ministerie Infrastructuur, kantoor

Ministerie gaat nieuwe WRM toch dit jaar al evalueren

Het ministerie van Infrastructuur gaat toch dit jaar al de nieuwe WRM evalueren. Hierbij wordt onder meer gekeken naar de ingestelde sanctie bij het niet halen van de IBKI-praktijktoets en de mogelijkheid van onbeperkt herkansen zolang de bevoegdheid geldig is. Bij deze evaluatie wordt de rijschoolbranche betrokken, zo belooft minister Schultz van Haegen.

Vorig jaar liet het ministerie nog heel stellig weten dat pas in 2014 de gevolgen van de nieuwe WRM onder de loep zouden worden genomen.

Evalutatie WRM

“Maar naar aanleiding van een aangenomen motie in de Tweede Kamer en de geluiden vanuit de branche is besloten al in 2012 met de evaluatie te beginnen”, zegt woordvoerster Elif Bagci.

De aangepaste WRM met onder meer verplichte bijscholing is nu twee jaar van kracht. Uit cijfers van het IBKI blijkt nu dat 1% van de deelnemers uiteindelijk zakt voor het examen en de lesbevoegdheid kwijtraakt.

Bovag, VRB en LBVI

Belangenverenigingen Bovag, VRB en LBVI hebben flink gelobbyd bij het ministerie om vooruitlopend op een eventuele aanpassing van de WRM zo snel mogelijk onbeperkt herkansen mogelijk te maken zolang de bevoegdheid geldig is. Voordat de evaluatie is afgerond zal dat echter nog niet ingevoerd worden.

Dat betekent dat de IBKI-praktijkbegeleiding voorlopig gewoon gehaald moet worden met slechts 1 herkansing mogelijk. Als een rijinstructeur die niet haalt raakt hij binnen 7 dagen zijn lesbevoegdheid kwijt en moet hij het herintrederstraject in. In de rijschoolbranche is forse kritiek op deze methode van toetsing en sanctionering.

Rijinstructeur

Een rijinstructeur kan nu iedere 5 jaar zijn bevoegdheid kwijt raken. Dat hangt continu als een soort ‘zwaard van Damocles’ boven het hoofd, wat voor enorme onrust onder rijinstructeurs zorgt. Een eenmansrijschool raakt immers bij een ingetrokken lesbevoegdheid zijn bedrijf kwijt en belandt in de bijstand.

Het besluit van het ministerie de evaluatie naar voren te halen is goed nieuws, zegt VRB-bestuurslid Hans Pierik. “De praktijkbegeleiding en de sanctie daarop moet anders. Maar ik verwacht niet dat er dit jaar al iets gaat veranderen. Hopelijk komt er dit jaar een voorstel, wat dan in 2013 ingaat.”

Bart Pals

Auteur: Bart Pals

127 reacties op “Ministerie gaat nieuwe WRM toch dit jaar al evalueren”

John|13.02.12|11:24

Het werd tijd dat ze deze onwenselijke situatie eens evalueren. Sanctie weg en eens in de 5 jaar een adviesrit zonder gevolgen voor de bevoegdheid. Je krijgt geen betere instructeurs door een sanctie! Dat lijkt nu eindelijk ook tot het ministerie door te dringen.

Anjo Joostens (voorzitter CRKN)|13.02.12|11:53

Dit is even voor diegene die gaat evalueren. Met een basis instructeurs opleiding leert u, hoe iemand “eventueel’ rijles zou kunnen geven. Dat is niet genoeg, Als u de leerling niet begrijpt, Dan begrijpt deze u ook niet. Rijles geven is een praktijkvak. Een praktijkvak kunt u onmogelijk beoordelen met behulp van theoretisch materiaal.

nic|13.02.12|12:37

Gelukkig dat de minister nu inziet dat evaluatie vroegtijdig van start moet gaan. Hopelijk luistert ze nu echt naar de instructeurs want die zijn de branche
VRB maakt zich hier hard voor evenals CRKN die voorstander is van tussentijdse kwaliteits controle maar zonder deze sanctie Instructeurs nu is denk ik de kans om gehoord te worden!!! Wordt dus lid van een van deze 2 organisaties zodat deze bij de minister een kans krijgen de branche daadwerkelijk te verbeteren

willem|13.02.12|12:46

kijk dat zijn berichten! laat de minister nu goed luisteren naar vbr en crkn want die spreken namens de branche en weten wat er speelt die weten wat instructeurs willen
sanctie eraf en goede verbeteringen kunnen de branche gezond maken de kwaliteit kan zeker omhoog als er nieuwe lesmethodes ook toegelaten worden verkeerveiligheid is immers in ieders belang dus als instructeurs beter kunnen worden gebeurd dit ook zeker wel

Anton|13.02.12|12:54

De evaluatie in 2012 is een grote stap voor de rijinstructeurs. Dankzij de belangenverenigingen tot stand gekomen en het luisteren van onze ministerie heel erg goed en bedankt maar…. besef (hoe graag men wil) dat branche organisaties die willen innoveren, niet over de wetenschap beschikken om een gedegen “praktijkopleiding” op te zetten. Evidence Basic Practice, is rijonderwijs op basis van wetenschappelijke rijinstructeurs ervaring. Innoveren is dus iets anders dan Wetenschap gebruiken

donna|13.02.12|13:05

whoow geweldig Ik ben meer dan verbaasd door dit bericht Dat de ogen nu toch eindelijk open gaan is echt toppie Als er nu een goed plan komt zullen de instructeurs eindelijk de rust kunnen vinden om zich bij te scholen op kwaliteit zonder dat ze bang hoeven zijn hun pas kwijt te raken en daardoor hun werk

Alders|13.02.12|13:05

@John: Volledig met je eens
@Anton: CRKN taal?

Anton|13.02.12|13:06

Branche organisaties zijn goed in belangen vertegenwoordigen. Een rijinstructeurs opleider is goed in het geven van een theoretische basis rijinstructeurs opleiding. (mits deze eerlijk zijn) IBKI en CBR zijn goed in het afnemen van examens. Een brancheorganisatie (belangen) een rijinstructeurs opleider (theoretische basis) het IBKI en CBR (exameninstituten) is (zijn) iets anders dan wetenschappelijke basis, normeringen en richtlijnen te kunnen bepalen. (raadpleeg internet Anjo Joostens)

donna|13.02.12|13:45

Ik hoop dat minister met evaluatie en aanpassing ook meeneemt dat rijles geven een praktijk gericht beroep is De huidige opleiiding is theoretisch en een basis voor een instructeur Er is een nieuwe methode die praktijkgericht is en die zou meteen mee genomen moeten worden zodat er echt verbetering komt Dat lees ik hier boven ook in de reactie van Anjo Joosten Als er nu eindelijk gekeken gaat worden doe het dan ook goed en zorg dat de instructeur nooit weer tegen zoiets als dit aanloopt

nic|13.02.12|13:55

Gezien de reacties hier boven pleit ik ook voor een evaluatie met een goede aanpassing op instructie onderwijs en hoop dat de minister zeker ook gaat kijken naar een goede praktijkopleiding naast de basis die nu iedere instructeur heeft.
Op deze basisopleiding mag nooit de sanctie als zodanig zitten aangezien elke instructeur nu zijn eigen lesmethode maar moet gaan zoeken omdat er geen echte praktijkopleiding is

Danielle|13.02.12|16:30

Ik hoop dat de praktijkbegeleiding wordt afgeschaft. Ik hoop ook dat er geen nieuwe onzin wordt bedacht. Kappen met dit zinloze geweld.

klaas Ruininga|14.02.12|10:01

Waar gaat dit over? Mijn pas is pas in 2015 verlopen gewoon een theorie toets doen en klaar is het weer. Naast rijinstructeur zijn, heb ik gelukkig nog een andere baan. wel zo makkelijk. Van evaluatie hier snap ik niks van. Doe ik ook niet bij mijn leerlingen. Het slagen voor mijn leerlingen is toch een lot in de loterij. dat snappen ze ook wel.

John|14.02.12|11:11

@ Klaas,

Weet je het echt niet of doe je maar alsof? Die “Theorietoets” is al in 2009 komen te vervallen. Je moet nu 3 dagen theoretische bijscholing volgen en 2 x een praktijktoets doen. Als de 2 de praktijktoets onvoldoende is mag je 1 x herkansen. Is deze ook onvoldoende dan verlies je de bevoegdheid.

Martin|14.02.12|12:12

Klik eens op het verkeerspro FORUM ( rechts boven )
Klik dan op rijinstructeur.
Klik op AANPASSING NU GELDENDE WRM IBKI SANCTIE.
Ga naar Pag.5. Lees en geef daarna openhartig je mening, over :
Hoe zou jij het willen zien?
Zet je bere goede iedeeen hier neer.
Wie weet gaat het dan zo veranderen.
Niets zeggen niets doen is ook zo nada!
@ Danielle. Als je niet wil dat er onzin wordt bedacht, leg dan uit wat je wel wil?
Ook de VRB en CRKN en ? lezen dit mee, kunnen ze mooi zien wat we wel willen.

corrytjuh|14.02.12|13:43

@Klaas Ruininga.
Je vraagt waar dit over gaat? Dat je het niet weet is wel duidelijk, je hebt het over een theorietoets doen in 2015, mogen het ook een paar bijscholingsdagen en min. 2x praktijkbegeleiding. Van IBKI site: Uw certificaat verloopt in de periode: Vanaf 1 juni 2014 2x praktijkbegeleiding en 6 dagdelen theoriecursussen.
En slagen is een lot uit de loterij schrijf je, met de loterij hebben de meeste nog nooit wat gewonnen maar gelukkig slagen ze bijna allemaal in 1 keer.

corrytjuh|14.02.12|13:45

@ Klaas Ruininga dat jouw pas in 2015 is verlopen, mazzel maar denk ook eens aan je collega’s die dat “geluk” niet hebben… wat een mentaliteit!!

hwillemsen|15.02.12|09:18

Een rii-instructeur die niet voldoet houd zowiezo geen werk,laat de instructeur met rust met al die verzonnen geldbeluste plannen.

Aad|15.02.12|09:53

Wie kan mij , of wil mij vertellen wat de Contrebutie is van de VRB , Bovag en de Fam waar ik ook naar toe bel ik krijg nooit antwoordt .
Het enige antwoordt is als u zich aanmeld dan ziet en hoord u wat het Lidmaatschap Kost.
Mvg
Aad

Martin|15.02.12|10:12

@ Beste Klaas, voor mensen die denken en doen net als jij, is het eigenlijk ook wel weer goed dat er een sanctie is!
Ook al vindt ik nog steeds dat de sanctie er af moet.
Heet jou rijschool soms, DÈ RIJBEWIJS LOTERIJ ?

John|15.02.12|17:51

@ Aad,

De bedragen staan gewoon op internet. Bovag tot 24 examens € 328,= per jaar, VRB € 84,= per jaar, CRKN gratis. FAM kun je niet zo maar lid van worden.

Bert de Weerd|15.02.12|18:15

@Aad, Bovag en Fam weet ik niet. De VRB kost je 7 euro per maand. Staat overigens gewoon op internet, dus weinig geheimzinnigs aan:
http://www.rijschoolbelang.nl/index.php/lid-worden/72-inschrijfformulier-vrb
Ik wou hier iets schrijven over wat de Bovag heeft betekend voor de rijschoolbranche, maar we mogen ons hier niet meer negatief uitlaten over branche organisaties dus ik laat het hier maar bij ;) Voor kritische vragen kan het forum gebruikt worden, dus..

Jan Hendriks|16.02.12|07:56

De minister kan evalueren wat ze wil. Ze gaat luisteren naar de branche. Wie is de branche? Ja diegene die geld aan rijinstructeurs gaan verdienen. Dit gebeurt achter gesloten deuren bij de Centrale Examen Commissie. Is dat de branche? ja dat is de branche. Gaan die dat regelen? jazeker. Maar die hebben dat vorige keer ook geregeld? Jazeker. Hoe kunnen die dat nu wel goed gaan regelen? Dat menen ze te kunnen. Dus dan weten we dat ook weer, gewoon wachten tot het weer fout gaat.

willem|16.02.12|09:07

jammer genoeg klopt het wel wat jan hendriks zegt ik hoop dat de minister nu een keer luistert naar de instructeurs er zijn er 14000 dat is best heel veel nieuwste cijfers zeggen aan dat de organisatie die zegt dat ze 10% vertegenwoordigen nog maar rond de 400 leden hebben zij bepalen dus voor die 400 hoe het moet en de minster luistert 13600 instructeurs moeten dan doen wat er tegen hun wil is besloten minister dit is niet democratisch toch bij verkiezingen mag iedereen stemmen hier bepaald 1

mike|16.02.12|11:05

even een vraag? hoe zit het met een arts die een verkeerde diagnose stelt, en de patiënt overlijdt. als hij pech heeft krijgt deze een tik op zijn vinger.
en bij ons zijn we meteen brodeloos, het is een scheven bedoeling??

Rijschool Matse|16.02.12|11:21

Kijk en daarom ben ik lid van de BOVAG en VRB.

Eindelijk actie in die tent klasse!

boris|16.02.12|11:39

Voor eens en altijd, een rij-instructeur die niet voldoet, houdt zijn werk niet. Dat is de beste toets, en kost niets extra. Slagingspercentage’s zeggen ook niet alles. Een instructeur die “moelijke leerlingen” heeft kan een betere instructeur zijn dan een instructeur die alleen “snelle slagers van 18 jaar” heeft. Daarom voldoen de “slagingspercentage site” van het CBR niet, en voldoen die theatrale voordraagstukjes bij het IBKI niet. Deze onzin kost de branche een hoop geld, schaf af.

theo|16.02.12|11:55

nu hoop ik dat er eens goed geluisterd wordt naar de branche en niet alleen bovag aan de tafel bij de minister maar ook een flinke vertegenwoordiging vanuit de rijschoolwereld zelf en dan niet alleen maar koffie en koekjes en ja en amen knikken maar daadwerkelijk een vuist maken naar ibki en ministerie de branche zuivert zichzelf wel slechte instructeurs leggen het toch af tegen de goede ben gelukkig dat ik het theaterstukje gehaald heb maar zie het duister in voor de collega’s

Bert van de Vorst|16.02.12|12:05

Goed nieuws dat er naar gekeken wordt. De toets op zich heb ik geen problemen mee, zorg dat je les geeft zoals het behoort te zijn of je het daar mee eens bent of niet, dat is wat de doelstelling is. De theorie daarvan heb je al op de opleiding geleerd en dat we het in het echt allemaal op onze eigen manier doen is menselijk. In de praktijk brengen hoeft niet moeilijk te zijn als je je verdiept in je vak, liefde voor je vak noemen ze dat. zie ook vervolgreactie !

Bert van de Vorst|16.02.12|12:05

vervolgreactie ! Wat ik niet eerlijk vind is dat je pasje vervalt als je het niet haalt. Motiveer de instructeur juist, binnen de geldigheid van het pasje, om zich te verbeteren, hoe vaak dat dan ook moge zijn, waardoor hij wel voor afloop van de geldigheid van het pasje die les kan geven. DAT IS VOLGENS MIJ DE DOELSTELLING TOCH?

willem|16.02.12|14:24

@rijschool matse volgens de berichten is het vrb die hier voor echt strijd en bovag alleen mee genoemd wil worden bovag vecht voor zichzelf hopelijk luistert de minister dus naar de echte branche naast vrb zijn er nog meer hoor die voor instructeurs vechten waarschijnlijk mogen die hier niet genoemd worden zoals hier al geschreven werd laat het nu goed geregeld worden door mensen die verstand van rijles hebben niet weer een blunder eerste klas en op de blaren moeten zitten

Frank|16.02.12|15:58

Slechts 1% zakte voor de IBKI toets? Waar maken jullie je dan druk om… Als ik de berichten van de massa hier moet geloven deugt meer dan de helft niet als instructeur. Ik denk dat die ene procent gewoon niet is komen opdagen en daarom is gezakt. Ik heb meer vetrouwen in Jim Schouten gekregen en hoop dat hij af en toe zich blijft mengen in de (soms zinloze) discussies hier.

karin|16.02.12|16:06

CRKN kost ook € 7,- p/m
CRKN lidmaatschap voor maar zeven euro per maand !!
Zie website!

john|16.02.12|16:24

gelukkig dat deze regel wordt afgeschaft
ben nu al een tijd zelfstandig bezig
laat eens op de 5jaar de instructeur bijscholen in de nieuwe regels ,en desnoods een rit maken om te kijken wat er te verbeteren valt
neem hem zijn pasje niet af,heeft geld en moeite gekost
en hij verliest zijn werk ook nog,,,,

nic|16.02.12|16:42

@Frank het gaat er niet om hoeveel er zakken maar dat de kans bestaat dat je werk, bedrijf en sociale zekerheid kwijt kan raken, Dit is rechtsongelijkheid waar instructeurs mee te maken hebben en geeft onrust in de branche Bijscholing prima dan wel zo dat het meerwaarde heeft en geen geldklopperij lijkt te zijn. Elke instructeur die zichzelf serieus neemt wil altijd verbeteren. De minister heeft nu de kans om branhe beter te maken door te luisteren naar de nieuwe geluiden van de echte werkvloer

stanley|16.02.12|16:50

Het is een stok achter de deur om de rotte appels van de goeie te scheiden.
Tevens zijn we een melk koe die elke instructeur elke 5 jaar gemiddeld 1000 euro gaat kosten om les te mogen blijven geven. Ook gaan we straks meer betalen omdat de examen prijzen elke jaar omhoog gaan.Gaan ze straks ook iedereen die al een rijbewijs heeft herexamen laten doen zodat wij instructeurs weer genoeg werk zullen hebben om een redelijk boter ham te verdienen. Nee dat niet maar wel 5 bijscholingen in 5 jaar. !!

Eric|16.02.12|17:43

Als ik met mijn rijschool een slagingspercentage heb van 80%, en moet examen doen volgens IBKI norm weet ik nu al dat ik zak. Als ik rijles geef volgens de IBKI norm dan hou ik geen leerling over omdat je dan 3/4e van de les stil staat. Ik geef al 25 jaar rijles en er is niet in 1 beroepsgroep waar je je licentie zo kwijt kunt raken en je de broodwinning uit de mond wordt gestoten. Gaan we dan ook elke 5 jaar kijken of je nog rijvaardig bent en zak je dan ben je je rijbewijs kwijt.

willem|16.02.12|18:47

het probleem is dat er een halve opleiding voor instructeur is als je daarmee klaar bent doe je ibki examen en lijk je instructeur
door ervaring groei je tot echte instructeur en bij bijscholing doe je weer examen alof je nog geen echte instructeur bent
instructeur is een praktijk iets en geen theoretisch iets waar je nu voor naar school bent geweest
misschien moet de minster de nieuwe praktijk opleiding die er is toelaten tot de hele opleiding

jasper|16.02.12|20:59

Ergens hierboven wordt gevraagd om ideeën.
Welnu, 6 dagdelen per 5 jaar theoretisch bijscholen? Prima, houden zo. Praktijkbegeleiding? Graag maar géén praktijkexamen. Laat in die 5 jaar een keer een collega instructeur een paar uur meerijden en rijd zelf een paar uur met een collega mee. Na afloop een boom opzetten en van elkaar leren.
Ik ben vorige week geslaagd. Iedereen kan slagen mits het toneelstukje klopt. Met kwaliteitsverbetering heeft dit niets te maken.

Dirk Jan Brouwer|16.02.12|22:30

Heer Matse, Als u lid bent betaald u ook lidmaatschap geld (denk ik) weet u wel eigenlijk waarvoor? U kunt het beste even navraag doen. Nee niet bij de brancheorganisaties zelf. Was u overigens opgevallen dat er nog een naam hierboven staat? . Ja LBVI, deze heeft dan een nieuw systeem bedacht. Knap he? Ja dat vroeg ik mij ook al af, waarom hebben ze dat niet in 2003 en in 2009 al gedaan. Ja ze bestonden toen ook al. Ja wat een gelobby bij de minister hé? voor iets wat ze zelf toen hadden bedacht

peter|17.02.12|08:32

dat er een bijscholling is is niets mis mee maar niet op deze manier.
ik heb het instucteurs bewijs toch gehaald hoe kan het dan zo zijn dat ik hier weer examen voor moet doen en met de kans dat ik het kwijt raak ik ken geen een diploma waar ik weer opnieuw examen voor moet af legen om het geldig tehouden zelfs voor een rijbewijs niet als je op je 18e alles haalt blijft het in principe altijd geldig zonder daar opnieuw een toets afteleggen. waarom hier wel ?

peter|17.02.12|08:42

en om de rotte appels uit de branche tehalen stel een min prijs in die iedere rijschool moet vragen blijven de goede van zelf over dan maakt het voor de klant niets meer uit waar hij zijn rijles gaat volgen.
en laat het GAK ook eens ophouden om van ieder werkeloze een instruteur temaken die met hun aanvulling onder lesprijzen gaan zitten en zo de markt verpesten en dan moeten wij een bijscholling volgen omdat nederland zo slecht rijdt en dat komt dan door ons hoe krom zit het allemaal in mekaar

vissen|17.02.12|08:55

hopelijk wordt er nu goed gekeken naar de procedure, bijscholing prima/ een must, net als bv bij vrachtauto’s 35 uur in 5 jaar verplicht, maar als jij slecht lesgeeft, dan werk jij je vanzelf uit “de markt”. Het is tegek voor woorden dat je je “diploma” (lees bevoegdheid) kan verliezen door een stomme regel. er zijn maar weinig beroepen waar je om de 5 jaar eind-examen moet doen.

Wiebe|17.02.12|21:35

@peter rotte appels uit de branche, kaf van het koren scheiden, beunhazen. Zijn dezelfde mensen die ook de sanctie hebben bedacht. Het is niet GAK maar UWV. Er is een rijinstructeurs tekort in de schoolbanken van opleiders. Ze roepen dat keihard (voor zichzelf) om geld heel veel geld te verdienen. En als jij voor een euro aan het werk bent, dan zitten zij op een pretpark in Hongarije. Bij een andere ministerie kan dat niet hoor? Waarom zou een brancheorganisatie verstand van onderwijs hebben?

Benny|18.02.12|04:32

Enkel en alleen bij het beroep rijinstructeur is zo iets mogelijk. Een chirurg hoeft alleen maar een maal per jaar deel te nemen aan een congres maar examen over de behandelde stof hoeft deze niet te doen.
Zo blijkt nu weer het beroep rijinstructeur is geen baan voor je hele leven.

Egbert|18.02.12|09:29

De minister wil evalueren met mensen, waar ze in 2003 en in 2009 ook al mee heeft gerevalueerd Ja ja. En deze menen dat ze een toverstaf in hun hoofd hebben en dat ze het nu wel weten. Als je een leerling niet snapt, is evalueren zinloos. Dus dat gaat fout en in 2014 weer evalueren. Evalueren zoals hier? dat is gewoon de onrechtmatigheden recht praten. …

Bert de Weerd|18.02.12|10:00

@ Egbert, dat is inderdaad het ‘gevaar’ wat er in zit. Erg belangrijk dat we er als rijschoolhouders en rijinstructeurs bovenop zitten! Ik hoop dan ook dat de VRB, het CNV en de FAM dit gaan doen!! Ik ben ook benieuwd of de CRKN zich ermee gaat bemoeien of dat ze zich slechts aan de zijlijn blijven bewegen. Mij is niet helemaal duidelijk wat de rol van de CRKN hierin is of kan worden.

r|18.02.12|19:41

mjn slagingspercentage als a instr. 96-100 en dat al 23 jaar lang. Wel 2 maal gezakt voor wrm in 2009. Ik geef geen b rijles alleen a en am. Moet ik toch de lesauto in voor praktijk?

Athur|18.02.12|21:42

@Bert stop met strijden en heb vertrouwen wat jij zelf kan. De brancheorganisaties hebben hun kans gehad. Maar willen nieuwe namen liever niet noemen en daar maken ze afspraken over. Het geeft niet het zijn ook mensen. Het beste is dat de sanctie gaat verdwijnen en de rest? De minister zal er goed aan doen om nu naar jou als rijinstructeur te luisteren. De meeste aantal leden hebben is iets anders dan innovatie realiseren. De minister is ook een mens, die je iets kunt vertellen. Nog even wennen.

Gea|19.02.12|02:28

Als men goed wil evalueren? Doe dan aan zelfreflectie 1. Dat er op geen enkele wijze mogelijk is en het idee erbij te hebben dat een belangenvereniging de kwaliteit van een rijles kan verbeteren? 2. Dat elke bedachte aanvulling op het huidige systeem, slechts voor een bepaalde leerling doelgroep telt. 3. Diegene die van zichzelf vinden dat ze “het” voorbeeld zijn voor de branche, bewust de frisse wind afsluiten en dwangmatig partijen en mensen uitsluiten. 4.Met andermans veren willen pronken.

Tjeerd|21.02.12|12:18

Laten we van diegene die de meeste kennis in huis heeft uithoren. Dat lijkt mij het handigste. Het is niet nodig dat deze er geld aan wil verdienen. Dan is de branche, zonder rijscholen en rijinstructeurs ook weer rustig. Toch? Dus we kunnen dat wel evalueren en in 2014 opnieuw.
Stel je eens voor zeg. Maar diegene met de meeste ledenaantal hebben de meeste rechten. We laten die andere wel een poepie ruiken. Stel je eens voor zeg dat ze ergens achter komen.

Sofia|21.02.12|20:34

Talloze ideeën, prima! maar wie neemt nu het initiatief om dit aan de bestuurders van dit land duidelijk te maken? Vandaag sprak ik (als niet- instructeur, maar wel heel nauw verbonden met dit beroep) een paar mensen over hun ervaringen met rijles. Af en toe schrikbarend! Gelukkig ook heel goede ervaringen!! Kunnen leerlingen en hun ervaringen een onderdeel uitmaken van beoordeling? Zelf vind ik slagingspercentage niet maatgevend.
Hie dit op een goede manier naar de politiek brengen???

Ruud Kraan|21.02.12|21:01

Waarom zijn al deze instructeurs toch zo bang? Lees de voorwaarden, oefen met collega’s een paar keer. Neem dan een leerling en doe de procedure zoals voorgeschreven en je slaagt. Wat mauwen we nu? Je kunt les geven of niet! Niet, dan zak je. Maar dan ben jij ook zo’n vastgeroeste instructeur die niet wil vernieuwen.Lees de regels van IBKI en vertaal het in een les van een uur, klaar…! Ik snap dit geleuter niet. Sorry. Zeur niet, doe het gewoon.

Johan|21.02.12|21:38

@ Ruud Kraan. De praktijkbegeleiding zoals je die bij ibki moet afleggen heeft niets met vernieuwing te maken !! Het staat ver van de dagelijkse rijlespraktijk.

Ruud Kraan|21.02.12|22:09

Nou ik ben bang dat jij niet weet hoe je iemand iets bij wil brengen. Maar deze opleiding is wel degelijk en goed uitgekiend. Dus als jij een eigen stijl hebt, zou ik hem maar snel wijzigen, want ik denk dat je dan bij de Gemeente plantsoenendienst uit zal komen. Daar hoef je niet te herhalen elke 5 jaar. Les geven is een kunst en niet iedereen heeft de capaciteit om dit uit te dragen helaas.Dat zijn de rechtdoor rijders… Veel voorrangswegen.

Ruud Kraan|21.02.12|22:57

Wat is dan jou dagelijkse praktijk? Rechtdoor en veel voorrangswegen? Heb je een leskaart met cijfers? Doe je elk onderdeel voor? Leg je het uit op papier? Herhaal je elke week de voorgaande les? Ja… Dan doe je het goed! Wat vrees je dan? Leg me dan eens uit wat jou stijl is en die van het IBKI? En het verschil wat volgens jou bij jou beter is? Ik ben benieuwd.

Danielle|22.02.12|00:41

Het examen heeft zeker niets met vernieuwing te maken. We worden namelijk niet BIJgeschool maar TERUGgeschoold. Men wil juist vast geroeste instructeurs die zonder mauwen op straffe van geruinineerd te worden een zinloze procedure opvoeren. De overheid heeft namelijk besloten zo met ons om te gaan. De procedure van het ikbi is gemaakt om iets van een praktijk examen te verzinnen en dient alleen om rijinstructeurs ergens aan te kunnen ophangen. Men wilde een examen met een sanctie en die is er.

Danielle|22.02.12|00:57

Politici willen namelijk kunnen zeggen dat ze iets doen aan verkeersveiligheid en dat het ook nog geld oplevert. Denk je nou echt dat de minister de persoonlijke schade aan rijinstructeurs gaat evalueren. Hun evalueren in termen van getallen. Zijn er voldoende gedupeerde? Hoeveel kosten moeten instructeurs maken? Politici mogen ongelimiteerd hiermee door gaan. Er is helaas geen sanctie voor slecht functionerende politici.
Men evalueerd getallen. Politici evalueren niet hun eigen handelen.

Marwin|22.02.12|08:56

@Ruud Misschien is het handig om met die meneer te spreken die er alles over weet, hij stond in de februari nummer van het vakblad rijinstructie 2012. Hij weet in tegenstelling tot elke andere aanvullende huidige en nieuwe systemen (zonder onderzoek naar leerlingen) veel neer te vertellen. ipv dat men dat doet hebben we te maken met Dominerende partijen die hem Negeren en de verbeelding hebben te Regeren. NLP of Coaching of faalangstexamens zijn nodig omdat het al te laat is. Bel of mail hem !!

Ruud Kraan|22.02.12|20:11

Zijn wij nu opleiders of ‘oplijders’. Proberen wij ons in het zielige hoekje te drukken? Wat kan jou die politici schelen als je van jezelf weet dat jij niet te vangen bent. Je kunt toch lesgeven zeg je, waarom zou je dan zakken? Denk positief en zeg ik ga slagen, wat ze ook willen van mij.
Lees die regels van het IBKI nou eens door en maak er een lesje van. Wat is daar nu zo moelijk aan? Discussie is leuk, maar het stelt niks voor, dus slaag je gewoon.

Ruud Kraan|22.02.12|20:17

@Danielle. Wat bedoel je met terug geschoold? Het programma is verfrissend. Houd jij een kaart bij met cijfers? Herhaal je elke week de les van vorige week? Leer je elk onderdeel apart aan je leerlingen? Of rij je van klant naar klant om vooral op tijd bij de volgende te zijn? Lesgeven is iets overbrengen, dat vergeten veel instructeurs. Als ik tien keer de snelweg op gegaan ben, dan kunnen ze absoluut niet invoegen, omdat ik dat niet van te voren heb aangeleerd HOE dat moet… Begrijp je?

John|22.02.12|21:23

Elke 5 jaar € 310,= voor een praktijkbegeleiding die niet telt en daarna nog eens €310,= voor het behouden van je bevoegdheid. Als je een complete cursus doet b.v. instructeur A, C of D inclusief het toneelstukje telt dat niet als bijscholing. Nee dan toch in die 5 jaar 2 x € 310,= betalen. Want dat is logica??? Kan iemand me uitleggen waarom dat logisch is??

Danielle|22.02.12|23:03

@Ruud Geef je ook iedere les een uitgebreid pleidooi over wat je gaat doen hoe je het gaat doen vervolgd door waarom je het gaat doen. Vertel je uitgebreid de doelstelling van je les. motiveer je uitgebreid waarom. vertel je ieder ietsje van de handelingsanalyse in termen van wat wanneer waarom. Ga je iedere les afsluiten door alles wat je gezegd heb nogmaals te herhalen in de voltooide tijd. Doe je dat iedere les omdat je zo slecht les geeft dat jouw leerling niet weet hoe jouw protocol werkt?

John|22.02.12|23:10

@ Danielle,

Helemaal met je eens hoor. En ik vraag me ook af hoe je dat moet doen met een leerling die een spoedcursus doet. Ik heb leerlingen die 4 uur achter elkaar lessen. Moet je dan weer gaan herhalen wat je een half uur eerder hebt gezegd?? En daarnaast heeft ooit iemand zich wel eens afgevraagd wat de leerling wil?? Ik vertel wel eens hoe de praktijkbegeleiding in elkaar zit. De reactie van de leerling? “Ik wil als normaal mens worden behandeld”En gelijk hebben ze!!>>

Danielle|22.02.12|23:11

Niet gek dat ze dan naar 10 lessen autosnelweg nog steeds niet kunnen invoegen. Als je niet praktisch kunt denken tja dan is een protocol wel erg handig. als we met zijn alleen geprogrammeerd lesgeven schaf alle lessen dan af en stop iedereen 50 uur in een simulator. Die kan ook steeds dezelfde tekst afdraaien.

John|22.02.12|23:12

>> Ik heb zelf VWO gedaan en nooit op deze manier les gehad. En dat terwijl het volgens sommige niet anders kan. Ik denk dat ik mijn diploma maar weg gooi dan. Helaas ben ik op een verkeerde manier opgeleid.

wim|22.02.12|23:29

Leraren in Rotterdam moeten een toets Nederlands doen bij falen gewoon een cursus en een nieuwe toets en klaar is de leraar voor € 0
Hoe vindt je die ? En diegene moeten dan jouw kinderen of klein kinderen leren terwijl ze het zelf niet weten , en deze cursus is ook verplicht voor gym leraren etc

m vr grt Wim Klapwijk

Danielle|22.02.12|23:38

Wat doceren we nu eigenlijk als we de les invoegen behandelen?
Het protocol van het ikbi of het invoegen?

Ruud Kraan|22.02.12|23:56

Ja iedere les zal je uitleg moeten geven, vooraf en achteraf. Kan niet anders. Een spoedopleiding is uit den boze. Waarom, omdat een leerling onmogelijk 4 uur geconcentreerd kan rijden. Wij stoppen om de 2 uur als we naar Frankrijk rijden en een leerling moet doorgaan, dat kan echt niet. Rijles moet over weken verdeeld worden. Herhaling is nog steeds de beste optie. Neem het dashboard. Als je niet elke les vraagt waar de ruitenwissers zitten en het licht dan weten ze het na 20 lessen nog niet.

Ruud Kraan|23.02.12|00:02

Het invoegen is geen procedure van het IBKI maar uit de Rijprocedure die opgesteld is. Daar staat elke handeling omschreven hoe zoiets uitgevoerd moet worden. Dat verzinnen wij niet..!
Maar een handeling moet wel gebeuren, omdat het CBR daar mee werkt, dus leer jij dat aan je leerling. Dat is de enige goede manier. Het geld wat je kwijt bent bij het IBKI, daar ben ik het wel mee eens, dat de 1e Tussentijdse toets onzin is, omdat je daar voor mag zakken en slagen. Dus nutteloos.

John|23.02.12|00:18

22.02.12 | 23:56 | Ruud Kraan
Wij stoppen om de 2 uur als we naar Frankrijk rijden en een leerling moet doorgaan,

Wij???? Ik niet hoor. En ook een beroepschauffeur niet. Die mag 4 1/2 uur ONAFGEBROKEN rijden. Iets wat u als instructeur natuurlijk weet.
Over de rijprocedure wil ik nog wel eens een discussie. Deze dient herschreven te worden. Er staan veel te veel dingen in diie onwenselijk zijn.

John|23.02.12|00:51

22.02.12 | 23:56 | Ruud Kraan
Als je niet elke les vraagt waar de ruitenwissers zitten en het licht dan weten ze het na 20 lessen nog niet.

En dan kopen ze een andere auto ern dan zit het licht en de ruitenwissers ergens anders. Nee echt zinvol. Willen we de leerlingen nu opleiden als veilige weggebruikers of leiden we ze op om het examen te halen. Met de voorbeelden die u geeft het tweede. Het is overigens ook wel erg vanuit alleen de B rijles.

RVl|23.02.12|12:27

Hallo, heb afgelopen maandag praktijk gehad. Resultaat: alles voldoende maar de kern onvoldoende dus gezakt. Waarom omdat ik de RISmethode gebruik. Het wezenlijke verschil zat hem in de 90 graden bocht die de ibki hanteert bij het achteruit parkeren in een vak en ik de bananenvorm en dus 45 graden heb, zoals beschreven in het praktijk RISBOEK.
Hoe zwart wit kijk je dan? Er zijn maar weinig Nederlanders die parkeren achteruit zoals beschreven in de rijprocedure B. Dit kan toch zo maar niet???

Danielle|23.02.12|13:37

Ik vind het erg voor je dat je het niet gehaald heb. Ik wens je veel steun en sterkte toe en hoop dat je bij je her-examen niet arbeidskreupel uit de auto komt. Mensen van het ikbi en de overheid weten niet waar ze mee bezig zijn. Als ik jouw verhaal lees schaam ik me dat ik in een land leef waar politici zo omgaat met de mensen die hun inkomen betalen.

Ruud Kraan|23.02.12|17:36

@RVI. Ik begrijp niet helemaal wat er nu loos is. Je geeft Ris les en gaat bij het IBKI afrijden. Waarom niet bij het CBR een Ris test? Dan was er wel geweest volgens jou. Dit is een beetje krom volgens mij. Als je Ris gecertificeerd bent ga je toch niet naar het IBKI? Of ben ik nu gek. Je weet toch dat het IBKI iets anders examineert. Ook weet je dat de kern moet kloppen, dus waarom niet daarop geoefend? Vreemd verhaal.

Bert de Weerd|23.02.12|17:56

@Ruud, ik vermoed dat je het niet helemaal goed begrijpt. Ik denk dat RVI niet heeft afgereden, maar een praktijkles heeft verzorgd i.h.k.v de zgn. ‘praktijkbegeleiding’ Wat in werkelijkheid geen begeleiding is maar een examen. Hij/zij heeft dit al jaren zo gedaan en ik neem aan dat het CBR er geen problemen mee had.

Bert de Weerd|23.02.12|18:02

Dat het IBKI er dan ín één keer wel een probleem mee heeft en dat wanneer RVI de volgende keer volgens het IBKI een ‘missertje’ maakt en gelijk zijn baan kwijt is, is natuurlijk schandalig!!
Bovendien begin ik mij steeds meer af te vragen of het IBKI wel de instantie is waar de ‘praktijkbegeleiding’ en de examens voor toekomstige rijinstructeurs thuis hoort.

@RVI, De meeste mensen vinden het niet kunnen, maar helaas….
Heel veel succes de volgende keer!!

Ruud Kraan|23.02.12|18:40

@john Laten we nu even normaal communiceren. We hebben het over een leswagen. Hoe vaak gebeurt het niet dat je regen krijgt en de leerling vraagt waar het knopje zit. Dit kan niet. Er moet zelfstandig gereden worden, dus het dasboard moet uitgelegd worden.Wat hij in zijn eigen auto doet is toch niet van toepassing. Jij geeft rijles en de leerling zal alles zelfstandig uitvoeren, anders kan hij of zij niet rijden. Ik zeg niks voor, ze zoeken het zelf maar.

Ruud Kraan|23.02.12|18:50

@Bert de Weerd. Ik begrijp heel goed dat RVI een praktijkexamen heeft gedaan bij het IBKI ! Alleen als hij ingesteld is op een RIS examen, zoals hij zegt, dan had hij bij het CBR examen moeten doen. Of wist jij dat niet? IBKI komt op locatie of je moet naar nieuwe gein. RIS kan men alleen afleggen bij een CBR….! Dat is het verschil plus enkele benamingen als scannen ipv kijken bij RIS. Dus soms iets andere bewoording.

Ruud Kraan|23.02.12|18:56

Bert. Ik snap heel goed hoe het examen van IBKI in elkaar steekt. Alleen RVI is een Risman zoals hij zegt, dus moet dan examen gaan doen bij het CBR in zijn regio. Wil hij IBKI dan kan hij op locatie af rijden of in Nieuwe Gein. Je moet nu eenmaal kiezen voor het een of het ander.
Heeft RVI met leerling examen gedaan, dat is ook weer een pre. De kern staat duidelijk in de papieren omschreven van het IBKI en moet gehanteerd worden, anders pech. Beter is EERST oefenen.

Ruud Kraan|23.02.12|19:02

John noem dan eens een paar dingen die herschreven zouden moeten worden volgens jou. De regels zijn zo klaar als een klontje, dus ik weet niet wat voor draai jij daar aan zou willen geven.
Ook 4 uur rijden met een leerling is klinklare nonsens. Ze kunnen amper 2 uur bevatten laat steen 4 uur. Ja als je alleen maar voorrangswegen gaat rijden wel en dan vooral niet te veel vertellen en de radio op 4. Wij in Amsterdam hebben wel wat anders te doen.

Danielle|23.02.12|19:09

Dat eerst oefenen natuurlijk wel bij een opleidingsinstituut. Want als je dat niet doet dan zak je omdat er allerlei valkuilen zijn waar je inloopt. Deze valkuilen zijn uitgezet om de opleiders geld te laten verdienen. Mensen die zakken zijn goede instructeurs maar hebben alleen niet genoeg geld betaald. De verschillen tussen ris en ikbi zijn niet goed te praten. Mijn ris is verlopen. Maar als ik iets van de ris inbreng moet ik dus de bijstand in. Belachelijk.

Bert de Weerd|23.02.12|20:11

@Ruud, RIS=CBR wist ik al. Voor de rest wil ik mij aansluiten bij de laatste reactie van Danielle.

John|23.02.12|21:29

23.02.12 | 19:02 | Ruud Kraan
John noem dan eens een paar dingen die herschreven zouden moeten worden volgens jou.

Het onzinnige richting naar links aangeven als men een rotonde 3/4 rondt, het verbod om “dwingend” richting aan te geven vooral op een gecombineerde in/uitvoegstrook, de ver van de werkelijkheid staande achetruit in een vak parkeren enz.

Maar ja, in Amsterdam daar wonen de echte instructeurs lees ik wel. De rest zou wel niets zijn toch. Ach ja, Westerlingen……..

G.Klein|23.02.12|21:56

Er is nog altijd iets als “de vrijheid van onderwijs” ze hebben zich niet te bemoeien
met de diverse lesmethodes
die Stalinistische IBKI doctrine is onwerkbaar en alleen geschikt voor lessen van minstens 120 minuten
ga toch weg met je uitgeschreven handelingsanalyse en kritieke punten
ik geef al 24 jaar rijles en ik heb die zooi niet nodig.

wat we nodig hebben is een hoogleraar onderwijs die de IBKI genadeloos met de grond gelijk maakt, zeker gezien de grondwettelijke vrijheid van onderwijs.

Johan|23.02.12|22:08

@Ruud. Er zijn ook veel instructeurs die de ris methode wel hanteren maar geen ris instructeur (meer) zijn (om begrijpelijke redenen overigens). Dan kun je dus geen prakt.begeleiding bij het cbr doen en zit je vast aan ibki. Ik ben zelf nooit een voorstander geweest van ris maar het is gewoon absurd dat als je ris toepast, dit niet bij het ibki wordt goedgekeurd. Meten met twee maten heet zoiets geloof ik. Ik wens RVI alle sterkte met het herexamen !!

Gerrit|24.02.12|07:35

Juist ja, leuke afleidingsmanoeuvre. Rijinstructeurs zijn weer rustig, want er is inspraak mogelijk, dus lekker discussiëren hier en ondertussen hebben de bedrieglijke sites van rijinstructeurs opleiders hun werk weer gedaan. UWV biedt opnieuw 1000 mensen aan voor de opleiding tot rijinstructeur. Ga maar lekker discussiëren hier, dan kunnen zij ondertussen de paardenstallen opnieuw uitbreiden

G.Klein|24.02.12|08:12

ik neem aan dat de IBKI inspecteur geen CBR examinator is ?
dus deze kan en mag geen echte “leerling” beoordelen ?

Wat als de leerling na afloop van de praktijkbegeleiding het doel
( b.v. file-parkeren ) perfect kan uitvoeren ?
en je les dus succes heeft gehad, alleen in de ogen van het IBKI
een onderwijskundig rommeltje was ?

Of ze negeren dus het resultaat…. of ze beoordelen de leerling in het bereiken van het doel
terwijl ze daarvoor geen diploma hebben.
voer voor juristen dus ?

Steven|24.02.12|09:08

Heb vandaag een mailtje ontvangen met het volgende bericht:

Gisteravond was er een examinator en kwaliteitsbewaker van de examinatoren van het IBKI op TV (Blik op de weg) die werd aangehouden tijdens het rijles geven.
Hij had de L slecht zichtbaar op de achterklep geplaatst en gebruikte geen buitenspiegels. Is dit volgens het protocol?

Wat vinden jullie hiervan!

G.Klein|24.02.12|18:12

@steven
Hij reed met de gewone buitenspiegels, beweerde dat hij in het dooiehoek gedeelte voldoende uitzicht had
verder had hij een L-blok rechtsachter op de kofferbak staan
waardoor je aan de voorkant niet kon zien dat het een leswagen was .

Hij had beter ’t IBKI toneelstukje kunnen opvoeren i.p.v. ’n normale rijles te geven
bij dat toneelstukje had hij waarschijnlijk nu nogsteeds stilgestaan
om z’n handelingsanalysse aan die leerling uit te leggen
en had hij nu geen bekeuring opgelopen

Ruud Kraan|24.02.12|18:31

Meneer Klein, het IBKI is slechts een uitvoerend orgaan en heeft niets te maken met regels. Lees nu eerst eens hoe het echt in elkaar steekt voordat je wat roept. De rijprocedure is het orgaan die de regels stelt en het IBKI hanteert deze regels om te zien of ze nageleefd worden. Dus het protocol is gebaseerd op de handelingsanalyse van de rijprocedure. Koop dat boekje eens dan weet je hoe je rijles moet geven. Is net zoiets als de WET in Nederland. Gewoon betalen en examen doen. KLaar.

Ruud Kraan|24.02.12|18:39

@john. Dus als jij op een kruising linksaf gaat dan knipper je naar rechts of zo… Want je vind linksaf knipperen onzin op een rotonde 3/4. Dit is toch onzin. Hoe wil jij dit examen halen als je dit loopt uit te kramen? Beter te veel knipperen dan te weinig in een drukke stad. Welk examen jij wil doen, vergeet het maar, jij zal bij die 1% gaan horen. Jammer dat veel instructeurs zo dwars zijn. Maar het dunt wel uit de komende 5 jaar.

Steven|24.02.12|19:06

@Ruud,

Als je op de rotonde 3/4 gaat afslaan dan hoef je niet te knipperen! Dat doe je pas als je uit gaat, of van te voren naar links knipperen en dan terug knipperen naar rechts als je uitgaat.

kan beide!

Bert de Weerd|24.02.12|20:30

@Ruud, Enkelen hebben er belang bij dat het uitdunt. De opleidingsinstituten kunnen weer nieuwe rijinstructeurs opgeleiden met als gevolg: Gevulde schoolbanken bij de opleidingsinstituten, een blijvend laag salaris voor rijinstructeurs en veel goede rijinstructeurs met ervaring die daarom maar voor een ander beroep kiezen. Uiteindelijk gaat dit ten koste van de verkeersveiligheid. Voor welk belang ga jij?

John|24.02.12|22:37

>> Wat zeg je tegen een agent in 1 van de genoemde landen als deze je bekeurt? Nee, dat staat in de Nederlndse Rijprocedure??

24.02.12 | 18:39 | Ruud Kraan
Welk examen jij wil doen, vergeet het maar, jij zal bij die 1% gaan horen.

O, ja. 1/2 jaartje geleden geslaagd. 97 puntjes en pasj weer geldig tot juli 2016. Dus helaas voor u hoor ik niet tot die 1 %. Maar geefeven antwoord op de dor mij gestelde vragen.

John|24.02.12|22:53

Overigens zijn organisaties als: SVOW, VVN, RAI, KLPD, Min V&W, BVOM en ANWB dezelfde mening toegedaan als ik. Jammer is dat veel instructeurs de Rijprocedure bekijken als een gelovige de Bijbel bekijkt. Zonder daar kritisch over te zijn. Jammer dat die instructeurs bij de handelingsanalyse de leerling altijd moeten uitleggen WAAROM iets moet maar dat zij dat zichzelf nooit meer afvragen. En dan noemen ze mensen die wel zelf nadenken, vastgeroest. De omgekeerde wereld.

G.Klein|24.02.12|23:00

op mini-rotondes links richting geven is beter vanwege die rotzakken
die halfrond geen richting geven bij het verlaten van de rotonde
de “tegenligger” zou door je rijlijn wel eens kunnen denken dat je halfrond wilt
( zeker een leswagen wekt op een rotonde wel eens een onzekere indruk
wat betreft de te nemen afrit )

ook weet je op afstand niet altijd zeker of je een rotonde oprijd met 1 , 2 of 3 rijstroken
vanwege het aangeven dat je “misschien” gaat voorsorteren dus beter richting naar links

John|24.02.12|23:14

@ G. Klein,

Dus het richting aangeven moet de leerling aanleren omdat er andere mensen zijn die de wet overtreden?? Of omdat een tegenligger de rijlijn niet begrijpt? Volgens mij moet die tegenligger op TEKENS reageren en NIET op veronderstellingen. Op afstand weet je door borden wat voor rotonde je benadert. Maar nogmaals waarom zijn SVOW, VVN, RAI, KLPD, Min V&W, BVOM en ANWB tegen het naar links richting aangeven? Waarom staat het niet in de WET?? Waarom is het in sommige landen VERBODEN??

John|24.02.12|23:16

Terwijl het volgens sommigen wel beter/veiliger/duidelijker is? Waarom zijn we het enige land ter WERELD dat het zo wil zien. Tenminste alleen in de rijprocedure? Zijn al die andere landen en organisaties buiten het CBR, OCTRIJ, CCV en Bovag dus gek??

G.Klein|25.02.12|00:23

@john

’t is ’n kleine moeite bij een minirotonde 3/4 richting links te geven
in de praktijk zie je gewoon dat het beter werkt

net zoals de waarschuwingslichten aanzetten bij het stoppen voor fileparkeren
beter werkt dan richting geven e.d.

het staat niet in de wet omdat je op een rotonde rechtdoor eigenlijk rondjes rijdt
bij een rotonde met meerdere rijstroken geef je richting links vanwege het voorsorteren

van alle afkortingen hierboven heb ik alleen respect voor de KLPD en het SWOV

John|25.02.12|01:57

@ G. Klein,

De rijprocedure spreekt over rotonde en maakt geen verschil tussen rotonde of mini rotonde. Als het veiliger zou zijn, beter voor het milieu of beter voor de doorstroming dan zou het in de wet moeten worden opgenomen. Maar niets is minder waar. Daarnaast: heeft u wel veel respect voor Bovag, OTCRij, CBR en CCV? Tenminste meer dan voor VVN, RAI, Min V&W BVOM en ANWB?

G.Klein|25.02.12|09:00

@john 01.57

of ’t nu moet of niet moet ze zeggen tegenwoordig ook wel eens
“geef je verstand n’s voorrang”
en aangezien sommige minirotonde’s bijna op kruispunten lijken
is het helemaal niet verkeerd om 3/4 gewoon met links aan te geven
als ware het een kruispunt
( ik dacht gezien een artikeltje in de Reflector dat het CBR dat ooit óók adviseerde,
alleen bij de theorie weer niet…. da’s dan weer dubbel van ze )

heb overigens jouw bezwaar niet echt begrepen.

G.Klein|25.02.12|09:08

@John

ook het CBR heeftbij het praktijk examen vreemde opvattingen
zoals het volgen van afbuigende voorrangswegen
waarbij de stilzwijgende afspraak deze te volgen,
is verworden tot een rijrichting waarbij kennelijk geen richting gegeven hoeft te worden

ze creëren voortdurend verwarring bij examenkandidaten die hun bedoeling niet snappen
vooral op T kruisingen met afbuigende voorrang,
de examinator zou op afbuigende voorrangswegen gewoon links rechts moeten aanduiden
lijkt me duidelijker

John|25.02.12|09:59

25.02.12 | 09:08 | G.Klein
@John
waarbij de stilzwijgende afspraak deze te volgen,
is verworden tot een rijrichting waarbij kennelijk geen richting gegeven hoeft te worden

Klopt. Ook 1 van de dingen die in de RijProcedure staat en waar ik het niet mee eens ben. Maar als je het niet met deze rijprocedure eens bent dan ben je volgens Ruud Kraan een slecht instructeur. Niet zelf nadenken maar gewoon bevelen opvolgen. DAN ben je pas een goed instructeur.

Ruud Kraan|25.02.12|13:54

Wil je rijinsstructeur blijven, dan zal je toch de regels moeten volgen. Of je het er mee eens bent of niet. Het IBKI heeft een protocol en dit gebaseerd op de rijprocedure en die richtlijn houden zij aan.Doe je gewoon dat, dan heb je geen problemen. De uitdraai kun je zo van hun site halen. Je kunt het jezelf aanleren.Ik denk dat de minister niet evalueert, behalve dat de prijzen zullen stijgen. Dus doe zo gauw mogelijk examen, anders kost het nog meer! Ik mag weer tot 2019.

G.Klein|25.02.12|15:47

kennelijk bevat de rijprocedure fouten en dat moeten we dan niet pikken he
wie zijn er hier nu de deskundigen ?

wie durft en wie gaat gebukt staan ?

Danielle|25.02.12|16:35

Tja Ruud Ik denk ook dat de minister niet evalueert en dat de prijzen omhoog zullen gaan. De minister evalueert haar eigen doelstellingen. Die hebben niets te maken met verkeersveiligheid. En ook niet met een fatsoenlijke omgang met burgers. Na de evaluatie zullen we zien dat ze alleen aan de inkomsten van van het ikbi en de opleiders van instructeurs denkt. Wij moeten gewoon ons kop houden en betalen. Zoniet kop eraf. >>

Danielle|25.02.12|16:46

Dat wij ons moeten bewegen langs een strak zinloos protocol onderstreept de onderdrukking door de overheid. Leven wij nu in een democratie? Ik merk er niets van. Wat een dictatuur ! Onze mening wordt onderdrukt. Dat wij veel financile schade oplopen is voor de politiek een doelstelling en geen onrechtmatigheid. Belastingbetalers worden van de een op de andere dag koud op straat gezet. En ach het is maar 1% alleen vergeet men dat 100% schoftachtig word behandeld en men dat niet wil.

G.Klein|25.02.12|19:30

Natuurlijk …. als ze het nu gaan evalueren hebben ze alleen de klachten
van die 1 % gezakten ( die we misschien wel stiekempjes uitlachen he ? )

de rest houdt de kaken stijf op elkaar.. ergo de uitkomst van de evaluatie is :

….er zijn weinig klachten, slechts 1% gezakten we gaan er mee door
en na een jaartje of 2 laten ze 5% zakken en daarna 10%
en afhankelijk van de behoefte wordt je overboord gegooid.

mensen wordt wakker ze zijn niet tevreden over die 1%
er moeten er méér uitvliegen

John|25.02.12|23:04

25.02.12 | 16:35 | Danielle
Tja Ruud Ik denk ook dat de minister niet evalueert en dat de prijzen omhoog zullen gaan.

Uhhh, wat zou het advies van IBKI zijn? Eens rekenen. 13.000 instructeurs die minimaal 2 x in 5 jaar praktijkbegeleiding moeten doen. Dat is dus 13.000 x € 620,= dat is € 8..060.000,=
We hebben het dus over jaarlijks ruim 1.6 MILJOEN aan omzet!!! Daar spelen heel andere belangen mensen!! Natuurlijk blijft men volhouden dat er daar betere instructeurs van komen.>>

John|25.02.12|23:06

>> Al moeten ze lobbyen tot ze er dood bij neer vallen. Wie laat nu de kip met de gouden eieren slachten?? Als er “maar 1% afvalt” dan is het dus met de kwaliteit PRIMA gesteld. Dan is deze veel te dure onzin dus absoluut overbodig!!

Danielle|25.02.12|23:54

De scholing is bedoeld om van ons financieel te plukken.
De sanctie om ons te onderdrukken.
Hoe kan het zijn dat juist rijinstructeurs die als enige beroepsgroep 4 keer opnieuw examen moet doen ( 1X om instruteur te worden. 3X om het te houden)
altijd maar weer door de politiek als slecht wordt neergezet.
Geen enkele instructeur is zo dom dat hij kan zeggen iets geleerd te hebben van de bijscholing. Dit feit is in de politiek bekent maar vanwege eigen belangen halen ze hun neus ervoor op.

Ludwig Hoven|26.02.12|12:28

Beste rijinstructeurs. Bijscholing is goed, als het meerwaarde heeft, daar is iedereen het wel over eens. We willen ook ons vak beschermen en het vak in stand houden en kwaliteit maken daar is iedereen het ook wel over eens. Er lopen rijinstructeurs rond, die onderzoek hebben gedaan. Nee niet de brancheorganisaties! Hou op !! Het gaat niet om belangen vertegenwoordigen en strijden, maar om kennis die wij hebben. Ik ben rijinstructeur en heb een afspraak in de tweede kamer, ik kom voor jullie op.

Ludwig Hoven|26.02.12|12:57

Sluit je aan bij mensen die geen convenant hebben met elkaar, voordat je roept, doe eerst een grondig onderzoek, het zal je verbazen wie dat zijn. Ook valt niets te strijden als je niet weet welk alternatief je hebt. Het is stil aan de overkant. Waarom? wat denk je? omdat ze de bron van alle elende zijn. Nee niet het IBKI. Niet de ministerie. Hou op !! Ja inderdaad die grote namen, waarvan jij denkt die goed voor je zijn. WAT DIE!!?? ja die ja. Maar die komt toch voor ons op !!

Ludwig Hoven|26.02.12|13:14

Als diegene, die zich kenners noemen het allemaal zo goed weten met hun veertig jarige kwaliteit, waarom hebben ze geen goede veranderingen gedaan bij de vorige evaluaties? in 2003 en in 2009 ? Opleidingen? Ja het klopt ze doen alleen maar basis instructeursopleiding. Nee, inderdaad meer kunnen ze niet. Klopt de nieuwe rijinstructeurs worden voor de praktijk in een rijsimulator opgeleid. Hun websites? Ja dat weet ik niet hoor? er zal wel veel werk zijn denk ik. Het staat daar toch?

Ludwig Hoven|26.02.12|13:28

Maar dat was toch gestopt met het UWV? Ja maar de evaluatie is een mooie kans om nieuwe rijinstructeurs op te leiden, het UWV is het met ons eens. Teveel? welnee. Als je de DNA voor onze administratie hebt? Dan hebben wij de weg naar ons succes. Klopt een auto, op de rechterstoel zitten, paar spiegels, L bord en de baangarantie is gerealiseerd. Klanten? Nee joh. Daar gaat het niet om. Gewoon 100% baangarantie. Ja de rechterstoel. Nee meer is niet nodig. Staan de vier wielen stil? O wat vervelend

Ludwig Hoven|26.02.12|13:38

Welke verkeersveiligheid. Daar kijkt de minister toch niet naar? Gewoon zo veel mogelijk mensen opleiden. Zoveel mogelijk instroom, kwaliteit maakt niet uit. Dan komen er ook zoveel mogelijk slechte rijinstructeurs, verdienen we alleen maar aan. Rijinstructeurs betalen toch wel. Nee joh, dat hebben ze altijd al gedaan. Nee daar komt toch geen verandering in. Nee niet te veel de paardenstallen noemen, nee niet ons vastgoed noemen. We hebben het meer als verdient wij doen aan innovatie, onze auto

G.Klein|26.02.12|18:20

Laten we het Ministerie eerst eens dringend per Email verzoeken alle IBKI inspecteurs
hun instructie pasje in te laten leveren
wil je IBKI inspecteur worden dan wel direct je Instructeurs pas inleveren
geen belangen verstrengeling en beunhazende inspecteurs s.v.p.

wil je weer terug de rijschoolwereld in dan krijg je je pasje weer terug

( goed idee ? ) schijf dan het Ministrie of uw belangen organisatie aan

Ruud Kraan|27.02.12|15:48

@danielle. Ja danielle je begint het te begrijpen. Het gaat gewoon om geld. Dus protocol volgen zodat het je zomin mogelijk geld kost. De TTT die men als eerste toepast moet weg, dat is pure geldklopperij. 200 euro die weggegooid is. Echter onbepekt examen doen gaat flink in de papieren lopen. Elke keer bij herhaling 2 examinators zal denk ik 300 euro per keer kosten….! Dus toch maar zo gauw mogelijk slagen… toch? Geld besparen.

Ruud Kraan|27.02.12|16:11

@danielle. Wat zou jij nu willen dat de minister gaat doen? Ik vind dat jij een goed inzicht hebt wat er gaat gebeuren. 1x examen en 2x herhalen b.v. Een kans meer? Of 1x Theorieexamen. zoals het was voorheen en 1x rijexamen b.v. Nu kost het al zo’n beetje 1000 euri.! Alles bij elkaar genomen met de dagdelen theorie. IBKI is zo duur omdat deze mannen door Nederland rijden en 2 examens per dag doen….! Moeilijk he. Belasting betalen is ook moeilijk, daar zweet ik ook op altijd… Andere ideeen?

theo|27.02.12|17:33

hoe kan die ruud kraan tot 2019 zijn bevoegdheid hebben ik krijg het maar voor 5 jaar
volgens mij wordt hij ook nog betaald voor zijn domme uitspraken door het ibki
iemand met een beetje verstand spreekt voor de branch niet tegen

John|27.02.12|17:38

27.02.12 | 16:11 | Ruud Kraan
Nu kost het al zo’n beetje 1000 euri.! Alles bij elkaar genomen met de dagdelen theorie.

Zo. Geef mij dat adres even. Zo goedkoop. IBKI wil naar € 310.= per praktijkbegeleiding. Dan kom ik toch al op 2 x € 310,= = € 620,= + € 540,= (3 dagen theoretische bijscholing) + € 250,= (1 dag bijscoling protocol) Totaal € 1410,= En dan spreek ik nog niet over de te missen inkomsten of reiskosten. Wat er moet gebeuren? 1 x in 5 jaar adviesrit zonder sanctie.

Danielle|27.02.12|17:47

Scholing is een label die aan deze geldklopperij is gehangen. Sanctie is de enige manier om met ons te communiceren en met ons om te gaan. Ze hebben al iets anders bedacht anders roepen ze niet dat ze gaan evalueren. Er zal vanzelf wel een persbericht naar buiten komen over hoe slecht en stom rijleraren zijn en hoe ze deze (finacieel) gaat aanpakken. Mensen die het voor instructeurs opnemen mogen als decorstuk erbij zijn. Dan kan ze zeggen dat het een overweging is en dat anderen inpraak hebben

Johan|28.02.12|06:58

Als slechts 1% uiteindelijk zakt voor de prakt.begeleiding, dan is het toch niet zo slecht gesteld met de rij-instructeurs. Waarom moeten ze dan nog doorgaan met die prakt.begeleding?? Als eerste moet de sanctie eraf en vervolgens die prakt.begeleiding helemaal afschaffen! Ook een adviesrit lijkt me onzinnig omdat je dan hetzelfde te horen krijgt als nu met de prakt.begeleiding en daar heb je ook niets aan, je gaat er echt niet anders/beter door lesgeven. Theoretische bijscholing is voldoende!

annemie|28.02.12|10:01

als we alle nieuwe rijbewijsbezitters een proefrijbewijs geven voor een jaar en dat ze verplicht met een rode L moeten rijden dan na een jaar opnieuw examen doen bij cbr tevens een theorie toets en een puntenrijbewijs dan pakken we de verkeersveiligheid pas aan want dan ligt de bal tenminste bij diegene die het aangaat en komt dit de verkeersveiligheid ten goede want als ze hun roze kaartje hebben gaan ze zich bedenken hoe lastig het was om het te krijgen en om het te houden

Ruud Kraan|28.02.12|17:00

@theo. Beste Theo ik heb een instructeursbewijs tot 2014. Vorig jaar heb ik al de IBKI examens gedaan en de theorie, dus 2014 plus 5 = 2019. Ik mag weer rijden tot 2019. Dan heb ik totaal 45 jaar les gegeven. Genoeg toch? Ik ben niet gestopt met 65 jaar. Niet dat benauwde man. Daar na stop ik, dan is het wel genoeg. Maar ik bepaal nu wanneer ik wil stoppen….!

jan ijzendoorn|06.03.12|22:19

Alleen voor die het nog steeds niet door hebben wat Ruud probeert aan te geven,er is niks mis mee in een mini rotonde waar je rechts niet kan worden ingehaald richting voor drie kwart aan te geven.Denk hier zelf maar eens over na voor wie dat duidelijk is.vr.gr Jan.ijzendoorn.

jan ijzendoorn|08.03.12|09:00

Hallo Theo,Ruud.Kraan is eerder dan nodig dit ibki traject ingestapt heel verstandig,zijn groene instructeurs bewijs blijft tot 2014 geldig nu 5jaar daarbij is 2019.Ruud succes,Theo de groeten.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Ministerie gaat nieuwe WRM toch dit jaar al evalueren | RijschoolPro
ministerie Infrastructuur, kantoor

Ministerie gaat nieuwe WRM toch dit jaar al evalueren

Het ministerie van Infrastructuur gaat toch dit jaar al de nieuwe WRM evalueren. Hierbij wordt onder meer gekeken naar de ingestelde sanctie bij het niet halen van de IBKI-praktijktoets en de mogelijkheid van onbeperkt herkansen zolang de bevoegdheid geldig is. Bij deze evaluatie wordt de rijschoolbranche betrokken, zo belooft minister Schultz van Haegen.

Vorig jaar liet het ministerie nog heel stellig weten dat pas in 2014 de gevolgen van de nieuwe WRM onder de loep zouden worden genomen.

Evalutatie WRM

“Maar naar aanleiding van een aangenomen motie in de Tweede Kamer en de geluiden vanuit de branche is besloten al in 2012 met de evaluatie te beginnen”, zegt woordvoerster Elif Bagci.

De aangepaste WRM met onder meer verplichte bijscholing is nu twee jaar van kracht. Uit cijfers van het IBKI blijkt nu dat 1% van de deelnemers uiteindelijk zakt voor het examen en de lesbevoegdheid kwijtraakt.

Bovag, VRB en LBVI

Belangenverenigingen Bovag, VRB en LBVI hebben flink gelobbyd bij het ministerie om vooruitlopend op een eventuele aanpassing van de WRM zo snel mogelijk onbeperkt herkansen mogelijk te maken zolang de bevoegdheid geldig is. Voordat de evaluatie is afgerond zal dat echter nog niet ingevoerd worden.

Dat betekent dat de IBKI-praktijkbegeleiding voorlopig gewoon gehaald moet worden met slechts 1 herkansing mogelijk. Als een rijinstructeur die niet haalt raakt hij binnen 7 dagen zijn lesbevoegdheid kwijt en moet hij het herintrederstraject in. In de rijschoolbranche is forse kritiek op deze methode van toetsing en sanctionering.

Rijinstructeur

Een rijinstructeur kan nu iedere 5 jaar zijn bevoegdheid kwijt raken. Dat hangt continu als een soort ‘zwaard van Damocles’ boven het hoofd, wat voor enorme onrust onder rijinstructeurs zorgt. Een eenmansrijschool raakt immers bij een ingetrokken lesbevoegdheid zijn bedrijf kwijt en belandt in de bijstand.

Het besluit van het ministerie de evaluatie naar voren te halen is goed nieuws, zegt VRB-bestuurslid Hans Pierik. “De praktijkbegeleiding en de sanctie daarop moet anders. Maar ik verwacht niet dat er dit jaar al iets gaat veranderen. Hopelijk komt er dit jaar een voorstel, wat dan in 2013 ingaat.”

Bart Pals

Auteur: Bart Pals