‘Leerlingen laten lopen kan in rijschoolbranche dodelijk zijn’

In een jaar tijd een groei van 40 procent in het leerlingenbestand van zijn rijschool realiseren: volgens ANWB-rijopleider Dave van Haaften lukte het hem door de combinatie van zijn al gevestigde naam in Bergen op Zoom en de vier letters van de ANWB. Na tweeëntwintig jaar als kleine zelfstandige, ging Van Haaften twee jaar geleden met zijn gelijknamige rijschool onder de vlag van de franchisegever rijden. “In een slechte tijd als deze ben ik in het afgelopen jaar van drie naar zes lesauto’s gegaan. Dus ik vraag me wel eens af wat er gaat gebeuren als er goede tijden aanbreken.”

Al dertig jaar zit de rijschoolhouder in het vak. Gaandeweg ontwikkelde hij zo zijn eigen visie op wat het begrip ‘kwaliteit’ precies inhoudt. “Ik heb voor veel verschillende rijscholen gewerkt, heb de goede punten afgekeken en gebruik die nu in mijn eigen bedrijfsvoering. En ik ben erg te spreken over hoe het nu gaat. De zaken gaan zó goed dat we per 1 september een nieuw pand in Roosendaal betrekken.”

ANWB

Twee jaar geleden besloot Van Haaften onder de naam ANWB te gaan rijden. “Wij hebben de naam hier, de ANWB heeft de sterke letters. Ik heb altijd de grootste in de regio willen zijn, een soort van expansiedrang. Dus die vier letters van mijn franchisegever zijn aan mijn eigen naam toegevoegd en ik ben de uitdaging aangegaan. Ik maak gebruik van de vertrouwde naam van de ANWB en zij maakt op haar beurt wellicht een beetje gebruik van de kwaliteit van mijn rijschool. Het is een goede bundeling van krachten, daar ben ik zeker van.”

De rijschoolhouder stelt naast de richtlijnen van de ANWB de vrijheid te hebben om zijn eigen pad te kiezen. “Dat vind ik belangrijk. Want de mensen die hier binnen staan, doen zaken met óns. Toch denk ik dat mede door de samenwerking met de ANWB de 40 procent groei in het afgelopen jaar gerealiseerd is. Ik heb momenteel gemiddeld twee nieuwe leerlingen per dag die zich bij mij aanmelden.”

Rijschool

Écht contact maken met een leerling is volgens Van Haaften de basis van een gezonde onderneming. “Tijd nemen voor mensen is heel erg belangrijk gebleken: tijdens de rijopleiding, maar ook al in het voortraject. Als je potentiële klanten niet als ‘nummer 73’ behandelt, maar een soort wellnessgevoel geeft, dan komen ze negen van de tien keer terug. Dat is een investering die zich uiteindelijk terugverdient. Zeker in deze branche, waar het dodelijk kan zijn om een potentiële leerling te laten lopen.”

Hij vervolgt: “In Nederland heerst naar mijn idee nog best wel eens de arrogante gedachte: ‘Leerlingen mogen blij zijn als ze bij ons lessen’. Maar het zijn juist de rijscholen die in deze tijd niet één, maar zelfs twéé stappen extra moeten zetten. Je moet je best doen voor een leerling en alles in het werk stellen om ervoor te zorgen dat hij na een les pas de deur uit gaat als hij echt tevreden is. Ook dan ben je er overigens nog niet. Ze moeten ook tevreden blijven. Dat is een van de redenen dat we standaard wekelijks onze hele administratie nog een keer extra doorlopen. Als er bijvoorbeeld een intest is gereden, wil ik weten wat de uitkomst daarvan is, waarom en hoe is de communicatie is verlopen.”

Lesauto

In de ogen van de ANWB-franchisenemer is het vervolgens een samenspel van hetgeen er in de auto plaatsvindt en wat bij de administratie gebeurt. “Het kost tijd om een team te verzamelen dat je vertrouwt, maar daar kun je niet op beknibbelen. Wat dat betreft maak ik gebruik van de huidige markt: je moet niet iedere instructeur willen hebben. Noem het ‘misbruik maken van’, maar wil je groeien, dan moet je alleen met de beste werknemers genoegen nemen.”

Hij wijst op een lokaal in zijn rijschoolpand in Bergen op Zoom. “Die extra stap zetten is bijvoorbeeld een van mijn instructeurs die met een moeilijk lerende leerling nu één op één gaat zitten voor zijn theorie. Of mijn secretaresse die in het weekend op haar vrije dag naar kantoor komt om twee intests af te nemen. En een instructeur die de eerste tijd meerijdt in de lesauto, wanneer we een nieuwe collega hebben aangenomen. Dat noem ik kwaliteit.”

Leerling

Wat klachten betreft is hij stellig: die moeten koste wat kost opgelost worden. “De keren dat klachten aan de orde waren, hebben we ze altijd naar ieders tevredenheid afgehandeld. Het is de kunst om de gevoelens van klanten te onderkennen. Ik ben ook altijd degene die klachten afhandelt. Dat soort gesprekken en telefoontjes zijn niet leuk, maar daar wil ik mijn personeel niet mee belasten. Ik ben de ondernemer, handelend onder de naam van de ANWB en het is míjn naam die op mijn gevel staat. Het is dus van belang dat alles netjes wordt afgehandeld.”

Volgens Van Haaften is het ondernemerschap voor hem nog steeds een uitdaging. “Ik ben rijinstructeur. Van origine ben ik helemaal geen ondernemer. Ik heb in de loop der jaren alleen heel veel kijkjes in verschillende keukens gehad en zelf risico’s genomen. Geloof in jezelf is belangrijk, maar ook het vertrouwen vanuit de ANWB. En nu, na twee jaar onder die vlag te hebben gewerkt, kan ik zeggen dat ik me steeds meer ondernemer ga voelen.”

Groei

Ondanks de forse groei van zijn leerlingenbestand, is Van Haaften nog niet klaar in de provincie. “Volgend jaar wil ik met acht ANWB-auto’s rondrijden. En dat ga ik halen. Ik heb in de loop der jaren een eigen structuur ontwikkeld, en iedereen die hier binnenkomt, leerling of instructeur, gaat daarin mee. Volgens mij kun je alleen dan een bedrijf op een gezonde manier uitbreiden. In Roosendaal zitten we nu een jaar. Daar pakken we het precies hetzelfde aan. De groei heeft ook daar doorgezet: we zijn daar in de laatste drie maanden met twee lesauto’s gegroeid.”

Wie ook met ontwikkelingen binnen zijn onderneming te maken heeft, is franchisenemer Erik Kemp. Sinds maart van dit jaar groeide hij naar dertien lesauto’s (10 fte) in Almere en de Gooi en Vechtstreek. “In vijf maanden tijd zat ik op zestig eerste examens. Per 1 september ga ik namens de ANWB dan ook uitbreiden naar de examenplaatsen Harderwijk en Emmeloord met de B-categorie”, aldus Kemp.

Conversie

Hij vervolgt: “Mijn auto’s vullen zich bijzonder gemakkelijk: als leerlingen bij de ANWB een intest komen doen, dan heb je ze eigenlijk al binnen heb ik gemerkt. De intestconversie ligt op 82 procent. Wat dat betreft heeft de ANWB de gedane beloftes waargemaakt. De leads worden aangeleverd, dus ik hoef ze slechts in te koppen. En dat werkt.”

Aanvankelijk stelde Kemp de druk van die vier letters best wel te voelen. “De klant kiest voor de ANWB en op die extra kwaliteit mag hij ook rekenen”, zo was zijn motivatie. Inmiddels stelt hij: “Na 25 jaar mijn eigen gang te zijn gegaan, voel ik me als franchisenemer van de ANWB hier behoorlijk thuis.”

Roosmarijn Dierick

Auteur: Roosmarijn Dierick

1 reactie op “‘Leerlingen laten lopen kan in rijschoolbranche dodelijk zijn’”

Roy Zitter|05.09.14|07:24

Tja. eergisteren het programma gezien hoe een rijinstructeur zich verdedigde bij de vraag waarom hij de veiligheidsgordel niet droeg bij een aanhouding. Met een drog reden verklaarde hij zijn gedrag. En dat met leerlingen in de auto. Met het lesbord van de Weerd en met het BOVAG sticker op de auto.Jammer, hij had zijn certificaat moeten inleveren. Wat een blamage voor de rijinstructie wereld.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Leerlingen laten lopen kan in rijschoolbranche dodelijk zijn’ | RijschoolPro

‘Leerlingen laten lopen kan in rijschoolbranche dodelijk zijn’

In een jaar tijd een groei van 40 procent in het leerlingenbestand van zijn rijschool realiseren: volgens ANWB-rijopleider Dave van Haaften lukte het hem door de combinatie van zijn al gevestigde naam in Bergen op Zoom en de vier letters van de ANWB. Na tweeëntwintig jaar als kleine zelfstandige, ging Van Haaften twee jaar geleden met zijn gelijknamige rijschool onder de vlag van de franchisegever rijden. “In een slechte tijd als deze ben ik in het afgelopen jaar van drie naar zes lesauto’s gegaan. Dus ik vraag me wel eens af wat er gaat gebeuren als er goede tijden aanbreken.”

Al dertig jaar zit de rijschoolhouder in het vak. Gaandeweg ontwikkelde hij zo zijn eigen visie op wat het begrip ‘kwaliteit’ precies inhoudt. “Ik heb voor veel verschillende rijscholen gewerkt, heb de goede punten afgekeken en gebruik die nu in mijn eigen bedrijfsvoering. En ik ben erg te spreken over hoe het nu gaat. De zaken gaan zó goed dat we per 1 september een nieuw pand in Roosendaal betrekken.”

ANWB

Twee jaar geleden besloot Van Haaften onder de naam ANWB te gaan rijden. “Wij hebben de naam hier, de ANWB heeft de sterke letters. Ik heb altijd de grootste in de regio willen zijn, een soort van expansiedrang. Dus die vier letters van mijn franchisegever zijn aan mijn eigen naam toegevoegd en ik ben de uitdaging aangegaan. Ik maak gebruik van de vertrouwde naam van de ANWB en zij maakt op haar beurt wellicht een beetje gebruik van de kwaliteit van mijn rijschool. Het is een goede bundeling van krachten, daar ben ik zeker van.”

De rijschoolhouder stelt naast de richtlijnen van de ANWB de vrijheid te hebben om zijn eigen pad te kiezen. “Dat vind ik belangrijk. Want de mensen die hier binnen staan, doen zaken met óns. Toch denk ik dat mede door de samenwerking met de ANWB de 40 procent groei in het afgelopen jaar gerealiseerd is. Ik heb momenteel gemiddeld twee nieuwe leerlingen per dag die zich bij mij aanmelden.”

Rijschool

Écht contact maken met een leerling is volgens Van Haaften de basis van een gezonde onderneming. “Tijd nemen voor mensen is heel erg belangrijk gebleken: tijdens de rijopleiding, maar ook al in het voortraject. Als je potentiële klanten niet als ‘nummer 73’ behandelt, maar een soort wellnessgevoel geeft, dan komen ze negen van de tien keer terug. Dat is een investering die zich uiteindelijk terugverdient. Zeker in deze branche, waar het dodelijk kan zijn om een potentiële leerling te laten lopen.”

Hij vervolgt: “In Nederland heerst naar mijn idee nog best wel eens de arrogante gedachte: ‘Leerlingen mogen blij zijn als ze bij ons lessen’. Maar het zijn juist de rijscholen die in deze tijd niet één, maar zelfs twéé stappen extra moeten zetten. Je moet je best doen voor een leerling en alles in het werk stellen om ervoor te zorgen dat hij na een les pas de deur uit gaat als hij echt tevreden is. Ook dan ben je er overigens nog niet. Ze moeten ook tevreden blijven. Dat is een van de redenen dat we standaard wekelijks onze hele administratie nog een keer extra doorlopen. Als er bijvoorbeeld een intest is gereden, wil ik weten wat de uitkomst daarvan is, waarom en hoe is de communicatie is verlopen.”

Lesauto

In de ogen van de ANWB-franchisenemer is het vervolgens een samenspel van hetgeen er in de auto plaatsvindt en wat bij de administratie gebeurt. “Het kost tijd om een team te verzamelen dat je vertrouwt, maar daar kun je niet op beknibbelen. Wat dat betreft maak ik gebruik van de huidige markt: je moet niet iedere instructeur willen hebben. Noem het ‘misbruik maken van’, maar wil je groeien, dan moet je alleen met de beste werknemers genoegen nemen.”

Hij wijst op een lokaal in zijn rijschoolpand in Bergen op Zoom. “Die extra stap zetten is bijvoorbeeld een van mijn instructeurs die met een moeilijk lerende leerling nu één op één gaat zitten voor zijn theorie. Of mijn secretaresse die in het weekend op haar vrije dag naar kantoor komt om twee intests af te nemen. En een instructeur die de eerste tijd meerijdt in de lesauto, wanneer we een nieuwe collega hebben aangenomen. Dat noem ik kwaliteit.”

Leerling

Wat klachten betreft is hij stellig: die moeten koste wat kost opgelost worden. “De keren dat klachten aan de orde waren, hebben we ze altijd naar ieders tevredenheid afgehandeld. Het is de kunst om de gevoelens van klanten te onderkennen. Ik ben ook altijd degene die klachten afhandelt. Dat soort gesprekken en telefoontjes zijn niet leuk, maar daar wil ik mijn personeel niet mee belasten. Ik ben de ondernemer, handelend onder de naam van de ANWB en het is míjn naam die op mijn gevel staat. Het is dus van belang dat alles netjes wordt afgehandeld.”

Volgens Van Haaften is het ondernemerschap voor hem nog steeds een uitdaging. “Ik ben rijinstructeur. Van origine ben ik helemaal geen ondernemer. Ik heb in de loop der jaren alleen heel veel kijkjes in verschillende keukens gehad en zelf risico’s genomen. Geloof in jezelf is belangrijk, maar ook het vertrouwen vanuit de ANWB. En nu, na twee jaar onder die vlag te hebben gewerkt, kan ik zeggen dat ik me steeds meer ondernemer ga voelen.”

Groei

Ondanks de forse groei van zijn leerlingenbestand, is Van Haaften nog niet klaar in de provincie. “Volgend jaar wil ik met acht ANWB-auto’s rondrijden. En dat ga ik halen. Ik heb in de loop der jaren een eigen structuur ontwikkeld, en iedereen die hier binnenkomt, leerling of instructeur, gaat daarin mee. Volgens mij kun je alleen dan een bedrijf op een gezonde manier uitbreiden. In Roosendaal zitten we nu een jaar. Daar pakken we het precies hetzelfde aan. De groei heeft ook daar doorgezet: we zijn daar in de laatste drie maanden met twee lesauto’s gegroeid.”

Wie ook met ontwikkelingen binnen zijn onderneming te maken heeft, is franchisenemer Erik Kemp. Sinds maart van dit jaar groeide hij naar dertien lesauto’s (10 fte) in Almere en de Gooi en Vechtstreek. “In vijf maanden tijd zat ik op zestig eerste examens. Per 1 september ga ik namens de ANWB dan ook uitbreiden naar de examenplaatsen Harderwijk en Emmeloord met de B-categorie”, aldus Kemp.

Conversie

Hij vervolgt: “Mijn auto’s vullen zich bijzonder gemakkelijk: als leerlingen bij de ANWB een intest komen doen, dan heb je ze eigenlijk al binnen heb ik gemerkt. De intestconversie ligt op 82 procent. Wat dat betreft heeft de ANWB de gedane beloftes waargemaakt. De leads worden aangeleverd, dus ik hoef ze slechts in te koppen. En dat werkt.”

Aanvankelijk stelde Kemp de druk van die vier letters best wel te voelen. “De klant kiest voor de ANWB en op die extra kwaliteit mag hij ook rekenen”, zo was zijn motivatie. Inmiddels stelt hij: “Na 25 jaar mijn eigen gang te zijn gegaan, voel ik me als franchisenemer van de ANWB hier behoorlijk thuis.”

Roosmarijn Dierick

Auteur: Roosmarijn Dierick

1 reactie op “‘Leerlingen laten lopen kan in rijschoolbranche dodelijk zijn’”

Roy Zitter|05.09.14|07:24

Tja. eergisteren het programma gezien hoe een rijinstructeur zich verdedigde bij de vraag waarom hij de veiligheidsgordel niet droeg bij een aanhouding. Met een drog reden verklaarde hij zijn gedrag. En dat met leerlingen in de auto. Met het lesbord van de Weerd en met het BOVAG sticker op de auto.Jammer, hij had zijn certificaat moeten inleveren. Wat een blamage voor de rijinstructie wereld.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.