rijles, vrachtauto, E&R Opleidingen, rijschool, verkeersopleiding

Toetsen vakbekwaamheid C en D aangepast door CBR

Rijles vrachtauto

De praktische toetsen voor leerlingen in de C- of D-categorie zijn door het CBR aangepast. Deze wijzigingen worden tegelijk met de invoering van de Derde Rijbewijsrichtlijn op 19 januari 2013 ingevoerd. In dit artikel staan alle veranderingen bij de toets besloten terrein en de praktische toets op een rij.

De grootste wijziging in de toets besloten terrein is de nieuwe maatvoering voor de oefeningen van de categorie C, meldt het CBR in de Reflector. De nieuwe afmetingen zijn samen met opleiders in de praktijk met positief resultaat getest. En zullen dus vanaf 19 januari 2013 gelden bij alle toetsen besloten terrein voor de categorie C.

Praktische toetsen

Bij de aangepast praktische toetsen is er bij zowel C als D vooral veel aandacht voor het scenario voor het laden en lossen van het voertuig. Voor de praktische toets C zijn er bijvoorbeeld zes ladingcombinaties gemaakt op basis van de voorgeschreven hulpmiddelen. Hieruit kan de kandidaat ongezien één combinatie kiezen die hij tijdens de toets moet laden.

Daarnaast wordt de laadruimte beperkt tot vier meter diepte, zodat de kandidaat zich tijdens de toets meer op de laadklep moet bewegen. Dit was een nadrukkelijk verzoek vanuit de praktijk, meldt het CBR. De meeste ongelukken gebeuren namelijk op en rondom de laadklep.

Laden/lossen-scenario

In het laden/lossen-scenario voor de categorie D zal er vooral meer aandacht gaan naar ergonomische aspecten. Hiervoor heeft CCV een beroep gedaan op de kennis van het Buro voor fysieke arbeid.

Verder vervalt vanaf 19 januari 2013 de eis dat de kandidaat praktische toets D moet afleggen in een touringcar met laadruimte. Voor de praktijksche toets D mag ook gebruik worden gemaakt van een OV-bus. Hierdoor is er voor chauffeurs die in het openbaar vervoer gaan werken al tijdens de toets sprake van een betere aansluiting op de beroepspraktijk.

Aanpassingen

Andere voorbeelden van aanpassingen zijn:

  • Een verduidelijking van de normering. Een voorbeeld: zodra er bij de toets besloten terrein een pylon wordt aangeraakt, is de toets onvoldoende. Dan heeft het voertuig namelijk schade.
  • Verder is er in de praktische toets C meer aandacht voor de laadklep in het algemeen.
  • De hulpmiddelen in de praktische toets voor de categorie D bevatten allemaal een lading (er is geen sprake meer van lege koffers).
  • De eindpylon in scenario twee van de toets besloten terrein C wordt verplaatsbaar.
  • Alle informatie over deze toetsen is te vinden op de CBR-website, zodat kandidaten precies weten wat ze kunnen verwachten. De inrichtingseisen, scenario’s en normeringsinstructies zijn per voertuigcategorie gebundeld in één document.

Categorieën C1 en D1

Er is ook gekeken naar de nieuwe rijbewijscategorieën C1 en D1, die op 19 januari 2013 worden ingevoerd. Voor de praktische toetsen geldt dat deze mogen worden afgelegd in een C- of C1 (of een D of D1) voertuig. De vakbekwaamheidsoefeningen die tijdens de toetsen worden afgelegd, zijn hetzelfde voor C1 en C (en D1 en D). Ze worden niet beïnvloed door de maatvoering van de voertuigen.

De toets besloten terrein moet wel worden afgelegd in het voertuig dat hoort bij de rijbewijscategorie. Een kandidaat die een rijbewijs + code95 wil halen voor de categorie C1, moet zijn toets besloten terrein dus afleggen in een voertuig van de categorie C1. Tijdens deze toets moet een kandidaat kunnen aantonen te kunnen manouvreren met het voertuig. De maatvoering is dan van essentieel belang.

Certificering opleiders

Opleiders die op dit moment gecertificeerd zijn voor het afnemen van praktische toetsen C en D worden automatisch gecertificeerd voor de nieuwe rijbewijscategorieën C1 en D1. Zij hebben in november informatie ontvangen over de praktische toetsen met een uitgebreide toelichting op de wijzigingen.

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Toetsen vakbekwaamheid C en D aangepast door CBR | RijschoolPro
rijles, vrachtauto, E&R Opleidingen, rijschool, verkeersopleiding

Toetsen vakbekwaamheid C en D aangepast door CBR

Rijles vrachtauto

De praktische toetsen voor leerlingen in de C- of D-categorie zijn door het CBR aangepast. Deze wijzigingen worden tegelijk met de invoering van de Derde Rijbewijsrichtlijn op 19 januari 2013 ingevoerd. In dit artikel staan alle veranderingen bij de toets besloten terrein en de praktische toets op een rij.

De grootste wijziging in de toets besloten terrein is de nieuwe maatvoering voor de oefeningen van de categorie C, meldt het CBR in de Reflector. De nieuwe afmetingen zijn samen met opleiders in de praktijk met positief resultaat getest. En zullen dus vanaf 19 januari 2013 gelden bij alle toetsen besloten terrein voor de categorie C.

Praktische toetsen

Bij de aangepast praktische toetsen is er bij zowel C als D vooral veel aandacht voor het scenario voor het laden en lossen van het voertuig. Voor de praktische toets C zijn er bijvoorbeeld zes ladingcombinaties gemaakt op basis van de voorgeschreven hulpmiddelen. Hieruit kan de kandidaat ongezien één combinatie kiezen die hij tijdens de toets moet laden.

Daarnaast wordt de laadruimte beperkt tot vier meter diepte, zodat de kandidaat zich tijdens de toets meer op de laadklep moet bewegen. Dit was een nadrukkelijk verzoek vanuit de praktijk, meldt het CBR. De meeste ongelukken gebeuren namelijk op en rondom de laadklep.

Laden/lossen-scenario

In het laden/lossen-scenario voor de categorie D zal er vooral meer aandacht gaan naar ergonomische aspecten. Hiervoor heeft CCV een beroep gedaan op de kennis van het Buro voor fysieke arbeid.

Verder vervalt vanaf 19 januari 2013 de eis dat de kandidaat praktische toets D moet afleggen in een touringcar met laadruimte. Voor de praktijksche toets D mag ook gebruik worden gemaakt van een OV-bus. Hierdoor is er voor chauffeurs die in het openbaar vervoer gaan werken al tijdens de toets sprake van een betere aansluiting op de beroepspraktijk.

Aanpassingen

Andere voorbeelden van aanpassingen zijn:

  • Een verduidelijking van de normering. Een voorbeeld: zodra er bij de toets besloten terrein een pylon wordt aangeraakt, is de toets onvoldoende. Dan heeft het voertuig namelijk schade.
  • Verder is er in de praktische toets C meer aandacht voor de laadklep in het algemeen.
  • De hulpmiddelen in de praktische toets voor de categorie D bevatten allemaal een lading (er is geen sprake meer van lege koffers).
  • De eindpylon in scenario twee van de toets besloten terrein C wordt verplaatsbaar.
  • Alle informatie over deze toetsen is te vinden op de CBR-website, zodat kandidaten precies weten wat ze kunnen verwachten. De inrichtingseisen, scenario’s en normeringsinstructies zijn per voertuigcategorie gebundeld in één document.

Categorieën C1 en D1

Er is ook gekeken naar de nieuwe rijbewijscategorieën C1 en D1, die op 19 januari 2013 worden ingevoerd. Voor de praktische toetsen geldt dat deze mogen worden afgelegd in een C- of C1 (of een D of D1) voertuig. De vakbekwaamheidsoefeningen die tijdens de toetsen worden afgelegd, zijn hetzelfde voor C1 en C (en D1 en D). Ze worden niet beïnvloed door de maatvoering van de voertuigen.

De toets besloten terrein moet wel worden afgelegd in het voertuig dat hoort bij de rijbewijscategorie. Een kandidaat die een rijbewijs + code95 wil halen voor de categorie C1, moet zijn toets besloten terrein dus afleggen in een voertuig van de categorie C1. Tijdens deze toets moet een kandidaat kunnen aantonen te kunnen manouvreren met het voertuig. De maatvoering is dan van essentieel belang.

Certificering opleiders

Opleiders die op dit moment gecertificeerd zijn voor het afnemen van praktische toetsen C en D worden automatisch gecertificeerd voor de nieuwe rijbewijscategorieën C1 en D1. Zij hebben in november informatie ontvangen over de praktische toetsen met een uitgebreide toelichting op de wijzigingen.

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.