theorie examen

Theorie-examen rijbewijs is straks 18 maanden geldig

DEN HAAG – De geldigheid van het theoriecertificaat rijbewijs B wordt verlengd van 12 naar 18 maanden zodra de proef Begeleid Rijden van start gaat. Dat schrijft minister Camiel Eurlings (CDA) aan de Tweede Kamer.

De minister wil ook dat het CBR kandidaten voortaan de mogelijkheid biedt om de theorie-examens voor de categorieën AM en B in één bezoek, vlak na elkaar af te leggen. Bij een positief resultaat voor het bromfietstheorie-examen kan de leerling na een korte pauze meteen het theorie-examen voor de personenauto afleggen. De minister wil daarom dat het CBR de roosters voor de theorie-examens voor de bromfiets en personenauto op elkaar afstemt.

Zo hoeft een 16-jarige niet twee keer in een half jaar naar het CBR voor een theorie-examen. Bij 16 jaar voor het bromfietsrijbewijs en bij 16,5 jaar voor het theorie-examen van het autorijbewijs. Om te voorkomen dat leerlingen een aantal maanden later bij het afleggen van het praktijkexamen voor de personenauto in de problemen komen met de geldigheid van het theoriecertificaat, is verlenging van de geldigheid van het theoriecertificaat voor rijbewijs B noodzakelijk. Althans, zo vindt de minister.

Systeem wijzigen
Eurlings wil ook het systeem van theorie-examinering structureel wijzigen. Hij pleit voor een modulaire opzet. Hierin kunnen kandidaten een basismodule afronden met vragen over algemeen verkeersinzicht, aangevuld met specifieke modules voor bijvoorbeeld bromfiets, motorfiets, personenauto of vrachtauto. Dit stelt kandidaten in staat om met één bezoek aan het CBR meerdere theoriecertificaten te behalen.

Volgens het CBR is dat nu echter nog niet technisch mogelijk, zo blijkt uit het schrijven van de minister. De verschillende modules passen niet in de huidige klassikale examenvorm waarbij iedere kandidaat hetzelfde examen aflegt. Het CBR is wel bezig met zo’n individueel systeem, maar dat duurt nog enkele jaren.

Voor zo’n systeemwijziging dient een volledig nieuw basisexamen te worden ontwikkeld, dienen vragenbanken voor de theorie-examens voor de verschillende rijbewijscategorieen opnieuw te worden ingericht en dienen nieuwe cesuren te worden vastgesteld. Ook moet de weg- en regelgeving die de inhoud van theorie- examens regelt, worden gewijzigd.

Toetsvragen
De theorie-examens voor de auto en bromfiets nu al combineren is mogelijk, maar wel onverstandig volgens het CBR. Dat komt omdat de huidige examens vooral de nadruk letten op gedragsbeslissingen (mag dat?) en niet gevraagd wordt naar directe kennis over een verkeersregel. Dat soort vragen zijn overigens ongewenst omdat deze indruisen tegen de ontwikkelingen van de afgelopen jaren waarin examens omwille van de verkeersveiligheid steeds meer toetsen op inzicht dan op feitelijke kennis.

Een ander obstakel bij het combineren van examens is dat duidelijk moet zijn bij hoeveel juiste antwoorden op de algemene vragen, de specifieke bromfietsvragen en die voor de personenauto een kandidaat een geldig theoriecertificaat ontvangt voor het rijbewijs AM, B of beide.

Ook zal het leiden tot Ten een verzwaring van het totale examen verwacht het CBR. Immers, in één examen dient te worden getoetst of de kandidaat over de vereiste kennis en het vereiste inzicht beschikt om een bromfiets en een personenauto te besturen. Hierdoor daalt het slagingspercentage en een stijgt het aantal herexamens zodat de kandidaat gemiddeld meer geld kwijt is.

Het CBR gaat nu onderzoeken wat de wijzigingen inhouden voor de verschillende modules en de verwachte kostenontwikkeling voor de kandidaat. Daarbij worden de rijscholen betrokken, zo belooft Eurlings.

Bart Pals

Lees ook:Begeleid rijden, willen jongeren dat eigenlijk wel?

Auteur: Bart Pals

5 reacties op “Theorie-examen rijbewijs is straks 18 maanden geldig”

TheoLemm|10.05.10|22:30

Ga voor het individuele theorie examen eens in Engeland kijken. Daar doen ze niet anders. Daarom is het daar ook mogelijk om in twintig (!) verschillende talen dat examen te doen. Heel wat klantvriendelijker als hier.

yda de boer|14.05.10|13:38

Het CBR stelt dat: Hierdoor daalt het slagingspercentage en een stijgt het aantal herexamens zodat de kandidaat gemiddeld meer geld kwijt is.
Mijn stelling is dat het geen taak is voor het CBR het geslaagdenpercentage of eventuele herexamens te beinvloeden door het nivo van het examen te veranderen. Het CBR doet alsof het klantvriendelijk is, echter klantvriendelijkheid heeft geen link met het nivo van examinering.
Het CBR dient een evaluatie te houden op het effect van de toetsvragen t.o.v. de vragen over gedragsbeslissingen. Feitenkennis kan een bestuurder veel bekeuringen besparen en is de basis voor het besturen van een voertuig. Indien toetsen nodig is vanwege het vereiste inzicht over verkeersveiligheid, toets hierover een kandidaat voor een praktijk examenaavnraag een twede keer. De kosten voor een theorie examen moeten gehalveerd worden.

M.Hoeze|15.05.10|20:08

Nu ga ik eerst even proberen of het door zenden lukt?
Reeds 3 x tevergeefs geprobeerd, om iets over het theorie examen te schrijven.
Maak er gewoon 3 jaar geldigheid van.

M.Hoeze|15.05.10|20:34

Waarom 18 maanden of 12 maanden? Wanneer je geslaagd bent mag je tot in lengte van dagen rondtoeren hoe je wil ? Handhaven kan en gebeurt , maar het is min of meer een gok om gepakt te worden. Ja als je 5 km te snel rijd is die kans nog het grootst.
De echte verkeersboeven zien wij als rijinstrukteurs dagelijks om ons een scheuren.
Maak er gewoon 3 jaar geldigheid van.
En laat die geldigheid dan zijn voor zowel het motor en het auto rijbewijs samen.
En ja, laat de personen auto bestuurders maar gerust eens iets over die snelle motorrijder te weten komen, en ook over de mogelijkheden en onmogelijkheden van die lompe zware vrachtauto.
Maar dan wel graag zinnige vragen stellen en de in stinkerts weg laten.
Alleen vragen stellen die echt relevant zijn om veilig verkeersbewust te rijden.
En waarom moeten wij als rechtschapen zeer hooggeleerde weledelgestrenge arme rijschoolhouders en instrukteurs weer zo hard onder het mes?
Ja ik bedoel die nieuwe mooie wet die ondanks of meebie wel door onze bond?
Wanneer we niet aan een protocol van 32 punten voldoen moeten we terug naar de schoolbanken? Hoe bestaat het wie verzind zoiets? jA ene alles kwijt war??
We moesten er eigenlijk als dit echt zo doorgaat allemaal gewoon mee stoppen.
Nu maar hopen op onze nieuwe jongens.
IK BEN AL LID. JIJ OOK?

Dikkie|19.05.10|22:51

Even aan de laaste: Waar ben je lid van? Ik heb al aan die nwe club gevraagd of ze nu eindelijk eens voor de instructeurs (werknemers) zijn en niet alleen voor de rijschoolhouders.
Ik ben uit nood lid geworden van het cnv omdat die als enigste iets op poten probeert te zetten voor de instructeurs in dienst, en moet toegeven ze hebben me al geholpen met art. uit burg. wetb. omdat we geen cao hebben of wat dan ook.
En dat nwe ex. heb nu 1 dag “bijscholing”gevolgd, zonde van de tijd en geld. Dan was de applicatie nog “nuttig” vergeleken dit.
En wat lesgeven betreft; ik geef nu 30 jaar les, krijg nog steeds klanten uit m’n directe omgeving dus zal wel iets goed doen :-) maar of het volgens de regeltjes van het IBKI gaat??! Dus ben ik misschien over 5 jaar wel klaar met lesgeven, ga echt niet meer in de schoolbanken om het vak opnieuw te leren.!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Theorie-examen rijbewijs is straks 18 maanden geldig | RijschoolPro
theorie examen

Theorie-examen rijbewijs is straks 18 maanden geldig

DEN HAAG – De geldigheid van het theoriecertificaat rijbewijs B wordt verlengd van 12 naar 18 maanden zodra de proef Begeleid Rijden van start gaat. Dat schrijft minister Camiel Eurlings (CDA) aan de Tweede Kamer.

De minister wil ook dat het CBR kandidaten voortaan de mogelijkheid biedt om de theorie-examens voor de categorieën AM en B in één bezoek, vlak na elkaar af te leggen. Bij een positief resultaat voor het bromfietstheorie-examen kan de leerling na een korte pauze meteen het theorie-examen voor de personenauto afleggen. De minister wil daarom dat het CBR de roosters voor de theorie-examens voor de bromfiets en personenauto op elkaar afstemt.

Zo hoeft een 16-jarige niet twee keer in een half jaar naar het CBR voor een theorie-examen. Bij 16 jaar voor het bromfietsrijbewijs en bij 16,5 jaar voor het theorie-examen van het autorijbewijs. Om te voorkomen dat leerlingen een aantal maanden later bij het afleggen van het praktijkexamen voor de personenauto in de problemen komen met de geldigheid van het theoriecertificaat, is verlenging van de geldigheid van het theoriecertificaat voor rijbewijs B noodzakelijk. Althans, zo vindt de minister.

Systeem wijzigen
Eurlings wil ook het systeem van theorie-examinering structureel wijzigen. Hij pleit voor een modulaire opzet. Hierin kunnen kandidaten een basismodule afronden met vragen over algemeen verkeersinzicht, aangevuld met specifieke modules voor bijvoorbeeld bromfiets, motorfiets, personenauto of vrachtauto. Dit stelt kandidaten in staat om met één bezoek aan het CBR meerdere theoriecertificaten te behalen.

Volgens het CBR is dat nu echter nog niet technisch mogelijk, zo blijkt uit het schrijven van de minister. De verschillende modules passen niet in de huidige klassikale examenvorm waarbij iedere kandidaat hetzelfde examen aflegt. Het CBR is wel bezig met zo’n individueel systeem, maar dat duurt nog enkele jaren.

Voor zo’n systeemwijziging dient een volledig nieuw basisexamen te worden ontwikkeld, dienen vragenbanken voor de theorie-examens voor de verschillende rijbewijscategorieen opnieuw te worden ingericht en dienen nieuwe cesuren te worden vastgesteld. Ook moet de weg- en regelgeving die de inhoud van theorie- examens regelt, worden gewijzigd.

Toetsvragen
De theorie-examens voor de auto en bromfiets nu al combineren is mogelijk, maar wel onverstandig volgens het CBR. Dat komt omdat de huidige examens vooral de nadruk letten op gedragsbeslissingen (mag dat?) en niet gevraagd wordt naar directe kennis over een verkeersregel. Dat soort vragen zijn overigens ongewenst omdat deze indruisen tegen de ontwikkelingen van de afgelopen jaren waarin examens omwille van de verkeersveiligheid steeds meer toetsen op inzicht dan op feitelijke kennis.

Een ander obstakel bij het combineren van examens is dat duidelijk moet zijn bij hoeveel juiste antwoorden op de algemene vragen, de specifieke bromfietsvragen en die voor de personenauto een kandidaat een geldig theoriecertificaat ontvangt voor het rijbewijs AM, B of beide.

Ook zal het leiden tot Ten een verzwaring van het totale examen verwacht het CBR. Immers, in één examen dient te worden getoetst of de kandidaat over de vereiste kennis en het vereiste inzicht beschikt om een bromfiets en een personenauto te besturen. Hierdoor daalt het slagingspercentage en een stijgt het aantal herexamens zodat de kandidaat gemiddeld meer geld kwijt is.

Het CBR gaat nu onderzoeken wat de wijzigingen inhouden voor de verschillende modules en de verwachte kostenontwikkeling voor de kandidaat. Daarbij worden de rijscholen betrokken, zo belooft Eurlings.

Bart Pals

Lees ook:Begeleid rijden, willen jongeren dat eigenlijk wel?

Auteur: Bart Pals

5 reacties op “Theorie-examen rijbewijs is straks 18 maanden geldig”

TheoLemm|10.05.10|22:30

Ga voor het individuele theorie examen eens in Engeland kijken. Daar doen ze niet anders. Daarom is het daar ook mogelijk om in twintig (!) verschillende talen dat examen te doen. Heel wat klantvriendelijker als hier.

yda de boer|14.05.10|13:38

Het CBR stelt dat: Hierdoor daalt het slagingspercentage en een stijgt het aantal herexamens zodat de kandidaat gemiddeld meer geld kwijt is.
Mijn stelling is dat het geen taak is voor het CBR het geslaagdenpercentage of eventuele herexamens te beinvloeden door het nivo van het examen te veranderen. Het CBR doet alsof het klantvriendelijk is, echter klantvriendelijkheid heeft geen link met het nivo van examinering.
Het CBR dient een evaluatie te houden op het effect van de toetsvragen t.o.v. de vragen over gedragsbeslissingen. Feitenkennis kan een bestuurder veel bekeuringen besparen en is de basis voor het besturen van een voertuig. Indien toetsen nodig is vanwege het vereiste inzicht over verkeersveiligheid, toets hierover een kandidaat voor een praktijk examenaavnraag een twede keer. De kosten voor een theorie examen moeten gehalveerd worden.

M.Hoeze|15.05.10|20:08

Nu ga ik eerst even proberen of het door zenden lukt?
Reeds 3 x tevergeefs geprobeerd, om iets over het theorie examen te schrijven.
Maak er gewoon 3 jaar geldigheid van.

M.Hoeze|15.05.10|20:34

Waarom 18 maanden of 12 maanden? Wanneer je geslaagd bent mag je tot in lengte van dagen rondtoeren hoe je wil ? Handhaven kan en gebeurt , maar het is min of meer een gok om gepakt te worden. Ja als je 5 km te snel rijd is die kans nog het grootst.
De echte verkeersboeven zien wij als rijinstrukteurs dagelijks om ons een scheuren.
Maak er gewoon 3 jaar geldigheid van.
En laat die geldigheid dan zijn voor zowel het motor en het auto rijbewijs samen.
En ja, laat de personen auto bestuurders maar gerust eens iets over die snelle motorrijder te weten komen, en ook over de mogelijkheden en onmogelijkheden van die lompe zware vrachtauto.
Maar dan wel graag zinnige vragen stellen en de in stinkerts weg laten.
Alleen vragen stellen die echt relevant zijn om veilig verkeersbewust te rijden.
En waarom moeten wij als rechtschapen zeer hooggeleerde weledelgestrenge arme rijschoolhouders en instrukteurs weer zo hard onder het mes?
Ja ik bedoel die nieuwe mooie wet die ondanks of meebie wel door onze bond?
Wanneer we niet aan een protocol van 32 punten voldoen moeten we terug naar de schoolbanken? Hoe bestaat het wie verzind zoiets? jA ene alles kwijt war??
We moesten er eigenlijk als dit echt zo doorgaat allemaal gewoon mee stoppen.
Nu maar hopen op onze nieuwe jongens.
IK BEN AL LID. JIJ OOK?

Dikkie|19.05.10|22:51

Even aan de laaste: Waar ben je lid van? Ik heb al aan die nwe club gevraagd of ze nu eindelijk eens voor de instructeurs (werknemers) zijn en niet alleen voor de rijschoolhouders.
Ik ben uit nood lid geworden van het cnv omdat die als enigste iets op poten probeert te zetten voor de instructeurs in dienst, en moet toegeven ze hebben me al geholpen met art. uit burg. wetb. omdat we geen cao hebben of wat dan ook.
En dat nwe ex. heb nu 1 dag “bijscholing”gevolgd, zonde van de tijd en geld. Dan was de applicatie nog “nuttig” vergeleken dit.
En wat lesgeven betreft; ik geef nu 30 jaar les, krijg nog steeds klanten uit m’n directe omgeving dus zal wel iets goed doen :-) maar of het volgens de regeltjes van het IBKI gaat??! Dus ben ik misschien over 5 jaar wel klaar met lesgeven, ga echt niet meer in de schoolbanken om het vak opnieuw te leren.!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.