lesauto, lesauto's, rijinstructeurs, wolf

Ruim 65 procent rijschoolbranche is parttime onderneming

Een grote meerderheid van de rijschoolbranche bestaat uit parttime rijschoolondernemingen. Ruim 6.500 van de bijna 10.000 bij het CBR geregistreerde rijschoolvestigingen hadden in het voorbije jaar tot 25 eerste examens op hun naam staan. Van die vestigingen kwamen er maar liefst 4.150 niet eens boven de 9 examens per jaar uit. Dat blijkt uit analyse van VerkeersPro van de cijfers van Rijschoolgegevens.nl.

VerkeersPro analyseerde de CBR-data van B-rijscholen de periode 1 april 2013 tot en met 31 maart 2014. Bij 856 ingeschreven rijschoolvestigingen waren geen examens afgenomen. Dat kan zijn omdat ze nog in de opstartfase zitten of omdat ze geen examenkandidaten hadden in die periode. Bij 1.214 rijscholen staat slechts één praktijkexamen geregistreerd.

Eenpitters

De laatste jaren bestaat veel kritiek op het aantal parttime rijscholen dat zich binnen de branche heeft ontwikkeld. Dat aantal loopt nog steeds op. Uit de onderzoeksdata blijkt dat 6520 rijschoolvestigingen tot 25 eerste examens per jaar verzorgen. Dat is ruim 65 procent van de in totaal 9.894 die bij het CBR bekend waren. Een fulltime instructeur heeft tussen de 25 en 40 examens per jaar op zijn naam staan. Iedereen die daaronder zit mag als parttime worden gezien.

Het kan zo zijn dat een rijschool minder dan 25 eerste B-examens heeft, maar daarnaast fulltime motorrijles geeft. In dat geval is er dus toch sprake van een fulltime onderneming. Dit kan een lichte invloed hebben op het percentage parttime rijschoolvestigingen.

Slagingspercentage

Ook uit de aantallen examens is interessante informatie op te maken. Ruim 4.150 locaties kwamen niet boven de 9 examens per jaar uit. Van die rijschoolvestigingen hadden er 1.461 een slagingspercentage van 0 tot 5 procent. Een kleine 600 ondernemingen uit die groep hadden het hoogst mogelijke slagingspercentage van 96 tot 100 procent te pakken. Het grootste aantal had tussen de 15 en 25 examens op haar naam staan. Het gaat om 2.369 rijschoolvestigingen.

Per jaar worden er ongeveer 210.000 eerste examens afgenomen. Een kleine 300 van de in totaal 9.894 geregistreerde rijschoolvestigingen, verzorgt meer dan 100 examens per jaar. Dat selecte groepje draagt met 50.000 eerste examens ruim 25 procent van de leerlingen binnen de branche aan. Honderd vestigingen hadden meer dan 200 examens, zo blijkt. De vijf grootste rijscholen hebben een totaal marktaandeel van ongeveer 5 procent, waarbij de gezamenlijke franchisenemers van de ANWB de grootste zijn. Daarna volgen All-In-Solo en Wolf Rijbewijsshop.

Locaties

Ook de regio’s met de meeste rijschoolvestigingen wordt op basis van de gegevens inzichtelijk. Met 606 ingeschreven locaties komen in Rijswijk de meeste verschillende rijscholen voor praktijkexamen over de vloer. Amsterdam volgt het hoofdkantoor op de voet met 583 rijscholen. Daarna volgen Rotterdam, Barendrecht en Utrecht, met respectievelijk 513, 461 en 429 rijschoolondernemingen. Het geeft een idee van het aantal rijscholen dat bij een bepaalde examenlocatie aanklopt voor praktijkexamens van haar leerlingen.

De vijf regio’s met de minste vestigingen zijn Terneuzen (33), Lichtenvoorde (38), Middelburg (57), Sneek (61) en Meppel (65), zo blijkt uit de data. Hoeveel rijscholen gebruik maken van een bepaalde locatie, hoeft overigens niets te zeggen over hoe drukbezocht de praktijklocaties zijn. Zo kunnen er in Alkmaar veel meer zijn ingeschreven dan in Assen, maar is het toch mogelijk dat het in Assen drukker is. Dit omdat daar per rijschool mogelijk meer praktijkexamens worden afgenomen.

Rijschool

Wanneer we de verkregen data naast nieuwe CBR-gegevens leggen, komen ook daar opvallende zaken uit. Het vergelijken van data over verschillende periodes is niet waterdicht, maar geeft wel een idee van wat er speelt. Zo valt op de maken dat bijvoorbeeld in de regio Barendrecht opvallend veel parttime rijscholenolvestigingen werkzaam zijn ten opzichte van het totale aantal examens in die regio.

De rijscholen in Barendrecht, 461 stuks, zorgen voor 2,9 procent van het totale aantal eerste examens bij het CBR. ‘s-Hertogenbosch bijvoorbeeld heeft veel meer gemiddeld grotere vestigingen, zo kan uit de gegevens worden opgemaakt. Daar opereren er ‘maar’ 266, terwijl die ondernemingen samen een aandeel van 3 procent hebben in het totale aantal eerste examens in Nederland.

Roosmarijn Dierick

Auteur: Roosmarijn Dierick

12 reacties op “Ruim 65 procent rijschoolbranche is parttime onderneming”

rij bewijs|28.05.14|13:24

600 parttime rijscholen met het hoogst mogelijke percentage. Ik heb daar wel een theorie over, als je maar een paar examens per jaar heb, zullen zakkende leerlingen hard inhakken op dat slagingspercentage. Deze rijscholen zullen er dan alles aan doen de leerling genoeg lessen te nemen en goed voor te bereiden om in 1x te slagen. En als je maar 15-20u per week les is het makkelijker om iedere les vol je energie en inzet in die persoon te storen.

Nannie Leijten|28.05.14|20:29

Waarom maakt iedereen zich zo druk over parttime werkende rijscholen? Er zijn heel veel parttime werkende huisartsen, fysiotherapeuten, kantoorpersoneel etc. En ik denk dat het logisch is dat er zoveel parttime ondernemingen zijn in de rijschoolbranche. Ten eerste geef je les en dat is behoorlijk pittig, dat is toch wat anders dan 40 uur in een schoenenzaak staan.

Nannie Leijten|28.05.14|20:30

Deel 2: Docenten op een middelbare school geven, als ze full time werken, 26 uur les. Ten tweede verdien je als rij instructeur zo ontzettend weinig als je bij iemand in dienst bent, dat je geen andere keus hebt dan je eigen onderneming beginnen. Misschien wordt het tijd dat de rijschoolbranche zichzelf serieus gaat nemen, en 30 uur les geven als full time gaat beschouwen, en dat we ook betaald worden naar werken.

Bart Hogeweg|28.05.14|22:21

Ik ga met Nannie mee, ik zie ook het probleem niet zo, liever parttime kwaliteit leveren dan fulltime alleen maar rondjes rijden omwille van de omzet. Bovendien: “De laatste jaren bestaat veel kritiek op het aantal parttime rijscholen dat zich binnen de branche heeft ontwikkeld.” Veel kritiek? Van wie? Dat vind ik in het artikel nergens terug.

Bert de Weerd|28.05.14|22:59

Ook ik ga met Nannie mee!

Paul Rolf Autorijles|28.05.14|23:03

“De laatste jaren bestaat veel kritiek op het aantal parttime rijscholen dat zich binnen de branche heeft ontwikkeld”, schrijft Verkeerspro. Wat is parttime, van wie en wat is de kritiek? Op “de grote 5”, de franchisenemers en managers is ook veel kritiek, vooral van de consument.De Vijf Grootste zijn het gemiddelde, de kwaliteit komt vooral van kleine en middelgrote rijscholen!

John van den Kieboom|29.05.14|00:12

Ik heb ook absoluut geen problemen met parttime rijscholen. In het stukje hierboven staat “De laatste jaren bestaat veel kritiek op het aantal parttime rijscholen dat zich binnen de branche heeft ontwikkeld” Maar vanwaar komt die kritiek dan? Ik heb het nog nooit gehoord. Ik denk dat men bedoelt de rijscholen die naast een fulltime baan als b.v. agent of buschauffeur ’s avonds nog even wat rijlessen geven in hun eigen rijschooltje. Daar heb ik overigens ook al geen problemen mee.

Roger de Wit|29.05.14|11:01

Een 1 pitter die leeft van de partner of pensioen oid haalt gemakkelijk 90 % slaging. Een 1 pitter die de kost moet verdienen werkt vaak anders gemotiveerd. Net als de grote rijscholen kon ik tegen de luxe van een rijkaard niet op.
Op CBR konden wij allang inzien dat velen het als bijverdienste (moeten) doen.
Erg krappe markt die nooit zal groeien. Verdeel het dan maar. Ik ben weg. En examinatoren hebben ook meer met rijkaards. Niet met zuiverheid e.d.

Jos Dorenbos|29.05.14|11:19

Ik ben het ook met Nannie eens. Ik heb geen grote rijschool. Ik heb wel een paar keer met verschillende grote jongens gesproken. Zij hebben niks tegen de kleine rijscholen. Op 1 ding na. Dat is de instroom van vele nieuwe rijinstructeurs die de vraag en aanbod erg onder druk zetten en zonder ervaring te gemakkelijk voor zichzelf kunnen beginnen. Ik ben meegereden met diverse aspirant rijinstructeurs Je krijgt tranen in de ogen over hun aanpak richting leerlingen en wat weten ze het allemaal goed

Jos Dorenbos|29.05.14|11:31

Men heeft het vaak over kwaliteit verhogen. Hoe wil men dat realiseren als de hoeveelheid rijinstructeurs explosief toeneemt. Dit gegeven is bij het IBKI en de Ministerie bekend. Men vind het scheppen van laagdrempelige banen belangrijker dan het verhogen van kwaliteit waardoor de les prijzen zouden kunnen stijgen en de rijinstructeur teveel zou gaan verdienen. Dat is niet goed voor de werkgelegenheid en de economie. Ik voorspel meer ongevallen voor de komende jaren met dit beleid.

Jos Dorenbos|29.05.14|11:50

Een voorbeeld dat de kwaliteit niet word verbeterd is het (vaak onbewust) bespelen van de leerling en eerst faalangst rondom de leerling creëren en het dan weer met een opleiding voor faalangst het weer willen oplossen. Dat is geen kwaliteitsverbetering. Door de massale toename van kleine rijscholen en de onervaren rijinstructeurs is het niet meer mogelijk om de problematiek rondom de kwaliteit landelijk vlot te trekken. Jammer zucht…

Lute Beute|05.06.14|11:57

Hoe dan ook, groot of klein. Gedrevenheid van de instructeur, zijn wil om een vakman/vrouw te willen zijn cq worden, is bepalend. En ja, de tarieven zijn te laag om gezond je bedrijf te voeren. Uit een vorig leven weet ik maar al te goed, hoe kwaliteit juist door de consument vaak niet wordt gewaardeerd boven prijs. De enige manier is: Doe je eigen ding en doe het goed! Met passie en liefde voor de leerling.
Kwaliteit, wordt niet alleen bepaald door het slagingspercentage.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Ruim 65 procent rijschoolbranche is parttime onderneming | RijschoolPro
lesauto, lesauto's, rijinstructeurs, wolf

Ruim 65 procent rijschoolbranche is parttime onderneming

Een grote meerderheid van de rijschoolbranche bestaat uit parttime rijschoolondernemingen. Ruim 6.500 van de bijna 10.000 bij het CBR geregistreerde rijschoolvestigingen hadden in het voorbije jaar tot 25 eerste examens op hun naam staan. Van die vestigingen kwamen er maar liefst 4.150 niet eens boven de 9 examens per jaar uit. Dat blijkt uit analyse van VerkeersPro van de cijfers van Rijschoolgegevens.nl.

VerkeersPro analyseerde de CBR-data van B-rijscholen de periode 1 april 2013 tot en met 31 maart 2014. Bij 856 ingeschreven rijschoolvestigingen waren geen examens afgenomen. Dat kan zijn omdat ze nog in de opstartfase zitten of omdat ze geen examenkandidaten hadden in die periode. Bij 1.214 rijscholen staat slechts één praktijkexamen geregistreerd.

Eenpitters

De laatste jaren bestaat veel kritiek op het aantal parttime rijscholen dat zich binnen de branche heeft ontwikkeld. Dat aantal loopt nog steeds op. Uit de onderzoeksdata blijkt dat 6520 rijschoolvestigingen tot 25 eerste examens per jaar verzorgen. Dat is ruim 65 procent van de in totaal 9.894 die bij het CBR bekend waren. Een fulltime instructeur heeft tussen de 25 en 40 examens per jaar op zijn naam staan. Iedereen die daaronder zit mag als parttime worden gezien.

Het kan zo zijn dat een rijschool minder dan 25 eerste B-examens heeft, maar daarnaast fulltime motorrijles geeft. In dat geval is er dus toch sprake van een fulltime onderneming. Dit kan een lichte invloed hebben op het percentage parttime rijschoolvestigingen.

Slagingspercentage

Ook uit de aantallen examens is interessante informatie op te maken. Ruim 4.150 locaties kwamen niet boven de 9 examens per jaar uit. Van die rijschoolvestigingen hadden er 1.461 een slagingspercentage van 0 tot 5 procent. Een kleine 600 ondernemingen uit die groep hadden het hoogst mogelijke slagingspercentage van 96 tot 100 procent te pakken. Het grootste aantal had tussen de 15 en 25 examens op haar naam staan. Het gaat om 2.369 rijschoolvestigingen.

Per jaar worden er ongeveer 210.000 eerste examens afgenomen. Een kleine 300 van de in totaal 9.894 geregistreerde rijschoolvestigingen, verzorgt meer dan 100 examens per jaar. Dat selecte groepje draagt met 50.000 eerste examens ruim 25 procent van de leerlingen binnen de branche aan. Honderd vestigingen hadden meer dan 200 examens, zo blijkt. De vijf grootste rijscholen hebben een totaal marktaandeel van ongeveer 5 procent, waarbij de gezamenlijke franchisenemers van de ANWB de grootste zijn. Daarna volgen All-In-Solo en Wolf Rijbewijsshop.

Locaties

Ook de regio’s met de meeste rijschoolvestigingen wordt op basis van de gegevens inzichtelijk. Met 606 ingeschreven locaties komen in Rijswijk de meeste verschillende rijscholen voor praktijkexamen over de vloer. Amsterdam volgt het hoofdkantoor op de voet met 583 rijscholen. Daarna volgen Rotterdam, Barendrecht en Utrecht, met respectievelijk 513, 461 en 429 rijschoolondernemingen. Het geeft een idee van het aantal rijscholen dat bij een bepaalde examenlocatie aanklopt voor praktijkexamens van haar leerlingen.

De vijf regio’s met de minste vestigingen zijn Terneuzen (33), Lichtenvoorde (38), Middelburg (57), Sneek (61) en Meppel (65), zo blijkt uit de data. Hoeveel rijscholen gebruik maken van een bepaalde locatie, hoeft overigens niets te zeggen over hoe drukbezocht de praktijklocaties zijn. Zo kunnen er in Alkmaar veel meer zijn ingeschreven dan in Assen, maar is het toch mogelijk dat het in Assen drukker is. Dit omdat daar per rijschool mogelijk meer praktijkexamens worden afgenomen.

Rijschool

Wanneer we de verkregen data naast nieuwe CBR-gegevens leggen, komen ook daar opvallende zaken uit. Het vergelijken van data over verschillende periodes is niet waterdicht, maar geeft wel een idee van wat er speelt. Zo valt op de maken dat bijvoorbeeld in de regio Barendrecht opvallend veel parttime rijscholenolvestigingen werkzaam zijn ten opzichte van het totale aantal examens in die regio.

De rijscholen in Barendrecht, 461 stuks, zorgen voor 2,9 procent van het totale aantal eerste examens bij het CBR. ‘s-Hertogenbosch bijvoorbeeld heeft veel meer gemiddeld grotere vestigingen, zo kan uit de gegevens worden opgemaakt. Daar opereren er ‘maar’ 266, terwijl die ondernemingen samen een aandeel van 3 procent hebben in het totale aantal eerste examens in Nederland.

Roosmarijn Dierick

Auteur: Roosmarijn Dierick

12 reacties op “Ruim 65 procent rijschoolbranche is parttime onderneming”

rij bewijs|28.05.14|13:24

600 parttime rijscholen met het hoogst mogelijke percentage. Ik heb daar wel een theorie over, als je maar een paar examens per jaar heb, zullen zakkende leerlingen hard inhakken op dat slagingspercentage. Deze rijscholen zullen er dan alles aan doen de leerling genoeg lessen te nemen en goed voor te bereiden om in 1x te slagen. En als je maar 15-20u per week les is het makkelijker om iedere les vol je energie en inzet in die persoon te storen.

Nannie Leijten|28.05.14|20:29

Waarom maakt iedereen zich zo druk over parttime werkende rijscholen? Er zijn heel veel parttime werkende huisartsen, fysiotherapeuten, kantoorpersoneel etc. En ik denk dat het logisch is dat er zoveel parttime ondernemingen zijn in de rijschoolbranche. Ten eerste geef je les en dat is behoorlijk pittig, dat is toch wat anders dan 40 uur in een schoenenzaak staan.

Nannie Leijten|28.05.14|20:30

Deel 2: Docenten op een middelbare school geven, als ze full time werken, 26 uur les. Ten tweede verdien je als rij instructeur zo ontzettend weinig als je bij iemand in dienst bent, dat je geen andere keus hebt dan je eigen onderneming beginnen. Misschien wordt het tijd dat de rijschoolbranche zichzelf serieus gaat nemen, en 30 uur les geven als full time gaat beschouwen, en dat we ook betaald worden naar werken.

Bart Hogeweg|28.05.14|22:21

Ik ga met Nannie mee, ik zie ook het probleem niet zo, liever parttime kwaliteit leveren dan fulltime alleen maar rondjes rijden omwille van de omzet. Bovendien: “De laatste jaren bestaat veel kritiek op het aantal parttime rijscholen dat zich binnen de branche heeft ontwikkeld.” Veel kritiek? Van wie? Dat vind ik in het artikel nergens terug.

Bert de Weerd|28.05.14|22:59

Ook ik ga met Nannie mee!

Paul Rolf Autorijles|28.05.14|23:03

“De laatste jaren bestaat veel kritiek op het aantal parttime rijscholen dat zich binnen de branche heeft ontwikkeld”, schrijft Verkeerspro. Wat is parttime, van wie en wat is de kritiek? Op “de grote 5”, de franchisenemers en managers is ook veel kritiek, vooral van de consument.De Vijf Grootste zijn het gemiddelde, de kwaliteit komt vooral van kleine en middelgrote rijscholen!

John van den Kieboom|29.05.14|00:12

Ik heb ook absoluut geen problemen met parttime rijscholen. In het stukje hierboven staat “De laatste jaren bestaat veel kritiek op het aantal parttime rijscholen dat zich binnen de branche heeft ontwikkeld” Maar vanwaar komt die kritiek dan? Ik heb het nog nooit gehoord. Ik denk dat men bedoelt de rijscholen die naast een fulltime baan als b.v. agent of buschauffeur ’s avonds nog even wat rijlessen geven in hun eigen rijschooltje. Daar heb ik overigens ook al geen problemen mee.

Roger de Wit|29.05.14|11:01

Een 1 pitter die leeft van de partner of pensioen oid haalt gemakkelijk 90 % slaging. Een 1 pitter die de kost moet verdienen werkt vaak anders gemotiveerd. Net als de grote rijscholen kon ik tegen de luxe van een rijkaard niet op.
Op CBR konden wij allang inzien dat velen het als bijverdienste (moeten) doen.
Erg krappe markt die nooit zal groeien. Verdeel het dan maar. Ik ben weg. En examinatoren hebben ook meer met rijkaards. Niet met zuiverheid e.d.

Jos Dorenbos|29.05.14|11:19

Ik ben het ook met Nannie eens. Ik heb geen grote rijschool. Ik heb wel een paar keer met verschillende grote jongens gesproken. Zij hebben niks tegen de kleine rijscholen. Op 1 ding na. Dat is de instroom van vele nieuwe rijinstructeurs die de vraag en aanbod erg onder druk zetten en zonder ervaring te gemakkelijk voor zichzelf kunnen beginnen. Ik ben meegereden met diverse aspirant rijinstructeurs Je krijgt tranen in de ogen over hun aanpak richting leerlingen en wat weten ze het allemaal goed

Jos Dorenbos|29.05.14|11:31

Men heeft het vaak over kwaliteit verhogen. Hoe wil men dat realiseren als de hoeveelheid rijinstructeurs explosief toeneemt. Dit gegeven is bij het IBKI en de Ministerie bekend. Men vind het scheppen van laagdrempelige banen belangrijker dan het verhogen van kwaliteit waardoor de les prijzen zouden kunnen stijgen en de rijinstructeur teveel zou gaan verdienen. Dat is niet goed voor de werkgelegenheid en de economie. Ik voorspel meer ongevallen voor de komende jaren met dit beleid.

Jos Dorenbos|29.05.14|11:50

Een voorbeeld dat de kwaliteit niet word verbeterd is het (vaak onbewust) bespelen van de leerling en eerst faalangst rondom de leerling creëren en het dan weer met een opleiding voor faalangst het weer willen oplossen. Dat is geen kwaliteitsverbetering. Door de massale toename van kleine rijscholen en de onervaren rijinstructeurs is het niet meer mogelijk om de problematiek rondom de kwaliteit landelijk vlot te trekken. Jammer zucht…

Lute Beute|05.06.14|11:57

Hoe dan ook, groot of klein. Gedrevenheid van de instructeur, zijn wil om een vakman/vrouw te willen zijn cq worden, is bepalend. En ja, de tarieven zijn te laag om gezond je bedrijf te voeren. Uit een vorig leven weet ik maar al te goed, hoe kwaliteit juist door de consument vaak niet wordt gewaardeerd boven prijs. De enige manier is: Doe je eigen ding en doe het goed! Met passie en liefde voor de leerling.
Kwaliteit, wordt niet alleen bepaald door het slagingspercentage.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.