Rijschool Van Reijen

Rijschool in de spotlight: thuisgevoel bij de familie Van Reijen

Autorijschool Van Reijen uit Gouda is een echt familiebedrijf. Vader Ron (53) en zoon Kevin (26) zijn rijinstructeur, moeder Astrid (49) doet de administratie en begeleidt de rijsimulatorlessen. De andere twee zoons van 19 en 24 doen andere dingen. “Maar ik sluit niet uit dat zij er ooit bij instappen”, vertelt Ron.

Waarom ben je een rijschool begonnen?

“Ik heb tot 2003 bij een verzekeringsmaatschappij gewerkt. Ik had het op kantoor wel gezien en ik wilde iets heel anders. Eigenlijk wilde ik al toen ik jong was het onderwijs ingaan. Later wilde ik iets voor mezelf beginnen. En ik houd van autorijden. Toen ik een advertentie las van een rijinstructeuropleiding kon ik al die zaken uitstekend combineren.”

Hoe groot is de rijschool nu?

“We hebben twee auto’s en een rijsimulator. Voorlopig bieden we alleen de rijopleiding B aan. Wellicht starten we volgend jaar ook met een BE-combinatie, maar we doen het nog even rustig aan.”

Waarin onderscheidt AVR zich van de collega’s in de buurt?

“We tonen altijd veel belangstelling voor de leerling. Niet alleen als het gaat om autorijden, maar ook voor hem als persoon. Zo gaat hij zich op zijn gemak voelen. Leerlingen moeten zich bij ons thuis voelen. Verder zijn we de enige verkeersschool in de omgeving Gouda met een rijsimulator.”

Waarom heb je een rijsimulator aangeschaft?

“Ik zag de rijsimulator een keer op een vakbeurs staan. Natuurlijk was ik in het begin erg sceptisch. Toen ben ik gaan rondbellen met collega’s die er ook een hebben. Zij waren eigenlijk allemaal enthousiast, dus hebben wij besloten er ook een te gaan gebruiken. We hebben er een van ST Software aangeschaft omdat die de beste prijs-kwaliteitverhouding biedt. De duurdere zien er wel gelikter uit, maar bieden niets extra’s.”

En hoe bevalt hij?

“Erg goed. En de leerlingen zijn er ook erg blij mee. Ze zijn vrij om te kiezen, maar vrijwel iedereen wil erop lessen bij ons. Dan kunnen ze op hun zeventiende al starten. En we merken dat de leerlingen na 10 simulatorlessen hetzelfde niveau als na twintig lessen in de auto hebben wanneer het gaat om bediening van de auto, standaard verkeerssituaties en verkeersinzicht.”

Hoe komt dat?

“Op de rijsimulator kunnen we heel intensief trainen. Bijvoorbeeld in- en uitvoegen kost tijdens een gewone rijles erg veel tijd. Je kunt dat in een uur maximaal vijf keer oefenen, dan is de les voorbij. In de simulator kan een leerling in dezelfde tijd wel dertig keer in- en uitvoegen.”

Wat kost een simulatorles?

“We rekenen daar 25 euro per uur voor. Daarmee wordt het uurtarief van mijn vrouw betaald voor de begeleiding en kunnen we hem in vier jaar tijd afschrijven. Dan hebben we de investering eruit. Bovendien konden we na de aanschaf gebruik maken van de gunstige milieu-investeringsaftrek.”

Hoe voer je marketing voor de rijschool?

“De meeste klanten komen bij ons via mond-tot-mondreclame. Bijvoorbeeld via ex-leerlingen. Ook is de advertentie in de plaatselijke Weekkrant erg effectief. Daarbij plaatsen we een foto van de rijsimulator, dat trekt de aandacht.”

Bart Pals

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Rijschool in de spotlight: thuisgevoel bij de familie Van Reijen | RijschoolPro
Rijschool Van Reijen

Rijschool in de spotlight: thuisgevoel bij de familie Van Reijen

Autorijschool Van Reijen uit Gouda is een echt familiebedrijf. Vader Ron (53) en zoon Kevin (26) zijn rijinstructeur, moeder Astrid (49) doet de administratie en begeleidt de rijsimulatorlessen. De andere twee zoons van 19 en 24 doen andere dingen. “Maar ik sluit niet uit dat zij er ooit bij instappen”, vertelt Ron.

Waarom ben je een rijschool begonnen?

“Ik heb tot 2003 bij een verzekeringsmaatschappij gewerkt. Ik had het op kantoor wel gezien en ik wilde iets heel anders. Eigenlijk wilde ik al toen ik jong was het onderwijs ingaan. Later wilde ik iets voor mezelf beginnen. En ik houd van autorijden. Toen ik een advertentie las van een rijinstructeuropleiding kon ik al die zaken uitstekend combineren.”

Hoe groot is de rijschool nu?

“We hebben twee auto’s en een rijsimulator. Voorlopig bieden we alleen de rijopleiding B aan. Wellicht starten we volgend jaar ook met een BE-combinatie, maar we doen het nog even rustig aan.”

Waarin onderscheidt AVR zich van de collega’s in de buurt?

“We tonen altijd veel belangstelling voor de leerling. Niet alleen als het gaat om autorijden, maar ook voor hem als persoon. Zo gaat hij zich op zijn gemak voelen. Leerlingen moeten zich bij ons thuis voelen. Verder zijn we de enige verkeersschool in de omgeving Gouda met een rijsimulator.”

Waarom heb je een rijsimulator aangeschaft?

“Ik zag de rijsimulator een keer op een vakbeurs staan. Natuurlijk was ik in het begin erg sceptisch. Toen ben ik gaan rondbellen met collega’s die er ook een hebben. Zij waren eigenlijk allemaal enthousiast, dus hebben wij besloten er ook een te gaan gebruiken. We hebben er een van ST Software aangeschaft omdat die de beste prijs-kwaliteitverhouding biedt. De duurdere zien er wel gelikter uit, maar bieden niets extra’s.”

En hoe bevalt hij?

“Erg goed. En de leerlingen zijn er ook erg blij mee. Ze zijn vrij om te kiezen, maar vrijwel iedereen wil erop lessen bij ons. Dan kunnen ze op hun zeventiende al starten. En we merken dat de leerlingen na 10 simulatorlessen hetzelfde niveau als na twintig lessen in de auto hebben wanneer het gaat om bediening van de auto, standaard verkeerssituaties en verkeersinzicht.”

Hoe komt dat?

“Op de rijsimulator kunnen we heel intensief trainen. Bijvoorbeeld in- en uitvoegen kost tijdens een gewone rijles erg veel tijd. Je kunt dat in een uur maximaal vijf keer oefenen, dan is de les voorbij. In de simulator kan een leerling in dezelfde tijd wel dertig keer in- en uitvoegen.”

Wat kost een simulatorles?

“We rekenen daar 25 euro per uur voor. Daarmee wordt het uurtarief van mijn vrouw betaald voor de begeleiding en kunnen we hem in vier jaar tijd afschrijven. Dan hebben we de investering eruit. Bovendien konden we na de aanschaf gebruik maken van de gunstige milieu-investeringsaftrek.”

Hoe voer je marketing voor de rijschool?

“De meeste klanten komen bij ons via mond-tot-mondreclame. Bijvoorbeeld via ex-leerlingen. Ook is de advertentie in de plaatselijke Weekkrant erg effectief. Daarbij plaatsen we een foto van de rijsimulator, dat trekt de aandacht.”

Bart Pals

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.