Rotonde, Lesauto, Hyundai i30

Brancheorganisaties willen strengere eisen en sancties

De drie brancheorganisaties BOVAG, FAM en VRB zijn in een gezamenlijke brief aan de Tweede Kamer met een concreet voorstel gekomen om malafide rijscholen aan te pakken. Strengere eisen, zwaardere sancties en meer transparantie zijn de speerpunten. Hiermee hopen de verenigingen voorgoed van de rotte appels in de branche af te komen.

Het creëren van meer transparantie en professionaliteit binnen de branche is volgens de drie instanties hoog nodig. Stuntprijzen, een overvloed aan faillissementen, illegale instructeurs en gedupeerde leerlingen zijn aan de orde van de dag.

Nieuwkomers

“Het is kinderlijk eenvoudig om tegenwoordig een rijschool te starten. Zonder enige kennis van het ondernemerschap zijn vele nieuwkomers binnen korte tijd alweer van het toneel verdwenen”, zegt Paul de Waal, woordvoerder van BOVAG.

De brancheorganisaties vinden dan ook dat de drempel om een rijschool te starten hoger moet worden. “Eerst ervaring opdoen als instructeur in loondienst en pas na een toets op ondernemersvaardigheden een eigen zaak beginnen”, schrijven zij in de brief aan de Tweede Kamer. Eenzelfde principe wordt in de taxibranche al toegepast.

Professionalisering

Daarnaast moet de consument volgens BOVAG, FAM en VRB betrokken worden bij de professionalisering van de rijschoolsector. “Op de website Rijschoolgegevens.nl staan nu alleen de slagingspercentages per rijschool vermeld, maar als elke leerling daar zijn eigen beoordeling kan achterlaten krijg je pas echt een goed inzicht in de kwaliteit”, aldus De Waal.

De brancheverenigingen hopen hiermee de zelfregulerende werking van de branche te activeren. Daarnaast stellen zij voor om alle rijinstructeurs te verplichten hun WRM-bevoegdheidspasje op het dashboard van de lesauto te bevestigen. “Zo kan de leerling in een oogopslag zien of de instructeur bevoegd is om rijles te geven.”

WRM-bevoegdheid

Met name BOVAG maakt zich hard voor strengere controles op de WRM-bevoegdheid van instructeurs. In de praktijk komt het volgens hen nog te vaak voor dat niet gecertificeerde instructeurs rijlessen geven en examens reserveren.

Of er steun in Den Haag is voor het voorstel van de organisaties om de sector te reguleren zal dinsdag 21 mei blijken tijdens het Algemeen Overleg Wegverkeer en Verkeersveiligheid in de Tweede Kamer.

Overheidsbemoeienis

Met name SP en PvdA staan open voor meer overheidsbemoeienis in de branche. Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu (VVD) liet eerder al weten niets te zien in het stellen van eisen aan de ondernemersvaardigheden van rijschoolhouders.

Karlien Korebrits

Auteur: Karlien Korebrits

8 reacties op “Brancheorganisaties willen strengere eisen en sancties”

Rij School|17.05.13|14:40

“waar elke leerling daar zijn eigen beoordeling kan achterlaten…” Dit idee is niet nieuw, maar wie controleert of wat er staat wel van een leerling is? Je moet er voor waken dat een website die valt onder het CBR geen platform gaat worden van modder gooien, dit geldt niet alleen voor de rijschool, maar de kans is ook niet uitgesloten dat CBR medewerkers worden genoemd! Want zakken ligt natuurlijk nooit aan de leerling.

Michael Sonderman|20.05.13|00:14

Wie kent hem nog “Middenstand Diploma” vroeger verplicht om eigen zaak te starten.
Zal “groupon” niet blij mee zijn, op mensen die verstand van ondernemen hebben zitten ze natuurlijk niet te wachten.
Bevoegdheid op het dashboard, leuk idee, maar wat als je en Motor, Bromfiets, automaat en Aanhanger doet, Ik weet nu al dat ik die pas steeds vergeet.
Verder goed dat er eens over nagedacht wordt, laat de belastingdienst is bij nieuwelingen langs gaan , met de vraag: Wat zijn je plannen?

Michael Sonderman|20.05.13|00:17

vervolg
Waar ga je van leven? zo weet een nieuwe ingeschrevenen bij de K.v.k. dat er bovenop gezeten wordt. Niet aan laten modderen met stuntprijzen, en later erachter komen dat het helemaal niet kan, kost alle belastingbetalers onnodig geld.

Edgar Smit|23.05.13|12:20

Het uit de vrije sector halen van rijschoolhouder lost toch in principe alles op? Er zijn zoveel branches waar je niet “vrij” kan beginnen, dus waarom wel als rijschoolhouder?

Youran van Ark|23.05.13|16:32

Groupon werkt prima hoor! Al 3x een aktie mee opgezet. Enorm succes!

Jan Hamelink|24.05.13|20:38

Beste Youran.
Waarschijnlijk ben je een groentje in het vak.Ik ga al meer dan een kwart eeuw mee als instructeur en 14 jaar als rijschoolhouder.
Denk je nu echt dat je tegen afbraakprijzen je hoofd boven water kan houden?
Daarnaast verziek jij de markt voor al je collega’s die niet bereid zijn om ver onder de kostprijs professioneel rijles te geven. Neem van een oude rot aan dat je met een lesprijs onder de 45 euro per uur niet veel overhoud na aftrek van kosten en belasting.

Michael Sonderman|27.05.13|22:23

Ik wil je het wel even voorrekenen
1 leerling via groupon 10 lessen + examen 299, waarvan groupon €120,- doorbetaald
daarnaast ontvang je van diegene die doorgaan 30 x 43,- = 1290 + 120= 1410
dat is € 1200 voor 40 lesuren.
volgens mij les je dan voor € 30,- per uur 24,80 ex BTW
en bij enkele die niet doorgaan 12,- per uur
Daarnaast zullen sommige leerlingen en collega’s het zien als een wanhoopsdaad.
Noem is 1 prijsstunter van 5 jaar terug die nog actief is?
misschien heb je ander sommetje

Youran van Ark|13.06.13|18:39

Je berekening klopt van geen kant in mijn geval(motor).
Wanhoopsdaad? Prima. Ik heb lak aan wat andere rijscholen van me denken.
Als mijn leerlingen maar tevreden zijn.
We doen het goed bij het CBR en IBKI en de rest boeit me echt niks.
Verdien goed geld en werk max. 40uur per week.
Sterker nog, heb een wachtlijst tot half Juli.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Brancheorganisaties willen strengere eisen en sancties | RijschoolPro
Rotonde, Lesauto, Hyundai i30

Brancheorganisaties willen strengere eisen en sancties

De drie brancheorganisaties BOVAG, FAM en VRB zijn in een gezamenlijke brief aan de Tweede Kamer met een concreet voorstel gekomen om malafide rijscholen aan te pakken. Strengere eisen, zwaardere sancties en meer transparantie zijn de speerpunten. Hiermee hopen de verenigingen voorgoed van de rotte appels in de branche af te komen.

Het creëren van meer transparantie en professionaliteit binnen de branche is volgens de drie instanties hoog nodig. Stuntprijzen, een overvloed aan faillissementen, illegale instructeurs en gedupeerde leerlingen zijn aan de orde van de dag.

Nieuwkomers

“Het is kinderlijk eenvoudig om tegenwoordig een rijschool te starten. Zonder enige kennis van het ondernemerschap zijn vele nieuwkomers binnen korte tijd alweer van het toneel verdwenen”, zegt Paul de Waal, woordvoerder van BOVAG.

De brancheorganisaties vinden dan ook dat de drempel om een rijschool te starten hoger moet worden. “Eerst ervaring opdoen als instructeur in loondienst en pas na een toets op ondernemersvaardigheden een eigen zaak beginnen”, schrijven zij in de brief aan de Tweede Kamer. Eenzelfde principe wordt in de taxibranche al toegepast.

Professionalisering

Daarnaast moet de consument volgens BOVAG, FAM en VRB betrokken worden bij de professionalisering van de rijschoolsector. “Op de website Rijschoolgegevens.nl staan nu alleen de slagingspercentages per rijschool vermeld, maar als elke leerling daar zijn eigen beoordeling kan achterlaten krijg je pas echt een goed inzicht in de kwaliteit”, aldus De Waal.

De brancheverenigingen hopen hiermee de zelfregulerende werking van de branche te activeren. Daarnaast stellen zij voor om alle rijinstructeurs te verplichten hun WRM-bevoegdheidspasje op het dashboard van de lesauto te bevestigen. “Zo kan de leerling in een oogopslag zien of de instructeur bevoegd is om rijles te geven.”

WRM-bevoegdheid

Met name BOVAG maakt zich hard voor strengere controles op de WRM-bevoegdheid van instructeurs. In de praktijk komt het volgens hen nog te vaak voor dat niet gecertificeerde instructeurs rijlessen geven en examens reserveren.

Of er steun in Den Haag is voor het voorstel van de organisaties om de sector te reguleren zal dinsdag 21 mei blijken tijdens het Algemeen Overleg Wegverkeer en Verkeersveiligheid in de Tweede Kamer.

Overheidsbemoeienis

Met name SP en PvdA staan open voor meer overheidsbemoeienis in de branche. Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu (VVD) liet eerder al weten niets te zien in het stellen van eisen aan de ondernemersvaardigheden van rijschoolhouders.

Karlien Korebrits

Auteur: Karlien Korebrits

8 reacties op “Brancheorganisaties willen strengere eisen en sancties”

Rij School|17.05.13|14:40

“waar elke leerling daar zijn eigen beoordeling kan achterlaten…” Dit idee is niet nieuw, maar wie controleert of wat er staat wel van een leerling is? Je moet er voor waken dat een website die valt onder het CBR geen platform gaat worden van modder gooien, dit geldt niet alleen voor de rijschool, maar de kans is ook niet uitgesloten dat CBR medewerkers worden genoemd! Want zakken ligt natuurlijk nooit aan de leerling.

Michael Sonderman|20.05.13|00:14

Wie kent hem nog “Middenstand Diploma” vroeger verplicht om eigen zaak te starten.
Zal “groupon” niet blij mee zijn, op mensen die verstand van ondernemen hebben zitten ze natuurlijk niet te wachten.
Bevoegdheid op het dashboard, leuk idee, maar wat als je en Motor, Bromfiets, automaat en Aanhanger doet, Ik weet nu al dat ik die pas steeds vergeet.
Verder goed dat er eens over nagedacht wordt, laat de belastingdienst is bij nieuwelingen langs gaan , met de vraag: Wat zijn je plannen?

Michael Sonderman|20.05.13|00:17

vervolg
Waar ga je van leven? zo weet een nieuwe ingeschrevenen bij de K.v.k. dat er bovenop gezeten wordt. Niet aan laten modderen met stuntprijzen, en later erachter komen dat het helemaal niet kan, kost alle belastingbetalers onnodig geld.

Edgar Smit|23.05.13|12:20

Het uit de vrije sector halen van rijschoolhouder lost toch in principe alles op? Er zijn zoveel branches waar je niet “vrij” kan beginnen, dus waarom wel als rijschoolhouder?

Youran van Ark|23.05.13|16:32

Groupon werkt prima hoor! Al 3x een aktie mee opgezet. Enorm succes!

Jan Hamelink|24.05.13|20:38

Beste Youran.
Waarschijnlijk ben je een groentje in het vak.Ik ga al meer dan een kwart eeuw mee als instructeur en 14 jaar als rijschoolhouder.
Denk je nu echt dat je tegen afbraakprijzen je hoofd boven water kan houden?
Daarnaast verziek jij de markt voor al je collega’s die niet bereid zijn om ver onder de kostprijs professioneel rijles te geven. Neem van een oude rot aan dat je met een lesprijs onder de 45 euro per uur niet veel overhoud na aftrek van kosten en belasting.

Michael Sonderman|27.05.13|22:23

Ik wil je het wel even voorrekenen
1 leerling via groupon 10 lessen + examen 299, waarvan groupon €120,- doorbetaald
daarnaast ontvang je van diegene die doorgaan 30 x 43,- = 1290 + 120= 1410
dat is € 1200 voor 40 lesuren.
volgens mij les je dan voor € 30,- per uur 24,80 ex BTW
en bij enkele die niet doorgaan 12,- per uur
Daarnaast zullen sommige leerlingen en collega’s het zien als een wanhoopsdaad.
Noem is 1 prijsstunter van 5 jaar terug die nog actief is?
misschien heb je ander sommetje

Youran van Ark|13.06.13|18:39

Je berekening klopt van geen kant in mijn geval(motor).
Wanhoopsdaad? Prima. Ik heb lak aan wat andere rijscholen van me denken.
Als mijn leerlingen maar tevreden zijn.
We doen het goed bij het CBR en IBKI en de rest boeit me echt niks.
Verdien goed geld en werk max. 40uur per week.
Sterker nog, heb een wachtlijst tot half Juli.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.