Bovag Rijscholen

Bovag-rijscholen hebben slagingspercentage van 53,2 %

Bovag Rijscholen hebben een gemiddeld slagingspercentage van 53,2% als het gaat om het eerste praktijkexamen in de categorie B (autorijbewijs). Dat meldt het Bovag-rapport ‘Rijscholen in cijfers 2011’. Het gemiddelde van alle 5.790 rijscholen in Nederland (ook part-time rijscholen) lag in dezelfde periode op 49,3% (4-2010 t/m 3-2011).

Ruim de helft van de Bovag-rijscholen heeft hierbij een slagingspercentage van boven de 50%. Zo’n 45% van de Bovag-rijscholen heeft minder dan 50%, zo blijkt uit de gegevens.

Grote rijscholen

Wel moet opgemerkt worden dat de cijfers van de grote rijscholen onvoldoende zwaar meewegen in het gemiddelde, zo meldt het rapport. Dat komt omdat de site www.rijschoolgegevens.nl alle grote rijscholen indeelt in de categorie >250 examens. Ongeveer 15% van de Bovag-leden valt in die categorie, tegenover 5 % van alle rijscholen.

Het gemiddelde slagingspercentage voor motorrijbewijzen ligt bij de Bovag-leden 3% hoger dan dat van alle rijscholen. Voor de overige categoriën is er nagenoeg geen verschil.

Actieve rijscholen

In 2010 waren er 882 actieve rijscholen bij Bovag aangesloten, wat overeenkomt met 15,2% van alle rijscholen in Nederland, zo meldt het rapport. Wel boekten de bij Bovag aangesloten rijscholen gezamenlijk een omzet van 425 miljoen euro; 42,5% van de totale omzet in de rijschoolbranche.

De overige 150 niet-actieve leden van Bovag Rijscholen hebben tijdens de onderzoeksperiode geen praktijkexamens afgenomen. “Dat zijn bijvoorbeeld zelfstandig rijinstructeurs die zich verhuren aan Bovag Rijscholen”, legt Gijs Bosman van Bovag uit. “Om te garanderen dat er aan alle Bovag-voorwaarden wordt voldaan, mogen onze leden alleen zzp-rijinstructeurs inhuren die ook Bovag-lid zijn.”

Lesvoertuigen

Ongeveer 43% van de bij Bovag aangesloten rijscholen heeft één lesvoertuig. 31% heeft 2-5 lesvoertuigen en bijna 26% heeft 6 of meer lesvoertuigen. Een gemiddelde Bovag-rijschool heeft daarmee 3 lesauto’s en 1 motorfiets. De categoriën A en E wordt door gemiddeld 31% respectievelijk 34% van de rijscholen lesgegeven.

Volkswagen is verreweg het populairste merk onder de Bovag-rijschoolhouders. Bijna een derde van de lesauto’s is een Volkswagen Golf (Plus) of een Volkswagen Polo. Het gemiddelde jaarkilometrage van een B-lesauto is 42.584 kilometer.

Rijscholen in Cijfers

Rijscholen in Cijfers is opgesteld door Bovag-onderzoeker Wijtze Terpstra. Het driejaarlijks rapport is bedoeld om inzicht te krijgen in de ontwikkelingen in de rijschoolbranche. 

Bart Pals

Auteur: Bart Pals

45 reacties op “Bovag-rijscholen hebben slagingspercentage van 53,2 %”

daniel|17.11.11|11:24

Wij zijn een niet bovag rijschool en staan altijd hoger dan 60% !

Wat wil dit artikel zeggen? Waarom word altijd Bovag in een pracht jack gestoken terwijl velen niet bovag scholen het zeer goed doen?

En deze zijn vaak alleen geen lid omdat ze de waanzinnige premies voor lidmaatschap niet neer kunnen tellen. Geld , daar draaiut Bovag alleen maar om!

Gerard|17.11.11|11:28

Volgens mij wil dit artikel juist zeggen dat BOVAG rijscholen vrijwel hetzelfde zijn als alle andere professionele rijscholen. Want bijna de helft van de rijscholen met het BOVAG label zit zelfs onder de 50%, zo valt te lezen.

Peter|17.11.11|12:23

Ik ben Bovag lid met een slagingspercentage van 65-70. Ongeveer 60 examens per jaar. Aangezien het gemiddeld slagingspercentage van Bovag rijscholen beduidend lager is zijn er Bovag rijscholen die duidelijk ondergemiddeld scoren. In mijn omgeving ken ik helaas hier ook voorbeelden van. Toch heeft Bovag niet het lef deze rijscholen de wacht aan te zeggen. Blijkbaar is het belangrijker dat de contributie binnenkomt dan dat de kwaliteit gehandhaafd wordt.

Frank2|17.11.11|12:27

53% ?!? HAHAHAHAHAHA Ga je schamen bovagleden, daar wil je toch voor je verdriet niet bij horen? Nota bene tegen betaling! Bedankt voor dit artikel, dit ga ik printen en overhandigen aan potentiële kandidaten. Slechtere marketing voor bovag door bovag kan bijna niet. Tenzij de ANWB (ANH) nog genoemd kan worden met 29%. Moesten dit soort rijscholen in Duitsland niet gewoon opgedoekt worden? Wat een blamage voor de bovag. Slagingspercentage onder de 50% voor de helft van de leden!

Vincent|17.11.11|12:47

Peter, waarom ben je dan nog lid? Om de Bovag te sponsoren?? Verlaag je jezelf hier dan niet door?! Je hebt het “label” niet nodig!

Gerrie|17.11.11|13:05

Er zijn rijscholen die met bovag op de auto rond te rijden om mensen het gevoel te geven dat ze goed zijn
Maar zelf weten dat ze dat niet zijn en door bovag op de auto te zetten hopen om aan leerlingen te komen.
Ben sinds 1974 rijschoolhouder en nooit lid van de bovag geworden

Wim|17.11.11|13:58

Ik ben Bovaglid geweest, maar ik heb mijn lidmaatschap beeindigd toen de Bovag met het prachtige idee kwam om de Bovagsterren in te stellen.
Een ster twee sterren drie sterren.
Mijn gedachte was altijd dat bovag voor 1 kwalitijd stond. ( Niet dus.)
Met mijn geslaagden percentage 85-90 % in een keer geslaagd, zou ik het Bovag percentage aardig omhoog helpen.
En hiervoor bedank ik hartelijk.

instructeur|17.11.11|14:01

tja, ik zal het nog maar eens zeggen… STOP BOVAG STOP! Bovag is nu eenmaal geen kwaliteitslabel en over het belangenbehartigen trek ik ook ernstig mijn twijfels. Ik heb inmiddels al wat jaartjes een rijschool, nooit lid geweest van de BOVAG en wel een slagingspercentage van 65% of hoger. Onder de BOVAG rijscholen zitten ook wel goede hoor daar gaat het niet om maar ik snap niet waarom zij lid zijn of dit op hun auto of pand plaatsen het zegt de consument namelijk helemaal niks.

Peter|17.11.11|14:02

Sorry Vincent. Ik blijf nog even lid. Ik vind het bordje aan de muur wel mooi staan. De informatievoorziening van Bovag wat betreft ontwikkelingen in de branche is heel goed en het levert wat licht financieel voordeel op. Als branchevertegenwoordiger en als kwaliteitsinstituut wat betreft rijscholen heb ik Bovag heel wat minder hoog zitten.

wannes|17.11.11|15:02

Weer eens staat de bovag in het spot licht. Als je als rijschoolhouder niet binnen 3 jaar je slagingspercentage boven het kring gemiddelde hebt word je er uit gegooid. Hoe is dit dan mogelijk dat de bovag leden in zijn totaal dan niet eens aan dat gemiddelde komen?
Hiernaast is het zonden van je geld en je krijgt er niets voor terug. (vervolg)

wannes|17.11.11|15:02

Alleen maar eisen en voorwaardes waar jij, als rijschool houder je aan moet houden en je moet er nog dik voor betalen ook. Dat alles voor de consument… sorry maar de bovag slaat in mijn ogen de plan helemaal mis. en blundert steeds vaker.

Niet Slim|17.11.11|16:49

Ik ga lid worden van de BOVAG, dan gaat mijn slagingspercentage omhoog.
Wat een drama organisatie, eerst het convenant, garantie regelingen die leerlingen op moeten leveren maar niks opleveren. Aanbiedingen van veiligheidsschoenen, lidmaatschapsgeld gerelateerd aan aantal examens. Slagingspercentages die niets zeggen en een Naam die de gemiddelde 17, 18 en 19 jarige een wazige blik bezorgen en een gemompel van: wat is dat, kan ik het downloaden?

johan|17.11.11|16:56

laat de bovag wat het is
laten we ons beter organiseren als eenmans bedrijfen,
mischien word er dan ook naar ons geluisterd
wij zijn toch in de meerderheid maar ons er bij betrekken ho maar

Niet Slim|17.11.11|17:04

Trouwens Wim……Die sterren kan je bij de BOVAG kopen voor 350 euro.

Hans|17.11.11|18:48

BOVAG klinkt mensen bekent in de oren,net als ANWB dus altijd goed om in of bij je naam te vermelden. Zegt dus niets over kwaliteit misschien wel over garantie’s

John|17.11.11|19:16

Het is maar goed dat er bovag rijscholen zijn die een hoog slagingspercentage hebben,
anders hadden ze nooit een slagingspercentage kunnen halen van 52.3 procent.
Ik ken rijschoolhouders die een slagingspercentage hebben van 25 procent en toch bovag lid zijn.
In hun advertentie gaan ze er prat op dat ze Bovag lid zijn en de mensen maar laten denken dat ze met een goede autorijschool te maken hebben, schande !!!!!
Je hoeft echt geen bovag lid te zijn om een hoog slagingspercentage te hebben.

Rob Bakker|17.11.11|19:29

Ik als trotse NIET BOVAG rijschool heb een slagingspercentage van bijna 90 % !!!!!!
Ik durf te beweren dat ik een betere kwaliteit lever als de gemiddelde Bovag rijschool.
Wat een goedkope ordinaire manier om zieltjes te winnen voor al die dames en heren in dat dure kantoor in Bunnik.
Ga wat doen voor de rijscholen die bij jullie aangesloten zijn voor hun absurde dure bijdrage !!
Ik ben zelf een ex-lid en heb nimmer enig voordeel daarvan ondervonden voor dat dure gele muurplaatje.

John|17.11.11|19:34

17.11.11 | 15:02 | wannes

Weer eens staat de bovag in het spot licht. Als je als rijschoolhouder niet binnen 3 jaar je slagingspercentage boven het kring gemiddelde hebt word je er uit gegooid. Hoe is dit dan mogelijk dat de bovag leden in zijn totaal dan niet eens aan dat gemiddelde komen?

Heel simpel Wannes, hetgeen jij stelt is niet waar. Er wordt geen enkel Bovag lid vanwege slagingspercentages geroyeerd. Het gemiddelde percentage moet over meerdere jaren 25 % zijn.

cobus|18.11.11|22:48

Zelf had ik als kleine rijschool ook het voornemen om lid te worden van de bovag rijscholen,vond het lidmaatschap toch wel aan de hoge kant voor een kleine rijschool, tijdens een gesprek met 1 van onze examinatoren in onze kring zei deze joh doe het niet het kost alleen maar geld en je krijgt er niets voor terug.
ben blij dat ik geluisterd heb naar deze wijze woorden mijn slagings persentage ligt gelukkig een stuk hoger dan van de bovagrijscholen (dan maar geen geen bordje aan de muur)

G.Klein|19.11.11|11:33

Sharon Dijksma ( PvdA ) vind de opleiding rijinstructeur te gemakkelijk
waardoor er teveel beunhazen werkzaam zijn
ze mogen maar onbeperkt herkansen en hoeven maar 70% van de theorievragen
goed te beantwoorden,

ze stelt komende week kamervragen aan Melanie Schultz Ghegheghe…,

http://www.spitsnieuws.nl/archives/binnenland/2011/11/opleiding-rijleraar-te-makkelijk

John|19.11.11|22:46

Ik heb het stukje van Dijksma in zijn geheel gelezen. Ze doet voorkomen alsof het instructeurs examen identiek is aan het CBR theorie examen. Daarnaast kent iemand hier 1 examen waarbij men pas geslaagd is bij 100% score? (want dat stelt zij voor) Of kent u 1 examen waarvoor de uitslag “” gezakt”” is als men 70 % scoort? Ze doet overigens nog een pikante uitspraak n.l. >>

John|19.11.11|22:49

>>“” Ze hebben destijds vooral de praktijklessen aangepakt. Maar die lessen zijn zo vaag dat er niet goed op getoetst kan worden” Een simpele oplossing is het aanscherpen van de theorietest””

Mag ik u er op wijzen dat die aangepakte “” praktijklessen”” gelijk staan aan de praktijkbegeleiding waarbij een instructeur binnen 7 dagen zijn/haar baan/bedrijf kan verliezen? Dus men verliest dit op grond van “” lessen die zo vaag zijn dat er niet goed getoetst kan worden”” >>

John|19.11.11|22:50

>> Daarnaast zal aanscherping van de examens niet gedaan gaan worden voor 2014. De Minister heeft al aangegeven de nieuwe WRM niet te evalueren voor 2014.

John|19.11.11|22:52

Ik bedoel overigens in het eerste stukje : “” kent u 1 SCHOOL examen waarvoor de uitslag “” gezakt”” is als men 70 % scoort?

Het volledige artikel is te lezen in de papieren versie van de Telegraaf van vandaag.

G.Klein|19.11.11|22:56

Misschien de PvdA eens een paar mailtjes sturen*

*( niet dat dat zal helpen )

we moeten wel het publiek beter voorlichten desnoods via NUJIJ Facebook twitter e.d.

b.t.w. ik denk dat de BOVAG weer eens in de picture wil staan en nu in Dijksma
een gewillig oor heeft gevonden, die lui weten toch niet waar ze het over hebben
“rij-leraren” kom op zeg welke deskundige gebruikt er nu de term rijleraren

van haaren|20.11.11|09:08

BOVAG IS DAT IETS WAT MET GARAGE HEEFT TE MAKEN, EERST EEN STEEK SLEUTEL IN HET LOGO NU EEN SOORT RINGSLEUTEL( lijkt een beetje op een stuur) EN DAN DE A.N.W.B. OOK ZAKKEN VULLERS (weetje nog waar de afkorting van is) Algemene-Nederlandse-Wielrijders-Bond , kost je heel veel geld per jaar kan je beter uit geven aan een etentje met je gezin dan zien je nog een keer.A.N.W.B een bedrijf dat zijn eigen vlees inkoop en keurt .oja wat is het slagingspercentage van de A.N.W.B. gr Rien.

Rob Bakker|20.11.11|12:01

Ja beste collega,s , de afgelopen dagen hebben wij kunnen lezen hoe de reacties zijn op het Bovag topic v.w.b. slagingspercentage etc…
In het kort is mijn mening heel simpel: Bovag en Anwb maken ( mis ) gebruik van het vertrouwen dat de gemiddelde consument heeft in beide organisaties.
Echter wat rij-instructie betreft is dit misplaatst , deze aangesloten rijscholen kunnen dat helemaal niet waarmaken v.w.b kwaliteit , de uitzondering daargelaten.
vervolg hieronder:

Rob Bakker|20.11.11|12:07

Dan vervolgens gaat een kamerlid ( Dijksma ) dingen roepen , waar zij m.i helemaal niet van deze tijd is omtrent aanscherping eisen rijleraar of wat voor kreet zij ook moge uiten als volksvertegenwoordiger.
Mijn mening: laat haar roepen en straf haar af met de komende verkiezingen door de PvdA
een aantal zetels te bezorgen die gelijk staat met de Partij voor de dieren. ( 2 )
Ik hoor graag jullie meningen geachte collega,s.

Frank2|20.11.11|13:23

Hmmm wat Dijksma zegt kan misschien ons ook nog wel iets opleveren. Tenslotte, als we rijl-LERAAR zijn, vallen we ook onder een CAO, toch…?

G.Klein|20.11.11|15:13

@frank2

wat is het voordeel van onder het leraren CAO te vallen ?

mogen we dan op ons 45e met pensioen tegen 100% van het laatste loon ?

Frank2|20.11.11|23:18

Nee, dan vallen we onder het lage tarief van de btw natuurlijk…. En leraren gaan op hun 45e niet pensioen. Dat is een misvatting. Dan zijn ze overspannen en hoeven ze niet meer te werken, dat is iets heel anders. Daarmee wil ik maar zeggen dat het werk van de instructeur er heus niet makkelijker op wordt. Schoolleraren worden al jaren overspannen van de jeugd. Daar helpt echt geen cursus aan – zelfs niet van de bovag (echt waar!)

John|21.11.11|00:40

20.11.11 | 13:23 | Frank2

Hmmm wat Dijksma zegt kan misschien ons ook nog wel iets opleveren. Tenslotte, als we rijl-LERAAR zijn, vallen we ook onder een CAO, toch…?

Buiten dat Frank2, als we inderdaad rijleraar zijn vallen we onder het onderwijs. Ik hoef hier niet uit te leggen wat dat wil zeggen voor het BTW tarief denk ik.

Guido|21.11.11|09:29

Vanaf 1 januari stopt mijn lidmaatschap. Leerlingen weten echt niet waar BOVAG voor staat. Ik inmiddels wel : sanctie begeleiding, arrogantie, geld vangen, successen breed uitmeten in de media, onnozele (dure) promotieacties voor slechts een enkele Bovag- rijschool lucratief, 4 handen op één buik met CBR. Ik ben in al die jaren niet één enkele keer gecontroleerd op kwaliteit, slagingspercentage, administratie enz. Een stikkere op je auto beinvloed de examinator misschien. Partner in business.

Rob Bakker|22.11.11|13:29

Beste collega,s ,

Ik kan mij niet aan de indruk ontrekken dat Sharon Dijksma kennelijk wat frustraties heeft over haar vroegere rij-les ervaringen ? met mischien een slechte rijleraar of negatieve ervaring met een examinator ?
Kunnen wij haar niet een paar gratis rijlesjes aanbieden om haar ervaringen wat positiever te laten worden ?
Misschien een klusje voor de BOVAG met hun hoge slagingspercentage,s ?
Ik wil best dat verzoek in Bunnik wel neerleggen , alleen probleem , ik ben geen lid ?

monique|22.11.11|14:01

Bij Bovag rijscholen gaat wel meer over de schreef, denk maar aan de Groupon aanbiedingen
van bv 10 autorijlessen, examen incl EV en huur auto.
Groupon is de enige die wint, je denkt leuk zoveel aanmeldingen, maar het komt er op neer dat als je bv 50 x zo’n pakket verkoopt, je 500 uur les moet geven wat 0,0 opleverd, wat zeg ik zelfs op toe moet leggen, denk maar aan de EV en kale prijs van een examen.
Hoezo branche ten gronde richten, hebben we dit niet in de jaren 80 meegemaakt?

Jan|28.11.11|07:40

BOVAG is er alleen voor zichzelf en de grote rijscholen en niets meer.
EEN ZICHZELF RESPECTERENDE RIJSCHOOL ZAL NOOIT BOVAG LID WILLEN ZIJN!!!!
In het verleden ben ik een periode lid geweest.
NOOIT controle gehad.
Wel hoge percentages van 80-85% eerste keer geslaagden.
Maar na bedenkelijke acties van de bovag waaruit bleek dat de contributie van een grote rijschool/opleidingsinstituut belangrijker waren dan het toepassen van de regels heb ik bedankt.
Het stonk gewoon!!!!

Jan|03.12.11|08:04

Slechts 2,9% hoger slagingspercentage dan de niet BOVAG rijscholen!
Dat is subtantieel en het vermelden niet waard.
Maar zo is de BOVAG gewoon roepen en inhoudelijk niets zeggen.
Een goede rijschool zou minstends 20% boven het landelijk/kring gemiddelde moeten scooren.
Dus conclusie de meeste BOVAG rijscholen zitten onder het landelijk/kring gemiddelde.
Als je dat nu zo’n goede reclame noemt, zegt dat meer over de BOVAG dan ze zelf willen zeggen.

Vincent|03.12.11|20:39

Maar leerlingen moeten wel dik betalen voor het ”prestige” label he! Had ik maar zo’n label opgezet, hoefde ik niet meer te werken! Nu kun je alleen nog geld verdienen op de beurs omdat er nog een dikke inflatie aankomt.

Wim|07.12.11|09:51

Beste collega’s
Laten wij het ook eens over de ANWB rijschool hebben.
Je moest eens weten hoe ze daar op de opendagen over hun collega’s praten.
Ik heb er geen goed woord voor over hoe ze daar leerlingen naar binnen trekken.

Rob Bakker|07.12.11|11:46

Het meest verwerpelijke aan deze ANWB rijscholen is dat ze ” MISBRUIK ” maken van het misplaatste vertrouwen wat deze consumenten-organisatie nog heeft bij het publiek.
Mijn stelling is: DeANWB kan als rijschoolorganisatie geen ” TOPKWALITEIT ” leveren.
Deze stelling wordt door hun zelf onderbouwd door hun erbarmelijke slagingspercentages !!

Graag jullie mening beste colega.s.

Bertus Braafjes|07.12.11|12:42

ANWB? Breek me de bek niet open Rob…. Al jaren een slagingspercentage van 30-35%, schrikbarend duur en slechte service. Nog maar te zwijgen over die simulator onzin. MAAR : laat het alsjeblieft slecht blijven, je moet er niet aan denken dat zij ineens 80% gaan scoren en ook voor 40 euro gaan rijden… Dan kan de rest wel opdoeken. Aan marketing doen zij niks en zitten toch altijd vol! Dus mensen : wees maar blij met de wanprestaties van de anwb, dat is beter voor ons!

Rob Bakker|07.12.11|18:51

Beste Bertus ,

Dat de ANWB 80 % geslaagden zouden kunnen halen , daar gelooft toch niemand in ?
Het ontbreekt hun ten ene male aan ” Vakkenis ” en vooral Inzet omdat je voor je zelf werkt .
Deze laatste ( inzet ) kun je veel moeilijker van een in loondienst zijnde instructeur verwachten
die aan het einde van de maand toch wel zijn salaris krijgt.
Aan marketing doen zij wel degelijk , moeten zij wel , want mond tot mond reclame daar komt bij de ANWB geen leerling op af.

Jan|07.12.11|23:03

Ik heb eens gesolliciteerd in Amsterdam bij de ANWB, ik kon zo beginnen een contract werd gelijk onder de neus geschoven. Op de vraag of ze mijn instructeursbewijs niet moesten zien, werd ontkennend geantwoord, dat geloofden ze wel. Zeer amateuristisch. Ik ken verschillende zelfstandige instructeurs die voor de ANWB zijn gaan werken omdat hun eigen rijschool helemaal flopte vanwege de slechte resultaten zo’n 25% geslaagden 1e keer. Deze man rijdt nu met een ANWB auto.

Jan|07.12.11|23:05

Dus ANWB en BOVAG stellen niets voor en drijven alleen op de bekende naam die ze hebben, maar is absoluut geen garantie voor kwaliteit.
Alhoewel ze dat wel pretenderen.

Ronald|08.12.11|23:14

Jan@,

BOVAG dat stelt ook niets voor, volgens mij kan iedereen lid van worden.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Bovag-rijscholen hebben slagingspercentage van 53,2 % | RijschoolPro
Bovag Rijscholen

Bovag-rijscholen hebben slagingspercentage van 53,2 %

Bovag Rijscholen hebben een gemiddeld slagingspercentage van 53,2% als het gaat om het eerste praktijkexamen in de categorie B (autorijbewijs). Dat meldt het Bovag-rapport ‘Rijscholen in cijfers 2011’. Het gemiddelde van alle 5.790 rijscholen in Nederland (ook part-time rijscholen) lag in dezelfde periode op 49,3% (4-2010 t/m 3-2011).

Ruim de helft van de Bovag-rijscholen heeft hierbij een slagingspercentage van boven de 50%. Zo’n 45% van de Bovag-rijscholen heeft minder dan 50%, zo blijkt uit de gegevens.

Grote rijscholen

Wel moet opgemerkt worden dat de cijfers van de grote rijscholen onvoldoende zwaar meewegen in het gemiddelde, zo meldt het rapport. Dat komt omdat de site www.rijschoolgegevens.nl alle grote rijscholen indeelt in de categorie >250 examens. Ongeveer 15% van de Bovag-leden valt in die categorie, tegenover 5 % van alle rijscholen.

Het gemiddelde slagingspercentage voor motorrijbewijzen ligt bij de Bovag-leden 3% hoger dan dat van alle rijscholen. Voor de overige categoriën is er nagenoeg geen verschil.

Actieve rijscholen

In 2010 waren er 882 actieve rijscholen bij Bovag aangesloten, wat overeenkomt met 15,2% van alle rijscholen in Nederland, zo meldt het rapport. Wel boekten de bij Bovag aangesloten rijscholen gezamenlijk een omzet van 425 miljoen euro; 42,5% van de totale omzet in de rijschoolbranche.

De overige 150 niet-actieve leden van Bovag Rijscholen hebben tijdens de onderzoeksperiode geen praktijkexamens afgenomen. “Dat zijn bijvoorbeeld zelfstandig rijinstructeurs die zich verhuren aan Bovag Rijscholen”, legt Gijs Bosman van Bovag uit. “Om te garanderen dat er aan alle Bovag-voorwaarden wordt voldaan, mogen onze leden alleen zzp-rijinstructeurs inhuren die ook Bovag-lid zijn.”

Lesvoertuigen

Ongeveer 43% van de bij Bovag aangesloten rijscholen heeft één lesvoertuig. 31% heeft 2-5 lesvoertuigen en bijna 26% heeft 6 of meer lesvoertuigen. Een gemiddelde Bovag-rijschool heeft daarmee 3 lesauto’s en 1 motorfiets. De categoriën A en E wordt door gemiddeld 31% respectievelijk 34% van de rijscholen lesgegeven.

Volkswagen is verreweg het populairste merk onder de Bovag-rijschoolhouders. Bijna een derde van de lesauto’s is een Volkswagen Golf (Plus) of een Volkswagen Polo. Het gemiddelde jaarkilometrage van een B-lesauto is 42.584 kilometer.

Rijscholen in Cijfers

Rijscholen in Cijfers is opgesteld door Bovag-onderzoeker Wijtze Terpstra. Het driejaarlijks rapport is bedoeld om inzicht te krijgen in de ontwikkelingen in de rijschoolbranche. 

Bart Pals

Auteur: Bart Pals

45 reacties op “Bovag-rijscholen hebben slagingspercentage van 53,2 %”

daniel|17.11.11|11:24

Wij zijn een niet bovag rijschool en staan altijd hoger dan 60% !

Wat wil dit artikel zeggen? Waarom word altijd Bovag in een pracht jack gestoken terwijl velen niet bovag scholen het zeer goed doen?

En deze zijn vaak alleen geen lid omdat ze de waanzinnige premies voor lidmaatschap niet neer kunnen tellen. Geld , daar draaiut Bovag alleen maar om!

Gerard|17.11.11|11:28

Volgens mij wil dit artikel juist zeggen dat BOVAG rijscholen vrijwel hetzelfde zijn als alle andere professionele rijscholen. Want bijna de helft van de rijscholen met het BOVAG label zit zelfs onder de 50%, zo valt te lezen.

Peter|17.11.11|12:23

Ik ben Bovag lid met een slagingspercentage van 65-70. Ongeveer 60 examens per jaar. Aangezien het gemiddeld slagingspercentage van Bovag rijscholen beduidend lager is zijn er Bovag rijscholen die duidelijk ondergemiddeld scoren. In mijn omgeving ken ik helaas hier ook voorbeelden van. Toch heeft Bovag niet het lef deze rijscholen de wacht aan te zeggen. Blijkbaar is het belangrijker dat de contributie binnenkomt dan dat de kwaliteit gehandhaafd wordt.

Frank2|17.11.11|12:27

53% ?!? HAHAHAHAHAHA Ga je schamen bovagleden, daar wil je toch voor je verdriet niet bij horen? Nota bene tegen betaling! Bedankt voor dit artikel, dit ga ik printen en overhandigen aan potentiële kandidaten. Slechtere marketing voor bovag door bovag kan bijna niet. Tenzij de ANWB (ANH) nog genoemd kan worden met 29%. Moesten dit soort rijscholen in Duitsland niet gewoon opgedoekt worden? Wat een blamage voor de bovag. Slagingspercentage onder de 50% voor de helft van de leden!

Vincent|17.11.11|12:47

Peter, waarom ben je dan nog lid? Om de Bovag te sponsoren?? Verlaag je jezelf hier dan niet door?! Je hebt het “label” niet nodig!

Gerrie|17.11.11|13:05

Er zijn rijscholen die met bovag op de auto rond te rijden om mensen het gevoel te geven dat ze goed zijn
Maar zelf weten dat ze dat niet zijn en door bovag op de auto te zetten hopen om aan leerlingen te komen.
Ben sinds 1974 rijschoolhouder en nooit lid van de bovag geworden

Wim|17.11.11|13:58

Ik ben Bovaglid geweest, maar ik heb mijn lidmaatschap beeindigd toen de Bovag met het prachtige idee kwam om de Bovagsterren in te stellen.
Een ster twee sterren drie sterren.
Mijn gedachte was altijd dat bovag voor 1 kwalitijd stond. ( Niet dus.)
Met mijn geslaagden percentage 85-90 % in een keer geslaagd, zou ik het Bovag percentage aardig omhoog helpen.
En hiervoor bedank ik hartelijk.

instructeur|17.11.11|14:01

tja, ik zal het nog maar eens zeggen… STOP BOVAG STOP! Bovag is nu eenmaal geen kwaliteitslabel en over het belangenbehartigen trek ik ook ernstig mijn twijfels. Ik heb inmiddels al wat jaartjes een rijschool, nooit lid geweest van de BOVAG en wel een slagingspercentage van 65% of hoger. Onder de BOVAG rijscholen zitten ook wel goede hoor daar gaat het niet om maar ik snap niet waarom zij lid zijn of dit op hun auto of pand plaatsen het zegt de consument namelijk helemaal niks.

Peter|17.11.11|14:02

Sorry Vincent. Ik blijf nog even lid. Ik vind het bordje aan de muur wel mooi staan. De informatievoorziening van Bovag wat betreft ontwikkelingen in de branche is heel goed en het levert wat licht financieel voordeel op. Als branchevertegenwoordiger en als kwaliteitsinstituut wat betreft rijscholen heb ik Bovag heel wat minder hoog zitten.

wannes|17.11.11|15:02

Weer eens staat de bovag in het spot licht. Als je als rijschoolhouder niet binnen 3 jaar je slagingspercentage boven het kring gemiddelde hebt word je er uit gegooid. Hoe is dit dan mogelijk dat de bovag leden in zijn totaal dan niet eens aan dat gemiddelde komen?
Hiernaast is het zonden van je geld en je krijgt er niets voor terug. (vervolg)

wannes|17.11.11|15:02

Alleen maar eisen en voorwaardes waar jij, als rijschool houder je aan moet houden en je moet er nog dik voor betalen ook. Dat alles voor de consument… sorry maar de bovag slaat in mijn ogen de plan helemaal mis. en blundert steeds vaker.

Niet Slim|17.11.11|16:49

Ik ga lid worden van de BOVAG, dan gaat mijn slagingspercentage omhoog.
Wat een drama organisatie, eerst het convenant, garantie regelingen die leerlingen op moeten leveren maar niks opleveren. Aanbiedingen van veiligheidsschoenen, lidmaatschapsgeld gerelateerd aan aantal examens. Slagingspercentages die niets zeggen en een Naam die de gemiddelde 17, 18 en 19 jarige een wazige blik bezorgen en een gemompel van: wat is dat, kan ik het downloaden?

johan|17.11.11|16:56

laat de bovag wat het is
laten we ons beter organiseren als eenmans bedrijfen,
mischien word er dan ook naar ons geluisterd
wij zijn toch in de meerderheid maar ons er bij betrekken ho maar

Niet Slim|17.11.11|17:04

Trouwens Wim……Die sterren kan je bij de BOVAG kopen voor 350 euro.

Hans|17.11.11|18:48

BOVAG klinkt mensen bekent in de oren,net als ANWB dus altijd goed om in of bij je naam te vermelden. Zegt dus niets over kwaliteit misschien wel over garantie’s

John|17.11.11|19:16

Het is maar goed dat er bovag rijscholen zijn die een hoog slagingspercentage hebben,
anders hadden ze nooit een slagingspercentage kunnen halen van 52.3 procent.
Ik ken rijschoolhouders die een slagingspercentage hebben van 25 procent en toch bovag lid zijn.
In hun advertentie gaan ze er prat op dat ze Bovag lid zijn en de mensen maar laten denken dat ze met een goede autorijschool te maken hebben, schande !!!!!
Je hoeft echt geen bovag lid te zijn om een hoog slagingspercentage te hebben.

Rob Bakker|17.11.11|19:29

Ik als trotse NIET BOVAG rijschool heb een slagingspercentage van bijna 90 % !!!!!!
Ik durf te beweren dat ik een betere kwaliteit lever als de gemiddelde Bovag rijschool.
Wat een goedkope ordinaire manier om zieltjes te winnen voor al die dames en heren in dat dure kantoor in Bunnik.
Ga wat doen voor de rijscholen die bij jullie aangesloten zijn voor hun absurde dure bijdrage !!
Ik ben zelf een ex-lid en heb nimmer enig voordeel daarvan ondervonden voor dat dure gele muurplaatje.

John|17.11.11|19:34

17.11.11 | 15:02 | wannes

Weer eens staat de bovag in het spot licht. Als je als rijschoolhouder niet binnen 3 jaar je slagingspercentage boven het kring gemiddelde hebt word je er uit gegooid. Hoe is dit dan mogelijk dat de bovag leden in zijn totaal dan niet eens aan dat gemiddelde komen?

Heel simpel Wannes, hetgeen jij stelt is niet waar. Er wordt geen enkel Bovag lid vanwege slagingspercentages geroyeerd. Het gemiddelde percentage moet over meerdere jaren 25 % zijn.

cobus|18.11.11|22:48

Zelf had ik als kleine rijschool ook het voornemen om lid te worden van de bovag rijscholen,vond het lidmaatschap toch wel aan de hoge kant voor een kleine rijschool, tijdens een gesprek met 1 van onze examinatoren in onze kring zei deze joh doe het niet het kost alleen maar geld en je krijgt er niets voor terug.
ben blij dat ik geluisterd heb naar deze wijze woorden mijn slagings persentage ligt gelukkig een stuk hoger dan van de bovagrijscholen (dan maar geen geen bordje aan de muur)

G.Klein|19.11.11|11:33

Sharon Dijksma ( PvdA ) vind de opleiding rijinstructeur te gemakkelijk
waardoor er teveel beunhazen werkzaam zijn
ze mogen maar onbeperkt herkansen en hoeven maar 70% van de theorievragen
goed te beantwoorden,

ze stelt komende week kamervragen aan Melanie Schultz Ghegheghe…,

http://www.spitsnieuws.nl/archives/binnenland/2011/11/opleiding-rijleraar-te-makkelijk

John|19.11.11|22:46

Ik heb het stukje van Dijksma in zijn geheel gelezen. Ze doet voorkomen alsof het instructeurs examen identiek is aan het CBR theorie examen. Daarnaast kent iemand hier 1 examen waarbij men pas geslaagd is bij 100% score? (want dat stelt zij voor) Of kent u 1 examen waarvoor de uitslag “” gezakt”” is als men 70 % scoort? Ze doet overigens nog een pikante uitspraak n.l. >>

John|19.11.11|22:49

>>“” Ze hebben destijds vooral de praktijklessen aangepakt. Maar die lessen zijn zo vaag dat er niet goed op getoetst kan worden” Een simpele oplossing is het aanscherpen van de theorietest””

Mag ik u er op wijzen dat die aangepakte “” praktijklessen”” gelijk staan aan de praktijkbegeleiding waarbij een instructeur binnen 7 dagen zijn/haar baan/bedrijf kan verliezen? Dus men verliest dit op grond van “” lessen die zo vaag zijn dat er niet goed getoetst kan worden”” >>

John|19.11.11|22:50

>> Daarnaast zal aanscherping van de examens niet gedaan gaan worden voor 2014. De Minister heeft al aangegeven de nieuwe WRM niet te evalueren voor 2014.

John|19.11.11|22:52

Ik bedoel overigens in het eerste stukje : “” kent u 1 SCHOOL examen waarvoor de uitslag “” gezakt”” is als men 70 % scoort?

Het volledige artikel is te lezen in de papieren versie van de Telegraaf van vandaag.

G.Klein|19.11.11|22:56

Misschien de PvdA eens een paar mailtjes sturen*

*( niet dat dat zal helpen )

we moeten wel het publiek beter voorlichten desnoods via NUJIJ Facebook twitter e.d.

b.t.w. ik denk dat de BOVAG weer eens in de picture wil staan en nu in Dijksma
een gewillig oor heeft gevonden, die lui weten toch niet waar ze het over hebben
“rij-leraren” kom op zeg welke deskundige gebruikt er nu de term rijleraren

van haaren|20.11.11|09:08

BOVAG IS DAT IETS WAT MET GARAGE HEEFT TE MAKEN, EERST EEN STEEK SLEUTEL IN HET LOGO NU EEN SOORT RINGSLEUTEL( lijkt een beetje op een stuur) EN DAN DE A.N.W.B. OOK ZAKKEN VULLERS (weetje nog waar de afkorting van is) Algemene-Nederlandse-Wielrijders-Bond , kost je heel veel geld per jaar kan je beter uit geven aan een etentje met je gezin dan zien je nog een keer.A.N.W.B een bedrijf dat zijn eigen vlees inkoop en keurt .oja wat is het slagingspercentage van de A.N.W.B. gr Rien.

Rob Bakker|20.11.11|12:01

Ja beste collega,s , de afgelopen dagen hebben wij kunnen lezen hoe de reacties zijn op het Bovag topic v.w.b. slagingspercentage etc…
In het kort is mijn mening heel simpel: Bovag en Anwb maken ( mis ) gebruik van het vertrouwen dat de gemiddelde consument heeft in beide organisaties.
Echter wat rij-instructie betreft is dit misplaatst , deze aangesloten rijscholen kunnen dat helemaal niet waarmaken v.w.b kwaliteit , de uitzondering daargelaten.
vervolg hieronder:

Rob Bakker|20.11.11|12:07

Dan vervolgens gaat een kamerlid ( Dijksma ) dingen roepen , waar zij m.i helemaal niet van deze tijd is omtrent aanscherping eisen rijleraar of wat voor kreet zij ook moge uiten als volksvertegenwoordiger.
Mijn mening: laat haar roepen en straf haar af met de komende verkiezingen door de PvdA
een aantal zetels te bezorgen die gelijk staat met de Partij voor de dieren. ( 2 )
Ik hoor graag jullie meningen geachte collega,s.

Frank2|20.11.11|13:23

Hmmm wat Dijksma zegt kan misschien ons ook nog wel iets opleveren. Tenslotte, als we rijl-LERAAR zijn, vallen we ook onder een CAO, toch…?

G.Klein|20.11.11|15:13

@frank2

wat is het voordeel van onder het leraren CAO te vallen ?

mogen we dan op ons 45e met pensioen tegen 100% van het laatste loon ?

Frank2|20.11.11|23:18

Nee, dan vallen we onder het lage tarief van de btw natuurlijk…. En leraren gaan op hun 45e niet pensioen. Dat is een misvatting. Dan zijn ze overspannen en hoeven ze niet meer te werken, dat is iets heel anders. Daarmee wil ik maar zeggen dat het werk van de instructeur er heus niet makkelijker op wordt. Schoolleraren worden al jaren overspannen van de jeugd. Daar helpt echt geen cursus aan – zelfs niet van de bovag (echt waar!)

John|21.11.11|00:40

20.11.11 | 13:23 | Frank2

Hmmm wat Dijksma zegt kan misschien ons ook nog wel iets opleveren. Tenslotte, als we rijl-LERAAR zijn, vallen we ook onder een CAO, toch…?

Buiten dat Frank2, als we inderdaad rijleraar zijn vallen we onder het onderwijs. Ik hoef hier niet uit te leggen wat dat wil zeggen voor het BTW tarief denk ik.

Guido|21.11.11|09:29

Vanaf 1 januari stopt mijn lidmaatschap. Leerlingen weten echt niet waar BOVAG voor staat. Ik inmiddels wel : sanctie begeleiding, arrogantie, geld vangen, successen breed uitmeten in de media, onnozele (dure) promotieacties voor slechts een enkele Bovag- rijschool lucratief, 4 handen op één buik met CBR. Ik ben in al die jaren niet één enkele keer gecontroleerd op kwaliteit, slagingspercentage, administratie enz. Een stikkere op je auto beinvloed de examinator misschien. Partner in business.

Rob Bakker|22.11.11|13:29

Beste collega,s ,

Ik kan mij niet aan de indruk ontrekken dat Sharon Dijksma kennelijk wat frustraties heeft over haar vroegere rij-les ervaringen ? met mischien een slechte rijleraar of negatieve ervaring met een examinator ?
Kunnen wij haar niet een paar gratis rijlesjes aanbieden om haar ervaringen wat positiever te laten worden ?
Misschien een klusje voor de BOVAG met hun hoge slagingspercentage,s ?
Ik wil best dat verzoek in Bunnik wel neerleggen , alleen probleem , ik ben geen lid ?

monique|22.11.11|14:01

Bij Bovag rijscholen gaat wel meer over de schreef, denk maar aan de Groupon aanbiedingen
van bv 10 autorijlessen, examen incl EV en huur auto.
Groupon is de enige die wint, je denkt leuk zoveel aanmeldingen, maar het komt er op neer dat als je bv 50 x zo’n pakket verkoopt, je 500 uur les moet geven wat 0,0 opleverd, wat zeg ik zelfs op toe moet leggen, denk maar aan de EV en kale prijs van een examen.
Hoezo branche ten gronde richten, hebben we dit niet in de jaren 80 meegemaakt?

Jan|28.11.11|07:40

BOVAG is er alleen voor zichzelf en de grote rijscholen en niets meer.
EEN ZICHZELF RESPECTERENDE RIJSCHOOL ZAL NOOIT BOVAG LID WILLEN ZIJN!!!!
In het verleden ben ik een periode lid geweest.
NOOIT controle gehad.
Wel hoge percentages van 80-85% eerste keer geslaagden.
Maar na bedenkelijke acties van de bovag waaruit bleek dat de contributie van een grote rijschool/opleidingsinstituut belangrijker waren dan het toepassen van de regels heb ik bedankt.
Het stonk gewoon!!!!

Jan|03.12.11|08:04

Slechts 2,9% hoger slagingspercentage dan de niet BOVAG rijscholen!
Dat is subtantieel en het vermelden niet waard.
Maar zo is de BOVAG gewoon roepen en inhoudelijk niets zeggen.
Een goede rijschool zou minstends 20% boven het landelijk/kring gemiddelde moeten scooren.
Dus conclusie de meeste BOVAG rijscholen zitten onder het landelijk/kring gemiddelde.
Als je dat nu zo’n goede reclame noemt, zegt dat meer over de BOVAG dan ze zelf willen zeggen.

Vincent|03.12.11|20:39

Maar leerlingen moeten wel dik betalen voor het ”prestige” label he! Had ik maar zo’n label opgezet, hoefde ik niet meer te werken! Nu kun je alleen nog geld verdienen op de beurs omdat er nog een dikke inflatie aankomt.

Wim|07.12.11|09:51

Beste collega’s
Laten wij het ook eens over de ANWB rijschool hebben.
Je moest eens weten hoe ze daar op de opendagen over hun collega’s praten.
Ik heb er geen goed woord voor over hoe ze daar leerlingen naar binnen trekken.

Rob Bakker|07.12.11|11:46

Het meest verwerpelijke aan deze ANWB rijscholen is dat ze ” MISBRUIK ” maken van het misplaatste vertrouwen wat deze consumenten-organisatie nog heeft bij het publiek.
Mijn stelling is: DeANWB kan als rijschoolorganisatie geen ” TOPKWALITEIT ” leveren.
Deze stelling wordt door hun zelf onderbouwd door hun erbarmelijke slagingspercentages !!

Graag jullie mening beste colega.s.

Bertus Braafjes|07.12.11|12:42

ANWB? Breek me de bek niet open Rob…. Al jaren een slagingspercentage van 30-35%, schrikbarend duur en slechte service. Nog maar te zwijgen over die simulator onzin. MAAR : laat het alsjeblieft slecht blijven, je moet er niet aan denken dat zij ineens 80% gaan scoren en ook voor 40 euro gaan rijden… Dan kan de rest wel opdoeken. Aan marketing doen zij niks en zitten toch altijd vol! Dus mensen : wees maar blij met de wanprestaties van de anwb, dat is beter voor ons!

Rob Bakker|07.12.11|18:51

Beste Bertus ,

Dat de ANWB 80 % geslaagden zouden kunnen halen , daar gelooft toch niemand in ?
Het ontbreekt hun ten ene male aan ” Vakkenis ” en vooral Inzet omdat je voor je zelf werkt .
Deze laatste ( inzet ) kun je veel moeilijker van een in loondienst zijnde instructeur verwachten
die aan het einde van de maand toch wel zijn salaris krijgt.
Aan marketing doen zij wel degelijk , moeten zij wel , want mond tot mond reclame daar komt bij de ANWB geen leerling op af.

Jan|07.12.11|23:03

Ik heb eens gesolliciteerd in Amsterdam bij de ANWB, ik kon zo beginnen een contract werd gelijk onder de neus geschoven. Op de vraag of ze mijn instructeursbewijs niet moesten zien, werd ontkennend geantwoord, dat geloofden ze wel. Zeer amateuristisch. Ik ken verschillende zelfstandige instructeurs die voor de ANWB zijn gaan werken omdat hun eigen rijschool helemaal flopte vanwege de slechte resultaten zo’n 25% geslaagden 1e keer. Deze man rijdt nu met een ANWB auto.

Jan|07.12.11|23:05

Dus ANWB en BOVAG stellen niets voor en drijven alleen op de bekende naam die ze hebben, maar is absoluut geen garantie voor kwaliteit.
Alhoewel ze dat wel pretenderen.

Ronald|08.12.11|23:14

Jan@,

BOVAG dat stelt ook niets voor, volgens mij kan iedereen lid van worden.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.