Rijschool Stap voor Stap: oud-leerling Niels Tieman en rijschoolhouder Linda Laene

Oud-rijlesleerling bouwt aan digitale leeromgeving

Hoe bereid je leerling-automobilisten optimaal voor op de rijles? Rijschoolhouder Linda Laene van rijschool Stap voor Stap in Roosendaal hoopt binnenkort te beschikken over een nieuw hulpmiddel. Oud-leerling Niels Tieman is bezig om voor haar een groot aantal lastige verkeerssituaties in de omgeving digitaal in beeld te brengen. 

Het idee ontstond tijdens de rijlessen van Tieman, die sinds februari van dit jaar zijn rijbewijs op zak heeft. Veel leerlingen zien vreselijk op tegen het passeren van de turborotonde aan de Burgemeester Freijterslaan. De rotonde is een paar jaar geleden aangelegd ter vervanging van een kruispunt met verkeerslichten om de doorstroming en de verkeersveiligheid te verbeteren.

Voorbereiding

Bij een goede voorbereiding is de angst niet nodig, vindt Laene, maar ze kan zich goed voorstellen dat aspirant-automobilisten er moeite mee hebben. “Het is zo’n complexe rotonde. Uittekenen lukt bijna niet.”

Tieman, die een grafische achtergrond heeft, bood aan om die taak op zich te nemen. “Als ik iets doe, wil ik ook gruwelijk goed doen. Ik ben foto’s gaan maken van de rotonde en heb nu een tekenplan hoe het eruit moet zien. Ik wil niet alleen deze rotonde doen, maar ook andere verkeerssituaties in beeld brengen.”

Uit eigen ervaring weet hij dat de theorielesboeken vaak niet voldoen, want die gaan uit van standaard verkeerssituaties. Een leerling wil graag weten hoe die specifieke kruising of rotonde bij hem of haar in de buurt in elkaar zit.

turborotonde Roosendaal

ADHD en ADD

Laene kijkt uit naar de digitale omgeving die Tieman voor haar maakt. “Zoiets is geweldig om het leerlingen nog beter uit te leggen.” In eerste instantie is het nieuwe hulpmiddel alleen bestemd voor de leerlingen van Laene en de twee andere instructeurs die ze in dienst heeft. “Maar het is niet alleen voor mij interessant, maar ook voor andere rijscholen”, verwacht ze.

Rijschool Stap voor Stap heeft relatief veel leerlingen met ADHD, ADD, faalangst of autisme. Laene heeft er heel bewust voor gekozen om zich in die richting te specialiseren en is nu erkend rijinstructeur voor die doelgroep.

Plaatje

“Ik ben iemand die een uitdaging nodig heeft.” Zeker voor die groep zijn hulpmiddelen ter voorbereiding op de les extra welkom. “Ik weet dat een plaatje helpt. Dat geeft een bepaalde mate van rust en zekerheid”, zegt de dertigjarige Tieman, die zelf ADD heeft. Die aandoening kan zorgen voor concentratieproblemen.

Het halen van zijn rijbewijs heeft hij daarom lang voor zich uit geschoven omdat hij twijfelde of dat wel zou lukken met ADD. Een rondgang langs een aantal rijscholen ter oriëntatie, gaf hem weinig geruststelling. “Ze hadden geen idee wat ze ermee aan moesten”, vertelt Tieman. Een duidelijke aanpak hadden die rijscholen niet voor ogen. “We zien wel”, kreeg hij te horen.

Geduld

Na een gesprek met Laene had Tieman er wel vertrouwen in en zijn rijlessen verliepen dan ook zonder noemenswaardige problemen. Veel geduld, rustig blijven, de uitleg nog eens op een andere manier proberen als het direct doordringt en de vorderingen vooral positief benaderen. Dat zijn de voornaamste ingrediënten van Laenes lessen aan leerlingen die wat meer begeleiding nodig hebben.

“Ik heb een leerling met autisme. Als je hem een compliment geeft, gaat hij rechterop zitten en zie je hem groeien”, illustreert ze. Een enkele keer stapt een leerling van een schakelauto over naar een automaat omdat de combinatie van schakelen en op het verkeer letten te veel inspanning vergt.

Software

Omdat haar rijschool groeide is Laene begin dit jaar gebruik gaan van software van Dation. “Ik werkte eerst alleen, maar het werd steeds drukker en de administratie leverde meer werk op. Daarom ben ik gaan kijken hoe ik het makkelijker kan maken.”

Met de Rijlesplanner kunnen leerlingen hun lessen online plannen en vorderingen bekijken. Ook de ouders kunnen meekijken. Laene zet Dashboard in voor de administratie en financiën.

Yvonne Ton

Auteur: Yvonne Ton

4 reacties op “Oud-rijlesleerling bouwt aan digitale leeromgeving”

Gerrit Grevengoed|22.04.13|15:41

Een ouderwetse demonstratie wil in dat geval ook nog wel eens nuttig zijn
dan is het maar geen virtual reality maar real life

Ben Verburgt|30.04.13|15:48

Zelf gebruik ik het volgende systeem; situatie opzoeken op maps van Google of Bing, evt. Streetview, screenprintje maken, afdrukken, klaar. Ik maak een aantal printjes zowel met overzicht als in detail.
Soms zijn belijningen wat vervaagd. Dat is op een foto duidelijk zichtbaar. Bij overzetten naar -misschien wel te mooie- tekeningen, schiet het zijn doel voorbij.
Dan rustig uitleg geven, vervolgens een aantal malen die situatie oefenen uit verschillende richtingen. Werkt perfect.

Ben Verburgt|30.04.13|15:59

Daarnaast is het prettig werken met een Dashcam. Bijvoorbeeld de BlackVue DR500GW-HD heeft een Wi-Fi mogelijkheid. Je kunt dan een gebeurtenis afspelen op je tablet of je telefoon. Perfect analyseren van de situatie en de gevaarzetting. Je kunt je leerling het filmpje zelfs toesturen.

Niels Tieman|01.05.13|11:05

Google, Bing of Streetview heeft zijn voordelen maar ook zijn nadelen. De turbo-rotonde waar over gesproken word heeft nog geen google-update gehad en die rotonde ligt er al een aantal jaren. Ook de streetview is niet perfect te noemen en je mist door de FOV het overzicht.

Het zou mooi zijn om een relatief simpel systeem te ontwikkelen waarbij je dit soort situaties makkelijk na kunt bootsen en via een overzichtelijke(re) wijze kunt laten zien.

Niets is perfect, maar het doel is om te helpen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Oud-rijlesleerling bouwt aan digitale leeromgeving | RijschoolPro
Rijschool Stap voor Stap: oud-leerling Niels Tieman en rijschoolhouder Linda Laene

Oud-rijlesleerling bouwt aan digitale leeromgeving

Hoe bereid je leerling-automobilisten optimaal voor op de rijles? Rijschoolhouder Linda Laene van rijschool Stap voor Stap in Roosendaal hoopt binnenkort te beschikken over een nieuw hulpmiddel. Oud-leerling Niels Tieman is bezig om voor haar een groot aantal lastige verkeerssituaties in de omgeving digitaal in beeld te brengen. 

Het idee ontstond tijdens de rijlessen van Tieman, die sinds februari van dit jaar zijn rijbewijs op zak heeft. Veel leerlingen zien vreselijk op tegen het passeren van de turborotonde aan de Burgemeester Freijterslaan. De rotonde is een paar jaar geleden aangelegd ter vervanging van een kruispunt met verkeerslichten om de doorstroming en de verkeersveiligheid te verbeteren.

Voorbereiding

Bij een goede voorbereiding is de angst niet nodig, vindt Laene, maar ze kan zich goed voorstellen dat aspirant-automobilisten er moeite mee hebben. “Het is zo’n complexe rotonde. Uittekenen lukt bijna niet.”

Tieman, die een grafische achtergrond heeft, bood aan om die taak op zich te nemen. “Als ik iets doe, wil ik ook gruwelijk goed doen. Ik ben foto’s gaan maken van de rotonde en heb nu een tekenplan hoe het eruit moet zien. Ik wil niet alleen deze rotonde doen, maar ook andere verkeerssituaties in beeld brengen.”

Uit eigen ervaring weet hij dat de theorielesboeken vaak niet voldoen, want die gaan uit van standaard verkeerssituaties. Een leerling wil graag weten hoe die specifieke kruising of rotonde bij hem of haar in de buurt in elkaar zit.

turborotonde Roosendaal

ADHD en ADD

Laene kijkt uit naar de digitale omgeving die Tieman voor haar maakt. “Zoiets is geweldig om het leerlingen nog beter uit te leggen.” In eerste instantie is het nieuwe hulpmiddel alleen bestemd voor de leerlingen van Laene en de twee andere instructeurs die ze in dienst heeft. “Maar het is niet alleen voor mij interessant, maar ook voor andere rijscholen”, verwacht ze.

Rijschool Stap voor Stap heeft relatief veel leerlingen met ADHD, ADD, faalangst of autisme. Laene heeft er heel bewust voor gekozen om zich in die richting te specialiseren en is nu erkend rijinstructeur voor die doelgroep.

Plaatje

“Ik ben iemand die een uitdaging nodig heeft.” Zeker voor die groep zijn hulpmiddelen ter voorbereiding op de les extra welkom. “Ik weet dat een plaatje helpt. Dat geeft een bepaalde mate van rust en zekerheid”, zegt de dertigjarige Tieman, die zelf ADD heeft. Die aandoening kan zorgen voor concentratieproblemen.

Het halen van zijn rijbewijs heeft hij daarom lang voor zich uit geschoven omdat hij twijfelde of dat wel zou lukken met ADD. Een rondgang langs een aantal rijscholen ter oriëntatie, gaf hem weinig geruststelling. “Ze hadden geen idee wat ze ermee aan moesten”, vertelt Tieman. Een duidelijke aanpak hadden die rijscholen niet voor ogen. “We zien wel”, kreeg hij te horen.

Geduld

Na een gesprek met Laene had Tieman er wel vertrouwen in en zijn rijlessen verliepen dan ook zonder noemenswaardige problemen. Veel geduld, rustig blijven, de uitleg nog eens op een andere manier proberen als het direct doordringt en de vorderingen vooral positief benaderen. Dat zijn de voornaamste ingrediënten van Laenes lessen aan leerlingen die wat meer begeleiding nodig hebben.

“Ik heb een leerling met autisme. Als je hem een compliment geeft, gaat hij rechterop zitten en zie je hem groeien”, illustreert ze. Een enkele keer stapt een leerling van een schakelauto over naar een automaat omdat de combinatie van schakelen en op het verkeer letten te veel inspanning vergt.

Software

Omdat haar rijschool groeide is Laene begin dit jaar gebruik gaan van software van Dation. “Ik werkte eerst alleen, maar het werd steeds drukker en de administratie leverde meer werk op. Daarom ben ik gaan kijken hoe ik het makkelijker kan maken.”

Met de Rijlesplanner kunnen leerlingen hun lessen online plannen en vorderingen bekijken. Ook de ouders kunnen meekijken. Laene zet Dashboard in voor de administratie en financiën.

Yvonne Ton

Auteur: Yvonne Ton

4 reacties op “Oud-rijlesleerling bouwt aan digitale leeromgeving”

Gerrit Grevengoed|22.04.13|15:41

Een ouderwetse demonstratie wil in dat geval ook nog wel eens nuttig zijn
dan is het maar geen virtual reality maar real life

Ben Verburgt|30.04.13|15:48

Zelf gebruik ik het volgende systeem; situatie opzoeken op maps van Google of Bing, evt. Streetview, screenprintje maken, afdrukken, klaar. Ik maak een aantal printjes zowel met overzicht als in detail.
Soms zijn belijningen wat vervaagd. Dat is op een foto duidelijk zichtbaar. Bij overzetten naar -misschien wel te mooie- tekeningen, schiet het zijn doel voorbij.
Dan rustig uitleg geven, vervolgens een aantal malen die situatie oefenen uit verschillende richtingen. Werkt perfect.

Ben Verburgt|30.04.13|15:59

Daarnaast is het prettig werken met een Dashcam. Bijvoorbeeld de BlackVue DR500GW-HD heeft een Wi-Fi mogelijkheid. Je kunt dan een gebeurtenis afspelen op je tablet of je telefoon. Perfect analyseren van de situatie en de gevaarzetting. Je kunt je leerling het filmpje zelfs toesturen.

Niels Tieman|01.05.13|11:05

Google, Bing of Streetview heeft zijn voordelen maar ook zijn nadelen. De turbo-rotonde waar over gesproken word heeft nog geen google-update gehad en die rotonde ligt er al een aantal jaren. Ook de streetview is niet perfect te noemen en je mist door de FOV het overzicht.

Het zou mooi zijn om een relatief simpel systeem te ontwikkelen waarbij je dit soort situaties makkelijk na kunt bootsen en via een overzichtelijke(re) wijze kunt laten zien.

Niets is perfect, maar het doel is om te helpen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.