motorrijles, motorrijbewijs, examen, CBR

Ingrijpende wijzigingen voor examens motorrijbewijs

DEN  HAAG – De leeftijd om direct op te gaan voor de zwaarste categorie motor (onbeperkt vermogen) wordt in 2013 verhoogd van 21 naar 24 jaar. De automatische instroom in een hogere categorie na twee jaar ervaring vervalt, de kandidaat moet steeds opnieuw examen doen bij het CBR.

Beide maatregelen zijn een direct gevolg van de Derde Europese Rijbewijsrichtlijn. Hiermee komt een uniform en uitwisselbaar systeem van rijbewijzen en rijbewijscategorieën in Europa.

Categorie

De categorie A1 (lichte motor tot 125cc) kan straks behaald worden vanaf 18 jaar. De categorie A2 (middelzware motor tot 35 kW) kan voortaan na een examen behaald worden na twee jaar A1, dus minimaal op 20-jarige leeftijd. Twee jaar later kan de kandidaat bij het CBR opgaan voor de zwaarste categorie A (onbeperkt vermogen). Jongeren mogen vanaf 2013 wel al op 17-jarige leeftijd beginnen met lessen voor de categorie tot 125cc.

Wat de wijzigingen betekenen voor de rijschoolbranche, daar kan het ministerie van Verkeer en Waterstaat nog niet veel over zeggen. “De rijksoverheid bemoeit zich traditioneel niet met de rijopleiding”, laat een woordvoerster weten. “Verkeer en Waterstaat stuurt uitsluitend op het rijexamen. Kandidaten zijn zelf verantwoordelijk voor hun voorbereiding daarop.”

Rijles

Of motorrijders steevast opnieuw lessen dienen te nemen voordat ze opgaan voor het examen van de zwaardere categorie is dus afhankelijk van de kandidaat en de zwaarte van het examen. Welke gevolgen de plannen hebben voor het totaal aantal leerlingen per jaar kan VenW niet zeggen.

De Derde Europese Rijbewijsrichtlijn moet het aantal verkeersslachtoffers in de EU verminderen. Bijna 10 procent van de Nederlandse verkeersdoden het afgelopen jaar was een motorrijder, namelijk 70 van de 720.

Voorrangsfouten

“Het risico om te overlijden tijdens het motorrijden is per kilometer bijna 25 keer zo hoog als dat voor automobilisten”, becijfert VenW. Belangrijke oorzaken zijn voorrangsfouten (vaak omdat een automobilist de motor niet heeft opgemerkt) en het verlies van de macht over het stuur van de motorrijder.

“Wij vinden dat onacceptabel”, aldus de VenW-woordvoerster. “Het implementeren van de Derde richtlijn past logisch in de uitgangspunten van het Strategisch Plan Verkeersveiligheid.”

Leeftijd

Met ingang van de nieuwe richtlijn gaat ook de leeftijd waarop jongeren een motorrijbewijs mogen halen in de rest van Europa omlaag. Voor een lichte motor tot 125 cc geldt straks een minimumleeftijd van 16 jaar. Nederland houdt echter vast aan aan de huidige minimumleeftijd van 18 jaar.

Bart Pals

Auteur: Bart Pals

18 reacties op “Ingrijpende wijzigingen voor examens motorrijbewijs”

Motorrijschool Teamwork|30.09.10|11:44

Ik heb een motorrijschool en voorzie zwaar weer voor ons De mensen zullen nu wachten tot ze 20 of 24 zijn Het Ministerie van verkeer en waterstaat zit aan onze broodwinning en beseffen niet wat dit voor ons gaat beteken.Dit is een totaal ontmoedigings beleid Maar goed wat kun je verwachten van een minister Eurlings die zelf 4 keer over zijn autorijbewijs heeft gedaan.
Ik snap dat ik nu aan het gal spuien ben maar ben dan ook helemaal niet blij mee

Met Vriendelijke MOTOR groeten; Motorrijschool Teamwork

Motorijschool Vos|30.09.10|12:28

En het duurder en moeilijker om te overleven als motorrijschool.
klanten springen af of komen helemaal niet meer.
Dan wil ik ook rijbewijs in fases voor de auto (18 jaar en porsche of BMW 7serie willen rijden)
rijden vanaf 17 in de auto?? waarom geen motor met 17.
Dat is dan de politiek: eerst laten stemmen, dan in steek worden gelaten.
Je wordt er niet vrolijk van, wel armer.

Verkeersschool CLARIEN|30.09.10|12:44

Zo heel af en toe begrijp ik er niets meer van.

Ik neem aan dat we een groter pand moeten gaan kopen om al die verschillende motorfietsen op te stellen, superlicht, licht (wat nu dus zwaar is), en zwaar. Daarnaast ook nog van elke categorie een “kleine” uitvoering voor de kleinere mens.

Verkeer en waterstaat bemoeit zich traditioneel niet met de rijschoolwereld….

Dat zouden ze misschien juist wel moeten doen!!!

Marcel

Cees|30.09.10|12:45

Beetje kort door de bocht, van de regering. Wel kandidaten die amper begrijpen dat je voorrang moet verlenen in een nissan micra examen laten doen en vervolgens na het examen in een hummer de weg op sturen. laten we zeggen dat dit de verkeersveiligheid ten goede komt.

Motorrijschool Teamwork|30.09.10|13:24

Volgens ons heeft de Categorie van een motorfiets niks te maken met bijv Voorrang verlenen of het wel of niet gezien zijn door een automobilist Volgens 0ns slaan ze de plank hier volledig mis. Maar dat zal wel komen omdat het weer wordt beslist door mensen die zelf geen motor rijden en niks snappen van het Verkeer en waar het gevaar voor ons als motorrijder ligt. Laten ze dit nou eens aan mensen over laten die er verstand van hebben. Ze doen maar wat in Den Haag.

Motorrijschool Teamwork

motorrijschool L-VIN|30.09.10|13:39

kunnen we inderdaad weer nieuwe motoren aanschaffen of het al niet genoeg kost.
kunnen we inderdaad de rijlessen verhogen.
kunnen we inderdaad minder klanten verwachten.
kunnen we inderdaad de deuren sluiten.
wat willen ze nu echt bereiken met deze oplossing (minder doden) ben ik voorstander van
maar volgens mij kun je er jammer genoeg meer betreuren,je kunt immers met 17 jaar beginnen.
dan maar met 16 geen scooter,jaartje wachten en gelijk op de motor.
klinkt leuk voor de rijschool maar het zal INDERDAAD anders uitpakken.

Ton Warbroek|30.09.10|14:38

Als we nu eens met z’n ALLEN!! hiertegen stemmen kunnen we het eens een keer tegenhouden.

KNMV en MAG laat even SNEL iets horen.

We zullen ongetwijfeld geen compensatie krijgen voor het wegvallen van inkomsten zoals bij de banken.

Verder ben ik het ook wel zat dat alles maar door wijzneuzen van boven bepaald of opgelegd word wat goed voor ons is.

Ps. Veiligheid licht aan de persoon die het voertuig bestuurd! en een dode erbij is er natuurlijk altijd een teveel. maar om nou thuis als een kasplant te gaan leven!

Willem Zevering|30.09.10|17:15

Omdat de AUTOMOBILIST de motorrijder niet opmerkt. Daarom heeft de motorrijder meer opleiding nodig. Ja ja ik snap het ????????niet

Marcel|30.09.10|18:30

Gaan we er nu niet heel makkelijk aan voorbij dat het hier gaat om een Europese richtlijn? Dus het is niet zozeer Den Haag alswel Brussel die hier schuld aan heeft. Niet dat ik me er heel erg in verdiept heb, maar volgens mij worden dit soort regels dan gewoon doorgevoerd.

Hoewel onze regering niet heel consequent is met het overnemen van Europese richtlijnen, maar goed.

Rijschool Boezerooij|30.09.10|21:51

Wij specialiceren ons alleen in het geven van motor- en bromfietsrijlessen, door deze regels wordt er wederom weer aan ons salaris geknaagd.
Hebben we niet net het bromfietsrijbewijs ingevoerd??? Dan beginnen we nu ook al het motorrijden duurder te maken.
Wie wil er nu nog op een 125cc rijden? Motorrijden is voor de meeste mensen een hobby, door al deze regels wordt ook deze hobby bijna teniet gedaan. En dan komt er straks ook nog APK voor motorfietsen bij! Gaat er helemaal niemand meer motorrijden.
Nee, veiligheid voorop, maar dan niet ten koste van de beginnende motorrijder.
Met vriendelijke groet,
Rijschool Boezerooij.

Ton Warbroek|30.09.10|22:01

Nee, want we betalen ons nog steeds zuur aan de BPM.

Rob Kersten|30.09.10|22:50

Ik ben zelf KNMV instructeur onze opleidingen zijn al goed genoeg ik snap niet dat Nederland
altijd haantje de voorste wilt zijn en wat denk je van al die kosten die dat met zich mee brengt.
Laat de landen om ons heen maar eerst op ons niveau komen.
Plus gaat het om ongevallen, dan denk ik eerder aan automobilisten die vaak de oorzaak van de ongevallen cijfers zijn.
Ik begrijp best dat er minders ongevallen moeten zijn, maar de fout ligt niet aan de catagorie van de motoren.
Gezien de huidige economie ontneem je de motorrijders om zich verder te ontwikkelen in het motorrijden, omdat dat gewoonweg te duur gaat worden. en het is een stukje file probleem oplossen.
Ik hoop dat dit parlement dit wel inziet en dit alles zal schappen.

Peter kanters|01.10.10|14:34

Hier wordt wel erg negatief gereageerd. Er zijn ook positieve kanten aan deze wijzigingen, de leerling die op jonge leeftijd wil gaan motorrijden zal daarna steeds weer op examen moeten voor een zwaardere categorie en dus opnieuw lessen moeten nemen. Betekent meer omzet.
Ik ben het wel eens met de stelling dat dit ook voor de auto zou moeten gelden. Het is belachelijk dat een zojuist in een corsa dieseltje geslaagde leerling meteen in een ferrarie weg mag rijden.

harry ten brink|02.10.10|22:15

Volgens mij is hier duidelijk sprake van leeftijdsdiscriminatie.
Met 17 jaar wel in de auto om
dat ze zo goed omzich heen kijken en met 24 jaar op de motor omdat het lichaam dan beter volgroeid is om voor donor te fungeren. Of zie ik dat te zwart?
Straks maar 1 soort motor nl. de zware klasse want men wacht dan tot men 24 jaar is. Dus wachten wij ook 6 jaar, waarbij we waarschijnlijk geen wachtgeld krijgen zoals de stropdassen dat wel voor zichzelf zullen hebben geregeld.
Met vriendelijke motorgroet, harry ten brink

motorrijschool L-VIN|04.10.10|15:31

begin maar eens met de veilligheids kleding

in je kortebroek met teenslippers zonder handschoen want het is immers warm
kom nou toch pak dit eens aan

ik verplicht mijn leerlingen een fluor vest te dragen voor hun eigen veilligheid en om beter gezien te worden.
en het leuke is dat de motorsport speciaal zaak het natuurlijk helamaal met mij eens is
vriendelijke veilligheids groeten van helmuth motorrijschool L-VIN

michael de hond|14.10.10|12:18

omdat de automobolist degene is die verantwoordelijk is voor de ongevalcijfers onder motorrijders moeten de automobilisten dus eigenlijk verplicht worden om opmieuw examen af te leggen voor een zwaar rijbewijs…onzin?ja,natuurlijk!maar dat is deze europese regel ook,net als de verplichte apk en de verplichte buitenspiegel,misschien word het tijd om eens (veel)kritischer naar ëuropa”te worden en niet als een blind paard alles over te nemen wat in brussel uit dat riool komt!

Matthijs|07.04.11|19:20

Waarom komt er geen toets of mensen nog geschikt zijn om te werken tot 67 en waarschijnlijk tot 70 jaar in de toekomst ? Vind het sowieso belachelijk de moderne eisen die gesteld worden aan de nieuwe motorrijder. De oude garde heeft afgereden op een Vespa scooter, straatje keren, optrekken en stoppen en geslaagd. De jongeren wordt op deze manier veel levensvreugde ontnomen en zijn alleen maar goed om te werken en naar de bevelen van de
ouderen te luisteren. Beetje pionnen slalommen met 20.

WB|29.04.11|19:14

Dat je eerst 2 jaar op een 25kw moet rijden is nog tot daaraan toe, van je brommertje op n’1000 is ook wel in een keer een heel groot verschil. Voor mij wel tminste:p.
Maar dat telkens opnieuw examen afleggen is gewoon flessentrekkerij!
Laat zulke beslissingen over aan mensen die er echt verstand van hebben!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.