keijbeck, verkeersschool, vrachtauto, c-rijbewijs, automaatcode, automaat, DAF

Eerste kandidaten met C-automaat geslaagd voor rijbewijs zonder automaatcode

De eerste kandidaten die met een vrachtauto-automaat het CBR-praktijkexamen afleggen en toch het C-rijbewijs zonder automaatcode krijgen, zijn geslaagd. Zo is donderdagochtend de eerste Limburgse kandidaat geslaagd bij Verkeersschool Keijbeck. “De 29-jarige kandidate moest in tien minuten aan de examinator tonen dat ze het schakelen beheerst”, legt Colin Keijbeck uit. “Met de hendel kan ze laten zien dat ze bijvoorbeeld weet hoe voor de bocht terug te schakelen.”

Colin Keijbeck is de zoon van Bovag Rijscholen-voorzitter Roger Keijbeck. De vrachtauto-automaat is een DAF XF105. Hierbij is het mogelijk om met de hand te schakelen middels een hendel.

Koppeling

“Er hoeft geen handmatige koppeling gebruikt te worden”, legt Keijbeck uit. “De vrachtauto doet het schakelwerk. Maar tijdens het examen moet de kandidaat laten zien dat ze op tijd de juiste versnelling weet te vinden. De rest van het praktijkexamen wordt gewoon op de automaat afgelegd.”

Als de kandidaat naar tevredenheid van de examinator terug- en opschakelt, krijgt ze het C-rijbewijs zonder automaatcode. Doet hij dat verkeerd, maar legt hij het examen verder wel voldoende af, dan krijgt hij het C-rijbewijs met automaatcode. “Je kunt dus voor 2 verschillende rijbewijzen opgaan tijdens één examen”, vertelt Keijbeck.

Automaatcode

De mogelijkheden voor het halen van een C- en D-rijbewijs zonder automaatcode zijn sinds 1 april verruimd. Kandidaten voor die categorieën kunnen vanaf nu praktijkexamen doen in een vrachtauto of bus met (half)automatische of hybride versnellingsbak, zonder dat ze een automaataantekening op het rijbewijs krijgen. Voorwaarde is dat de kandidaat al een rijbewijs heeft met schakelbevoegdheid en op het praktijkexamen laat zien wel te weten hoe de versnellingen gebruikt dienen te worden.

Tot voor kort kreeg een rijbewijskandidaat voor de categorie C, CE, D en DE die examen deed in een semiautomatisch of hybride transmissiesysteem altijd een rijbewijs met automaatcode. Medio 2012 werd in het Rijbewijscomitë van de Europese Commissie in Brussel echter besloten tot het uitbreiden van de mogelijkheden voor een rijbewijs zonder automaatbeperking.

Vrachtauto’s

Reden voor de wijziging is dat tegenwoordig tussen de 80 en 90 procent van alle nieuwe vrachtauto’s en bussen geleverd worden met een vorm van automatische versnellingsbakken: automatisch, halfautomatisch en hybride. Met de maatregel moet het voor rijscholen gemakkelijker worden om het gewenste model examenvoertuig aan te schaffen.

Brancheorganisaties Bovag en FAM zijn groot voorstander van de afschaffing van de automaatcode 78 op de C- en D-vrachtautorijbewijzen gebleken. De code is in hun ogen overbodig geworden, omdat inmiddels het grootste deel van de nieuwe vrachtauto’s is uitgerust met een eenvoudig te bedienen automatische of semi-automatische versnellingsbak.

Rijlessen

Beroepschauffeurs met een automaatcode in hun rijbewijs hadden in de oude situatie een probleem als ze ineens in bijvoorbeeld een vrachtauto moesten rijden waarvoor schakelbevoegdheid vereist was. Ze moesten aanvullende rijlessen volgen bij een rijschool met een schakelvrachtauto en daarna examen doen.

Die constructie is met de nieuwe maatregel dus niet meer aan de orde. De vrachtauto moet in zo’n geval wel voorzien zijn van een schakelaar of hendel waarmee de bestuurder blijvend invloed kan uitoefenen op de gangwissel van het motorrijtuig.

Bart Pals

Lees ook: Automaatcode voor vrachtauto- en busrijbewijs is vervallen

Auteur: Bart Pals

7 reacties op “Eerste kandidaten met C-automaat geslaagd voor rijbewijs zonder automaatcode”

Leuke zoon?

Leon Janssen|24.04.14|20:38

Mooi artikel.. dit is misschien dan toch de 1e stap in de goede richting, om te overwegen of dit toepasbaar is op het normale autorijbewijs..

Rienold Gunster|24.04.14|21:59

En dan nu in een echte schakelauto, dat is wel wat anders dan de “joystick” van de DAF.
Wegrijden in de 2e, opschakelen, naar de hoge groep en later nog eens halve stapjes. Dat heeft ze dus niet geleerd.

John van den Kieboom|25.04.14|12:42

@ Leon Janssen,

Natuurlijk is dit niet toepasbaar op het B rijbewijs. 90% van de auto’s in Nederland zijn schakelauto’s terwijl vrachtauto’s en bussen overwegend automaten zijn. En het schakelen zal straks weer wel een bijscholing worden voor de code 95 denk ik.

Leon Janssen|25.04.14|13:35

@ John van den kieboom
Het klopt inderdaad dat het merendeel van de automobilisten in Nederland met een schakel rond rijd, maar ik zie wel een voordeel in deze manier van examineren.. Het bied ons de gelegenheid om bijv: met zuinigere lesauto’s de gaan rijden, hybride of zelf volledig electrisch.. Dit levert toch per jaar een aanzienlijke besparing op, het enige nadeel nu is de beperkte actieradius maar dat zal op termijn wel vooruitgaan.

John van den Kieboom|25.04.14|14:08

@ Leon Janssen,

Het gaat niet om wat wij kunnen besparen het gaat er om leerlingen breed worden opgeleid. En leerlingen die C of D automaat gaan doen moeten overigens wel een B schakelrijbewijs hebben. Leerlingen kunnen als zij geslaagd zijn toch geen elektrische auto betalen. Daarnaast geloof ik absoluut niet in de elektrische auto. Actieradius veel te beperkt, prijs veel te hoog, beperkte levensduur van de accu’s, veel te lange oplaadtijd enz.

John van den Kieboom|25.04.14|14:08

Er zijn al automerken die stoppen met de productie van deze elektrische auto’s. In 2015 komt Toyota met een auto op waterstof. Actieradius van 450 km, opgeladen in 3 minuten. Daar geloof ik dan weer wel in.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Eerste kandidaten met C-automaat geslaagd voor rijbewijs zonder automaatcode | RijschoolPro
keijbeck, verkeersschool, vrachtauto, c-rijbewijs, automaatcode, automaat, DAF

Eerste kandidaten met C-automaat geslaagd voor rijbewijs zonder automaatcode

De eerste kandidaten die met een vrachtauto-automaat het CBR-praktijkexamen afleggen en toch het C-rijbewijs zonder automaatcode krijgen, zijn geslaagd. Zo is donderdagochtend de eerste Limburgse kandidaat geslaagd bij Verkeersschool Keijbeck. “De 29-jarige kandidate moest in tien minuten aan de examinator tonen dat ze het schakelen beheerst”, legt Colin Keijbeck uit. “Met de hendel kan ze laten zien dat ze bijvoorbeeld weet hoe voor de bocht terug te schakelen.”

Colin Keijbeck is de zoon van Bovag Rijscholen-voorzitter Roger Keijbeck. De vrachtauto-automaat is een DAF XF105. Hierbij is het mogelijk om met de hand te schakelen middels een hendel.

Koppeling

“Er hoeft geen handmatige koppeling gebruikt te worden”, legt Keijbeck uit. “De vrachtauto doet het schakelwerk. Maar tijdens het examen moet de kandidaat laten zien dat ze op tijd de juiste versnelling weet te vinden. De rest van het praktijkexamen wordt gewoon op de automaat afgelegd.”

Als de kandidaat naar tevredenheid van de examinator terug- en opschakelt, krijgt ze het C-rijbewijs zonder automaatcode. Doet hij dat verkeerd, maar legt hij het examen verder wel voldoende af, dan krijgt hij het C-rijbewijs met automaatcode. “Je kunt dus voor 2 verschillende rijbewijzen opgaan tijdens één examen”, vertelt Keijbeck.

Automaatcode

De mogelijkheden voor het halen van een C- en D-rijbewijs zonder automaatcode zijn sinds 1 april verruimd. Kandidaten voor die categorieën kunnen vanaf nu praktijkexamen doen in een vrachtauto of bus met (half)automatische of hybride versnellingsbak, zonder dat ze een automaataantekening op het rijbewijs krijgen. Voorwaarde is dat de kandidaat al een rijbewijs heeft met schakelbevoegdheid en op het praktijkexamen laat zien wel te weten hoe de versnellingen gebruikt dienen te worden.

Tot voor kort kreeg een rijbewijskandidaat voor de categorie C, CE, D en DE die examen deed in een semiautomatisch of hybride transmissiesysteem altijd een rijbewijs met automaatcode. Medio 2012 werd in het Rijbewijscomitë van de Europese Commissie in Brussel echter besloten tot het uitbreiden van de mogelijkheden voor een rijbewijs zonder automaatbeperking.

Vrachtauto’s

Reden voor de wijziging is dat tegenwoordig tussen de 80 en 90 procent van alle nieuwe vrachtauto’s en bussen geleverd worden met een vorm van automatische versnellingsbakken: automatisch, halfautomatisch en hybride. Met de maatregel moet het voor rijscholen gemakkelijker worden om het gewenste model examenvoertuig aan te schaffen.

Brancheorganisaties Bovag en FAM zijn groot voorstander van de afschaffing van de automaatcode 78 op de C- en D-vrachtautorijbewijzen gebleken. De code is in hun ogen overbodig geworden, omdat inmiddels het grootste deel van de nieuwe vrachtauto’s is uitgerust met een eenvoudig te bedienen automatische of semi-automatische versnellingsbak.

Rijlessen

Beroepschauffeurs met een automaatcode in hun rijbewijs hadden in de oude situatie een probleem als ze ineens in bijvoorbeeld een vrachtauto moesten rijden waarvoor schakelbevoegdheid vereist was. Ze moesten aanvullende rijlessen volgen bij een rijschool met een schakelvrachtauto en daarna examen doen.

Die constructie is met de nieuwe maatregel dus niet meer aan de orde. De vrachtauto moet in zo’n geval wel voorzien zijn van een schakelaar of hendel waarmee de bestuurder blijvend invloed kan uitoefenen op de gangwissel van het motorrijtuig.

Bart Pals

Lees ook: Automaatcode voor vrachtauto- en busrijbewijs is vervallen

Auteur: Bart Pals

7 reacties op “Eerste kandidaten met C-automaat geslaagd voor rijbewijs zonder automaatcode”

Leuke zoon?

Leon Janssen|24.04.14|20:38

Mooi artikel.. dit is misschien dan toch de 1e stap in de goede richting, om te overwegen of dit toepasbaar is op het normale autorijbewijs..

Rienold Gunster|24.04.14|21:59

En dan nu in een echte schakelauto, dat is wel wat anders dan de “joystick” van de DAF.
Wegrijden in de 2e, opschakelen, naar de hoge groep en later nog eens halve stapjes. Dat heeft ze dus niet geleerd.

John van den Kieboom|25.04.14|12:42

@ Leon Janssen,

Natuurlijk is dit niet toepasbaar op het B rijbewijs. 90% van de auto’s in Nederland zijn schakelauto’s terwijl vrachtauto’s en bussen overwegend automaten zijn. En het schakelen zal straks weer wel een bijscholing worden voor de code 95 denk ik.

Leon Janssen|25.04.14|13:35

@ John van den kieboom
Het klopt inderdaad dat het merendeel van de automobilisten in Nederland met een schakel rond rijd, maar ik zie wel een voordeel in deze manier van examineren.. Het bied ons de gelegenheid om bijv: met zuinigere lesauto’s de gaan rijden, hybride of zelf volledig electrisch.. Dit levert toch per jaar een aanzienlijke besparing op, het enige nadeel nu is de beperkte actieradius maar dat zal op termijn wel vooruitgaan.

John van den Kieboom|25.04.14|14:08

@ Leon Janssen,

Het gaat niet om wat wij kunnen besparen het gaat er om leerlingen breed worden opgeleid. En leerlingen die C of D automaat gaan doen moeten overigens wel een B schakelrijbewijs hebben. Leerlingen kunnen als zij geslaagd zijn toch geen elektrische auto betalen. Daarnaast geloof ik absoluut niet in de elektrische auto. Actieradius veel te beperkt, prijs veel te hoog, beperkte levensduur van de accu’s, veel te lange oplaadtijd enz.

John van den Kieboom|25.04.14|14:08

Er zijn al automerken die stoppen met de productie van deze elektrische auto’s. In 2015 komt Toyota met een auto op waterstof. Actieradius van 450 km, opgeladen in 3 minuten. Daar geloof ik dan weer wel in.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.