Motorinstructeur mag aansluiten voor extra Duitse bijscholing

Rijschoolhouder Anton Vos van Verkeersschool Vos gaat begin juni op eigen initiatief voor de tweede keer extra bijscholingen in het buitenland volgen. Vorig jaar al reisde de ondernemer uit Tegelen voor Duitse bijscholingen af naar Italië. En ook dit jaar gaat de reis naar de Dolomieten om daar drie dagen lang verdieping in het motoronderricht te vinden. Naast Vos zelf zijn deze keer nog vijf andere Nederlandse rijinstructeurs welkom, zo laat hij weten. “Tegen een kleine vergoeding voor de cursus en het verblijf kunnen motorinstructeurs die voor extra kwaliteit gaan zich dus volledig laten onderdompelen.”

Vos moet net als alle Nederlandse rijinstructeurs in eigen land gewoon voldoen aan de WRM-bijscholing. Hij kiest ervoor om daarnaast wederom over de landsgrenzen heen onderwijs te volgen. “Ik wilde me als rijinstructeur verder ontwikkelen en het niet alleen houden bij hetgeen in eigen land wordt aangeboden. Dat is naar mijn idee immers niet voldoende”, zo legt hij uit. “In Nederland zit ik er eigenlijk alleen maar een beetje bij tijdens een bijscholing. In Duitsland weet ik daarentegen zeker dat ik veel wijzer naar huis ga. Mensen uit specifieke vakgebieden staan voor de klas les te geven. Ze weten precies waarover ze praten.”

Rijinstructeur

Na de positieve ervaringen van vorig jaar wil Vos ook andere Nederlanders de kans geven om een gelijke ervaring op te doen. “Daarom ben ik met de Duitse partij die de bijscholingen regelt in gesprek gegaan. En dat heeft geholpen.” Vos regelde met het verkeersinstituut van het Duitse Bielefeld dat er dit jaar extra plekken voor Nederlandse rijinstructeurs worden gereserveerd. “De instructeurs worden verdeeld over verschillende bijscholingsgroepen. Op die manier kunnen ze kennis opdoen en zich tegelijkertijd volop laten informeren over de manier waarop de rijschoolbranche en bijscholingen in Duitsland zijn ingericht.”

Overdag zal er in de Dolomieten worden gereden met aandacht voor kijk- en bochtentechniek, zo laat Vos weten. “Vooral de vertaalslag naar de leerling tijdens de praktijkopleiding speelt hierbij een belangrijke rol. Dat is immers essentieel voor een goede rijopleiding. We gaan toeren en doen ervaring op in berggebied, dus meer dan alleen op openbare weg, zoals in Nederland het geval is. En na het avondeten gaan we verder in het theorielokaal, waar verschillende thema’s besproken worden.”

Theorie

Die theoretische bijscholing wordt in Duitsland gegeven door een opleidingsinstituut dat werkt met deskundigen op verschillende gebieden. Onder andere met psychologen, juristen en gedragsdeskundigen. “Zo gaan we het bijvoorbeeld hebben over EHBO bij motorongelukken in de bergen. Er komt dan dus een EHBO’er onderwijs geven die eerst drie weken lang les heeft gekregen in voor de klas staan. Hij weet dus waarover hij praat en hoe hij de stof over moet brengen.”

En zo werkt het ook met andere onderwerpen, zo legt Vos uit. “Wordt er gesproken over recht, dan is het een jurist die de lessen verzorgt. En gaat het over didactiek, dan is het een psycholoog die daarover vanuit zijn vakgebied vertelt. Iedereen die in Duitsland bijscholingen geeft heeft in het dagelijks leven iets anders geleerd, zodat er zo veel mogelijk wordt aangesloten bij de verschillende onderwerpen binnen het vak van rijinstructeur. Die experts krijgen vervolgens les in hoe ze dat op de instructeurs moeten overbrengen. De Duitsers zeggen: zoek één ding uit en doe dat goed. Je moet niet overal iets over willen vertellen.”

Cursus

Duitse rijinstructeurs moeten bij wet iedere vier jaar vier dagcursussen volgen om hun bevoegdheid te behouden. Echter toetsen met een sanctie kennen ze daar, anders dan in Nederland, niet. “Het is heel interessant om met de Duitse instructeurs van gedachte te wisselen. Ik werd vorig jaar voor de klas gevraagd om eens te vertellen hoe het er bij ons aan toe gaat. De andere jongens daar zaten met open mond naar me te luisteren. We zitten zó in Duitsland, maar wat de WRM betreft zijn deze twee landen een wereld van verschil.”

Zo kun je in Duitsland pas vanaf 22-jarige leeftijd rijinstructeur worden, verduidelijkt de ondernemer. “Dit terwijl je in Nederland in principe al als geslaagde 2toDriver vrijwel meteen je instructeurspapieren kunt gaan halen. Dat betekent dat je vervolgens als instructeur les mag geven. Zonder enige ervaring en zonder coach. In Duitsland ligt de kwaliteit van het rijonderricht gewoon veel hoger dan in ons land. Je moet in Duitsland bijvoorbeeld ook minimaal drie jaar je rijbewijs hebben en 24 maanden in loondienst hebben gewerkt als rijinstructeur om een rijschool te mogen beginnen. Om maar niet te spreken over de verplichte cursus op het gebied van ondernemerschap en de verplichting van een op een theorielokaal.

Kwaliteit

De cursus in de Dolomieten zal plaatsvinden van 1 tot en met 3 juni. “Je kunt daar echt een kwaliteitsslag maken als motorinstructeur zijnde. Voor deelnemers is het wel van belang dat ze de Duitse taal enigszins machtig zijn”, aldus Vos. “Anders schieten ze er nog niets mee op.” Meer informatie, het programma en de mogelijkheid tot inschrijven zijn te vinden op de website over de ‘Dolomieten-tour‘.

Roosmarijn Dierick

Auteur: Roosmarijn Dierick

3 reacties op “Motorinstructeur mag aansluiten voor extra Duitse bijscholing”

Nicole Buijze|26.01.15|15:56

Prima initiatief van Anton Vos! Grensoverschrijdend te werk gaan als het om kwaliteitsverbetering gaat. Helaas dat zo’n initiatief niet meetelt voor de Nederlandse bijscholing waarvan men bij de politiek en IBKI nog steeds er van overtuigd is dat deze kwalitatief goed is. Hier wordt maar weer eens duidelijk gemaakt dat de werkvloer best wel wil bijscholen maar kwaliteit zoekt en dat binnen de Nederlandse WRM bijscholingen niet vind. Nederland wordt zo op kennisgebied door Duitsland ingehaald.

Anesti Bochem|28.01.15|14:58

Super gedaan Anton!

Inderdaad verder kijken als je neus lang is.
Instructeurs willen wel bijscholen maar dan moet het wel zin hebben.
Niet verplicht een dagdeel in de klas zitten met de insteek “omdat het moet” nee echt meedoen met de pro’s!
Mensen die vanuit hun vakgebied praten, daar kan je wat van leren.
En deze kennis meenemen naar Nederland en natuurlijk de kennis die wij bezitten overbrengen naar Duitsland.
We zijn er tenslotte dan allebei mee geholpen.

Mike van Wijngaarden|29.01.15|16:22

zeker mooi ik heb zelf ook op de motor gereden in de Dolomieten.
het is zeker mooi daar en in de bergen zat mooie bochten.
alleen voormijn was het een motorvakantie.

leuk ideee

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Motorinstructeur mag aansluiten voor extra Duitse bijscholing | RijschoolPro

Motorinstructeur mag aansluiten voor extra Duitse bijscholing

Rijschoolhouder Anton Vos van Verkeersschool Vos gaat begin juni op eigen initiatief voor de tweede keer extra bijscholingen in het buitenland volgen. Vorig jaar al reisde de ondernemer uit Tegelen voor Duitse bijscholingen af naar Italië. En ook dit jaar gaat de reis naar de Dolomieten om daar drie dagen lang verdieping in het motoronderricht te vinden. Naast Vos zelf zijn deze keer nog vijf andere Nederlandse rijinstructeurs welkom, zo laat hij weten. “Tegen een kleine vergoeding voor de cursus en het verblijf kunnen motorinstructeurs die voor extra kwaliteit gaan zich dus volledig laten onderdompelen.”

Vos moet net als alle Nederlandse rijinstructeurs in eigen land gewoon voldoen aan de WRM-bijscholing. Hij kiest ervoor om daarnaast wederom over de landsgrenzen heen onderwijs te volgen. “Ik wilde me als rijinstructeur verder ontwikkelen en het niet alleen houden bij hetgeen in eigen land wordt aangeboden. Dat is naar mijn idee immers niet voldoende”, zo legt hij uit. “In Nederland zit ik er eigenlijk alleen maar een beetje bij tijdens een bijscholing. In Duitsland weet ik daarentegen zeker dat ik veel wijzer naar huis ga. Mensen uit specifieke vakgebieden staan voor de klas les te geven. Ze weten precies waarover ze praten.”

Rijinstructeur

Na de positieve ervaringen van vorig jaar wil Vos ook andere Nederlanders de kans geven om een gelijke ervaring op te doen. “Daarom ben ik met de Duitse partij die de bijscholingen regelt in gesprek gegaan. En dat heeft geholpen.” Vos regelde met het verkeersinstituut van het Duitse Bielefeld dat er dit jaar extra plekken voor Nederlandse rijinstructeurs worden gereserveerd. “De instructeurs worden verdeeld over verschillende bijscholingsgroepen. Op die manier kunnen ze kennis opdoen en zich tegelijkertijd volop laten informeren over de manier waarop de rijschoolbranche en bijscholingen in Duitsland zijn ingericht.”

Overdag zal er in de Dolomieten worden gereden met aandacht voor kijk- en bochtentechniek, zo laat Vos weten. “Vooral de vertaalslag naar de leerling tijdens de praktijkopleiding speelt hierbij een belangrijke rol. Dat is immers essentieel voor een goede rijopleiding. We gaan toeren en doen ervaring op in berggebied, dus meer dan alleen op openbare weg, zoals in Nederland het geval is. En na het avondeten gaan we verder in het theorielokaal, waar verschillende thema’s besproken worden.”

Theorie

Die theoretische bijscholing wordt in Duitsland gegeven door een opleidingsinstituut dat werkt met deskundigen op verschillende gebieden. Onder andere met psychologen, juristen en gedragsdeskundigen. “Zo gaan we het bijvoorbeeld hebben over EHBO bij motorongelukken in de bergen. Er komt dan dus een EHBO’er onderwijs geven die eerst drie weken lang les heeft gekregen in voor de klas staan. Hij weet dus waarover hij praat en hoe hij de stof over moet brengen.”

En zo werkt het ook met andere onderwerpen, zo legt Vos uit. “Wordt er gesproken over recht, dan is het een jurist die de lessen verzorgt. En gaat het over didactiek, dan is het een psycholoog die daarover vanuit zijn vakgebied vertelt. Iedereen die in Duitsland bijscholingen geeft heeft in het dagelijks leven iets anders geleerd, zodat er zo veel mogelijk wordt aangesloten bij de verschillende onderwerpen binnen het vak van rijinstructeur. Die experts krijgen vervolgens les in hoe ze dat op de instructeurs moeten overbrengen. De Duitsers zeggen: zoek één ding uit en doe dat goed. Je moet niet overal iets over willen vertellen.”

Cursus

Duitse rijinstructeurs moeten bij wet iedere vier jaar vier dagcursussen volgen om hun bevoegdheid te behouden. Echter toetsen met een sanctie kennen ze daar, anders dan in Nederland, niet. “Het is heel interessant om met de Duitse instructeurs van gedachte te wisselen. Ik werd vorig jaar voor de klas gevraagd om eens te vertellen hoe het er bij ons aan toe gaat. De andere jongens daar zaten met open mond naar me te luisteren. We zitten zó in Duitsland, maar wat de WRM betreft zijn deze twee landen een wereld van verschil.”

Zo kun je in Duitsland pas vanaf 22-jarige leeftijd rijinstructeur worden, verduidelijkt de ondernemer. “Dit terwijl je in Nederland in principe al als geslaagde 2toDriver vrijwel meteen je instructeurspapieren kunt gaan halen. Dat betekent dat je vervolgens als instructeur les mag geven. Zonder enige ervaring en zonder coach. In Duitsland ligt de kwaliteit van het rijonderricht gewoon veel hoger dan in ons land. Je moet in Duitsland bijvoorbeeld ook minimaal drie jaar je rijbewijs hebben en 24 maanden in loondienst hebben gewerkt als rijinstructeur om een rijschool te mogen beginnen. Om maar niet te spreken over de verplichte cursus op het gebied van ondernemerschap en de verplichting van een op een theorielokaal.

Kwaliteit

De cursus in de Dolomieten zal plaatsvinden van 1 tot en met 3 juni. “Je kunt daar echt een kwaliteitsslag maken als motorinstructeur zijnde. Voor deelnemers is het wel van belang dat ze de Duitse taal enigszins machtig zijn”, aldus Vos. “Anders schieten ze er nog niets mee op.” Meer informatie, het programma en de mogelijkheid tot inschrijven zijn te vinden op de website over de ‘Dolomieten-tour‘.

Roosmarijn Dierick

Auteur: Roosmarijn Dierick

3 reacties op “Motorinstructeur mag aansluiten voor extra Duitse bijscholing”

Nicole Buijze|26.01.15|15:56

Prima initiatief van Anton Vos! Grensoverschrijdend te werk gaan als het om kwaliteitsverbetering gaat. Helaas dat zo’n initiatief niet meetelt voor de Nederlandse bijscholing waarvan men bij de politiek en IBKI nog steeds er van overtuigd is dat deze kwalitatief goed is. Hier wordt maar weer eens duidelijk gemaakt dat de werkvloer best wel wil bijscholen maar kwaliteit zoekt en dat binnen de Nederlandse WRM bijscholingen niet vind. Nederland wordt zo op kennisgebied door Duitsland ingehaald.

Anesti Bochem|28.01.15|14:58

Super gedaan Anton!

Inderdaad verder kijken als je neus lang is.
Instructeurs willen wel bijscholen maar dan moet het wel zin hebben.
Niet verplicht een dagdeel in de klas zitten met de insteek “omdat het moet” nee echt meedoen met de pro’s!
Mensen die vanuit hun vakgebied praten, daar kan je wat van leren.
En deze kennis meenemen naar Nederland en natuurlijk de kennis die wij bezitten overbrengen naar Duitsland.
We zijn er tenslotte dan allebei mee geholpen.

Mike van Wijngaarden|29.01.15|16:22

zeker mooi ik heb zelf ook op de motor gereden in de Dolomieten.
het is zeker mooi daar en in de bergen zat mooie bochten.
alleen voormijn was het een motorvakantie.

leuk ideee

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.