transportopleider, code95, vrachtauto, rijles

Vrees voor tekort aan capaciteit praktijktrainingen code95

Er is duidelijk een stijgende lijn in het aantal gevolgde nascholingsdagen voor vrachtautochauffeurs, maar de praktijktrainingen blijven achter. Daardoor kan er een tekort aan opleidingscapaciteit ontstaan. Dat kan met name het geval zijn bij de praktijkopleidingen, omdat deze maar met twee deelnemers wordt uitgevoerd. Het is belangrijk dat werkgevers en chauffeurs alert blijven op de deadlines.

Dat melden FNV Bondgenoten, CNV Vakmensen, Transport en Logistiek Nederland, EVO, Koninklijk Nederlands Vervoer en CBR divisie CCV in een gezamenlijk bericht.

Nascholing voor beroepschauffeurs

Vóór 10 september 2016 moet het merendeel van de vrachtautochauffeurs in Nederland 35 uur nascholing hebben gevolgd. Voor de meerderheid van de buschauffeurs is dat 10 september 2015. Als de chauffeur dit niet tijdig doet, dan mag hij niet meer als beroepschauffeur werken.

Een meerderheid van de chauffeurs is al begonnen met de nascholing. “Maar het is van belang om rekening te houden met de deadlines. 2015/2016 lijkt ver weg; de tijd begint niettemin te dringen”, melden de betrokken partijen. “Als iedereen lang wacht, dan kan dat een probleem worden.”

Werkgever

Het is onduidelijk hoeveel beroepschauffeurs in Nederland de nascholing moeten volgen. Er zijn immers beroepen vrijgesteld en chauffeurs kunnen, als zij een buitenlandse werkgever hebben, ook nascholing volgen in een andere lidstaat. De schattingen lopen uiteen tussen de 125.000 en 160.000 chauffeurs.

Tot en met 2012 hebben 134.833 chauffeurs één of meer nascholingsdagen gevolgd, in totaal 345.843 nascholingsdagen. Het lijkt er daarom op dat de meerderheid van de chauffeurs al begonnen is met de nascholing.

Gevolgde nascholing in 2012

In 2012 zijn er in totaal 133.712 dagen nascholing gevolgd. Waarvan 23.011 praktijk en 110.701 theorie. Dat waren er in 2011 in totaal nog maar 105.402 (praktijk en theorie samen). Het zwaartepunt van de gevolgde cursussen lag, net als voorgaande jaren, in het eerste en vierde kwartaal.

Ten opzichte van 2011 is er een stijging van 27 procent in het aantal gevolgde dagen, een positieve ontwikkeling in het licht van de gestelde deadline (10 september 2016 voor de grootste groep van werkzame beroepsgoederenchauffeurs). Aandachtspunt hierbij is dat de praktijktrainingen achterblijven qua stijging. Het aantal theorietrainingen is gestegen met ruim 31 procent en het aantal praktijktrainingen slechts met 8 procent.

Opleiders

Op dit moment kan er voor de nascholing gekozen worden uit 17 verschillende praktijktrainingen en 144 verschillende theorietrainingen. Die werden in 2012 verzorgd door 800 opleiders. Dat is een stuk meer dan in 2011; toen waren er nog 486 opleiders.

Chauffeurs kunnen zelf hun gevolgde nascholing inzien op de resultatenpagina van Mijn CBR, na te hebben ingelogd met DigiD. Daarnaast ontvangen alle beroepschauffeurs die nascholing hebben gevolgd binnenkort van CCV een jaaropgave waarin de in 2012 behaalde nascholingsuren staan vermeld.

CCV

Deze brieven worden niet allemaal tegelijk verstuurd omdat het om grote aantallen gaat. Chauffeurs die de brief over de behaalde nascholingsuren medio april 2013 nog niet hebben
ontvangen kunnen contact opnemen met de Klantenservice van CCV.

Cijfers:

Cijfers, code95, nascholing, beroepschauffeurs

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Vrees voor tekort aan capaciteit praktijktrainingen code95 | RijschoolPro
transportopleider, code95, vrachtauto, rijles

Vrees voor tekort aan capaciteit praktijktrainingen code95

Er is duidelijk een stijgende lijn in het aantal gevolgde nascholingsdagen voor vrachtautochauffeurs, maar de praktijktrainingen blijven achter. Daardoor kan er een tekort aan opleidingscapaciteit ontstaan. Dat kan met name het geval zijn bij de praktijkopleidingen, omdat deze maar met twee deelnemers wordt uitgevoerd. Het is belangrijk dat werkgevers en chauffeurs alert blijven op de deadlines.

Dat melden FNV Bondgenoten, CNV Vakmensen, Transport en Logistiek Nederland, EVO, Koninklijk Nederlands Vervoer en CBR divisie CCV in een gezamenlijk bericht.

Nascholing voor beroepschauffeurs

Vóór 10 september 2016 moet het merendeel van de vrachtautochauffeurs in Nederland 35 uur nascholing hebben gevolgd. Voor de meerderheid van de buschauffeurs is dat 10 september 2015. Als de chauffeur dit niet tijdig doet, dan mag hij niet meer als beroepschauffeur werken.

Een meerderheid van de chauffeurs is al begonnen met de nascholing. “Maar het is van belang om rekening te houden met de deadlines. 2015/2016 lijkt ver weg; de tijd begint niettemin te dringen”, melden de betrokken partijen. “Als iedereen lang wacht, dan kan dat een probleem worden.”

Werkgever

Het is onduidelijk hoeveel beroepschauffeurs in Nederland de nascholing moeten volgen. Er zijn immers beroepen vrijgesteld en chauffeurs kunnen, als zij een buitenlandse werkgever hebben, ook nascholing volgen in een andere lidstaat. De schattingen lopen uiteen tussen de 125.000 en 160.000 chauffeurs.

Tot en met 2012 hebben 134.833 chauffeurs één of meer nascholingsdagen gevolgd, in totaal 345.843 nascholingsdagen. Het lijkt er daarom op dat de meerderheid van de chauffeurs al begonnen is met de nascholing.

Gevolgde nascholing in 2012

In 2012 zijn er in totaal 133.712 dagen nascholing gevolgd. Waarvan 23.011 praktijk en 110.701 theorie. Dat waren er in 2011 in totaal nog maar 105.402 (praktijk en theorie samen). Het zwaartepunt van de gevolgde cursussen lag, net als voorgaande jaren, in het eerste en vierde kwartaal.

Ten opzichte van 2011 is er een stijging van 27 procent in het aantal gevolgde dagen, een positieve ontwikkeling in het licht van de gestelde deadline (10 september 2016 voor de grootste groep van werkzame beroepsgoederenchauffeurs). Aandachtspunt hierbij is dat de praktijktrainingen achterblijven qua stijging. Het aantal theorietrainingen is gestegen met ruim 31 procent en het aantal praktijktrainingen slechts met 8 procent.

Opleiders

Op dit moment kan er voor de nascholing gekozen worden uit 17 verschillende praktijktrainingen en 144 verschillende theorietrainingen. Die werden in 2012 verzorgd door 800 opleiders. Dat is een stuk meer dan in 2011; toen waren er nog 486 opleiders.

Chauffeurs kunnen zelf hun gevolgde nascholing inzien op de resultatenpagina van Mijn CBR, na te hebben ingelogd met DigiD. Daarnaast ontvangen alle beroepschauffeurs die nascholing hebben gevolgd binnenkort van CCV een jaaropgave waarin de in 2012 behaalde nascholingsuren staan vermeld.

CCV

Deze brieven worden niet allemaal tegelijk verstuurd omdat het om grote aantallen gaat. Chauffeurs die de brief over de behaalde nascholingsuren medio april 2013 nog niet hebben
ontvangen kunnen contact opnemen met de Klantenservice van CCV.

Cijfers:

Cijfers, code95, nascholing, beroepschauffeurs

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.