test, een test op een simulator om de verkeersveiligheid en de zuinigheid te testen.

Volgens René Blom van Verkeersschool Blom een reëele test om je rijgedrag te bepalen. “Je kunt je rijgedrag niet manipuleren met een simulator,” was zijn uitleg tegenover Verkeerspro.nl.

Nadat ik de test zelf heb gedaan, kan ik echter wel aangeven dat ik zijn woorden niet geloof. Met een test van drie keer een aantal minuten kun je de rijstijl niet bepalen, temeer het erg wennen is aan het rijden in een simulator.

Schokkend en schuddend startte ik de motor, waarna ik in het begin maar amper op gang kwam. Op het moment dat ik op snelheid was, moest ik gaan wennen aan rem en koppeling. Bij de eerste de beste echte bocht kwam ik vervolgens ook nog eens helemaal verkeerd uit. Ik schaamde me diep en was in elk geval blij dat er niemand achter me stond.

Bij de tweede sessie van een paar minuten reed ik al meer als normaal in het verkeer, wat wel betekent dat ik lekker sportief rij, logisch temeer ik zelf een auto heb waarbij dit gewenst is. Het kwam mijn eco-score echter niet ten goede vrees ik. Ook bij de derde sessie ondervond ik dat ik iets meer toeren maakte dan nodig. Tel daarbij op dat ik ook nog een keer bijna tegen een andere auto aan zat (voorang nemen in plaats van voorrang krijgen) en mijn gevoel na het ‘uitstappen’ was uiteraard niet opperbest.

Mijn gevoel werd werkelijkheid bij het zien van de cijfers: een 4,6 voor veiligheid met een uitleg van ’te zelfverzekerd’ en een eco-score van 3,8. Ach, dat zal in het verkeer misschien ook best zo zijn, maar een reëel beeld geeft deze test echt niet. Het is erg wennen aan de simulator en naar mijn mening rij je in dat geval altijd anders dan normaal. Toch hebben de cijfers me er van bewust gemaakt dat ik zeker wat zuiniger kan rijden, maar hoelang dat er in blijft zitten………..?

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.