taxi, Rotterdam, keurmerk

Nieuw keurmerk voor Rotterdamse taxi’s

ROTTERDAM – De gemeente Rotterdam heeft donderdag een aanvullend taxikeurmerk ingevoerd. Naast het landelijke TX-keurmerk moet straks ook het zogenaamde RTX-keurmerk behaald worden voor extra privileges.

Verantwoordelijk wethouder Hans Vervat (PvdA) heeft donderdag de eerste twee Rotterdamse taxikeurmerken uitgereikt. Volgens Vervat zegt het landelijke taxikeurmerk weinig over de individuele chauffeurs, omdat deze wordt verstrekt aan bedrijven. In de Rotterdamse regio rijden circa 1500 taxi’s, waarvan er zo’n achthonderd zijn aangesloten bij een taxibedrijf.

Het Rotterdamse keurmerk wordt daarom per chauffeur uitgereikt, Vervat wil het voor iedereen verplicht stellen. Om het te mogen ontvangen moeten individuele chauffeurs in de Maasstad een mondelinge en theoretische toets afronden. Ze worden onder meer beoordeeld op klantvriendelijkheid, representatie, stratenkennis en beheersing van de Nederlandse taal.

“Het landelijke keurmerk is te veel een papieren winkel gebleken en gaat te weinig over de kwaliteit van de taxirit en de taxichauffeur”, zo vindt het college van B en W. Het eisenpakket is samen met de plaatselijke taxibranche  (Stichting Kwaliteitsverbetering Rotterdamse Taxi) opgesteld. Hierdoor bestaat er volgens het college veel draagvlak voor het behalen ervan.

In eerste instantie krijgen chauffeurs met het keurmerk privileges. Zo mogen ze op standplaatsen staan die voor anderen verboden terrein worden. Deze zogenoemde A-locaties zijn onder meer te vinden bij het Schouwburgplein, bij Zuidplein en bij het Centraal Station.

Vervat liet twee weken geleden al weten te willen dat reizigers hun taxiritje kunnen betalen met de ov-chipkaart. Rotterdam wil daarbij opnieuw als proeftuin gelden. Vervat hoopt dat taxichauffeurs hun werk dan veiliger kunnen doen, omdat zij geen contact geld meer op zak hoeven hebben. Volgens de wethouder staat de taxibranche positief tegenover het idee.

(ANP)

Kijk voor het laatste taxinieuws op www.taxipro.nl

Onderwerpen:

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.