motorrijles, rijinstructeur, motor, rijles

Versoepeling van regels motorrijders bepleit

Wie een B-rijbewijs bezit zou zonder extra rijexamen ook een 125cc-motor moeten kunnen berijden. RAI Vereniging en BOVAG dringen er bij de politiek op aan om die mogelijkheid te onderzoeken.

Om automobilisten niet helemaal onvoorbereid te laten motorrijden, hebben ze gekeken naar de Belgische aanpak. In België moeten automobilisten dan wel eerst wat rijlessen volgen, waarna ze een aantekening krijgen. Ze hoeven niet apart examen te doen. Beide organisaties willen onderzocht hebben of dat ook in Nederland mogelijk is. Voorwaarde is wel dat zo’n maatregel niet ten koste gaat van de verkeersveiligheid.

Mobiliteit

De voorstellen van RAI en BOVAG maken deel uit van een uitgebreide lijst aan maatregelen om de mobiliteit te verbeteren die ze graag opgenomen zouden zien in de verkiezingsprogramma’s van de politieke partijen. Ze richten zich daarbij op drie hoofdpunten: slimme inzet van autofiscaliteit, niet-fiscale verduurzaming en verbetering van de infrastructuur door vast te houden aan uitvoering van het meerjarenprogramma infrastructuur.

 

Auteur: Yvonne Ton

11 reacties op “Versoepeling van regels motorrijders bepleit”

John|12.06.12|16:40

De ene luchtballon na de andere. Dit gaat niet gebeuren overigens en dat weten RAI en Bovag ook wel. Vraag is natuurlijk wat het KNMV hiervan vindt. Die zijn toch een stuk gespecialiseerder op dit gebied dan deze 2 organisaties. Een motor is geen auto en dit is vragen om ongelukken. Schaf nu gewoon het AM rijbewijs af en vervang dit door A1. Laat leerlingen vanaf 16 jaar na een GEDEGEN opleiding de 125 cc rijden. DAN praten we over verhogen van de verkeersveiligheid.

G. Naaijt|12.06.12|16:52

1 april?

Gerrit|12.06.12|17:22

En laat het dan in elkgeval een “proef” rijbewijs /aantekening zijn
zodat ze bij gebleken wangedrag die aantekening weer kunnen intrekken
en meneer of mevrouw weer met de auto verder moet,
die verplichte rijlessen lijken me iets teveel gevraagd het zijn gewoon automaat brommertjes
met een wat zwaardere motor

nico|12.06.12|18:39

Ik vraag mij echt af hoe het komt dat er in België twee keer zoveel meer motor ongelukken zijn dan in Nederland.
Hoe kan men dan ook met zo een voorstel komen dat is echt een groot vraagteken voor mijn.

John|13.06.12|14:53

12.06.12 | 17:22 | Gerrit
die verplichte rijlessen lijken me iets teveel gevraagd het zijn gewoon automaat brommertjes
met een wat zwaardere motor

@ Gerrit,

Automaat brommertjes? Een 125 cc kan gewoon een schakelmotor zijn hoor. En deze kunnen gemakkelijk 120 km/u. En die aantekeningen dat kennen we. De pakkans is in Nederland 5 % denk ik. kijk maar naar de mislukking die puntenrijbewijs heet. Hoeveel raken er zo nu echt het rijbewijs kwijt?

Anton|14.06.12|09:33

@ john en alle anderen:

Dat is ook mijn mening. Neem een voorbeeld aan duitsland, daar bedoel ik niet het voetballen mee :-), maar de rijbewijsrichtlijn.

nico|14.06.12|13:05

hoe zit het met de ongevallen cijfers in Belgie bij de motor rijders volgens mijn waren die hoger dan in Nederland.

Gerrit|14.06.12|15:46

@john 12.06.12 17:22

ik dacht dat je in die landen waar je naast je B een A 125CC rijbewijs krijgt
dat het hierbij om een automaat rijbewijs gaat.
zodra ze daar op een 125CC > schakelmotor willen moeten ze een A examen afleggen.

vandaar als ze het hier ook invoeren beperk het dan ook tot de 125cc Automaat a.u.b.

Bastiaan01|14.06.12|18:23

Wat een domme ideeën oppert men, dit gaat veel meer ongelukken opleveren. En dan neem je België als voorbeeld voor veilig verkeer? Het moet niet veel gekker worden. Als mensen gaan motorrijden zoals ze autorijden worden het leuke tijden voor de begrafenisondernemer…

Enige nadeel is dat de verzekeringspremies flink omhoog gaan en waarschijnlijk gaan ze nog meer automobilisten flitsen op snelheid (de vele verkeersdoden per jaar vallen toch echt in de categorie 2-wielers…!!!).

Bastiaan01|14.06.12|18:23

…vervolg…

Dit verzint men om de rijscholen weer een ‘boost’ te geven (op korte termijn wel leuk, maar wel ten koste van verkeersveiligheid).

Ronald|29.07.12|16:45

We mogen wel tot ons 67e werken daar zijn we wel geschikt voor geacht.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Versoepeling van regels motorrijders bepleit | RijschoolPro
motorrijles, rijinstructeur, motor, rijles

Versoepeling van regels motorrijders bepleit

Wie een B-rijbewijs bezit zou zonder extra rijexamen ook een 125cc-motor moeten kunnen berijden. RAI Vereniging en BOVAG dringen er bij de politiek op aan om die mogelijkheid te onderzoeken.

Om automobilisten niet helemaal onvoorbereid te laten motorrijden, hebben ze gekeken naar de Belgische aanpak. In België moeten automobilisten dan wel eerst wat rijlessen volgen, waarna ze een aantekening krijgen. Ze hoeven niet apart examen te doen. Beide organisaties willen onderzocht hebben of dat ook in Nederland mogelijk is. Voorwaarde is wel dat zo’n maatregel niet ten koste gaat van de verkeersveiligheid.

Mobiliteit

De voorstellen van RAI en BOVAG maken deel uit van een uitgebreide lijst aan maatregelen om de mobiliteit te verbeteren die ze graag opgenomen zouden zien in de verkiezingsprogramma’s van de politieke partijen. Ze richten zich daarbij op drie hoofdpunten: slimme inzet van autofiscaliteit, niet-fiscale verduurzaming en verbetering van de infrastructuur door vast te houden aan uitvoering van het meerjarenprogramma infrastructuur.

 

Auteur: Yvonne Ton

11 reacties op “Versoepeling van regels motorrijders bepleit”

John|12.06.12|16:40

De ene luchtballon na de andere. Dit gaat niet gebeuren overigens en dat weten RAI en Bovag ook wel. Vraag is natuurlijk wat het KNMV hiervan vindt. Die zijn toch een stuk gespecialiseerder op dit gebied dan deze 2 organisaties. Een motor is geen auto en dit is vragen om ongelukken. Schaf nu gewoon het AM rijbewijs af en vervang dit door A1. Laat leerlingen vanaf 16 jaar na een GEDEGEN opleiding de 125 cc rijden. DAN praten we over verhogen van de verkeersveiligheid.

G. Naaijt|12.06.12|16:52

1 april?

Gerrit|12.06.12|17:22

En laat het dan in elkgeval een “proef” rijbewijs /aantekening zijn
zodat ze bij gebleken wangedrag die aantekening weer kunnen intrekken
en meneer of mevrouw weer met de auto verder moet,
die verplichte rijlessen lijken me iets teveel gevraagd het zijn gewoon automaat brommertjes
met een wat zwaardere motor

nico|12.06.12|18:39

Ik vraag mij echt af hoe het komt dat er in België twee keer zoveel meer motor ongelukken zijn dan in Nederland.
Hoe kan men dan ook met zo een voorstel komen dat is echt een groot vraagteken voor mijn.

John|13.06.12|14:53

12.06.12 | 17:22 | Gerrit
die verplichte rijlessen lijken me iets teveel gevraagd het zijn gewoon automaat brommertjes
met een wat zwaardere motor

@ Gerrit,

Automaat brommertjes? Een 125 cc kan gewoon een schakelmotor zijn hoor. En deze kunnen gemakkelijk 120 km/u. En die aantekeningen dat kennen we. De pakkans is in Nederland 5 % denk ik. kijk maar naar de mislukking die puntenrijbewijs heet. Hoeveel raken er zo nu echt het rijbewijs kwijt?

Anton|14.06.12|09:33

@ john en alle anderen:

Dat is ook mijn mening. Neem een voorbeeld aan duitsland, daar bedoel ik niet het voetballen mee :-), maar de rijbewijsrichtlijn.

nico|14.06.12|13:05

hoe zit het met de ongevallen cijfers in Belgie bij de motor rijders volgens mijn waren die hoger dan in Nederland.

Gerrit|14.06.12|15:46

@john 12.06.12 17:22

ik dacht dat je in die landen waar je naast je B een A 125CC rijbewijs krijgt
dat het hierbij om een automaat rijbewijs gaat.
zodra ze daar op een 125CC > schakelmotor willen moeten ze een A examen afleggen.

vandaar als ze het hier ook invoeren beperk het dan ook tot de 125cc Automaat a.u.b.

Bastiaan01|14.06.12|18:23

Wat een domme ideeën oppert men, dit gaat veel meer ongelukken opleveren. En dan neem je België als voorbeeld voor veilig verkeer? Het moet niet veel gekker worden. Als mensen gaan motorrijden zoals ze autorijden worden het leuke tijden voor de begrafenisondernemer…

Enige nadeel is dat de verzekeringspremies flink omhoog gaan en waarschijnlijk gaan ze nog meer automobilisten flitsen op snelheid (de vele verkeersdoden per jaar vallen toch echt in de categorie 2-wielers…!!!).

Bastiaan01|14.06.12|18:23

…vervolg…

Dit verzint men om de rijscholen weer een ‘boost’ te geven (op korte termijn wel leuk, maar wel ten koste van verkeersveiligheid).

Ronald|29.07.12|16:45

We mogen wel tot ons 67e werken daar zijn we wel geschikt voor geacht.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.