rijles, rijinstructeur, leerling

CNV wil rijschoolbranche onderbrengen in Bovag-CAO

Vakbond CNV Vakmensen wil de sector Rijscholen van de Bovag onderbrengen in de CAO Motorvoertuigen- en Tweewielerbedrijven. Dat staat in het cao-voorstel van CNV Metaaltechniek.

“De groep rijinstructeurs en werknemers werkzaam bij de Bovag-autorijscholen wordt in toenemende mate geconfronteerd met ontoelaatbare druk op de arbeidsvoorwaarden en arbeidsomstandigheden”, schrijft onderhandelaar Marco Hietkamp aan de brancheorganisatie.

Bovag

“Een groot aantal rijscholen valt onder de Bovag. Wij willen dan ook voorstellen om de sector autorijscholen van de Bovag onder de werkingssfeer van de cao Motorvoertuigen- en Tweewielerbedrijven te brengen.”

De eerste onderhandelingen staan gepland voor 27 april. Hietkamp geeft in het voorstel aan ’tot een voor alle partijen aanvaardbaar resultaat te willen komen’.

Loondienst

Het zou voor rijinstructeurs in loondienst al een verandering zijn wanneer de meest elementaire zaken, zoals de bepalingen uit het Burgerlijk Wetboek, helder uitgelegd worden in een CAO voor de rijschoolbranche.

Om meer inzicht te krijgen in de werkomstandigheden van rijinstructeurs en zo beter voorbereid de onderhandelingen in te gaan, roept CNV Vakmensen rijinstructeurs in loondienst op deze enquete in te vullen.

Lees ook: Plannen voor opstellen van CAO voor rijinstructeurs

Auteur: Bart Pals

36 reacties op “CNV wil rijschoolbranche onderbrengen in Bovag-CAO”

hartemink|21.04.11|12:30

Beste,

Geweldig als het van de grond zou komen!
Bij ons maken we inderdaad al gebruik van een collectieve pensioenregeling maar die is in rijschoolland VER te zoeken! Daarnaast spaarloon en eerlijke beloning!

En om het verschil met een zelfstandige recht te trekken laat ze toch gewoon de rij – rusttijden aanhouden van Wet personenvervoer, Weet een ieder wat de evt. lestijden zijn!

Bennie|21.04.11|13:26

Oke een stap in de goede richting, alleen onder de BOVAG vlag zie ik niet zitten; nogmaals de voorzitter van BOVAG rijscholen is zelf een grote rijschoolhouder. Breng een eventuele CAO onder bij bv. de kleinmetaalsector. In die sector is het een en ander redelijk goed geregeld.Zelf heb ik de enquete al ingevuld en het is een aanrader dat dit massaal wordt gedaan.

Jan Nonnekes|21.04.11|14:23

Hoe we het ook gaan doen, het zou al een geweldige vooruitgang zijn als er in de rijschool wereld nu eindelijk eens iets geregeld wordt.
Iets wat op papier staat en wat dus te toetsen valt en waar bieide partijen zich aan te houden hebben.
We gaan stilaan ergens naar toe en dat is hopenlijk is dat de goede kant op.

Jan Nonnekes|21.04.11|14:38

Iedere stap, die hierin wordt gezet is al een vooruit gang.
Want nu hebben we en is er nog niets.
Dus ben je vaak overgeleverd aan de grillen van je werkgever.
Als je niet mee wil buigen wordt het vaak barsten er is immers niets geregeld.
Wat men dan wel vaak weet is de regel dat je zonder ontslagvergunning ontslagen kunt worden. Deze regel wordt dan ook veel vuldig in onze branch toegepast.
Een CAO zou ook hier verandering in kunnen brengen.
Samen staan we sterk wordt lid van een bond

Fred|21.04.11|16:57

Leuk zo’n oproep c,q advies dat alleen rij-instructeurs in loondienst het enquetteformulier moeten invullen! Als je als ZZP werkzaam bent, meestal nood gedwongen, omdat de grote rijscholen te pas en onpas mensen gewoon kunnen ontslaan en dan maar besluiten om als ZZP er aan het werk te gaan, tenslotte moet ook deze groep eten! Laten ze maar een CAO neerzetten voor de hele rijschool wereld waaronder een vaste lesprijs wordt vastgesteld zo gaat kwaliteit een rol spelen!

Berrie|21.04.11|17:34

Dit zou zeker een goede zaak zijn. Zeker om bepaalde zaken goed te regelen. En ook de zaken die al geregeld zijn binnen de BOVAG. Zie het voorbeeld alleen al met faillissement van Compact en het vangnet wat ze nu toepassen op de CBR leeringen aldaar. Complimenten voor de BOVAG en heb hier dan ook volste vertrouwen in!

Nu nog de rij-instructeurs :)

WJ|21.04.11|20:32

Goed dat er tenminste schot in zit.
Nu nog de markt versterken door de uwv toestroom pootje te lichten.
Anders houden de rijscholen met loondienst medewerkers het niet droog door al die stunters. en 1 pitters

rob|21.04.11|20:38

Dat er een cao voor instructeurs komt is inderdaad een goede zaak maar dat betekend dan ook dat er inderdaad “vaste lesprijzen “ moeten komen en er eindelijk eerlijke concurentie bgedreven kan worden , namelijk via kwaliteit
Verder vind ik de bovag geen goede partner om mee in zee te gaan , moeten we zeker allemaal weer bovag lid worden voor zoveel 100derden euro`s per jaar zijn ze gelijk weer alleen heersend kun je weer nergens omheen net als bij het cbr

boudewijn|21.04.11|20:50

goede zaak lijkt me, het is natuurlijk van de zotte dat een beroepsgroep met een toch behoorlijk niveau zonder CAO zit. hopelijk zijn de BOVAG leden bereid hierin positief mee te denken.

Ferdinand|21.04.11|22:32

We kunnen de vlag bijna uitsteken want nu komt er echt beweging in de zaak, ik denk dat het wel een goed idee is om de CAO bij de automobielbranche onder te brengen, daar hebben wij tenslotte meer mee, dan met de kleinmetaal.
Instructeurs in loondienst meld je aan, samen sta je sterk.

succes, wij kijken allemaal uit naar een betere branche en een betere toekomst.

corrytjuh|22.04.11|00:35

Ik ben al jaren lid van het CNV en ben ook al goed geholpen door de juridisch medewerkster waardoor ik sterker stond naar mijn werkgever toe.
Ik heb uiteindelijk “gelijk” gekregen het ging over het ontbreken van werk en het dan door mij moeten inhalen van de te weinig gemaakte uren, ik heb een vast contract met vast loon met daarnaast dus een constructie van een “nul”uren contract zoals bij heel veel (zo niet alle) rijscholen is. Dit klopt niet volgens het BW werkgeversrisico noemen ze dit.

corrytjuh|22.04.11|00:39

Dus……… lid zijn van een bond is zo gek nog niet en als ze zich dan nog sterk maken voor de rijschoolbranche ook waar wacht je dan nog op WORD LID!!

boudewijn|22.04.11|06:51

Fred, nou niet zo somber, ook de ZZP ers praten mee in deze groep. vraag gewoon eens even na bij Dolf Polders.

Michael|22.04.11|07:17

Het gevaar van een CAO (waar ik niet tegen ben ofzo) is dat het prijsverschil tussen een Bovag rijschool met loondienstinstructeurs en een kleine zelfstandige alleen maar groter wordt. Wat weer als gevolg heeft dat er nog meer frachisers komen, wat ook niet erg is zolang dat bij eerlijke rijscholen is, anders krijgen nog meer uitbuiting van de zwakkere in deze wereld, en dat lijkt me niet de bedoeling van dit plan.
Laat iedereen die een KVK inschrijving wil een ondernemersdiploma halen.

Ludo|22.04.11|07:23

Een goede zaak een Cao. Maar dan de minimum lesprijs naar 45 euro voor de hele branche.
Dan kunnen de leerlingen voor kwaliteit kiezen.

corrytjuh|22.04.11|09:57

http://www.cnvvakmensen.nl/caos/rijscholen/cao-rijscholen/

Hier staat een link voor de enquête van het cnv, invullen dan kunnen ze de uitslag meenemen
naar de onderhandelingen.

John|23.04.11|00:11

Even voor iedereen die een minimum lesprijs wil: Prijsafspraken zijn in Nederland verboden. Er daar wringt de schoen dus. De rijscholen moeten op blijven boksen tegen 1 manszaken die veel minder kosten hebben en dus veel goedkoper kunnen werken. Daarnaast ben ik er van overtuigd als het te moeilijk wordt voor deze grote rijscholen zij zullen gaan werken met zzp-ers. En de Bovag? Is da niet die organisatie die zo vierkant achter die sanctie staat als je 2 x het toneelstukje niet goed doet???

michael|23.04.11|07:05

Dat is precies wat ik zeg, je kan het vergelijken met TNT, vakbond kan wel een mooi CAO in elkaar sleutelen, maar uiteindelijk zorgen ze ervoor dat je baan op her spel staat.
Een mooi CAO voor rijinstructeurs betekend een hoge lesprijs, daardoor geen leerlingen, geen leerlingen, geen baan. Wat John al zegt, Zzpers zijn dan de oplossing, weg CAO.
Ik heb niet tegen, maar in dit wereldtje lopen te veel domme ondernemers, net als de horeca.
Mooie BMW of golf 6 met 17 inch wielen, voor €30,- ??.

michael|23.04.11|07:11

Ik ben niet tegen een CAO moet het zijn. De drempel aar KVK moet gewoon groter zijn. Ondernemers diploma riep ik al eerder, of gewoon een goed ondernemersplan en controle daarop.

Bert de Weerd|23.04.11|09:22

Zoals John al schrijft, prijsafspraken maken mag niet.
Collectieve afspraken maken over loon en arbeidsvoorwaarden (CAO) mag wel!

Ik Denk dat de komst van een CAO wel positieve gevolgen zal hebben. De lesprijs hoeft daarvoor niet direct enorm omhoog zoals soms gezegd wordt. In kleine stappen de lesprijs op een normaal niveau lijkt mij veel verstandiger.

Bert de Weerd|23.04.11|09:41

Voor de duidelijkheid: CAO of niet, het is en blijft natuurlijk aan de ondernemer/werkgever om de lesprijs te bepalen deze is overigens niet alleen afhankelijk van de hoogte van de loonkosten:

http://www.autorijles.nl/component/content/article/24-lesprijscalculator

Bert de Weerd|23.04.11|09:44

Sommigen denken dat door de komst van een CAO de lesprijzen enorm zullen stijgen.
Het lijkt mij (en ik denk dat het CNV daar ook naar streeft) dat dit niet hoeft. Het lijkt mij nl. verstandiger om stapsgewijs naar een gezond salaris en asbeidsvoorwaarden voor de rijinstructeur toe te werken.

corrytjuh|23.04.11|11:05

Over de lesprijs: vraag eens aan een leerling wat zijn/haar kapper kost, ong. 24,- hoe lang is die bezig: ong 20 min. Dan hoef je de leerling alleen maar aan te kijken en zie je ze denken van Ja jij bent dus goedkoper.
Op verjaardagen ook altijd discussie : lessen is zo duur, vraag eens wat ze zelf doen en wat ze per uur kosten dan hoef je verder helemaal niets meer te zeggen.
Vraag ook eens waar ze heen gaan op vakantie en wat dat kost en hoe lang ze daar plezier van hebben

corrytjuh|23.04.11|11:11

vervolg: En als je dan verteld dat we geen pensioenopbouw, geen cao helemaal niets hebben en voor de lonen overgeleverd zijn aan wat de werkgever wil betalen en dan ook nog de geweldige bijscholing met risico dat als je zakt je werk kwijt bent en dat je zelf ook nog de cursussen enz enz moet betalen of over 5 jaar verdeelt per maand terug krijgt dan kijken ze je aan of je gek bent! En dan denk ik ook wel eens Ja we zijn gek!

boudewijn|24.04.11|21:41

gek zijn is misschien niet noodzakelijk, maar het helpt wel. STAAT TEGENOVER ;Mijn god wat is het een moooooooi vak.

corrytjuh|25.04.11|10:04

Dat is dan ook de reden dat ik al 30 jaar les geef :-)

John|25.04.11|15:26

Zolang de CAO ondergebracht wordt bij die slappelingen van de Bovag, die nog nooit voor de branche zijn opgekomen (dus nooit tegen de bijscholingssanctie waar 90 % van de branche tegen is) geen lid worden, Als de Bovag zich bereid verklaart om ook hier een vuist tegen te maken wordt ik gelijk weer lid. We kunnen zonder die Boveg hoor. En heel simpel. Gewoon geld ontvangen en voor de rest niet naar de branche luisteren is simpel. Ook de Bovag heeft het UWV nooit een halt toegeroepen. Sterker nog.

Bennie|26.04.11|11:03

Voor wat betreft een eventuele CAO; kijk eens goed welke arbeidsvoorwaarden er gelden voor de examinatoren van het CBR. Ik stel voor deze CAO als leidraad te gebruiken voor de CAO voor rijinstructeurs. De grote rijscholen zullen hier niet blij mee zijn( ook weer een reden om dit niet door de BOVAG te laten regelen), omdat het beginsalaris van een examinator op ruim €2800,- ligt.Daarnaast nog een pensioenregeling op basis van eindloon(nog steeds) en riante overwerkvergoedingen.

Dolf Polders|26.04.11|17:07

Wat wij willen bereiken met een CAO is een goed pakket van arbeidsvoorwaarden voor de mensen in loondienst bij een rijschool.
Door het ontbreken van goede arbeidsvoorwaarden, worden mensen bijna gedwongen om voor zich zelf te gaan beginnen.
Niet iedere rij-instructeur wil graag eigen ondernemer worden!
Door steeds weer nieuwe eenpitters blijven de prijzen laag. Zij moeten immers ook leerlingen aantrekken.

Bert de Weerd|26.04.11|19:35

@ Benny, Ik ben het met je eens dat het beroep rijinstructeur wat betreft de hoogte van het salaris, gemiddeld genomen niet onder te doen voor het beroep CBR-examinator.
Verder heeft het beroep rijinstructeur heel wat raakvlakken met het beroep CBR-examinator.
bepaalde zaken zijn echter ook anders, denk bijvoorbeeld aan: Wat is de vergoeding voor het schoonhouden van de auto? Een aparte CAO voor rijinstructeurs lijkt mij dan ook het beste!

Bert de Weerd|26.04.11|19:42

@Bennie, Een CAO wordt niet geregeld door de Bovag, maar tussen werkgevers(organisatie’s) en werknemers(organisatie’s) Veel werkgevers zitten bij de Bovag en hebben het vaak niet goed geregeld voor hun personeel voor wat betreft salaris en arbeidsvoorwaarden.
Dan is het toch ook logisch dat het CNV begint bij de Bovag?

Mischien wil de Bovag onderhand wel zijn slechte naam die zij bij werknemers in de rijschoolbranche heeft zuiveren ,)

Michael|27.04.11|09:16

@Bert
Je slaat de spijker op zijn kop.
Het CBR heeft €93.30 nodig per 55 min voor een fatsoenlijke Cao.
En dat is zonder voertuig.
Prijsverschil word zo groot dat loondienst instructeurs zullen uitsterven.

boudewijn|27.04.11|13:49

Ik denk dat wat Dolf zegt heel juist is, we moeten eerst eens zorgen dat we ’n CAO krijgen zodat niet meer nieuwelingen in de markt en instructeurs in loondienst tegen elkaar uitgespeeld (uitgewisseld) kunnen worden. nu al de nadruk leggen op onmogelijkheden (uit het verleden) en de apen en beren voor de toekomst lijkt me niet erg relevant.
er ligt nu een mogelijke opening naar aansluiting bij een bestaande CAO en vandaar uit is het veel makkelijker groeien naar een eigen invulling.

Kleine Kanttekening|28.04.11|16:35

Het probleem van lage lonen volgt uit het te grote aanbod van rijscholen. De concurrentie dwingt tot lagere lesprijzen omdat kosten voor de consument tastbaarder zijn dan “kwaliteit”. Meer dan 10.000 lesauto’s op ca 15.000 nieuwe leerlingen per maand. Das gemiddeld 1,5 leerling per auto. Dan hebben we er nog wat grote jongens zoals de ANWB, all in solo en de rijbewijsconcurrent tussen zitten die meer leerlingen krijgen door hun grote budgetten. Accept it. We’ve got the wrong job to earn enough.

John|28.04.11|17:27

@ Kleine Kanttekening,

10.000 lesauto’s op een bevolkingsgroep van 9.000 instructeurs dat is knap.

M.H.|29.04.11|21:19

@ Beste allemaal reageer aub ook eens op het meest gelezen, en meest gereageert artikel.

van VERKEERSPRO.

SLAGINGSPERCENTAGE WRM PRAKTIJK BEGELEIDING IBKI 87%

Want samen sta je sterker. Toch?

We Kijken er naar uit!!!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

CNV wil rijschoolbranche onderbrengen in Bovag-CAO | RijschoolPro
rijles, rijinstructeur, leerling

CNV wil rijschoolbranche onderbrengen in Bovag-CAO

Vakbond CNV Vakmensen wil de sector Rijscholen van de Bovag onderbrengen in de CAO Motorvoertuigen- en Tweewielerbedrijven. Dat staat in het cao-voorstel van CNV Metaaltechniek.

“De groep rijinstructeurs en werknemers werkzaam bij de Bovag-autorijscholen wordt in toenemende mate geconfronteerd met ontoelaatbare druk op de arbeidsvoorwaarden en arbeidsomstandigheden”, schrijft onderhandelaar Marco Hietkamp aan de brancheorganisatie.

Bovag

“Een groot aantal rijscholen valt onder de Bovag. Wij willen dan ook voorstellen om de sector autorijscholen van de Bovag onder de werkingssfeer van de cao Motorvoertuigen- en Tweewielerbedrijven te brengen.”

De eerste onderhandelingen staan gepland voor 27 april. Hietkamp geeft in het voorstel aan ’tot een voor alle partijen aanvaardbaar resultaat te willen komen’.

Loondienst

Het zou voor rijinstructeurs in loondienst al een verandering zijn wanneer de meest elementaire zaken, zoals de bepalingen uit het Burgerlijk Wetboek, helder uitgelegd worden in een CAO voor de rijschoolbranche.

Om meer inzicht te krijgen in de werkomstandigheden van rijinstructeurs en zo beter voorbereid de onderhandelingen in te gaan, roept CNV Vakmensen rijinstructeurs in loondienst op deze enquete in te vullen.

Lees ook: Plannen voor opstellen van CAO voor rijinstructeurs

Auteur: Bart Pals

36 reacties op “CNV wil rijschoolbranche onderbrengen in Bovag-CAO”

hartemink|21.04.11|12:30

Beste,

Geweldig als het van de grond zou komen!
Bij ons maken we inderdaad al gebruik van een collectieve pensioenregeling maar die is in rijschoolland VER te zoeken! Daarnaast spaarloon en eerlijke beloning!

En om het verschil met een zelfstandige recht te trekken laat ze toch gewoon de rij – rusttijden aanhouden van Wet personenvervoer, Weet een ieder wat de evt. lestijden zijn!

Bennie|21.04.11|13:26

Oke een stap in de goede richting, alleen onder de BOVAG vlag zie ik niet zitten; nogmaals de voorzitter van BOVAG rijscholen is zelf een grote rijschoolhouder. Breng een eventuele CAO onder bij bv. de kleinmetaalsector. In die sector is het een en ander redelijk goed geregeld.Zelf heb ik de enquete al ingevuld en het is een aanrader dat dit massaal wordt gedaan.

Jan Nonnekes|21.04.11|14:23

Hoe we het ook gaan doen, het zou al een geweldige vooruitgang zijn als er in de rijschool wereld nu eindelijk eens iets geregeld wordt.
Iets wat op papier staat en wat dus te toetsen valt en waar bieide partijen zich aan te houden hebben.
We gaan stilaan ergens naar toe en dat is hopenlijk is dat de goede kant op.

Jan Nonnekes|21.04.11|14:38

Iedere stap, die hierin wordt gezet is al een vooruit gang.
Want nu hebben we en is er nog niets.
Dus ben je vaak overgeleverd aan de grillen van je werkgever.
Als je niet mee wil buigen wordt het vaak barsten er is immers niets geregeld.
Wat men dan wel vaak weet is de regel dat je zonder ontslagvergunning ontslagen kunt worden. Deze regel wordt dan ook veel vuldig in onze branch toegepast.
Een CAO zou ook hier verandering in kunnen brengen.
Samen staan we sterk wordt lid van een bond

Fred|21.04.11|16:57

Leuk zo’n oproep c,q advies dat alleen rij-instructeurs in loondienst het enquetteformulier moeten invullen! Als je als ZZP werkzaam bent, meestal nood gedwongen, omdat de grote rijscholen te pas en onpas mensen gewoon kunnen ontslaan en dan maar besluiten om als ZZP er aan het werk te gaan, tenslotte moet ook deze groep eten! Laten ze maar een CAO neerzetten voor de hele rijschool wereld waaronder een vaste lesprijs wordt vastgesteld zo gaat kwaliteit een rol spelen!

Berrie|21.04.11|17:34

Dit zou zeker een goede zaak zijn. Zeker om bepaalde zaken goed te regelen. En ook de zaken die al geregeld zijn binnen de BOVAG. Zie het voorbeeld alleen al met faillissement van Compact en het vangnet wat ze nu toepassen op de CBR leeringen aldaar. Complimenten voor de BOVAG en heb hier dan ook volste vertrouwen in!

Nu nog de rij-instructeurs :)

WJ|21.04.11|20:32

Goed dat er tenminste schot in zit.
Nu nog de markt versterken door de uwv toestroom pootje te lichten.
Anders houden de rijscholen met loondienst medewerkers het niet droog door al die stunters. en 1 pitters

rob|21.04.11|20:38

Dat er een cao voor instructeurs komt is inderdaad een goede zaak maar dat betekend dan ook dat er inderdaad “vaste lesprijzen “ moeten komen en er eindelijk eerlijke concurentie bgedreven kan worden , namelijk via kwaliteit
Verder vind ik de bovag geen goede partner om mee in zee te gaan , moeten we zeker allemaal weer bovag lid worden voor zoveel 100derden euro`s per jaar zijn ze gelijk weer alleen heersend kun je weer nergens omheen net als bij het cbr

boudewijn|21.04.11|20:50

goede zaak lijkt me, het is natuurlijk van de zotte dat een beroepsgroep met een toch behoorlijk niveau zonder CAO zit. hopelijk zijn de BOVAG leden bereid hierin positief mee te denken.

Ferdinand|21.04.11|22:32

We kunnen de vlag bijna uitsteken want nu komt er echt beweging in de zaak, ik denk dat het wel een goed idee is om de CAO bij de automobielbranche onder te brengen, daar hebben wij tenslotte meer mee, dan met de kleinmetaal.
Instructeurs in loondienst meld je aan, samen sta je sterk.

succes, wij kijken allemaal uit naar een betere branche en een betere toekomst.

corrytjuh|22.04.11|00:35

Ik ben al jaren lid van het CNV en ben ook al goed geholpen door de juridisch medewerkster waardoor ik sterker stond naar mijn werkgever toe.
Ik heb uiteindelijk “gelijk” gekregen het ging over het ontbreken van werk en het dan door mij moeten inhalen van de te weinig gemaakte uren, ik heb een vast contract met vast loon met daarnaast dus een constructie van een “nul”uren contract zoals bij heel veel (zo niet alle) rijscholen is. Dit klopt niet volgens het BW werkgeversrisico noemen ze dit.

corrytjuh|22.04.11|00:39

Dus……… lid zijn van een bond is zo gek nog niet en als ze zich dan nog sterk maken voor de rijschoolbranche ook waar wacht je dan nog op WORD LID!!

boudewijn|22.04.11|06:51

Fred, nou niet zo somber, ook de ZZP ers praten mee in deze groep. vraag gewoon eens even na bij Dolf Polders.

Michael|22.04.11|07:17

Het gevaar van een CAO (waar ik niet tegen ben ofzo) is dat het prijsverschil tussen een Bovag rijschool met loondienstinstructeurs en een kleine zelfstandige alleen maar groter wordt. Wat weer als gevolg heeft dat er nog meer frachisers komen, wat ook niet erg is zolang dat bij eerlijke rijscholen is, anders krijgen nog meer uitbuiting van de zwakkere in deze wereld, en dat lijkt me niet de bedoeling van dit plan.
Laat iedereen die een KVK inschrijving wil een ondernemersdiploma halen.

Ludo|22.04.11|07:23

Een goede zaak een Cao. Maar dan de minimum lesprijs naar 45 euro voor de hele branche.
Dan kunnen de leerlingen voor kwaliteit kiezen.

corrytjuh|22.04.11|09:57

http://www.cnvvakmensen.nl/caos/rijscholen/cao-rijscholen/

Hier staat een link voor de enquête van het cnv, invullen dan kunnen ze de uitslag meenemen
naar de onderhandelingen.

John|23.04.11|00:11

Even voor iedereen die een minimum lesprijs wil: Prijsafspraken zijn in Nederland verboden. Er daar wringt de schoen dus. De rijscholen moeten op blijven boksen tegen 1 manszaken die veel minder kosten hebben en dus veel goedkoper kunnen werken. Daarnaast ben ik er van overtuigd als het te moeilijk wordt voor deze grote rijscholen zij zullen gaan werken met zzp-ers. En de Bovag? Is da niet die organisatie die zo vierkant achter die sanctie staat als je 2 x het toneelstukje niet goed doet???

michael|23.04.11|07:05

Dat is precies wat ik zeg, je kan het vergelijken met TNT, vakbond kan wel een mooi CAO in elkaar sleutelen, maar uiteindelijk zorgen ze ervoor dat je baan op her spel staat.
Een mooi CAO voor rijinstructeurs betekend een hoge lesprijs, daardoor geen leerlingen, geen leerlingen, geen baan. Wat John al zegt, Zzpers zijn dan de oplossing, weg CAO.
Ik heb niet tegen, maar in dit wereldtje lopen te veel domme ondernemers, net als de horeca.
Mooie BMW of golf 6 met 17 inch wielen, voor €30,- ??.

michael|23.04.11|07:11

Ik ben niet tegen een CAO moet het zijn. De drempel aar KVK moet gewoon groter zijn. Ondernemers diploma riep ik al eerder, of gewoon een goed ondernemersplan en controle daarop.

Bert de Weerd|23.04.11|09:22

Zoals John al schrijft, prijsafspraken maken mag niet.
Collectieve afspraken maken over loon en arbeidsvoorwaarden (CAO) mag wel!

Ik Denk dat de komst van een CAO wel positieve gevolgen zal hebben. De lesprijs hoeft daarvoor niet direct enorm omhoog zoals soms gezegd wordt. In kleine stappen de lesprijs op een normaal niveau lijkt mij veel verstandiger.

Bert de Weerd|23.04.11|09:41

Voor de duidelijkheid: CAO of niet, het is en blijft natuurlijk aan de ondernemer/werkgever om de lesprijs te bepalen deze is overigens niet alleen afhankelijk van de hoogte van de loonkosten:

http://www.autorijles.nl/component/content/article/24-lesprijscalculator

Bert de Weerd|23.04.11|09:44

Sommigen denken dat door de komst van een CAO de lesprijzen enorm zullen stijgen.
Het lijkt mij (en ik denk dat het CNV daar ook naar streeft) dat dit niet hoeft. Het lijkt mij nl. verstandiger om stapsgewijs naar een gezond salaris en asbeidsvoorwaarden voor de rijinstructeur toe te werken.

corrytjuh|23.04.11|11:05

Over de lesprijs: vraag eens aan een leerling wat zijn/haar kapper kost, ong. 24,- hoe lang is die bezig: ong 20 min. Dan hoef je de leerling alleen maar aan te kijken en zie je ze denken van Ja jij bent dus goedkoper.
Op verjaardagen ook altijd discussie : lessen is zo duur, vraag eens wat ze zelf doen en wat ze per uur kosten dan hoef je verder helemaal niets meer te zeggen.
Vraag ook eens waar ze heen gaan op vakantie en wat dat kost en hoe lang ze daar plezier van hebben

corrytjuh|23.04.11|11:11

vervolg: En als je dan verteld dat we geen pensioenopbouw, geen cao helemaal niets hebben en voor de lonen overgeleverd zijn aan wat de werkgever wil betalen en dan ook nog de geweldige bijscholing met risico dat als je zakt je werk kwijt bent en dat je zelf ook nog de cursussen enz enz moet betalen of over 5 jaar verdeelt per maand terug krijgt dan kijken ze je aan of je gek bent! En dan denk ik ook wel eens Ja we zijn gek!

boudewijn|24.04.11|21:41

gek zijn is misschien niet noodzakelijk, maar het helpt wel. STAAT TEGENOVER ;Mijn god wat is het een moooooooi vak.

corrytjuh|25.04.11|10:04

Dat is dan ook de reden dat ik al 30 jaar les geef :-)

John|25.04.11|15:26

Zolang de CAO ondergebracht wordt bij die slappelingen van de Bovag, die nog nooit voor de branche zijn opgekomen (dus nooit tegen de bijscholingssanctie waar 90 % van de branche tegen is) geen lid worden, Als de Bovag zich bereid verklaart om ook hier een vuist tegen te maken wordt ik gelijk weer lid. We kunnen zonder die Boveg hoor. En heel simpel. Gewoon geld ontvangen en voor de rest niet naar de branche luisteren is simpel. Ook de Bovag heeft het UWV nooit een halt toegeroepen. Sterker nog.

Bennie|26.04.11|11:03

Voor wat betreft een eventuele CAO; kijk eens goed welke arbeidsvoorwaarden er gelden voor de examinatoren van het CBR. Ik stel voor deze CAO als leidraad te gebruiken voor de CAO voor rijinstructeurs. De grote rijscholen zullen hier niet blij mee zijn( ook weer een reden om dit niet door de BOVAG te laten regelen), omdat het beginsalaris van een examinator op ruim €2800,- ligt.Daarnaast nog een pensioenregeling op basis van eindloon(nog steeds) en riante overwerkvergoedingen.

Dolf Polders|26.04.11|17:07

Wat wij willen bereiken met een CAO is een goed pakket van arbeidsvoorwaarden voor de mensen in loondienst bij een rijschool.
Door het ontbreken van goede arbeidsvoorwaarden, worden mensen bijna gedwongen om voor zich zelf te gaan beginnen.
Niet iedere rij-instructeur wil graag eigen ondernemer worden!
Door steeds weer nieuwe eenpitters blijven de prijzen laag. Zij moeten immers ook leerlingen aantrekken.

Bert de Weerd|26.04.11|19:35

@ Benny, Ik ben het met je eens dat het beroep rijinstructeur wat betreft de hoogte van het salaris, gemiddeld genomen niet onder te doen voor het beroep CBR-examinator.
Verder heeft het beroep rijinstructeur heel wat raakvlakken met het beroep CBR-examinator.
bepaalde zaken zijn echter ook anders, denk bijvoorbeeld aan: Wat is de vergoeding voor het schoonhouden van de auto? Een aparte CAO voor rijinstructeurs lijkt mij dan ook het beste!

Bert de Weerd|26.04.11|19:42

@Bennie, Een CAO wordt niet geregeld door de Bovag, maar tussen werkgevers(organisatie’s) en werknemers(organisatie’s) Veel werkgevers zitten bij de Bovag en hebben het vaak niet goed geregeld voor hun personeel voor wat betreft salaris en arbeidsvoorwaarden.
Dan is het toch ook logisch dat het CNV begint bij de Bovag?

Mischien wil de Bovag onderhand wel zijn slechte naam die zij bij werknemers in de rijschoolbranche heeft zuiveren ,)

Michael|27.04.11|09:16

@Bert
Je slaat de spijker op zijn kop.
Het CBR heeft €93.30 nodig per 55 min voor een fatsoenlijke Cao.
En dat is zonder voertuig.
Prijsverschil word zo groot dat loondienst instructeurs zullen uitsterven.

boudewijn|27.04.11|13:49

Ik denk dat wat Dolf zegt heel juist is, we moeten eerst eens zorgen dat we ’n CAO krijgen zodat niet meer nieuwelingen in de markt en instructeurs in loondienst tegen elkaar uitgespeeld (uitgewisseld) kunnen worden. nu al de nadruk leggen op onmogelijkheden (uit het verleden) en de apen en beren voor de toekomst lijkt me niet erg relevant.
er ligt nu een mogelijke opening naar aansluiting bij een bestaande CAO en vandaar uit is het veel makkelijker groeien naar een eigen invulling.

Kleine Kanttekening|28.04.11|16:35

Het probleem van lage lonen volgt uit het te grote aanbod van rijscholen. De concurrentie dwingt tot lagere lesprijzen omdat kosten voor de consument tastbaarder zijn dan “kwaliteit”. Meer dan 10.000 lesauto’s op ca 15.000 nieuwe leerlingen per maand. Das gemiddeld 1,5 leerling per auto. Dan hebben we er nog wat grote jongens zoals de ANWB, all in solo en de rijbewijsconcurrent tussen zitten die meer leerlingen krijgen door hun grote budgetten. Accept it. We’ve got the wrong job to earn enough.

John|28.04.11|17:27

@ Kleine Kanttekening,

10.000 lesauto’s op een bevolkingsgroep van 9.000 instructeurs dat is knap.

M.H.|29.04.11|21:19

@ Beste allemaal reageer aub ook eens op het meest gelezen, en meest gereageert artikel.

van VERKEERSPRO.

SLAGINGSPERCENTAGE WRM PRAKTIJK BEGELEIDING IBKI 87%

Want samen sta je sterker. Toch?

We Kijken er naar uit!!!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.