rijbewijs

Opinie: Bromfietsrijbewijs biedt extra kansen voor de rijschool

De Vereniging Rijschool Belangen (VRB) luidt ten onrechte de noodklok, het bromfietsrijbewijs pakt juist positief uit voor de rijschool. Het praktijkexamen is nog maar een paar dagen oud, VRB vreest nu al dat de markt volledig zal instorten. Reden: de plannen voor het begeleid rijden. Hiermee behalen jongeren op hun 17e een papiertje waarmee ze ook op een scooter plaats mogen nemen.

De vrees van VRB, die zo’n 650 rijscholen vertegenwoordigt, is begrijpelijk. Inderdaad zal een aantal jongeren geen 400 euro steken in een kwalificatie die ze een jaar later ‘gratis’ erbij krijgen. Zij nemen geen les bij de rijschool en kiezen ervoor een jaartje langer door weer en wind te blijven fietsen.

Iets wat VRB-bestuurslid Hans Pierik met zijn uitspraken in De Telegraaf vergeet is dat de cursus voor het opleiden van bromfietsers in de praktijk tot vorige week nog helemaal niet bestond. De meeste tieners haalden zelfstandig het bromfietscertificaat, de rijschool verdiende er geen cent aan.

De overheid heeft nu een volledig nieuwe markt gecreëerd die voorlopig blijft bestaan. Er zullen immers altijd bromfietsers blijven die praktijklessen moeten nemen. Daarbij komt dat een jaar wachten op een autorijbewijs voor de meeste 16-jarigen erg lang is. Zij willen de vrijheid en onafhankelijkheid die een scooter biedt het liefst gisteren al.

Bovendien is het in het huidige politieke klimaat onzeker of het plannetje van minister Eurlings een proef te starten met begeleid rijden voor 17-jarigen doorgaat. Daar wordt straks door een nieuw kabinet over beslist. Als de proef succesvol blijkt duurt het nog jaren voor er een wetsvoorstel aangenomen is. Uit onderzoek van VerkeersPro.nl is gebleken dat de meeste rijschoolhouders verwachten hun investering dan al terugverdiend hebben.

Maar veel belangrijker voor de 500 rijscholen die praktijklessen voor de bromfiets aanbieden is het winnen van leerlingen voor het autorijbewijs. Een 16-jarige die tevreden is over de gevolgde bromfietslessen, zal zodra hij de leeftijd bereikt voor het auto-examen eerst naar zijn bromfietsrijschool gaan. En die leerling kun je als rijschool alvast maar in je zak hebben.

Bart Pals

Lees de uitspraken van Hans Pierik in De Telegraaf

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Bart Pals

1 reactie op “Opinie: Bromfietsrijbewijs biedt extra kansen voor de rijschool”

[…] voor het latere autorijbewijs." Bart Pals De uitspraken van Hans Pierik in De Telegraaf. Lees ook: Opinie: bromfietsrijbewijs biedt extra kansen voor de rijschool Onderwerpen: bromfiets, brommerrijbewijs, praktijkexamen, […]

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Opinie: Bromfietsrijbewijs biedt extra kansen voor de rijschool | RijschoolPro
rijbewijs

Opinie: Bromfietsrijbewijs biedt extra kansen voor de rijschool

De Vereniging Rijschool Belangen (VRB) luidt ten onrechte de noodklok, het bromfietsrijbewijs pakt juist positief uit voor de rijschool. Het praktijkexamen is nog maar een paar dagen oud, VRB vreest nu al dat de markt volledig zal instorten. Reden: de plannen voor het begeleid rijden. Hiermee behalen jongeren op hun 17e een papiertje waarmee ze ook op een scooter plaats mogen nemen.

De vrees van VRB, die zo’n 650 rijscholen vertegenwoordigt, is begrijpelijk. Inderdaad zal een aantal jongeren geen 400 euro steken in een kwalificatie die ze een jaar later ‘gratis’ erbij krijgen. Zij nemen geen les bij de rijschool en kiezen ervoor een jaartje langer door weer en wind te blijven fietsen.

Iets wat VRB-bestuurslid Hans Pierik met zijn uitspraken in De Telegraaf vergeet is dat de cursus voor het opleiden van bromfietsers in de praktijk tot vorige week nog helemaal niet bestond. De meeste tieners haalden zelfstandig het bromfietscertificaat, de rijschool verdiende er geen cent aan.

De overheid heeft nu een volledig nieuwe markt gecreëerd die voorlopig blijft bestaan. Er zullen immers altijd bromfietsers blijven die praktijklessen moeten nemen. Daarbij komt dat een jaar wachten op een autorijbewijs voor de meeste 16-jarigen erg lang is. Zij willen de vrijheid en onafhankelijkheid die een scooter biedt het liefst gisteren al.

Bovendien is het in het huidige politieke klimaat onzeker of het plannetje van minister Eurlings een proef te starten met begeleid rijden voor 17-jarigen doorgaat. Daar wordt straks door een nieuw kabinet over beslist. Als de proef succesvol blijkt duurt het nog jaren voor er een wetsvoorstel aangenomen is. Uit onderzoek van VerkeersPro.nl is gebleken dat de meeste rijschoolhouders verwachten hun investering dan al terugverdiend hebben.

Maar veel belangrijker voor de 500 rijscholen die praktijklessen voor de bromfiets aanbieden is het winnen van leerlingen voor het autorijbewijs. Een 16-jarige die tevreden is over de gevolgde bromfietslessen, zal zodra hij de leeftijd bereikt voor het auto-examen eerst naar zijn bromfietsrijschool gaan. En die leerling kun je als rijschool alvast maar in je zak hebben.

Bart Pals

Lees de uitspraken van Hans Pierik in De Telegraaf

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Bart Pals

1 reactie op “Opinie: Bromfietsrijbewijs biedt extra kansen voor de rijschool”

[…] voor het latere autorijbewijs." Bart Pals De uitspraken van Hans Pierik in De Telegraaf. Lees ook: Opinie: bromfietsrijbewijs biedt extra kansen voor de rijschool Onderwerpen: bromfiets, brommerrijbewijs, praktijkexamen, […]

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.