Begeleid Rijden

Update: Invoering Proef Begeleid Rijden in november 2011

De invoering van de Proef Begeleid Rijden, ook wel 2toDrive geheten, heeft opnieuw vertraging opgelopen. Minister Schultz van Haegen kondigde woensdag aan dat de verwachte invoeringsdatum november 2011 is.

Reden van de vertraging is het nakijken van de antecedenten van begeleiders door de RDW en het CBR. Daartoe dient wetegeving aanpast te worden. Begeleiders mogen bijvoorbeeld geen ‘alchol-in-het-verkeer-verleden’ hebben.

Bovag

De Bovag noemt het nieuwe uitstel ‘teleurstellend’. Tot nu toe werd door het ministerie van Infrastructuur en Milieu altijd een verwachte invoeringsdatum van vóór de zomer 2011 gecommuniceerd.

Ook VRB vindt de vertraging onbegrijpelijk. “Dat antecedenten nagekeken moeten worden is al sinds vorig jaar bekend. Ik vind het zeer twijfelachtig dat de minister dat nu opeens als argument van de vertraging opvoert”, zegt secretaris Willy van Summeren.

Antecedenten-onderzoek

Als gevolg van het antecedenten-onderzoek moest de Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB) teurggehaald worden uit de procedure. Dat proces duurt zo’n 9-12 maanden.

Ook vindt Van Summeren de maand november zeer ongelukkig als introductiemaand. “Er komen dan opeens een hoop kandidaten bij. Jongeren doen gemiddeld zes maanden over hun rijopleiding. Daarmee wordt de toch al drukke voorjaarspiek nog veel drukker.”

CBR

Om een dergelijk extreme voorjaarspiek bij het CBR te voorkomen en ervoor te zorgen dat jongeren daadwerkelijk zo lang mogelijk begeleid rijden, morgen alleen jongeren die na november 1994 geboren zijn aan de proef deelnemen.

Overigens moet het parlement nog beslissen over de definitieve vorm en inhoud van het Begeleid Rijden. Dat gebeurt nu naar verwachting deze zomer.

Begeleid Rijden

Begeleid Rijden betekent dat jongeren vanaf 16,5 jaar al rijles kunnen gaan nemen en op hun 17e het rijbewijs kunnen behalen bij het CBR. Tot hun 18e verjaardag mogen zij dan alleen onder begeleiding van een ervaren bestuurder de weg op.

Bij het aanvragen van het rijbewijs moet de 17-jarige aangeven wie als begeleider op kunnen treden.

Bart Pals

Auteur: Bart Pals

47 reacties op “Update: Invoering Proef Begeleid Rijden in november 2011”

Jan Plutschouw|10.03.11|12:10

Wat zijn ze weer verrekte traag die hele beweging. in duitsland doen ze dit al jaren en meerdere landen. Die verrekte hollanders doen hun werk weer eens zo snel dat het WEER uitgesteld word. Ik wordt stront ziek van deze mentaliteit. Het moet altijd anders en ze gaan nooit snel tee werk. BAH

Frank|10.03.11|12:20

Ik heb al personeel hiervoor aangenomen. Hier baal ik wel heel heel erg van.
Ik denk zo kort voor de datum in Juli gaan ze nu toch niet meer wijzigen.
Maar ja hoor, weeeeeeeeeeer uitstel.
Volgens mij weten ze niet wat ze willen, allemaal smoesjes.
Nou we zien het wel, het zal wel 2012 of 2013 worden, de regering kennende.
Mazzel……….

instructeur|10.03.11|12:45

van mij mag het HEEL Lang uitgesteld worden en zelfs helemaal geen doorgang krijgen
Maar wat verwacht je eigenlijk van zo n ZIEK kabinet??
Ze willen alleen maar geld en meer files!!!!!!!!!!!!!!!!!
Als dit in andere landen goed werkt zoals Belgie, dat wil dan niet automatisch zeggen dat het in Nederland ookgaat gaat met begeleid rijden

hahaha domme na-apers

Bert vd H|10.03.11|13:09

Dit was te verwachten. Voor de zomer invoeren zou betekenen dat de wachttijden voor het examen sterk op zouden lopen. Daar hebben ze nu geen last van.

yilmaz|10.03.11|13:52

Ja je hebt helemaal gelijk hoor, het moet weer jaren duren voor dat iets regeld kan worden.
Buiten Nerderland kan en mag alles het is zo geregeld, maar hier in Nederland weer niet.

Dit is gewoon ontmoedigings beleid, ze weten zelf ook niet waar ze mee bezig zijn,
iedereen wordt blij gemaakt met een dode mus.

BAH BAH wat een mentaliteit.

Rudy|10.03.11|14:12

Ook hier staat dus weer dat alleen jongeren die na november 1994 zijn geboren hieraan mogen deelnemen. Belachelijk! Bijvoorbeeld: 2 vrienden willen hun rijbewijs halen. De één wordt 31 oktober 17 en de ander 1 november. Nummer 1 moet een jaar wachten en mag dan pas examen doen (mag hij wel al voor die tijd lessen?????) en nummer 2 kan vanaf zijn examen bij mij een spoedopleiding volgen en 2 weken later onder begeleiding rijden. Ik vind dat een grote oneerlijkheid.

Piet Noordzee|10.03.11|14:31

Ook voor mij als rijschoolhouder hoeft het niet te worden ingevoerd. Onlangs nog een grote investering moeten doen om bromfiets rijles te kunnen geven; wat gaat daar straks mee gebeuren? Als ze tegelijkertijd ook de bromfietsleeftijd omlaag schroeven, zal je mij mogelijk ook horen juichen…

Henk|10.03.11|17:05

Ach, er is hier al meer over gezegd. Nog meer van die pubertjes op de weg die het al onveilig maken. Wie kontroleert trouwens als ze straks onder begeleiding van een oudere de weg opgaan vanaf hun 17e ?, de politie ????? hahaha, die zie je hier niet eens in Groningen, laat staan dat ze dit gaan kontroleren. Ze kontroleren hier al amper, hahaha.
Wat een lachwekkend plan is dit. Van dit plan zal het CBR er wel weer beter van worden, een normaal iemand verzint dit niet.

Johan|10.03.11|18:12

Je had het kunnen verwachten, met andere woorden ik had er een huis op kunnen zetten dat de datum zou worden uitgesteld.Triest en te gek voor woorden. Verderom weer een bevestiging dat onze vertegenwoordigers (belangenverenigingen) niets in de melk hebben te brokkelen.
Trouwens ik zie hier ook nog een vorm van DISCRIMINATIE als kandidaten die na november 1994 geboren zijn, alleen maar mogen meedoen!!!

Wederom een teken voor belangenverenigingen, om hier hun aandacht eens aan te schenken!!!

Lex|10.03.11|18:39

Schaf dat hele gedoe van 2todrive af en ga eens wat doen aan de concurrentiestrijd tussen Rij-instructeurs die er van moeten betsaan en diegene lekker les aan het geven zijn met een uitkering achter de hand. In de regio den Haag zie je reclame borden op lesauto,s van rijles vanaf 15 a 20 euro is toch te gek voor woorden dat onze regering dit heeft goed gevonden om deze mensen de vereiste papieren te laten halen van onze duur betaalde belastinggeden.

Jan Plutschouw|10.03.11|18:41

Het is weer te zot van woorden, het is niet eens meer een reactie waard. Het is weer die stomme regels die de Nederlandse wetgever weer wil invoeren, het moet altijd weer anders. Hee stomme kerels: kijk eens naar duitsland. Hoe hebben die de regels klaar???? Het loopt daar als een trein.
Begin dan er niet aan als jullie het niet voo relkaar kunnen krijgen! binnen die termijn die jullie zelf voorgesteld hadden. STOMME REGERINGSLEIDERS.

nic|10.03.11|19:25

Er stond voor de zomer maar niet welke zomer toch Ik denk dat zomer 2013 eerst komt als er ook nog het parlement moet kiezen, cbr die eerst zaken op orde moet hebben en niet is gebaat bij een piek in de examen capaciteit en antecedenten onderzoek nog moet worden geregeld?????
Hoeveel vraagtekens kunnen er nog bij. Ieder vraagteken staat voor een half jaar erbij.

michael|10.03.11|22:20

Wat moet ik er van vinden? Jammer wel, we konden wel wat drukte gebruiken.
Komt het begeleid rijden tegelijk met de uitstellers, stopt de sanering van foute rijscholen?
Wordt de lesprijs nu eindelijk gecorrigeerd? En de nov 1994 grens, oneerlijk maar wel nodig.
Heel veel vragen dus.

John|10.03.11|22:42

Het uitstel vind ik prima. Invoering in de zomer vond ik sowieso een politiek gekozen datum waar niet bij nagedacht was, laat staan overlegd met de branche. Zeg nou zelf! Is de zomer niet traditioneel de drukste periode? Lopen de wachttijden niet dan juist op bij het CBR? Gaan dan niet de meeste instucteurs met vakantie? Is het juist dan niet het drukst met motorrijlessers? En als ik de commentaren op dit bericht in “de krant van wakker Nederland” lees hebben we nog heel veel uit te leggen.

Jan v M|10.03.11|23:01

VAN UITSTEL KOMT AFSTEL, let maar op

Jan v M|10.03.11|23:06

Dan nog kerst en de jaarwisseling, dan nog daarvan bij komen dus reken maar op maart volgend jaar als er tenminste niet nog even de voorjaarsmoeheid bij komt anders gaat het pas in de zomer van 2013 worden, OOOOOOO SCHREEF IK 2013 moet natuurlijk 2012 zijn (geintje)

y. van ark|10.03.11|23:17

Motivatie genoeg voor 2toDrive, namelijk:
Het brommer rijbewijs wordt nagenoeg overbodig voor dat halve jaar. Wel een veilige gedachte. Statistisch gezien is deze groep bestuurders erg vaak bij ongevallen betokken. LINK: http://www.cijferboekje.nl (Let op de 62 personen van 17 jaar op de brommer.)
Het eerste jaar kan de begeleider ze verder trainen na het behalen van het rijbewijs. En dus een kleinere kans op schade in het geval zij met de auto op pad gaan. Scheelt ouders weer in de verzekering.

rene kwast|10.03.11|23:24

Er zit weer een vrouw op de afdeling Verkeer….

Pietje PUK|11.03.11|09:20

Hoe halen ze het in hun hoofd? Weer geld in ’t laatje zeker. Hoe kan je iemand vragen steeds naast je te komen zitten? Dat worden weer meer bekeuringen en meer ongelukken in het verkeer.

Herman Puelinckx|12.03.11|19:58

De populistische minister Landuyt bevoordeligde in België de opleiding buiten de rijschool. Wie kiest voor “vrije begeleiding” mag 3 jaar oefenen zonder ooit een instructeur gezien te hebben. Één gevolg is dat wij nu massaal jonge mensen binnen krijgen die na 2 à 2,5 jaar nog nergens staan en dan van ons verwachten dat wij in een paar lesjes de klus klaren. Een ander gevolg is gelukkig dat er opnieuw meer en meer mensen kiezen voor wat bij ons de standaard opleiding is: namelijk 20 uur les.

Gerard|12.03.11|20:09

Waar Nederlandse regeringen goed in zijn is het volgende; telkens weer het wiel opnieuw uitvinden. Na mislukte heruitvindingen als carpoolstroken, spitsstroken, rekeningrijden, etc. komen ze er nu langzamerhand achter, dat er rijstroken nodig zijn.
Goh, iets waar de Duitsers en Fransen en wij bevolking zelf, al 20 jaar achter zijn. Zo heeft de verkapte rijsstrook genaamd; spitstrook toch nog iets prijs gegeven. waaauw. Zo zal het ook weer gaan met dit 16,5 jaar rijbewijs project..

sophie|13.03.11|09:08

In Belgie vinden ze 20 uur rijles veel,hier is het heel normaal om zeker het dubbele aantal rijlessen te volgen.Gelukkig is het begeleid rijden wat wij invoeren een heel ander verhaal,woon en werk zelf bij de grens van Belgie,en het is betreurendswaardig hoe vreselijk de Belgen rijden.Het examen niveau in Belgie komt nog niet een beetje in de buurt van ons of Duitsland.

Rudy|13.03.11|14:47

Op de site van rijksoverheid staat op dit moment de volgende tekst:
“Vanaf november 2011 kunnen jongeren vanaf 16 jaar zich inschrijven voor het theorie-examen bij het CBR. Jongeren vanaf 16,5 jaar kunnen vanaf dat moment starten met rijlessen via een rijschool naar keuze. En jongeren vanaf 17 jaar kunnen zich inschrijven voor het praktijkexamen bij het CBR.”
Volgens deze tekst kunnen dus ook jongeren die voor de ingangsdatum 17 worden meedoen!
Geen discriminatie meer dus. Top!

Schmitz|13.03.11|20:47

Geweldig al die nieuwe dingen maar laten we bij de basis beginnen. Rijinstructeurs moeten verplicht praktische applicatie doen, bij onvoldoende resultaat einde van je baan of je moet alles over nieuw doen zie je het al gebeuren als je abcde instructeur bent. Nascholing is prima maar je instructie kwijtraken is in strijd met het gelijkheid beginsel. Laten we eerst al die mensen die het rijbewijs moeten verlengen eerst nascholen dit komt de verkeersveiligheid ten goede.
Geef veiligheid voorrang.

Jan Plutschouw|14.03.11|08:28

11.03.11 | 09:20 | Pietje PUK
Hoe halen ze het in hun hoofd? Weer geld in ‘t laatje zeker. Hoe kan je iemand vragen steeds naast je te komen zitten? Dat worden weer meer bekeuringen en meer ongelukken in het verkeer.

Ik denk dat het wel een beetje meevallen gaat. Kijk als er iemand naast hun zit met minimaal 10 jaar ervaring, dan wil hij, of zij de auto heel houden. De rijder krijgt wel een berisping als diegene naast hem het te gortig gaat. Geen DB. Wij wel.

willem|15.03.11|22:06

Ik heb toch zo mijn ??????? bij begeleid rijden, bijvoorbeeld als iemand 1 jaar voor zijn 18e z’n rijbewijs haald, en hij of zij een jaar niet meer in de auto zit dus 0 km rijdt, mag deze dan met zijn 18everjaardag zo de weg op? eng hoor!!!
Of deze, iemand heeft 10 jaar rijervaring en daarna rijd hij 30 jaar niet, mag hij dan begeleider zijn? Lijkt me spannend!!
Ik ben benieuwd? want ik heb nu al 18 jarigen in de auto die nog kind zijn.

Pietje PUK|16.03.11|15:29

Ik denk dat het wel een beetje meevallen gaat. Kijk als er iemand naast hun zit met minimaal 10 jaar ervaring, dan wil hij, of zij de auto heel houden. De rijder krijgt wel een berisping als diegene naast hem het te gortig gaat. Geen DB. Wij wel.
je hebt wel gelijk hij/zij wil zijn auto heel houden, maar toch dit plan slaagt niet!. Toch zonder beleider de weg op gaan, want je heb geen zin om de tram of fiets te pakken.M.A.W.Heel Veel zonder begeleider de weg op!
jammer dan,

met vr groet

Jan Plutschouw|16.03.11|18:27

Pietje PUK, als je om Nederland heen kijkt, dan lijkt het toch bewezen, dat er minder ongelukken gebeuren met de jonge bestuurder. Natuurlijk blijven stoere ventjes. Ik heb ook al een duitse BMW Finaal in strond gezien bij een slooperij,. Een paar dagen ervoor tegen een boom geslingerd. Met doden en heel zwaar gewond. De motor lag op de plaats van de versn pook.Drank in het spel .Dus dat blijft zo, nee het gaat om het andere gros. Efrin we zien wel, ik hou nu op te discuseren. Gegroet Jan

Jan Jansen|17.03.11|12:24

Wanneer komt men eens met een goed doortimmert plan op de proppen waarvan alle ins en outs van te voren bezien zijn.
Eerst worden er allerlei proefballonnetjes opgelaten, dan van alles op de rails gezet wat kapitalen kost en daarna alles weer teruggedraaid en uiteindelijk . . . . . . . . . . vul zelf maar in.

Maddie|17.03.11|21:02

Wat zeikt iedereen toch. Wat is het verschil tussen iemand van 17 en iemand van 18? Waarom zien we hier niet de positieve mogelijkheden van in. We zeggen gewoon dat ze 2 keer zoveel rijlessen nodig hebben. Uiteindelijk hebben ze toch dezelfde opleiding als iemand van 18? Mag van mij gelijk november worden.

instructeur|18.03.11|08:16

Vroeger was alles beter, reserveringssysteem voor rijscholen, praktijkexamen, theorieexamen, cbr, de wegen…enz straks in september krijgt je dat verplichte navigatie nog..
Iemand van 16,5 is nog niet goed ontwikkeld om veilig aan het verkeer deel te nemen, daarentegen iemand van 18 wel, WIJ ZIJN GEEN BELGEN!!!!!! En we zijn niet blond zoals cbr :)

Bert vd H|18.03.11|12:02

@ instructeur, volgens mij zijn de hersenen van een jongere pas met 24 jaar helemaal ontwikkeld, dus niet met 18 jaar.
Overigens denk ik dat een groot deel van de mensen niet eens wat er nu precies gaat gebeuren, gezien de opmerkingen.
Verdiep je er eerst eens in, misschien ga je dan ook de positieve kanten zien.

Bert vd H|18.03.11|16:44

Tja instructeur, sommige mensen zijn vastgeroest in hun vak. Nou ja, de komende jaren verlaten zij hun zinkende schip. Want nieuwigheden? Daar willen ze niet van weten omdat ze er niet mee om kunnen gaan.

Frits|18.03.11|19:36

Nogmaals mijn reactie van gisteren zie hem nergens meer.
Er zit bij de 17 jarige nu in ieder geval een kooiconstructie om hen heen, en opa kan nog wat leren van zijn kleinzoon die hij moet begeleiden. Ik vind de leeftijd van 17 te jong, en zie het belang meer in het begeleiden van een 18 jarige voor een halfjaar.

nic|18.03.11|21:27

@instructeur 16 1/5 niet ontwikkeld 18 jaar wel???? Dus daarom rijden ze pas op 18 uiteindelijk zelfstandig na een opleiding plus een fase van begeleiding en dat zal dan gaan blijken of het in Nederland de zelfde positieve effecten heeft als het in het buitenland schijnt te hebben.
Voor of tegen begeleid rijden geef het een kans met open mind en zie het ook als een leerschool voor jezelf want ook wij zullen hier anders mee om moeten gaan dan met de geijkte 18 jarige

nic|18.03.11|21:36

Nog even reactie op instructeur. Iedereens mening is hier belangrijk en ook ieders reactie daarop en jou opmerking tegen Bert vind ik persoonlijk niet getuigen van respect terwijl je het wel van hem naar jou verwacht.
“of helemaal niet praten, domme stinkende opmerking” zulke opmerkingen zie ik niet in Berts reactie die juist correct zijn mening geeft.
Voor iedereen hier, luister naar elkaar, geef je eigen mening met respect naar elkaar en leer van die dingen die voor jou belangrijk zijn!

Bert vd H|19.03.11|19:17

Dank je Nic. Ik ben blij dat er ook mensen zijn die de proef wel een kans willen geven.

Pietje PUK|23.03.11|13:50

ik ben gewoon tegen begeleid rijden! mag toch?????

Bert vd H|25.03.11|18:57

Natuurlijk mag iedereen zijn mening hebben daarvoor leven we in een vrij land.

Y. van Ark|31.03.11|17:59

Gisteren invoeren.
Ik had een interview gegeven in de Almere vandaag over de voordelen van 2toDrive.
Belt er een kneus van een of andere rijschool mij op om te klagen over mijn verhaal.
Zegt ie : Ja die cijfers op jouw link kloppen niet dat is over Utrecht niet Almere.
Alsof er alleen in Utrecht per jaar 67 17-jarige brommerrijders om het leven komen.
Moest er wel om lachen.
http://www.cijferboekje.nl/cijfers/038_utrecht-Slachtoffers-vervoerswijze.html

Bert vd H ga zo door. LOL

Theo|31.03.11|22:41

Ik snap sowieso niet dat er invoeringsdatums gemeld worden als er nog zoveel vragen leven.
Waar ik mij zelf hoogstelijk over verbaas is dat ik begrepen heb dat het AM er ‘gratis’ bijgegeven wordt als de 17-jarige geslaagd is! En dat terwijl er onlangs besloten is dat alleen motor-instructeurs op mogen leiden tot het rijbewijs AM!? Kan je nu ineens goed brommer/motorrijden als je als 17-jarige vervroegd je B-rijbewijs haal?

Ron Bosvelt|03.04.11|12:24

Beste Jan Plutschouw,
Ik vind je uitspraken over verrekte Hollanders een beetje raar, beetje discriminerend. Ik zou het fijn vinden als je die woorden terugneemt.

instructeur|06.04.11|14:20

Zo n begeleider moet 10 jaar rijervaring hebbe, en een rij-instructeur wordt je meteen na halen van je rijbewijs. Ben je op je 17 geslaagd voor je rijbewijs en op je 18e ben je rijinstructeur. Hoe is dit mogelijk?? Hoe dom kan je zijn??

Bert|06.04.11|19:22

Tja, instructeur; een begeleider heeft géén opleiding rij-instructeur gedaan. En rij-instructeurs van 18 jaar zijn er niet zoveel.

Jan Plutschouw|06.04.11|23:21

RON BOSVELT, Misschien een beetje raar, maar diegenen die achter het roer staan van regels die moeten komen, zijn in mijn ogen verrekt. Waarom?? Omdat in Holland alles weer anders moet dan in de omliggende landen van Holland. Het begon al een paar jaar gelden, met dat er weer een examen moest worden gedaan als de kandidaat na begeleid rijden 18 jaar is geworden. Gelukkig is dat dit zo gekomen, maar waarom weer uitgesteld, en waarom moeten wij aplicatie doen? Met sancties, nota bene. zie verder

Jan Plutschouw|06.04.11|23:27

Is dat in de omliggende landen ook zo hmmm? Waarom zo vaag met een uitrit een aantal jaren. En nu blijkt dat het niet meer uitritten zijn, maar wegen waarvan rechts waarvan de bestuurders voorrang moet krijgen. Sorry dit moest ik ff kwijt en ik bedoel in de vorige bericht EEN PAAR JAAR GELEDEN. waarom niet direct zo als wat er in Duitsland passiert.? Kijk, ja en soms schaam ik me dat ik een hollander ben. Vr groeten JAN de rijlesman

Jan Plutschouw|06.04.11|23:31

Weer een fout ontdekt, het is al laat, dus dit is mijn laatste: Er staat in mijn eerswte bericht: Gelukkig is dit zo gekomen, maar ik bedoel dus: gelukkig is dit NIET zo doorgegaan.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Update: Invoering Proef Begeleid Rijden in november 2011 | RijschoolPro
Begeleid Rijden

Update: Invoering Proef Begeleid Rijden in november 2011

De invoering van de Proef Begeleid Rijden, ook wel 2toDrive geheten, heeft opnieuw vertraging opgelopen. Minister Schultz van Haegen kondigde woensdag aan dat de verwachte invoeringsdatum november 2011 is.

Reden van de vertraging is het nakijken van de antecedenten van begeleiders door de RDW en het CBR. Daartoe dient wetegeving aanpast te worden. Begeleiders mogen bijvoorbeeld geen ‘alchol-in-het-verkeer-verleden’ hebben.

Bovag

De Bovag noemt het nieuwe uitstel ‘teleurstellend’. Tot nu toe werd door het ministerie van Infrastructuur en Milieu altijd een verwachte invoeringsdatum van vóór de zomer 2011 gecommuniceerd.

Ook VRB vindt de vertraging onbegrijpelijk. “Dat antecedenten nagekeken moeten worden is al sinds vorig jaar bekend. Ik vind het zeer twijfelachtig dat de minister dat nu opeens als argument van de vertraging opvoert”, zegt secretaris Willy van Summeren.

Antecedenten-onderzoek

Als gevolg van het antecedenten-onderzoek moest de Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB) teurggehaald worden uit de procedure. Dat proces duurt zo’n 9-12 maanden.

Ook vindt Van Summeren de maand november zeer ongelukkig als introductiemaand. “Er komen dan opeens een hoop kandidaten bij. Jongeren doen gemiddeld zes maanden over hun rijopleiding. Daarmee wordt de toch al drukke voorjaarspiek nog veel drukker.”

CBR

Om een dergelijk extreme voorjaarspiek bij het CBR te voorkomen en ervoor te zorgen dat jongeren daadwerkelijk zo lang mogelijk begeleid rijden, morgen alleen jongeren die na november 1994 geboren zijn aan de proef deelnemen.

Overigens moet het parlement nog beslissen over de definitieve vorm en inhoud van het Begeleid Rijden. Dat gebeurt nu naar verwachting deze zomer.

Begeleid Rijden

Begeleid Rijden betekent dat jongeren vanaf 16,5 jaar al rijles kunnen gaan nemen en op hun 17e het rijbewijs kunnen behalen bij het CBR. Tot hun 18e verjaardag mogen zij dan alleen onder begeleiding van een ervaren bestuurder de weg op.

Bij het aanvragen van het rijbewijs moet de 17-jarige aangeven wie als begeleider op kunnen treden.

Bart Pals

Auteur: Bart Pals

47 reacties op “Update: Invoering Proef Begeleid Rijden in november 2011”

Jan Plutschouw|10.03.11|12:10

Wat zijn ze weer verrekte traag die hele beweging. in duitsland doen ze dit al jaren en meerdere landen. Die verrekte hollanders doen hun werk weer eens zo snel dat het WEER uitgesteld word. Ik wordt stront ziek van deze mentaliteit. Het moet altijd anders en ze gaan nooit snel tee werk. BAH

Frank|10.03.11|12:20

Ik heb al personeel hiervoor aangenomen. Hier baal ik wel heel heel erg van.
Ik denk zo kort voor de datum in Juli gaan ze nu toch niet meer wijzigen.
Maar ja hoor, weeeeeeeeeeer uitstel.
Volgens mij weten ze niet wat ze willen, allemaal smoesjes.
Nou we zien het wel, het zal wel 2012 of 2013 worden, de regering kennende.
Mazzel……….

instructeur|10.03.11|12:45

van mij mag het HEEL Lang uitgesteld worden en zelfs helemaal geen doorgang krijgen
Maar wat verwacht je eigenlijk van zo n ZIEK kabinet??
Ze willen alleen maar geld en meer files!!!!!!!!!!!!!!!!!
Als dit in andere landen goed werkt zoals Belgie, dat wil dan niet automatisch zeggen dat het in Nederland ookgaat gaat met begeleid rijden

hahaha domme na-apers

Bert vd H|10.03.11|13:09

Dit was te verwachten. Voor de zomer invoeren zou betekenen dat de wachttijden voor het examen sterk op zouden lopen. Daar hebben ze nu geen last van.

yilmaz|10.03.11|13:52

Ja je hebt helemaal gelijk hoor, het moet weer jaren duren voor dat iets regeld kan worden.
Buiten Nerderland kan en mag alles het is zo geregeld, maar hier in Nederland weer niet.

Dit is gewoon ontmoedigings beleid, ze weten zelf ook niet waar ze mee bezig zijn,
iedereen wordt blij gemaakt met een dode mus.

BAH BAH wat een mentaliteit.

Rudy|10.03.11|14:12

Ook hier staat dus weer dat alleen jongeren die na november 1994 zijn geboren hieraan mogen deelnemen. Belachelijk! Bijvoorbeeld: 2 vrienden willen hun rijbewijs halen. De één wordt 31 oktober 17 en de ander 1 november. Nummer 1 moet een jaar wachten en mag dan pas examen doen (mag hij wel al voor die tijd lessen?????) en nummer 2 kan vanaf zijn examen bij mij een spoedopleiding volgen en 2 weken later onder begeleiding rijden. Ik vind dat een grote oneerlijkheid.

Piet Noordzee|10.03.11|14:31

Ook voor mij als rijschoolhouder hoeft het niet te worden ingevoerd. Onlangs nog een grote investering moeten doen om bromfiets rijles te kunnen geven; wat gaat daar straks mee gebeuren? Als ze tegelijkertijd ook de bromfietsleeftijd omlaag schroeven, zal je mij mogelijk ook horen juichen…

Henk|10.03.11|17:05

Ach, er is hier al meer over gezegd. Nog meer van die pubertjes op de weg die het al onveilig maken. Wie kontroleert trouwens als ze straks onder begeleiding van een oudere de weg opgaan vanaf hun 17e ?, de politie ????? hahaha, die zie je hier niet eens in Groningen, laat staan dat ze dit gaan kontroleren. Ze kontroleren hier al amper, hahaha.
Wat een lachwekkend plan is dit. Van dit plan zal het CBR er wel weer beter van worden, een normaal iemand verzint dit niet.

Johan|10.03.11|18:12

Je had het kunnen verwachten, met andere woorden ik had er een huis op kunnen zetten dat de datum zou worden uitgesteld.Triest en te gek voor woorden. Verderom weer een bevestiging dat onze vertegenwoordigers (belangenverenigingen) niets in de melk hebben te brokkelen.
Trouwens ik zie hier ook nog een vorm van DISCRIMINATIE als kandidaten die na november 1994 geboren zijn, alleen maar mogen meedoen!!!

Wederom een teken voor belangenverenigingen, om hier hun aandacht eens aan te schenken!!!

Lex|10.03.11|18:39

Schaf dat hele gedoe van 2todrive af en ga eens wat doen aan de concurrentiestrijd tussen Rij-instructeurs die er van moeten betsaan en diegene lekker les aan het geven zijn met een uitkering achter de hand. In de regio den Haag zie je reclame borden op lesauto,s van rijles vanaf 15 a 20 euro is toch te gek voor woorden dat onze regering dit heeft goed gevonden om deze mensen de vereiste papieren te laten halen van onze duur betaalde belastinggeden.

Jan Plutschouw|10.03.11|18:41

Het is weer te zot van woorden, het is niet eens meer een reactie waard. Het is weer die stomme regels die de Nederlandse wetgever weer wil invoeren, het moet altijd weer anders. Hee stomme kerels: kijk eens naar duitsland. Hoe hebben die de regels klaar???? Het loopt daar als een trein.
Begin dan er niet aan als jullie het niet voo relkaar kunnen krijgen! binnen die termijn die jullie zelf voorgesteld hadden. STOMME REGERINGSLEIDERS.

nic|10.03.11|19:25

Er stond voor de zomer maar niet welke zomer toch Ik denk dat zomer 2013 eerst komt als er ook nog het parlement moet kiezen, cbr die eerst zaken op orde moet hebben en niet is gebaat bij een piek in de examen capaciteit en antecedenten onderzoek nog moet worden geregeld?????
Hoeveel vraagtekens kunnen er nog bij. Ieder vraagteken staat voor een half jaar erbij.

michael|10.03.11|22:20

Wat moet ik er van vinden? Jammer wel, we konden wel wat drukte gebruiken.
Komt het begeleid rijden tegelijk met de uitstellers, stopt de sanering van foute rijscholen?
Wordt de lesprijs nu eindelijk gecorrigeerd? En de nov 1994 grens, oneerlijk maar wel nodig.
Heel veel vragen dus.

John|10.03.11|22:42

Het uitstel vind ik prima. Invoering in de zomer vond ik sowieso een politiek gekozen datum waar niet bij nagedacht was, laat staan overlegd met de branche. Zeg nou zelf! Is de zomer niet traditioneel de drukste periode? Lopen de wachttijden niet dan juist op bij het CBR? Gaan dan niet de meeste instucteurs met vakantie? Is het juist dan niet het drukst met motorrijlessers? En als ik de commentaren op dit bericht in “de krant van wakker Nederland” lees hebben we nog heel veel uit te leggen.

Jan v M|10.03.11|23:01

VAN UITSTEL KOMT AFSTEL, let maar op

Jan v M|10.03.11|23:06

Dan nog kerst en de jaarwisseling, dan nog daarvan bij komen dus reken maar op maart volgend jaar als er tenminste niet nog even de voorjaarsmoeheid bij komt anders gaat het pas in de zomer van 2013 worden, OOOOOOO SCHREEF IK 2013 moet natuurlijk 2012 zijn (geintje)

y. van ark|10.03.11|23:17

Motivatie genoeg voor 2toDrive, namelijk:
Het brommer rijbewijs wordt nagenoeg overbodig voor dat halve jaar. Wel een veilige gedachte. Statistisch gezien is deze groep bestuurders erg vaak bij ongevallen betokken. LINK: http://www.cijferboekje.nl (Let op de 62 personen van 17 jaar op de brommer.)
Het eerste jaar kan de begeleider ze verder trainen na het behalen van het rijbewijs. En dus een kleinere kans op schade in het geval zij met de auto op pad gaan. Scheelt ouders weer in de verzekering.

rene kwast|10.03.11|23:24

Er zit weer een vrouw op de afdeling Verkeer….

Pietje PUK|11.03.11|09:20

Hoe halen ze het in hun hoofd? Weer geld in ’t laatje zeker. Hoe kan je iemand vragen steeds naast je te komen zitten? Dat worden weer meer bekeuringen en meer ongelukken in het verkeer.

Herman Puelinckx|12.03.11|19:58

De populistische minister Landuyt bevoordeligde in België de opleiding buiten de rijschool. Wie kiest voor “vrije begeleiding” mag 3 jaar oefenen zonder ooit een instructeur gezien te hebben. Één gevolg is dat wij nu massaal jonge mensen binnen krijgen die na 2 à 2,5 jaar nog nergens staan en dan van ons verwachten dat wij in een paar lesjes de klus klaren. Een ander gevolg is gelukkig dat er opnieuw meer en meer mensen kiezen voor wat bij ons de standaard opleiding is: namelijk 20 uur les.

Gerard|12.03.11|20:09

Waar Nederlandse regeringen goed in zijn is het volgende; telkens weer het wiel opnieuw uitvinden. Na mislukte heruitvindingen als carpoolstroken, spitsstroken, rekeningrijden, etc. komen ze er nu langzamerhand achter, dat er rijstroken nodig zijn.
Goh, iets waar de Duitsers en Fransen en wij bevolking zelf, al 20 jaar achter zijn. Zo heeft de verkapte rijsstrook genaamd; spitstrook toch nog iets prijs gegeven. waaauw. Zo zal het ook weer gaan met dit 16,5 jaar rijbewijs project..

sophie|13.03.11|09:08

In Belgie vinden ze 20 uur rijles veel,hier is het heel normaal om zeker het dubbele aantal rijlessen te volgen.Gelukkig is het begeleid rijden wat wij invoeren een heel ander verhaal,woon en werk zelf bij de grens van Belgie,en het is betreurendswaardig hoe vreselijk de Belgen rijden.Het examen niveau in Belgie komt nog niet een beetje in de buurt van ons of Duitsland.

Rudy|13.03.11|14:47

Op de site van rijksoverheid staat op dit moment de volgende tekst:
“Vanaf november 2011 kunnen jongeren vanaf 16 jaar zich inschrijven voor het theorie-examen bij het CBR. Jongeren vanaf 16,5 jaar kunnen vanaf dat moment starten met rijlessen via een rijschool naar keuze. En jongeren vanaf 17 jaar kunnen zich inschrijven voor het praktijkexamen bij het CBR.”
Volgens deze tekst kunnen dus ook jongeren die voor de ingangsdatum 17 worden meedoen!
Geen discriminatie meer dus. Top!

Schmitz|13.03.11|20:47

Geweldig al die nieuwe dingen maar laten we bij de basis beginnen. Rijinstructeurs moeten verplicht praktische applicatie doen, bij onvoldoende resultaat einde van je baan of je moet alles over nieuw doen zie je het al gebeuren als je abcde instructeur bent. Nascholing is prima maar je instructie kwijtraken is in strijd met het gelijkheid beginsel. Laten we eerst al die mensen die het rijbewijs moeten verlengen eerst nascholen dit komt de verkeersveiligheid ten goede.
Geef veiligheid voorrang.

Jan Plutschouw|14.03.11|08:28

11.03.11 | 09:20 | Pietje PUK
Hoe halen ze het in hun hoofd? Weer geld in ‘t laatje zeker. Hoe kan je iemand vragen steeds naast je te komen zitten? Dat worden weer meer bekeuringen en meer ongelukken in het verkeer.

Ik denk dat het wel een beetje meevallen gaat. Kijk als er iemand naast hun zit met minimaal 10 jaar ervaring, dan wil hij, of zij de auto heel houden. De rijder krijgt wel een berisping als diegene naast hem het te gortig gaat. Geen DB. Wij wel.

willem|15.03.11|22:06

Ik heb toch zo mijn ??????? bij begeleid rijden, bijvoorbeeld als iemand 1 jaar voor zijn 18e z’n rijbewijs haald, en hij of zij een jaar niet meer in de auto zit dus 0 km rijdt, mag deze dan met zijn 18everjaardag zo de weg op? eng hoor!!!
Of deze, iemand heeft 10 jaar rijervaring en daarna rijd hij 30 jaar niet, mag hij dan begeleider zijn? Lijkt me spannend!!
Ik ben benieuwd? want ik heb nu al 18 jarigen in de auto die nog kind zijn.

Pietje PUK|16.03.11|15:29

Ik denk dat het wel een beetje meevallen gaat. Kijk als er iemand naast hun zit met minimaal 10 jaar ervaring, dan wil hij, of zij de auto heel houden. De rijder krijgt wel een berisping als diegene naast hem het te gortig gaat. Geen DB. Wij wel.
je hebt wel gelijk hij/zij wil zijn auto heel houden, maar toch dit plan slaagt niet!. Toch zonder beleider de weg op gaan, want je heb geen zin om de tram of fiets te pakken.M.A.W.Heel Veel zonder begeleider de weg op!
jammer dan,

met vr groet

Jan Plutschouw|16.03.11|18:27

Pietje PUK, als je om Nederland heen kijkt, dan lijkt het toch bewezen, dat er minder ongelukken gebeuren met de jonge bestuurder. Natuurlijk blijven stoere ventjes. Ik heb ook al een duitse BMW Finaal in strond gezien bij een slooperij,. Een paar dagen ervoor tegen een boom geslingerd. Met doden en heel zwaar gewond. De motor lag op de plaats van de versn pook.Drank in het spel .Dus dat blijft zo, nee het gaat om het andere gros. Efrin we zien wel, ik hou nu op te discuseren. Gegroet Jan

Jan Jansen|17.03.11|12:24

Wanneer komt men eens met een goed doortimmert plan op de proppen waarvan alle ins en outs van te voren bezien zijn.
Eerst worden er allerlei proefballonnetjes opgelaten, dan van alles op de rails gezet wat kapitalen kost en daarna alles weer teruggedraaid en uiteindelijk . . . . . . . . . . vul zelf maar in.

Maddie|17.03.11|21:02

Wat zeikt iedereen toch. Wat is het verschil tussen iemand van 17 en iemand van 18? Waarom zien we hier niet de positieve mogelijkheden van in. We zeggen gewoon dat ze 2 keer zoveel rijlessen nodig hebben. Uiteindelijk hebben ze toch dezelfde opleiding als iemand van 18? Mag van mij gelijk november worden.

instructeur|18.03.11|08:16

Vroeger was alles beter, reserveringssysteem voor rijscholen, praktijkexamen, theorieexamen, cbr, de wegen…enz straks in september krijgt je dat verplichte navigatie nog..
Iemand van 16,5 is nog niet goed ontwikkeld om veilig aan het verkeer deel te nemen, daarentegen iemand van 18 wel, WIJ ZIJN GEEN BELGEN!!!!!! En we zijn niet blond zoals cbr :)

Bert vd H|18.03.11|12:02

@ instructeur, volgens mij zijn de hersenen van een jongere pas met 24 jaar helemaal ontwikkeld, dus niet met 18 jaar.
Overigens denk ik dat een groot deel van de mensen niet eens wat er nu precies gaat gebeuren, gezien de opmerkingen.
Verdiep je er eerst eens in, misschien ga je dan ook de positieve kanten zien.

Bert vd H|18.03.11|16:44

Tja instructeur, sommige mensen zijn vastgeroest in hun vak. Nou ja, de komende jaren verlaten zij hun zinkende schip. Want nieuwigheden? Daar willen ze niet van weten omdat ze er niet mee om kunnen gaan.

Frits|18.03.11|19:36

Nogmaals mijn reactie van gisteren zie hem nergens meer.
Er zit bij de 17 jarige nu in ieder geval een kooiconstructie om hen heen, en opa kan nog wat leren van zijn kleinzoon die hij moet begeleiden. Ik vind de leeftijd van 17 te jong, en zie het belang meer in het begeleiden van een 18 jarige voor een halfjaar.

nic|18.03.11|21:27

@instructeur 16 1/5 niet ontwikkeld 18 jaar wel???? Dus daarom rijden ze pas op 18 uiteindelijk zelfstandig na een opleiding plus een fase van begeleiding en dat zal dan gaan blijken of het in Nederland de zelfde positieve effecten heeft als het in het buitenland schijnt te hebben.
Voor of tegen begeleid rijden geef het een kans met open mind en zie het ook als een leerschool voor jezelf want ook wij zullen hier anders mee om moeten gaan dan met de geijkte 18 jarige

nic|18.03.11|21:36

Nog even reactie op instructeur. Iedereens mening is hier belangrijk en ook ieders reactie daarop en jou opmerking tegen Bert vind ik persoonlijk niet getuigen van respect terwijl je het wel van hem naar jou verwacht.
“of helemaal niet praten, domme stinkende opmerking” zulke opmerkingen zie ik niet in Berts reactie die juist correct zijn mening geeft.
Voor iedereen hier, luister naar elkaar, geef je eigen mening met respect naar elkaar en leer van die dingen die voor jou belangrijk zijn!

Bert vd H|19.03.11|19:17

Dank je Nic. Ik ben blij dat er ook mensen zijn die de proef wel een kans willen geven.

Pietje PUK|23.03.11|13:50

ik ben gewoon tegen begeleid rijden! mag toch?????

Bert vd H|25.03.11|18:57

Natuurlijk mag iedereen zijn mening hebben daarvoor leven we in een vrij land.

Y. van Ark|31.03.11|17:59

Gisteren invoeren.
Ik had een interview gegeven in de Almere vandaag over de voordelen van 2toDrive.
Belt er een kneus van een of andere rijschool mij op om te klagen over mijn verhaal.
Zegt ie : Ja die cijfers op jouw link kloppen niet dat is over Utrecht niet Almere.
Alsof er alleen in Utrecht per jaar 67 17-jarige brommerrijders om het leven komen.
Moest er wel om lachen.
http://www.cijferboekje.nl/cijfers/038_utrecht-Slachtoffers-vervoerswijze.html

Bert vd H ga zo door. LOL

Theo|31.03.11|22:41

Ik snap sowieso niet dat er invoeringsdatums gemeld worden als er nog zoveel vragen leven.
Waar ik mij zelf hoogstelijk over verbaas is dat ik begrepen heb dat het AM er ‘gratis’ bijgegeven wordt als de 17-jarige geslaagd is! En dat terwijl er onlangs besloten is dat alleen motor-instructeurs op mogen leiden tot het rijbewijs AM!? Kan je nu ineens goed brommer/motorrijden als je als 17-jarige vervroegd je B-rijbewijs haal?

Ron Bosvelt|03.04.11|12:24

Beste Jan Plutschouw,
Ik vind je uitspraken over verrekte Hollanders een beetje raar, beetje discriminerend. Ik zou het fijn vinden als je die woorden terugneemt.

instructeur|06.04.11|14:20

Zo n begeleider moet 10 jaar rijervaring hebbe, en een rij-instructeur wordt je meteen na halen van je rijbewijs. Ben je op je 17 geslaagd voor je rijbewijs en op je 18e ben je rijinstructeur. Hoe is dit mogelijk?? Hoe dom kan je zijn??

Bert|06.04.11|19:22

Tja, instructeur; een begeleider heeft géén opleiding rij-instructeur gedaan. En rij-instructeurs van 18 jaar zijn er niet zoveel.

Jan Plutschouw|06.04.11|23:21

RON BOSVELT, Misschien een beetje raar, maar diegenen die achter het roer staan van regels die moeten komen, zijn in mijn ogen verrekt. Waarom?? Omdat in Holland alles weer anders moet dan in de omliggende landen van Holland. Het begon al een paar jaar gelden, met dat er weer een examen moest worden gedaan als de kandidaat na begeleid rijden 18 jaar is geworden. Gelukkig is dat dit zo gekomen, maar waarom weer uitgesteld, en waarom moeten wij aplicatie doen? Met sancties, nota bene. zie verder

Jan Plutschouw|06.04.11|23:27

Is dat in de omliggende landen ook zo hmmm? Waarom zo vaag met een uitrit een aantal jaren. En nu blijkt dat het niet meer uitritten zijn, maar wegen waarvan rechts waarvan de bestuurders voorrang moet krijgen. Sorry dit moest ik ff kwijt en ik bedoel in de vorige bericht EEN PAAR JAAR GELEDEN. waarom niet direct zo als wat er in Duitsland passiert.? Kijk, ja en soms schaam ik me dat ik een hollander ben. Vr groeten JAN de rijlesman

Jan Plutschouw|06.04.11|23:31

Weer een fout ontdekt, het is al laat, dus dit is mijn laatste: Er staat in mijn eerswte bericht: Gelukkig is dit zo gekomen, maar ik bedoel dus: gelukkig is dit NIET zo doorgegaan.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.