scooters, brommer

Bovag wil strengere controle op bezit brommerrijbewijs

De Bovag roept de overheid op strenger te controleren tegen jongeren die op een brommer rijden zonder rijbewijs. De brancheorganisatie maakt zich grote zorgen voor de verkeersveiligheid en wil dat de politie gericht op het rijbewijsbezit gaat controleren.

Onderzoeksbureau DHV heeft jongeren voor de evaluatie van het AM-examen gevraagd of zij vriendjes hebben die wel eens zonder rijbewijs hebben gereden op een brommer of scooter. Daaruit zou blijken dat een derde tot mogelijk de helft van de jongeren wel eens zonder het roze papiertje heeft gereden.

Rijschoolhouder

Het beeld dat een groot deel van de jongeren wel eens zonder rijbewijs zou rijden wordt herkend en bevestigd door Bovag-rijschoolhouders, zo meldt de brancheorganisatie. Wanneer instructeurs naar het waarom vragen, krijgen ze van de jongeren te horen dat zij de pakkans zeer klein achten en dus welbewust het risico nemen.

DHV beveelt aan om nader onderzoek te doen naar het rijden zonder rijbewijs. Wat Bovag betreft is dat prima, maar moet de overheid dat onderzoek niet afwachten en intussen de politiecontroles flink opvoeren.

Controle

Frans Bastiaansen, manager Bovag Rijscholen: “De jongeren zeggen zelf dat de pakkans zeer klein is. Bij intensievere controles en een dus veel hogere pakkans is de boodschap helder: een bromfietsrijbewijs is verplicht en noodzakelijk en er is geen ontkomen aan.”

“Het moet net zo gewoon worden als een autorijbewijs. We gaan dit dan ook zo spoedig mogelijk aankaarten bij politiek en overheid. Daarnaast zouden ouders hun verantwoordelijkheid moeten nemen. Ook die spreken we aan. Denk alleen maar aan het feit dat een verzekeraar niet zal willen uitkeren als je zonder rijbewijs een ongeluk veroorzaakt met je scooter.”

AM2-rij-examen

Sinds 1 maart 2010 moet iedereen die op een brom- of snorfiets wil rijden met goed gevolg een theorie- en praktijkexamen afleggen. Dat levert het zogenoemde AM2-rijbewijs op. Uitgezonderd zijn degenen die al over een ander rijbewijs (bijvoorbeeld voor personenauto’s) beschikken.

Het aantal afgelegde praktijkexamens AM2 ligt al tijden veel lager dan vooraf werd ingeschat. Dat komt volgens DHV ondermeer doordat het rijbewijs een extra barrière is om op de bromfiets te stappen, maar ook doordat mensen op de brommer of snorfiets stappen zonder eerst een rijbewijs te halen.
 Daarmee heeft invoering van het AM-praktijkrijbewijs een averechts effect.

Rij-opleiding

De meest kwetsbare groep, jongeren die zich niet of nauwelijks bewust zijn van verkeersrisico’s en die zichzelf overschatten en onkwetsbaar wanen, onttrekt zich aan rij-opleiding en rij-examen. Terwijl die nu juist ingevoerd zijn om de verkeersveiligheid bij met name jongeren te vergroten.

Auteur: Bart Pals

19 reacties op “Bovag wil strengere controle op bezit brommerrijbewijs”

Peter|11.08.11|12:42

Toen ik 16 was was het makkelijk en koste het niet zoveel. Tegenwoordig wordt alles ingewikeld gemaakt en kost alles geld. Verkeersveiligheid is belangrijk maar we moeten niet overdrijven. De instelling waarmee een 16 jarige op de brommer zit is veel belangrijker dan regelkennis. Deze instelling verander je niet binnen een paar lessen en een examen.

gerrit|11.08.11|19:37

Moest er nu echt een onderzoeksbureau ons dit algemene kennis weer mededelen ???? –en wie heeft ze betaald ??

Henry|11.08.11|21:23

In de praktijk blijkt dat heel veel brom/ en snorfietsers gewoon maar gaan rijden. Ze hebben nauwelijks een idee wat de consequenties kunnen zijn bij een aanrijding waarbij (zwaar) letsel ontstaat. In de polisvoorwaarden van de verzekeraars is de rijbewijsplicht gewoon omschreven.
Ik vind het een goed idee dat de politie gericht gaat controleren op het rijbewijs bezit.

anna|11.08.11|21:41

@Peter
Leidt jij zelf bromfietskandidaten op? In 4 uur tijd kan je veel bereiken, je moet alleen weten op welke manier je de 16-jarige moet bereiken op de brommer.
Hoe dan ook, hoeveel slecht voorbeeld hebben we tegenwoordig wel niet. Ouders laten toe dat de jongeren zonder rijbewijs gaan rijden, bijna iedereen heeft al een scooter in de schuur staan en alleen het rijbewijs moet nog behaald worden. Het aanbod is gewoonweg te aantrekkelijk, maar het is een samenspel tussen ouders en jongeren.

Jan|11.08.11|22:38

Het is al lang bekend dat de pakkans erg klein is en de kosten om het rijbewijs te halen te hoog geacht worden. Ook de controle op het begeleid rijden zal die kant op gaan. Jongelui, de goede niet, zullen zonder begeleider de weg op gaan. De pakkans is klein.Wanneer wordt je voor controle aangehouden door politie? Dus: Meer politiecontroles!

diana de wit|12.08.11|16:01

Verplicht verkeerslessen op alle scholen, hoog en laag. Bij aankoop brommer verplicht rijbewijs kunnen overleggen. Opnaam stellen door ouder strafbaar maken dmv fors hogere boete als bij controle de berijder geen rijbewijs heeft.
Geen rijbewijs? Dan inbeslagname brommer totdat je je certificaat kunt overleggen!!
Er staan genoeg panden leeg hier en daar, dus opslag moet geen probleem zijn!

John|12.08.11|21:14

Afschaffen dat bromfietsrijbewijs en vervangen door het A1 rijbewijs! Dus er met de derde rijbewijsrichtlijn voor kiezen dat men met 16 jaar het rijbewijs A1 mag gaan halen. Dan heeft men en een gedegen motoropleiding gehad en komen die opgevoerde bromfietsen niet meer op het fietspad.Men zal dan al snel kiezen voor een 125 cc.

Ton|13.08.11|01:36

@Jan,
in Engeland, als voorbeeld, weet ik dat beginnend bestuurders, welke begeleid moeten rijden, een speciale sticker ( L ?) achterop hun auto hebben.
Politie: jeugdige bestuurder? Aan de kant en controle!

willy|13.08.11|20:41

@John
ik ben het volledig met je eens. Ik heb dit standpunt ook in de politiek proberen duidelijk te maken, maar de kosten van zijn rijbewijs zijn kennelijk te hoog en kiest men liever voor halve maatregelen. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden.

Wie zou trouwens de controlen moeten doen? Een flitskast? Een levende agent zie je anders niet zo vaak in het wild

Ronald|14.08.11|16:07

De jongeren die zonder het AM2 certificaat rond rijden, achten de pakkans zeer klein en als ze dan toch eens een keer gepakt zullen worden, dan zijn ze 60 euro kwijt ipv 300 euro voor een certificaat. Kan je dus gewoon 5 keer voor gepakt worden. We weten dus allemaal als rijbewijsbezitter dat je bijna in je hele leven nog geen vijf keer gecontroleerd wordt….

John|15.08.11|14:19

Toevallig zat ik gisteravond aan een tv programma te kijken waarbij iemand voor de rechter moest verschijnen die zonder rijbewijs auto reed. Deze man kreeg een boete van € 200,=. Als ik de rechter was zou ik een gepastere straf veronnen hebben. Iets van een boete van € 2000,= waarvan € 500,= direct te betalen en € 1500,= over 1 jaar. Mocht deze man binnen 1 jaar een geldig rijbewijs kunnen tonen dan vervalt die restboete van € 1.500,=. Want anders blijft die man zonder rijbewijs rijden. Toch?

Gerard|15.08.11|16:18

Voor brommers harder dan 25 km/uur kan ik me wel vinden in het brommercertificaat (theorie en praktijk). Echter de veiligheid wordt inderdaad voor het grootste deel bepaald door het gedrag en de instelling van de jongeren. Rijbewijs voor een brommer tot 25 km/u vind ik overdreven , de kosten worden hierdoor onnodig hoog. Qua veiligheid is de scooter tot 25 km/u vergelijkbaar met een racefiets of een elektrische fiets (die kunnen nog harder) en daarvoor heb je geen papiertje nodig.

diana de wit|15.08.11|17:51

@Gerard, je hebt helemaal gelijk!! Dan zou je voor de fiets ook een certificaat moeten halen. Op zich niet zo’n slecht idee, gezien het feit dat een heleboel jeugdige fietsers de verkeersregels ook niet machtig zijn!!! Vandaar mijn eerdere oproep om toch maar weer de verkeerslessen op de scholen in te voeren.
Dan kunnen ze in ieder geval niet meer zeggen: ‘oh, dat wist ik niet!!’….

Bert|15.08.11|18:39

@ John,

Natuurlijk kreeg die man van gisteravond korting. Hij had geen geld….. Dat doet het altijd goed, alle rechters tuinen daar weer in.
Een kennis van me idem dito. Hij werd voor de tweede keer gepakt met een opgevoerde bromfiets ( meer dan 40 km/u te hard.) Krijgt gewoon een boete van 150 Euro. Omdat hij z’n bromfiets nodig had voor zijn baan, en hij weinig verdiende. Die jongen lacht zich helemaal krom omdat de rechter er weer intuinde. Heeft er ook niets van geleerd, gaat gewoondoor

Bert|15.08.11|18:42

Dat we in Nedrland geen A1 rijbewijs krijgen voor 16 jarigen was te verwachten. Daar zijn bromfietshandelaren erg op tegen. Ze verkopen nu al een stuk minder.

Overigens; wie vertegenwoordigen de fiets/ bromfietshandel? Juist ja.

Viatura.nl|15.08.11|19:16

Zal het aantal examens straks niet afnemen men op 16,5 jaar al mag starten met het autorijbewijs?

diana de wit|15.08.11|21:19

Ja, en met dat soort jeugd straks achter het stuur in de bebouwde kom of op de snelweg mag je je hart vasthouden. Zodra ze hun papiertje hebben liggen ze achter het stuur en zie je alleen maar een petje!! Hoe kun je in hemelsnaam scannen en anticiperen als je zelf amper boven je stuur uitkomt!!
Maar het is weer een goede melkkoe!!

John|15.08.11|21:39

15.08.11 | 18:39 | Bert
@ John,

Natuurlijk kreeg die man van gisteravond korting. Hij had geen geld….. Dat doet het altijd goed, alle rechters tuinen daar weer in.

De gemiddelde boete in Nederland voor het besturen van een motorvoertuig zonder rijbewijs is € 220,=. (artikel 107, lid 1 en feitcode K055)
Dus hij heeft een korting gekregen van € 20,=. Blijft dat ik die boete veel te laag vind. Die gek zou je kind maar aanrijden!

Bert|16.08.11|19:02

@ John,

Dan zat de rechter fout, zij had het namelijk over dat de boete € 290,- was.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.