Bovag, kantoor

VerkeersPro.nl analyse: De spagaat van de Bovag

Autobedrijven, tankstations, fietsbedrijven, camperdealers, verhuurbedrijven en rijscholen. Brancheorganisatie Bovag behartigt de belangen van hen allemaal. Toch lijkt de Bovag zich nu in een onmogelijke spagaat te bevinden. De kilometerheffing pakt namelijk niet voor iedereen even gunstig uit.

De Bovag is groot voorstander van deze nieuwe manier van belasting heffen. Vooral omdat hiermee de gebruiker betaalt. Een eerlijk principe, zo vindt de organisatie. Bovendien pakt het voorstel voor het grootste deel van haar leden erg gunstig uit.

De BPM is de Bovag al jaren een doorn in het oog. Dat maakt het in Nederland erg duur een auto te kopen en te hebben. De Bovag strijdt al lange tijd voor afschaffing van deze belasting. Dat lijkt nu eindelijk te lukken. De kilometerheffing dient daarbij als een noodzakelijk kwaad geaccepteerd te worden.

De autobedrijven staan te juichen. Mensen hoeven niet meer zo diep in de buidel te tasten voor een nieuwe wagen. Bovendien betalen ze geen wegenbelasting meer. Of er nu veel of weinig mee is gereden, de jaarlijkse onderhoudsbeurt en apk-keuring dienen uitgevoerd te worden. De camperdealers profiteren net zo hard mee van de verdwenen aanschafbelasting.

Verhuurbedrijven vinden het ook prima. Zij hoeven niet meer zo fors te investeren in hun wagenpark. Bovendien dalen de vaste lasten. Als een auto niet verhuurd wordt, kost hij niets aan belasting. De tankstations knijpen helemaal in hun handjes. Een extra accijnsverhoging is van de baan. Ze hoeven niet meer zo te vrezen voor ‘grenstankers’ of benzinedieven.

Zelfs voor de fietsverkopers kan de kilometerheffing gunstig uitpakken. Mensen die in de spits even boodschappen willen doen, laten de auto wellicht staan. Gewoon omdat ze straks iedere keer met de neus op de feiten gedrukt worden hoeveel ze daarmee besparen.

De rijschool is echter de enige van alle Bovagleden die zelf alle kilometers aflegt. En dus ook zelf voor de kilometerheffing opdraait. Deze branche vreest een forse stijging van de kosten en is fel tegen introductie van de kilometerheffing. Een verhoging van lesprijs kost hoe dan ook klanten. Scholieren met een smalle beurs kunnen besluiten het halen van het roze papiertje uit te stellen tot later. Omdat ze die extra euro’s nu nog niet kunnen ophoesten.

Hoe vertegenwoordigt de Bovag Rijscholen haar leden in Den Haag in deze discussie? “We moeten inderdaad slim opereren”, zegt woordvoerder Paul de Waal. “We proberen zoveel mogelijk het belang van alle leden te dienen.” Hierbij worden de rijschoolhouders echter de dupe, zo blijkt. Zij maken nog geen 10 procent uit van het ledenbestand van de Bovag. Hoe de instructeurs met de kostenstijging om moeten gaan volgens de Bovag? “Het is aan de rijscholen zelf om de prijs te bepalen”, vindt De Waal. “De markt moet met de kilometerheffing leren omgaan. Belangrijk is dat het zonder grote schokken gebeurt.”

De Bovag heeft becijferd dat de gemiddelde rijschoolhouder met een verhoging van 1 euro per lesuur uit de kosten zou moeten komen. Dat brengt echter wel een kostenverhoging van 1600 euro per auto per jaar met zich mee. Pijnlijk natuurlijk, maar niet onoverkoombaar. Die euro geldt echter alleen voor 2012. De kosten worden daarna nog echter fors hoger. Immers, de prijs per kilometer loopt nog flink op tot 2018.

Hoeveel financiële pijn de rijscholen dan gaan lijden, daar heeft de Bovag nog geen antwoord op. “Daarom moet er snel duidelijkheid komen over de toekomstige tarieven”, zegt De Waal. Verder staat ze met de rug tegen de muur, zegt de Bovag.“Een uitzonderingspositie voor de rijschoolhouders was helaas onbespreekbaar bij de regering. We gaan onze pijlen nu richten op de Tweede Kamer.”

Het argument van de rijschoolhouders dat er concurrentievervalsing ontstaat als het gaat om afstand naar de examenlocatie, veegt de Bovag van tafel. “Leerlingen hebben de keus om bij een rijschool in hun omgeving te lessen met een hogere prijs, of bij een rijschool dicht bij het CBR examencentrum. In dat laatste geval moeten ze zelf reiskosten betalen”, schreef Frans Bastiaansen, manager Bovag Rijscholen, aan een rijschoolhouder.

Het lijkt erop dat de Bovag de kleine duizend rijschoolhouders niet kan vertegenwoordigen in deze discussie. Zij zijn het ondergeschoven kindje. De Bovag is met handen en voeten gebonden aan haar overige tienduizend leden. Afschaffing van de BPM staat voorop. Wat betreft de kilometerheffing, is het ieder voor zich.

Bart Pals

Auteur: Bart Pals

1 reactie op “VerkeersPro.nl analyse: De spagaat van de Bovag”

A. Noname|12.02.10|20:07

En dat is dus precies waarom ik al jaren geleden mijn Bovag lidmaatschap heb opgezegd,
altijd is de rijschool branche bij de Bovag het ondergeschoven kindje.
Niet zo gek natuurlijk, als je leest dat minder dan 10% van hun ledenbestand uit rijscholen bestaat…
Zo lang je de contributie voldoet mag je blijven en verder proberen de “hoge heren” in het bestuur er zelf beter van te worden.
Neem bv de 3 sterren regeling, er rijden rijscholen rond die dit schil voeren en een slagingspercentage hebben om van te huilen.
Bij deze club wil ik ECHT niet horen…!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

VerkeersPro.nl analyse: De spagaat van de Bovag | RijschoolPro
Bovag, kantoor

VerkeersPro.nl analyse: De spagaat van de Bovag

Autobedrijven, tankstations, fietsbedrijven, camperdealers, verhuurbedrijven en rijscholen. Brancheorganisatie Bovag behartigt de belangen van hen allemaal. Toch lijkt de Bovag zich nu in een onmogelijke spagaat te bevinden. De kilometerheffing pakt namelijk niet voor iedereen even gunstig uit.

De Bovag is groot voorstander van deze nieuwe manier van belasting heffen. Vooral omdat hiermee de gebruiker betaalt. Een eerlijk principe, zo vindt de organisatie. Bovendien pakt het voorstel voor het grootste deel van haar leden erg gunstig uit.

De BPM is de Bovag al jaren een doorn in het oog. Dat maakt het in Nederland erg duur een auto te kopen en te hebben. De Bovag strijdt al lange tijd voor afschaffing van deze belasting. Dat lijkt nu eindelijk te lukken. De kilometerheffing dient daarbij als een noodzakelijk kwaad geaccepteerd te worden.

De autobedrijven staan te juichen. Mensen hoeven niet meer zo diep in de buidel te tasten voor een nieuwe wagen. Bovendien betalen ze geen wegenbelasting meer. Of er nu veel of weinig mee is gereden, de jaarlijkse onderhoudsbeurt en apk-keuring dienen uitgevoerd te worden. De camperdealers profiteren net zo hard mee van de verdwenen aanschafbelasting.

Verhuurbedrijven vinden het ook prima. Zij hoeven niet meer zo fors te investeren in hun wagenpark. Bovendien dalen de vaste lasten. Als een auto niet verhuurd wordt, kost hij niets aan belasting. De tankstations knijpen helemaal in hun handjes. Een extra accijnsverhoging is van de baan. Ze hoeven niet meer zo te vrezen voor ‘grenstankers’ of benzinedieven.

Zelfs voor de fietsverkopers kan de kilometerheffing gunstig uitpakken. Mensen die in de spits even boodschappen willen doen, laten de auto wellicht staan. Gewoon omdat ze straks iedere keer met de neus op de feiten gedrukt worden hoeveel ze daarmee besparen.

De rijschool is echter de enige van alle Bovagleden die zelf alle kilometers aflegt. En dus ook zelf voor de kilometerheffing opdraait. Deze branche vreest een forse stijging van de kosten en is fel tegen introductie van de kilometerheffing. Een verhoging van lesprijs kost hoe dan ook klanten. Scholieren met een smalle beurs kunnen besluiten het halen van het roze papiertje uit te stellen tot later. Omdat ze die extra euro’s nu nog niet kunnen ophoesten.

Hoe vertegenwoordigt de Bovag Rijscholen haar leden in Den Haag in deze discussie? “We moeten inderdaad slim opereren”, zegt woordvoerder Paul de Waal. “We proberen zoveel mogelijk het belang van alle leden te dienen.” Hierbij worden de rijschoolhouders echter de dupe, zo blijkt. Zij maken nog geen 10 procent uit van het ledenbestand van de Bovag. Hoe de instructeurs met de kostenstijging om moeten gaan volgens de Bovag? “Het is aan de rijscholen zelf om de prijs te bepalen”, vindt De Waal. “De markt moet met de kilometerheffing leren omgaan. Belangrijk is dat het zonder grote schokken gebeurt.”

De Bovag heeft becijferd dat de gemiddelde rijschoolhouder met een verhoging van 1 euro per lesuur uit de kosten zou moeten komen. Dat brengt echter wel een kostenverhoging van 1600 euro per auto per jaar met zich mee. Pijnlijk natuurlijk, maar niet onoverkoombaar. Die euro geldt echter alleen voor 2012. De kosten worden daarna nog echter fors hoger. Immers, de prijs per kilometer loopt nog flink op tot 2018.

Hoeveel financiële pijn de rijscholen dan gaan lijden, daar heeft de Bovag nog geen antwoord op. “Daarom moet er snel duidelijkheid komen over de toekomstige tarieven”, zegt De Waal. Verder staat ze met de rug tegen de muur, zegt de Bovag.“Een uitzonderingspositie voor de rijschoolhouders was helaas onbespreekbaar bij de regering. We gaan onze pijlen nu richten op de Tweede Kamer.”

Het argument van de rijschoolhouders dat er concurrentievervalsing ontstaat als het gaat om afstand naar de examenlocatie, veegt de Bovag van tafel. “Leerlingen hebben de keus om bij een rijschool in hun omgeving te lessen met een hogere prijs, of bij een rijschool dicht bij het CBR examencentrum. In dat laatste geval moeten ze zelf reiskosten betalen”, schreef Frans Bastiaansen, manager Bovag Rijscholen, aan een rijschoolhouder.

Het lijkt erop dat de Bovag de kleine duizend rijschoolhouders niet kan vertegenwoordigen in deze discussie. Zij zijn het ondergeschoven kindje. De Bovag is met handen en voeten gebonden aan haar overige tienduizend leden. Afschaffing van de BPM staat voorop. Wat betreft de kilometerheffing, is het ieder voor zich.

Bart Pals

Auteur: Bart Pals

1 reactie op “VerkeersPro.nl analyse: De spagaat van de Bovag”

A. Noname|12.02.10|20:07

En dat is dus precies waarom ik al jaren geleden mijn Bovag lidmaatschap heb opgezegd,
altijd is de rijschool branche bij de Bovag het ondergeschoven kindje.
Niet zo gek natuurlijk, als je leest dat minder dan 10% van hun ledenbestand uit rijscholen bestaat…
Zo lang je de contributie voldoet mag je blijven en verder proberen de “hoge heren” in het bestuur er zelf beter van te worden.
Neem bv de 3 sterren regeling, er rijden rijscholen rond die dit schil voeren en een slagingspercentage hebben om van te huilen.
Bij deze club wil ik ECHT niet horen…!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.