MultiAir: een échte technologische verbetering

Fiat presenteert de MultiAir technologie en naar eigen zeggen is dit één van de grootste verbeteringen die de benzinemotoren de afgelopen jaren hebben doorgemaakt.

De MultiAir technologie, al gebruikt in de moter van de Alfa Romeo MiTo, biedt enkel voordelen aan. Zowel voor het milieu als voor de portemonnee van de automobilist.

Het vermogen stijgt door deze techniek met tien procent, terwijl er evenzeer tien procent brandstof wordt bespaard. Het mes snijdt op deze manier dus duidelijk aan twee kanten.

Fiat heeft, om dit alles te bewerkstelligen, de kleppen geoptimaliseerd. Hierdoor ‘verdwijnt’ er minder energie. Daarbij komt ook nog eens dat er de trekkracht gemiddeld met vijftien procent toeneemt.

Verder heeft de techniek ook een meer dan positieve invloed op de uitstoot van koolstofmonoxide (besparing van 40%) en mono-stikstofoxiden (besparing van 60%).

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

MultiAir: een échte technologische verbetering | RijschoolPro

MultiAir: een échte technologische verbetering

Fiat presenteert de MultiAir technologie en naar eigen zeggen is dit één van de grootste verbeteringen die de benzinemotoren de afgelopen jaren hebben doorgemaakt.

De MultiAir technologie, al gebruikt in de moter van de Alfa Romeo MiTo, biedt enkel voordelen aan. Zowel voor het milieu als voor de portemonnee van de automobilist.

Het vermogen stijgt door deze techniek met tien procent, terwijl er evenzeer tien procent brandstof wordt bespaard. Het mes snijdt op deze manier dus duidelijk aan twee kanten.

Fiat heeft, om dit alles te bewerkstelligen, de kleppen geoptimaliseerd. Hierdoor ‘verdwijnt’ er minder energie. Daarbij komt ook nog eens dat er de trekkracht gemiddeld met vijftien procent toeneemt.

Verder heeft de techniek ook een meer dan positieve invloed op de uitstoot van koolstofmonoxide (besparing van 40%) en mono-stikstofoxiden (besparing van 60%).

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.