CBR

Vakbond roept CBR-medewerkers op om overwerk te weigeren

Vakbond De Unie roept CBR-medewerkers op om overwerk te weigeren. De vakbond wil hiermee protesteren tegen de directie van het CBR. Die zou haar personeel te veel willen laten inleveren in de nieuwe Cao-voorstellen. “Als iedereen overwerk terug geeft, dan komt het signaal krachtig over. Voor ons is even de maat vol”, zegt Maarten Hoelscher van de Unie. “Bovendien laat je jouw collega’s die hun overwerk al terug gaven niet alleen de kastanjes uit het vuur halen.”

Het CBR-personeel krijgt na jarenlang koopkrachtverlies en inleveren van arbeidsvoorwaarden de nullijn gepresenteerd, zegt Hoelscher.  “Als dan ook nog eens wordt aangegeven dat die nullijn mede is ingegeven om de kosten op te vangen van het Sociaal Plan waarmee collega’s het CBR moeten verlaten, dan rest boosheid.”

CBR-directie

Hoelscher vindt dat de CBR-directie een hogere prioriteit moet geven aan het personeel. “De directie heeft de mond vol over het belang van klanten. Terecht in een serviceorganisatie. Maar wanneer komen de medewerkers eens bovenaan het ’to do’ lijstje? Wanneer wordt er geïnvesteerd in het belangrijkste kapitaal van het CBR, namelijk de medewerkers?”, vraagt Hoelscher.

Hij roept de leden op naar Utrecht te komen op 27 november. “Een paar uurtjes investeren in de eigen arbeidsvoorwaarden is voldoende om ons het mandaat te geven voor hen het ‘gevecht’ voor koopkrachtbehoud aan te gaan.”

Sociaal Plan

Tijdens de bijeenkomst op 27 november geeft de Unie ook nadere uitleg over het principe-akkoord Sociaal Plan. “Let erop dat het CBR bij toepassing van het afspiegelingsbeginsel als een bedrijfsvestiging wordt gezien en dat er afgespiegeld wordt op zogenaamde ‘uitwisselbare functies'”, waarschuwt Hoelscher.

“Hierdoor kunnen ook werknemers bij andere divisies dan Rijgeschiktheid boventallig worden. Zo zijn de wettelijke regels. Wij geven dat nog maar een keer aan zodat hier later geen misverstand over kan ontstaan.”

Ledenraadpleging

Om de leden in staat te stellen eerst de uitleg te krijgen alvorens hun stem uit te brengen, heeft de Unie de ledenraadpleging verlengd tot en met 5 december.

 Op 27 november is er ook volop gelegenheid met De Unie in gesprek te gaan.

Volgens het CBR heeft de oproep van de vakbond geen effect voor de planning en reserveringstermijnen op korte termijn. Eventueel overwerk voor de komende weken zou al een tijdje ingepland staan. De huidige drukte zou vooral door het groot aantal extra A-examens komen (motorfiets) vanwege invoering van de Derde Rijbewijsrichtlijn.

Auteur: Bart Pals

9 reacties op “Vakbond roept CBR-medewerkers op om overwerk te weigeren”

Youran van Ark|17.11.12|20:10

Niet zeuren en doorwerken!
Wij hebben geeneens een CAO en maken meer uren per week dan welke cbr medewerker dan ook.
UWV overspoelt de markt met oneerlijke concurrentie.
Mijn nullijn is al 3 jaar lang nul, door alle stijgende kosten.
Ons hoor je ook niet klagen, toch?
Dit hoort bij een crisis.
Investeren in de toekomst noemen ze dat.
Anders staan we er over 5 jaar net als de Grieken en Portugezen bij.
Schouders eronder een buffelen Holland!

Rij School|21.11.12|11:28

Met omgerekend een vergoeding van +/- 100 euro per uur voor het praktijkexamen B in de auto van de rijschool moet er toch geld zat binnen komen bij het CBR!
Iedere rijschoolhouder zou gek van vreugde worden als die zijn uurtarief naar +55 euro kan verhogen, maar tja……dan gaat de wekker en begint hij / zij aan zijn gemiddelde werkdag van 10 of meer uur. Dus heren van de Unie doe de rijscholen eens een lol en rij een weekje mee met een rijschoolhouder, dan weet u hoe hard zij moeten werken!!

Rijschool Anja de Roos|22.11.12|20:12

Tja laat de wachttijden nog maar meer uitlopen! En de kandidaat is de dupe…

Rijschool Anja de Roos|22.11.12|20:14

oplopen!

Martijn Matse|22.11.12|21:52

Moet nu al examens voor half Januari inplannen laat ze eens een man of tig aannemen en tot die tijd examinatoren overwerken dan schiet het tenminste eens op.

Marvin Hoenselaar|23.11.12|18:20

Ik vind het zeer terecht dat de examinatoren gaan protesteren, daar zouden wij iets van kunnen opsteken ipv te klagen over het feit dat hun nu wel geregelde rechten hebben en wij niet. Wij moeten ook opstaan voor onze rechten, zolang wij dat niet allemaal gezamenlijk doen, staan we over 30 jaar nog steeds nergens. Vervolg…

Marvin Hoenselaar|23.11.12|18:20

…vervolg. Het wordt hoog tijd dat er een CAO komt in de rijschoolwereld en ook dat wij verte=genwoordigd worden door een ministerie die bij ons past, ofwel Ministerie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen ipv Infrastructuur en Milieu.

Youran van Ark|13.12.12|11:55

Een CAO zal er voor rijinstructeurs nooit komen.
De meesten van ons zijn ZZPer dus wat heb je eraan?

Marvin Hoenselaar|13.12.12|12:28

Dat klopt Youran, maar de meesten zijn ook ZZPer geworden omdat de arbeidsvoorwaarden bij een rijschool vaak klote geregeld zijn. Dus een CAO zal er vanzelf voor zorgen dat meer individuele instructeurs bij een rijschool in dienst zullen gaan. En dan wordt een CAO vanzelf nuttig.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Vakbond roept CBR-medewerkers op om overwerk te weigeren | RijschoolPro
CBR

Vakbond roept CBR-medewerkers op om overwerk te weigeren

Vakbond De Unie roept CBR-medewerkers op om overwerk te weigeren. De vakbond wil hiermee protesteren tegen de directie van het CBR. Die zou haar personeel te veel willen laten inleveren in de nieuwe Cao-voorstellen. “Als iedereen overwerk terug geeft, dan komt het signaal krachtig over. Voor ons is even de maat vol”, zegt Maarten Hoelscher van de Unie. “Bovendien laat je jouw collega’s die hun overwerk al terug gaven niet alleen de kastanjes uit het vuur halen.”

Het CBR-personeel krijgt na jarenlang koopkrachtverlies en inleveren van arbeidsvoorwaarden de nullijn gepresenteerd, zegt Hoelscher.  “Als dan ook nog eens wordt aangegeven dat die nullijn mede is ingegeven om de kosten op te vangen van het Sociaal Plan waarmee collega’s het CBR moeten verlaten, dan rest boosheid.”

CBR-directie

Hoelscher vindt dat de CBR-directie een hogere prioriteit moet geven aan het personeel. “De directie heeft de mond vol over het belang van klanten. Terecht in een serviceorganisatie. Maar wanneer komen de medewerkers eens bovenaan het ’to do’ lijstje? Wanneer wordt er geïnvesteerd in het belangrijkste kapitaal van het CBR, namelijk de medewerkers?”, vraagt Hoelscher.

Hij roept de leden op naar Utrecht te komen op 27 november. “Een paar uurtjes investeren in de eigen arbeidsvoorwaarden is voldoende om ons het mandaat te geven voor hen het ‘gevecht’ voor koopkrachtbehoud aan te gaan.”

Sociaal Plan

Tijdens de bijeenkomst op 27 november geeft de Unie ook nadere uitleg over het principe-akkoord Sociaal Plan. “Let erop dat het CBR bij toepassing van het afspiegelingsbeginsel als een bedrijfsvestiging wordt gezien en dat er afgespiegeld wordt op zogenaamde ‘uitwisselbare functies'”, waarschuwt Hoelscher.

“Hierdoor kunnen ook werknemers bij andere divisies dan Rijgeschiktheid boventallig worden. Zo zijn de wettelijke regels. Wij geven dat nog maar een keer aan zodat hier later geen misverstand over kan ontstaan.”

Ledenraadpleging

Om de leden in staat te stellen eerst de uitleg te krijgen alvorens hun stem uit te brengen, heeft de Unie de ledenraadpleging verlengd tot en met 5 december.

 Op 27 november is er ook volop gelegenheid met De Unie in gesprek te gaan.

Volgens het CBR heeft de oproep van de vakbond geen effect voor de planning en reserveringstermijnen op korte termijn. Eventueel overwerk voor de komende weken zou al een tijdje ingepland staan. De huidige drukte zou vooral door het groot aantal extra A-examens komen (motorfiets) vanwege invoering van de Derde Rijbewijsrichtlijn.

Auteur: Bart Pals

9 reacties op “Vakbond roept CBR-medewerkers op om overwerk te weigeren”

Youran van Ark|17.11.12|20:10

Niet zeuren en doorwerken!
Wij hebben geeneens een CAO en maken meer uren per week dan welke cbr medewerker dan ook.
UWV overspoelt de markt met oneerlijke concurrentie.
Mijn nullijn is al 3 jaar lang nul, door alle stijgende kosten.
Ons hoor je ook niet klagen, toch?
Dit hoort bij een crisis.
Investeren in de toekomst noemen ze dat.
Anders staan we er over 5 jaar net als de Grieken en Portugezen bij.
Schouders eronder een buffelen Holland!

Rij School|21.11.12|11:28

Met omgerekend een vergoeding van +/- 100 euro per uur voor het praktijkexamen B in de auto van de rijschool moet er toch geld zat binnen komen bij het CBR!
Iedere rijschoolhouder zou gek van vreugde worden als die zijn uurtarief naar +55 euro kan verhogen, maar tja……dan gaat de wekker en begint hij / zij aan zijn gemiddelde werkdag van 10 of meer uur. Dus heren van de Unie doe de rijscholen eens een lol en rij een weekje mee met een rijschoolhouder, dan weet u hoe hard zij moeten werken!!

Rijschool Anja de Roos|22.11.12|20:12

Tja laat de wachttijden nog maar meer uitlopen! En de kandidaat is de dupe…

Rijschool Anja de Roos|22.11.12|20:14

oplopen!

Martijn Matse|22.11.12|21:52

Moet nu al examens voor half Januari inplannen laat ze eens een man of tig aannemen en tot die tijd examinatoren overwerken dan schiet het tenminste eens op.

Marvin Hoenselaar|23.11.12|18:20

Ik vind het zeer terecht dat de examinatoren gaan protesteren, daar zouden wij iets van kunnen opsteken ipv te klagen over het feit dat hun nu wel geregelde rechten hebben en wij niet. Wij moeten ook opstaan voor onze rechten, zolang wij dat niet allemaal gezamenlijk doen, staan we over 30 jaar nog steeds nergens. Vervolg…

Marvin Hoenselaar|23.11.12|18:20

…vervolg. Het wordt hoog tijd dat er een CAO komt in de rijschoolwereld en ook dat wij verte=genwoordigd worden door een ministerie die bij ons past, ofwel Ministerie voor Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen ipv Infrastructuur en Milieu.

Youran van Ark|13.12.12|11:55

Een CAO zal er voor rijinstructeurs nooit komen.
De meesten van ons zijn ZZPer dus wat heb je eraan?

Marvin Hoenselaar|13.12.12|12:28

Dat klopt Youran, maar de meesten zijn ook ZZPer geworden omdat de arbeidsvoorwaarden bij een rijschool vaak klote geregeld zijn. Dus een CAO zal er vanzelf voor zorgen dat meer individuele instructeurs bij een rijschool in dienst zullen gaan. En dan wordt een CAO vanzelf nuttig.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.