UWV, hoofdkantoor

UWV: ‘Wij niet verantwoordelijk voor wildgroei rijscholen’

Het UWV zegt niet verantwoordelijk te zijn voor de huidige wildgroei aan rijscholen. De afgelopen jaren steeg het aantal rijscholen met 50% tot ruim 8.000. “Wij hebben sinds 2008 zo’n 550 mensen opgeleid tot rijinstructeur”, zegt UWV-woordvoerder Wessel Agterhof. “En vrijwel allemaal met baangarantie. Zelden tot zelfstandig ondernemer.” Rijscholen klagen al jaren steen en been dat concurrenten een rijschool mogen starten met behoud van uitkering. “Dat gebeurt in ieder geval niet via ons. Wat individuele gemeenten doen, daar heb ik geen zicht op”, aldus Agterhof.

Volgens de UWV’er krijgt zijn organisatie ten onrechte de Zwarte Piet toebedeeld. “Sinds 2012 zijn wij volledig gestopt met het omscholen van mensen tot rijinstructeur. Maar ook voor die periode worden vaak aantallen genoemd die gewoon niet waar zijn.”

Bevoegdheid

In de jaren 2008-2012 haalden er in totaal maar liefst 7.500 nieuwe rijinstructeurs hun bevoegdheid, zo blijkt uit cijfers van IBKI. Daardoor zijn er nu in Nederland zo’n 15.000 bevoegde rijinstructeurs met een WRM-pas. Terwijl er werk is voor zo’n 8.000 fulltime rijinstructeurs.

Als de cijfers van het UWV kloppen en volledig zijn, betekent het dat er in ieder geval geen sprake is van WW-uitkeringstrekkers die met subsidie rijschoolhouder worden. Maar dat de stromen via andere subsidiepotjes zijn ontstaan. Of gemeenten nog massaal mensen met een bijstandsuitkering steunen in het starten van een rijschool-onderneming, is onbekend. Die cijfers worden niet landelijk bijgehouden.

Instroom

Diverse media besteedden woensdag aandacht aan de wildgroei aan rijscholen. Aanleiding was een publicatie van VerkeersPro.nl waaruit bleek dat er nog altijd een forse instroom aan nieuwe rijinstructeurs bestaat in de huidige verzadigde markt. Veel partijen in de rijschoolbranche, en woensdag ook de Telegraaf, leggen de schuld bij het UWV. “Nogmaals, als je kijkt naar de harde cijfers is dat echt onjuist”, meldt Agterhof.

Bovag Rijscholen pleit al langer voor het Duitse model als het gaat om nieuwe rijscholen. Hierbij moet een rijinstructeur eerst een paar jaar bij een andere rijschool werken voordat hij een zelfstandige rijschool mag starten. Maar het huidige beleid van de overheid is er al jaren op gericht om het starten van nieuwe ondernemingen juist makkelijker te maken, in plaats van moeilijker.

Overschot

Er komt voorlopig geen einde aan het forse overschot aan rijinstructeurs. Want er komen nog steeds volop nieuwe bij, zo bleek vorige week uit een artikel op VerkeersPro.nl. Er zijn maar liefst 800 nieuwe rijinstructeurs tussen 1 juli 2013 en 30 juni 2014 geslaagd voor het afsluitende WRM-examen Categorie B Fase 3a. Terwijl er jaarlijks volgens IBKI slechts 500 de pensioengerechtigde leeftijd bereiken.

Door de hevige concurrentie en de overcapaciteit staat de lesprijs al jaren onder druk. Bovendien daalt het aantal leerlingen ieder jaar met meerdere procenten. De komende jaren zal er naar alle waarschijnlijkheid een stevige saneringsslag gemaakt worden in de rijschoolbranche.

Bart Pals

Lees ook: Nog altijd forse toestroom van nieuwe rijinstructeurs

Auteur: Bart Pals

34 reacties op “UWV: ‘Wij niet verantwoordelijk voor wildgroei rijscholen’”

Erma Pieper|21.08.14|18:06

Uwv kan mij nog meer vertellen, ik heb een instructeur opgeleid voor zijn praktijkgedeelte omdat de opleidingschool failliet was gegaan, nadat hij was geslaagd had hij geen werk en kon ook nergens aan werk komen, dus die baangarantie klopt niet, dat was beloofd , maar niet waargemaakt, en dat hebben ze van te voren geweten, maar nu wordt de werkloze verschoven van het ene bureau naar het andere, en uwv heeft dan op zijn manier hun best gedaan, de nieuwe instructeur en de branche zijn de dupe.

Erma Pieper|21.08.14|18:08

De rekening van de praktijkopleiding mocht ik sturen naar de Uwv, dus ze wisten al dat ze hem geen baangarantie konden geven, maar waren verplicht waar ze aan begonnen af te maken, maar wie betaald uiteindelijk de rekening ?de gemeenschap

De gerenommeerde rijscholen die al jaren bestaan en een goede naam en reputatie hebben opgebouwd gaan ten onder aan deze “wildgroei” van amateurs die geen benul hebben van waar ze mee bezig zijn. Gelukkig gaan ze,door onkunde,ook binnen aanzienlijke tijd weer failliet. Maar tot dan bestelen ze rijscholen die al jaren bestaan.Door de woeker prijzen is er voor ons bijna geen beginnen meer aan. Benieuwd wat het UWV bied aan EX-rijschoolhouders die hun hoofd niet meer boven water konden houden.

Michel Hendriks|21.08.14|18:31

het enige wat je kunt doen is proberen in te spelen op de slechte situatie en creatieve oplossingen bedenken voor je bedrijf. Dat betekent niet mee gaan met de neerwaartse prijsspiraal. Kwaliteit blijft altijd nodig en zal altijd gevraagd zijn. De zwakke broeders zullen vanzelf afvallen, dat is een wet in de natuur. De best aangepaste overleeft, in de tussentijd dus proberen met slimme oplossingen te komen. Wat die oplossingen zijn, tsja dat moet iedereen voor zichzelf uitmaken.

Jos Dorenbos|21.08.14|20:27

@ Michel Hendriks. Stoere rijinstructeurs borrelpraat die ik met name van aspirant onervaren rijinstructeurs hoor.
Verder, het UWV geeft cijfers die intern zijn verwerkt. In het echt is dat niet zo. Verschillende bureaus werkten voor het UWV. Er werd 7500 euro per rijinstructeur uitgetrokken en als baangarantie in werkelijkheid geen baangarantie was moest er 1500 euro aan het UWV terug worden betaald. Het is een leugen dat het UWV 550 van de 7500 instructeurs betaald heeft. Meer vertel ik niet.

rijschool twice|21.08.14|20:52

Ik werd in het voorjaar nog door een reintregatiebureau gebeld die uit hoofde van het UWV aan mij vroeg of ik plek had voor iemand die nog aan de opleiding moest beginnen via UWV subsidie kraan. Heb eerst mijn voelsprieten uitgestoken en info gevraagd en daarna een en ander teruggekoppeld. Mevrouw schrok zich dood, wist niet eens van alle ellende in de branche en dat UWV pretendeert gestopt te zijn met dit soort acties.

rijschool twice|21.08.14|21:08

Daarnaast staan er ook met regelmaat op werkplek.nl de site van UWV zelf vacatures voor nieuwe rijinstructeurs waarbij er baangarantie wordt afgeven. UWV schuift verantwoordelijkheid af maar is wel degelijk schuldig aan creeren en onderhouden het probleem. Bij instructeurs die door deze ellende juist bij UWV terecht komen, worden niet bemiddeld naar rijscholen, hebben geen recht op omscholing en moeten voor minder nog aan de slag in niet gewenste baaan om sancties via UWV te voorkomen!

rijschool twice|21.08.14|21:15

Wordt een beetje flauw van de creatieve oplossingen van Michel, die horen we zo vaak. Een leerling gaat voor rijbewijs in zo ko0rt mogelijke tijd en binnen een budget van niks logisch ook zij worden gekort maar kwaliteit telt alleen als ouders of grootouders betalen. Ik heb een van de oudste rijscholen hier en heb mijn vaste klanten onderdehand kinderen van ouders en zelfs in sommige gevalen jonge opa’s maar zie om me heen hoop creativelingen met m voldoende kwaliteit die het loodje leggen!

John van den Kieboom|21.08.14|23:12

@ Michael Hendriks,

Helemaal met je eens. Wat gebeurd is, is gebeurd. En of Bovag en UWV nu wel of geen schuld bekennen, we zullen door moeten. En als ze schuld bekennen, wat dan nog? Daar verdwijnt dat overschot toch niet mee?

rijschool twice|21.08.14|23:34

Het overschot is er al maar is groeiende mede omdat er nog steeds gesubsidieerde instructeurs bijkomen. Blijf me verbazen weinig mensen “de economische behoefte” en “zekerstelling van inkomsten” door bepaalde organisaties niet willen doorzien.

rijschool twice|21.08.14|23:53

Helaas zullen de opleiders de vraag niet gaan beantwoorden hoeveel gesubsideerde instructeurs via hun organisatie een WRM pas hebben behaald. Ik weet toevallig dat de betaling niet via de aspirant instructeur maar via het UWV loopt dus zij kunnen als geen ander die vraag beantwoorden. Er zijn al veel topics aan dit onderwerp gewijd maar geen opleider brandt zijn handen eraan om hier het UWV tegen te spreken, waarom??

Jos Dorenbos|22.08.14|07:16

@ John van den Kieboom. Het kan nooit de bedoeling zijn om in dit stadium er aan toe te geven. Als onze rijinstructeurs tekortjes en mobility masters berichten zoals jij hier plaatst dan wrijven ze weer in hun handen voor de toekomst. De rijinstructeurs accepteren een overschot toch wel. Dat wordt voor jouw rijschool in zeeland voor de toekomst een nog kleinere auto, want onze slimme jongens en meisjes willen graag in hun porche blijven rijden.

Jos Dorenbos|22.08.14|08:58

Ik heb even gezocht op internet maar als ik de berichten op UWVvreselijk lees, is het UWV inderdaad niet verantwoordelijk en dan zijn de rijinstructeursopleiders die samen met het IBKI in de CEC zitten verantwoordelijk. Ik lees daar dat ze samen met hun partners in business naar het UWV zijn gestapt om aan te geven dat er rijinstructeurs tekorten waren. Wel jammer dat ze toen geen aandacht hadden voor verbeteringen in plaats van nu de RIS uit het archiefkast halen en dat als kwaliteitsslag zien.

Jos Dorenbos|22.08.14|09:07

Vreemd he? Dat onze opleiders tot rijinstructeurs gezamenlijk afspreken niet op berichten op pro te reageren. Nee stel je eens voor dat hun business in elkaar stort. Wat ik daar nu zo raar aan vindt is is dat aan de verkeersveiligheid en de verandering daarin rechts naast hun neer leggen en het gedrag hebben om nieuwe innovaties van anderen zelf ondeskundig proberen door te voeren. Weet je wel waarom? Business maken. Daar ligt hun focus! En ze zijn goed in het verzinnen van leugens.

Jos Dorenbos|22.08.14|09:18

Als je leugens verzint en geen oplossing hebt voor innovatie en andere goede ideeën vanwege je eigen business doelen negeert en ontkent er iets mee te maken te hebben. Dan zegt dat alleen maar dat de rijinstructeurs opleiders binnen de CEC niet deskundig genoeg zijn en niet kunnen relativeren over nieuwe ontwikkelingen over opleidingen en verkeersveiligheid. De RIS dateert vanaf 2003 Als je dat nu als kwaliteitsslag ziet dan loop je 12 jaren op innovatie achter. Hoezo in de CEC deelnemen.

Jos Dorenbos|22.08.14|09:29

Boos. Heel boos ben ik dat de rijinstructeurs opleiders en het IBKI niet de verantwoordelijkheid nemen om de aspirant bestuurder vanwege hun eigen business doelen te beschermen. Iedere rijinstructeur heeft het idee “mijn leerlingen doen dat niet punt nl. Maar de verkeersslachtoffers spreken boekdelen. Dat komt door de business doelen van de rijinstructeursopleiders en hun dominante gedrag binnen de CEC en de leugens naar het UWV en overheid. Dit werkt naar onderen door richting de rijscholen

Youran van Ark|22.08.14|09:39

Meezwemmen of verzuipen!
Is toch niet meer terug te draaien.
Kwaliteit blijven leveren tegen een schappelijke prijs, dan overleef je het wel hoor.
Ik denk nog zo een 18 maanden watertrappelen en dan trekt het wel weer aan. Al die UWV prutsers zijn geen echte bedreiging.
Ik zat 6 jaar geleden met 20 van die gasten in de klas. Geeneen rijdt er nu nog in de rondte. Tussen de 12 en 18 maanden na de opleiding stopten ze ermee. Sommigen begonnen zelfs nooit.
Als we klagen, moet dat over de BTW zijn!

Jos Dorenbos|22.08.14|09:41

Het is een schande dat rijinstructeurs opleiders niet hun verantwoordelijkheid nemen en zich ervan bewust worden dat de wildgroei van hun afkomstig is en de smoes gebruiken “ik doe niks verkeerd, ik doe het zoals de overheid bedoeld” Jawel je doet wel wat verkeerd. In plaats van je verantwoordelijkheid te nemen geef je de verkeerde voorlichting richting de overheid. Met als gevolg dat rijinstructeurs hier benoemen “wat gebeurt is is gebeurt” Heel slecht van onze masters en partners in business.

Jos Dorenbos|22.08.14|09:51

Beste Youran. Ik begrijp jouw bericht. In principe is dat ook zo. Ik zit nu 20 jaar in het vak. Meerdere malen dacht ik ook net als jij en ik had altijd weer hoop om beter te kunnen verdienen. Tot het moment dat ik er achter kwam dat de rijinstructeurs opleiders en IBKI systematisch “hun” vervanginsbehoefte verwoorden als rijinstructeurstekort, waarbij het effect is dat je altijd moet mee zwemmen. Jij bepaald je lesprijs, maar zij hebben de macht over de lesprijs en de kwaliteit in het algemeen

Bram Bal|22.08.14|14:20

Helemaal met je eens Youran. En war de rijinstructeuropleiders betreft: Dat zijn gewoon commerciële bedrijven. Die moeten ook hun brood verdienen. Dus die neem ik helemaal niets kwalijk.

rijschool twice|22.08.14|14:47

Wat een kortzichtigheid. Dezelfde opleiders zijn vertegenwoordigd in cec en van daaruit komen de woorden dat er onder de huidige instructeurs te weinig kwaliteit zit. Waar hebben dan die instructeurs hun opleiding genoten, in Polen?? VA heeft nog steeds nep vacatures staan. Adverteren met opleiding met de woorden instructeurs tekort. Wil kwaliteitsslag maken met een 11 jaar oud systeem. Dat zit in de cec en heeft een oordeel over onze kwaliteit.

rijschool twice|22.08.14|14:54

Wat meeste mensen niet weten is dat VA aan de basis stond van het convenant met UWV en Bovag. Toen zij het niet van de grond kregen haalden ze hu partners in business erbij en convenant werd een feit. De rol van bovag is bekend en bij het opzeggen van het convenant werd de hoop uitgesproken dat er in korte tijd weer op terug gevallen kon worden omdat nieuw tekort dreigde. Natuurlijk zijn het commercieele bedrijven, jullie hoop ik ook. bljk maar weer dat zittig in cec belangenverstrengeling is.

rijschool twice|22.08.14|15:00

Niet alleen UWV is hier de schuld van maar krijgt wel de grootste zwarte piet toegespeeld. De rest probeert zijn handen n onschuld te wassen maar ondertussen wel lapmiddelen te verzinnen om er zelf beter van te worden. Hun commerciele doelen moeten fors gediend worden terwijl wij als instructeurs daar ook weer fors aan mee mogen betalen. Als je alles in de gaten houdt en onderzoek doet zijn de komende stappen zo te voorspellen maar dream on en wees creatief dan red je het wel (sarcasme)

Bram Bal|22.08.14|15:25

En waarom zou een oud systeem slechter zijn? Of een modern systeem beter? En reclame is per definitie misleidend.

rijschool twice|22.08.14|16:44

Ik heb niet gezegd dat RIS slecht is, dacht ik. RIS is een toevoeging op rijinstructie, lees toevoeging. Rijinstructie is meer dan 40 jaar oud RIS nu 11 jaar. 40 had je gloeilampen 11 jaar geleden spaarlampen nu ledlampen dat heet innovatie. Rijinstructie staat stil en voor elk apart geval komt een toevoeging. Voor elke toevoeging moet je dik betalen maar verdiept iemand zich wel eens in innovatie, vast wel maar is niet in het belang van het commercieele systeem.

rijschool twice|22.08.14|16:53

Vroegah was alles beter toch nou rijinstructie is vroegah.
Reclame is per definitie misleidend en speelt in op mensen die kuddegedrag vertonen en dan pak je minstens 60% van de nederlandse bevolking. Er zijn dus veel mensen die klakkeloos aannemen dat als ze uit hun uitkeringspositie willen komen ze een grote kans maken als ze instructeur worden. Kassa!Uwv blij hebben hun cijfertjes op orde.Er zit een subsidie op zonnepanelen en u bespaart op uw energie rekening, Kassa! Commercieele doelen dus.

John van den Kieboom|22.08.14|16:53

Het staat een ieder vrij zijn/haar spectaculaire innovatie aan te bieden als bijscholing bij de IBKI. Dat lijkt me een beter idee dan elke topic hier te vervuilen met deze innovatieverhalen. Daar zit echt helemaal niemand op te wachten.

John van den Kieboom|22.08.14|17:17

Lijkt me heerlijk als men daar mee stopt. Je leest hier al jaren over praktijkbegeleiding, CAO, te lage prijzen, innovatie enz. Dan is men het kwijt. Leuk! En dan zijn er lieden die denken dat er daarmee iets gaat veranderen. Naïef. En natuurlijk mag iedereen kritisch zijn. Helaas geldt dat niet als men kritisch is op “innovatie” Nee, dan wordt je de huid vol gescholden door het ene of andere alter ego. Of dooddoeners als “daar weet jij niets van” “Jij moet jezelf daar in verdiepen”

John van den Kieboom|22.08.14|17:21

Want er is maar 1 weg de juiste. De weg van de innovatie. Al het andere moet wijken. En natuurlijk moet het IBKI daar direct aan meewerken. Want anders zijn die corrupt, en oubollig en niet te vertrouwen. Zou de “innovatie bedenker” niet gewoon op ordinair winstbejag uit zijn? Het staat een ieder vrij instructeur opleider te worden. En als die innovatie zo geweldig is dan zullen 15.000 dolenthousiaste deelnemers elkaar voor de deur verdringen. Maar ik ben blij dat het IBKI haar regels stelt.

John van den Kieboom|22.08.14|17:24

Eind 2014 staat in mijn agenda. Dan wordt alles duidelijk las ik elders op deze site. En als er dan een spectaculaire methode staat waar niemand omheen kan, zal ik de eerste zijn die roept dat ik het allemaal verkeerd had. Nog 4 maanden wachten dus.

rijschool twice|22.08.14|18:06

Er is hier maar een die als iemand het woord innovatie noemt de weg kwijt raakt en gaat bitchen terwijl diegene op andere topic super kritisch zijn mening geeft. Iedereens mening is hier welkom ongeacht alter ego of tijdelijk account en daarom geeft pro hier ook de gelegenheid om je mening te ventileren en er over te discussieren. In een discussie hoef je uiteindelijk niet je gelijk te halen maar je kan er wel wijzer van worden.
Herkenbaar? @twitter: 2 meningen en de verkeerde en die van mij

rijschool twice|22.08.14|18:32

Het het lijkt wel of je allegisch bent voor het woord innovatie maar bedenk dat stilstand achteruit gang is en je met creativiteit alleen je niet kan onderscheiden in de moeilijke markt. Het is niet zo raar dat allerlei anderen van alles proberen bv VOG RIS en meer. Ook zij proberen op hun manier ook creatief te zijn. Innovatie de rug toekeren betekend uiteindelijk het onderspit delven en zij die zich er hevig tegen verzetten komen zichzelf tegen wat dan weer een hoop stof voor pro zal zijn.

rijschool twice|22.08.14|22:23

Dan heb ik een voorsprong op jou want eind 2014 staat ook in mijn agenda. Ik hoef geen sorry te zeggen want mijn blik is op het possitieve gericht. Innovaties zijn een must zeker in de branche die op sterven na dood is. Juist hierdoor kan je je onderscheiden en zijn alle discussies hier gevoerd niet meer nodig omdat een aantal dan het heft in eigen hand kan nemen en wel die kwaliteitsslag tbv leerling en jezelf gaan maken die door anderen beloofd werd. Succes met het afwachten en creativiteit.

Jos Dorenbos|23.08.14|00:30

@ bram Bal. Ik lees en ik citeer “En waarom zou een oud systeem slechter zijn? Of een modern systeem beter? En reclame is per definitie misleidend.” Vanaf de bovenkant van de branche wordt business voorbeeld gegeven en dit is het gevolg. Vandaag op de site van RTL nieuws Website Altijd Geslaagd mag niet meer adverteren met een 100% slagingspercentage voor het halen van een theorie-examen. Die reclame is namelijk misleidend, oordeelt de Reclame Code Commissie. 33% slagingspercentage ipv 100%.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

UWV: ‘Wij niet verantwoordelijk voor wildgroei rijscholen’ | RijschoolPro
UWV, hoofdkantoor

UWV: ‘Wij niet verantwoordelijk voor wildgroei rijscholen’

Het UWV zegt niet verantwoordelijk te zijn voor de huidige wildgroei aan rijscholen. De afgelopen jaren steeg het aantal rijscholen met 50% tot ruim 8.000. “Wij hebben sinds 2008 zo’n 550 mensen opgeleid tot rijinstructeur”, zegt UWV-woordvoerder Wessel Agterhof. “En vrijwel allemaal met baangarantie. Zelden tot zelfstandig ondernemer.” Rijscholen klagen al jaren steen en been dat concurrenten een rijschool mogen starten met behoud van uitkering. “Dat gebeurt in ieder geval niet via ons. Wat individuele gemeenten doen, daar heb ik geen zicht op”, aldus Agterhof.

Volgens de UWV’er krijgt zijn organisatie ten onrechte de Zwarte Piet toebedeeld. “Sinds 2012 zijn wij volledig gestopt met het omscholen van mensen tot rijinstructeur. Maar ook voor die periode worden vaak aantallen genoemd die gewoon niet waar zijn.”

Bevoegdheid

In de jaren 2008-2012 haalden er in totaal maar liefst 7.500 nieuwe rijinstructeurs hun bevoegdheid, zo blijkt uit cijfers van IBKI. Daardoor zijn er nu in Nederland zo’n 15.000 bevoegde rijinstructeurs met een WRM-pas. Terwijl er werk is voor zo’n 8.000 fulltime rijinstructeurs.

Als de cijfers van het UWV kloppen en volledig zijn, betekent het dat er in ieder geval geen sprake is van WW-uitkeringstrekkers die met subsidie rijschoolhouder worden. Maar dat de stromen via andere subsidiepotjes zijn ontstaan. Of gemeenten nog massaal mensen met een bijstandsuitkering steunen in het starten van een rijschool-onderneming, is onbekend. Die cijfers worden niet landelijk bijgehouden.

Instroom

Diverse media besteedden woensdag aandacht aan de wildgroei aan rijscholen. Aanleiding was een publicatie van VerkeersPro.nl waaruit bleek dat er nog altijd een forse instroom aan nieuwe rijinstructeurs bestaat in de huidige verzadigde markt. Veel partijen in de rijschoolbranche, en woensdag ook de Telegraaf, leggen de schuld bij het UWV. “Nogmaals, als je kijkt naar de harde cijfers is dat echt onjuist”, meldt Agterhof.

Bovag Rijscholen pleit al langer voor het Duitse model als het gaat om nieuwe rijscholen. Hierbij moet een rijinstructeur eerst een paar jaar bij een andere rijschool werken voordat hij een zelfstandige rijschool mag starten. Maar het huidige beleid van de overheid is er al jaren op gericht om het starten van nieuwe ondernemingen juist makkelijker te maken, in plaats van moeilijker.

Overschot

Er komt voorlopig geen einde aan het forse overschot aan rijinstructeurs. Want er komen nog steeds volop nieuwe bij, zo bleek vorige week uit een artikel op VerkeersPro.nl. Er zijn maar liefst 800 nieuwe rijinstructeurs tussen 1 juli 2013 en 30 juni 2014 geslaagd voor het afsluitende WRM-examen Categorie B Fase 3a. Terwijl er jaarlijks volgens IBKI slechts 500 de pensioengerechtigde leeftijd bereiken.

Door de hevige concurrentie en de overcapaciteit staat de lesprijs al jaren onder druk. Bovendien daalt het aantal leerlingen ieder jaar met meerdere procenten. De komende jaren zal er naar alle waarschijnlijkheid een stevige saneringsslag gemaakt worden in de rijschoolbranche.

Bart Pals

Lees ook: Nog altijd forse toestroom van nieuwe rijinstructeurs

Auteur: Bart Pals

34 reacties op “UWV: ‘Wij niet verantwoordelijk voor wildgroei rijscholen’”

Erma Pieper|21.08.14|18:06

Uwv kan mij nog meer vertellen, ik heb een instructeur opgeleid voor zijn praktijkgedeelte omdat de opleidingschool failliet was gegaan, nadat hij was geslaagd had hij geen werk en kon ook nergens aan werk komen, dus die baangarantie klopt niet, dat was beloofd , maar niet waargemaakt, en dat hebben ze van te voren geweten, maar nu wordt de werkloze verschoven van het ene bureau naar het andere, en uwv heeft dan op zijn manier hun best gedaan, de nieuwe instructeur en de branche zijn de dupe.

Erma Pieper|21.08.14|18:08

De rekening van de praktijkopleiding mocht ik sturen naar de Uwv, dus ze wisten al dat ze hem geen baangarantie konden geven, maar waren verplicht waar ze aan begonnen af te maken, maar wie betaald uiteindelijk de rekening ?de gemeenschap

De gerenommeerde rijscholen die al jaren bestaan en een goede naam en reputatie hebben opgebouwd gaan ten onder aan deze “wildgroei” van amateurs die geen benul hebben van waar ze mee bezig zijn. Gelukkig gaan ze,door onkunde,ook binnen aanzienlijke tijd weer failliet. Maar tot dan bestelen ze rijscholen die al jaren bestaan.Door de woeker prijzen is er voor ons bijna geen beginnen meer aan. Benieuwd wat het UWV bied aan EX-rijschoolhouders die hun hoofd niet meer boven water konden houden.

Michel Hendriks|21.08.14|18:31

het enige wat je kunt doen is proberen in te spelen op de slechte situatie en creatieve oplossingen bedenken voor je bedrijf. Dat betekent niet mee gaan met de neerwaartse prijsspiraal. Kwaliteit blijft altijd nodig en zal altijd gevraagd zijn. De zwakke broeders zullen vanzelf afvallen, dat is een wet in de natuur. De best aangepaste overleeft, in de tussentijd dus proberen met slimme oplossingen te komen. Wat die oplossingen zijn, tsja dat moet iedereen voor zichzelf uitmaken.

Jos Dorenbos|21.08.14|20:27

@ Michel Hendriks. Stoere rijinstructeurs borrelpraat die ik met name van aspirant onervaren rijinstructeurs hoor.
Verder, het UWV geeft cijfers die intern zijn verwerkt. In het echt is dat niet zo. Verschillende bureaus werkten voor het UWV. Er werd 7500 euro per rijinstructeur uitgetrokken en als baangarantie in werkelijkheid geen baangarantie was moest er 1500 euro aan het UWV terug worden betaald. Het is een leugen dat het UWV 550 van de 7500 instructeurs betaald heeft. Meer vertel ik niet.

rijschool twice|21.08.14|20:52

Ik werd in het voorjaar nog door een reintregatiebureau gebeld die uit hoofde van het UWV aan mij vroeg of ik plek had voor iemand die nog aan de opleiding moest beginnen via UWV subsidie kraan. Heb eerst mijn voelsprieten uitgestoken en info gevraagd en daarna een en ander teruggekoppeld. Mevrouw schrok zich dood, wist niet eens van alle ellende in de branche en dat UWV pretendeert gestopt te zijn met dit soort acties.

rijschool twice|21.08.14|21:08

Daarnaast staan er ook met regelmaat op werkplek.nl de site van UWV zelf vacatures voor nieuwe rijinstructeurs waarbij er baangarantie wordt afgeven. UWV schuift verantwoordelijkheid af maar is wel degelijk schuldig aan creeren en onderhouden het probleem. Bij instructeurs die door deze ellende juist bij UWV terecht komen, worden niet bemiddeld naar rijscholen, hebben geen recht op omscholing en moeten voor minder nog aan de slag in niet gewenste baaan om sancties via UWV te voorkomen!

rijschool twice|21.08.14|21:15

Wordt een beetje flauw van de creatieve oplossingen van Michel, die horen we zo vaak. Een leerling gaat voor rijbewijs in zo ko0rt mogelijke tijd en binnen een budget van niks logisch ook zij worden gekort maar kwaliteit telt alleen als ouders of grootouders betalen. Ik heb een van de oudste rijscholen hier en heb mijn vaste klanten onderdehand kinderen van ouders en zelfs in sommige gevalen jonge opa’s maar zie om me heen hoop creativelingen met m voldoende kwaliteit die het loodje leggen!

John van den Kieboom|21.08.14|23:12

@ Michael Hendriks,

Helemaal met je eens. Wat gebeurd is, is gebeurd. En of Bovag en UWV nu wel of geen schuld bekennen, we zullen door moeten. En als ze schuld bekennen, wat dan nog? Daar verdwijnt dat overschot toch niet mee?

rijschool twice|21.08.14|23:34

Het overschot is er al maar is groeiende mede omdat er nog steeds gesubsidieerde instructeurs bijkomen. Blijf me verbazen weinig mensen “de economische behoefte” en “zekerstelling van inkomsten” door bepaalde organisaties niet willen doorzien.

rijschool twice|21.08.14|23:53

Helaas zullen de opleiders de vraag niet gaan beantwoorden hoeveel gesubsideerde instructeurs via hun organisatie een WRM pas hebben behaald. Ik weet toevallig dat de betaling niet via de aspirant instructeur maar via het UWV loopt dus zij kunnen als geen ander die vraag beantwoorden. Er zijn al veel topics aan dit onderwerp gewijd maar geen opleider brandt zijn handen eraan om hier het UWV tegen te spreken, waarom??

Jos Dorenbos|22.08.14|07:16

@ John van den Kieboom. Het kan nooit de bedoeling zijn om in dit stadium er aan toe te geven. Als onze rijinstructeurs tekortjes en mobility masters berichten zoals jij hier plaatst dan wrijven ze weer in hun handen voor de toekomst. De rijinstructeurs accepteren een overschot toch wel. Dat wordt voor jouw rijschool in zeeland voor de toekomst een nog kleinere auto, want onze slimme jongens en meisjes willen graag in hun porche blijven rijden.

Jos Dorenbos|22.08.14|08:58

Ik heb even gezocht op internet maar als ik de berichten op UWVvreselijk lees, is het UWV inderdaad niet verantwoordelijk en dan zijn de rijinstructeursopleiders die samen met het IBKI in de CEC zitten verantwoordelijk. Ik lees daar dat ze samen met hun partners in business naar het UWV zijn gestapt om aan te geven dat er rijinstructeurs tekorten waren. Wel jammer dat ze toen geen aandacht hadden voor verbeteringen in plaats van nu de RIS uit het archiefkast halen en dat als kwaliteitsslag zien.

Jos Dorenbos|22.08.14|09:07

Vreemd he? Dat onze opleiders tot rijinstructeurs gezamenlijk afspreken niet op berichten op pro te reageren. Nee stel je eens voor dat hun business in elkaar stort. Wat ik daar nu zo raar aan vindt is is dat aan de verkeersveiligheid en de verandering daarin rechts naast hun neer leggen en het gedrag hebben om nieuwe innovaties van anderen zelf ondeskundig proberen door te voeren. Weet je wel waarom? Business maken. Daar ligt hun focus! En ze zijn goed in het verzinnen van leugens.

Jos Dorenbos|22.08.14|09:18

Als je leugens verzint en geen oplossing hebt voor innovatie en andere goede ideeën vanwege je eigen business doelen negeert en ontkent er iets mee te maken te hebben. Dan zegt dat alleen maar dat de rijinstructeurs opleiders binnen de CEC niet deskundig genoeg zijn en niet kunnen relativeren over nieuwe ontwikkelingen over opleidingen en verkeersveiligheid. De RIS dateert vanaf 2003 Als je dat nu als kwaliteitsslag ziet dan loop je 12 jaren op innovatie achter. Hoezo in de CEC deelnemen.

Jos Dorenbos|22.08.14|09:29

Boos. Heel boos ben ik dat de rijinstructeurs opleiders en het IBKI niet de verantwoordelijkheid nemen om de aspirant bestuurder vanwege hun eigen business doelen te beschermen. Iedere rijinstructeur heeft het idee “mijn leerlingen doen dat niet punt nl. Maar de verkeersslachtoffers spreken boekdelen. Dat komt door de business doelen van de rijinstructeursopleiders en hun dominante gedrag binnen de CEC en de leugens naar het UWV en overheid. Dit werkt naar onderen door richting de rijscholen

Youran van Ark|22.08.14|09:39

Meezwemmen of verzuipen!
Is toch niet meer terug te draaien.
Kwaliteit blijven leveren tegen een schappelijke prijs, dan overleef je het wel hoor.
Ik denk nog zo een 18 maanden watertrappelen en dan trekt het wel weer aan. Al die UWV prutsers zijn geen echte bedreiging.
Ik zat 6 jaar geleden met 20 van die gasten in de klas. Geeneen rijdt er nu nog in de rondte. Tussen de 12 en 18 maanden na de opleiding stopten ze ermee. Sommigen begonnen zelfs nooit.
Als we klagen, moet dat over de BTW zijn!

Jos Dorenbos|22.08.14|09:41

Het is een schande dat rijinstructeurs opleiders niet hun verantwoordelijkheid nemen en zich ervan bewust worden dat de wildgroei van hun afkomstig is en de smoes gebruiken “ik doe niks verkeerd, ik doe het zoals de overheid bedoeld” Jawel je doet wel wat verkeerd. In plaats van je verantwoordelijkheid te nemen geef je de verkeerde voorlichting richting de overheid. Met als gevolg dat rijinstructeurs hier benoemen “wat gebeurt is is gebeurt” Heel slecht van onze masters en partners in business.

Jos Dorenbos|22.08.14|09:51

Beste Youran. Ik begrijp jouw bericht. In principe is dat ook zo. Ik zit nu 20 jaar in het vak. Meerdere malen dacht ik ook net als jij en ik had altijd weer hoop om beter te kunnen verdienen. Tot het moment dat ik er achter kwam dat de rijinstructeurs opleiders en IBKI systematisch “hun” vervanginsbehoefte verwoorden als rijinstructeurstekort, waarbij het effect is dat je altijd moet mee zwemmen. Jij bepaald je lesprijs, maar zij hebben de macht over de lesprijs en de kwaliteit in het algemeen

Bram Bal|22.08.14|14:20

Helemaal met je eens Youran. En war de rijinstructeuropleiders betreft: Dat zijn gewoon commerciële bedrijven. Die moeten ook hun brood verdienen. Dus die neem ik helemaal niets kwalijk.

rijschool twice|22.08.14|14:47

Wat een kortzichtigheid. Dezelfde opleiders zijn vertegenwoordigd in cec en van daaruit komen de woorden dat er onder de huidige instructeurs te weinig kwaliteit zit. Waar hebben dan die instructeurs hun opleiding genoten, in Polen?? VA heeft nog steeds nep vacatures staan. Adverteren met opleiding met de woorden instructeurs tekort. Wil kwaliteitsslag maken met een 11 jaar oud systeem. Dat zit in de cec en heeft een oordeel over onze kwaliteit.

rijschool twice|22.08.14|14:54

Wat meeste mensen niet weten is dat VA aan de basis stond van het convenant met UWV en Bovag. Toen zij het niet van de grond kregen haalden ze hu partners in business erbij en convenant werd een feit. De rol van bovag is bekend en bij het opzeggen van het convenant werd de hoop uitgesproken dat er in korte tijd weer op terug gevallen kon worden omdat nieuw tekort dreigde. Natuurlijk zijn het commercieele bedrijven, jullie hoop ik ook. bljk maar weer dat zittig in cec belangenverstrengeling is.

rijschool twice|22.08.14|15:00

Niet alleen UWV is hier de schuld van maar krijgt wel de grootste zwarte piet toegespeeld. De rest probeert zijn handen n onschuld te wassen maar ondertussen wel lapmiddelen te verzinnen om er zelf beter van te worden. Hun commerciele doelen moeten fors gediend worden terwijl wij als instructeurs daar ook weer fors aan mee mogen betalen. Als je alles in de gaten houdt en onderzoek doet zijn de komende stappen zo te voorspellen maar dream on en wees creatief dan red je het wel (sarcasme)

Bram Bal|22.08.14|15:25

En waarom zou een oud systeem slechter zijn? Of een modern systeem beter? En reclame is per definitie misleidend.

rijschool twice|22.08.14|16:44

Ik heb niet gezegd dat RIS slecht is, dacht ik. RIS is een toevoeging op rijinstructie, lees toevoeging. Rijinstructie is meer dan 40 jaar oud RIS nu 11 jaar. 40 had je gloeilampen 11 jaar geleden spaarlampen nu ledlampen dat heet innovatie. Rijinstructie staat stil en voor elk apart geval komt een toevoeging. Voor elke toevoeging moet je dik betalen maar verdiept iemand zich wel eens in innovatie, vast wel maar is niet in het belang van het commercieele systeem.

rijschool twice|22.08.14|16:53

Vroegah was alles beter toch nou rijinstructie is vroegah.
Reclame is per definitie misleidend en speelt in op mensen die kuddegedrag vertonen en dan pak je minstens 60% van de nederlandse bevolking. Er zijn dus veel mensen die klakkeloos aannemen dat als ze uit hun uitkeringspositie willen komen ze een grote kans maken als ze instructeur worden. Kassa!Uwv blij hebben hun cijfertjes op orde.Er zit een subsidie op zonnepanelen en u bespaart op uw energie rekening, Kassa! Commercieele doelen dus.

John van den Kieboom|22.08.14|16:53

Het staat een ieder vrij zijn/haar spectaculaire innovatie aan te bieden als bijscholing bij de IBKI. Dat lijkt me een beter idee dan elke topic hier te vervuilen met deze innovatieverhalen. Daar zit echt helemaal niemand op te wachten.

John van den Kieboom|22.08.14|17:17

Lijkt me heerlijk als men daar mee stopt. Je leest hier al jaren over praktijkbegeleiding, CAO, te lage prijzen, innovatie enz. Dan is men het kwijt. Leuk! En dan zijn er lieden die denken dat er daarmee iets gaat veranderen. Naïef. En natuurlijk mag iedereen kritisch zijn. Helaas geldt dat niet als men kritisch is op “innovatie” Nee, dan wordt je de huid vol gescholden door het ene of andere alter ego. Of dooddoeners als “daar weet jij niets van” “Jij moet jezelf daar in verdiepen”

John van den Kieboom|22.08.14|17:21

Want er is maar 1 weg de juiste. De weg van de innovatie. Al het andere moet wijken. En natuurlijk moet het IBKI daar direct aan meewerken. Want anders zijn die corrupt, en oubollig en niet te vertrouwen. Zou de “innovatie bedenker” niet gewoon op ordinair winstbejag uit zijn? Het staat een ieder vrij instructeur opleider te worden. En als die innovatie zo geweldig is dan zullen 15.000 dolenthousiaste deelnemers elkaar voor de deur verdringen. Maar ik ben blij dat het IBKI haar regels stelt.

John van den Kieboom|22.08.14|17:24

Eind 2014 staat in mijn agenda. Dan wordt alles duidelijk las ik elders op deze site. En als er dan een spectaculaire methode staat waar niemand omheen kan, zal ik de eerste zijn die roept dat ik het allemaal verkeerd had. Nog 4 maanden wachten dus.

rijschool twice|22.08.14|18:06

Er is hier maar een die als iemand het woord innovatie noemt de weg kwijt raakt en gaat bitchen terwijl diegene op andere topic super kritisch zijn mening geeft. Iedereens mening is hier welkom ongeacht alter ego of tijdelijk account en daarom geeft pro hier ook de gelegenheid om je mening te ventileren en er over te discussieren. In een discussie hoef je uiteindelijk niet je gelijk te halen maar je kan er wel wijzer van worden.
Herkenbaar? @twitter: 2 meningen en de verkeerde en die van mij

rijschool twice|22.08.14|18:32

Het het lijkt wel of je allegisch bent voor het woord innovatie maar bedenk dat stilstand achteruit gang is en je met creativiteit alleen je niet kan onderscheiden in de moeilijke markt. Het is niet zo raar dat allerlei anderen van alles proberen bv VOG RIS en meer. Ook zij proberen op hun manier ook creatief te zijn. Innovatie de rug toekeren betekend uiteindelijk het onderspit delven en zij die zich er hevig tegen verzetten komen zichzelf tegen wat dan weer een hoop stof voor pro zal zijn.

rijschool twice|22.08.14|22:23

Dan heb ik een voorsprong op jou want eind 2014 staat ook in mijn agenda. Ik hoef geen sorry te zeggen want mijn blik is op het possitieve gericht. Innovaties zijn een must zeker in de branche die op sterven na dood is. Juist hierdoor kan je je onderscheiden en zijn alle discussies hier gevoerd niet meer nodig omdat een aantal dan het heft in eigen hand kan nemen en wel die kwaliteitsslag tbv leerling en jezelf gaan maken die door anderen beloofd werd. Succes met het afwachten en creativiteit.

Jos Dorenbos|23.08.14|00:30

@ bram Bal. Ik lees en ik citeer “En waarom zou een oud systeem slechter zijn? Of een modern systeem beter? En reclame is per definitie misleidend.” Vanaf de bovenkant van de branche wordt business voorbeeld gegeven en dit is het gevolg. Vandaag op de site van RTL nieuws Website Altijd Geslaagd mag niet meer adverteren met een 100% slagingspercentage voor het halen van een theorie-examen. Die reclame is namelijk misleidend, oordeelt de Reclame Code Commissie. 33% slagingspercentage ipv 100%.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.