Herman Willemse, VERI, rijschool, lesauto, België

Cursus voor de ouders bij Proef Begeleid Rijden essentieel

De proef Begeleid Rijden wordt uiterlijk deze zomer ingevoerd. In België bestaat al jarenlange ervaring met ouders die fungeren als coaches. “De begeleider moet alleen toezien op de veiligheid en geen verkeerde dingen aanleren”, zegt Herman Willemse, voorzitter van VERI, de Belgische Vereniging van Erkende Rijinstructeurs.

Volgens Willemse zou Nederland er verstandig aan doen de begeleiders te verplichten tot het volgen van een cursus. Iets waarvoor de Nederlandse rijschoolbranche heeft gepleit, maar geen gehoor vond bij de overheid.

Begeleid Rijden

“Anders heeft het Begeleid Rijden geen zin. Je moet ouders leren begeleiden. Dat betekent: alleen zorgen dat de veiligheid niet in het gevaar komt. Anders gaan ze hun verkeerde gewoontes en technieken overbrengen”, weet Willemse uit eigen ervaring.

“Ouders zijn soms niet op de hoogte van een aantal belangrijke rijvaardigheden. Mede ook omdat ze in België zelf nooit een professionele opleiding hebben gehad. Als ze die verkeerde zaken overbrengen op hun kinderen, moeten wij ze vervolgens overtuigen van de foute technieken en afleren.”

Rijopleiding

In Nederland is de rijopleiding ook erg veranderd vergeleken met 30 jaar geleden. “Leerlingen kunnen het tijdens de opleiding goed aanleren, als de ouders vervolgens zeggen dat iets anders moet zijn jongeren daar erg vatbaar voor.”

Overigens is een groot verschil tussen Nederland en België, dat de jongeren hier een volwaardige professionele opleiding krijgen en een volwaardig rijexamen afleggen bij het CBR. Maar de begeleiding van jongeren begint eigenlijk al op zeer jonge leeftijd, vindt Willemse.

Verkeersgedrag

“Kinderen kijken over de schouder van hun vader mee in de auto. Als hij zich slecht gedraagt in het verkeer, zullen de kinderen dat gedrag later overnemen. Daarom is de voorbeeldfunctie van ouders zo belangrijk. Zeker als die ouders gaan fungeren als begeleider.”

De Belgische rijscholen zijn soms wel eens jaloers op het Nederlandse systeem van uitsluitend professionele rijopleidingen.

Verkeersveiligheid

“Hier kunnen jongeren ervoor kiezen om door hun ouders opgeleid te worden. Voor een verplichte rijopleiding zou volgens de politiek geen draagvlak bestaan. Maar als het gaat om verkeersveiligheid, moeten we heel andere belangen meewegen”, vindt Willemse.

Een uniforme rijoleiding voor iedereen is het allerbelangrijkst voor de verkeersveiligheid, zegt de Belg. “Dat heeft te maken met de voorspelbaarheid in het verkeer. Dat maakt het veilig. Als ik weet hoe een ander zich gedraagt in de auto, kan ik daarop anticiperen.”

Coach

“Op de weg moeten we hetzelfde functioneren als in een voetbalefltal. Iedereen moeten in dezelfde richting denken. Dat ontstaat door te luisteren naar een goede coach. Als iedereen het op zijn eigen manier gaat doen, dan wordt het een zootje.”

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Bart Pals

71 reacties op “Cursus voor de ouders bij Proef Begeleid Rijden essentieel”

Pim Brussee|19.01.11|10:44

Onzalig plan!

y. van ark|19.01.11|11:50

Erg veel onduidelijkheid.
Kom op met die datum en de voorwaarden.
Vaag gedoe.

rene kwast|20.01.11|11:33

Moeten die ouders dan ook 5 ochtenden bijscholen en elk jaar een praktijkbegeleidingsrit maken??????

p de wit|20.01.11|11:36

Wat is het nut van de voor ons verplichte aplicatie nog als iedereen straks voor instructeur kan fungeren en niets hoeft te kennen of kunnen. Een waardeloos plan dat de verkeersveiligheid zeker niet ten goede komt. Mijn idee , weg ermee.

WJ|20.01.11|11:47

probeer die 2 zaken eens te scheiden @ reacties hier boven.

Het verschil tussen belgië en nederland. Niet dat wij de belgische manier krijgen en niet dat de belgen naar onze maatstaven moeten werken. Dat staat er geen zins.

Prima dat die proef er komt met jongeren. Nooit geschoten is immers altijd mis. Wel zou ik het prettig vinden als er duidelijk gecommuniceerd word wanneer het in gaat en welke voorwaarden daaraan verbonden zijn.

A Vos|20.01.11|11:51

dit ga je toch niet menen ben ik daarvoor zo hard aan het leren geweest???
dit zou betekenen dat als ik eindelijk die ……. stage afgerond heb dat iedere ouder op dat moment net zo in hun recht staan als ik met het enige verschil dat ik er voor geleerd heb

zou wat moois wezen ik hoop toch dat dit niet door gaat ook in het belang van de verkeersveiligheid

W.Davina|20.01.11|11:52

Ook de groenteboer mag nu dan ook vlees en groente verkopen.
Welke ouder in Nederland heeft er zin in om ieder keer als begeleider op te treden.
Levens gevaarlijk geen kennis en geen dubbele bediening.

Die Belgen hadden de Nederlandse eisen moeten overnemen Weer een vak wat omzeep geholpen wordt.
.
Men moet eens gaan kijken wat een rijinstructeur voor opleiding krijgt en moet doen en nu mogen de ouders voor instucteur spelen (geen inzicht of gevaar herkenning dat duurt jaren)

mich|20.01.11|11:52

dacht dat begeleidend rijden pas na de rijopleiding ging plaats vinden tot aan zijn 18de.
ofwel eerst rijbewijs halen voor je 18de dan tot je 18de begeleid rijden.
als de ouders gaan opleiden zou het CBR zo uit hun schulden zijn.

W.Davina|20.01.11|11:55

Niet voor niets gebeuren er in Belgie zoveel dodelijke ongelukken met jongeren nu is ons land aan de beurt.

Piet|20.01.11|12:02

Zou het kunnen dat het CBS de overheid heeft gewaarschuwd dat medio 2011 het aantal 18 jarig gaat terug lopen? Aangezien het CBR valt onder het ministirie ligt het voor de hand dat de overheid de leeftijd word verjongd naar afrijden met 17 jaar. Werk hebben is 1 maar houden voor het CBR en met name de top is veel belangrijker!!

De begelleider hoeft GEEN training want dat werkt drempel verhogend volgens de overheid!

Met 17 jaar je rijbewijs + 1 jaar begeleiding in hoe het niet moet!!

sophie|20.01.11|12:06

Even voor de duidelijkheid,begeleid rijden naar nederlandse begrippen is heel wat anders dan onze zuiderburen.
Ze krijgen dezelfde opleiding bij een rijschool ,maar dan een jaar eerder,moeten examen doen,slagen,rijbewijs bij de gemeente halen en dan tot een 18 jaar begeleid rijden.
Intussen weet iedereen dat toch?

Frank|20.01.11|12:41

Inderdaat Sophie, volgens mij ben jij de einige die het hier snapt.
Begeleid rijden houd in; hetzelfde opleidingstraject als nu tot en met het examen.
Nu mogen ze meteen al onervaren de weg op, straks mogen ze alleen onder begeleiding de weg op tot hun 18e, maar ze hebben dan al wel een volwaardig rijbewijs.

Hugo|20.01.11|13:38

Sophie en Frank , toch nog mensen die eerst nadenken voor dat ze maar iets roepen.

Stef|20.01.11|13:43

Een korte verplichte cursus voor de begeleiders is echt niet verkeerd.
De meeste ouders snappen al niets van de theorie laat staan dat ze ook nog eens praktijkles gaan geven na het behalen van het rijbewijs.
Het wordt wel een avond/weekend rijbewijs want dan hebben de ouders (begeleiders) tijd.
Niet ’s ochtens dan heeft pa of ma zelf de auto nodig en moet deze zelf naar het werk.
Laten ze in elk geval de gratis categorie brommer eraf halen dat is zonde van de veel te korte brommeropleiding!

Chris|20.01.11|13:49

Goed plan en als de begeleider te veel gedronken hebben, het rijbewijs van bestuurder intrekken en pas op 18 jarige opnieuw het rijbewijs laten halen!!!!

En een cursus begeleid rijden voor begeledinders perfect!!

Rieneke|20.01.11|14:22

Er zijn veel onduidelijkheden over het begeleid rijden lees ik. De leerlingen krijgen les, op dezelfde wijze, zoals ze nu les krijgen bij een rijschool en kunnen al dan niet hun rijbewijs halen. Nadat ze het rijbewijs hebben gehaald, mogen ze nog niet alleen rijden en dat is het enigste verschil. Zo kunnen ze rijervaring opdoen, wat de veiligheid ten goede komt. In meerdere landen van de EU werkt het op deze wijze. Onlangs is het begeleid rijden succesvol in Duitsland ingevoerd.

Frank2|20.01.11|14:43

Dat worden fijne discussies in de auto, de puistenkop van 17 die net geleerd heeft hoe het moet en vervolgens pa en ma wel even gaat uitleggen wat zij allemaal verkeerd doen… Misschien dat het verkeer er juist veiliger door raakt. Als wij ons werk goed doen, leren de ouderen ook nog wat!

Viktor|20.01.11|14:45

En toch vind ik het vreemd dat dit wel mag, maar als ik ambulancechauffeurs opleid (en die zijn al in bezit van B én C rijbwijs) of een VRO opleiding geef dan moet ik van de overheid wel verplicht een WRM bevoedheid hebben. Dit terwijl je tijdens de WRM opleiding mensen leert op te leiden voor hun rijbewijs, dat ga ik nooit doen ondanks mijn WRM bevoegdheid. Dit voelt heel scheef aan en is moeilijk uit te leggen voor de organisaties die veel geld investeren in het opleiden van instructeurs.

jan|20.01.11|15:00

Wat ik wel een gevaar vindt in het hele plan is dat men gewoon net voor hun 18e verjaardag pas met de rijopleiding begint vervolgens slaagd en weer gewoon onbegeleid het verkeer in kan.Dan slaan we dus volledig de plank mis toch?

Ton|20.01.11|15:17

Onbekend maakt onbemind. In Nederland ben ik 20 jaar eigenaar/instructeur geweest van een auto en motorrijschool. Sinds 6 jaar woon ik in Frankrijk. Het begeleid leren in Frankrijk blijkt zo goed te werken dat de jonge chauffeurs na het halen van het Franse rijbewijs na begeleiding van de ouders KORTING krijgen op hun autoverzekering. Heb je geen begeleid rijden gevolgd, maar alleen de lessen bij de rijschool, dat kan ook, krijg je deze korting niet.

jack wilhelmus|20.01.11|15:41

ik heb nog niets gelezen over de verplichte dubbele bediening, en extra spiegels, en leerling bord bovenop de auto met begeleid rijden.
al zoveel ongelukken heb ik kunnen voorkomen dankzij de dubbele bediening.
waarom is overigens rij instructeur een beschermd beroep?
begeleid leren is levensgevaarlijk, ouders zijn onervaren begeleiders!!!! ook na een cursus, vakmanschap instructie heeft jaren nodig van begeleiden….

M.H.|20.01.11|16:04

Zoveel verschillende meningen , dus dan zal iedereen ook wel een beetje gelijk hebben,
maar over sommige meningen heb ik toch wel mijn twijfels?
Maar ik ben het er wel over eens dat de applicatie met zijn strenge regels, 2x gezakt dan alles opnieuw. Gauw van tafel moet. En WJ werk jij soms bij een opleidings-inst.??

Cursief|20.01.11|17:30

Ervaring doe je pas op in de jaren na je rijbewijs (ik leer nog regelmatig bij en rij al 15 jaar in het verkeer) en een extra paar ogen is nooit verkeerd, daar zijn we het toch over eens?!

Cursief|20.01.11|17:33

Een extra paar ogen die meekijken is naar mijn mening nooit verkeerd..

Willem-Jan|20.01.11|19:06

Als we in Nederland hiermee hetzelfde (bedenkelijke) verkeersveiligheidniveau gaan halen als bij onze zuiderburen, zou ik het idee direct naar de prullenbak verwijzen. Dit plan sluit ook totaal niet aan bij bijvoorbeeld de Richtlijn Vakbekwaamheid voor Beroepschauffeurs die tot doel heeft oa de verkeersveiligheid te bevorderen. In elke opleiding is de basis de belangrijkste schakel en Begeleid Rijden (zonder proffesional) zal naar mijn mening hiertoe geen positieve bijdrage leveren.

Bert vd H|20.01.11|20:15

Misschien moeten de mensen eerst eens gaan uitzoeken hoe het begeleid rijden in Nederland in zijn werk zal gaan.
Men roept van alles, maar heeft geen idee wat de bedoeling is.

Begeleiders gaan geen rijles geven, alleen maar begeleiden/ tips geven aan 17 jarigen om zo te proberen jongeren te behoeden voor minder slimme acties.
Hopelijk gaan er daardoor ook minder jongeren tegen een boom aan.

tom|20.01.11|20:50

Volgens mij begrijpen de meesten (gezien de reacties) niet precies hoe het er allemaal uit gaat zien. Velen zien het als “broodroof” en afbreuk van ons vakamanschap als instructeurs.
De rijopleiding,het werk van de rijopleiders blijft hetzelfde, het CBR neemt het rijexamen af en de leerling is (exact zoals nu het geval is) geslaagd. Maar… deze geslaagde leerling mag nu alleen maar rijden onder toezicht van één van zijn vijf vaste begeleiders. Deze is géén opleider maar een soort corrector.

tom|20.01.11|20:56

De meesten van ons zijn te bang voor “broodroof”. Alles blijft gaan zoals het nu gaat, alleen een jaartje eerder! Opleiderverzorgd de hele(!) rijopleiding, de leerling doet examen en wanneer deze is geslaagd mag hij rijden onder begeleiding van één van zijn maximaal 5 begeleiders. Deze is er als begeleider en geen opleider. Als het goed is heeft hij weinig te doen, de leerling heeft tenslotte een perfecte rijopleiding gehad en al examen gedaan!
Dus: NO WORRY’S

sophie|20.01.11|21:50

Bert,je hebt helemaal gelijk jammer dat de beroepsinstucteurs niet goed lezen(het plan).,geef al meer dan 30 jaar les en vind dit een hele goede ontwikkeling.mensen lees eerst eens goed,en reageer dan .Tom ik sluit me hierbij helemaal aan,goede opmerking

Stef|20.01.11|22:42

Toch blijft het jammer dat je het AM rijbewijs brommer erbij krijgt. Hierdoor gaat de bromfietsopleiding geheel verloren. Gewoon even wachten tot je geslaagd bent voor je autorijbewijs en je mag 90 gaan scheuren op je scooter. Waar en hoe je moet rijden met je scooter krijg je tocch ook te leren tijden je B-opleiding!
Nee dus, die 16 jarig snappen er nu al niets van, dus de 17 jarige zullen dit met een B rijbewijs echt niet beter doen.
Rijbewijs AM moet losgekoppeld worden van het B rijbewijs.

J.Peters|20.01.11|23:14

Ik als ouder ben capabel genoeg om naast mijn zoon of dochter te zitten die een officieel rijbewijs heeft gehaalt, heb ik geen cursus voor nodig, ik hoef ze niets aan te leren alleen maar ernaast zitten zodat me zoon of dochter ervaring op kan doen, 1 jaar lang !!!!
Nu stappen ze in de auto en rijden weg ZONDER iemand.
WAT IS HET PROBEEM ?????
WAT een POEHA alemaal !!!

TheoLemm|21.01.11|09:58

Even alles op een rijtje:
De jongeren kunnen vanaf 16,5 beginnen met rijlessen.
Na de 17e verjaardag mogen ze op examen.
Tot de 18e verjaardag mogen ze allen met, 5 vooraf aangemelde begeleiders, rijden.
De jongere is wel juridisch bestuurder en daarmee verantwoordelijk voor alles zoals dat nu al is.

TheoLemm|21.01.11|09:59

De begeleider minimaal tien jaar een rijbewijs-B hebben, geen zware verkeersdelicten hebben begaan, nooit in een vorderingsprocedure terecht zijn gekomen, niet onder invloed zijn van drugs, alcohol of medicijnen en zich tijdens de begeleiding altijd kunnen legitimeren. Niet voldoen aan deze voorwaarden houdt in dat de jongere het rijbewijs verliest en pas nà de 18e verjaardag opnieuw het rijbewijs kan gaan halen volgen het gebruikelijke traject.

TheoLemm|21.01.11|09:59

Ik ben blij met deze wijziging omdat we nu de kans krijgen om de jongere goed verkeersbewust kunnen maken. En niet eerst op de scooter zichzelf een hoop onhandige manoeuvres kunnen aanleren.
Volgens mij zijn er nu ook veel leerlingen die, na het behalen van het rijbewijs, alleen de eerste kilometers mogen maken met pa in de auto.

Ik zie ook kansen voor de rijscholen omdat ze het trainen van de begeleiders kunnen aanbieden. Worden die ook weer eens bijgespijkerd!

Opel|21.01.11|10:21

Nou ik heb een aantal reacties doorgelezen maar begrijp niet helemaal waar jullie het over hebben. Een leerling die examen doet vanaf 17 is opgeleid volgens de WRM en examen bij het CBR is dan toch hetzelfde als een 18 jarige? Als je twijfelt of de 17 j wel verantwoordelijk is, heb je dan jouw werk wel goed gedaan? Een opfriscursus voor de begeleiders is denk ik een must.

Bert de Weerd|22.01.11|14:51

Als toevoeging op het systeem wat er nu is vind ik het prima, mits goed uitgevoerd!
Wel vind ik het belangrijk dat de minimum leeftijd 18 blijft en het begeleid rijden ook geldt voor iemand die ouder is dan 18 en zijn rijbewijs haalt.

Peter|23.01.11|12:11

Wat een verkeerd plan. Ouders ook maar een applicatie laten doen.

Anton|23.01.11|19:53

Wat een prachtige voorbeelden van wat de boer nie kent dat de boer niet …. Angstige reacties, bang voor broodroof. Wanneer je goed bent in je vak dan zie je juist kansen in elke aanvulling op de rijopleiding en daarmee verrijkt jouw allround vakmansschap de verkeersveiligheid. Wanneer een systeem reeds lang beproefd is in het buitenland en daar meer dan zijn nut bewezen heeft moet je niet bang zijn de voordelen hiervan te gaan gebruiken. Kijk eens wat verder dan je eigen kring( etje).

Peter|24.01.11|07:44

Als je met een brommer de weg op gaat, heb je ook je verantwoordelijkheden.
Dat zou dus in een auto ook moeten werken.
Ik vind trouwens wel, dat de begeleider minimaal zou moeten beschikken over een extra rem en extra spiegels.
Misschien is een bewijs van goed gedrag wel een goed plan om aan de vervroegde opleiding te mogen beginnen.
Dat vertelt iets over de persoon, want de ene 17 jarige kan veel socialer zijn dan de andere 18 jarige die wel zonder begeleiding mag rijden.

Bert vd H|24.01.11|18:44

Een extra rem zal waarschijnlijk extra gevaar opleveren. Remingrepen moet je namelijk ook leren.
Bovendien; als je als bijrijder gaat remmen heb je een ernstig probleem. Je neemt namelijk de controle over de auto over en als daar wat mis gaat heb je je verzekering aan het dansen.
Ook als je als bijrijder aan de handrem trekt neem je de controle over en heb je een probleem.

Berrie|25.01.11|02:37

Opmerkelijke reacties hier. Wat een onrust allemaal. Wat ik eigenlijk wel mis in de reacties is dat er niet gekeken wordt naar de leerling. De leerling gaat dan het rijbewijs op een normale reguliere manier lessen en examens doen. Dus daar veranderd niets aan. Straks krijgen we de situatie dat als de leerling geslaagd is hij nog een jaartje met pa of moe (of andere begeleiders) mag gaan rijden, en hier dus meer ervaring op doet. die hij nu niet op doet
Ik zie nog steeds niet wat hier mis mee is?

Opel|25.01.11|16:13

Berrie ik ben het helemaal eens met jou toelichting, echter hebben de begeleiders door vaak toch een eigen rijstijl, als ze dit in 1 jr overbrengen aan de chauffeur….. denk eens aan al die leaserijders!!!

Anton|26.01.11|00:20

Geen woorden maar daden.
Wij bieden de begeleiders een drie uur durende cursus “begeleid rijden” aan.
Ze moeten mee opletten in het verkeer, niet meerijden.
Gratis in het eerste jaar. misschien een kleine vergoeding daarnaar. eens kijken wat er gebeurt. Dit komt ook de rijschool ten goede.

anko|26.01.11|21:37

als mijn kind alles volgens de regels gaat volgen en vervolgens een jaar onder mijn begeleidng mag rijden gebeurt dat in onze eigen auto NORMALE OPEL ZAFIRA en niet losgelaten in een GTI of andere opgefokte auto maar simpel in een gewone burgerauto. en verder mag de rijschool mijn kind alles bijbrengen wat nodig is om vertrouwd en veilg aan het verkeer deel te nemen en moet daar capabel voor zijn en dan niet alles afschuiven op al die ouders die (volgens hen)niet kunnen autorijden. succes!!!!

Opel|26.01.11|23:16

maar uw kind mag toch meerdere begeleiders opgeven? wie zegt dat die niet een snelle auto hebben? u kind mag immers in alle voor catagorie B bestemde motorvoertuigen rijden onder begeleiding (5 begeleiders maximaal). Het is dan ook niet dat we het op de ouders schuiven maar op de begeleiders, zoals het spreekwoord al zegt “een ongeluk zit in een klein hoekje” voor de begeleiders geldt dan ook ogen van voren en achter…. en intensief begeleiden.

Bert vd H|27.01.11|13:14

@ Opel,

En wat maakt dat uit dat die begeleider een snelle auto heeft? Nu kan een 18 jarige ook in elk willekeurig racemaonster stappen. En als hij dan alleen is is het pas echt gevaarlijk.

In andere landen blijkt uit proeven dat de begeleiding daar goed werkt, dus dat zou hier ook moeten kunnen. Ik snap ook niet dat instructeurs er tegen zijn. Dan zouden ZIJ er voor moeten pleiten om de minimum leeftijd voor het rijbewijs naar 24 jaar te schuiven.

Opel|27.01.11|18:24

Hoi Bert,

Zie mijn reactie op de reactie van anko!!!! Ik ben ook instructeur en ben er niet op tegen. Beter dan al die bromfietsers en jongeren die geen brommer nemen maar op de fiets blijven rijden tot hun 18 jr. Vaak zien leerlingen pas wat voor gevaar ze zijn op de fiets/bromfiets als ze eenmaal achter het stuur van een auto zitten. Dus voor dat je gaat slaan eerst even de andere reactie lezen?

Dennie|29.01.11|15:21

Hmmmm,

jaja ik hoop niet dat de; middelvinger opstekende, bumperklevende, grote bek hebbende, altijd haast hebbende, alles beterwetende, enz, enz, ouders die ik wekelijks in wegmisbruikers/blik op de weg zie zich gaan bemoeien met de rijstijl van hun kroost!

“Joh die na controle is niet belangrijk doe ik nooit, het nieuwe rijden wat een onzin, en de politie is er om de automibilist te pesten, enz enz”

Dat is namelijk de reden dat ik (vooralsnog) tegen ben.

meindert|03.02.11|12:37

In tegenstelling tot buurlanden hanteren “wij” de eis eerst opleiden, dan naar het CBR voor een praktijkexamen en als je slaagt DAN PAS begeleid rijden. Op zich geen verkeerde gedachte. Extra begeleiding dus NA het behalen van je rijbewijs. ECHTER: wordt vervolgd in de het bericht hierna……..

meindert|03.02.11|12:39

Vervolg: ECHTER: Wat ik alleen in al mijn ervaring ondervind tijdens het lesgeven is het minder aanwezig zijn van verantwoording bij mensen in zijn algemeen naarmate ze jonger zijn. Dit is logisch en menselijk. Hoe ouder je wordt, des te meer je verantwoording groeit, dit is een automatisch proces. Naar mijn mening (en ervaring) zie ik de leeftijdgrens voor het rijbewijs B optrekken naar 21 jaar ipv de draconische verlaging naar 17! zie vervolg…..volgend bericht…

meindert|03.02.11|12:40

LAATSTE VERVOLG: De ervaring gaat het ons leren wat dit opbrengt maar nogmaals, ik denk dat je als MENS op je 17e (uitzonderingen daar gelaten) niet in staat bent om op een gemeenschappelijke manier verantwoordlijk aan ons huidige verkeersbeeld deel kunt nemen.

Bastiaan01|03.02.11|14:39

Waarom moet een begeleider 10 jaar zijn rijbewijs hebben en iemand die de opleiding WRM-B doet niet? Laten we daar ook eens hogere eisen aan gaan stellen. Nu kan iedere aap rijinstructeur worden!

En het niveau in België is nog veel lager dan dat in Nederland, bij onze Zuiderburen is het echt een ramp! Maar wij kunnen ook nog een hele hoop zaken verbeteren.

Het verplicht begeleid rijden een goede zaak, maar waarom dan niet altijd na het rijbewijs en waarom al zo jong? Ik vind 16,5 wel erg jong!

B.Ramautar|03.02.11|15:04

Jahoor,daar gaan we weer onze Minister/BOVAG etc.etc.
Dus als het goed is,dan mogen ouders met geen bevoegdheidpas toch rijonderricht geven,en hoe zit met onze echte bevoegheidpas?oei,ups.Dus wij krijgen in het verkeer twee soorten lesauto”s een met bevoegheidpas en een zonder bevoegheidpas.Nu de vraag.
Waarom?Is het een wetregel of is het een gedoogde status.Welke heeft meer waarde en welke is instrcteur / begeleider WRM?

Ik zou zeggen,wij rij-instructeurs willen gewoon zo.

Ram

B.Ramautar|03.02.11|15:11

Ram,
Goed plan,wij rij-instructeur kunnen het niet goed aanpakken.Nu komt dit uit door ONZE MINISTER & BOVAG.Het heet officieel begeleidend onderricht geven zonder bevoegdheidpas.
Zij hoeven ook niet WRM leren,gewoon aan de slag en dat is het.
Kunnen wij wat aan doen,nix en nogmaals nix.

Succes

Anton|03.02.11|16:10

Jullie verwisselen opleiding met begeleiden.
De instructuer leert de rijtaken en inzicht zoals het altijd is geweest.
De begeleider, de naam zegt het al, begeleid de chauffeur een jaar lang.
De begeider hoeft niets aan te leren, hebben de instructeurs al gedaan.
Bestudeer de resultaten bij onze buren, en doe niet zo egoistisch.
moderne, ruimdenkende instucteurs zullen hier baat van hebben.

Bert vd H|03.02.11|19:21

@ Anton,

DAT is nu net het probleem…. rijinstructeurs ====> “modern” en “ruimdenkend”

Zie andere onderwepen….

Moto52|04.02.11|00:19

Hoezo hoe jonger hoe beter?
Dan kunnen de ouders van hun pupil natuurlijk eerder beginnen met sparen voor een rij-opleiding.
Of indien de leerling zijn opleiding zelf betaald, dan kunnen ze dus met 13 jaar een krantenwijk gaan nemen.. En dan doorsparen voor de hun verdere dure studie opleiding.
En hoe gaan de verzekeraars om met die maatregel?
Duurdere premie’s en dan de duur verdiende no-claim van de “adspirant begeleider ” ?
Maar je moet positief blijven denken..

WJ|04.02.11|12:36

iIk vraag me ten zeerste af wat al die “instructeurs” van hier boven met de gedachte:

BEGELEID RIJDEN ZONDER INSTRUCTEUR DAT KAN NIET!

Als je een stukje tekst of alle info die voor zover bekend is over de proef begeleid rijden niet kunt ontleden. Hoe ben je dan in vredes naam aan je wrm certificaat gekomen??

Echt te belachelijk voor woorden hoor.
het is EERST rijden volgens het principe wat we NU kennen. VERVOLG

WJ|04.02.11|12:37

VERVOLG
WANNEER de leerling GESLAAGD is dan kan men BEGELEID rijden.

WAT is nu het VERSCHIL met nu?

De leerling krijgt nog EXTRA BEGELEIDING. NA!!!! het behalen van het Rijbewijs.

Dus zijn jullie zo bekrompen in gedachten of schreeuw je nu al moord en brand omdat je in de verwachting bent je baan te verliezen?

Neem eerst de stukken door. Daar waar je je mening kracht bij kan zetten met feiten.
In plaats van deze ongegronde bekrompen meningen.

Bastiaan01|04.02.11|15:09

@WJ,

Wat je eigenlijk wilt zeggen is dat mensen dus niet goed KIJKEN en niet goed LEZEN…tsja…het lijkt het Nederlandse verkeer wel, daar KIJKEN en LEZEN ze ook niet genoeg…

Als de rijopleiding inderdaad hetzelfde blijft en daarna nog een jaar begeleiding is dat alleen maar een verbetering…

Bastiaan01|04.02.11|15:15

Alleen waarom is dit niet voor iedereen die een rijbewijs haalt een standaardprocedure en waarom moeten ze nou nog jonger achter het stuur?

En kan iemand mij antwoord geven op de volgende vraag; waarom een begeleider zometeen vele jaren zijn/haar rijbewijs moet hebben en iemand die (gesubsidieerd) instructeur moet worden/rijinstructeur wil worden helemaal niet?!?!?!?
Die kan gewoon na behalen rijbewijs rijinstructeur worden…zo raar!!!

Moto52|06.02.11|03:18

Lezen kan ik….
Het gaat ookniet over het feit dat een 17 – 18 jarige GESLAAGD is, maar over de eventuele consuquenties die erna gaan plaatsvinden..
Duidelijk toch..

WJ|06.02.11|23:02

Een rijinstructeur moet een rijproef afleggen en dus zijn rijvaardigheid laten testen.
Of je nu 60 of 18 bent als je door die test heen komt dan ben je toch vaardig genoeg?

Een begeleider hoeft dit niet en men verwacht dat wanneer iemand 10 jaar zijn rijbewijs heeft toch enige rij ervaring heeft opgedaan.

René|10.02.11|23:15

Bijna week end !! Geniet ervan.

Peter Dammers|11.02.11|08:58

Béééégeleiders.
Ik denk dat één op de 50 er één kan vinden.

Peter Dammers|11.02.11|09:04

Rijinstructeur bied zich aan als begeleider € 30,00 per uur.!!

Anton|11.02.11|11:54

Nu wordt het kinderachtig. Effe serieus blijven mannen en vrouwen instructeurs.

Frits|13.02.11|12:06

Als ik nu al leerlingen van 18 in de auto heb die eigenlijk te “jong” zijn , wat moet dat straks dan worden met 16 en een1/2, het enige voordeel is dat de scooter wordt overgeslagen bij zo’n jonge start. Begeleid de 18 jarige nog maar een halfjaartje, of na brokken nog een periode.
Als instructeur wordt je nu zo grondig begeleid, en dan zal je de ouders ook weer een cursusje gaan geven. Hebben we dan niks van onze zuiderburen meegekregen?
Frits.

Peter Dammers|13.02.11|18:00

Hoe kinderachtig is het om te stellen, dat er nagenoeg geen begeleiders te vinden zullen zijn.
Pa en Ma hebben het veel te druk om zoon of dochter te begeleiden.
Hoe vaak pakken de jonge autorijders hun auto om even de straat op en neer te rijden om zich te laten zien.
Het wordt net zo iets als de hond uitlaten
Ik vind dit niet terug bij jullie opmerkingen.

Instructeur|17.02.11|15:51

Ouders die zelf niet kunnen rijden, moeten straks hun zoon of dochter begeleiden??? Je vraagt zelf om problemen en Bovag SRB steunen dit rare plan, ik zou zeggen: stop je lidmaatschap bij Bovag en SRB en dergelijke!! dan gaan. Wij worden door niemand gehoord ook niet door CBR

Ik vind dat je minimaal 10 jaar ervaring moet hebben als je rijinstructeur wil worden, nu word je gelijk rijinstructeur na halen je rijbewijs stom typisch Nederland

met vriendelijke groet,

30 jaar rijinstructeur

cornelius|17.02.11|18:51

Als je geslaagd bent ben je geslaagd.of je nu 18 of 17 jaar bentZ4JS Als ouders meerijden kan dat alleen maar positief gezien worden, Het zal doorgaans ook hun auto zijn. Om nu voor begeleiders opleidingen te laten doen is te gek voor woorden. Van onbesproken gedrag en een aantal jaren het rijbewijs moet voldoende zijn.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Cursus voor de ouders bij Proef Begeleid Rijden essentieel | RijschoolPro
Herman Willemse, VERI, rijschool, lesauto, België

Cursus voor de ouders bij Proef Begeleid Rijden essentieel

De proef Begeleid Rijden wordt uiterlijk deze zomer ingevoerd. In België bestaat al jarenlange ervaring met ouders die fungeren als coaches. “De begeleider moet alleen toezien op de veiligheid en geen verkeerde dingen aanleren”, zegt Herman Willemse, voorzitter van VERI, de Belgische Vereniging van Erkende Rijinstructeurs.

Volgens Willemse zou Nederland er verstandig aan doen de begeleiders te verplichten tot het volgen van een cursus. Iets waarvoor de Nederlandse rijschoolbranche heeft gepleit, maar geen gehoor vond bij de overheid.

Begeleid Rijden

“Anders heeft het Begeleid Rijden geen zin. Je moet ouders leren begeleiden. Dat betekent: alleen zorgen dat de veiligheid niet in het gevaar komt. Anders gaan ze hun verkeerde gewoontes en technieken overbrengen”, weet Willemse uit eigen ervaring.

“Ouders zijn soms niet op de hoogte van een aantal belangrijke rijvaardigheden. Mede ook omdat ze in België zelf nooit een professionele opleiding hebben gehad. Als ze die verkeerde zaken overbrengen op hun kinderen, moeten wij ze vervolgens overtuigen van de foute technieken en afleren.”

Rijopleiding

In Nederland is de rijopleiding ook erg veranderd vergeleken met 30 jaar geleden. “Leerlingen kunnen het tijdens de opleiding goed aanleren, als de ouders vervolgens zeggen dat iets anders moet zijn jongeren daar erg vatbaar voor.”

Overigens is een groot verschil tussen Nederland en België, dat de jongeren hier een volwaardige professionele opleiding krijgen en een volwaardig rijexamen afleggen bij het CBR. Maar de begeleiding van jongeren begint eigenlijk al op zeer jonge leeftijd, vindt Willemse.

Verkeersgedrag

“Kinderen kijken over de schouder van hun vader mee in de auto. Als hij zich slecht gedraagt in het verkeer, zullen de kinderen dat gedrag later overnemen. Daarom is de voorbeeldfunctie van ouders zo belangrijk. Zeker als die ouders gaan fungeren als begeleider.”

De Belgische rijscholen zijn soms wel eens jaloers op het Nederlandse systeem van uitsluitend professionele rijopleidingen.

Verkeersveiligheid

“Hier kunnen jongeren ervoor kiezen om door hun ouders opgeleid te worden. Voor een verplichte rijopleiding zou volgens de politiek geen draagvlak bestaan. Maar als het gaat om verkeersveiligheid, moeten we heel andere belangen meewegen”, vindt Willemse.

Een uniforme rijoleiding voor iedereen is het allerbelangrijkst voor de verkeersveiligheid, zegt de Belg. “Dat heeft te maken met de voorspelbaarheid in het verkeer. Dat maakt het veilig. Als ik weet hoe een ander zich gedraagt in de auto, kan ik daarop anticiperen.”

Coach

“Op de weg moeten we hetzelfde functioneren als in een voetbalefltal. Iedereen moeten in dezelfde richting denken. Dat ontstaat door te luisteren naar een goede coach. Als iedereen het op zijn eigen manier gaat doen, dan wordt het een zootje.”

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Bart Pals

71 reacties op “Cursus voor de ouders bij Proef Begeleid Rijden essentieel”

Pim Brussee|19.01.11|10:44

Onzalig plan!

y. van ark|19.01.11|11:50

Erg veel onduidelijkheid.
Kom op met die datum en de voorwaarden.
Vaag gedoe.

rene kwast|20.01.11|11:33

Moeten die ouders dan ook 5 ochtenden bijscholen en elk jaar een praktijkbegeleidingsrit maken??????

p de wit|20.01.11|11:36

Wat is het nut van de voor ons verplichte aplicatie nog als iedereen straks voor instructeur kan fungeren en niets hoeft te kennen of kunnen. Een waardeloos plan dat de verkeersveiligheid zeker niet ten goede komt. Mijn idee , weg ermee.

WJ|20.01.11|11:47

probeer die 2 zaken eens te scheiden @ reacties hier boven.

Het verschil tussen belgië en nederland. Niet dat wij de belgische manier krijgen en niet dat de belgen naar onze maatstaven moeten werken. Dat staat er geen zins.

Prima dat die proef er komt met jongeren. Nooit geschoten is immers altijd mis. Wel zou ik het prettig vinden als er duidelijk gecommuniceerd word wanneer het in gaat en welke voorwaarden daaraan verbonden zijn.

A Vos|20.01.11|11:51

dit ga je toch niet menen ben ik daarvoor zo hard aan het leren geweest???
dit zou betekenen dat als ik eindelijk die ……. stage afgerond heb dat iedere ouder op dat moment net zo in hun recht staan als ik met het enige verschil dat ik er voor geleerd heb

zou wat moois wezen ik hoop toch dat dit niet door gaat ook in het belang van de verkeersveiligheid

W.Davina|20.01.11|11:52

Ook de groenteboer mag nu dan ook vlees en groente verkopen.
Welke ouder in Nederland heeft er zin in om ieder keer als begeleider op te treden.
Levens gevaarlijk geen kennis en geen dubbele bediening.

Die Belgen hadden de Nederlandse eisen moeten overnemen Weer een vak wat omzeep geholpen wordt.
.
Men moet eens gaan kijken wat een rijinstructeur voor opleiding krijgt en moet doen en nu mogen de ouders voor instucteur spelen (geen inzicht of gevaar herkenning dat duurt jaren)

mich|20.01.11|11:52

dacht dat begeleidend rijden pas na de rijopleiding ging plaats vinden tot aan zijn 18de.
ofwel eerst rijbewijs halen voor je 18de dan tot je 18de begeleid rijden.
als de ouders gaan opleiden zou het CBR zo uit hun schulden zijn.

W.Davina|20.01.11|11:55

Niet voor niets gebeuren er in Belgie zoveel dodelijke ongelukken met jongeren nu is ons land aan de beurt.

Piet|20.01.11|12:02

Zou het kunnen dat het CBS de overheid heeft gewaarschuwd dat medio 2011 het aantal 18 jarig gaat terug lopen? Aangezien het CBR valt onder het ministirie ligt het voor de hand dat de overheid de leeftijd word verjongd naar afrijden met 17 jaar. Werk hebben is 1 maar houden voor het CBR en met name de top is veel belangrijker!!

De begelleider hoeft GEEN training want dat werkt drempel verhogend volgens de overheid!

Met 17 jaar je rijbewijs + 1 jaar begeleiding in hoe het niet moet!!

sophie|20.01.11|12:06

Even voor de duidelijkheid,begeleid rijden naar nederlandse begrippen is heel wat anders dan onze zuiderburen.
Ze krijgen dezelfde opleiding bij een rijschool ,maar dan een jaar eerder,moeten examen doen,slagen,rijbewijs bij de gemeente halen en dan tot een 18 jaar begeleid rijden.
Intussen weet iedereen dat toch?

Frank|20.01.11|12:41

Inderdaat Sophie, volgens mij ben jij de einige die het hier snapt.
Begeleid rijden houd in; hetzelfde opleidingstraject als nu tot en met het examen.
Nu mogen ze meteen al onervaren de weg op, straks mogen ze alleen onder begeleiding de weg op tot hun 18e, maar ze hebben dan al wel een volwaardig rijbewijs.

Hugo|20.01.11|13:38

Sophie en Frank , toch nog mensen die eerst nadenken voor dat ze maar iets roepen.

Stef|20.01.11|13:43

Een korte verplichte cursus voor de begeleiders is echt niet verkeerd.
De meeste ouders snappen al niets van de theorie laat staan dat ze ook nog eens praktijkles gaan geven na het behalen van het rijbewijs.
Het wordt wel een avond/weekend rijbewijs want dan hebben de ouders (begeleiders) tijd.
Niet ’s ochtens dan heeft pa of ma zelf de auto nodig en moet deze zelf naar het werk.
Laten ze in elk geval de gratis categorie brommer eraf halen dat is zonde van de veel te korte brommeropleiding!

Chris|20.01.11|13:49

Goed plan en als de begeleider te veel gedronken hebben, het rijbewijs van bestuurder intrekken en pas op 18 jarige opnieuw het rijbewijs laten halen!!!!

En een cursus begeleid rijden voor begeledinders perfect!!

Rieneke|20.01.11|14:22

Er zijn veel onduidelijkheden over het begeleid rijden lees ik. De leerlingen krijgen les, op dezelfde wijze, zoals ze nu les krijgen bij een rijschool en kunnen al dan niet hun rijbewijs halen. Nadat ze het rijbewijs hebben gehaald, mogen ze nog niet alleen rijden en dat is het enigste verschil. Zo kunnen ze rijervaring opdoen, wat de veiligheid ten goede komt. In meerdere landen van de EU werkt het op deze wijze. Onlangs is het begeleid rijden succesvol in Duitsland ingevoerd.

Frank2|20.01.11|14:43

Dat worden fijne discussies in de auto, de puistenkop van 17 die net geleerd heeft hoe het moet en vervolgens pa en ma wel even gaat uitleggen wat zij allemaal verkeerd doen… Misschien dat het verkeer er juist veiliger door raakt. Als wij ons werk goed doen, leren de ouderen ook nog wat!

Viktor|20.01.11|14:45

En toch vind ik het vreemd dat dit wel mag, maar als ik ambulancechauffeurs opleid (en die zijn al in bezit van B én C rijbwijs) of een VRO opleiding geef dan moet ik van de overheid wel verplicht een WRM bevoedheid hebben. Dit terwijl je tijdens de WRM opleiding mensen leert op te leiden voor hun rijbewijs, dat ga ik nooit doen ondanks mijn WRM bevoegdheid. Dit voelt heel scheef aan en is moeilijk uit te leggen voor de organisaties die veel geld investeren in het opleiden van instructeurs.

jan|20.01.11|15:00

Wat ik wel een gevaar vindt in het hele plan is dat men gewoon net voor hun 18e verjaardag pas met de rijopleiding begint vervolgens slaagd en weer gewoon onbegeleid het verkeer in kan.Dan slaan we dus volledig de plank mis toch?

Ton|20.01.11|15:17

Onbekend maakt onbemind. In Nederland ben ik 20 jaar eigenaar/instructeur geweest van een auto en motorrijschool. Sinds 6 jaar woon ik in Frankrijk. Het begeleid leren in Frankrijk blijkt zo goed te werken dat de jonge chauffeurs na het halen van het Franse rijbewijs na begeleiding van de ouders KORTING krijgen op hun autoverzekering. Heb je geen begeleid rijden gevolgd, maar alleen de lessen bij de rijschool, dat kan ook, krijg je deze korting niet.

jack wilhelmus|20.01.11|15:41

ik heb nog niets gelezen over de verplichte dubbele bediening, en extra spiegels, en leerling bord bovenop de auto met begeleid rijden.
al zoveel ongelukken heb ik kunnen voorkomen dankzij de dubbele bediening.
waarom is overigens rij instructeur een beschermd beroep?
begeleid leren is levensgevaarlijk, ouders zijn onervaren begeleiders!!!! ook na een cursus, vakmanschap instructie heeft jaren nodig van begeleiden….

M.H.|20.01.11|16:04

Zoveel verschillende meningen , dus dan zal iedereen ook wel een beetje gelijk hebben,
maar over sommige meningen heb ik toch wel mijn twijfels?
Maar ik ben het er wel over eens dat de applicatie met zijn strenge regels, 2x gezakt dan alles opnieuw. Gauw van tafel moet. En WJ werk jij soms bij een opleidings-inst.??

Cursief|20.01.11|17:30

Ervaring doe je pas op in de jaren na je rijbewijs (ik leer nog regelmatig bij en rij al 15 jaar in het verkeer) en een extra paar ogen is nooit verkeerd, daar zijn we het toch over eens?!

Cursief|20.01.11|17:33

Een extra paar ogen die meekijken is naar mijn mening nooit verkeerd..

Willem-Jan|20.01.11|19:06

Als we in Nederland hiermee hetzelfde (bedenkelijke) verkeersveiligheidniveau gaan halen als bij onze zuiderburen, zou ik het idee direct naar de prullenbak verwijzen. Dit plan sluit ook totaal niet aan bij bijvoorbeeld de Richtlijn Vakbekwaamheid voor Beroepschauffeurs die tot doel heeft oa de verkeersveiligheid te bevorderen. In elke opleiding is de basis de belangrijkste schakel en Begeleid Rijden (zonder proffesional) zal naar mijn mening hiertoe geen positieve bijdrage leveren.

Bert vd H|20.01.11|20:15

Misschien moeten de mensen eerst eens gaan uitzoeken hoe het begeleid rijden in Nederland in zijn werk zal gaan.
Men roept van alles, maar heeft geen idee wat de bedoeling is.

Begeleiders gaan geen rijles geven, alleen maar begeleiden/ tips geven aan 17 jarigen om zo te proberen jongeren te behoeden voor minder slimme acties.
Hopelijk gaan er daardoor ook minder jongeren tegen een boom aan.

tom|20.01.11|20:50

Volgens mij begrijpen de meesten (gezien de reacties) niet precies hoe het er allemaal uit gaat zien. Velen zien het als “broodroof” en afbreuk van ons vakamanschap als instructeurs.
De rijopleiding,het werk van de rijopleiders blijft hetzelfde, het CBR neemt het rijexamen af en de leerling is (exact zoals nu het geval is) geslaagd. Maar… deze geslaagde leerling mag nu alleen maar rijden onder toezicht van één van zijn vijf vaste begeleiders. Deze is géén opleider maar een soort corrector.

tom|20.01.11|20:56

De meesten van ons zijn te bang voor “broodroof”. Alles blijft gaan zoals het nu gaat, alleen een jaartje eerder! Opleiderverzorgd de hele(!) rijopleiding, de leerling doet examen en wanneer deze is geslaagd mag hij rijden onder begeleiding van één van zijn maximaal 5 begeleiders. Deze is er als begeleider en geen opleider. Als het goed is heeft hij weinig te doen, de leerling heeft tenslotte een perfecte rijopleiding gehad en al examen gedaan!
Dus: NO WORRY’S

sophie|20.01.11|21:50

Bert,je hebt helemaal gelijk jammer dat de beroepsinstucteurs niet goed lezen(het plan).,geef al meer dan 30 jaar les en vind dit een hele goede ontwikkeling.mensen lees eerst eens goed,en reageer dan .Tom ik sluit me hierbij helemaal aan,goede opmerking

Stef|20.01.11|22:42

Toch blijft het jammer dat je het AM rijbewijs brommer erbij krijgt. Hierdoor gaat de bromfietsopleiding geheel verloren. Gewoon even wachten tot je geslaagd bent voor je autorijbewijs en je mag 90 gaan scheuren op je scooter. Waar en hoe je moet rijden met je scooter krijg je tocch ook te leren tijden je B-opleiding!
Nee dus, die 16 jarig snappen er nu al niets van, dus de 17 jarige zullen dit met een B rijbewijs echt niet beter doen.
Rijbewijs AM moet losgekoppeld worden van het B rijbewijs.

J.Peters|20.01.11|23:14

Ik als ouder ben capabel genoeg om naast mijn zoon of dochter te zitten die een officieel rijbewijs heeft gehaalt, heb ik geen cursus voor nodig, ik hoef ze niets aan te leren alleen maar ernaast zitten zodat me zoon of dochter ervaring op kan doen, 1 jaar lang !!!!
Nu stappen ze in de auto en rijden weg ZONDER iemand.
WAT IS HET PROBEEM ?????
WAT een POEHA alemaal !!!

TheoLemm|21.01.11|09:58

Even alles op een rijtje:
De jongeren kunnen vanaf 16,5 beginnen met rijlessen.
Na de 17e verjaardag mogen ze op examen.
Tot de 18e verjaardag mogen ze allen met, 5 vooraf aangemelde begeleiders, rijden.
De jongere is wel juridisch bestuurder en daarmee verantwoordelijk voor alles zoals dat nu al is.

TheoLemm|21.01.11|09:59

De begeleider minimaal tien jaar een rijbewijs-B hebben, geen zware verkeersdelicten hebben begaan, nooit in een vorderingsprocedure terecht zijn gekomen, niet onder invloed zijn van drugs, alcohol of medicijnen en zich tijdens de begeleiding altijd kunnen legitimeren. Niet voldoen aan deze voorwaarden houdt in dat de jongere het rijbewijs verliest en pas nà de 18e verjaardag opnieuw het rijbewijs kan gaan halen volgen het gebruikelijke traject.

TheoLemm|21.01.11|09:59

Ik ben blij met deze wijziging omdat we nu de kans krijgen om de jongere goed verkeersbewust kunnen maken. En niet eerst op de scooter zichzelf een hoop onhandige manoeuvres kunnen aanleren.
Volgens mij zijn er nu ook veel leerlingen die, na het behalen van het rijbewijs, alleen de eerste kilometers mogen maken met pa in de auto.

Ik zie ook kansen voor de rijscholen omdat ze het trainen van de begeleiders kunnen aanbieden. Worden die ook weer eens bijgespijkerd!

Opel|21.01.11|10:21

Nou ik heb een aantal reacties doorgelezen maar begrijp niet helemaal waar jullie het over hebben. Een leerling die examen doet vanaf 17 is opgeleid volgens de WRM en examen bij het CBR is dan toch hetzelfde als een 18 jarige? Als je twijfelt of de 17 j wel verantwoordelijk is, heb je dan jouw werk wel goed gedaan? Een opfriscursus voor de begeleiders is denk ik een must.

Bert de Weerd|22.01.11|14:51

Als toevoeging op het systeem wat er nu is vind ik het prima, mits goed uitgevoerd!
Wel vind ik het belangrijk dat de minimum leeftijd 18 blijft en het begeleid rijden ook geldt voor iemand die ouder is dan 18 en zijn rijbewijs haalt.

Peter|23.01.11|12:11

Wat een verkeerd plan. Ouders ook maar een applicatie laten doen.

Anton|23.01.11|19:53

Wat een prachtige voorbeelden van wat de boer nie kent dat de boer niet …. Angstige reacties, bang voor broodroof. Wanneer je goed bent in je vak dan zie je juist kansen in elke aanvulling op de rijopleiding en daarmee verrijkt jouw allround vakmansschap de verkeersveiligheid. Wanneer een systeem reeds lang beproefd is in het buitenland en daar meer dan zijn nut bewezen heeft moet je niet bang zijn de voordelen hiervan te gaan gebruiken. Kijk eens wat verder dan je eigen kring( etje).

Peter|24.01.11|07:44

Als je met een brommer de weg op gaat, heb je ook je verantwoordelijkheden.
Dat zou dus in een auto ook moeten werken.
Ik vind trouwens wel, dat de begeleider minimaal zou moeten beschikken over een extra rem en extra spiegels.
Misschien is een bewijs van goed gedrag wel een goed plan om aan de vervroegde opleiding te mogen beginnen.
Dat vertelt iets over de persoon, want de ene 17 jarige kan veel socialer zijn dan de andere 18 jarige die wel zonder begeleiding mag rijden.

Bert vd H|24.01.11|18:44

Een extra rem zal waarschijnlijk extra gevaar opleveren. Remingrepen moet je namelijk ook leren.
Bovendien; als je als bijrijder gaat remmen heb je een ernstig probleem. Je neemt namelijk de controle over de auto over en als daar wat mis gaat heb je je verzekering aan het dansen.
Ook als je als bijrijder aan de handrem trekt neem je de controle over en heb je een probleem.

Berrie|25.01.11|02:37

Opmerkelijke reacties hier. Wat een onrust allemaal. Wat ik eigenlijk wel mis in de reacties is dat er niet gekeken wordt naar de leerling. De leerling gaat dan het rijbewijs op een normale reguliere manier lessen en examens doen. Dus daar veranderd niets aan. Straks krijgen we de situatie dat als de leerling geslaagd is hij nog een jaartje met pa of moe (of andere begeleiders) mag gaan rijden, en hier dus meer ervaring op doet. die hij nu niet op doet
Ik zie nog steeds niet wat hier mis mee is?

Opel|25.01.11|16:13

Berrie ik ben het helemaal eens met jou toelichting, echter hebben de begeleiders door vaak toch een eigen rijstijl, als ze dit in 1 jr overbrengen aan de chauffeur….. denk eens aan al die leaserijders!!!

Anton|26.01.11|00:20

Geen woorden maar daden.
Wij bieden de begeleiders een drie uur durende cursus “begeleid rijden” aan.
Ze moeten mee opletten in het verkeer, niet meerijden.
Gratis in het eerste jaar. misschien een kleine vergoeding daarnaar. eens kijken wat er gebeurt. Dit komt ook de rijschool ten goede.

anko|26.01.11|21:37

als mijn kind alles volgens de regels gaat volgen en vervolgens een jaar onder mijn begeleidng mag rijden gebeurt dat in onze eigen auto NORMALE OPEL ZAFIRA en niet losgelaten in een GTI of andere opgefokte auto maar simpel in een gewone burgerauto. en verder mag de rijschool mijn kind alles bijbrengen wat nodig is om vertrouwd en veilg aan het verkeer deel te nemen en moet daar capabel voor zijn en dan niet alles afschuiven op al die ouders die (volgens hen)niet kunnen autorijden. succes!!!!

Opel|26.01.11|23:16

maar uw kind mag toch meerdere begeleiders opgeven? wie zegt dat die niet een snelle auto hebben? u kind mag immers in alle voor catagorie B bestemde motorvoertuigen rijden onder begeleiding (5 begeleiders maximaal). Het is dan ook niet dat we het op de ouders schuiven maar op de begeleiders, zoals het spreekwoord al zegt “een ongeluk zit in een klein hoekje” voor de begeleiders geldt dan ook ogen van voren en achter…. en intensief begeleiden.

Bert vd H|27.01.11|13:14

@ Opel,

En wat maakt dat uit dat die begeleider een snelle auto heeft? Nu kan een 18 jarige ook in elk willekeurig racemaonster stappen. En als hij dan alleen is is het pas echt gevaarlijk.

In andere landen blijkt uit proeven dat de begeleiding daar goed werkt, dus dat zou hier ook moeten kunnen. Ik snap ook niet dat instructeurs er tegen zijn. Dan zouden ZIJ er voor moeten pleiten om de minimum leeftijd voor het rijbewijs naar 24 jaar te schuiven.

Opel|27.01.11|18:24

Hoi Bert,

Zie mijn reactie op de reactie van anko!!!! Ik ben ook instructeur en ben er niet op tegen. Beter dan al die bromfietsers en jongeren die geen brommer nemen maar op de fiets blijven rijden tot hun 18 jr. Vaak zien leerlingen pas wat voor gevaar ze zijn op de fiets/bromfiets als ze eenmaal achter het stuur van een auto zitten. Dus voor dat je gaat slaan eerst even de andere reactie lezen?

Dennie|29.01.11|15:21

Hmmmm,

jaja ik hoop niet dat de; middelvinger opstekende, bumperklevende, grote bek hebbende, altijd haast hebbende, alles beterwetende, enz, enz, ouders die ik wekelijks in wegmisbruikers/blik op de weg zie zich gaan bemoeien met de rijstijl van hun kroost!

“Joh die na controle is niet belangrijk doe ik nooit, het nieuwe rijden wat een onzin, en de politie is er om de automibilist te pesten, enz enz”

Dat is namelijk de reden dat ik (vooralsnog) tegen ben.

meindert|03.02.11|12:37

In tegenstelling tot buurlanden hanteren “wij” de eis eerst opleiden, dan naar het CBR voor een praktijkexamen en als je slaagt DAN PAS begeleid rijden. Op zich geen verkeerde gedachte. Extra begeleiding dus NA het behalen van je rijbewijs. ECHTER: wordt vervolgd in de het bericht hierna……..

meindert|03.02.11|12:39

Vervolg: ECHTER: Wat ik alleen in al mijn ervaring ondervind tijdens het lesgeven is het minder aanwezig zijn van verantwoording bij mensen in zijn algemeen naarmate ze jonger zijn. Dit is logisch en menselijk. Hoe ouder je wordt, des te meer je verantwoording groeit, dit is een automatisch proces. Naar mijn mening (en ervaring) zie ik de leeftijdgrens voor het rijbewijs B optrekken naar 21 jaar ipv de draconische verlaging naar 17! zie vervolg…..volgend bericht…

meindert|03.02.11|12:40

LAATSTE VERVOLG: De ervaring gaat het ons leren wat dit opbrengt maar nogmaals, ik denk dat je als MENS op je 17e (uitzonderingen daar gelaten) niet in staat bent om op een gemeenschappelijke manier verantwoordlijk aan ons huidige verkeersbeeld deel kunt nemen.

Bastiaan01|03.02.11|14:39

Waarom moet een begeleider 10 jaar zijn rijbewijs hebben en iemand die de opleiding WRM-B doet niet? Laten we daar ook eens hogere eisen aan gaan stellen. Nu kan iedere aap rijinstructeur worden!

En het niveau in België is nog veel lager dan dat in Nederland, bij onze Zuiderburen is het echt een ramp! Maar wij kunnen ook nog een hele hoop zaken verbeteren.

Het verplicht begeleid rijden een goede zaak, maar waarom dan niet altijd na het rijbewijs en waarom al zo jong? Ik vind 16,5 wel erg jong!

B.Ramautar|03.02.11|15:04

Jahoor,daar gaan we weer onze Minister/BOVAG etc.etc.
Dus als het goed is,dan mogen ouders met geen bevoegdheidpas toch rijonderricht geven,en hoe zit met onze echte bevoegheidpas?oei,ups.Dus wij krijgen in het verkeer twee soorten lesauto”s een met bevoegheidpas en een zonder bevoegheidpas.Nu de vraag.
Waarom?Is het een wetregel of is het een gedoogde status.Welke heeft meer waarde en welke is instrcteur / begeleider WRM?

Ik zou zeggen,wij rij-instructeurs willen gewoon zo.

Ram

B.Ramautar|03.02.11|15:11

Ram,
Goed plan,wij rij-instructeur kunnen het niet goed aanpakken.Nu komt dit uit door ONZE MINISTER & BOVAG.Het heet officieel begeleidend onderricht geven zonder bevoegdheidpas.
Zij hoeven ook niet WRM leren,gewoon aan de slag en dat is het.
Kunnen wij wat aan doen,nix en nogmaals nix.

Succes

Anton|03.02.11|16:10

Jullie verwisselen opleiding met begeleiden.
De instructuer leert de rijtaken en inzicht zoals het altijd is geweest.
De begeleider, de naam zegt het al, begeleid de chauffeur een jaar lang.
De begeider hoeft niets aan te leren, hebben de instructeurs al gedaan.
Bestudeer de resultaten bij onze buren, en doe niet zo egoistisch.
moderne, ruimdenkende instucteurs zullen hier baat van hebben.

Bert vd H|03.02.11|19:21

@ Anton,

DAT is nu net het probleem…. rijinstructeurs ====> “modern” en “ruimdenkend”

Zie andere onderwepen….

Moto52|04.02.11|00:19

Hoezo hoe jonger hoe beter?
Dan kunnen de ouders van hun pupil natuurlijk eerder beginnen met sparen voor een rij-opleiding.
Of indien de leerling zijn opleiding zelf betaald, dan kunnen ze dus met 13 jaar een krantenwijk gaan nemen.. En dan doorsparen voor de hun verdere dure studie opleiding.
En hoe gaan de verzekeraars om met die maatregel?
Duurdere premie’s en dan de duur verdiende no-claim van de “adspirant begeleider ” ?
Maar je moet positief blijven denken..

WJ|04.02.11|12:36

iIk vraag me ten zeerste af wat al die “instructeurs” van hier boven met de gedachte:

BEGELEID RIJDEN ZONDER INSTRUCTEUR DAT KAN NIET!

Als je een stukje tekst of alle info die voor zover bekend is over de proef begeleid rijden niet kunt ontleden. Hoe ben je dan in vredes naam aan je wrm certificaat gekomen??

Echt te belachelijk voor woorden hoor.
het is EERST rijden volgens het principe wat we NU kennen. VERVOLG

WJ|04.02.11|12:37

VERVOLG
WANNEER de leerling GESLAAGD is dan kan men BEGELEID rijden.

WAT is nu het VERSCHIL met nu?

De leerling krijgt nog EXTRA BEGELEIDING. NA!!!! het behalen van het Rijbewijs.

Dus zijn jullie zo bekrompen in gedachten of schreeuw je nu al moord en brand omdat je in de verwachting bent je baan te verliezen?

Neem eerst de stukken door. Daar waar je je mening kracht bij kan zetten met feiten.
In plaats van deze ongegronde bekrompen meningen.

Bastiaan01|04.02.11|15:09

@WJ,

Wat je eigenlijk wilt zeggen is dat mensen dus niet goed KIJKEN en niet goed LEZEN…tsja…het lijkt het Nederlandse verkeer wel, daar KIJKEN en LEZEN ze ook niet genoeg…

Als de rijopleiding inderdaad hetzelfde blijft en daarna nog een jaar begeleiding is dat alleen maar een verbetering…

Bastiaan01|04.02.11|15:15

Alleen waarom is dit niet voor iedereen die een rijbewijs haalt een standaardprocedure en waarom moeten ze nou nog jonger achter het stuur?

En kan iemand mij antwoord geven op de volgende vraag; waarom een begeleider zometeen vele jaren zijn/haar rijbewijs moet hebben en iemand die (gesubsidieerd) instructeur moet worden/rijinstructeur wil worden helemaal niet?!?!?!?
Die kan gewoon na behalen rijbewijs rijinstructeur worden…zo raar!!!

Moto52|06.02.11|03:18

Lezen kan ik….
Het gaat ookniet over het feit dat een 17 – 18 jarige GESLAAGD is, maar over de eventuele consuquenties die erna gaan plaatsvinden..
Duidelijk toch..

WJ|06.02.11|23:02

Een rijinstructeur moet een rijproef afleggen en dus zijn rijvaardigheid laten testen.
Of je nu 60 of 18 bent als je door die test heen komt dan ben je toch vaardig genoeg?

Een begeleider hoeft dit niet en men verwacht dat wanneer iemand 10 jaar zijn rijbewijs heeft toch enige rij ervaring heeft opgedaan.

René|10.02.11|23:15

Bijna week end !! Geniet ervan.

Peter Dammers|11.02.11|08:58

Béééégeleiders.
Ik denk dat één op de 50 er één kan vinden.

Peter Dammers|11.02.11|09:04

Rijinstructeur bied zich aan als begeleider € 30,00 per uur.!!

Anton|11.02.11|11:54

Nu wordt het kinderachtig. Effe serieus blijven mannen en vrouwen instructeurs.

Frits|13.02.11|12:06

Als ik nu al leerlingen van 18 in de auto heb die eigenlijk te “jong” zijn , wat moet dat straks dan worden met 16 en een1/2, het enige voordeel is dat de scooter wordt overgeslagen bij zo’n jonge start. Begeleid de 18 jarige nog maar een halfjaartje, of na brokken nog een periode.
Als instructeur wordt je nu zo grondig begeleid, en dan zal je de ouders ook weer een cursusje gaan geven. Hebben we dan niks van onze zuiderburen meegekregen?
Frits.

Peter Dammers|13.02.11|18:00

Hoe kinderachtig is het om te stellen, dat er nagenoeg geen begeleiders te vinden zullen zijn.
Pa en Ma hebben het veel te druk om zoon of dochter te begeleiden.
Hoe vaak pakken de jonge autorijders hun auto om even de straat op en neer te rijden om zich te laten zien.
Het wordt net zo iets als de hond uitlaten
Ik vind dit niet terug bij jullie opmerkingen.

Instructeur|17.02.11|15:51

Ouders die zelf niet kunnen rijden, moeten straks hun zoon of dochter begeleiden??? Je vraagt zelf om problemen en Bovag SRB steunen dit rare plan, ik zou zeggen: stop je lidmaatschap bij Bovag en SRB en dergelijke!! dan gaan. Wij worden door niemand gehoord ook niet door CBR

Ik vind dat je minimaal 10 jaar ervaring moet hebben als je rijinstructeur wil worden, nu word je gelijk rijinstructeur na halen je rijbewijs stom typisch Nederland

met vriendelijke groet,

30 jaar rijinstructeur

cornelius|17.02.11|18:51

Als je geslaagd bent ben je geslaagd.of je nu 18 of 17 jaar bentZ4JS Als ouders meerijden kan dat alleen maar positief gezien worden, Het zal doorgaans ook hun auto zijn. Om nu voor begeleiders opleidingen te laten doen is te gek voor woorden. Van onbesproken gedrag en een aantal jaren het rijbewijs moet voldoende zijn.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.