ANWB, directeur, Van Woerkom

ANWB wil kilometerheffing zonder spitstarief of kastjes

DEN HAAG – Het voorstel van Eurlings over de kilometerheffing kan volgens de ANWB de prullenbak in. Dat heeft ANWB-directeur Guido van Woerkom woensdag aangegeven tijdens de presentatie van de uitkomsten van haar ledenpeiling.

De leden willen op zich wel betalen per kilometer gebruik van de auto, zo blijkt; 68 procent is daar voorstander van. De ANWB zal de politiek daarom adviseren de goede elementen van betalen per kilometer te behouden en andere aspecten te verbeteren. “Het is niet ondenkbaar dat de weerstand die nu breed wordt gevoeld aanzienlijk zal verminderen door een herbezinning op de belangrijkste knelpunten, zoals de spitsheffing”, zegt van Woerkom.

De uitslag is gebaseerd op ruim 400.000 enquêteformulieren, waarvan er 350.000 door ANWB-leden zijn ingevuld. 20 procent van de deelnemers is fervent voorstander van de kilometerheffing en een andere 20 procent is verklaard tegenstander. Ruim de helft van de leden (56%) denkt dat het principe van de kilometerprijs makkelijker is in te vullen door de brandstofaccijns te verhogen. Een ander belangrijk deel (31%) vindt dat niet.

De ondervraagden wijzen vooral het spitstarief resoluut af. Ze vinden het onrechtvaardig en niet effectief. Ook stuit het registratiesysteem, een kastje in de auto, op veel weerstand. Het is ingewikkeld, te kwetsbaar en te duur. Bovendien is de privacy onvoldoende afgeschermd, vinden de geënquêteerden.

Kritiek is er ook op de overgangsperiode waarin de aanschafsbelasting (BPM) op een auto geleidelijk wordt opgeheven en overgaat in de Motorrijtuigenbelasting (MRB). Van Woerkom: “De afbouw van de BPM leidt tot een flinke stijging van de MRB, wat niet als eerlijk wordt ervaren.”

De directeur vindt dat de afbouw van de BPM per 1 januari 2011 moet worden stopgezet. “Dat is gezien het vacuüm waarin het hele verhaal zich nu bevindt niet meer dan gepast”, aldus de directeur.

De Tweede Kamer krijgt het eindrapport na de verkiezingen van 9 juni uitgereikt.

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.