UWV, banenmarkt

Lege opleidingspot UWV niet genoeg voor rijschoolbranche

Dat de potjes van UWV om werklozen tot rijinstructeur op te leiden per 1 januari leeg zijn, is nog niet voldoende om de gesubsidieerde instroom van rijschoolhouders te beperken. De rijschoolbranche en vakbond CNV pleiten ervoor dat ook de Startersregeling en opleidingsbudgetten bij gemeenten stoppen.

Doordat de laatste jaren veel werklozen met subsidie een eigen rijschool zijn gestart, is er een enorme prijsdruk ontstaan in de rijschoolbranche. Dat is een doorn in het oog van brancheorganisaties Bovag, VRB en FAM.

Startersregeling

“Het UWV leidt gelukkig niet meer op. Maar dan hebben we nog te maken met de Startersregeling van UWV die werkzoekende rijinstructeurs, die dus al een WRM bevoegdheid hebben, ondersteunt om een eenmansrijschool te beginnen”, legt Frans Bastiaansen van Bovag Rijscholen uit. “Ook hebben diverse Nederlandse gemeentes nog wel opleidingsbudgetten om werkzoekenden op te leiden tot rijinstructeur.”

“Het aantal rijscholen groeit, terwijl het aantal leerlingen juist afneemt”, zegt Dolf Polders van CNV Vakmensen. “Het gevolg laat zich raden: een moordende concurrentie. Dit is voor niemand goed: niet voor rij-instructeurs die in loondienst werken, maar ook niet voor de ww’ers die op deze manier hun brood willen gaan verdienen.”

Rijscholen

Het aantal afgenomen rijexamens daalde vorig jaar fors. Het aantal rijscholen groeide vorig jaar met 534 tot 6.754. De verwachting is dat er dit jaar opnieuw zo’n 500 rijscholen bij komen.

“Het is natuurlijk goed om mensen weer aan het werk te helpen”, zegt Polders. “En het is helemaal mooi als dat met subsidie kan. Maar dan moet er ook een goed perspectief voor deze mensen zijn. Dat is er niet.”

Arbeidsvoorwaarden

“Bovendien is het een slechte ontwikkeling voor de hele rijschoolbranche. Wij proberen al jaren een cao met goede arbeidsvoorwaarden af te spreken voor deze beroepsgroep, maar het is nog steeds niet gelukt. Als er nog meer concurrentie komt, krijgen de werknemers in loondienst het nog moeilijker om tegen een redelijk salaris hun werk te doen”, aldus de vakbondsman.

Polders wil meer duidelijkheid welke rol gemeenten spelen bij het verstrekken van subsidies.

Lees ook: UWV stopt met subsidiëring opleiding tot rijinstructeur

Auteur: Bart Pals

58 reacties op “Lege opleidingspot UWV niet genoeg voor rijschoolbranche”

Bastiaan01|13.12.11|10:38

Hehe…worden we wakker…!!! Wel een beetje laat.

Stoppen met opleiden van al die kansloze rijschoolhouders, oneerlijke concurrentie, overschotten sinds jaar en dag! En belangrijker, het zijn een hoop niet geschikte mensen voor dit vak, je leert een aap een kunstje, maar dit staat niet gelijk aan goed autorijden en passie voor het vak autorijden.

Bastiaan01|13.12.11|10:39

En het allerbelangrijkste (algemeen belang), het is slecht voor de verkeersveiligheid, mensen leren gewoon niet goed autorijden. De basis is slecht. Hoe kunnen mensen leren autorijden als de instructeur zelf nauwelijks weet hoe dit moet???

Stoppen met deze ellende!

John|13.12.11|12:41

En ja hoor, daar komt de CAO weer eens om de hoek kijken. Mooi streven waar ik helemaal voor ben maar wat volgens mij niet van de grond gaat komen. In de vervoerssector is ook een CAO. En wat haalt die uit? Dat de Nederlandse vervoerders zich massaal in het buitenland gaan vestigen. Soms alleen maar op papier. Of dat de Nederlandse chauffeur zo’n beetje gedwongen wordt als ZZP-er te gaan werken om zo onder de CAO uit te komen. Nogmaals ik draag een CAO een warm hart toe maar ik blijf realist.>>

John|13.12.11|12:42

>> Want ik lees al meer dan 10 jaar dat men “bezig is met een CAO” Maar resultaat nul.

corrytjuh|13.12.11|17:15

@ John, ben je al lid van het CNV of ben je er zo 1 van ik word geen lid want er gebeurt toch niets, maar zonder leden kan je niets of niet veel.
En naar het buitenland vertrekken met je rijschool?? Volgens mij werkt dat niet ook niet alleen op papier maar die materie ken ik niet dus kan me vergissen.

Bert|13.12.11|17:42

Je kunt gerust lid worden, maar dat heeft geen enkele zin. Ben jaren lid geweest, kost een hoop geld waar je dus weinig voor terug krijgt. Ja op papier. Maar dat hebben we nu genoeg meegemaakt met al die mooie “belangenorganisaties”…

John|13.12.11|18:14

@ Corrutjuh,

Heb ik niet geschreven dat ik “een CAO een warm hart toe draag”? Maar het CNV stelt : Als er een CAO is wordt alles beter. En dat is een leugen! Dat heb ik aan willen tonen met het VOORBEELD van de transportsector. Ik ben op dit moment aan het onderzoeken of ik mij in België kan vestigen en kan u melden dat dit zeer simpel is. Vandaar. Ook het noemen van de ZZP-er is een manier waarmee veel CAO’s omzeild worden. Denk maar aan de Poolse werknemers in de kassen.>>

John|13.12.11|18:19

>> Natuurlijk kan het CNV weinig zonder leden. Dat is ook hun probleem. Er zijn heel veel kleine rijscholen en die gaan geen lid worden van het CNV. Het CNV is immers een werknemers en geen werkgeversvereniging. Ik ben zelf al meer dan 20 jaar lid van het FNV waarvan de laatste jaren van FNV zelfstandigen. Daarnaast ben ik ook lid van het CRKN en van de VRB. Deze werken breder dan alleen maar arbeidsvoorwaarden. Dus om dan ook nog lid te worden van het CNV…………..

berrie|13.12.11|21:21

Ik wordt dit geneuzel moe.. Het lijkt alleen maar te gaan over dat de markt dood gemaakt wordt door uwv, bovag, gemeentes, etc etc …
Hou nou toch eens op met dat gejammer hierover. Zorg dat je eigen rijschool kwaliteit levert. Als je dit voor elkaar hebt hoef je je geen zorgen te maken. Met wijzen naar al die ‘kansloze, oneerlijke concurrenten, slechte verkeersveiligheid, etc… schieten we niks op.
Een CAO zal er nooit komen. Word eens wakker en doe je ding op de juiste manier. no worry’s

peter|14.12.11|07:27

ook bestaande rijscholen verzieken de markt.kijk maar eens op de website goupon.ik snap niet dat rijscholen voor dat bedrag kunnen rijden.of ze leggen geld erbij of ze flessen de boel.anders kan het niet.deze rijscholen moeten aangesproken worden.en ik weet iedereen is er vrij in.maar even bewust maken waar ze mee bezig zijn is ook niet verkeerd.ik hoop dat deze rijscholen het niet redden in de markt..ik zal nu wel rijscholen beledegen.maar dat doen deze rijscholen ook met onze brance.

Marcel|14.12.11|10:16

Beste Berrie,

Ik vraag me af in welke regio jij rijles geeft.. Onze rijschool heeft een uitstekend slagingspercentage. Bieden een ruim opleidingspakket en toch…. bij ons om de hoek krijgen ze rijles voor € 23,- per uur. Een stukje verder voor € 21,-.
Dat kan niet, dat weten jij en ik ook. Maar probeer een leerling maar eens uit te leggen waarom ik twee keer zo duur ben. Bij de collega kunnen ze voor hetzelfde geld het dubbele aantal lessen volgen. Ons percentage is hoger maar ja……

John|14.12.11|10:52

@ Berrie,

Als je “het geneuzel moe wordt” dan lees je het toch niet meer? Ik word moe van mensen die schrijven over “als je maar kwaliteit blijft leveren” Dat zijn geen ondernemers die de markt of hen klanten goed kennen. Heel veel mensen weten niet eens dat ze de slagingspercentages kunnen vinden. Veel leerlingen willen snel en goedkoop het rijbewijs halen. En als je “kwaliteit” levert in 42 lessen vindt men dat veel te lang. Ik ben het dan ook volkomen met Marcel eens.>>

John|14.12.11|10:57

>> In deze regio gaan er ook veel mensen naar de rijscholen doe of goedkoop zijn (€ 25,= per 60 minuten) of naar een rijschool waar je altijd na 30 lessen examen mag doen. Als jouw redenatie zou kloppen dan zou vooral die laatste rijschool zo weg moeten zijn. Deze rijschool bestaat inmiddels 2 1/2 jaar en doet tot 100 eerste examans per jaar. Slagingspercentage onder de 30 % maar volgens leerlingen een topper.
@ Peter,
De ANWB doet mee aan groupon. Mooie belangenvereniger toch?

Ram|14.12.11|20:17

Al 25 jaar werkzaam,maar zoveel lullen voor nix gaat een beetje te ver hoor.
Ik weet iemand in mijn buurt die geeft voor 15 euro(60minuten)rijles.
Het mag toch allemaal in Nederland,trouwens de consument kiest waar hij/zij wilt gaan winkelen.Julli lullen te veel,ga werken mensen…

Groetjes,
Ram

vissen|15.12.11|14:34

en maar seiken (bastiaantje 01) over mensen van uit de WW die de opleiding volgen EN ….EXAMEN DOEN afgenomen door een IBKI Examinator en slagen met 93 van de103 punten en 22 in”de kern dat zijn slechte instructeurs?. ik denk dat jij van het type bent van nooit hand in eigen boezem slaan,oja mijn theorie geslaagd met 2×8,1x 9…slecht hè, ik wacht met spanning jou her beoordeling af.
haal de niet gecetificeerde beun-instucteur in randstad maar van de straat, dat scheelt meer dan de wwers

Bastiaan01|15.12.11|16:13

@vissen, goed dat jij je niet aangesproken voelt. Jammer dat jij tevreden bent met de algemene lage kwaliteit van rij-instructeurs in Nederland. Waarin een overvolle markt gevuld wordt met nog meer rij-instructeurs die met behulp van starterssubsidie en de markt nog verder kapot maken.
Instructeurs die vaak niet willen werken en na tijdje weer stoppen. Maar dat Nederland hiermee steeds verkeersonveiliger wordt dat interesseert jou niet, jammer.
Ik heb de opleiding zelf betaald, en heb passie!

JvM|15.12.11|16:57

Nou mensen laten we nou niet elkaar voor van alles en nog wat wijs maken, een ieder doet zijn best.
Over prijzen raken we nooit uitgesproken zelfs de BOVAG is mes prijzen aan het klooien.
Een leerling koest voor jou rijschool omdat ze van een ander vernomen heeft dat het bij jou goed is dus das mooi.
Dat er een werkeloze opgeleid wordt zonder dat het hen wat kost prima ze komen zich zelf vanzelf wel weer tegen, ze kopen een nieuwe auto stunten en zijn daarna weer verdwenen en klaar is klara

Vincent|15.12.11|17:09

Complete pakketten zouden verboden moeten worden! Er is niet een rij-instructeur die na een intest precies aan kan geven hoeveel lessen iemand nodig heeft (althans niet in een drukke stad met veel fietser etc). Ze moeten het zien!Het zijn bijna altijd te kleine pakketten waar lessen bijgekocht moeten worden.Maar ja de centjes zijn wel binnen.
Daarvoor heb ik geen pakketten en moet ik het echt van serieuze cursisten hebben die serieus goed willen leren rijden,anderen stuur ik door naar bv.de anwb

Bastiaan01|15.12.11|17:24

@JvM,
Je hebt gelijk, laten we van onze eigen kwaliteit uitgaan! En ik gun natuurlijk iedereen een (leuke) baan. Maar als iemand de kans krijgt via welke instantie dan ook, dan hoop ik dat ze hem met beide handen aangrijpen…
Ik wens iedereen goede zaken, veel veilige kilometers en een eerlijk systeem en eerlijke/gelijke kansen toe.
Fijne dag!

John|15.12.11|18:18

Waarom denken mensen dat als ze bij het IBKI geslaagd zijn met hoge cijfers dat ze goede instructeurs zijn?? Om de vraag van Vissen te beantwoorden “of mensen met 93 punten slechte instructeurs zijn” Misschien wel misschien niet. Een collega van me heeft al vanaf het begin dat de slagingspercentages worden gepubliceerd een slagingspercentage van 80 % en hij had een onvoldoende voor zijn “praktijkbegeleiding” Een andere collega had een ruime voldoende en een slagingspercentage van 30%>>

John|15.12.11|18:19

>> Ik had zelf pas ook weer 95 punten voor die flauwekul en kan er dus weer tot 2016 tegenaan. Tot die tijd kan ik alles wat ik heb moeten laten zien weer vergeten.

Taximan|15.12.11|20:07

Welkom heren & dames rijschoolhouders in de wereld van de vrije marktwerking
(VVD stokpaardje).
Wij voelen met u mee!

Ram|16.12.11|11:07

Jullie lullen maar,en bereiken ook nix en alleen maar verwijten naar nix.
Wanneer gaan jullie met de polen e.d begiinen die hier voor 5 euro per uur werken,letop!!! werken voor 5 euro per uur en ook in Nederland.Straks is volgende jaar en wat gaan we zien
Poolse rijschoolhouders doen het voor 5 euro per 60 minuten.Dan kunnen jullie niet meer lullen maar de zaak sluiten,punt uit.
Lullen maar bovenstaande mensen.
Wacht effe 2014 -2015

Robert|16.12.11|12:35

@Ram verklaar je statement?

Ram|16.12.11|13:54

#Mijnheer Robert,ik ben aan niemand een verklaring schudig.Ik probeer zoals U digital mijn mening te geven, dat in het algemeen vooral in Nederland de opiniepeiling meestal de gericht is schuld te verleggen naar een anderen. Een gezegde: ALS HET NIET KAN ZOALS HET MOET, DAN MOET HET MAAR ZOALS HET KAN.
Ik ben rijschoolhouder met personeel al meer dan 25 jaar.
Succes,

Anjo Joostens|16.12.11|14:25

Uwv is gestopt, Volgens Bovag hebben zij dat gedaan.
Na één telefoontje, wist ik (bezuinigingen overheid) dat het sowieso ging stoppen.
Maar Bovag is wel partner in business met de rij-instructeurs-opleiders en steunen daarmee ook de valse vacatures van deze opleiders en steunen indirect de nieuwe instroom.
Maar Bovag, dan begrijp ik uw bovengenoemde artikel helemaal niet. U vindt dat het door moet gaan en ook weer niet. Dat is duidelijk voor uw leden.

Jan|16.12.11|16:17

Als UWV niet gestopt zou zijn met opleiden omdat ze geen geld meer hadden, zou de hele boel gewoon doordraaien met of zonder bovag. Er zijn rijscholen die bovag lid zijn en iedereen opleiden die ze kunnen zelfs veroordeelde criminelen die door de reclasering betaald worden. Ik heb jaren geleden mijn instructeurs in opleiding daar weggehaald en het aanhangig gemaakt bij de bovag, maar men deed niets omdat die grote rijschool veel contributie in het laadje bracht >>>>

Ram|16.12.11|16:48

Beste instructeurs,
Geen enkele vakbondorganisatie verplicht u lid te worden.U doet dat uit keuze lid te zijn
tegen maandelijkse/jaarlijkse contributie te doneren.Dan moet u niet achteraf spijt hebben dat u een foute besliising had genomen,en dat u uw lidmaatschap hebt opgezegd.U bent toch voor uzelf een bond met uw bedrijf,dat is toch velen keren sterken.U doet toch velen keren beter dan een vakbond.U moet uw bedrijf zelf runnen en niet een externe bond e.d.
Jongepier is nergens lid van.

John|16.12.11|17:43

16.12.11 | 16:48 | Ram

Jongepier is nergens lid van.

Huh??? Waarom prijkt dan onderaan de website van Jongepier het Bovag logo??
http://jongepier.nl/

John|16.12.11|18:26

@ Ram,

In onderstaand artikel staat toch duidelijk dat ze lid geworden zijn van Bovag afdeling VAN

http://www.bovagkrant.nl/home/37965-instructeursopleidingsinstituten_lid_van_van.html

Frits|16.12.11|19:04

Beste collega’s ,
€ 48 p u. , 44 leerlingen.
Zorg dat je zelf correct werk levert, enthousiasme uitstraalt
geduldig bent. Kan je gewoon € 48 euro per uur vragen en als je dan toch niet onder een pakket uitkomt laat je er 10 vooruit betalen en doe je er eentje bij als starter. Dat je boven de 80 % slagingspercentage zit met zo’n 40 examens per jaar. We moeten het in deze branche hebben van mond tot mond reclame en niet van de pakketten anders kan je je bed wel gaan verhuren.
gr.
Frits.

Jan|16.12.11|21:12

16.12.11 | 18:26 | John
@ Ram,
In onderstaand artikel staat toch duidelijk dat ze lid geworden zijn van Bovag afdeling VAN
http://www.bovagkrant.nl/home/37965-instructeursopleidingsinstituten_lid_van_van.html
Inderdaad Jongepier en anderen zijn per 11-10-2002 lid geworden van de bovag.
Ik ben ook een aantal jaren lid geweest van de bovag, maar toen ik tot de ontdekking kwam dat ik mijn geld betaalde aan een organisatie die alleen voor de grote jongens zijn ben ik afgehaakt >>>>

Jan|16.12.11|21:21

>>>> In feite zou ik aan het doodvonnis van mijzelf en alle andere kleine rijscholen meewerken, daar een toenmalige voorzitter die zelf een grote rijschool had dat kleine rijscholen ruis zijn en dat ruis verwijdert moet worden.
Dat zijn duidelijke woorden en er is in het beleid van de bovag nog niets verandert.
Dus kleine rijscholen en zelfstandige instructeurs ik heb één advies voor jullie.>>>>

Jan|17.12.11|00:15

Mijnheer Ram@ Het spijt met te moeten zeggen maar ik snap niets van wat u schrijft.
Probeer eens te schrijven wat u bedoeld en waar u naar toe wilt, maar van bovenstaande postings van u kan ik geen chocolade maken.
Dus wees eens duidelijk!!!!!

nic|19.12.11|17:53

Potjes van UWV leeg en nu mogen de gedetineerdern de instroom van nieuwe instructeurs gaan verzorgen. Waar is het bewijs van goed gedrag gebleven die vroeger verplicht was voor en instructeur?
Coaches van 2todrive worden gecontroleerd en een instructeur met een zedendelict zet je naast een 16 1/2 jarige om hem/haar op te leiden Hoe krom is het hier nu???

Ram|19.12.11|18:30

Wij lullen te veel en doen nix anders dan lullen maar.
Op deze wereld (Nederland) mag toch alles mensen, zoals jullie het weten.
Lullen en lullen en bereiken nix.Ik begrijp het dat bepaalde mensen het niet goed vinden,maar het zij zo.
Een gezegde>>>DE WAARHEID IS HARD, ZEI DE MAN EN HIJ SLOEG ZIJN VROUW MET DE BIJBEL OP HET HOOFD.Verder lullen en nix bereiken dat kunnen we allemaal maar doen.Ik geniet ervan hoor,
Een gezegend nieuwjaar 2012 aan alle rijscholen ongeacht kleur of kleurloos

Bert|19.12.11|21:12

Ik heb er ook nog één; drank maakt meer kapot dan je lief is.

Jan|19.12.11|22:43

Ram@ je schreef: Verder lullen en nix bereiken dat kunnen we allemaal maar doen.

Je bent het beste voorbeeld van hetgeen je zegt :lol:

John|20.12.11|00:55

De pot van de UWV is leeg. Helaas de pot van veel goede rijscholen ook. Zij hebben door oneerlijke concurrentie het loodje gelegd. Maar de regering blijft volhouden de verkeersveiligheid voorop te stellen. Dit met een sanctie. Hierdoor verdwijnen er nog meer goede rijscholen en wordt straks alleen nog maar les gegeven door goede toneelspelers.

nic|20.12.11|08:53

Verkeersveiligheid hoog in het vaandel hebben door te zorgen dat ervaring wegvalt is wel heel tegenstrijdig. Maar hogerhand houdt strak vol dat de kwaliteit slecht is maar durven niet de verantwoordelijkheid te nemen om hun eigen handelen in deze eens onder de loep te nemen.

John|20.12.11|10:11

De kwaliteit van de automobilsten is volgens de politieke partijen onder de maat. Verantwoordelijk daarvoor zijn, volgens de politieke partijen, de rijinstructeurs. Die opleiding dient dus zwaarder te worden. Hoe krom wil je het hebben? Is net zo iets als: In het Nederlandse betaalde voetbal lopen te veel hooligans rond. Daarom moeten de trainerscursussen zwaarder worden.

Colinda|20.12.11|13:29

als je niet gemotiveerd bent om een goede rijinstrukteur te worden, zul je ook niet slagen voor dit zware examen, dus het is kul om te zeggen dat iedereen die via een uitkering de opleiding heeft gedaan slecht is. Er zijn heel veel mensen in loondienst van een rijschool die er niks van bakken om iemand goed te leren rijden,omdat die juist niet gemotiveerd zijn omdat ze te weinig verdienen, maar om nu mensen die via een uitkering daar de schuld van te geven, slaat nergens op.

Jan|20.12.11|15:52

John als het zo ia als jij zegt, dan moeten er minimumvereisten aan leerlingen gesteld worden.
Men zou dan een minimum aantal lessen genoten moeten hebben om het voertuig onder controle te hebben, deze module afsluiten met een toets door het CBR.
Een module in donker rijden afsluiten met een toets door het CBR,
Een module rijden in de grote stad zoals Amsterdam, Den Haag, Utrecht en Rotterdam, deze ook weer afsluiten met een toets door het CBR.
Dan wordt iedereen tenminste gelijk beoordeeld.>>>>

Jan|20.12.11|15:57

>>>>Nu merk ik dat de CBR’s die op het boerenland gevestigd zijn ver van de grote steden kandidaten afleveren die niet eens in donker, op snelwegen en in de grote stad durven te rijden.
Dat is pas verkeersonveilig!!!!
Ik woon in een examengebied waar niet eens verkeerslichten zijn en VOP’s zijn er op één hand te tellen.
Examen doen in deze omgeving is gewoon een lachertje, jongelui rijden met 10 tot 16 lessen af en slagen met vlag en wimpel.
Te gek voor woorden, dit is zo’n ongelijkheid.

nic|20.12.11|17:15

Klopt als een zere vinger en toch heeft de politiek het over verkeersveiligheid en de slechte instructeurs terwijl de norm voor examen door andere plaatsen blijkbaar anders is
Iedere toekomstige verkeersdeelnemer zou het zelfde moeten leren net als in het gewone onderwijs krijg je ook alleen een diploma als je een volledige opleiding hebt gevolgd en daardoor het zelfde moet weten/kunnnen als iemand die zijn opleiding in een ander deel van het land heeft gedaan

John|20.12.11|17:42

@ Jan,

In dat kader een bericht vanuit Engeland. Daar willen de verzekeraars dat een leerling MINIMAAL 1 JAAR lest alvorens dat deze leerling examen mag doen. Zouden de verzekeraars daar verstandiger zijn dan onze tweede kamer?? Ik denk van wel.

http://uk.autoblog.com/2011/11/22/junior-driving-licences-proposed-for-young-drivers/

John|20.12.11|17:59

In Engeland legt men dus de verantwoording bij de automobilist en niet bij de rijinstructeur. Dat heet REALISME!!!!

nic|20.12.11|19:18

Als de verkeerveiligheid zo slecht gesteld is blijft het raar daar de instructeur verantwoordelijk voor te houden want het uiteindelijke fiat voor afgifte rijbewijs ligt bij het CBR Geef elke instructeur de mogelijkheid om een leerling naar behoren op te leiden en daarvoor ook de benodigde tijd uit te kunnen trekken bij het CBR zal gezien worden dat het niveau omhoog gaat. Je kan voor een opleiding waarvoor bv een jaar staat ook nooit versnellen naar een maand wat wel van ons geeeist wordt

Ram|20.12.11|20:14

Ik lees nergens; Waarom moeten Rij-instructeurs examen afleggen? Wat is eigenlijk de grondreden.Het moet juist de autobestuurder die elke vijfjaar een praktijkexamen moet gaan afleggen op basis van gevaarsherkenning,laat hun maar vertellen.Laten we daarop ons inspannen.Want wij worden daarop aangesproken en is niet terecht.Stel, een schooljongen heeft bloedbad aangericht,moet dan het hele personeel op schop?Neen mensen.Ik vind de autobestuurder moet opdraaien van verkeersveilig mentaliteit.

Ronald|05.01.12|14:44

Ram@, ik heb een hele simpele antwoord op je vraag.

De grondreden van de applicatie is G….K…..perij.

Moet je weten als rijinstructeur!!!!

Ik ben zelf een paar keer voor de applicatie geweest, is een dure grap waar je helemaal niets aan hebt.

Joop|05.01.12|15:37

Ik sluit mij aan bij John als Colinda. De (basis)opleidingen moeten heel scherp gesteld worden, maar dat is geen garantie voor verantwoordelijke -per ongeluk- geslaagde leerlingen. Ik vind 10-daagse rij-opleidingen een onverantwoorde opleiding zonder bindend onafhankelijk verkeerspsychologisch onderzoek van de kandidaat-leeling. Nu kan elke leerling ongeacht zijn civiele en humane beschavingsgraad en geestelijke rijpheid (en wat dit voor alom problemen reeds heeft opgeleverd) dit traject ingaan.

Bastiaan01|06.01.12|12:05

@Joop,

Helemaal eens (ook John en Colinda). De opleiding moet ook beter, hogere eisen, aparte modulen bij examens, zoals een avondrit (in het donker), bijzondere omstandigheden (slecht weer/glad), grote stad, snelwegen, provinciale wegen, veilig inhalen etc. Hier moet iemand op getoetst worden. Maar zolang de rij-instructeur zelf zijn voorramen afplakt met donker folie, enorme dobbelstenen aan spiegel en zelf geen richtingaanwijzer gebruikt, ben ik bang dat het nooit wat wordt. Hoop het wel!!

Jan|06.01.12|20:56

20.12.11 | 17:42 | John
@ Jan,
In dat kader een bericht vanuit Engeland. Daar willen de verzekeraars dat een leerling MINIMAAL 1 JAAR lest alvorens dat deze leerling examen mag doen. Zouden de verzekeraars daar verstandiger zijn dan onze tweede kamer?? Ik denk van wel.
http://uk.autoblog.com/2011/11/22/junior-driving-licences-proposed-for-young-drivers/

Dit zou een stap in de goede richting zijn.
Verder zou er voor iedere kandidaat een psychologische test afgenomen moeten worden >>>>

Jan|06.01.12|21:02

>>>> met iedere kandidaat bedoel ik degene die de rijopleiding volgt maar ook voor de instructeur die de rijopleiding geeft.
Want sommige kandidaten en instructeurs zijn totaal niet geschikt om aan het verkeer deel te nemen of les te geven.
Verkeersveiligheid is vaak een kwestie van mentaliteit.
Mentaliteit van mensen is moeilijk te veranderen en een verkeerde verkeersmentaliteit draagt vaak bij tot de meest afschuwelijke ongelukken.>>>>

Jan|06.01.12|21:03

>>>>Kunnen we de mentaliteit niet veranderen, dan geen gemotoriseerde verkeersdeelname.
Mensenlevens zijn belangrijker!!!!!!

Bastiaan01|07.01.12|00:49

Interessant!
Maar bepaalde zaken worden niet of verkeerd aangeleerd, bepaalde mentaliteit en gedrag wordt aangeleerd, maar ook gevoed door medeweggebruikers en de overheid met soms ridicule maatregelen.
Bijv. 100 km/h op de A2 tussen Amsterdam-Utrecht en daar ook nog dagelijks controle houden en veel geld binnenharken. Dit is ordinaire diefstal en niet te begrijpen en bovendien onzinnig. Het te strak aantrekken van de teugels, doet een paard steigeren..
Nou kijk naar asociale gedrag in verkeer!

Bastiaan01|07.01.12|00:54

Onwetendheid en onkunde leidt tot (zware) ongelukken…, en dit gaat over zaken die je vaak niet bij rijlessen leert…en ik betwijfel of de gemiddelde rij-instructeur dit soort zaken wel weet.

Maar ja, overheid maakt bizarre keuzes om een overvolle markt nog voller te stoppen met een nieuwe lading rij-instructeurs.

Kwantiteit gaat helaas voor kwaliteit. Vandaar dat vele ongelukken hadden kunnen voorkomen. Verkeersinzicht (kweken) speelt daarbij een belangrijke rol…

Jan Nonnekes|08.02.12|22:24

We klagen al jaren en roepen ook steeds dat er niets gebeurt.
Lid zijn van een bond kost geld maar levert ook op, denk maar aan bepaalde kortingen die je kunt krijgen. Heb je een keer juridische hulp nodig dan heb je al voor jaren je contributie terug. Mensen alleen samen staan we sterk. De tegen partij heeft een ander motto dat nog steeds schijnt te werken”verdeel en heers”.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Lege opleidingspot UWV niet genoeg voor rijschoolbranche | RijschoolPro
UWV, banenmarkt

Lege opleidingspot UWV niet genoeg voor rijschoolbranche

Dat de potjes van UWV om werklozen tot rijinstructeur op te leiden per 1 januari leeg zijn, is nog niet voldoende om de gesubsidieerde instroom van rijschoolhouders te beperken. De rijschoolbranche en vakbond CNV pleiten ervoor dat ook de Startersregeling en opleidingsbudgetten bij gemeenten stoppen.

Doordat de laatste jaren veel werklozen met subsidie een eigen rijschool zijn gestart, is er een enorme prijsdruk ontstaan in de rijschoolbranche. Dat is een doorn in het oog van brancheorganisaties Bovag, VRB en FAM.

Startersregeling

“Het UWV leidt gelukkig niet meer op. Maar dan hebben we nog te maken met de Startersregeling van UWV die werkzoekende rijinstructeurs, die dus al een WRM bevoegdheid hebben, ondersteunt om een eenmansrijschool te beginnen”, legt Frans Bastiaansen van Bovag Rijscholen uit. “Ook hebben diverse Nederlandse gemeentes nog wel opleidingsbudgetten om werkzoekenden op te leiden tot rijinstructeur.”

“Het aantal rijscholen groeit, terwijl het aantal leerlingen juist afneemt”, zegt Dolf Polders van CNV Vakmensen. “Het gevolg laat zich raden: een moordende concurrentie. Dit is voor niemand goed: niet voor rij-instructeurs die in loondienst werken, maar ook niet voor de ww’ers die op deze manier hun brood willen gaan verdienen.”

Rijscholen

Het aantal afgenomen rijexamens daalde vorig jaar fors. Het aantal rijscholen groeide vorig jaar met 534 tot 6.754. De verwachting is dat er dit jaar opnieuw zo’n 500 rijscholen bij komen.

“Het is natuurlijk goed om mensen weer aan het werk te helpen”, zegt Polders. “En het is helemaal mooi als dat met subsidie kan. Maar dan moet er ook een goed perspectief voor deze mensen zijn. Dat is er niet.”

Arbeidsvoorwaarden

“Bovendien is het een slechte ontwikkeling voor de hele rijschoolbranche. Wij proberen al jaren een cao met goede arbeidsvoorwaarden af te spreken voor deze beroepsgroep, maar het is nog steeds niet gelukt. Als er nog meer concurrentie komt, krijgen de werknemers in loondienst het nog moeilijker om tegen een redelijk salaris hun werk te doen”, aldus de vakbondsman.

Polders wil meer duidelijkheid welke rol gemeenten spelen bij het verstrekken van subsidies.

Lees ook: UWV stopt met subsidiëring opleiding tot rijinstructeur

Auteur: Bart Pals

58 reacties op “Lege opleidingspot UWV niet genoeg voor rijschoolbranche”

Bastiaan01|13.12.11|10:38

Hehe…worden we wakker…!!! Wel een beetje laat.

Stoppen met opleiden van al die kansloze rijschoolhouders, oneerlijke concurrentie, overschotten sinds jaar en dag! En belangrijker, het zijn een hoop niet geschikte mensen voor dit vak, je leert een aap een kunstje, maar dit staat niet gelijk aan goed autorijden en passie voor het vak autorijden.

Bastiaan01|13.12.11|10:39

En het allerbelangrijkste (algemeen belang), het is slecht voor de verkeersveiligheid, mensen leren gewoon niet goed autorijden. De basis is slecht. Hoe kunnen mensen leren autorijden als de instructeur zelf nauwelijks weet hoe dit moet???

Stoppen met deze ellende!

John|13.12.11|12:41

En ja hoor, daar komt de CAO weer eens om de hoek kijken. Mooi streven waar ik helemaal voor ben maar wat volgens mij niet van de grond gaat komen. In de vervoerssector is ook een CAO. En wat haalt die uit? Dat de Nederlandse vervoerders zich massaal in het buitenland gaan vestigen. Soms alleen maar op papier. Of dat de Nederlandse chauffeur zo’n beetje gedwongen wordt als ZZP-er te gaan werken om zo onder de CAO uit te komen. Nogmaals ik draag een CAO een warm hart toe maar ik blijf realist.>>

John|13.12.11|12:42

>> Want ik lees al meer dan 10 jaar dat men “bezig is met een CAO” Maar resultaat nul.

corrytjuh|13.12.11|17:15

@ John, ben je al lid van het CNV of ben je er zo 1 van ik word geen lid want er gebeurt toch niets, maar zonder leden kan je niets of niet veel.
En naar het buitenland vertrekken met je rijschool?? Volgens mij werkt dat niet ook niet alleen op papier maar die materie ken ik niet dus kan me vergissen.

Bert|13.12.11|17:42

Je kunt gerust lid worden, maar dat heeft geen enkele zin. Ben jaren lid geweest, kost een hoop geld waar je dus weinig voor terug krijgt. Ja op papier. Maar dat hebben we nu genoeg meegemaakt met al die mooie “belangenorganisaties”…

John|13.12.11|18:14

@ Corrutjuh,

Heb ik niet geschreven dat ik “een CAO een warm hart toe draag”? Maar het CNV stelt : Als er een CAO is wordt alles beter. En dat is een leugen! Dat heb ik aan willen tonen met het VOORBEELD van de transportsector. Ik ben op dit moment aan het onderzoeken of ik mij in België kan vestigen en kan u melden dat dit zeer simpel is. Vandaar. Ook het noemen van de ZZP-er is een manier waarmee veel CAO’s omzeild worden. Denk maar aan de Poolse werknemers in de kassen.>>

John|13.12.11|18:19

>> Natuurlijk kan het CNV weinig zonder leden. Dat is ook hun probleem. Er zijn heel veel kleine rijscholen en die gaan geen lid worden van het CNV. Het CNV is immers een werknemers en geen werkgeversvereniging. Ik ben zelf al meer dan 20 jaar lid van het FNV waarvan de laatste jaren van FNV zelfstandigen. Daarnaast ben ik ook lid van het CRKN en van de VRB. Deze werken breder dan alleen maar arbeidsvoorwaarden. Dus om dan ook nog lid te worden van het CNV…………..

berrie|13.12.11|21:21

Ik wordt dit geneuzel moe.. Het lijkt alleen maar te gaan over dat de markt dood gemaakt wordt door uwv, bovag, gemeentes, etc etc …
Hou nou toch eens op met dat gejammer hierover. Zorg dat je eigen rijschool kwaliteit levert. Als je dit voor elkaar hebt hoef je je geen zorgen te maken. Met wijzen naar al die ‘kansloze, oneerlijke concurrenten, slechte verkeersveiligheid, etc… schieten we niks op.
Een CAO zal er nooit komen. Word eens wakker en doe je ding op de juiste manier. no worry’s

peter|14.12.11|07:27

ook bestaande rijscholen verzieken de markt.kijk maar eens op de website goupon.ik snap niet dat rijscholen voor dat bedrag kunnen rijden.of ze leggen geld erbij of ze flessen de boel.anders kan het niet.deze rijscholen moeten aangesproken worden.en ik weet iedereen is er vrij in.maar even bewust maken waar ze mee bezig zijn is ook niet verkeerd.ik hoop dat deze rijscholen het niet redden in de markt..ik zal nu wel rijscholen beledegen.maar dat doen deze rijscholen ook met onze brance.

Marcel|14.12.11|10:16

Beste Berrie,

Ik vraag me af in welke regio jij rijles geeft.. Onze rijschool heeft een uitstekend slagingspercentage. Bieden een ruim opleidingspakket en toch…. bij ons om de hoek krijgen ze rijles voor € 23,- per uur. Een stukje verder voor € 21,-.
Dat kan niet, dat weten jij en ik ook. Maar probeer een leerling maar eens uit te leggen waarom ik twee keer zo duur ben. Bij de collega kunnen ze voor hetzelfde geld het dubbele aantal lessen volgen. Ons percentage is hoger maar ja……

John|14.12.11|10:52

@ Berrie,

Als je “het geneuzel moe wordt” dan lees je het toch niet meer? Ik word moe van mensen die schrijven over “als je maar kwaliteit blijft leveren” Dat zijn geen ondernemers die de markt of hen klanten goed kennen. Heel veel mensen weten niet eens dat ze de slagingspercentages kunnen vinden. Veel leerlingen willen snel en goedkoop het rijbewijs halen. En als je “kwaliteit” levert in 42 lessen vindt men dat veel te lang. Ik ben het dan ook volkomen met Marcel eens.>>

John|14.12.11|10:57

>> In deze regio gaan er ook veel mensen naar de rijscholen doe of goedkoop zijn (€ 25,= per 60 minuten) of naar een rijschool waar je altijd na 30 lessen examen mag doen. Als jouw redenatie zou kloppen dan zou vooral die laatste rijschool zo weg moeten zijn. Deze rijschool bestaat inmiddels 2 1/2 jaar en doet tot 100 eerste examans per jaar. Slagingspercentage onder de 30 % maar volgens leerlingen een topper.
@ Peter,
De ANWB doet mee aan groupon. Mooie belangenvereniger toch?

Ram|14.12.11|20:17

Al 25 jaar werkzaam,maar zoveel lullen voor nix gaat een beetje te ver hoor.
Ik weet iemand in mijn buurt die geeft voor 15 euro(60minuten)rijles.
Het mag toch allemaal in Nederland,trouwens de consument kiest waar hij/zij wilt gaan winkelen.Julli lullen te veel,ga werken mensen…

Groetjes,
Ram

vissen|15.12.11|14:34

en maar seiken (bastiaantje 01) over mensen van uit de WW die de opleiding volgen EN ….EXAMEN DOEN afgenomen door een IBKI Examinator en slagen met 93 van de103 punten en 22 in”de kern dat zijn slechte instructeurs?. ik denk dat jij van het type bent van nooit hand in eigen boezem slaan,oja mijn theorie geslaagd met 2×8,1x 9…slecht hè, ik wacht met spanning jou her beoordeling af.
haal de niet gecetificeerde beun-instucteur in randstad maar van de straat, dat scheelt meer dan de wwers

Bastiaan01|15.12.11|16:13

@vissen, goed dat jij je niet aangesproken voelt. Jammer dat jij tevreden bent met de algemene lage kwaliteit van rij-instructeurs in Nederland. Waarin een overvolle markt gevuld wordt met nog meer rij-instructeurs die met behulp van starterssubsidie en de markt nog verder kapot maken.
Instructeurs die vaak niet willen werken en na tijdje weer stoppen. Maar dat Nederland hiermee steeds verkeersonveiliger wordt dat interesseert jou niet, jammer.
Ik heb de opleiding zelf betaald, en heb passie!

JvM|15.12.11|16:57

Nou mensen laten we nou niet elkaar voor van alles en nog wat wijs maken, een ieder doet zijn best.
Over prijzen raken we nooit uitgesproken zelfs de BOVAG is mes prijzen aan het klooien.
Een leerling koest voor jou rijschool omdat ze van een ander vernomen heeft dat het bij jou goed is dus das mooi.
Dat er een werkeloze opgeleid wordt zonder dat het hen wat kost prima ze komen zich zelf vanzelf wel weer tegen, ze kopen een nieuwe auto stunten en zijn daarna weer verdwenen en klaar is klara

Vincent|15.12.11|17:09

Complete pakketten zouden verboden moeten worden! Er is niet een rij-instructeur die na een intest precies aan kan geven hoeveel lessen iemand nodig heeft (althans niet in een drukke stad met veel fietser etc). Ze moeten het zien!Het zijn bijna altijd te kleine pakketten waar lessen bijgekocht moeten worden.Maar ja de centjes zijn wel binnen.
Daarvoor heb ik geen pakketten en moet ik het echt van serieuze cursisten hebben die serieus goed willen leren rijden,anderen stuur ik door naar bv.de anwb

Bastiaan01|15.12.11|17:24

@JvM,
Je hebt gelijk, laten we van onze eigen kwaliteit uitgaan! En ik gun natuurlijk iedereen een (leuke) baan. Maar als iemand de kans krijgt via welke instantie dan ook, dan hoop ik dat ze hem met beide handen aangrijpen…
Ik wens iedereen goede zaken, veel veilige kilometers en een eerlijk systeem en eerlijke/gelijke kansen toe.
Fijne dag!

John|15.12.11|18:18

Waarom denken mensen dat als ze bij het IBKI geslaagd zijn met hoge cijfers dat ze goede instructeurs zijn?? Om de vraag van Vissen te beantwoorden “of mensen met 93 punten slechte instructeurs zijn” Misschien wel misschien niet. Een collega van me heeft al vanaf het begin dat de slagingspercentages worden gepubliceerd een slagingspercentage van 80 % en hij had een onvoldoende voor zijn “praktijkbegeleiding” Een andere collega had een ruime voldoende en een slagingspercentage van 30%>>

John|15.12.11|18:19

>> Ik had zelf pas ook weer 95 punten voor die flauwekul en kan er dus weer tot 2016 tegenaan. Tot die tijd kan ik alles wat ik heb moeten laten zien weer vergeten.

Taximan|15.12.11|20:07

Welkom heren & dames rijschoolhouders in de wereld van de vrije marktwerking
(VVD stokpaardje).
Wij voelen met u mee!

Ram|16.12.11|11:07

Jullie lullen maar,en bereiken ook nix en alleen maar verwijten naar nix.
Wanneer gaan jullie met de polen e.d begiinen die hier voor 5 euro per uur werken,letop!!! werken voor 5 euro per uur en ook in Nederland.Straks is volgende jaar en wat gaan we zien
Poolse rijschoolhouders doen het voor 5 euro per 60 minuten.Dan kunnen jullie niet meer lullen maar de zaak sluiten,punt uit.
Lullen maar bovenstaande mensen.
Wacht effe 2014 -2015

Robert|16.12.11|12:35

@Ram verklaar je statement?

Ram|16.12.11|13:54

#Mijnheer Robert,ik ben aan niemand een verklaring schudig.Ik probeer zoals U digital mijn mening te geven, dat in het algemeen vooral in Nederland de opiniepeiling meestal de gericht is schuld te verleggen naar een anderen. Een gezegde: ALS HET NIET KAN ZOALS HET MOET, DAN MOET HET MAAR ZOALS HET KAN.
Ik ben rijschoolhouder met personeel al meer dan 25 jaar.
Succes,

Anjo Joostens|16.12.11|14:25

Uwv is gestopt, Volgens Bovag hebben zij dat gedaan.
Na één telefoontje, wist ik (bezuinigingen overheid) dat het sowieso ging stoppen.
Maar Bovag is wel partner in business met de rij-instructeurs-opleiders en steunen daarmee ook de valse vacatures van deze opleiders en steunen indirect de nieuwe instroom.
Maar Bovag, dan begrijp ik uw bovengenoemde artikel helemaal niet. U vindt dat het door moet gaan en ook weer niet. Dat is duidelijk voor uw leden.

Jan|16.12.11|16:17

Als UWV niet gestopt zou zijn met opleiden omdat ze geen geld meer hadden, zou de hele boel gewoon doordraaien met of zonder bovag. Er zijn rijscholen die bovag lid zijn en iedereen opleiden die ze kunnen zelfs veroordeelde criminelen die door de reclasering betaald worden. Ik heb jaren geleden mijn instructeurs in opleiding daar weggehaald en het aanhangig gemaakt bij de bovag, maar men deed niets omdat die grote rijschool veel contributie in het laadje bracht >>>>

Ram|16.12.11|16:48

Beste instructeurs,
Geen enkele vakbondorganisatie verplicht u lid te worden.U doet dat uit keuze lid te zijn
tegen maandelijkse/jaarlijkse contributie te doneren.Dan moet u niet achteraf spijt hebben dat u een foute besliising had genomen,en dat u uw lidmaatschap hebt opgezegd.U bent toch voor uzelf een bond met uw bedrijf,dat is toch velen keren sterken.U doet toch velen keren beter dan een vakbond.U moet uw bedrijf zelf runnen en niet een externe bond e.d.
Jongepier is nergens lid van.

John|16.12.11|17:43

16.12.11 | 16:48 | Ram

Jongepier is nergens lid van.

Huh??? Waarom prijkt dan onderaan de website van Jongepier het Bovag logo??
http://jongepier.nl/

John|16.12.11|18:26

@ Ram,

In onderstaand artikel staat toch duidelijk dat ze lid geworden zijn van Bovag afdeling VAN

http://www.bovagkrant.nl/home/37965-instructeursopleidingsinstituten_lid_van_van.html

Frits|16.12.11|19:04

Beste collega’s ,
€ 48 p u. , 44 leerlingen.
Zorg dat je zelf correct werk levert, enthousiasme uitstraalt
geduldig bent. Kan je gewoon € 48 euro per uur vragen en als je dan toch niet onder een pakket uitkomt laat je er 10 vooruit betalen en doe je er eentje bij als starter. Dat je boven de 80 % slagingspercentage zit met zo’n 40 examens per jaar. We moeten het in deze branche hebben van mond tot mond reclame en niet van de pakketten anders kan je je bed wel gaan verhuren.
gr.
Frits.

Jan|16.12.11|21:12

16.12.11 | 18:26 | John
@ Ram,
In onderstaand artikel staat toch duidelijk dat ze lid geworden zijn van Bovag afdeling VAN
http://www.bovagkrant.nl/home/37965-instructeursopleidingsinstituten_lid_van_van.html
Inderdaad Jongepier en anderen zijn per 11-10-2002 lid geworden van de bovag.
Ik ben ook een aantal jaren lid geweest van de bovag, maar toen ik tot de ontdekking kwam dat ik mijn geld betaalde aan een organisatie die alleen voor de grote jongens zijn ben ik afgehaakt >>>>

Jan|16.12.11|21:21

>>>> In feite zou ik aan het doodvonnis van mijzelf en alle andere kleine rijscholen meewerken, daar een toenmalige voorzitter die zelf een grote rijschool had dat kleine rijscholen ruis zijn en dat ruis verwijdert moet worden.
Dat zijn duidelijke woorden en er is in het beleid van de bovag nog niets verandert.
Dus kleine rijscholen en zelfstandige instructeurs ik heb één advies voor jullie.>>>>

Jan|17.12.11|00:15

Mijnheer Ram@ Het spijt met te moeten zeggen maar ik snap niets van wat u schrijft.
Probeer eens te schrijven wat u bedoeld en waar u naar toe wilt, maar van bovenstaande postings van u kan ik geen chocolade maken.
Dus wees eens duidelijk!!!!!

nic|19.12.11|17:53

Potjes van UWV leeg en nu mogen de gedetineerdern de instroom van nieuwe instructeurs gaan verzorgen. Waar is het bewijs van goed gedrag gebleven die vroeger verplicht was voor en instructeur?
Coaches van 2todrive worden gecontroleerd en een instructeur met een zedendelict zet je naast een 16 1/2 jarige om hem/haar op te leiden Hoe krom is het hier nu???

Ram|19.12.11|18:30

Wij lullen te veel en doen nix anders dan lullen maar.
Op deze wereld (Nederland) mag toch alles mensen, zoals jullie het weten.
Lullen en lullen en bereiken nix.Ik begrijp het dat bepaalde mensen het niet goed vinden,maar het zij zo.
Een gezegde>>>DE WAARHEID IS HARD, ZEI DE MAN EN HIJ SLOEG ZIJN VROUW MET DE BIJBEL OP HET HOOFD.Verder lullen en nix bereiken dat kunnen we allemaal maar doen.Ik geniet ervan hoor,
Een gezegend nieuwjaar 2012 aan alle rijscholen ongeacht kleur of kleurloos

Bert|19.12.11|21:12

Ik heb er ook nog één; drank maakt meer kapot dan je lief is.

Jan|19.12.11|22:43

Ram@ je schreef: Verder lullen en nix bereiken dat kunnen we allemaal maar doen.

Je bent het beste voorbeeld van hetgeen je zegt :lol:

John|20.12.11|00:55

De pot van de UWV is leeg. Helaas de pot van veel goede rijscholen ook. Zij hebben door oneerlijke concurrentie het loodje gelegd. Maar de regering blijft volhouden de verkeersveiligheid voorop te stellen. Dit met een sanctie. Hierdoor verdwijnen er nog meer goede rijscholen en wordt straks alleen nog maar les gegeven door goede toneelspelers.

nic|20.12.11|08:53

Verkeersveiligheid hoog in het vaandel hebben door te zorgen dat ervaring wegvalt is wel heel tegenstrijdig. Maar hogerhand houdt strak vol dat de kwaliteit slecht is maar durven niet de verantwoordelijkheid te nemen om hun eigen handelen in deze eens onder de loep te nemen.

John|20.12.11|10:11

De kwaliteit van de automobilsten is volgens de politieke partijen onder de maat. Verantwoordelijk daarvoor zijn, volgens de politieke partijen, de rijinstructeurs. Die opleiding dient dus zwaarder te worden. Hoe krom wil je het hebben? Is net zo iets als: In het Nederlandse betaalde voetbal lopen te veel hooligans rond. Daarom moeten de trainerscursussen zwaarder worden.

Colinda|20.12.11|13:29

als je niet gemotiveerd bent om een goede rijinstrukteur te worden, zul je ook niet slagen voor dit zware examen, dus het is kul om te zeggen dat iedereen die via een uitkering de opleiding heeft gedaan slecht is. Er zijn heel veel mensen in loondienst van een rijschool die er niks van bakken om iemand goed te leren rijden,omdat die juist niet gemotiveerd zijn omdat ze te weinig verdienen, maar om nu mensen die via een uitkering daar de schuld van te geven, slaat nergens op.

Jan|20.12.11|15:52

John als het zo ia als jij zegt, dan moeten er minimumvereisten aan leerlingen gesteld worden.
Men zou dan een minimum aantal lessen genoten moeten hebben om het voertuig onder controle te hebben, deze module afsluiten met een toets door het CBR.
Een module in donker rijden afsluiten met een toets door het CBR,
Een module rijden in de grote stad zoals Amsterdam, Den Haag, Utrecht en Rotterdam, deze ook weer afsluiten met een toets door het CBR.
Dan wordt iedereen tenminste gelijk beoordeeld.>>>>

Jan|20.12.11|15:57

>>>>Nu merk ik dat de CBR’s die op het boerenland gevestigd zijn ver van de grote steden kandidaten afleveren die niet eens in donker, op snelwegen en in de grote stad durven te rijden.
Dat is pas verkeersonveilig!!!!
Ik woon in een examengebied waar niet eens verkeerslichten zijn en VOP’s zijn er op één hand te tellen.
Examen doen in deze omgeving is gewoon een lachertje, jongelui rijden met 10 tot 16 lessen af en slagen met vlag en wimpel.
Te gek voor woorden, dit is zo’n ongelijkheid.

nic|20.12.11|17:15

Klopt als een zere vinger en toch heeft de politiek het over verkeersveiligheid en de slechte instructeurs terwijl de norm voor examen door andere plaatsen blijkbaar anders is
Iedere toekomstige verkeersdeelnemer zou het zelfde moeten leren net als in het gewone onderwijs krijg je ook alleen een diploma als je een volledige opleiding hebt gevolgd en daardoor het zelfde moet weten/kunnnen als iemand die zijn opleiding in een ander deel van het land heeft gedaan

John|20.12.11|17:42

@ Jan,

In dat kader een bericht vanuit Engeland. Daar willen de verzekeraars dat een leerling MINIMAAL 1 JAAR lest alvorens dat deze leerling examen mag doen. Zouden de verzekeraars daar verstandiger zijn dan onze tweede kamer?? Ik denk van wel.

http://uk.autoblog.com/2011/11/22/junior-driving-licences-proposed-for-young-drivers/

John|20.12.11|17:59

In Engeland legt men dus de verantwoording bij de automobilist en niet bij de rijinstructeur. Dat heet REALISME!!!!

nic|20.12.11|19:18

Als de verkeerveiligheid zo slecht gesteld is blijft het raar daar de instructeur verantwoordelijk voor te houden want het uiteindelijke fiat voor afgifte rijbewijs ligt bij het CBR Geef elke instructeur de mogelijkheid om een leerling naar behoren op te leiden en daarvoor ook de benodigde tijd uit te kunnen trekken bij het CBR zal gezien worden dat het niveau omhoog gaat. Je kan voor een opleiding waarvoor bv een jaar staat ook nooit versnellen naar een maand wat wel van ons geeeist wordt

Ram|20.12.11|20:14

Ik lees nergens; Waarom moeten Rij-instructeurs examen afleggen? Wat is eigenlijk de grondreden.Het moet juist de autobestuurder die elke vijfjaar een praktijkexamen moet gaan afleggen op basis van gevaarsherkenning,laat hun maar vertellen.Laten we daarop ons inspannen.Want wij worden daarop aangesproken en is niet terecht.Stel, een schooljongen heeft bloedbad aangericht,moet dan het hele personeel op schop?Neen mensen.Ik vind de autobestuurder moet opdraaien van verkeersveilig mentaliteit.

Ronald|05.01.12|14:44

Ram@, ik heb een hele simpele antwoord op je vraag.

De grondreden van de applicatie is G….K…..perij.

Moet je weten als rijinstructeur!!!!

Ik ben zelf een paar keer voor de applicatie geweest, is een dure grap waar je helemaal niets aan hebt.

Joop|05.01.12|15:37

Ik sluit mij aan bij John als Colinda. De (basis)opleidingen moeten heel scherp gesteld worden, maar dat is geen garantie voor verantwoordelijke -per ongeluk- geslaagde leerlingen. Ik vind 10-daagse rij-opleidingen een onverantwoorde opleiding zonder bindend onafhankelijk verkeerspsychologisch onderzoek van de kandidaat-leeling. Nu kan elke leerling ongeacht zijn civiele en humane beschavingsgraad en geestelijke rijpheid (en wat dit voor alom problemen reeds heeft opgeleverd) dit traject ingaan.

Bastiaan01|06.01.12|12:05

@Joop,

Helemaal eens (ook John en Colinda). De opleiding moet ook beter, hogere eisen, aparte modulen bij examens, zoals een avondrit (in het donker), bijzondere omstandigheden (slecht weer/glad), grote stad, snelwegen, provinciale wegen, veilig inhalen etc. Hier moet iemand op getoetst worden. Maar zolang de rij-instructeur zelf zijn voorramen afplakt met donker folie, enorme dobbelstenen aan spiegel en zelf geen richtingaanwijzer gebruikt, ben ik bang dat het nooit wat wordt. Hoop het wel!!

Jan|06.01.12|20:56

20.12.11 | 17:42 | John
@ Jan,
In dat kader een bericht vanuit Engeland. Daar willen de verzekeraars dat een leerling MINIMAAL 1 JAAR lest alvorens dat deze leerling examen mag doen. Zouden de verzekeraars daar verstandiger zijn dan onze tweede kamer?? Ik denk van wel.
http://uk.autoblog.com/2011/11/22/junior-driving-licences-proposed-for-young-drivers/

Dit zou een stap in de goede richting zijn.
Verder zou er voor iedere kandidaat een psychologische test afgenomen moeten worden >>>>

Jan|06.01.12|21:02

>>>> met iedere kandidaat bedoel ik degene die de rijopleiding volgt maar ook voor de instructeur die de rijopleiding geeft.
Want sommige kandidaten en instructeurs zijn totaal niet geschikt om aan het verkeer deel te nemen of les te geven.
Verkeersveiligheid is vaak een kwestie van mentaliteit.
Mentaliteit van mensen is moeilijk te veranderen en een verkeerde verkeersmentaliteit draagt vaak bij tot de meest afschuwelijke ongelukken.>>>>

Jan|06.01.12|21:03

>>>>Kunnen we de mentaliteit niet veranderen, dan geen gemotoriseerde verkeersdeelname.
Mensenlevens zijn belangrijker!!!!!!

Bastiaan01|07.01.12|00:49

Interessant!
Maar bepaalde zaken worden niet of verkeerd aangeleerd, bepaalde mentaliteit en gedrag wordt aangeleerd, maar ook gevoed door medeweggebruikers en de overheid met soms ridicule maatregelen.
Bijv. 100 km/h op de A2 tussen Amsterdam-Utrecht en daar ook nog dagelijks controle houden en veel geld binnenharken. Dit is ordinaire diefstal en niet te begrijpen en bovendien onzinnig. Het te strak aantrekken van de teugels, doet een paard steigeren..
Nou kijk naar asociale gedrag in verkeer!

Bastiaan01|07.01.12|00:54

Onwetendheid en onkunde leidt tot (zware) ongelukken…, en dit gaat over zaken die je vaak niet bij rijlessen leert…en ik betwijfel of de gemiddelde rij-instructeur dit soort zaken wel weet.

Maar ja, overheid maakt bizarre keuzes om een overvolle markt nog voller te stoppen met een nieuwe lading rij-instructeurs.

Kwantiteit gaat helaas voor kwaliteit. Vandaar dat vele ongelukken hadden kunnen voorkomen. Verkeersinzicht (kweken) speelt daarbij een belangrijke rol…

Jan Nonnekes|08.02.12|22:24

We klagen al jaren en roepen ook steeds dat er niets gebeurt.
Lid zijn van een bond kost geld maar levert ook op, denk maar aan bepaalde kortingen die je kunt krijgen. Heb je een keer juridische hulp nodig dan heb je al voor jaren je contributie terug. Mensen alleen samen staan we sterk. De tegen partij heeft een ander motto dat nog steeds schijnt te werken”verdeel en heers”.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.