IMKO Opleidingen

IMKO Opleidingen nieuwe eigenaar Compact Opleidingen

BREDA – Compact Opleidingen is overgenomen door IMKO Opleidingen. Dat bevestigt advocatenkantoor Lawwise van de curator. Hiermee is een doorstart van het grootste opleidingsinstituut van de rijschoolbranche mogelijk.

Wat de gevolgen zijn voor het personeel is nog niet bekend. “Dat is aan de overnemende partij om te bepalen”, zegt de woordvoerder van Lawwise.

Alexander Calder

IMKO Opleidingen BV valt onder de dezelfde eigenaar als reïntegratiebureau Alexander Calder Opleidingen, een voormalig zakenpartner van Compact Opleidingen. Calder plaatste UWV’ers die gesubsidieerd een opleiding tot rijinstructeur konden volgen bij Compact.

IMKO Opleidingen heeft 8 vestigingen in Nederland en is actief in diverse branches en werkvelden. Het opleidingsinstituut leidt jaarlijks zo’n 25.000 cursisten op.

UWV

Eerder werd al bekend dat UWV’ers die via Alexander Calder een opleiding tot rijinstructeur volgden bij Compact Opleidingen hun opleiding kunnen afmaken bij Succes Beroepsopleidingen (Emmen) en All Road Projecten (Eindhoven).

Bart Pals

Lees ook: IMKO neemt verplichtingen Compact aan cursisten over

Auteur: Bart Pals

34 reacties op “IMKO Opleidingen nieuwe eigenaar Compact Opleidingen”

Kleine Kanttekening|11.05.11|16:08

Betekent dit dan dat alle cursisten nu hun opleiding kosteloos kunnen voortzetten of kunnen we verwachten dat Alexander Calder door de overname richting haar gesubsidieerde cursisten (en haar funder UWV :-) geen gezichtsverlies lijdt en de overname uit strategisch oogpunt onder een andere BV heeft gedaan. We zullen het zien. Ik zeg: “Een strategische overname als voor zelfbetalende cursisten geen kosteloze oplossing wordt geboden en een correcte en chique overname als iedereen profiteert”.

103|11.05.11|21:00

Voor cursisten van Compact geldt het volgende tarief:

1. Betaling in 1 keer voor de volledige opleiding

Reguliere prijs € 4.875,-
Korting 20% € 975,-
Totaal voldaan € 3.900,-

John|12.05.11|10:51

Heel goed voor de cursisten die al met de opleiding bezig waren. Maar even voor de goede orde: Er is GEEN TEKORT aan RIJ INSTUCTEURS. Dus geen leerlingen meer via het UWV naar die opleidingen sturen dus,

voorbij|12.05.11|12:19

Mensen die rijinstructeur willen worden bespaar je geld ,er is namelijk geen tekorten meer in deze branche , DEZE MARKT IS IN NEDERLAND TOTAAL VERZADIGD er is een overvloed aan rijinstructeurs die op wachtlijsten staan om te kunnen beginnen bij rijscholen , laat staan je eigen rijschool te starten want de concurentie is moordend ,en ga niet gokken op die 17 jarige dit is slechts een tijdelijke piek en daarna een val.

Bert|12.05.11|13:50

Hallo mensen er is niet alleen geen tekort aan rijinstructeurs er is een groot overschot aan rijinstructeurs. Dus als je ambitie hebt dan geef ik de tip om iets anders te ondernemen als je tenminste een behoorlijk inkomen wilt genereren.

johan|12.05.11|14:20

echt leuk van de kapperstoel in de rij-instructie.
Schoenmaker blijf bij je leest.
Groot overschot aan instructeurs maar we leiden er gewoon nog meer op. we zitten echt niet te wachten op nog meer welwillende mensen die niet aan het werk kunnen komen in deze overspannen markt.

Alex|12.05.11|14:38

Juist er is een overschot aan rijscholen, waardoor de lesprijs bij verschillende rijscholen zelfs onder de kostprijs is. voor deze is geen lang leven mogelijk in deze branche. Maar maken de markt op deze manier wel kapot.

Henk|12.05.11|16:13

Het verbaast me dat uitgerekend Alexander Calder deze zaak heeft overgenomen, wetende dat het werk in deze sector ronduit tegenvalt.
Maar wat me nog meer verbaast is dat de voormalig directeur van Compact nu de scepter zwaait bij LesGo, alwaar die andere directrice/oprichtster is ontslagen. Kan dat? ja dat kan!
Vraag me trouwens af of de curator ook de geldstromen naar lesgo heeft onderzocht.
Maar goed de leerlingen zijn weer even uit de brand en kunnen de opleiding naar de WW afmaken.

Lex|12.05.11|18:44

Ik ben blij dat het volgend jaar 1 maart voor mij als rij-instructeur ivm pensioen gerechtigde leeftijd afgelopen is met werken in de regio Den Haag
Bedankt uwv voor het verzieken van onze goede bedoelingen om leerlingen op te leiden en ze als volwaardige mensen te laten mee rijden in het verkeer, wat door uw uwv-ers die les geven en ook nog een uitkering hebben te niet wordt gedaan.
Niet leuk om te zien dat er voor je een lesauto rijdt met achterop de tekst : 25 euro per uur.

Verkeersschool CLARIEN XL|12.05.11|20:03

Het is bijna crimineel. Mensen in een uitzichtloze positie opleiden voor een functie waar geen werk is.
Een goede vriend van mij werd via de UWV opgeleid in de ICT wereld, uiteraard via een reïntergratiebureau. Na zijn opleiding zou hij een baan krijgen (baangarantie) maar helaas de opleiding sloot niet aan bij de praktijk.

Verkeersschool CLARIEN XL|12.05.11|20:04

.
Deze bureaus krijgen een fors bedrag als ze kansarmen “ergens” plaatsen. Als werkgever hoef je alleen maar te verklaren dat je de “intentie” hebt deze mensen in loondienst te nemen. In de rijschoolbranche is het niet anders. Dagelijks word ik gebeld door instructeurs op zoek naar werk. Als ik mazzel heb spreken ze gebrekkig Nederlands.
Stoppen met de gesubsidieerde opleiding en grootscheepse controle van reïntergratiebureaus.
Is de IMKO straks de IN-HOLLAND van de rijschoolbranche???
Marcel

Bert|14.05.11|12:59

Het maakt het UWV totaal niet uit welk werk de werkelozen gaan doen. Voor het UWV (lees RIJK) gaat het alleen maar om hun cijfertjes te halen.
Als zij op papier hun doelstelling maar halen is alles perfect geregeld voor hun hoge geldverslindende bazen. Gaat de rijschoolwereld naar de Filistijnen; wat maakt het uit. Wie dan leeft die dan zorgt.
Dan maken we al die werklozen weer taxichauffeur. Of ze nu een pedoverleden hebben of niet, dan kun je best op een taxi met schoolkids.

henk|15.05.11|15:41

zolang de opleidingsinstituten blijven verkopen naar de UWV ,opleiding met baan garantie, zal het overschot aan rijinstructeurs steeds groter worden.en rijinstructeur word je omdat je het wil en niet omdat je het moet. de meeste instructeurs via het UWV haken na een jaar of twee weer af , maar verpesten onder tussen heel de rijschool brance.

John|15.05.11|17:10

Het UWV moet de term “baangarantie” veel strenger maken. Gewoon minimaal een VASTE baan voor de duur van MINIMAAL 5 jaar. M.u.v. een faillesement. Dan is het klaar. Ik kan ook een “baangarantie”geven hoor. Een baan ( 0 urencontract) voor de duur van 6 maanden. Of meer uren voor 6 maanden. Want meer is die baangarantie niet.

Berenland|17.05.11|01:31

Het valt me toch wel op hoor, negatieve klanken hier.. negatieve klanken daar. De rijschoolwereld is slecht, overkill aan instructeurs moordende concurrentie etc. etc….
Als jullie zo elke dag naar je werk gaan met een dergelijke instelling, wat doen jullie dan nog in de rij-instructie ? Iedere keer maar slaan naar de mensen die van het UWV komen, Slaan naar de lage lesprijzen etc. Worden jullie dit niet moe? Misschien al de klagers een andere tak van sport gaan zoeken. Gelijk geen tekort meer

Bert|17.05.11|18:27

@ Berenland,

Als je dit nu nog niet snapt is het misschien verstandiger om niet op dit forum te komen.

Een normaal denkend mens zal het nooit kunnen waarderen dat zijn broodwinning wordt aangepakt.

E. Dielessen|01.06.11|21:03

Beste rijschoolhouders,
En wat vinden jullie dan van diegenen die net zoals ik de hele opleiding uit de eigen zak betalen. daar lees ik helaas jullie mening niet over. ook ik heb zo mijn gedachten over de zogenaamde overkill van het UWV maar ik heb ook gezien dat daar mensen tussen zaten die net zo welwillend en gemotiveerd waren als de zelf betalende cursist. blij dat de mogelijkheid werd geboden om deze opleiding te kunnen doen want zelf zouden zij dit nooit zelf kunnen bekostigen.

John|01.06.11|21:16

@ E. Dielessen,

Ik heb mijn opleiding ook destijds zelf betaald. Dat is heel normaal en daarom leest u daar geen meningen over. En ook ik heb gemotiveerde UWV-ers gezien maar ook een heel groot deel ongemotiveerde mensen. En daarom zou ik ook willen dat de UWV cursisten als zij later een goedlopende rijschool hebben dit gemeenschapsgeld dat ze hebben gekregen terug betalen en dat de ongemotiveerden eerder zouden moeten stoppen. Ik heb mensen gezien die maar 5% van de lessen aanwezig waren.

E. Dielessen|03.06.11|13:15

Beste John,
Het gaat niet om de ongemotiveerde cursisten maar om de mensen v.h UWV. die zijn ongemotiveerd en willen enkel maar voldoen aan de cijfers waar zij aan moeten voldoen. zij “dwingen” de mensen tot deze of gene opleiding zonder te kijken of de mens daar wel geschikt voor is. het is een taak voor de politiek om het instituut UWV eens onder de loep te nemen. en terugbetalen, ach als zij uit de uitkering hierdoor komen wordt de gemeenschap al veel bespaart.

E. Dielessen|03.06.11|13:21

(vervolg) @john,
ook ik heb vroeger via het arbeidsbureau mijn C rijbewijs mogen halen en daarna 13 jaar als chauffeur werkzaam geweest. was mij zelfstandig niet gelukt en ben nog steeds blij dat mij deze kans is geboden en zij die ongemotiveerd zijn, met dwang en sancties motiveer je echt niemand en kun je beter de tijd, moeite en geld aan iemand besteden die wel gemotiveerd is. dus nogmaals, het UWV dient een schop onder de kont te krijgen.

John|03.06.11|21:09

03.06.11 | 13:15 | E. Dielessen
En terugbetalen, ach als zij uit de uitkering hierdoor komen wordt de gemeenschap al veel bespaart.

En de mensen die op school wel hun best hebben gedaan en dus een studieschuld hebben moeten dit wel terugbetalen maar de UWV-ers niet omdat ze dan uit de uitkering komen?? Het moet niet gekker worden.

En wat betreft die ongemotiveerden. De student moet studiepunten halen zo niet exit. Maar dat mag niet bij de UWV-ers? Kijk dat je met sancties niets >>

John|03.06.11|21:14

>> bereikt ben ik helemaal met je eens. Daarom dient die belachelijke WRM sanctie ook te verdwijnen. Maar moeten wij in ongemotiveerden gemeenschapsgeld blijven pompen? Dan zeg ik nee. En natuurlijk gaat het bij het UWV vooral om de cijfers. Vele instructeurs trekken al jaren aan de bel dat de markt voor instructeurs verzadigd is. UWV en Bovag zijn jaren doof geweest voor deze woorden. Maar om nu het UWV de schuld te geven en de ongemotiveerden vrij uit te laten gaan gaat mij veel te ver.

E. Dielessen|03.06.11|22:56

Het spijt mij John maar ik denk dat wij het niet eens worden met elkaar. scholieren en werkelozen met elkaar vergelijken is peren met appels vergelijken. bij uwv aan de bel getrokken? was dat niet dan de verkeerde bel? had mischien beter aan een politieke bel kunnen trekken. en wij pompen geen geld in ongemotiveerden, dat doen uwv- mensen, dat zijn de ongemotiveerden. die zitten verveeld achter een bureau te voldoen aan cijfertjes en te wachten tot zij weer naar huis kunnen.

John|03.06.11|23:35

@ E. Dielessen,
Nee bij de BOVAG aan de bel getrokken. Het opleiden van UWV-ers tot rij instructeurs was een afspraak tussen BOVAG en UWV. En met de uitdrukking “wij pompen geld” wil ik aangeven dat dit gemeenschapsgeld is. Kijk het probleem is dat het de opleiders een zorg zou zijn of een UWV student wel of niet komt en of deze wel of niet slaagt voor de opleiding. De opleiders zijn gewoon commerciële organisaties. En weet je? Ze hebben gelijk. Het is niet aan hen om aan de bel te trekken.

henk|03.06.11|23:39

Dat je via het UWV een opleiding mag en kan volgen is helemaal niet verkeerd .maar laat ze wel een opleiding volgen waar mensen gevraagd worden , en dat is zeker niet in de wereld van de rijinstructie

Bert|04.06.11|09:06

@ Henk,

Tja, en waar vragen ze wel (veel) mensen in een tijd van crisis?

De mensen opleiden voor timmerman of metselaar heeft ook weinig zin, en bovendien hebben de bouwvakkers een CAO. Evenals zo ongeveer elke andere bevolkingsgroep.

E. Dielessen|04.06.11|09:36

@Bert,
En hoe komen die mensen aan een cao, Bert? die is echt niet zo maar aan komen waaien. maar op de een of andere manier schijnt het onmogelijk te zijn om rij-instructeurs te verenigen. al met al heb ik de indruk dat het gros berust in hun lot en denkt dat het allemaal wel zelf te kunnen regelen.

E. Dielessen|04.06.11|09:52

@Bert,
Mensen opleiden/omscholen heeft altijd zin voor alle partijen. we moeten kijken of de persoon/samenleving ermee geholpen is als iemand een bepaalde opleiding gaat volgen en niet zomaar mensen klakkeloos een richting opduwen omdat we aan cijfertjes moeten voldoen.

E. Dielessen|04.06.11|09:54

En CAO’s Bert zijn ook niet zomaar komen aanwaaien. daar is voor gestreden. ik begrijp nog steeds niet dat rijschoolhouders en rijinstructeurs een sterke vertegenwoordiging hebben. kijk nu naar de landbouwers, die hebben LTO. die behartigen tenminste belangen. waarom is er nog steeds niet zo’n organisatie in de rijschool-branche? een sterke lobby in den haag die de belangen behartigt inplaats dat iedere rijschoolhouder zich maar aanpast aan weer een kiloknaller die maximaal een jaar actief is.

Bert|04.06.11|09:55

@ E Dielessen,

Daar heb je helemaal gelijk in. Maar in Nederland gelden alleen de cijfertjes.

Bert|04.06.11|09:57

Nu kom ik van oorsprong ook uit de landbouw, maar de LTO is niet veel anders als dat de Bovag is.

Bert|04.06.11|10:28

Mensen omscholen heeft geen zin zoals het nu al decennia gaat. Je wordt verplicht om een opleiding te gaan doen waar je vaak niet eens geschikt voor bent. (eigen ervaring uit het verleden).

Bovendien zitten we nu met een crisis, zodat er bijna geen vraag naar wie ook is. Ondanks dat de regering ons doet denken dat het “zo goed”gaat met ons land.

E. Dielessen|04.06.11|13:11

Of we momenteel wel of niet in een crisis zitten is een punt waar we over kunnen discuseren maar daar zullen we niet uit komen. feit is wel dat je niet kan wachten tot de zgn crisis weer voorbij is om dan tot de conclusie te komen dat er geen mensen zijn die het werk kunnen doen omdat ze dan weer eerst daartoe opgeleid dienen te worden. investeren in de toekomst heet dat.

w|08.06.11|10:51

Misschien moeten alle rijscholen een aantal keer in de grote dagbladen adverteren dat er absoluut geen tekort is aan rij-instructeurs, dat het niet te doen is om met normale tarieven zomaar een rijschool te beginnen in een overvolle markt.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.