Rijschool neemt eerste elektrische lesauto in gebruik
Hij had al de eerste lesauto op groen gas en nu heeft hij ook een van de eerste elektrische lesauto’s aan zijn rijschool toegevoegd. Uiteindelijk wil Gert-Jan van Ark van rijschool EigenWegWijs zijn volledige wagenpark zo groen mogelijk laten rijden.
Rijschoolhouder Gert jan van Ark is pionier of in ieder geval haantje de voorste als het gaat om noviteiten binnen de rijschoolbranche.
Leswagen
Een jaar geleden zette hij de eerste groen gas-lesauto in. Nu is het de beurt aan de nieuwe elektrische Nissan Leaf die hij in samenwerking met New Motion in Amsterdam en autobedrijf Franken in Elspeet aan zijn rijschool heeft weten toe te voegen. “We hebben deze wagen omgebouwd tot leswagen met dubbele besturing en gaan deze week al de weg op.”
Markt
Van Ark denkt zeker dat er een markt is voor lessen in een elektrische wagen. “Het geeft toch wat status als je in zo’n auto rijdt. Het vergt ook wel enige specifieke handelingen.”
“Het rijden is vergelijkbaar met een auto met automatische transmissie maar omdat de motor zo stil is zal de bestuurder daar extra rekening mee moeten houden. Dat betekent dat je nog meer op andere weggebruikers moet gaan letten.”
Actieradius
De nieuwe Nissan Leaf kent een actieradius van 170 kilometer. Dat is volgens de rijschoolhouder voldoende om in te zetten als leswagen. “De auto is geschikt om aan een snellaadpaal op te laden. Dat duurt ongeveer 45 minuten.”
“Ook heb ik de mogelijkheid om de wagen ’s nacht aan het stopcontact te leggen. Dat neemt ongeveer 8 uur in beslag maar dan is de auto de volgende dag weer volledig inzetbaar.”
Kosten
De kosten van een uur lessen met een elektrische wagen begroot Van Ark op 55 euro. “We zitten nog in de proeffase, dus moeten we nog even kijken hoe de kosten zich gaan verhouden. Het belangrijkste is dat we het groene rijden in de rijschoolbranche introduceren.”
Fred Kramer
Lees ook: Rijlessen in de elektrische Nissan Leaf: duurzaam rijbewijs.
Mooi man!
Goed initiatief en je bent er vroeg bij.
Ik geef geen automaat les anders wist ik het wel.
Het is nog steeds wachten op de eerste hybride of elektrische schakel auto.
Succes ermee.
Ik rijd per dag zo’n 300 km. Voor mij geen optie. Of de actieradius werkelijk 170 km is moet nog blijken. Ik heb ergens gelezen dat 100 km net haalbaar is. Verder een goed iniatief.
Hallo Gert-Jan, ik heb een Toyota Auris Hybride en heb hiervoor al dusdanig wat leerlingen, dat ik het al niet meer zou redden om 170 km te kunnen rijden.
Ik had eerst een Opel Corsa automaat en dan nu deze Toyota, maar er is genoeg animo voor automaat rijles te kunnen geven.
Ik zit zo’n 20 uur per week in de automaat. Heerlijk.
Maar het is zeker oppassen voor ander verkeer, die horen jou niet aankomen. Jij moet idd geod op de mede weggebgrruikers letten, dat ze je zien aankomen.
Succes! Gerard.
@Y. van Ark
De hybride Schakel, die bestaat al
De Honda Civic IMA was tot 2005 handgeschakeld
@Michael
Weet ik wel maar was ook geen full-hybrid.
Een full-hybrid diesel met schakelbak dat is wat ik wil.