Leon de Jong, PVV, Kamerlid

Tweede Kamer: Sociale Zaken moet startersregelingen beperken

DEN HAAG – Het kamerlid Leon de Jong (PVV), dinsdag tijdens het vragenuurtje in de Tweede Kamer. ANP ROBERT VOS

Het ministerie van Sociale Zaken moet de uitwerking van startersregelingen, zoals het omscholen van werklozen tot zelfstandig rijschoolhouder, nog eens goed tegen het licht houden. Die motie van PVV-Kamerlid Leon de Jong is dinsdag aangenomen door de Tweede Kamer, zo meldt Bovag die had gepleit voor deze motie.

De toestroom van gesubsidieerde ww’ers in de rijscholenbranche is de brancheorganisaties Bovag, VRB en FAM al tijden een doorn in het oog. Dat leidt in veel regio’s tot oneerlijke concurrentie en een prijzenslag. Vraag en aanbod op de arbeidsmarkt moeten voortaan maatgevend zijn ter voorkoming van afbraak van de bestaande werkgelegenheid, zo luidt de motie.

UWV

Het UWV dient volgens de motie rekening te gaan houden met de situatie op de arbeidsmarkt in betreffende branches alvorens werklozen middels een startersregeling als eigen ondernemer te laten beginnen.

“Bij de gesubsidieerde instroom van nieuwe mensen en bedrijven moet rekening gehouden worden met de marktsituatie. Wij gaan ervan uit dat de staatssecretaris de omvang van probleem in kaart zal gaan brengen en daarbij aangeeft hoe de situatie in de rijschoolbranche verbeterd gaat worden”, zegt Frans Bastiaansen van Bovag Rijscholen over de motie.

Opleidingsbudgetten

De brancheorganisatie wil dat het ministerie tevens op lokaal niveau inzicht geeft in de situatie, aangezien ook gemeenten opleidingsbudgetten aanwenden om ww’ers als rijinstructeur of rijschoolhouder aan de slag te krijgen.

Het afgelopen jaar zijn er veel nieuwe rijscholen bijgekomen, terwijl het aantal examens is gedaald. Het is daarom volgens de brancheorganisaties zeer onverstandig om werklozen (financieel) te stimuleren ook een eigen rijschool te starten.

Lees ook: Lege opleidingspot UWV niet genoeg voor rijschoolbranche

Auteur: Bart Pals

60 reacties op “Tweede Kamer: Sociale Zaken moet startersregelingen beperken”

nic|21.12.11|01:15

Het is een raar gegeven dat als er in een gemeente een aanvraag is voor een bepaalde supermarkt er wel naar de markt gekeken wordt.Sterker nog zelfs de supermarkten worden om advies gevraagd en hebben inspraak Rijscholen kunnen als paddenstoelen uit de grond schieten in een overvolle markt en door lage prijzen te hanteren de markt zelfs kapot maken. Niemand denkt er dan aan verkeersveiligheid of aan de ervaring die ten gronde gaat doordat gerenomeerde rijscholen gewoon failliet gaan

John|21.12.11|12:34

Laten we niet vergeten dat die toestroom vanuit het UWV tot stand gekomen is op verzoek van en in nauwe samenwerking met de Bovag. De Bovag is gewoon 5 jaar te laat met het opruimen van de rotzooi waarvoor ze zelf verantwoordelijk zijn. Wat een beunhazen.

Bert de Weerd|21.12.11|15:15

@ John, zo is het maar net. Gelukkig zijn er steeds meer rijschoolhouders die dit ook gaan inzien.
Nu is volgens de cijfers van de Bovag zelf (hoe betrouwbaar??) slechts 15% van de rijscholen aangesloten bij de Bovag. Het is een kwestie van tijd dat dit minder dan 5 % is.
Dat duurt geen jaren meer! Nu de politiek nog overtuigen van de telkens weer falende Bovag en er zit voor de Bovag niets anders op dan de stekker uit de afd. rijscholen te trekken!

michael|21.12.11|23:32

@ nic in 2011 zijn er 2 rijscholen failliet gegaan bron http://faillissementen.com/
@anjo. Mooi als je dat voor mekaar krijgt, maar daar zullen jongepier en de verkeersacademie het vast niet mee eens zijn, er zijn meer belangen dan alleen het onze.
@john, Er was bij de Bovag leden een tekort aan goede instructeurs, nu 2011 komen er paar jaar tig open sollicitaties binnen, instructeurs zijn apart volkje, ze houden er niet van om in het gelid te lopen.

michael|21.12.11|23:32

vervolg
Ze werken liever voor €30, – voor zichzelf dan dat ze franchise meer kunnen krijgen, maar wel aan bepaalde voorwaarde moeten voldoen. Dat is verklaard de reden waarom slechts 15% lid is van de bovag, maar nu de PVV de bovag moet bijstaan begin ik ook mijn bedenkingen te krijgen

John|22.12.11|00:03

21.12.11 | 23:32 | michael
@ nic in 2011 zijn er 2 rijscholen failliet gegaan bron http://faillissementen.com

Dat is natuurlijk wel erg kort door de bocht. Er zijn veel kleinere rijscholen. Deze hebben veelal een rechtsvorm waarbij ze met hun privébezit aansprakelijk zijn. Deze rijscholen stoppen tijdig omdat ze niet hun hele bezit kwijt willen raken. Dat is welliswaar geef faillissement maar wel een rijschool die om financiële redenen stopt.

John|22.12.11|00:08

@john, Er was bij de Bovag leden een tekort aan goede instructeurs

Dat had de Bovag dan wel eens beter duidelijk mogen maken. Uit het persbericht destijds blijkt nergens dat dit alleen gaat om een tekort bij de Bovagleden http://www.bovag.nl/pers/persbericht/?messageID=244 Maar als dat al zo is mag je jezelf afvragen of een commerciële organisatie zo misbruik mag maken van een publieke organisatie als het UWV waar met gemeenschapsgeld mensen voor hen worden opgeleid.

John|22.12.11|00:14

Want als dat het geval is dan heeft het CRKN een zaak. Als de Bovag goede mensen te kort komt zullen ze die mensen uit eigen middelen moeten opleiden.

De reden dat maar 15 % lid is van de Bovag is een heel andere dan jij noemt. Vooral grote rijscholen zijn lid van de bOvag. Dit omdat deze rijscholen meestal al lang bestaan en vroeger was een Bovag lidmaatschap een “must” De Bovagleden vergrijzen. Nieuwe jonge grote rijscholen worden geen lid meer van de Bovag.

John|22.12.11|00:19

De Bovag doet er alles aan om leden aan zich te binden. Tot nu o.a. met de ESF subsidie. Maar die gaat per 1 juli 2012 verdwijnen wat voor veel leden weer een reden zal zijn om of geen lid te worden of het lidmaatschap op te zeggen. Ook de verplichting dat een franchiser die bij een Bovag rijschool aan de slag gaat zelf Bovag lid moet zijn is daar zo’n belachelijk voorbeeld van. Met die instelling gaan ze leden verliezen. Ik weet overigens uit eigen ervaring dat Bovag rijscholen deze regel>>

michael|22.12.11|00:23

Tuurlijk stoppen de meeste ermee voordat ze failliet gaan, vandaar nic heeft het over gerenommeerde rijscholen. Het is een aanname van me dat Bovag leden een tekort hadden.
Ze sturen regelmatig vragenlijsten, waar ik zelf ook nooit antwoord op geef omdat ik het daar veel te druk voor heb. Wat wel een punt is dat verkeersacademie ook lid is en er tegenstrijdige belangen zijn. Maar dat vind de bromfietswinkel ook, die minder verkopen, daar hebben wij weer profijt van.

nic|22.12.11|00:35

@michael 2 rijscholen zijn failliet gegaan en wat met al die rijscholen die onder het bestaansminimum leven en doorgaan voor bestaande leerlingen en omdat als ze stoppen ze niet aan een baan kunnen komen. Lijkt me inderdaad schandalig om belasting geld te gebruiken om instructeurs op te leiden terwijl ze met hun conrtibutie personeel een opleiding en baan aan kunnen bieden. Met deze uitleg neemt mijn respect voor Bovag nog verder af.

michael|22.12.11|00:35

Stomme iPad met zijn autocorrectie vandaar = maar
Over de Bovag worden we het met “niet leden” het toch niet eens, maar mocht de CNKR ooit de ambititie hebben, Om een keurmerk voor rijscholen te starten ” initiatieven uit het verleden voorspellen niet veel goeds” ben ik voor.
Bovendien zullen de contributies snel in de buurt komen , als je juristen, keurmeesters, woordvoerders en administratief personeel in dienst moet nemen.

nic|22.12.11|00:44

Michael in een tijd dat er een overschot blijkt te zijn aan instructeurs en de markt door diverse redenen onder druk is komen te staan kiest het CRKN de kant van instructeurs die het heel moeilijk hebben en dat de opleidingsinstituten het daar niet mee eens zijn is logisch want ook nu zien zij hun inkomsten naar beneden gaan misschien hadden ze dan eerder hun verantwoordelijkheid moeten nemen want dit is al tijden voorspelt

michael|22.12.11|00:45

@nic
Het zijn juist de nieuwe “door het uvw gestuurd zijn” die op bijstands niveau leven.
Diegene die al jarenlang actief zijn en voor goede prijzen rijden hebben een terugval van zo’n 5 tot 10% wat normaal is met de economische situatie. Het is naïef om te denken dat er via het UWV goede instructeurs instromen, dat is fout. Maar een paar jaar geleden lag er veel vergrijzing op de loer, en weinig instroom. De kredietcrisis en eurocrisis heeft er voor gezorgd dat door mooie verhalen van opleider

John|22.12.11|00:52

De Bovag wil met alles in het nieuws komen om maar nieuwe leden te werven. Een voordeel is dat men goedkoper cursussen kan volgen met de ESF subsidie. Dat dit voordeel medio 2012 verdwijnt communiceren ze wat minder (niet). Want dat geet ze natuurlijk ook weer leden kosten. ooit heeft de Bovag een “sterrenkeurmerk” bedacht. Niet elke rijschool kwam hiervoor in aanmerking. Nee, alleen de hele goeie. Die moesten dan natuurlijk wel Bovaglid zijn. En ja, dan mislukt zo’n initiatief…..

michael|22.12.11|00:54

Overschot is er nu door mooie verhalen van de opleiders, vergrijzing en weinig instroom door de goede economische omstandigheden lagen op de loer. De kredietcrisis bracht roet in het eten, waardoor er nu veel instroom is.
De nieuwelingen hebben het moelijk, de goede hoor ik nog niet klagen, die stunten niet met prijzen, ze zouden het wel graag drukker willen hebben. Maar dat hoort bij de periode waarin we zitten.

nic|22.12.11|00:56

Over hoeveel opleiders hebben we het? Je wilt dus zeggen om hun inkomen te garanderen mogen de instructeurs nog wel wat verder de broekriem aantrekken en er nog wat nieuwe instructeurs bijkomen.
Je hebt het over Bovag en niet leden alsof Bovag zaligmakend is terwijl 85% geen lid is. Als Bovag zo perfect is waarom kiest dan 85% niet voor lidmaatschap Lijkt me eerder dat die 15% een apart volkje is en zich gewillig achter een geld verslindende organisatie met een waterhoofd scharen

John|22.12.11|01:14

22.12.11 | 00:54 | michael.
De nieuwelingen hebben het moelijk, de goede hoor ik nog niet klagen, die stunten niet met prijzen, ze zouden het wel graag drukker willen hebben. Maar dat hoort bij de periode waarin we zitten.

Ach, daar hebben we die dooddoener weer. “Wie klaagt of zijn prijzen aan moet passen is geen goede rijschool” Kun je die oogkleppen bij de Bovag bestellen?

John|22.12.11|01:19

22.12.11 | 00:54 | michael
Overschot is er nu door mooie verhalen van de opleiders, vergrijzing en weinig instroom door de goede economische omstandigheden lagen op de loer. De kredietcrisis bracht roet in het eten, waardoor er nu veel instroom is.

Misschien wel een mooie taak voor de Bovag om op hun website en via andere kanalen duidelijk te maken dat er een overschot aan rijinstructeurs is. Of stoot men dan de opleiders, die ook lid zijn, te veel tegen het hoofd?

nic|22.12.11|01:29

Waar heb ik toch eens gelezen dat opleiders en Bovag partners in business zijn? Dan moeten ze inderdaad niet te hard roepen dat er een overschot is want dan schaden ze hun eigen business ook of bedoelde Michael dat met daar zullen jongepier en de verkeersacademie het vast niet mee eens zijn, er zijn meer belangen dan alleen het onze. Wie zitten er ook alweer in CEC lijken voornamelijk partners in business te zijn.

nic|22.12.11|01:34

Goh, bijscholingen, sanctie met het overdoen van een hele opleiding behalve de praktijk is dat nu om het instructeurs niveau omhoog te krijgen? Lijkt me onder de hand meer dat de instructeurs de melkkoe worden van de partners in business. Prettig om te weten dat de instructeurs tenminste de salarissen van hen veilig stelt en zelf keistenen mogen vreten.

nic|22.12.11|02:04

Juist John of Michael zit in de boven regionen van de Bovag of hij is geindoctrineerd. Hij verdedigd met zoveel verve dat beide mogelijk zijn. Hoe dan ook het beeld wat hij ons wil schetsen is niet geloofwaardig maar daar zijn 85% het al over eens anders zouden er wel meer Michaels hier zo reageren Wat me wel blijft verbazen is dat de politiek nog steeds achter iets blijft staan wat klaarblijkelijk een vies luchtjke om zich heen heeft hangen.

nic|22.12.11|02:26

Overigens Michael kan je me uitleggen hoe je door vergrijzing er een overschot aan instructeurs kan komen. Vergrijzing is een fenomeen dat niet binnen een jaar ontstaat en was al jaren bekend dat Nederland vergrijst. Buiten de rijschoolwereld wordt daar al jaren op geanticipeerd. Een voorzichtig beleid tav nieuwe instructeurs was ook dus op zijn plaats geweest. Ook de krediet crisis is niet van gisteren maar al vanaf 2008/9 dus daar had ook op ingesprongen kunnen worden.

nic|22.12.11|02:37

Nu met een bewezen overschot zijn er opleiders die een gratis tablet aan gaan bieden om toch maar weer meer leerlingen op te leiden. Met een overschot dapper een nieuwe vestiging openen getuigd gewoon van arrogantie. Waar ligt de verantwoordelijkheid dan? Voorzie je in een opleiding om mensen aan het werk te krijgen of om je eigen kas vol te spekken.
Neem de medische opleidingen daar zitten quota aan het aantal opleidingsplaatsen om overschot te beperken.

Bert de Weerd|22.12.11|08:23

>>maar de belangen van instructeursopleiders, de managers van de Bovag en een enkele rijschoolmanager!

B.B.|22.12.11|08:37

John, Nic, Bert, Michael, Anjo en iedereen die dit leest: PRETTIGE FEESTDAGEN
Ben en Yvonne Bridel.
Doorgaan met de strijd!

Bert de Weerd|22.12.11|08:48

Ben en Yvonne, goed om te zien dat jullie ook meelezen.
Jullie natuurlijk ook prettige feestdagen!!
Natuurlijk ook voor iedereen die dit leest fijne feestdagen gewenst!

nic|22.12.11|08:56

Juist Bert ogen gaan langzaam open en steeds meer instructeurs verenigien zich en dat is goed want samen staan we sterk en langzaam begint het binnen de politiek ook door te dringen dat de verkeerde belangen jaren lang behartigd zijn.
Ben en Yvonne, de strijd zal zeker in 2012 doorgaan want zo kan het niet langer.
Ook namens mij aan een ieder hele fijne feestdagen gewenst

secretaris RB|22.12.11|09:27

Namens het bestuur van Rijschoolbelang VRB iedereen prettige feestdagen toegewenst.
Veel geluk en gezondheid voor het nieuwe jaar.
Laten we samen werken aan een geweldig jaar voor de hele branche

CRKN|22.12.11|11:10

Het voltallig bestuur van het CRKN wenst iedereen fijne feestdagen.
We hopen voor iedereen op een productief en en vruchtbaar 2012 met veel samenwerking en daadkracht om de rijschoolbranche weer gezond te krijgen

Dolf Polders (bestuurder CNV Vakmensen)|22.12.11|19:10

CNV Vakmensen wenst iedereen hele fijne dagen en de beste wensen voor 2012. Ik hoop dat 2012 een jaar mag zijn waarbij iedereen in de branche * leuk werk; * goede arbeidsvoorwaarden; * een goed inkomen en * een goede gezondheid heeft.

Bert|28.12.11|22:55

Leuk werk? Ja, nog steeds.
Arbeidsvoorwaarden? Oké.
Goed inkomen? Zal nooit gebeuren. Daar zorgt o.a het overschot aan instructeurs wel voor.

Jan|04.01.12|11:58

Bert schreef: Gelukkig zijn er betere alternatieven waar rijschoolhouders zich bij kunnen aansluiten: FAM, VRB en CRKN!
Bert zullen we de FAM maar uit dit rijtje halen?
De FAM is er alleen voor de hele grote rijscholen en niet voor de instructeurs en kleine rijschoolhouders!
Dus die zou ik niet aanbevelen persoonlijk :lol:

michael|04.01.12|16:36

Er is gisteren een 3e rijschool failliet gegaan heb ik gehoord in de wandelgangen.
Gelukkig voor de leerlingen kunnen ze gebruikmaken van BGF (ga ik van uit.)
Rijschool was lid Bovag namelijk.
Ik wens alle instructeur sterkte met dit slechte begin van 2012

nic|04.01.12|22:34

Gelukkig heeft de Bovag ze ook die concurrentie gegeven die ze nu failliet doet gaan dus hemel ze maar op dat het garantie fonds voor leerlingen er is
Zonder die oneerlijk concurrentie was de leerling niet gedupeerd geweest en de rijschoolhouder zijn inkomsten gewoon kunnen houden. 3 failliet en de rest maar in zwaar weer wordt niet genoemd

nic|04.01.12|22:40

Gelukkig heeft de Bovag ook niet de oneerlijke concurrentie verzorgd waardoor menig rijschool nu in zwaar weer zit
Hemel ze maar op dat de leerlingen nu het garantiefonds kan gebruiken maar als de Bovag dit allemaal niet had gedaan was de rijschoolwereld nu niet zo”n zootje geweest en hadden de leerlingen gewoon bij hun eigen rijschool hun opleiding af kunnen maken en de rijschoolhouder een normaal inkomen gehad
Dubbel gedupeerden dus en Bovag speelt mooi weer

michael|04.01.12|23:10

Beste Nic,
Je kan het de schuld van de Bovag vinden, maar uiteindelijk zijn de bankiers de schuldige.
Het is Crisis, werkloze kiezen helaas vaak voor dit vak, Een Quotum zoals je voorstelt, zou heel mooi zijn maar niet realistisch, daar is een rijinstructeur zoals wij niet belangrijk genoeg voor, na ons komen de schilders de loodgieters ook om een quotum.
Trouwens laatst was ik op CBR locatie zat daar een collega te klagen( beetje hetzelfde ) reed ik volgende dag langs zijn huis, stond daar een

michael|04.01.12|23:18

vervolg
Transporter met een poolse naam, zijn huis te schilderen. Er zijn nog steeds schilders met normale prijzen, ook hier geld “voor elke cent zijn waar”
In 1997 in 2005 was het ook slecht. en daar komt bij dat het CBR ook minder examens afneemt.
Begrijp me niet verkeerd, ik ben ook niet blij met de ontwikkeling, maar ik zou niet weten waarom we een voorrangspositie zouden moeten hebben. Tegen oneerlijke concurrentie wel ja, maar dit kun je niet bij de Bovag leggen. dat is het UWV eigenlijk.

nic|04.01.12|23:22

Ik zal je een ding zeggen Michael. Mijn inziens zijn de banken inderdaad grotendeels debet aan de crediet crisis maar o.a. de Bovag aan alle ellende in de rijschool wereld want dit gegeven speelt van ver voor de credit crisis In 2004/2006 tekende dit beeld zich al af en in scene gezet door Bovag die nu mooi weer gaat spelen dat UWV moet stoppen met opleidingen aanbieden
waar ze zelf een convenant voor hebben gemaakt en getekend en er geld aan over hebben gehouden.
Wanneer gaan jou ogen open?

michael|04.01.12|23:23

Bovag heeft nooit gezegd,” laat ze allemaal maar voor zichzelf beginnen en laten we is pleiten voor een mooie startsubsidie” Integendeel, de Bovag wil de Branche professioneel krijgen en minder eenpitters die niet kunnen ondernemen. En ja de Bovag is niet heilig, en maken fouten, maar wel realistisch in de wat haalbaar is.

michael|04.01.12|23:31

Bovendien was het door de vergrijzing en de goede economie wel nodig om mensen in dit vak te krijgen. Alleen de UWV is de verkeerde weg, dat verwijt ik ze ook. Alleen is dit zo’n laag betaalde baan, dat in normale tijden niemand dit vak wil beoefenen, Ik heb eerlijk gezegd niet zo’n hoge pet op van 40 % van de Nederlandse instructeurs. Waarom? Omdat vele om de verkeerde redenen instructeur zijn geworden. Mooie BMW, Of niet voor een baas kunnen werken, jezelf rijk rekenen mentaliteit etc.

nic|04.01.12|23:36

Misschien heeft een bovag zich nooit gerealiseerd dat als een UWV mensen een opleiding aanbied ze ook daadwerkelijk willen dat ze aan het werk gaan en dat een Bovag aangeeft dat er een tekort is aan instructeurs terwijl er werklijk geen tekort is dat ze zich zelf in de vingers snijden. Hun ingezette weg om geld te verdienen resulteert nu in nog meer eenpitters die ook nog subsidie ontvangen ook en die worden dan ook geen bovag lid. Misschien verkeerd geschoten door de Bovag??

michael|04.01.12|23:38

Gelukkig zijn er ook veel goede. Maar als je kijkt naar onderzoeken, waarom leerlingen naar andere rijscholen gaan.1. Te laat of helemaal niet komen 2. boodschappen doen 3. boos worden omdat leerlingen het weer fout doen 4. Roken in de auto 5. rondje om de kerk rijden 6. slapen 7.bellen
Dat is het volk wat niet voor een baas kan werken, die doen toch waar ze zelf zin in hebben, en zetten niet de leerling centraal, en sommige zijn wel weer goede verkopers

nic|04.01.12|23:48

Ja Michael Bovag instructeurs doen dat allemaal niet die zijn heiliger dan de paus want je moet voldoen aan het bovag sterren stelsel en dat is contributie betalen.
Voldoe je aan je verplichting ben je een goede instructeur en dat zijn 15% van de rijscholen. Deze bere goede rijscholen zitten dan echter maar 0.4 % boven het landelijk gemiddelde en nog steeds niet op een veel hoger plan. Kwaliteits keurmerk ten top zou ik zeggen.

michael|04.01.12|23:51

Nic, Je laatste bericht klopt gedeeltelijk, Heb je het CBS wel is geraadpleegd? de bovag heeft onderzoekers. als er geen crisis was geweest en instructeurs gaan op tijd met pensioen, dan was er wel degelijk instroom nodig, UWV heeft dat overdreven. Veel Instructeurs die al heel lang in het vak zitten, die je misschien niet eens kent omdat de C rijles geven zitten nu ook op de auto.
En het laatste die eenpitters is een visueel cirkeltje, maar je moet toegeven dat een quotum, niet reel is

michael|04.01.12|23:52

1 na laatste bericht

John|05.01.12|00:21

@ Michael,

Wat een flauwekul allemaal. De Bovag is medeverantwoordelijk voor het feit dat er nu veel te veel rijinstructeurs zijn! De schuld op een ander schuiven is inderdaad iets waar de Bovag goed in is. Grote koppen in de krant en op fora zoals deze dat het UWV is doorgeslagen en het UWV fout is. Het zou die slappe organisatie eens sieren om VERANTWOORDELIJKHEID te nemen. Maar dat woord is de Bovag vreemd.>>

John|05.01.12|00:28

>> kan je daar wat preciezer over zijn. Waar kan ik de resultaten van die onderzoeken vinden? Want ik kan ook roepen dat uit onderzoek gebleken is dat garnalen de samba kunnen dansen.

nic|05.01.12|00:29

Ik ken de onderzoeken van Bovag Stuur je leden een bericht en 3 % reageert! Je hebt een valide onderzoek gedaan en een uitslag maar of dit bepalend is voor de markt kijkt niemand naar! Vervolgens leg je je de uitslag neer bij hogerhand en die geloven je blindelings. UWV haalt zijn cijfer ook ergens vandaan, raadt eens wie ze die cijfertjes heeft gepresenteerd? Probeer geen zand in de ogen van instructeurs te strooien al voor de crisis was dit aan de gang niet alleen op initiatief van UWV

John|05.01.12|09:19

Nu is er weer een tussenstuk verwijderd waardoor er aan mijn post natuurlijk geen touw meer vast te knopen is. Handig.

nic|05.01.12|15:22

Gisteren heb ik inderdaad een stukje van John hier gelezen als reactie op de instructeurs die ipv B nu C zouden rijden en is ineens weg. Wel raar dat er post van John steeds verwijderd worden.
Het stond in tussen reactie van 0.21 en 0.28. Zo lees ik hier wel meer dat ineens weer weg is. Kan de redactie misschien antwoord geven waarom er post worden verwijderd want ze zijn niet kwetsend maar kritisch en de waarheid. Volgens mij is het toch de bedoeling dat hier een discussie gevoerd wordt.

Redactie|05.01.12|16:13

@Nic en John. Normaal communiceren we niet over reacties die verwijderd worden. Maar in dit geval is deze reactie van John verwijderd omdat hij het woord ‘randdebielen’ gebruikte. Houd je svp aan onze huisregels. Die zijn hier te vinden: http://www.verkeerspro.nl/huisregels/.
Mvg, Bart Pals

John|05.01.12|23:06

Even voor de goede orde Bart. Ik heb inderdaad die term gebruikt maar niemand zo genoemd. Daarnaast staat er in de huisregels dat men niet mag beledigen en ook geen reacties mag plaatsen in KAPITALEN. Vreemd dat je dan wel toetaat dat men mij een `zielig figuur en je laat inderdaad zien wat jouw niveau is.` mag noemen. Ook staat er een post in kapitalen. Wellicht mag Michael meer omdat deze een hoge Bovagfunctionaris is.

michael|05.01.12|23:59

Was ik maar een hooggeplaatste, ik ben het er alleen niet mee eens dat John en zijn nic(name) overal tegen aan schoppen wat hun niet bevalt. In een ander draadje las ik al dat telefoons duur waren omat ze via een sataliet gaan, klopt wel, maar niet op het vaste land.
Naar de Bovag wordt altijd met de vinger gewezen, er zitten hier weinig leden, waarschijnlijk omdat die zich met andere zaken bezig houden, het is niet voor niks dat die onderzoeken weinig respons krijgen.

John|06.01.12|00:09

Ach, de Bovag mag iedereen gewoon een beunhaas noemen. Niets aan de hand. Ik zou de berichtgeving over de bovag de komende tijd in de gaten houden. Wordt leuk. En over telefoons gesproken, ik ben werkzaam geweest bij Telecom vanaf de Kermit tot de eerste mobiele telefoons. Geloof me maar, ik weet waar ik over praat maar ik vind het raar om in dit topic over een ander topic te beginnen.

michael|06.01.12|00:17

Beunhaas dat is geblunder en daar citeert Bart de auteur. waarom een andere topic aanhalen, omdat het niet uitmaakt waar het over gaat, er komt altijd een verbetering van iemand.

nic|06.01.12|00:33

als je suggereert

nic|06.01.12|00:43

Heb ik geen gelijk als bekend wordt dat de bovag rond de 400 leden heeft en door hun naam en niet op basis van het belangenbehartigen want met 400 leden vergeet je er voor het gemak 13600 andere instructeurs zich het recht toeeigend voor elke instructeur te spreken in het CEC
Onderzoek doen onder 400 leden wederom 13600 vergeten en dan het resultaat van een verwaarloosbaar aantal reactie als maatstaf nemen voor een kwaliteit oordeel
Geef me een reden waarom dit schoppen is, ik zie hem niet

nic|06.01.12|00:50

Is het schopppen als de Bovag willens en wetens een covenant afsluit met het UWV omdat de verkeersacademie bot heeft gevangen en er eigenlijk geen tekort is aan instructeurs maar die wel opgeleid worden en de Bovag dan zelf gaat zeggen dat het UWV moet stoppen want dat het fout is terwijl de markt daardoor al verziekt is en er dus door anderen dan de rijinstructeurs grof geld is verdiend
Nee! Gewoon de waarheid en mag onder de aandacht gebracht worden zodat Bovag geen mooi weer blijft spelen

klaas Ruininga|25.01.12|22:13

Wat een gezeur allemaal, stop dan met dit vak

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Tweede Kamer: Sociale Zaken moet startersregelingen beperken | RijschoolPro
Leon de Jong, PVV, Kamerlid

Tweede Kamer: Sociale Zaken moet startersregelingen beperken

DEN HAAG – Het kamerlid Leon de Jong (PVV), dinsdag tijdens het vragenuurtje in de Tweede Kamer. ANP ROBERT VOS

Het ministerie van Sociale Zaken moet de uitwerking van startersregelingen, zoals het omscholen van werklozen tot zelfstandig rijschoolhouder, nog eens goed tegen het licht houden. Die motie van PVV-Kamerlid Leon de Jong is dinsdag aangenomen door de Tweede Kamer, zo meldt Bovag die had gepleit voor deze motie.

De toestroom van gesubsidieerde ww’ers in de rijscholenbranche is de brancheorganisaties Bovag, VRB en FAM al tijden een doorn in het oog. Dat leidt in veel regio’s tot oneerlijke concurrentie en een prijzenslag. Vraag en aanbod op de arbeidsmarkt moeten voortaan maatgevend zijn ter voorkoming van afbraak van de bestaande werkgelegenheid, zo luidt de motie.

UWV

Het UWV dient volgens de motie rekening te gaan houden met de situatie op de arbeidsmarkt in betreffende branches alvorens werklozen middels een startersregeling als eigen ondernemer te laten beginnen.

“Bij de gesubsidieerde instroom van nieuwe mensen en bedrijven moet rekening gehouden worden met de marktsituatie. Wij gaan ervan uit dat de staatssecretaris de omvang van probleem in kaart zal gaan brengen en daarbij aangeeft hoe de situatie in de rijschoolbranche verbeterd gaat worden”, zegt Frans Bastiaansen van Bovag Rijscholen over de motie.

Opleidingsbudgetten

De brancheorganisatie wil dat het ministerie tevens op lokaal niveau inzicht geeft in de situatie, aangezien ook gemeenten opleidingsbudgetten aanwenden om ww’ers als rijinstructeur of rijschoolhouder aan de slag te krijgen.

Het afgelopen jaar zijn er veel nieuwe rijscholen bijgekomen, terwijl het aantal examens is gedaald. Het is daarom volgens de brancheorganisaties zeer onverstandig om werklozen (financieel) te stimuleren ook een eigen rijschool te starten.

Lees ook: Lege opleidingspot UWV niet genoeg voor rijschoolbranche

Auteur: Bart Pals

60 reacties op “Tweede Kamer: Sociale Zaken moet startersregelingen beperken”

nic|21.12.11|01:15

Het is een raar gegeven dat als er in een gemeente een aanvraag is voor een bepaalde supermarkt er wel naar de markt gekeken wordt.Sterker nog zelfs de supermarkten worden om advies gevraagd en hebben inspraak Rijscholen kunnen als paddenstoelen uit de grond schieten in een overvolle markt en door lage prijzen te hanteren de markt zelfs kapot maken. Niemand denkt er dan aan verkeersveiligheid of aan de ervaring die ten gronde gaat doordat gerenomeerde rijscholen gewoon failliet gaan

John|21.12.11|12:34

Laten we niet vergeten dat die toestroom vanuit het UWV tot stand gekomen is op verzoek van en in nauwe samenwerking met de Bovag. De Bovag is gewoon 5 jaar te laat met het opruimen van de rotzooi waarvoor ze zelf verantwoordelijk zijn. Wat een beunhazen.

Bert de Weerd|21.12.11|15:15

@ John, zo is het maar net. Gelukkig zijn er steeds meer rijschoolhouders die dit ook gaan inzien.
Nu is volgens de cijfers van de Bovag zelf (hoe betrouwbaar??) slechts 15% van de rijscholen aangesloten bij de Bovag. Het is een kwestie van tijd dat dit minder dan 5 % is.
Dat duurt geen jaren meer! Nu de politiek nog overtuigen van de telkens weer falende Bovag en er zit voor de Bovag niets anders op dan de stekker uit de afd. rijscholen te trekken!

michael|21.12.11|23:32

@ nic in 2011 zijn er 2 rijscholen failliet gegaan bron http://faillissementen.com/
@anjo. Mooi als je dat voor mekaar krijgt, maar daar zullen jongepier en de verkeersacademie het vast niet mee eens zijn, er zijn meer belangen dan alleen het onze.
@john, Er was bij de Bovag leden een tekort aan goede instructeurs, nu 2011 komen er paar jaar tig open sollicitaties binnen, instructeurs zijn apart volkje, ze houden er niet van om in het gelid te lopen.

michael|21.12.11|23:32

vervolg
Ze werken liever voor €30, – voor zichzelf dan dat ze franchise meer kunnen krijgen, maar wel aan bepaalde voorwaarde moeten voldoen. Dat is verklaard de reden waarom slechts 15% lid is van de bovag, maar nu de PVV de bovag moet bijstaan begin ik ook mijn bedenkingen te krijgen

John|22.12.11|00:03

21.12.11 | 23:32 | michael
@ nic in 2011 zijn er 2 rijscholen failliet gegaan bron http://faillissementen.com

Dat is natuurlijk wel erg kort door de bocht. Er zijn veel kleinere rijscholen. Deze hebben veelal een rechtsvorm waarbij ze met hun privébezit aansprakelijk zijn. Deze rijscholen stoppen tijdig omdat ze niet hun hele bezit kwijt willen raken. Dat is welliswaar geef faillissement maar wel een rijschool die om financiële redenen stopt.

John|22.12.11|00:08

@john, Er was bij de Bovag leden een tekort aan goede instructeurs

Dat had de Bovag dan wel eens beter duidelijk mogen maken. Uit het persbericht destijds blijkt nergens dat dit alleen gaat om een tekort bij de Bovagleden http://www.bovag.nl/pers/persbericht/?messageID=244 Maar als dat al zo is mag je jezelf afvragen of een commerciële organisatie zo misbruik mag maken van een publieke organisatie als het UWV waar met gemeenschapsgeld mensen voor hen worden opgeleid.

John|22.12.11|00:14

Want als dat het geval is dan heeft het CRKN een zaak. Als de Bovag goede mensen te kort komt zullen ze die mensen uit eigen middelen moeten opleiden.

De reden dat maar 15 % lid is van de Bovag is een heel andere dan jij noemt. Vooral grote rijscholen zijn lid van de bOvag. Dit omdat deze rijscholen meestal al lang bestaan en vroeger was een Bovag lidmaatschap een “must” De Bovagleden vergrijzen. Nieuwe jonge grote rijscholen worden geen lid meer van de Bovag.

John|22.12.11|00:19

De Bovag doet er alles aan om leden aan zich te binden. Tot nu o.a. met de ESF subsidie. Maar die gaat per 1 juli 2012 verdwijnen wat voor veel leden weer een reden zal zijn om of geen lid te worden of het lidmaatschap op te zeggen. Ook de verplichting dat een franchiser die bij een Bovag rijschool aan de slag gaat zelf Bovag lid moet zijn is daar zo’n belachelijk voorbeeld van. Met die instelling gaan ze leden verliezen. Ik weet overigens uit eigen ervaring dat Bovag rijscholen deze regel>>

michael|22.12.11|00:23

Tuurlijk stoppen de meeste ermee voordat ze failliet gaan, vandaar nic heeft het over gerenommeerde rijscholen. Het is een aanname van me dat Bovag leden een tekort hadden.
Ze sturen regelmatig vragenlijsten, waar ik zelf ook nooit antwoord op geef omdat ik het daar veel te druk voor heb. Wat wel een punt is dat verkeersacademie ook lid is en er tegenstrijdige belangen zijn. Maar dat vind de bromfietswinkel ook, die minder verkopen, daar hebben wij weer profijt van.

nic|22.12.11|00:35

@michael 2 rijscholen zijn failliet gegaan en wat met al die rijscholen die onder het bestaansminimum leven en doorgaan voor bestaande leerlingen en omdat als ze stoppen ze niet aan een baan kunnen komen. Lijkt me inderdaad schandalig om belasting geld te gebruiken om instructeurs op te leiden terwijl ze met hun conrtibutie personeel een opleiding en baan aan kunnen bieden. Met deze uitleg neemt mijn respect voor Bovag nog verder af.

michael|22.12.11|00:35

Stomme iPad met zijn autocorrectie vandaar = maar
Over de Bovag worden we het met “niet leden” het toch niet eens, maar mocht de CNKR ooit de ambititie hebben, Om een keurmerk voor rijscholen te starten ” initiatieven uit het verleden voorspellen niet veel goeds” ben ik voor.
Bovendien zullen de contributies snel in de buurt komen , als je juristen, keurmeesters, woordvoerders en administratief personeel in dienst moet nemen.

nic|22.12.11|00:44

Michael in een tijd dat er een overschot blijkt te zijn aan instructeurs en de markt door diverse redenen onder druk is komen te staan kiest het CRKN de kant van instructeurs die het heel moeilijk hebben en dat de opleidingsinstituten het daar niet mee eens zijn is logisch want ook nu zien zij hun inkomsten naar beneden gaan misschien hadden ze dan eerder hun verantwoordelijkheid moeten nemen want dit is al tijden voorspelt

michael|22.12.11|00:45

@nic
Het zijn juist de nieuwe “door het uvw gestuurd zijn” die op bijstands niveau leven.
Diegene die al jarenlang actief zijn en voor goede prijzen rijden hebben een terugval van zo’n 5 tot 10% wat normaal is met de economische situatie. Het is naïef om te denken dat er via het UWV goede instructeurs instromen, dat is fout. Maar een paar jaar geleden lag er veel vergrijzing op de loer, en weinig instroom. De kredietcrisis en eurocrisis heeft er voor gezorgd dat door mooie verhalen van opleider

John|22.12.11|00:52

De Bovag wil met alles in het nieuws komen om maar nieuwe leden te werven. Een voordeel is dat men goedkoper cursussen kan volgen met de ESF subsidie. Dat dit voordeel medio 2012 verdwijnt communiceren ze wat minder (niet). Want dat geet ze natuurlijk ook weer leden kosten. ooit heeft de Bovag een “sterrenkeurmerk” bedacht. Niet elke rijschool kwam hiervoor in aanmerking. Nee, alleen de hele goeie. Die moesten dan natuurlijk wel Bovaglid zijn. En ja, dan mislukt zo’n initiatief…..

michael|22.12.11|00:54

Overschot is er nu door mooie verhalen van de opleiders, vergrijzing en weinig instroom door de goede economische omstandigheden lagen op de loer. De kredietcrisis bracht roet in het eten, waardoor er nu veel instroom is.
De nieuwelingen hebben het moelijk, de goede hoor ik nog niet klagen, die stunten niet met prijzen, ze zouden het wel graag drukker willen hebben. Maar dat hoort bij de periode waarin we zitten.

nic|22.12.11|00:56

Over hoeveel opleiders hebben we het? Je wilt dus zeggen om hun inkomen te garanderen mogen de instructeurs nog wel wat verder de broekriem aantrekken en er nog wat nieuwe instructeurs bijkomen.
Je hebt het over Bovag en niet leden alsof Bovag zaligmakend is terwijl 85% geen lid is. Als Bovag zo perfect is waarom kiest dan 85% niet voor lidmaatschap Lijkt me eerder dat die 15% een apart volkje is en zich gewillig achter een geld verslindende organisatie met een waterhoofd scharen

John|22.12.11|01:14

22.12.11 | 00:54 | michael.
De nieuwelingen hebben het moelijk, de goede hoor ik nog niet klagen, die stunten niet met prijzen, ze zouden het wel graag drukker willen hebben. Maar dat hoort bij de periode waarin we zitten.

Ach, daar hebben we die dooddoener weer. “Wie klaagt of zijn prijzen aan moet passen is geen goede rijschool” Kun je die oogkleppen bij de Bovag bestellen?

John|22.12.11|01:19

22.12.11 | 00:54 | michael
Overschot is er nu door mooie verhalen van de opleiders, vergrijzing en weinig instroom door de goede economische omstandigheden lagen op de loer. De kredietcrisis bracht roet in het eten, waardoor er nu veel instroom is.

Misschien wel een mooie taak voor de Bovag om op hun website en via andere kanalen duidelijk te maken dat er een overschot aan rijinstructeurs is. Of stoot men dan de opleiders, die ook lid zijn, te veel tegen het hoofd?

nic|22.12.11|01:29

Waar heb ik toch eens gelezen dat opleiders en Bovag partners in business zijn? Dan moeten ze inderdaad niet te hard roepen dat er een overschot is want dan schaden ze hun eigen business ook of bedoelde Michael dat met daar zullen jongepier en de verkeersacademie het vast niet mee eens zijn, er zijn meer belangen dan alleen het onze. Wie zitten er ook alweer in CEC lijken voornamelijk partners in business te zijn.

nic|22.12.11|01:34

Goh, bijscholingen, sanctie met het overdoen van een hele opleiding behalve de praktijk is dat nu om het instructeurs niveau omhoog te krijgen? Lijkt me onder de hand meer dat de instructeurs de melkkoe worden van de partners in business. Prettig om te weten dat de instructeurs tenminste de salarissen van hen veilig stelt en zelf keistenen mogen vreten.

nic|22.12.11|02:04

Juist John of Michael zit in de boven regionen van de Bovag of hij is geindoctrineerd. Hij verdedigd met zoveel verve dat beide mogelijk zijn. Hoe dan ook het beeld wat hij ons wil schetsen is niet geloofwaardig maar daar zijn 85% het al over eens anders zouden er wel meer Michaels hier zo reageren Wat me wel blijft verbazen is dat de politiek nog steeds achter iets blijft staan wat klaarblijkelijk een vies luchtjke om zich heen heeft hangen.

nic|22.12.11|02:26

Overigens Michael kan je me uitleggen hoe je door vergrijzing er een overschot aan instructeurs kan komen. Vergrijzing is een fenomeen dat niet binnen een jaar ontstaat en was al jaren bekend dat Nederland vergrijst. Buiten de rijschoolwereld wordt daar al jaren op geanticipeerd. Een voorzichtig beleid tav nieuwe instructeurs was ook dus op zijn plaats geweest. Ook de krediet crisis is niet van gisteren maar al vanaf 2008/9 dus daar had ook op ingesprongen kunnen worden.

nic|22.12.11|02:37

Nu met een bewezen overschot zijn er opleiders die een gratis tablet aan gaan bieden om toch maar weer meer leerlingen op te leiden. Met een overschot dapper een nieuwe vestiging openen getuigd gewoon van arrogantie. Waar ligt de verantwoordelijkheid dan? Voorzie je in een opleiding om mensen aan het werk te krijgen of om je eigen kas vol te spekken.
Neem de medische opleidingen daar zitten quota aan het aantal opleidingsplaatsen om overschot te beperken.

Bert de Weerd|22.12.11|08:23

>>maar de belangen van instructeursopleiders, de managers van de Bovag en een enkele rijschoolmanager!

B.B.|22.12.11|08:37

John, Nic, Bert, Michael, Anjo en iedereen die dit leest: PRETTIGE FEESTDAGEN
Ben en Yvonne Bridel.
Doorgaan met de strijd!

Bert de Weerd|22.12.11|08:48

Ben en Yvonne, goed om te zien dat jullie ook meelezen.
Jullie natuurlijk ook prettige feestdagen!!
Natuurlijk ook voor iedereen die dit leest fijne feestdagen gewenst!

nic|22.12.11|08:56

Juist Bert ogen gaan langzaam open en steeds meer instructeurs verenigien zich en dat is goed want samen staan we sterk en langzaam begint het binnen de politiek ook door te dringen dat de verkeerde belangen jaren lang behartigd zijn.
Ben en Yvonne, de strijd zal zeker in 2012 doorgaan want zo kan het niet langer.
Ook namens mij aan een ieder hele fijne feestdagen gewenst

secretaris RB|22.12.11|09:27

Namens het bestuur van Rijschoolbelang VRB iedereen prettige feestdagen toegewenst.
Veel geluk en gezondheid voor het nieuwe jaar.
Laten we samen werken aan een geweldig jaar voor de hele branche

CRKN|22.12.11|11:10

Het voltallig bestuur van het CRKN wenst iedereen fijne feestdagen.
We hopen voor iedereen op een productief en en vruchtbaar 2012 met veel samenwerking en daadkracht om de rijschoolbranche weer gezond te krijgen

Dolf Polders (bestuurder CNV Vakmensen)|22.12.11|19:10

CNV Vakmensen wenst iedereen hele fijne dagen en de beste wensen voor 2012. Ik hoop dat 2012 een jaar mag zijn waarbij iedereen in de branche * leuk werk; * goede arbeidsvoorwaarden; * een goed inkomen en * een goede gezondheid heeft.

Bert|28.12.11|22:55

Leuk werk? Ja, nog steeds.
Arbeidsvoorwaarden? Oké.
Goed inkomen? Zal nooit gebeuren. Daar zorgt o.a het overschot aan instructeurs wel voor.

Jan|04.01.12|11:58

Bert schreef: Gelukkig zijn er betere alternatieven waar rijschoolhouders zich bij kunnen aansluiten: FAM, VRB en CRKN!
Bert zullen we de FAM maar uit dit rijtje halen?
De FAM is er alleen voor de hele grote rijscholen en niet voor de instructeurs en kleine rijschoolhouders!
Dus die zou ik niet aanbevelen persoonlijk :lol:

michael|04.01.12|16:36

Er is gisteren een 3e rijschool failliet gegaan heb ik gehoord in de wandelgangen.
Gelukkig voor de leerlingen kunnen ze gebruikmaken van BGF (ga ik van uit.)
Rijschool was lid Bovag namelijk.
Ik wens alle instructeur sterkte met dit slechte begin van 2012

nic|04.01.12|22:34

Gelukkig heeft de Bovag ze ook die concurrentie gegeven die ze nu failliet doet gaan dus hemel ze maar op dat het garantie fonds voor leerlingen er is
Zonder die oneerlijk concurrentie was de leerling niet gedupeerd geweest en de rijschoolhouder zijn inkomsten gewoon kunnen houden. 3 failliet en de rest maar in zwaar weer wordt niet genoemd

nic|04.01.12|22:40

Gelukkig heeft de Bovag ook niet de oneerlijke concurrentie verzorgd waardoor menig rijschool nu in zwaar weer zit
Hemel ze maar op dat de leerlingen nu het garantiefonds kan gebruiken maar als de Bovag dit allemaal niet had gedaan was de rijschoolwereld nu niet zo”n zootje geweest en hadden de leerlingen gewoon bij hun eigen rijschool hun opleiding af kunnen maken en de rijschoolhouder een normaal inkomen gehad
Dubbel gedupeerden dus en Bovag speelt mooi weer

michael|04.01.12|23:10

Beste Nic,
Je kan het de schuld van de Bovag vinden, maar uiteindelijk zijn de bankiers de schuldige.
Het is Crisis, werkloze kiezen helaas vaak voor dit vak, Een Quotum zoals je voorstelt, zou heel mooi zijn maar niet realistisch, daar is een rijinstructeur zoals wij niet belangrijk genoeg voor, na ons komen de schilders de loodgieters ook om een quotum.
Trouwens laatst was ik op CBR locatie zat daar een collega te klagen( beetje hetzelfde ) reed ik volgende dag langs zijn huis, stond daar een

michael|04.01.12|23:18

vervolg
Transporter met een poolse naam, zijn huis te schilderen. Er zijn nog steeds schilders met normale prijzen, ook hier geld “voor elke cent zijn waar”
In 1997 in 2005 was het ook slecht. en daar komt bij dat het CBR ook minder examens afneemt.
Begrijp me niet verkeerd, ik ben ook niet blij met de ontwikkeling, maar ik zou niet weten waarom we een voorrangspositie zouden moeten hebben. Tegen oneerlijke concurrentie wel ja, maar dit kun je niet bij de Bovag leggen. dat is het UWV eigenlijk.

nic|04.01.12|23:22

Ik zal je een ding zeggen Michael. Mijn inziens zijn de banken inderdaad grotendeels debet aan de crediet crisis maar o.a. de Bovag aan alle ellende in de rijschool wereld want dit gegeven speelt van ver voor de credit crisis In 2004/2006 tekende dit beeld zich al af en in scene gezet door Bovag die nu mooi weer gaat spelen dat UWV moet stoppen met opleidingen aanbieden
waar ze zelf een convenant voor hebben gemaakt en getekend en er geld aan over hebben gehouden.
Wanneer gaan jou ogen open?

michael|04.01.12|23:23

Bovag heeft nooit gezegd,” laat ze allemaal maar voor zichzelf beginnen en laten we is pleiten voor een mooie startsubsidie” Integendeel, de Bovag wil de Branche professioneel krijgen en minder eenpitters die niet kunnen ondernemen. En ja de Bovag is niet heilig, en maken fouten, maar wel realistisch in de wat haalbaar is.

michael|04.01.12|23:31

Bovendien was het door de vergrijzing en de goede economie wel nodig om mensen in dit vak te krijgen. Alleen de UWV is de verkeerde weg, dat verwijt ik ze ook. Alleen is dit zo’n laag betaalde baan, dat in normale tijden niemand dit vak wil beoefenen, Ik heb eerlijk gezegd niet zo’n hoge pet op van 40 % van de Nederlandse instructeurs. Waarom? Omdat vele om de verkeerde redenen instructeur zijn geworden. Mooie BMW, Of niet voor een baas kunnen werken, jezelf rijk rekenen mentaliteit etc.

nic|04.01.12|23:36

Misschien heeft een bovag zich nooit gerealiseerd dat als een UWV mensen een opleiding aanbied ze ook daadwerkelijk willen dat ze aan het werk gaan en dat een Bovag aangeeft dat er een tekort is aan instructeurs terwijl er werklijk geen tekort is dat ze zich zelf in de vingers snijden. Hun ingezette weg om geld te verdienen resulteert nu in nog meer eenpitters die ook nog subsidie ontvangen ook en die worden dan ook geen bovag lid. Misschien verkeerd geschoten door de Bovag??

michael|04.01.12|23:38

Gelukkig zijn er ook veel goede. Maar als je kijkt naar onderzoeken, waarom leerlingen naar andere rijscholen gaan.1. Te laat of helemaal niet komen 2. boodschappen doen 3. boos worden omdat leerlingen het weer fout doen 4. Roken in de auto 5. rondje om de kerk rijden 6. slapen 7.bellen
Dat is het volk wat niet voor een baas kan werken, die doen toch waar ze zelf zin in hebben, en zetten niet de leerling centraal, en sommige zijn wel weer goede verkopers

nic|04.01.12|23:48

Ja Michael Bovag instructeurs doen dat allemaal niet die zijn heiliger dan de paus want je moet voldoen aan het bovag sterren stelsel en dat is contributie betalen.
Voldoe je aan je verplichting ben je een goede instructeur en dat zijn 15% van de rijscholen. Deze bere goede rijscholen zitten dan echter maar 0.4 % boven het landelijk gemiddelde en nog steeds niet op een veel hoger plan. Kwaliteits keurmerk ten top zou ik zeggen.

michael|04.01.12|23:51

Nic, Je laatste bericht klopt gedeeltelijk, Heb je het CBS wel is geraadpleegd? de bovag heeft onderzoekers. als er geen crisis was geweest en instructeurs gaan op tijd met pensioen, dan was er wel degelijk instroom nodig, UWV heeft dat overdreven. Veel Instructeurs die al heel lang in het vak zitten, die je misschien niet eens kent omdat de C rijles geven zitten nu ook op de auto.
En het laatste die eenpitters is een visueel cirkeltje, maar je moet toegeven dat een quotum, niet reel is

michael|04.01.12|23:52

1 na laatste bericht

John|05.01.12|00:21

@ Michael,

Wat een flauwekul allemaal. De Bovag is medeverantwoordelijk voor het feit dat er nu veel te veel rijinstructeurs zijn! De schuld op een ander schuiven is inderdaad iets waar de Bovag goed in is. Grote koppen in de krant en op fora zoals deze dat het UWV is doorgeslagen en het UWV fout is. Het zou die slappe organisatie eens sieren om VERANTWOORDELIJKHEID te nemen. Maar dat woord is de Bovag vreemd.>>

John|05.01.12|00:28

>> kan je daar wat preciezer over zijn. Waar kan ik de resultaten van die onderzoeken vinden? Want ik kan ook roepen dat uit onderzoek gebleken is dat garnalen de samba kunnen dansen.

nic|05.01.12|00:29

Ik ken de onderzoeken van Bovag Stuur je leden een bericht en 3 % reageert! Je hebt een valide onderzoek gedaan en een uitslag maar of dit bepalend is voor de markt kijkt niemand naar! Vervolgens leg je je de uitslag neer bij hogerhand en die geloven je blindelings. UWV haalt zijn cijfer ook ergens vandaan, raadt eens wie ze die cijfertjes heeft gepresenteerd? Probeer geen zand in de ogen van instructeurs te strooien al voor de crisis was dit aan de gang niet alleen op initiatief van UWV

John|05.01.12|09:19

Nu is er weer een tussenstuk verwijderd waardoor er aan mijn post natuurlijk geen touw meer vast te knopen is. Handig.

nic|05.01.12|15:22

Gisteren heb ik inderdaad een stukje van John hier gelezen als reactie op de instructeurs die ipv B nu C zouden rijden en is ineens weg. Wel raar dat er post van John steeds verwijderd worden.
Het stond in tussen reactie van 0.21 en 0.28. Zo lees ik hier wel meer dat ineens weer weg is. Kan de redactie misschien antwoord geven waarom er post worden verwijderd want ze zijn niet kwetsend maar kritisch en de waarheid. Volgens mij is het toch de bedoeling dat hier een discussie gevoerd wordt.

Redactie|05.01.12|16:13

@Nic en John. Normaal communiceren we niet over reacties die verwijderd worden. Maar in dit geval is deze reactie van John verwijderd omdat hij het woord ‘randdebielen’ gebruikte. Houd je svp aan onze huisregels. Die zijn hier te vinden: http://www.verkeerspro.nl/huisregels/.
Mvg, Bart Pals

John|05.01.12|23:06

Even voor de goede orde Bart. Ik heb inderdaad die term gebruikt maar niemand zo genoemd. Daarnaast staat er in de huisregels dat men niet mag beledigen en ook geen reacties mag plaatsen in KAPITALEN. Vreemd dat je dan wel toetaat dat men mij een `zielig figuur en je laat inderdaad zien wat jouw niveau is.` mag noemen. Ook staat er een post in kapitalen. Wellicht mag Michael meer omdat deze een hoge Bovagfunctionaris is.

michael|05.01.12|23:59

Was ik maar een hooggeplaatste, ik ben het er alleen niet mee eens dat John en zijn nic(name) overal tegen aan schoppen wat hun niet bevalt. In een ander draadje las ik al dat telefoons duur waren omat ze via een sataliet gaan, klopt wel, maar niet op het vaste land.
Naar de Bovag wordt altijd met de vinger gewezen, er zitten hier weinig leden, waarschijnlijk omdat die zich met andere zaken bezig houden, het is niet voor niks dat die onderzoeken weinig respons krijgen.

John|06.01.12|00:09

Ach, de Bovag mag iedereen gewoon een beunhaas noemen. Niets aan de hand. Ik zou de berichtgeving over de bovag de komende tijd in de gaten houden. Wordt leuk. En over telefoons gesproken, ik ben werkzaam geweest bij Telecom vanaf de Kermit tot de eerste mobiele telefoons. Geloof me maar, ik weet waar ik over praat maar ik vind het raar om in dit topic over een ander topic te beginnen.

michael|06.01.12|00:17

Beunhaas dat is geblunder en daar citeert Bart de auteur. waarom een andere topic aanhalen, omdat het niet uitmaakt waar het over gaat, er komt altijd een verbetering van iemand.

nic|06.01.12|00:33

als je suggereert

nic|06.01.12|00:43

Heb ik geen gelijk als bekend wordt dat de bovag rond de 400 leden heeft en door hun naam en niet op basis van het belangenbehartigen want met 400 leden vergeet je er voor het gemak 13600 andere instructeurs zich het recht toeeigend voor elke instructeur te spreken in het CEC
Onderzoek doen onder 400 leden wederom 13600 vergeten en dan het resultaat van een verwaarloosbaar aantal reactie als maatstaf nemen voor een kwaliteit oordeel
Geef me een reden waarom dit schoppen is, ik zie hem niet

nic|06.01.12|00:50

Is het schopppen als de Bovag willens en wetens een covenant afsluit met het UWV omdat de verkeersacademie bot heeft gevangen en er eigenlijk geen tekort is aan instructeurs maar die wel opgeleid worden en de Bovag dan zelf gaat zeggen dat het UWV moet stoppen want dat het fout is terwijl de markt daardoor al verziekt is en er dus door anderen dan de rijinstructeurs grof geld is verdiend
Nee! Gewoon de waarheid en mag onder de aandacht gebracht worden zodat Bovag geen mooi weer blijft spelen

klaas Ruininga|25.01.12|22:13

Wat een gezeur allemaal, stop dan met dit vak

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.