contract, rijschool, CAO, rijinstructeur

Plannen voor opstellen van CAO voor rijinstructeurs

UTRECHT – Er zijn gesprekken gaande om de mogelijkheden voor een CAO in de rijschoolbranche te bekijken. Vakbond CNV hield donderdagavond in Utrecht een vergadering met de kadergroep. Hierin zitten onder meer vakbondsbestuurder Dolf Polders, belangenorganisatie SRB-VRB en een aantal rijinstructeurs.

Volgens Polders is een CAO, of in ieder geval een soort raamwerk voor arbeidsovereenkomsten, broodnodig voor de arbeidsomstandigheden van veel rijinstructeurs. Ook voorkomt het de huidige wildgroei aan éénpitters die scherp concurreren tegen (absurd lage) prijzen.

Eénpitters

“Er zijn zo’n 3500-4000 éénpitters in Nederland. Meer dan de helft is geen ondernemer, ze willen liever in loondienst zijn. Dat is comfortabeler. Maar omdat hun arbeidsvoorwaarden zo slecht geregeld zijn, beginnen ze voor zichzelf”, vindt Polders. “Omdat ze geen ondernemer zijn, duiken ze onder de prijs om toch aan leerlingen te komen.”

De kadergroep is het er wel over eens dat er met de huidige prijzen de marge te laag is voor goede arbeidsvoorwaarden. Rijschoolhouders (werkgevers) staan over het algemeen niet te springen om hun instructeurs beter te belonen. Daarom moet er iets aan de gemiddelde lesprijs gedaan worden.

Dupe

“Iedereen moet vooral goed beseffen wat de werkelijke kosten zijn om een goede rijschool te bedrijven”, zegt Roy van de Blaak van SRB. “Veel rijschoolhouders weten niet vaak eens dat ze niet volledig verzekerd zijn. Daarvan kan niet alleen de rijinstructeur, maar ook de leerling de dupe worden. Daar komen ze vaak bij schade pas achter.”

“En natuurlijk zullen er altijd rijscholen blijven die onder de werkelijke prijs gaan zitten. Maar als 80 procent van de rijscholen een normaal tarief rekent, is dat genoeg. De 20 procent die daarin niet meegaat, beschikt namelijk niet over voldoende capaciteit. Zo is de beloning gelijkwaardig aan de geleverde inspanning en kan deze branche eindelijk gezond worden”, vindt Van de Blaak.

Consument

De kadergroep is het erover eens dat het zeer belangrijk is dat ook de consument beseft dat een rijschoolhouder gewoonweg niet voor erg lage lesprijzen per uur kán les geven, zonder dat er iets mis is in de bedrijfsvoering. Zo werd vandaag nog eens duidelijk. De rijinstructeur moet onverantwoord veel uren maken, wat tot ongelukken kan leiden. Of er wordt bijvoorbeeld onvoldoende belasting afgedragen, verzekeringen worden niet betaald of zelfs helemaal niet afgesloten. Daarvan kan ook de leerling de dupe worden.

Brancheorganisatie Bovag neemt nog geen zitting in de kadergroep. “Er is binnen Bovag Rijscholen vooralsnog te weinig draagvlak voor een sector CAO”, liet woordvoerder Paul de Waal eerder al weten. Hij zegt wel bezig te zijn met dit soort initiatieven.

“Wij zijn met aantal partijen in gesprek over manieren om het niveau van de rijschoolbranche te verhogen. Mogelijke oplossingen waarover we spreken, zijn vestigingseisen, CAO en de toegevoegde waarde van een goede rijschool aantonen”, aldus De Waal.

Bart Pals

Lees ook: CNV wil rijschoolbranche onderbrengen in Bovag-CAO

Auteur: Bart Pals

56 reacties op “Plannen voor opstellen van CAO voor rijinstructeurs”

Corrytjuh|11.09.10|00:20

Wordt een keer tijd dat er een CAO komt en logisch dat de Bovag niet mee doet die is voor de rijschoolhouders en niet voor het personeel daar van.
Ik heb een keer gebeld/gemaild met de vraag wat een “gemiddeld” loon is voor een rij-instructeur en de vraag of het normaal is dat je niet gewerkte uren (in een maandcontract) niet betaald krijgt of middels overuren in moet halen, dit terwijl je wel wilt werken maar er geen werk is. Dus eigenlijk een nul-uren contract binnen je contract.
Het antwoord:…………helemaal GEEN antwoord.

CNV gemaild (ben al paar jaar lid) krijg netjes antwoord van juridisch medewerkster.

Burgelijk Wetboek art. 7:628 lid 1 BW. Dit artikel bepaalt dat indien het verrichten van de arbeid is verhinderd door omstandigheden, dat deze omstandigheden in beginsel voor rekening van werkgever zijn, zoals de zogenaamde bedrijfsrisico’s. Van dit artikel mag afgeweken worden bij arbeidsovereenkomst. (Dan teken je er dus zelf voor)
Wij moeten dus het BW aanhouden omdat er geen CAO is.
Bij navraag bij collega’s van andere rijscholen schijnt niemand dit te weten en slikken ze het gewoon.
Dus……CAO moet er komen.

L.Buivenga.|11.09.10|05:46

Een c.a.o kan best goed zijn. Echter de wildgroei en zogenaamde éénpitters komen m.i
eerder door onjuiste informatie van de opleiders. Deze schermen met goede vooruitzichten
en baangarantie’s in de rij-school branche. Mensen zonder werk laten zich graag met hulp
van o.a het u.w.v omscholen tot rij-instructeur en als dan blijkt dat het aantal vacature’s er
niet is gaan ze voor zichzelf beginnen.Vaak tegen een te laag tarief en door gebrek aan ervaring geen kwaliteit. Goed voor de opleiders, maar funest voor de rij-schoolhouders en
voor hen die rijles willen nemen, deze zien door de bomen het bos niet meer.Dat wordt met een c.a.o niet anders.

Jan|16.09.10|11:55

Dit heeft volgens mij niet echt iets met de cao te maken maar ben het wel met je eens dat de “opleiders” de boel beduvelen en gewoon “toekomstige rij instructeurs” voor de gek houden met valse vacatures en baan garanties die ze niet geven.
Er zijn zelfs vacatures van bedrijven die al jaren failliet zijn en dus al lang niet meer bestaan. Maar is natuurlijk wel een leuke opvulling in je vacature overzicht ( met nep vacatures).

Wel wil ik nog ff kwijt dat veel 1pitters wel de beste resultaten hebben.
Dus ook nog de betere keus in sommige gevallen. Kijk maar eens naar de hoogste slaag percentages.

Een goede cao zou werknemers zeker helpen en ervoor zorgen dat de grote rijscholen hun personeel niet langer meer uit kunnen buiten. Zij denken immers vaak alleen aan hun eigen geld en het personeel die “het echte werk” moeten doen is minder belangrijk.

Ik zeg dus kom maar gauw met die cao.

Menzo|16.09.10|12:25

Een CAO is zeker nodig in deze branche. Werkgevers kunnen contracten opstellen zoals ze willen, Overuren worden niet extra betaald en pensioenen zijn bijna niet geregeld (er zijn uiteraard uitzonderingen). Toch…een CAO in deze branche is ook gevaarlijk. De prijzen staan behoorlijk onder druk. De marges zijn minimaal en een CAO zorgt er meestal voor dat de loonkosten stijgen voor de werkgever. Ik zou als zelfstandige het liefst zien dat er meer wordt samengewerkt tussen de rijscholen onderling en dat daardoor de mensen in loondienst nu eens betaald krijgen waar ze recht op hebben. De opleidingen zijn duur, de werktijden zijn belabberd en overuren mogen wat mij betreft extra betaald worden. Ik wacht het met spanning af.

René|16.09.10|13:30

?? Overuren??

Bij het eerste gesprek tussen werkgever en werknemer zou duidelijk gemaakt moeten worden, dat er geen 9 to 5 werktijden zijn in deze branche.

Sterker nog : tijdens de zoektocht naar een opleiding, zou “de instructeru in spé ” zich ook wel eens mogen verdiepen in dit soort zaken. Elk beroep heeft zo zijn mindere kanten. Betere kanten, daar zijn we wél altijd van op de hoogte. Neem je verantwoordelijkheid.

Deze zelfstandige eenpitter geniet volop van het zelfstandig ondernemen met al zijn voor – en nadelen.

Overigens staan in een CAO niet alleen de rechten, maar ook de plíchten van de betrokkenen.
Wederom: voordelen én nadelen.

Vr.Gr.

René / rijschool Storm / Zoetermeer.

j. de Groot|16.09.10|13:56

de cao zou geweldig zijn en er zou een gezondere positie ontstaan , want zoal al werd geschreven er woden onverantwoord veel uren gemaakt door instrukteurs sons werkweken van 70 a 80 uren , de minister en omliggende meepraters de zg hoge heren die hebben de mond vol over verkeersveiligheid ?????? hier ligt de basis de vrachtrijders moeten een tacho hier kan onbeperkt worden gereden . maar ik geef 40 jr rijles , en er is nog niets veranderd , hoezo

Jan Nonnekes|16.09.10|15:11

Na ruim 34 jaar roepen en haast smeken om een CAO of iets van bindende afspraken gaan we nu eindelijk een beetje de goede kant op.
En ja het zal stapje voor stapje gaan maar er moet inderdaad een besef komen dat het absurt is dat een monteur met een auto voor komt rijden en hier meer dan 45 euro voorrijkosten voor rekend, wat een ieder dan nog gewoon vindt ook, en dat een rijschool die 40 euro of meer vraagt en dat is dan inclusief arbeidsloon en gebruik auto, leerlingverzekering enz., te duur wordt bevonden. Dus ja er moet een verandering van inzicht en mentaliteid komen.
Gelukkig gaan we nu de goede kant op.
Ik wens mij zelf en een ieder die hier mee bezig is en gaat veel wijsheid en vooral ook een lange adem toe, maar zet hem op en vooral zo door gaan.

Eénpitter|16.09.10|16:15

Toen ik voor het eerst, vanuit de bouw, met deze branche in aanraking kwam stond ik versteld van het feit dat er niets geregeld was door een cao. OK er zijn onderling wel afspraken, tenminste hier in de buurt, maar d’r zijn altijd van die klaplopers die de markt kapot maken en uiteindelijk ook zichzelf. De reden voor mij om zelfstandige te worden was natuurlijk een geld kwestie. Ik krijg van het uwv meer dan een rijschool wil betalen. Maar onder de prijs doorgaan zou ik niet willen ik heb namelijk liever goede kwaliteit en een goede naam, de leerlingen zijn graag bereid daarvoor te betalen.
Dus een CAO ja graag. Maar dat betekend vast dat de prijs van een les ook weer omhoog gaat, dmv een vastgesteld minimum????? Zijn dit dan niet de onderlinge prijsafspraken waar Brussel zo fel op is? Ik, ehhhh wij wachten in spanning af. Nou ja spanning, zal wel een paar jaar duren.

Eer|16.09.10|16:19

Ja een CAO belangrijk zal wel.
Zou het niet mogelijk zijn een minimaal tarief voor een les uur vast te stellen.
Je kan dan ook nog eens denken aan minimum dag tarief en een minimum avond tarief en een minimum wekend tarief.
Voor veel mensen is het een luxe en voor andere weer niet, laat de werkgevers hier en scholen
met de gemiste tussen uren ook eens mee denken en zo nodig investeren.
Een rijles te duur inderdaad onzin het bekende verhaal automonteur zijn uurloon ectr., en je haalt je diploma (rijbewijs) minimaal tot je 70e jaar.
Waar de jeugd wel geld voor heeft, je staat verstelt ieder jaar een nieuw mobiel ugs ectr.
Een B.T.W tarief en BPM hanteren zoals bij taxi, geeft ook lucht.
Ja, dan heb je het probleem van de parttimers die genieten ook mee, zou je die dan niet extra kunnen belasten zo dat het minder interessant word.
Nee van de een pitters zoals genoemd word wel afblijven ieder moet een gezonde kans hebben om te kunnen groeien.
Loondienst zeker ook aantrekkelijk ook voor de een pitters maar dan moet het wel een loon zijn minimaal €.3000,- bruto en geen €.1600 bruto zoals een A.N…. Hanteert!
Met vriendelijke groet,

T Buhrs|16.09.10|19:52

als de rijlesprijzen te hoog zijn , dus geen marge, hoe kan het dan dat een kapper 6% mag rekenen maw 15 euro voor 15 min knippen is toch altijd 60 euro p/u ook dit is een vrij lage prijs meestal al hoger
laten we daar ook een naar laten kijken en dit aan de kaak stellen

rijschool|17.09.10|12:11

CAO ? Een heel goed plan, omdat heel wat rijschooleigenaren lak hebben aan de sociale voorzieningen van hun personeel. Door hun personeel als een soort moderne loonslaven te behandelen halen ze zoveel mogelijk winst uit hun onderneming.
Trekt iemand zijn of haar mond open dan wordt ie op een “deskundige manier” de zaak uitgewerkt, want de opleidingsinstituten hebben zoveel aanbod dat je nooit zonder personeel hoeft te zitten.

Als de CAO er is dan kunnen de bedrijven die WEL netjes met hun personeel omgaan ook een goede boterham gaan verdienen omdat collega’s geen kans meer hebben om dankzij hun zwaar onderbetaalde werknemers ver onder de prijs rijden.

Oja, het valt mij op dat werkgevers die het hardst schreeuwen dat een CAO onzin is, ook degene zijn die het slechtst voor hun personeel zorgen.

Gelukkig zijn er ook nog werkgevers die wel netjes zijn. En die bedrijven gaan nu een goede tijd tegemoet.

Wil|17.09.10|14:33

Men zou de rijscholen kunnen koppelen aan de taxi-cao

rijschool|17.09.10|16:41

Onderwijs zou beter zijn dan taxi CAO.

Bert de Weerd|17.09.10|23:47

Waarom koppelen? Er kan toch een aparte CAO opgesteld worden voor rijinstructeurs.

ik|18.09.10|09:52

Het is alweer een paar jaar geleden dat ik ben gestopt met het werk als rijinstructeur.
Vanuit het transport de rijinstructie in geraakt, na een jaar met cat. B/C bezig te zijn geweest bleek dat ik meer uren moest maken als rijinstructeur om er netto hetzelfde uit te halen.
M.a.w.ik werkte voor een lager uurloon als een beginnend chauffeur !?
En dat als bovengemiddeld goedbetaalde B/C/E instructeur volgens de branche.
Omdat het werk leuker/ uitdagender is als chauffeur ben ik toch nog een paar jaar blijfen hangen.
Op een gegeven moment toch de knoop doorgehakt en weer terug het transport ingegaan.
Ondanks dat het werk als chauffeur mij minder voldoening geeft leverde het wel gelijk 1/3 meer op met het zelfde aantal uren……
Ik hoefde dus niet meer de hele dag iemand te instrueren en in sommige gevallen doodsangsten uit te staan, maar passief achter het stuur te zitten .
Wat nog beter betaalde ook……!?
Dit alles lijkt een promotie voor het transport/logistiek, maar wat ik ermee wil aantonen is dat er wel wat mis is in de rijschoolbranche.
Ik ben van mening met het invoeren van een CAO dat er meer structuur en een menselijkere branche kan ontstaan.
Waarbij de instructeurs beter betaald worden en er minder geld aan de strijkstok blijft hangen bij de rijscholen en cbr.
Zelf hebben de heren op managment niveau het wel goed voor elkaar (kijkend naar het spul waar ze in kunnen rijden).
Daarin tegen een instructeur B met maximaal € 1500 netto te belonen, waarin waarschijnlijk ook al een paar overuren zitten…
Gepleit mag worden voor het betalen van 130% overuren vergoeding en 150% zaterdag vergoeding, iets wat nu nog wel eens voor scheve gezichten zorgt.
Wat in bijna iedere andere branche als het normaalste van de wereld geld.
Kortom als hier eens wat aan gebeurt is het voor mij en waarschijnlijk meerdere personen onder ons weer interresant om de instructie weer in te gaan.
Het is en blijft een afwisselend en uitdagend beroep.
Voor mij mag de CAO er komen !!!!!

Corrytjuh|18.09.10|10:13

De CAO van het onderwijs moet het zijn, wij onderwijzen, en zijn (als het goed is) geen taxi-chauffeur.

Bert de Weerd|18.09.10|19:42

Ik sluit mij bij “ik” aan. Ik heb door de jaren heen al heel wat goede instructeurs zien verdwijnen naar andere branche’s. omdat het salaris en arbeidsvoorwaarden bij rijscholen over het algemeen een stuk minder is dan in andere branche’s.
De Bovag “verkoopt” zichzelf als branche organisatie. Waarom wil de Bovag dan niet meewerken aan een CAO die goed is voor de branche????

nic|19.09.10|14:26

Ik ben het volledig er mee eens dat instructeurslonen onder de maat zijn.
Een cao zou ook geen overbodige luxe zijn.
Maar kan me er niet in vinden dat die de schuld is van de rijschoolhouders.
Elk normaal denkende werkggever zou meer over willen hebben voor hun personeel maar de grote vraag is waar dat vandaan zal moeten komen.

We zijn gezegend met een fijne euro. Toen die zijn introductie maakte kostte een rijles bij een gemiddelde rijschool 80 euro.
Inmiddels 10 jaar verder rekent een gemiddelde rijschool 40 euro! Gelukkig zijn de kosten om een auto in te zetten voor instructie in die 10 jaar volledig gelijk gebleven en ook de cbr tarieven zijn niet verhoogd maar niet heus.
Is dus dan ook logisch dat hoe zeer we gillen om een betere betaling van instructeurs die lonen ook gewoon bevroren zijn met de intrede van de euro.
Prijsafspraken zijn verboden maar er zijn wel rijschoolhouders die hun lessen aanbieden voor bijna de helft van de reguliere prijs en iedereen kan bedenken dat het niet mogelijk is maar als je dan om je personeel een degelijk salaris te willen bieden je lesprijs verhoogd naar een normaal niveau, je meteen een ontslagvergunning en een faillisement aanvraag in kan dienen.
Ik ben dan ook sterk van mening dat er zeker een cao voor de branche moet komen maar er eerst (of samenlopend) er iets zal moeten veranderen in de hele branche waardoor de afgesproken salarissen en randvoorwaarden ook betaalbaar zijn.

frits|19.09.10|19:53

Al heb ik het als loondienster niet slecht, het kan veel slechter in deze branche. Ik ben toch voor een soort van cao, niet alleen wegens beter loon maar ook wegens beschermiing tegen rare nukken van de werkgever.
Het zou al een verbetering zijn, als ze in Den Haag een minimum prijs per uur zouden vaststellen, dan zouden de kwalitatief slechtere rijscholen vanzelf afvallen.

SG|23.09.10|17:49

Aan iedere geïnteresseerde lezer,

In 2005 ben ik begonnen met mijn rijschool. Tussen 1993 en 2005 ben ik als loopbaanadviseur, assessment-instructeur en detacheringsadviseur werkzaam geweest. Deze richting, die je de richting ‘Mens en Werk’ zou kunnen noemen, is behoorlijk geprofessionaliseerd. Methodisch werken, CAO’s, brancheverenigingen en
(kwaliteits-)keurmerken zijn volkomen vanzelfsprekend. Overigens is dit ook het geval in vele andere beroepsrichtingen of branches.

Ik heb nu 5 jaar ervaring en kan dus twee beroepsrichtingen goed met elkaar vergelijken: de wereld van de rij-instructie en de zgn. richting ‘Mens en Werk’. Ik moet zeggen dat ik me goed thuis voel in mijn huidige beroep en de collegiale/vakmatige wereld daarom heen. Maar ik heb wel mijn ogen uitgekeken. Zowel in de praktijk als in de vakliteratuur viel (en valt) mijn mond regelmatig open van verbazing. En dan met name als het gaat om het gebrek aan organisatie en professionaliteit in deze branche. Het is namelijk niet de vraag OF het professioneler en georganiseerder kan of moet in de rijschoolwereld, het is vooral de vraag WAAROM het nog niet het geval is en WANNEER het zal gaan plaatsvinden.

Het antwoord op de vraag ‘waarom’ de branche nog niet voldoende professioneel/georganiseerd is, is dat deze bestaat uit beroepsbeoefenaren die solitair en meestal ook in volkomen vrijheid hun werk uitvoeren. Ze zijn praktisch nergens aan gebonden en dat is ook een van de mooie aspecten van het vak van rij-instructeur. Zelf vind ik dat in ieder geval ook erg prettig.

Maar er zitten ook nadelen aan vast. Nadelen die je zou kunnen onderverdelen in twee categorieën:

1 Nadelen waar leerlingen last van hebben
2 Nadelen waar instructeurs last van hebben

1.
Er is bijvoorbeeld geen enkele controle op de kwaliteit van het werk. Hoe gedraagt de instructeur zich tegenover een klant -ja, klant!-? Wordt er methodisch gewerkt? Krijgt de klant ook de werkelijke lestijd en wordt er niet 10 minuten koffie gedronken?

2.
Een nadeel waar instructeurs zelf last van hebben is dat een solitaire en vrije werksetting niet uitnodigt tot eensgezindheid, organisatie, intervisie, intercollegiale contacten etc. De rijschoolwereld -lees: de rij-instructeurs- blijkt hierdoor moeilijk te binden. Men kan uitstekend de vinger leggen op wat er bijvoorbeeld mis is in de branche, maar is niet in staat tot gemeenschappelijkheid te komen, te organiseren.

Het besef zal moeten groeien bij het fatsoenlijke, welwillende en vakliefhebbende deel van de vakbroeders dat betere arbeidsvoorwaarden, eerlijke concurrentie en meer invloed hierop staat of valt met organisatie en professionalisering. Dat betekent impliciet echter wel dat men zich open stelt en wil houden aan gezamenlijke -al dan niet bindende- afspraken, regels en voorwaarden. Ook al zijn die niet altijd het meest voordelig voor iedere individuele instructeur, door de bank genomen zullen de meesten er op vooruit gaan evenals de branche in zijn geheel.

Uiteindelijk zal dit leiden tot realistische lesprijzen waarbij inspanning en opbrengst beter met elkaar in verhouding staan!

Dus, als iedere rij-instructeur zichzelf en zijn werk serieus neemt -en ik neem aan dat velen in gedachten hierop nu al positief hebben geantwoord- is er maar 1 antwoord mogelijk op de vraag of er een CAO zou moeten zijn voor de rijschoolbranche: ja!

Roland|23.09.10|19:05

TOPPIEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE,

Ben zelf 6 jaar geleden uit de rijschoolwereld gestapt na 15 jaar fulltime als vrachtwagenrij-instructeur gewerkt te hebben.
En waarom ben ik eruit gestapt…….. elke keer weer vechten om er een paar centjes bij te krijgen, geen CAO, geen pensioenregelingen, maar wazige woekerpolissen, bizare werktijden, geen toeslag voor overwerk en ga maar door.
Inmiddels alsweer 6 jaar werkzaam bij stadvervoer Utrecht (GVU) en er is een wereld voor me opengegaan qua werkomstandigheden.
Het werk als rij-instructeur op zich is toppie, maar eromheen is helaas wat minder briljant.
Ik ben wel al die tijd als part-timer blijven werken bij een rijschool in Lexmond, maar helaas, die besloot om een nieuw pand te betrekken en kon na een jaar al de salarissen niet meer betalen, en zo ben ik en nog 2 part-timers en 3 b instructeurs op staande voet opgestapt, want vrijwilligerwerk kan je bij elke rijschool doen denk ik.
Maar al met al omdat het een vrij beroep is geen centjes, en je moet maar zien ze te krijgen.
Als er goede regelingen in de rijschoolwereld komen, ga ik gisteren direct terug

Dus zet hem op, en zorg dat het erdoor komt

keesfoks|03.10.10|16:40

Goed plan een cao voor rij-instructeur het zal wel schrikken worden voor de consument als ze de nieuwe lesprijzen ziet. Hierbij een uurtariefberekening aan de hand van een facteur van een bedrijf in brandbeveiliging.Belangrijk werk maar niet zo hooggeschoold werk denk ik Uurloon 65 euro reistijd monteur 45 euro per uur km vergoeding 0.55 euro. Stel 20 km per rijles 13.75 , 15 min reistijd ven en naar klant.stel 15 min 11.25 euro dat is samen per uur 90 euro ex btw dat komt op 107 euro per les incl btw en dat bedrag komt dan ook overeen wat het cbr rekend voor een uur examinator . ik mag dan ook wel zeggen ik ben benieuwd

diana de wit|03.03.11|20:56

Ook ik heb nog een vraag: hoe zit het met de pensioenregeling als werknemer? Moet je zelf maar iets regelen of zijn rijsscholen aangesloten bij een pensioenbureau?

Bert vd H|04.03.11|09:16

@ Diana,

Pensioenregeling? Vergeet dat maar. Maar de verdiensten zijn zo minimaal dat je nooit met pensioen zult kunnen. Of je moet in een hutje op de hei wonen en leven van wat de natuur je te bieden heeft.

Frans|09.04.11|21:28

Het is de hoogste tijd dat er een CAO komt!

Dit is een zwaar ondergewaardeerd beroep.
Van de bestaande belangengroepingen valt er niets te verwachten. De belangen lopen te veel
uiteen. We zullen dus zelf tot actie moeten overgaan.
Er moet dus een plan van aanpak komen.
Wie durft

Jan Nonnekes|10.04.11|14:07

Zoals we hier steeds zien willen we met zijn allen de goede kant op.
Maar als het gaat om hiervoor een vuist te kunnen maken ziet het er bedroevend uit.
Er is op de gehele beroeps bevolking die zich rij-instructeur mag noemen maar een kleine groep georganiseerd, van de ongeveer 6000 een kleine 80 op 1 maart bij de CNV.
Wordt het dan niet eens tijd dat we met ons allen een grotere vuist maken om bvb een CAO te kunnen krijgen? Gebruik je invloed en vergroot die door lid te worden van een bond!!

Frans|11.04.11|07:57

En dat is juist het probleem. Slechts een kleine minderheid van de instructeurs is op de hoogte van het feit dat het CNV onze belangen zou kunnen behartigen. De vakbond moet zich actiever opstellen. Bovendien bestaat er de angst bij deze werknemers voor hun werkgever.
Waarom probeert de bond niet om eerst deze groep te bereiken? Het moet toch mogelijk zijn om bij de examencentra van het CBR onze eisen kenbaar te maken.

Anneloes|05.04.12|14:19

Ik kan me er net als iedereen hierboven alleen maar verbazen over de slechte voorwaarden binnen de rijschoolbranche. Het is ongelooflijk dat je 14 uur van huis kunt zijn en dat je daarvan slechts 8 betaald krijgt. Taxichauffeurs die geen klanten in de auto hebben zitten, en in loondienst werken, krijgen gewoon doorbetaald. Heb je een uur zonder leerling? Krijg je niks betaald! Pensioen is niet aan de orde in de meeste gevallen. Bij ziekte heb je vaak twee wachtdagen.. Op naar een CAO!!

Frans|17.04.12|19:37

Het schoonmaakpersoneel heeft nu een CAO. Wanneer wordt er in de rijschoolbranche grote schoonmaak gedaan?

Bert|18.04.12|20:33

@ Frans, dat zal nooit gebeuren. Tenminste niet zolang instructeurs het nooit samen eens zijn. Bovendien wat heeft een eenmansrijschool aan een CAO. En die eenmansrijscholen vormen een heel groot deel van de rij-instructeurs.

Bert de Weerd|18.04.12|21:05

@Bert, Ik zie het een stuk positiever. Wel is het voor het tot stand komen van een CAO belangrijk dat rijinstructeurs zich organiseren, bijv bij het CNV. Om te organiseren hoef je het echt niet altijd met elkaar eens te zijn. Dit is in andere branches ook niet het geval.

Frans|19.04.12|09:57

In eerste instantie praten we over instructeurs in loondienst bij de grotere rijscholen zoals de ANWB e.d.

Bert|19.04.12|19:05

Heeft de ANWB weer rijscholen dan?

@ Bert de Weerd, dat riepen instructeurs in 1975 al. We zijn ondertussen 37 jaar verder…

cees|19.04.12|20:13

Een redelijk aantal eigenaren/directeuren van grote Rijscholen zouden graag een cao willen, dan weten zij ook waar zij aan toe zijn. Een van de problemen is echter, dat er nog steeds rijscholen rondrijden voor prijzen waar je nog niet eens je auto van kan betalen.
Het mooiste zou zijn als ze in Den Haag een minimum prijs zouden opleggen. In dat geval zouden de zogenaamde prijsvechters mee moeten en zullen ook zij voor kwaliteit moeten gaan ipv kwantiteit.

cees|19.04.12|20:17

Misschien kunnen ze dan ook een iets aan die belachelijke aplicatie doen. Het is toch van de gekke dat als je niet een les geeft volgens de regeltjes van een oud mannetje, je dan ineens werkloos bent.
Een docent in het reguliere onderwijs hoeft ook geen aplicatie te doen, alleen het volgen van “studieuren”.

Bert de Weerd|19.04.12|21:07

@Bert, Alleen maar roepen kom je er idd niet mee. Lid worden van een bond en wanneer het even kan je daar actief voor in zetten kan helpen.

Frans|20.04.12|10:14

Klopt, maar dan moet je niet bij het CNV zitten want die heeft tot op heden niets voor ons kunnen betekenen. Bovendien behoren wij niet bij de sector metaal maar eerder bij onderwijs. Het FNV dus en die bond heeft bewezen wel een vuist te kunnen maken.

Bert de Weerd|20.04.12|10:50

Rijinstructeurs vallen bij het CNV sinds de nieuwe indeling onder CNV Vakmensen. De Vakgroepbestuurder van het CNV (Dolf Polders) is ook bestuurder voor de automonteurs.
Op zich dus niet zo vreemd wanneer je weet dat veel rijinstructeurs in loondienst zijn bij werkgevers die bij de Bovag zijn aangesloten. Ook doen wij (rijinstructeurs) bij het zelfde exameninstituut examen dan dat de automonteurs doen. Al met al dus nog niet zo gek geregeld bij het CNV

Bert de Weerd|20.04.12|10:56

@Frans, Wanneer heeft het FNV voor de rijinstructeurs een vuist kunnen maken? Ik heb daar nog nooit wat van gemerkt. Uit eigen ervaring heb ik wel gemerkt dat het CNV een kadergroep heeft met rijinstructeurs en een vakgroepbestuurder die zich actief inzet voor rijinstructeurs! Ook heb ik mogen ervaren dat dit bij het FNV niet het geval is. Sterker nog, ze zijn niet eens op de hoogte van de problemen waar rijinstructeurs tegen aanlopen zoals de sanctie op de praktijkbegeleiding.

Bert de Weerd|20.04.12|11:00

@Frans, Wanneer je lid bent van het FNV zou ik eens vragen wat ze aan belangenbehartiging voor rijinstructeurs doen. Je zult er achter komen dat dit 0,0 is. Aan rijinstructeurs zoals jou de uitdaging daar verandering aan te brengen. Zo niet, dan ben je wat betreft belangenbehartiging voor rijinstructeurs echt beter af bij het CNV!

Frans|20.04.12|11:29

Kan iemand mij concreet vertellen wat het CNV in al die jaren voor de instructeurs heeft kunnen betekenen?

Bert de Weerd|20.04.12|12:19

– Een voorbeeldarbeidsovereenkomst opgesteld
– Meerdere malen bij werkgevers aangedrongen op een CAO
– Bijeenkomsten voor rijinstructeurs georganiseerd
– Bij het UWV erop gewezen dat er geen tekort is aan rijinstructeurs
– Rijinstructeursopleiders gevraagd te stoppen met het verkondigen van een tekort terwijl er geen tekort was/is
– Gevraagd aan het IBKI om ook rijinstructeurs in de examencommissie op te nemen.

Bert de Weerd|20.04.12|12:40

Dat kan ik, alleen lukt het niet om een reactie te plaatsen!

Bert de Weerd|20.04.12|12:46

Oh, nu dus wel, dus daar komt ie:
– Een voorbeeldarbeid arbeidsovereenkomst voor rijistructeurs opgesteld
– Meerdere malen bij werkgevers op aangedrongen te onderhandelen over een CAO
– bijeenkomsten voor rijinstructeurs georganiseerd
– Het UWV op de hoogte gebracht dat er geen tekort is aan rijinstructeurs
– Rijinstructeuropleiders gevraagd te stoppen met het verkondigen van een tekort aan rijinstructeurs

Bert|20.04.12|13:38

@ Bert de Weerd,
Ben jaren lid geweest van het CNV. Wel betalen, nooit enig voordeel van gehad. Het is betalen, praten en vergaderen, en verder zijn we geen steek verder gekomen.
De Bovag heeft ook een arbeidsovereenkomst.

Frans|20.04.12|13:40

Dit wist ik niet, maar ik heb het nog niet in aan mijn salaris of arbeidsvoorwaarden gemerkt..

Bert de Weerd|20.04.12|14:22

@Bert, De aanhouder wil nog wel eens winnen ;)
De Bovag zal ook een voobeeld arbeidsovereenkomst hebben. Alleen is de Bovag geen werknemersorganisatie en het CNV wel, dus daar zit natuurlijk verschil in.

Bert de Weerd|20.04.12|14:29

Het lukte net niet een reactie te plaatsen, dus hierbij een vervolg:
– Bij het IBKI gevraagd om in de examencommissie ook rijinstructeurs te laten deelnemen
– De werkgroep ‘verontruste rijinstructeurs’ die enige tijd actief was en tegen de sanctie en voor betere bijscholing pleitte ondersteund.
– Het initiatief genomen tot een gezamenlijke brief naar de tweede kamer omtrent de WRM en de sanctie!
En zo zijn er nog een aantal dingen op te noemen….

I

Bert de Weerd|20.04.12|14:32

@Frans, Nu mag jij gaan vertellen wat het FNV heeft betekend en wat jij gedaan hebt.

Bert de Weerd|20.04.12|14:34

@Frans, Het FNV kan een ‘vuist’ maken voor rijinstructeurs, alleen doet dit niet. Dit terwijl er wellicht meer rijinstructeurs lid zijn van het FNV dan van het CNV.

Bert de Weerd|27.04.12|15:59

20.04.12 | 14:32 | Bert de Weerd
@Frans, Nu mag jij gaan vertellen wat het FNV heeft betekend en wat jij gedaan hebt.

En toen was het stil.

Rob van Riel|05.08.12|18:31

wat mij betreft mocht die CAO er allang zijn…

ik ben al 2 x door een rijschool per direkt op straat gemikt,
1 maal omdat ik de eigenaar/baas een DIEF noemde, dit deed ik zeer ontactvol aan een balie waar klanten bij stonden.
na diverse keren op zijn kantoor erover gesproken te hebben en hij STEEDS beterschap beloofde, was de maat vol en riep ik wat ik al die tijd al bedoelde.
ik ben al 2 x door een rijschool per direkt op straat gemikt,
rest volgt in nieuw bericht

Rob van Riel|05.08.12|18:32

( eerlijk gezegd moet ik van deze rijschool nog steeds, dik 8 jaar na dato, nog steeds grofweg €4500,00 krijgen,kan ik dus mooi naar fluiten…ps,ik was destijds FNV-lid, maar dat hielp niks )
de 2e rijschool, daar had ik in prive-tijd mijn hand gebroken, kon en mocht dus niet werken, omdat ik natuurlijk steeds de bediening volledig moet kunnen overnemen en ik zelf niet kon schakelen, nu zeiden ze me dat ik niet beschikbaar was….daaag baan…en laatste salaris ( grofweg €1500,00 ).
rest volgt

Rob van Riel|05.08.12|18:32

dus mocht die CAO er komen of hebben ze bij het CNV mijn handtekening nodig….
ze kunnen op me rekenen.

het blijft een mooi vak, maar dat gebrek aan CAO….pffff, die werkgevers doen maar wat

cees|05.08.12|19:42

Er bestaat ook zoiets als een burgelijk wetboek, daar moeten deze dieven zich ook aan houden.
Er zijn er zat die denken dat ze boven de wet staan, omdat de meeste instructeurs in loondienst bang zijn voor hun baantje..
Let wel, ZIJ HEBBEN JULLIE NODIG, JULLIE HUN NIET.Bij ons is er wel eens gezegd “je mag blij zijn dat je hier mag werken”. Jammer voor hem, mijn antwoord is steevast “je mag blij zijn dat ik (nog) voor je wil weken”.

cees|05.08.12|19:49

Waren er maar meer die dit durfden maar zelfs bij de grootste verkeersscholen durfen ze niets te zeggen. Ja, ouwehoeren bij het CBR, als hun kandidaten onderweg zijn.
Daar liggen de Buurentjes, Bruinsmatjes, Bremmertjes, Hielkemaatjes, Jan Ter Beekjes enz. geen minuut wakker van. Zij kopen vanzelf wel weer een nieuwe 5-serie of tweede woning ergens voor veel geld, wat ook in loonsverhoging gedeeld kan worden.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Plannen voor opstellen van CAO voor rijinstructeurs | RijschoolPro
contract, rijschool, CAO, rijinstructeur

Plannen voor opstellen van CAO voor rijinstructeurs

UTRECHT – Er zijn gesprekken gaande om de mogelijkheden voor een CAO in de rijschoolbranche te bekijken. Vakbond CNV hield donderdagavond in Utrecht een vergadering met de kadergroep. Hierin zitten onder meer vakbondsbestuurder Dolf Polders, belangenorganisatie SRB-VRB en een aantal rijinstructeurs.

Volgens Polders is een CAO, of in ieder geval een soort raamwerk voor arbeidsovereenkomsten, broodnodig voor de arbeidsomstandigheden van veel rijinstructeurs. Ook voorkomt het de huidige wildgroei aan éénpitters die scherp concurreren tegen (absurd lage) prijzen.

Eénpitters

“Er zijn zo’n 3500-4000 éénpitters in Nederland. Meer dan de helft is geen ondernemer, ze willen liever in loondienst zijn. Dat is comfortabeler. Maar omdat hun arbeidsvoorwaarden zo slecht geregeld zijn, beginnen ze voor zichzelf”, vindt Polders. “Omdat ze geen ondernemer zijn, duiken ze onder de prijs om toch aan leerlingen te komen.”

De kadergroep is het er wel over eens dat er met de huidige prijzen de marge te laag is voor goede arbeidsvoorwaarden. Rijschoolhouders (werkgevers) staan over het algemeen niet te springen om hun instructeurs beter te belonen. Daarom moet er iets aan de gemiddelde lesprijs gedaan worden.

Dupe

“Iedereen moet vooral goed beseffen wat de werkelijke kosten zijn om een goede rijschool te bedrijven”, zegt Roy van de Blaak van SRB. “Veel rijschoolhouders weten niet vaak eens dat ze niet volledig verzekerd zijn. Daarvan kan niet alleen de rijinstructeur, maar ook de leerling de dupe worden. Daar komen ze vaak bij schade pas achter.”

“En natuurlijk zullen er altijd rijscholen blijven die onder de werkelijke prijs gaan zitten. Maar als 80 procent van de rijscholen een normaal tarief rekent, is dat genoeg. De 20 procent die daarin niet meegaat, beschikt namelijk niet over voldoende capaciteit. Zo is de beloning gelijkwaardig aan de geleverde inspanning en kan deze branche eindelijk gezond worden”, vindt Van de Blaak.

Consument

De kadergroep is het erover eens dat het zeer belangrijk is dat ook de consument beseft dat een rijschoolhouder gewoonweg niet voor erg lage lesprijzen per uur kán les geven, zonder dat er iets mis is in de bedrijfsvoering. Zo werd vandaag nog eens duidelijk. De rijinstructeur moet onverantwoord veel uren maken, wat tot ongelukken kan leiden. Of er wordt bijvoorbeeld onvoldoende belasting afgedragen, verzekeringen worden niet betaald of zelfs helemaal niet afgesloten. Daarvan kan ook de leerling de dupe worden.

Brancheorganisatie Bovag neemt nog geen zitting in de kadergroep. “Er is binnen Bovag Rijscholen vooralsnog te weinig draagvlak voor een sector CAO”, liet woordvoerder Paul de Waal eerder al weten. Hij zegt wel bezig te zijn met dit soort initiatieven.

“Wij zijn met aantal partijen in gesprek over manieren om het niveau van de rijschoolbranche te verhogen. Mogelijke oplossingen waarover we spreken, zijn vestigingseisen, CAO en de toegevoegde waarde van een goede rijschool aantonen”, aldus De Waal.

Bart Pals

Lees ook: CNV wil rijschoolbranche onderbrengen in Bovag-CAO

Auteur: Bart Pals

56 reacties op “Plannen voor opstellen van CAO voor rijinstructeurs”

Corrytjuh|11.09.10|00:20

Wordt een keer tijd dat er een CAO komt en logisch dat de Bovag niet mee doet die is voor de rijschoolhouders en niet voor het personeel daar van.
Ik heb een keer gebeld/gemaild met de vraag wat een “gemiddeld” loon is voor een rij-instructeur en de vraag of het normaal is dat je niet gewerkte uren (in een maandcontract) niet betaald krijgt of middels overuren in moet halen, dit terwijl je wel wilt werken maar er geen werk is. Dus eigenlijk een nul-uren contract binnen je contract.
Het antwoord:…………helemaal GEEN antwoord.

CNV gemaild (ben al paar jaar lid) krijg netjes antwoord van juridisch medewerkster.

Burgelijk Wetboek art. 7:628 lid 1 BW. Dit artikel bepaalt dat indien het verrichten van de arbeid is verhinderd door omstandigheden, dat deze omstandigheden in beginsel voor rekening van werkgever zijn, zoals de zogenaamde bedrijfsrisico’s. Van dit artikel mag afgeweken worden bij arbeidsovereenkomst. (Dan teken je er dus zelf voor)
Wij moeten dus het BW aanhouden omdat er geen CAO is.
Bij navraag bij collega’s van andere rijscholen schijnt niemand dit te weten en slikken ze het gewoon.
Dus……CAO moet er komen.

L.Buivenga.|11.09.10|05:46

Een c.a.o kan best goed zijn. Echter de wildgroei en zogenaamde éénpitters komen m.i
eerder door onjuiste informatie van de opleiders. Deze schermen met goede vooruitzichten
en baangarantie’s in de rij-school branche. Mensen zonder werk laten zich graag met hulp
van o.a het u.w.v omscholen tot rij-instructeur en als dan blijkt dat het aantal vacature’s er
niet is gaan ze voor zichzelf beginnen.Vaak tegen een te laag tarief en door gebrek aan ervaring geen kwaliteit. Goed voor de opleiders, maar funest voor de rij-schoolhouders en
voor hen die rijles willen nemen, deze zien door de bomen het bos niet meer.Dat wordt met een c.a.o niet anders.

Jan|16.09.10|11:55

Dit heeft volgens mij niet echt iets met de cao te maken maar ben het wel met je eens dat de “opleiders” de boel beduvelen en gewoon “toekomstige rij instructeurs” voor de gek houden met valse vacatures en baan garanties die ze niet geven.
Er zijn zelfs vacatures van bedrijven die al jaren failliet zijn en dus al lang niet meer bestaan. Maar is natuurlijk wel een leuke opvulling in je vacature overzicht ( met nep vacatures).

Wel wil ik nog ff kwijt dat veel 1pitters wel de beste resultaten hebben.
Dus ook nog de betere keus in sommige gevallen. Kijk maar eens naar de hoogste slaag percentages.

Een goede cao zou werknemers zeker helpen en ervoor zorgen dat de grote rijscholen hun personeel niet langer meer uit kunnen buiten. Zij denken immers vaak alleen aan hun eigen geld en het personeel die “het echte werk” moeten doen is minder belangrijk.

Ik zeg dus kom maar gauw met die cao.

Menzo|16.09.10|12:25

Een CAO is zeker nodig in deze branche. Werkgevers kunnen contracten opstellen zoals ze willen, Overuren worden niet extra betaald en pensioenen zijn bijna niet geregeld (er zijn uiteraard uitzonderingen). Toch…een CAO in deze branche is ook gevaarlijk. De prijzen staan behoorlijk onder druk. De marges zijn minimaal en een CAO zorgt er meestal voor dat de loonkosten stijgen voor de werkgever. Ik zou als zelfstandige het liefst zien dat er meer wordt samengewerkt tussen de rijscholen onderling en dat daardoor de mensen in loondienst nu eens betaald krijgen waar ze recht op hebben. De opleidingen zijn duur, de werktijden zijn belabberd en overuren mogen wat mij betreft extra betaald worden. Ik wacht het met spanning af.

René|16.09.10|13:30

?? Overuren??

Bij het eerste gesprek tussen werkgever en werknemer zou duidelijk gemaakt moeten worden, dat er geen 9 to 5 werktijden zijn in deze branche.

Sterker nog : tijdens de zoektocht naar een opleiding, zou “de instructeru in spé ” zich ook wel eens mogen verdiepen in dit soort zaken. Elk beroep heeft zo zijn mindere kanten. Betere kanten, daar zijn we wél altijd van op de hoogte. Neem je verantwoordelijkheid.

Deze zelfstandige eenpitter geniet volop van het zelfstandig ondernemen met al zijn voor – en nadelen.

Overigens staan in een CAO niet alleen de rechten, maar ook de plíchten van de betrokkenen.
Wederom: voordelen én nadelen.

Vr.Gr.

René / rijschool Storm / Zoetermeer.

j. de Groot|16.09.10|13:56

de cao zou geweldig zijn en er zou een gezondere positie ontstaan , want zoal al werd geschreven er woden onverantwoord veel uren gemaakt door instrukteurs sons werkweken van 70 a 80 uren , de minister en omliggende meepraters de zg hoge heren die hebben de mond vol over verkeersveiligheid ?????? hier ligt de basis de vrachtrijders moeten een tacho hier kan onbeperkt worden gereden . maar ik geef 40 jr rijles , en er is nog niets veranderd , hoezo

Jan Nonnekes|16.09.10|15:11

Na ruim 34 jaar roepen en haast smeken om een CAO of iets van bindende afspraken gaan we nu eindelijk een beetje de goede kant op.
En ja het zal stapje voor stapje gaan maar er moet inderdaad een besef komen dat het absurt is dat een monteur met een auto voor komt rijden en hier meer dan 45 euro voorrijkosten voor rekend, wat een ieder dan nog gewoon vindt ook, en dat een rijschool die 40 euro of meer vraagt en dat is dan inclusief arbeidsloon en gebruik auto, leerlingverzekering enz., te duur wordt bevonden. Dus ja er moet een verandering van inzicht en mentaliteid komen.
Gelukkig gaan we nu de goede kant op.
Ik wens mij zelf en een ieder die hier mee bezig is en gaat veel wijsheid en vooral ook een lange adem toe, maar zet hem op en vooral zo door gaan.

Eénpitter|16.09.10|16:15

Toen ik voor het eerst, vanuit de bouw, met deze branche in aanraking kwam stond ik versteld van het feit dat er niets geregeld was door een cao. OK er zijn onderling wel afspraken, tenminste hier in de buurt, maar d’r zijn altijd van die klaplopers die de markt kapot maken en uiteindelijk ook zichzelf. De reden voor mij om zelfstandige te worden was natuurlijk een geld kwestie. Ik krijg van het uwv meer dan een rijschool wil betalen. Maar onder de prijs doorgaan zou ik niet willen ik heb namelijk liever goede kwaliteit en een goede naam, de leerlingen zijn graag bereid daarvoor te betalen.
Dus een CAO ja graag. Maar dat betekend vast dat de prijs van een les ook weer omhoog gaat, dmv een vastgesteld minimum????? Zijn dit dan niet de onderlinge prijsafspraken waar Brussel zo fel op is? Ik, ehhhh wij wachten in spanning af. Nou ja spanning, zal wel een paar jaar duren.

Eer|16.09.10|16:19

Ja een CAO belangrijk zal wel.
Zou het niet mogelijk zijn een minimaal tarief voor een les uur vast te stellen.
Je kan dan ook nog eens denken aan minimum dag tarief en een minimum avond tarief en een minimum wekend tarief.
Voor veel mensen is het een luxe en voor andere weer niet, laat de werkgevers hier en scholen
met de gemiste tussen uren ook eens mee denken en zo nodig investeren.
Een rijles te duur inderdaad onzin het bekende verhaal automonteur zijn uurloon ectr., en je haalt je diploma (rijbewijs) minimaal tot je 70e jaar.
Waar de jeugd wel geld voor heeft, je staat verstelt ieder jaar een nieuw mobiel ugs ectr.
Een B.T.W tarief en BPM hanteren zoals bij taxi, geeft ook lucht.
Ja, dan heb je het probleem van de parttimers die genieten ook mee, zou je die dan niet extra kunnen belasten zo dat het minder interessant word.
Nee van de een pitters zoals genoemd word wel afblijven ieder moet een gezonde kans hebben om te kunnen groeien.
Loondienst zeker ook aantrekkelijk ook voor de een pitters maar dan moet het wel een loon zijn minimaal €.3000,- bruto en geen €.1600 bruto zoals een A.N…. Hanteert!
Met vriendelijke groet,

T Buhrs|16.09.10|19:52

als de rijlesprijzen te hoog zijn , dus geen marge, hoe kan het dan dat een kapper 6% mag rekenen maw 15 euro voor 15 min knippen is toch altijd 60 euro p/u ook dit is een vrij lage prijs meestal al hoger
laten we daar ook een naar laten kijken en dit aan de kaak stellen

rijschool|17.09.10|12:11

CAO ? Een heel goed plan, omdat heel wat rijschooleigenaren lak hebben aan de sociale voorzieningen van hun personeel. Door hun personeel als een soort moderne loonslaven te behandelen halen ze zoveel mogelijk winst uit hun onderneming.
Trekt iemand zijn of haar mond open dan wordt ie op een “deskundige manier” de zaak uitgewerkt, want de opleidingsinstituten hebben zoveel aanbod dat je nooit zonder personeel hoeft te zitten.

Als de CAO er is dan kunnen de bedrijven die WEL netjes met hun personeel omgaan ook een goede boterham gaan verdienen omdat collega’s geen kans meer hebben om dankzij hun zwaar onderbetaalde werknemers ver onder de prijs rijden.

Oja, het valt mij op dat werkgevers die het hardst schreeuwen dat een CAO onzin is, ook degene zijn die het slechtst voor hun personeel zorgen.

Gelukkig zijn er ook nog werkgevers die wel netjes zijn. En die bedrijven gaan nu een goede tijd tegemoet.

Wil|17.09.10|14:33

Men zou de rijscholen kunnen koppelen aan de taxi-cao

rijschool|17.09.10|16:41

Onderwijs zou beter zijn dan taxi CAO.

Bert de Weerd|17.09.10|23:47

Waarom koppelen? Er kan toch een aparte CAO opgesteld worden voor rijinstructeurs.

ik|18.09.10|09:52

Het is alweer een paar jaar geleden dat ik ben gestopt met het werk als rijinstructeur.
Vanuit het transport de rijinstructie in geraakt, na een jaar met cat. B/C bezig te zijn geweest bleek dat ik meer uren moest maken als rijinstructeur om er netto hetzelfde uit te halen.
M.a.w.ik werkte voor een lager uurloon als een beginnend chauffeur !?
En dat als bovengemiddeld goedbetaalde B/C/E instructeur volgens de branche.
Omdat het werk leuker/ uitdagender is als chauffeur ben ik toch nog een paar jaar blijfen hangen.
Op een gegeven moment toch de knoop doorgehakt en weer terug het transport ingegaan.
Ondanks dat het werk als chauffeur mij minder voldoening geeft leverde het wel gelijk 1/3 meer op met het zelfde aantal uren……
Ik hoefde dus niet meer de hele dag iemand te instrueren en in sommige gevallen doodsangsten uit te staan, maar passief achter het stuur te zitten .
Wat nog beter betaalde ook……!?
Dit alles lijkt een promotie voor het transport/logistiek, maar wat ik ermee wil aantonen is dat er wel wat mis is in de rijschoolbranche.
Ik ben van mening met het invoeren van een CAO dat er meer structuur en een menselijkere branche kan ontstaan.
Waarbij de instructeurs beter betaald worden en er minder geld aan de strijkstok blijft hangen bij de rijscholen en cbr.
Zelf hebben de heren op managment niveau het wel goed voor elkaar (kijkend naar het spul waar ze in kunnen rijden).
Daarin tegen een instructeur B met maximaal € 1500 netto te belonen, waarin waarschijnlijk ook al een paar overuren zitten…
Gepleit mag worden voor het betalen van 130% overuren vergoeding en 150% zaterdag vergoeding, iets wat nu nog wel eens voor scheve gezichten zorgt.
Wat in bijna iedere andere branche als het normaalste van de wereld geld.
Kortom als hier eens wat aan gebeurt is het voor mij en waarschijnlijk meerdere personen onder ons weer interresant om de instructie weer in te gaan.
Het is en blijft een afwisselend en uitdagend beroep.
Voor mij mag de CAO er komen !!!!!

Corrytjuh|18.09.10|10:13

De CAO van het onderwijs moet het zijn, wij onderwijzen, en zijn (als het goed is) geen taxi-chauffeur.

Bert de Weerd|18.09.10|19:42

Ik sluit mij bij “ik” aan. Ik heb door de jaren heen al heel wat goede instructeurs zien verdwijnen naar andere branche’s. omdat het salaris en arbeidsvoorwaarden bij rijscholen over het algemeen een stuk minder is dan in andere branche’s.
De Bovag “verkoopt” zichzelf als branche organisatie. Waarom wil de Bovag dan niet meewerken aan een CAO die goed is voor de branche????

nic|19.09.10|14:26

Ik ben het volledig er mee eens dat instructeurslonen onder de maat zijn.
Een cao zou ook geen overbodige luxe zijn.
Maar kan me er niet in vinden dat die de schuld is van de rijschoolhouders.
Elk normaal denkende werkggever zou meer over willen hebben voor hun personeel maar de grote vraag is waar dat vandaan zal moeten komen.

We zijn gezegend met een fijne euro. Toen die zijn introductie maakte kostte een rijles bij een gemiddelde rijschool 80 euro.
Inmiddels 10 jaar verder rekent een gemiddelde rijschool 40 euro! Gelukkig zijn de kosten om een auto in te zetten voor instructie in die 10 jaar volledig gelijk gebleven en ook de cbr tarieven zijn niet verhoogd maar niet heus.
Is dus dan ook logisch dat hoe zeer we gillen om een betere betaling van instructeurs die lonen ook gewoon bevroren zijn met de intrede van de euro.
Prijsafspraken zijn verboden maar er zijn wel rijschoolhouders die hun lessen aanbieden voor bijna de helft van de reguliere prijs en iedereen kan bedenken dat het niet mogelijk is maar als je dan om je personeel een degelijk salaris te willen bieden je lesprijs verhoogd naar een normaal niveau, je meteen een ontslagvergunning en een faillisement aanvraag in kan dienen.
Ik ben dan ook sterk van mening dat er zeker een cao voor de branche moet komen maar er eerst (of samenlopend) er iets zal moeten veranderen in de hele branche waardoor de afgesproken salarissen en randvoorwaarden ook betaalbaar zijn.

frits|19.09.10|19:53

Al heb ik het als loondienster niet slecht, het kan veel slechter in deze branche. Ik ben toch voor een soort van cao, niet alleen wegens beter loon maar ook wegens beschermiing tegen rare nukken van de werkgever.
Het zou al een verbetering zijn, als ze in Den Haag een minimum prijs per uur zouden vaststellen, dan zouden de kwalitatief slechtere rijscholen vanzelf afvallen.

SG|23.09.10|17:49

Aan iedere geïnteresseerde lezer,

In 2005 ben ik begonnen met mijn rijschool. Tussen 1993 en 2005 ben ik als loopbaanadviseur, assessment-instructeur en detacheringsadviseur werkzaam geweest. Deze richting, die je de richting ‘Mens en Werk’ zou kunnen noemen, is behoorlijk geprofessionaliseerd. Methodisch werken, CAO’s, brancheverenigingen en
(kwaliteits-)keurmerken zijn volkomen vanzelfsprekend. Overigens is dit ook het geval in vele andere beroepsrichtingen of branches.

Ik heb nu 5 jaar ervaring en kan dus twee beroepsrichtingen goed met elkaar vergelijken: de wereld van de rij-instructie en de zgn. richting ‘Mens en Werk’. Ik moet zeggen dat ik me goed thuis voel in mijn huidige beroep en de collegiale/vakmatige wereld daarom heen. Maar ik heb wel mijn ogen uitgekeken. Zowel in de praktijk als in de vakliteratuur viel (en valt) mijn mond regelmatig open van verbazing. En dan met name als het gaat om het gebrek aan organisatie en professionaliteit in deze branche. Het is namelijk niet de vraag OF het professioneler en georganiseerder kan of moet in de rijschoolwereld, het is vooral de vraag WAAROM het nog niet het geval is en WANNEER het zal gaan plaatsvinden.

Het antwoord op de vraag ‘waarom’ de branche nog niet voldoende professioneel/georganiseerd is, is dat deze bestaat uit beroepsbeoefenaren die solitair en meestal ook in volkomen vrijheid hun werk uitvoeren. Ze zijn praktisch nergens aan gebonden en dat is ook een van de mooie aspecten van het vak van rij-instructeur. Zelf vind ik dat in ieder geval ook erg prettig.

Maar er zitten ook nadelen aan vast. Nadelen die je zou kunnen onderverdelen in twee categorieën:

1 Nadelen waar leerlingen last van hebben
2 Nadelen waar instructeurs last van hebben

1.
Er is bijvoorbeeld geen enkele controle op de kwaliteit van het werk. Hoe gedraagt de instructeur zich tegenover een klant -ja, klant!-? Wordt er methodisch gewerkt? Krijgt de klant ook de werkelijke lestijd en wordt er niet 10 minuten koffie gedronken?

2.
Een nadeel waar instructeurs zelf last van hebben is dat een solitaire en vrije werksetting niet uitnodigt tot eensgezindheid, organisatie, intervisie, intercollegiale contacten etc. De rijschoolwereld -lees: de rij-instructeurs- blijkt hierdoor moeilijk te binden. Men kan uitstekend de vinger leggen op wat er bijvoorbeeld mis is in de branche, maar is niet in staat tot gemeenschappelijkheid te komen, te organiseren.

Het besef zal moeten groeien bij het fatsoenlijke, welwillende en vakliefhebbende deel van de vakbroeders dat betere arbeidsvoorwaarden, eerlijke concurrentie en meer invloed hierop staat of valt met organisatie en professionalisering. Dat betekent impliciet echter wel dat men zich open stelt en wil houden aan gezamenlijke -al dan niet bindende- afspraken, regels en voorwaarden. Ook al zijn die niet altijd het meest voordelig voor iedere individuele instructeur, door de bank genomen zullen de meesten er op vooruit gaan evenals de branche in zijn geheel.

Uiteindelijk zal dit leiden tot realistische lesprijzen waarbij inspanning en opbrengst beter met elkaar in verhouding staan!

Dus, als iedere rij-instructeur zichzelf en zijn werk serieus neemt -en ik neem aan dat velen in gedachten hierop nu al positief hebben geantwoord- is er maar 1 antwoord mogelijk op de vraag of er een CAO zou moeten zijn voor de rijschoolbranche: ja!

Roland|23.09.10|19:05

TOPPIEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE,

Ben zelf 6 jaar geleden uit de rijschoolwereld gestapt na 15 jaar fulltime als vrachtwagenrij-instructeur gewerkt te hebben.
En waarom ben ik eruit gestapt…….. elke keer weer vechten om er een paar centjes bij te krijgen, geen CAO, geen pensioenregelingen, maar wazige woekerpolissen, bizare werktijden, geen toeslag voor overwerk en ga maar door.
Inmiddels alsweer 6 jaar werkzaam bij stadvervoer Utrecht (GVU) en er is een wereld voor me opengegaan qua werkomstandigheden.
Het werk als rij-instructeur op zich is toppie, maar eromheen is helaas wat minder briljant.
Ik ben wel al die tijd als part-timer blijven werken bij een rijschool in Lexmond, maar helaas, die besloot om een nieuw pand te betrekken en kon na een jaar al de salarissen niet meer betalen, en zo ben ik en nog 2 part-timers en 3 b instructeurs op staande voet opgestapt, want vrijwilligerwerk kan je bij elke rijschool doen denk ik.
Maar al met al omdat het een vrij beroep is geen centjes, en je moet maar zien ze te krijgen.
Als er goede regelingen in de rijschoolwereld komen, ga ik gisteren direct terug

Dus zet hem op, en zorg dat het erdoor komt

keesfoks|03.10.10|16:40

Goed plan een cao voor rij-instructeur het zal wel schrikken worden voor de consument als ze de nieuwe lesprijzen ziet. Hierbij een uurtariefberekening aan de hand van een facteur van een bedrijf in brandbeveiliging.Belangrijk werk maar niet zo hooggeschoold werk denk ik Uurloon 65 euro reistijd monteur 45 euro per uur km vergoeding 0.55 euro. Stel 20 km per rijles 13.75 , 15 min reistijd ven en naar klant.stel 15 min 11.25 euro dat is samen per uur 90 euro ex btw dat komt op 107 euro per les incl btw en dat bedrag komt dan ook overeen wat het cbr rekend voor een uur examinator . ik mag dan ook wel zeggen ik ben benieuwd

diana de wit|03.03.11|20:56

Ook ik heb nog een vraag: hoe zit het met de pensioenregeling als werknemer? Moet je zelf maar iets regelen of zijn rijsscholen aangesloten bij een pensioenbureau?

Bert vd H|04.03.11|09:16

@ Diana,

Pensioenregeling? Vergeet dat maar. Maar de verdiensten zijn zo minimaal dat je nooit met pensioen zult kunnen. Of je moet in een hutje op de hei wonen en leven van wat de natuur je te bieden heeft.

Frans|09.04.11|21:28

Het is de hoogste tijd dat er een CAO komt!

Dit is een zwaar ondergewaardeerd beroep.
Van de bestaande belangengroepingen valt er niets te verwachten. De belangen lopen te veel
uiteen. We zullen dus zelf tot actie moeten overgaan.
Er moet dus een plan van aanpak komen.
Wie durft

Jan Nonnekes|10.04.11|14:07

Zoals we hier steeds zien willen we met zijn allen de goede kant op.
Maar als het gaat om hiervoor een vuist te kunnen maken ziet het er bedroevend uit.
Er is op de gehele beroeps bevolking die zich rij-instructeur mag noemen maar een kleine groep georganiseerd, van de ongeveer 6000 een kleine 80 op 1 maart bij de CNV.
Wordt het dan niet eens tijd dat we met ons allen een grotere vuist maken om bvb een CAO te kunnen krijgen? Gebruik je invloed en vergroot die door lid te worden van een bond!!

Frans|11.04.11|07:57

En dat is juist het probleem. Slechts een kleine minderheid van de instructeurs is op de hoogte van het feit dat het CNV onze belangen zou kunnen behartigen. De vakbond moet zich actiever opstellen. Bovendien bestaat er de angst bij deze werknemers voor hun werkgever.
Waarom probeert de bond niet om eerst deze groep te bereiken? Het moet toch mogelijk zijn om bij de examencentra van het CBR onze eisen kenbaar te maken.

Anneloes|05.04.12|14:19

Ik kan me er net als iedereen hierboven alleen maar verbazen over de slechte voorwaarden binnen de rijschoolbranche. Het is ongelooflijk dat je 14 uur van huis kunt zijn en dat je daarvan slechts 8 betaald krijgt. Taxichauffeurs die geen klanten in de auto hebben zitten, en in loondienst werken, krijgen gewoon doorbetaald. Heb je een uur zonder leerling? Krijg je niks betaald! Pensioen is niet aan de orde in de meeste gevallen. Bij ziekte heb je vaak twee wachtdagen.. Op naar een CAO!!

Frans|17.04.12|19:37

Het schoonmaakpersoneel heeft nu een CAO. Wanneer wordt er in de rijschoolbranche grote schoonmaak gedaan?

Bert|18.04.12|20:33

@ Frans, dat zal nooit gebeuren. Tenminste niet zolang instructeurs het nooit samen eens zijn. Bovendien wat heeft een eenmansrijschool aan een CAO. En die eenmansrijscholen vormen een heel groot deel van de rij-instructeurs.

Bert de Weerd|18.04.12|21:05

@Bert, Ik zie het een stuk positiever. Wel is het voor het tot stand komen van een CAO belangrijk dat rijinstructeurs zich organiseren, bijv bij het CNV. Om te organiseren hoef je het echt niet altijd met elkaar eens te zijn. Dit is in andere branches ook niet het geval.

Frans|19.04.12|09:57

In eerste instantie praten we over instructeurs in loondienst bij de grotere rijscholen zoals de ANWB e.d.

Bert|19.04.12|19:05

Heeft de ANWB weer rijscholen dan?

@ Bert de Weerd, dat riepen instructeurs in 1975 al. We zijn ondertussen 37 jaar verder…

cees|19.04.12|20:13

Een redelijk aantal eigenaren/directeuren van grote Rijscholen zouden graag een cao willen, dan weten zij ook waar zij aan toe zijn. Een van de problemen is echter, dat er nog steeds rijscholen rondrijden voor prijzen waar je nog niet eens je auto van kan betalen.
Het mooiste zou zijn als ze in Den Haag een minimum prijs zouden opleggen. In dat geval zouden de zogenaamde prijsvechters mee moeten en zullen ook zij voor kwaliteit moeten gaan ipv kwantiteit.

cees|19.04.12|20:17

Misschien kunnen ze dan ook een iets aan die belachelijke aplicatie doen. Het is toch van de gekke dat als je niet een les geeft volgens de regeltjes van een oud mannetje, je dan ineens werkloos bent.
Een docent in het reguliere onderwijs hoeft ook geen aplicatie te doen, alleen het volgen van “studieuren”.

Bert de Weerd|19.04.12|21:07

@Bert, Alleen maar roepen kom je er idd niet mee. Lid worden van een bond en wanneer het even kan je daar actief voor in zetten kan helpen.

Frans|20.04.12|10:14

Klopt, maar dan moet je niet bij het CNV zitten want die heeft tot op heden niets voor ons kunnen betekenen. Bovendien behoren wij niet bij de sector metaal maar eerder bij onderwijs. Het FNV dus en die bond heeft bewezen wel een vuist te kunnen maken.

Bert de Weerd|20.04.12|10:50

Rijinstructeurs vallen bij het CNV sinds de nieuwe indeling onder CNV Vakmensen. De Vakgroepbestuurder van het CNV (Dolf Polders) is ook bestuurder voor de automonteurs.
Op zich dus niet zo vreemd wanneer je weet dat veel rijinstructeurs in loondienst zijn bij werkgevers die bij de Bovag zijn aangesloten. Ook doen wij (rijinstructeurs) bij het zelfde exameninstituut examen dan dat de automonteurs doen. Al met al dus nog niet zo gek geregeld bij het CNV

Bert de Weerd|20.04.12|10:56

@Frans, Wanneer heeft het FNV voor de rijinstructeurs een vuist kunnen maken? Ik heb daar nog nooit wat van gemerkt. Uit eigen ervaring heb ik wel gemerkt dat het CNV een kadergroep heeft met rijinstructeurs en een vakgroepbestuurder die zich actief inzet voor rijinstructeurs! Ook heb ik mogen ervaren dat dit bij het FNV niet het geval is. Sterker nog, ze zijn niet eens op de hoogte van de problemen waar rijinstructeurs tegen aanlopen zoals de sanctie op de praktijkbegeleiding.

Bert de Weerd|20.04.12|11:00

@Frans, Wanneer je lid bent van het FNV zou ik eens vragen wat ze aan belangenbehartiging voor rijinstructeurs doen. Je zult er achter komen dat dit 0,0 is. Aan rijinstructeurs zoals jou de uitdaging daar verandering aan te brengen. Zo niet, dan ben je wat betreft belangenbehartiging voor rijinstructeurs echt beter af bij het CNV!

Frans|20.04.12|11:29

Kan iemand mij concreet vertellen wat het CNV in al die jaren voor de instructeurs heeft kunnen betekenen?

Bert de Weerd|20.04.12|12:19

– Een voorbeeldarbeidsovereenkomst opgesteld
– Meerdere malen bij werkgevers aangedrongen op een CAO
– Bijeenkomsten voor rijinstructeurs georganiseerd
– Bij het UWV erop gewezen dat er geen tekort is aan rijinstructeurs
– Rijinstructeursopleiders gevraagd te stoppen met het verkondigen van een tekort terwijl er geen tekort was/is
– Gevraagd aan het IBKI om ook rijinstructeurs in de examencommissie op te nemen.

Bert de Weerd|20.04.12|12:40

Dat kan ik, alleen lukt het niet om een reactie te plaatsen!

Bert de Weerd|20.04.12|12:46

Oh, nu dus wel, dus daar komt ie:
– Een voorbeeldarbeid arbeidsovereenkomst voor rijistructeurs opgesteld
– Meerdere malen bij werkgevers op aangedrongen te onderhandelen over een CAO
– bijeenkomsten voor rijinstructeurs georganiseerd
– Het UWV op de hoogte gebracht dat er geen tekort is aan rijinstructeurs
– Rijinstructeuropleiders gevraagd te stoppen met het verkondigen van een tekort aan rijinstructeurs

Bert|20.04.12|13:38

@ Bert de Weerd,
Ben jaren lid geweest van het CNV. Wel betalen, nooit enig voordeel van gehad. Het is betalen, praten en vergaderen, en verder zijn we geen steek verder gekomen.
De Bovag heeft ook een arbeidsovereenkomst.

Frans|20.04.12|13:40

Dit wist ik niet, maar ik heb het nog niet in aan mijn salaris of arbeidsvoorwaarden gemerkt..

Bert de Weerd|20.04.12|14:22

@Bert, De aanhouder wil nog wel eens winnen ;)
De Bovag zal ook een voobeeld arbeidsovereenkomst hebben. Alleen is de Bovag geen werknemersorganisatie en het CNV wel, dus daar zit natuurlijk verschil in.

Bert de Weerd|20.04.12|14:29

Het lukte net niet een reactie te plaatsen, dus hierbij een vervolg:
– Bij het IBKI gevraagd om in de examencommissie ook rijinstructeurs te laten deelnemen
– De werkgroep ‘verontruste rijinstructeurs’ die enige tijd actief was en tegen de sanctie en voor betere bijscholing pleitte ondersteund.
– Het initiatief genomen tot een gezamenlijke brief naar de tweede kamer omtrent de WRM en de sanctie!
En zo zijn er nog een aantal dingen op te noemen….

I

Bert de Weerd|20.04.12|14:32

@Frans, Nu mag jij gaan vertellen wat het FNV heeft betekend en wat jij gedaan hebt.

Bert de Weerd|20.04.12|14:34

@Frans, Het FNV kan een ‘vuist’ maken voor rijinstructeurs, alleen doet dit niet. Dit terwijl er wellicht meer rijinstructeurs lid zijn van het FNV dan van het CNV.

Bert de Weerd|27.04.12|15:59

20.04.12 | 14:32 | Bert de Weerd
@Frans, Nu mag jij gaan vertellen wat het FNV heeft betekend en wat jij gedaan hebt.

En toen was het stil.

Rob van Riel|05.08.12|18:31

wat mij betreft mocht die CAO er allang zijn…

ik ben al 2 x door een rijschool per direkt op straat gemikt,
1 maal omdat ik de eigenaar/baas een DIEF noemde, dit deed ik zeer ontactvol aan een balie waar klanten bij stonden.
na diverse keren op zijn kantoor erover gesproken te hebben en hij STEEDS beterschap beloofde, was de maat vol en riep ik wat ik al die tijd al bedoelde.
ik ben al 2 x door een rijschool per direkt op straat gemikt,
rest volgt in nieuw bericht

Rob van Riel|05.08.12|18:32

( eerlijk gezegd moet ik van deze rijschool nog steeds, dik 8 jaar na dato, nog steeds grofweg €4500,00 krijgen,kan ik dus mooi naar fluiten…ps,ik was destijds FNV-lid, maar dat hielp niks )
de 2e rijschool, daar had ik in prive-tijd mijn hand gebroken, kon en mocht dus niet werken, omdat ik natuurlijk steeds de bediening volledig moet kunnen overnemen en ik zelf niet kon schakelen, nu zeiden ze me dat ik niet beschikbaar was….daaag baan…en laatste salaris ( grofweg €1500,00 ).
rest volgt

Rob van Riel|05.08.12|18:32

dus mocht die CAO er komen of hebben ze bij het CNV mijn handtekening nodig….
ze kunnen op me rekenen.

het blijft een mooi vak, maar dat gebrek aan CAO….pffff, die werkgevers doen maar wat

cees|05.08.12|19:42

Er bestaat ook zoiets als een burgelijk wetboek, daar moeten deze dieven zich ook aan houden.
Er zijn er zat die denken dat ze boven de wet staan, omdat de meeste instructeurs in loondienst bang zijn voor hun baantje..
Let wel, ZIJ HEBBEN JULLIE NODIG, JULLIE HUN NIET.Bij ons is er wel eens gezegd “je mag blij zijn dat je hier mag werken”. Jammer voor hem, mijn antwoord is steevast “je mag blij zijn dat ik (nog) voor je wil weken”.

cees|05.08.12|19:49

Waren er maar meer die dit durfden maar zelfs bij de grootste verkeersscholen durfen ze niets te zeggen. Ja, ouwehoeren bij het CBR, als hun kandidaten onderweg zijn.
Daar liggen de Buurentjes, Bruinsmatjes, Bremmertjes, Hielkemaatjes, Jan Ter Beekjes enz. geen minuut wakker van. Zij kopen vanzelf wel weer een nieuwe 5-serie of tweede woning ergens voor veel geld, wat ook in loonsverhoging gedeeld kan worden.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.