benzine, prijs, pomp

Stevige opmars benzineprijs, diesel ontspringt de dans

EINDHOVEN  – De benzineprijs is bezig aan een stevige opmars. De prijs voor lpg staat zelfs op het hoogste niveau ooit. De dieselrijders komen er relatief nog het best van af. Een liter diesel kost nu 1,185 euro tegen 1,503 euro medio 2008.

”De relatief lage dieselprijs heeft alles te maken met de beperktere vraag doordat de transportsector nog behoorlijk op zijn gat ligt”, zegt Paul van Selms van UnitedConsumers “Ten tijde van de recordprijzen in 2008 kropen de prijzen voor diesel en benzine dicht naar elkaar toe, dat zit er nu voorlopig niet in.”

Volgens het consumentencollectief UnitedConsumers is de landelijke gemiddelde adviesprijs voor een liter ongelode benzine woensdag uitgekomen op 1,563 euro; voor lpg wordt 0,738 euro gerekend. “Heel 2009 zat de benzineprijs onder de 1,50 euro. In 2010 zal hij daarboven blijven”, voorspelt Paul van Selms van UnitedConsumers.

Een jaar geleden kostte een liter benzine nog 1,312 euro. Begin dit jaar was de prijs al opgelopen naar 1,496 euro. Volgens Van Selms is het mogelijk dat dit jaar de recordprijs van juni 2008 wordt overtroffen, toen de prijs van een liter op 1,692 euro piekte. “Ik sluit niet uit dat we over enkele jaren zelfs naar de 2 euro gaan. De belastingen op brandstoffen gaan immers ook jaarlijks omhoog.”

De benzineprijs komt tot stand aan de hand van verscheidene factoren. De raffinagecapaciteit is daarbij een van de meest bepalende. Europa telt niet al te veel raffinaderijen. Als bij een of een paar raffinaderijen iets aan de hand is, heeft dat meteen effect. “Zo kan de recente staking bij een raffinaderij in Frankrijk een rol gespeeld hebben”, zegt Van Selms.

Maar dat verklaart zeker niet alles. “De raffinaderijen hebben hun winsten behoorlijk zien verdampen. Nu zorgen zij ervoor dat de prijs van het eindproduct hoger is. Dat kunnen ze door aan de knoppen te draaien.”

Verder speelt de olieprijs een rol, maar die is nu met rond 80 dollar per vat niet extreem hoog. Bij de vorige recordprijs voor benzine kostte een vat olie 140 dollar. Ook zijn valuta-effecten van invloed, maar ook daar is momenteel niets geks mee aan de hand.

(ANP)

Onderwerpen: , , , ,

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Stevige opmars benzineprijs, diesel ontspringt de dans | RijschoolPro
benzine, prijs, pomp

Stevige opmars benzineprijs, diesel ontspringt de dans

EINDHOVEN  – De benzineprijs is bezig aan een stevige opmars. De prijs voor lpg staat zelfs op het hoogste niveau ooit. De dieselrijders komen er relatief nog het best van af. Een liter diesel kost nu 1,185 euro tegen 1,503 euro medio 2008.

”De relatief lage dieselprijs heeft alles te maken met de beperktere vraag doordat de transportsector nog behoorlijk op zijn gat ligt”, zegt Paul van Selms van UnitedConsumers “Ten tijde van de recordprijzen in 2008 kropen de prijzen voor diesel en benzine dicht naar elkaar toe, dat zit er nu voorlopig niet in.”

Volgens het consumentencollectief UnitedConsumers is de landelijke gemiddelde adviesprijs voor een liter ongelode benzine woensdag uitgekomen op 1,563 euro; voor lpg wordt 0,738 euro gerekend. “Heel 2009 zat de benzineprijs onder de 1,50 euro. In 2010 zal hij daarboven blijven”, voorspelt Paul van Selms van UnitedConsumers.

Een jaar geleden kostte een liter benzine nog 1,312 euro. Begin dit jaar was de prijs al opgelopen naar 1,496 euro. Volgens Van Selms is het mogelijk dat dit jaar de recordprijs van juni 2008 wordt overtroffen, toen de prijs van een liter op 1,692 euro piekte. “Ik sluit niet uit dat we over enkele jaren zelfs naar de 2 euro gaan. De belastingen op brandstoffen gaan immers ook jaarlijks omhoog.”

De benzineprijs komt tot stand aan de hand van verscheidene factoren. De raffinagecapaciteit is daarbij een van de meest bepalende. Europa telt niet al te veel raffinaderijen. Als bij een of een paar raffinaderijen iets aan de hand is, heeft dat meteen effect. “Zo kan de recente staking bij een raffinaderij in Frankrijk een rol gespeeld hebben”, zegt Van Selms.

Maar dat verklaart zeker niet alles. “De raffinaderijen hebben hun winsten behoorlijk zien verdampen. Nu zorgen zij ervoor dat de prijs van het eindproduct hoger is. Dat kunnen ze door aan de knoppen te draaien.”

Verder speelt de olieprijs een rol, maar die is nu met rond 80 dollar per vat niet extreem hoog. Bij de vorige recordprijs voor benzine kostte een vat olie 140 dollar. Ook zijn valuta-effecten van invloed, maar ook daar is momenteel niets geks mee aan de hand.

(ANP)

Onderwerpen: , , , ,

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.