Mercedes-Benz, Driving Academy, rijschool, rijles, rijinstructeur, lesauto

12 Vragen aan Mercedes-Benz over de Driving Academy

Autofabrikant Mercedes-Benz start met eigen Nederlandse rijschool binnen de Mercedes-Benz Driving Academy. Is deze stap van het miljardenconcern een bedreiging voor de rijschoolbranche? Of biedt dit concept juist een toegevoegde waarde om de branche naar een hoger niveau te tillen? VerkeersPro.nl vraagt aan het Tessa Schrander, manager van de MBDA.

Waarom is Mercedes-Benz een eigen rijschool gestart?

Als input voor haar visie ‘ Rijden zonder ongelukken voor alle weggebruikers’ doet Mercedes-Benz al meer dan zestig jaar onderzoek naar zogenaamde life-savingsafety systemen en is hierin een van de grootste investeerders.

Tijdens deze onderzoeken kwam meerdere keren naar voren dat het menselijk handelen voor meer dan 90% de veroorzaker is van alle verkeersongevallen. Als uitvinder van de auto vindt Mercedes-Benz ook dat zij haar verantwoordelijkheid moet nemen voor de gevolgen van de mobiliteit en wil door middel van educatie de menselijke factor positief beinvloeden met als doel het risico op verkeersongevallen te verminderen. We zijn hiermee de eerste OEM rijschool in de wereld.

Welke lesprijs gaat MB hanteren?

We zullen aan de bovenkant van de markt zitten. Naast voertuig- en verkeerssituatiebeheersing richten we ons op vaardigheden zoals zelfreflectie en risicoanalyse door onze speciaal, intens getrainde rijinstructeurs en door e-learnings programma’s.

Terwijl we streven naar veiligheidswaardes, kent de Mercedes-Benz Driving Academy een klein, wereldwijd team met locale managers die ervoor zorgen dat de Driving Academy een winstgevend bedrijf wordt binnen Mercedes-Benz.

Hoeveel instructeurs en lesauto’s worden er ingezet?

We starten met 6 instructeurs opererend vanuit onze dealers Biemond & Van Wijk in Aalsmeer en Haarlem en bij Stern in Amsterdam. We willen volgend groeien naar 10 -12 instructeurs.

Wat is de visie van MB op de huidige rijschoolbranche?

Dat het momenteel een uitdagende markt is waarin er in een korte tijd zeer veel zelfstandige rijscholen zijn bijgekomen en waarbij de prijs onder druk is komen te staan.

Wat gaat MB anders doen dan de bestaande rijscholen?

Ons leerplan is zeer belangrijk. Doordat wij streven naar embedding van de geleerde kennis en vaardigheden, nemen wij de tijd in acht die nodig is voor beklijving. Wij zullen dan ook geen spoedcursussen van 10 dagen geven bijvoorbeeld. Daarnaast zal bij ons coaching een grote rol spelen.

Ons hoofkantoor is Mercedes-Benz Nederland in Utrecht en wij opereren vanuit de dealervestigingen. De rijinstructeurs zullen bij ons ook worden ingezet voor de dynamische aflevering van auto’s of op verzoek van de dealer potentiele klanten zullen begeleiden tijdens het rijden.

Kun je wat meer over het leerplan vertellen?

Hiervoor verwijs ik naar de GDE-Matrix.  Hoe we alles precies zullen gaan vormgeven wordt later dit jaar duidelijk. Belangrijk is dat we door middel van coaching en door de e-learnings ons ook richten op de zogenaamde hogereordevaardigheden en attitudes. Men kan nog zo goed rijden (of denkt dat te kunnen) een bepaalde mening of een houding kan dit in een enkele seconde teniet doen.

Is MB niet bang dat rijscholen het merk voortaan zien als een concurrent?

We gaan uit van onze eigen kracht, zoals andere rijscholen dat ook doen.

Hoe ziet er meerjaren-bedrijfsplan eruit voor MBDA? Uitbreiding naar heel Nederland?

We gaan eerst starten en over een paar maanden evalueren, daarna kijken we verder. Ons idee is om wellicht ook naar Utrecht en Rotterdam omgeving te gaan, en wellicht dat er over meerdere jaren bij elke dealer een Mercedes-Benz Driving Academy te vinden is.

De arbeidsvoorwaarden van rijinstructeurs in loondienst in de rijschoolbranche staan onder druk. Hoe zien de arbeidsvoorwaarden voor MBDA-rijinstructeurs eruit?

Daar zijn we momenteel mee bezig maar deze zullen in ieder geval marktconform zijn.

Hoe zijn de ervaringen in Engeland?

Zeer positief, we gaan zelfs binnen enkele dagen een 2e vestiging openen: Silverstone. Dit jaar zal Engeland break-even draaien. We zijn ook zeer tevreden met het slagingspercentage dat ruim boven het Engelse gemiddelde ligt. Daarnaast zijn we net 4 maanden open in Los Angeles en staat Bejing ook op de planning voor 2012. Het is hard werken, leerzaam maar het loont.

Voorziet de rijopleiding ook in een theorie-opleiding?

Wij zullen geen klassikale theorieles gaan geven. Als we kijken naar wat de trend is hoe jongeren leren en waar zij nu het meest gebruik van maken, dan is dat online en via een boek. Uiteraard willen we ervoor zorgen dat praktijk en theorie elkaar wederzijds kunnen versterken tijdens de rijlessen. Ook willen we klanten een total pakket kunnen aanbieden om het rijbewijs te kunnen halen, zoals een E- en hard-copy theorieboek en examenvragen.

Hoe ziet de samenwerking met RoadSense eruit?

RoadSense is een service van de Mercedes-Benz Driving Academy die zich richt op jongeren van 14-16 jaar. Als we de Mercedes-Benz Driving Academy zien in de filosofie van een leven lang leren, is het bijna een logische vervolgstap dat we rijlessen gaan geven. Ook hier is, net als bij RoadSense de onderliggende filosofie van het rijles geven coaching en het verkeersveiligheidsbewustzijn vergroten.

RoadSense valt onder de categorie maatschappelijk verantwoord ondernemen, terwijl de Driving Academy met het geven van rijlessen zichzelf moet bedruipen. De rijinstructeurs die de rijlessen geven, zijn andere instructeurs dan die deelnemen aan RoadSense. Deze staan los van elkaar.

Bart Pals

Auteur: Bart Pals

7 reacties op “12 Vragen aan Mercedes-Benz over de Driving Academy”

automaatrijschool.nl|05.05.12|01:11

We hebben al Volkswagen rijbewijs, nu de andere automerken.
Interssante ontwikkeling, wanneer begint mijn favoriete automerk Toyota?
T.S.

Bert de Weerd|05.05.12|10:29

Ik weet het niet Nico. Mercedes had zich van de goede kant laten zien wanneer ze een goed salaris en aanvullend pakket aan arbeidsvoorwaarden had neergelegd, maar dit komt zo te lezen op de laatste plaats. Het succes van zoiets staat of valt m.i. hier mee. Dat hebben we in het verleden met bv rijschool nul-zes die in daewoo Matizjes reed ook gezien. Na een tijdje was er niets meer van over, maar de hardwerkende rijinstructeurs en rijschoolhouders hadden er wel last van.

Wim van Dijk|06.05.12|22:41

Het lijkt me heel goed dat een groot bedrijf als mercedes mee gaat spelen op deze markt. Als zij straks tussen de 45 en 50 euro per uur gaan rekenen en daar een goed product voor neerzetten dan gaan mensen inzien dat dat normale bedragen zijn. De lessen van de ANWB rijscholen zijn ook vaak veel duurder dan de bedragen die ik hier op verkeerspro zie langs komen en toch hebben ze leerlingen. Hoe meer professionele ondernemers laten zien dat je voor en goede prijs een goede opleiding kan geven ..

Instructeur|07.05.12|12:05

Misschien goed voor de vraagprijs maar slecht voor de markt. Waar bemoeien ze zich mee zou ik haast denken en inderdaad als ze zoiets willen neerzetten bedenk dan eerst het personeelsbeleid etc voordat je verder gaat. Bij ons zijn de instructeurs ook in loondienst en zijn we de afgelopen jaren gestegen van een uurtarief van 38 euro per uur naar 45 euro per uur. Was ik vroeger bang om te duur te worden tov de concurrent, heb ik gemerkt dat ik naar mate de prijs hoger werd het ook drukker werd.

Wim van Dijk|07.05.12|13:08

Kijk een mooier bewijs is er niet. Vraag wat je waard ben en de klanten komen. Ach en waar bemoeien ze zich mee, het is gewoon een marketing tool ze willen graag een jonger potentieel koperspubliek en zo werkt dat. Verder is het gewoon een marketingtool. fTzG

Herman Puelinckx|10.05.12|16:06

Er is sprake van “GDE-Matrix” en van coaching: zou het kunnen dat zij erin slagen deze nieuwe denkbeelden echt toe te passen? Het zou grensverleggend zijn.

kees|16.05.12|19:43

Mercedes heeft gewoon geen vertrouwen in de rijschoolwereld want zij denken het beter te kunnen.Volkwagen doet het beter en netter want die geeft haar kandidaten aan rijscholen die volkwagen rijden en eist dan geleverde kwaliteit.(Dit zou een voorbeeld kunnen zijn voor andere merken)

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

12 Vragen aan Mercedes-Benz over de Driving Academy | RijschoolPro
Mercedes-Benz, Driving Academy, rijschool, rijles, rijinstructeur, lesauto

12 Vragen aan Mercedes-Benz over de Driving Academy

Autofabrikant Mercedes-Benz start met eigen Nederlandse rijschool binnen de Mercedes-Benz Driving Academy. Is deze stap van het miljardenconcern een bedreiging voor de rijschoolbranche? Of biedt dit concept juist een toegevoegde waarde om de branche naar een hoger niveau te tillen? VerkeersPro.nl vraagt aan het Tessa Schrander, manager van de MBDA.

Waarom is Mercedes-Benz een eigen rijschool gestart?

Als input voor haar visie ‘ Rijden zonder ongelukken voor alle weggebruikers’ doet Mercedes-Benz al meer dan zestig jaar onderzoek naar zogenaamde life-savingsafety systemen en is hierin een van de grootste investeerders.

Tijdens deze onderzoeken kwam meerdere keren naar voren dat het menselijk handelen voor meer dan 90% de veroorzaker is van alle verkeersongevallen. Als uitvinder van de auto vindt Mercedes-Benz ook dat zij haar verantwoordelijkheid moet nemen voor de gevolgen van de mobiliteit en wil door middel van educatie de menselijke factor positief beinvloeden met als doel het risico op verkeersongevallen te verminderen. We zijn hiermee de eerste OEM rijschool in de wereld.

Welke lesprijs gaat MB hanteren?

We zullen aan de bovenkant van de markt zitten. Naast voertuig- en verkeerssituatiebeheersing richten we ons op vaardigheden zoals zelfreflectie en risicoanalyse door onze speciaal, intens getrainde rijinstructeurs en door e-learnings programma’s.

Terwijl we streven naar veiligheidswaardes, kent de Mercedes-Benz Driving Academy een klein, wereldwijd team met locale managers die ervoor zorgen dat de Driving Academy een winstgevend bedrijf wordt binnen Mercedes-Benz.

Hoeveel instructeurs en lesauto’s worden er ingezet?

We starten met 6 instructeurs opererend vanuit onze dealers Biemond & Van Wijk in Aalsmeer en Haarlem en bij Stern in Amsterdam. We willen volgend groeien naar 10 -12 instructeurs.

Wat is de visie van MB op de huidige rijschoolbranche?

Dat het momenteel een uitdagende markt is waarin er in een korte tijd zeer veel zelfstandige rijscholen zijn bijgekomen en waarbij de prijs onder druk is komen te staan.

Wat gaat MB anders doen dan de bestaande rijscholen?

Ons leerplan is zeer belangrijk. Doordat wij streven naar embedding van de geleerde kennis en vaardigheden, nemen wij de tijd in acht die nodig is voor beklijving. Wij zullen dan ook geen spoedcursussen van 10 dagen geven bijvoorbeeld. Daarnaast zal bij ons coaching een grote rol spelen.

Ons hoofkantoor is Mercedes-Benz Nederland in Utrecht en wij opereren vanuit de dealervestigingen. De rijinstructeurs zullen bij ons ook worden ingezet voor de dynamische aflevering van auto’s of op verzoek van de dealer potentiele klanten zullen begeleiden tijdens het rijden.

Kun je wat meer over het leerplan vertellen?

Hiervoor verwijs ik naar de GDE-Matrix.  Hoe we alles precies zullen gaan vormgeven wordt later dit jaar duidelijk. Belangrijk is dat we door middel van coaching en door de e-learnings ons ook richten op de zogenaamde hogereordevaardigheden en attitudes. Men kan nog zo goed rijden (of denkt dat te kunnen) een bepaalde mening of een houding kan dit in een enkele seconde teniet doen.

Is MB niet bang dat rijscholen het merk voortaan zien als een concurrent?

We gaan uit van onze eigen kracht, zoals andere rijscholen dat ook doen.

Hoe ziet er meerjaren-bedrijfsplan eruit voor MBDA? Uitbreiding naar heel Nederland?

We gaan eerst starten en over een paar maanden evalueren, daarna kijken we verder. Ons idee is om wellicht ook naar Utrecht en Rotterdam omgeving te gaan, en wellicht dat er over meerdere jaren bij elke dealer een Mercedes-Benz Driving Academy te vinden is.

De arbeidsvoorwaarden van rijinstructeurs in loondienst in de rijschoolbranche staan onder druk. Hoe zien de arbeidsvoorwaarden voor MBDA-rijinstructeurs eruit?

Daar zijn we momenteel mee bezig maar deze zullen in ieder geval marktconform zijn.

Hoe zijn de ervaringen in Engeland?

Zeer positief, we gaan zelfs binnen enkele dagen een 2e vestiging openen: Silverstone. Dit jaar zal Engeland break-even draaien. We zijn ook zeer tevreden met het slagingspercentage dat ruim boven het Engelse gemiddelde ligt. Daarnaast zijn we net 4 maanden open in Los Angeles en staat Bejing ook op de planning voor 2012. Het is hard werken, leerzaam maar het loont.

Voorziet de rijopleiding ook in een theorie-opleiding?

Wij zullen geen klassikale theorieles gaan geven. Als we kijken naar wat de trend is hoe jongeren leren en waar zij nu het meest gebruik van maken, dan is dat online en via een boek. Uiteraard willen we ervoor zorgen dat praktijk en theorie elkaar wederzijds kunnen versterken tijdens de rijlessen. Ook willen we klanten een total pakket kunnen aanbieden om het rijbewijs te kunnen halen, zoals een E- en hard-copy theorieboek en examenvragen.

Hoe ziet de samenwerking met RoadSense eruit?

RoadSense is een service van de Mercedes-Benz Driving Academy die zich richt op jongeren van 14-16 jaar. Als we de Mercedes-Benz Driving Academy zien in de filosofie van een leven lang leren, is het bijna een logische vervolgstap dat we rijlessen gaan geven. Ook hier is, net als bij RoadSense de onderliggende filosofie van het rijles geven coaching en het verkeersveiligheidsbewustzijn vergroten.

RoadSense valt onder de categorie maatschappelijk verantwoord ondernemen, terwijl de Driving Academy met het geven van rijlessen zichzelf moet bedruipen. De rijinstructeurs die de rijlessen geven, zijn andere instructeurs dan die deelnemen aan RoadSense. Deze staan los van elkaar.

Bart Pals

Auteur: Bart Pals

7 reacties op “12 Vragen aan Mercedes-Benz over de Driving Academy”

automaatrijschool.nl|05.05.12|01:11

We hebben al Volkswagen rijbewijs, nu de andere automerken.
Interssante ontwikkeling, wanneer begint mijn favoriete automerk Toyota?
T.S.

Bert de Weerd|05.05.12|10:29

Ik weet het niet Nico. Mercedes had zich van de goede kant laten zien wanneer ze een goed salaris en aanvullend pakket aan arbeidsvoorwaarden had neergelegd, maar dit komt zo te lezen op de laatste plaats. Het succes van zoiets staat of valt m.i. hier mee. Dat hebben we in het verleden met bv rijschool nul-zes die in daewoo Matizjes reed ook gezien. Na een tijdje was er niets meer van over, maar de hardwerkende rijinstructeurs en rijschoolhouders hadden er wel last van.

Wim van Dijk|06.05.12|22:41

Het lijkt me heel goed dat een groot bedrijf als mercedes mee gaat spelen op deze markt. Als zij straks tussen de 45 en 50 euro per uur gaan rekenen en daar een goed product voor neerzetten dan gaan mensen inzien dat dat normale bedragen zijn. De lessen van de ANWB rijscholen zijn ook vaak veel duurder dan de bedragen die ik hier op verkeerspro zie langs komen en toch hebben ze leerlingen. Hoe meer professionele ondernemers laten zien dat je voor en goede prijs een goede opleiding kan geven ..

Instructeur|07.05.12|12:05

Misschien goed voor de vraagprijs maar slecht voor de markt. Waar bemoeien ze zich mee zou ik haast denken en inderdaad als ze zoiets willen neerzetten bedenk dan eerst het personeelsbeleid etc voordat je verder gaat. Bij ons zijn de instructeurs ook in loondienst en zijn we de afgelopen jaren gestegen van een uurtarief van 38 euro per uur naar 45 euro per uur. Was ik vroeger bang om te duur te worden tov de concurrent, heb ik gemerkt dat ik naar mate de prijs hoger werd het ook drukker werd.

Wim van Dijk|07.05.12|13:08

Kijk een mooier bewijs is er niet. Vraag wat je waard ben en de klanten komen. Ach en waar bemoeien ze zich mee, het is gewoon een marketing tool ze willen graag een jonger potentieel koperspubliek en zo werkt dat. Verder is het gewoon een marketingtool. fTzG

Herman Puelinckx|10.05.12|16:06

Er is sprake van “GDE-Matrix” en van coaching: zou het kunnen dat zij erin slagen deze nieuwe denkbeelden echt toe te passen? Het zou grensverleggend zijn.

kees|16.05.12|19:43

Mercedes heeft gewoon geen vertrouwen in de rijschoolwereld want zij denken het beter te kunnen.Volkwagen doet het beter en netter want die geeft haar kandidaten aan rijscholen die volkwagen rijden en eist dan geleverde kwaliteit.(Dit zou een voorbeeld kunnen zijn voor andere merken)

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.