Leren omgaan met vrachtverkeer kan ook via internet of rijsimulator

Leerling-automobilisten in de huid laten kruipen van een vrachtwagenchauffeur kan helpen om ze veiliger te leren omgaan met vrachtverkeer. Daarvoor hoeven ze niet per se zelf achter het stuur van een vrachtwagen plaats te nemen. Ze kunnen ook een les volgen met behulp van een rijsimulator of via internet.

Dat blijkt uit een onderzoek dat de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) heeft uitgevoerd in opdracht vanTransport en Logistiek Nederland (TLN). De brancheorganisatie had SWOV gevraagd is hoe een rijles voor aspirant-automobilisten er het beste uit kan zien zodat ze bewuster worden van vrachtwagens in het verkeer en zich minder onveilig gedragen in de buurt van deze deze voertuigen.

Acht verschillende lesvormen

Een eensluidend antwoord is er niet. SWOV bedacht acht verschillende lesvormen: drie varianten waarin de leerling ook echt in een vrachtwagen stapt, als chauffeur of bijrijder, twee varianten met een rijsimulator, twee varianten waarbij gebruik gemaakt wordt van lesmodules via internet en les waarin leerlingen een film krijgen te zien, gevolg door een discussie.

Via literatuuronderzoek probeerde SWOV een antwoord te vinden op de vraag wat de beste optie is. Bij de beoordeling speelde niet alleen mee wat leerlingen ervan opstaken, maar ook de hoogte van de kosten en de praktische uitvoerbaarheid.

Uitwerken

Alle onderzochte varianten hebben voor- en nadelen, zo blijkt uit de beoordeling door SWOV. Ook zouden ze verder onderzocht en uitgewerkt moeten worden voordat ze echt geschikt zijn voor gebruik. Daarbij is het maar net wat TLN wil. Gaat de voorkeur van TLN uit naar les in een vrachtwagen, dan adviseert SWOV de variant waarbij de leerling de rol van bijrijder heeft. Wil TLN liever een rijsimulator inzetten, dan kan dat volgens SWOV het beste een gewone rijsimulator voor auto’s zijn.

De meest kansrijke variant om verder uit te werken is een internetmodule waarbij de leerling de rol aanneemt van vrachtwagenchauffeur, in combinatie met een film gemaakt vanuit het perspectief van een vrachtwagenchauffeur.

Motorrijders

“Het is immers niet noodzakelijk om zelf achter het stuur van een vrachtwagen te hebben gezeten om het gedrag van automobilisten te verbeteren”, aldus de onderzoekers. Ze verwijzen daarbij naar onderzoek naar ongevallen tussen auto’s en motoren. Ook automobilisten die geen motorrijbewijs hebben, maar wel ervaring hebben als duopassagier of bevriend zijn met motorrijders, zijn minder vaak betrokken bij auto-motorongevallen dan automobilisten die deze ervaring niet hebben.

Lees ook:

Auteur: Bart Pals

4 reacties op “Leren omgaan met vrachtverkeer kan ook via internet of rijsimulator”

Raymond van Buren|31.03.13|21:26

SWOV, minister, Koos Spee, ANWB maar ook Verkeerspro en vele andere hoog geplaatste verkeers (deskundigen)wat is er zo moeilijk om de juiste officiële benaming te gebruiken in het verkeer. Ook weer in het artikel hierboven.

Vrachtwagen of is het vrachtauto. Mij is aangeleerd van kleins af aan dat het vrachtauto is.

Bijv: ANWB verkeers informatie file op de A12 door een vrachtwagen met pech. Haver van het paard op?

John van den Kieboom|31.03.13|22:02

Raymond van Buren, we hebben in Nederland buiten met het RVV natuurlijk ook met andere zaken te maken. B.v. met de Nederlandse taal. Als we de betekenis van een woord willen vinden kunnen we dat opzoeken in de Dikke van Dale. Hierin staan alle Nederlandse woorden. Zo ook “Vrachtwagen” http://www.vandale.nl/opzoeken?pattern=vrachtwagen&lang=nn
Zo is er volgens veel rijinstructeurs ook een verschil tussen voorrang verlenen en voor laten gaan. Volgens jurisprudentie is dat verschil er dan weer niet

Henk Zeeman|04.04.13|18:36

Een vrachtwagen is een vrachtauto. Een vrachtauto is een: auto voor het vervoer van vracht.
Voorrang verlenen:
Artikel 15
Op kruispunten verlenen bestuurders voorrang aan voor hen van rechts
komende bestuurders.

Dit is de HOOFDREGEL ” rechts gaat voor ”

Hier wordt niet gesproken over voor laten gaan.

(Een kruiwagen is geen kruiauto en een kinderwagen is geen kinderauto)

John van den Kieboom|06.04.13|23:42

Ach so. Dus de rechter van het gerechtshof in Leeuwarden is een koekenbakker als hij in zij arrest bekend onder nummer:
WAHV 04/00003
3 mei 2004
CJIB 49059493101
Stelt:
Zowel de regeling van de voorrang als die van het afslaan houdt derhalve in dat de ene weggebruiker de andere weggebruiker in staat stelt om ongehinderd zijn weg te vervolgen.

En artikel 15 geldt dan niet voor voetgangers? Er wordt n.l. niet over voetgangers gesproken. Waar staan de plichten van de voetganger dan?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Leren omgaan met vrachtverkeer kan ook via internet of rijsimulator | RijschoolPro

Leren omgaan met vrachtverkeer kan ook via internet of rijsimulator

Leerling-automobilisten in de huid laten kruipen van een vrachtwagenchauffeur kan helpen om ze veiliger te leren omgaan met vrachtverkeer. Daarvoor hoeven ze niet per se zelf achter het stuur van een vrachtwagen plaats te nemen. Ze kunnen ook een les volgen met behulp van een rijsimulator of via internet.

Dat blijkt uit een onderzoek dat de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) heeft uitgevoerd in opdracht vanTransport en Logistiek Nederland (TLN). De brancheorganisatie had SWOV gevraagd is hoe een rijles voor aspirant-automobilisten er het beste uit kan zien zodat ze bewuster worden van vrachtwagens in het verkeer en zich minder onveilig gedragen in de buurt van deze deze voertuigen.

Acht verschillende lesvormen

Een eensluidend antwoord is er niet. SWOV bedacht acht verschillende lesvormen: drie varianten waarin de leerling ook echt in een vrachtwagen stapt, als chauffeur of bijrijder, twee varianten met een rijsimulator, twee varianten waarbij gebruik gemaakt wordt van lesmodules via internet en les waarin leerlingen een film krijgen te zien, gevolg door een discussie.

Via literatuuronderzoek probeerde SWOV een antwoord te vinden op de vraag wat de beste optie is. Bij de beoordeling speelde niet alleen mee wat leerlingen ervan opstaken, maar ook de hoogte van de kosten en de praktische uitvoerbaarheid.

Uitwerken

Alle onderzochte varianten hebben voor- en nadelen, zo blijkt uit de beoordeling door SWOV. Ook zouden ze verder onderzocht en uitgewerkt moeten worden voordat ze echt geschikt zijn voor gebruik. Daarbij is het maar net wat TLN wil. Gaat de voorkeur van TLN uit naar les in een vrachtwagen, dan adviseert SWOV de variant waarbij de leerling de rol van bijrijder heeft. Wil TLN liever een rijsimulator inzetten, dan kan dat volgens SWOV het beste een gewone rijsimulator voor auto’s zijn.

De meest kansrijke variant om verder uit te werken is een internetmodule waarbij de leerling de rol aanneemt van vrachtwagenchauffeur, in combinatie met een film gemaakt vanuit het perspectief van een vrachtwagenchauffeur.

Motorrijders

“Het is immers niet noodzakelijk om zelf achter het stuur van een vrachtwagen te hebben gezeten om het gedrag van automobilisten te verbeteren”, aldus de onderzoekers. Ze verwijzen daarbij naar onderzoek naar ongevallen tussen auto’s en motoren. Ook automobilisten die geen motorrijbewijs hebben, maar wel ervaring hebben als duopassagier of bevriend zijn met motorrijders, zijn minder vaak betrokken bij auto-motorongevallen dan automobilisten die deze ervaring niet hebben.

Lees ook:

Auteur: Bart Pals

4 reacties op “Leren omgaan met vrachtverkeer kan ook via internet of rijsimulator”

Raymond van Buren|31.03.13|21:26

SWOV, minister, Koos Spee, ANWB maar ook Verkeerspro en vele andere hoog geplaatste verkeers (deskundigen)wat is er zo moeilijk om de juiste officiële benaming te gebruiken in het verkeer. Ook weer in het artikel hierboven.

Vrachtwagen of is het vrachtauto. Mij is aangeleerd van kleins af aan dat het vrachtauto is.

Bijv: ANWB verkeers informatie file op de A12 door een vrachtwagen met pech. Haver van het paard op?

John van den Kieboom|31.03.13|22:02

Raymond van Buren, we hebben in Nederland buiten met het RVV natuurlijk ook met andere zaken te maken. B.v. met de Nederlandse taal. Als we de betekenis van een woord willen vinden kunnen we dat opzoeken in de Dikke van Dale. Hierin staan alle Nederlandse woorden. Zo ook “Vrachtwagen” http://www.vandale.nl/opzoeken?pattern=vrachtwagen&lang=nn
Zo is er volgens veel rijinstructeurs ook een verschil tussen voorrang verlenen en voor laten gaan. Volgens jurisprudentie is dat verschil er dan weer niet

Henk Zeeman|04.04.13|18:36

Een vrachtwagen is een vrachtauto. Een vrachtauto is een: auto voor het vervoer van vracht.
Voorrang verlenen:
Artikel 15
Op kruispunten verlenen bestuurders voorrang aan voor hen van rechts
komende bestuurders.

Dit is de HOOFDREGEL ” rechts gaat voor ”

Hier wordt niet gesproken over voor laten gaan.

(Een kruiwagen is geen kruiauto en een kinderwagen is geen kinderauto)

John van den Kieboom|06.04.13|23:42

Ach so. Dus de rechter van het gerechtshof in Leeuwarden is een koekenbakker als hij in zij arrest bekend onder nummer:
WAHV 04/00003
3 mei 2004
CJIB 49059493101
Stelt:
Zowel de regeling van de voorrang als die van het afslaan houdt derhalve in dat de ene weggebruiker de andere weggebruiker in staat stelt om ongehinderd zijn weg te vervolgen.

En artikel 15 geldt dan niet voor voetgangers? Er wordt n.l. niet over voetgangers gesproken. Waar staan de plichten van de voetganger dan?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.