Slagingspercentage theorie-examen B in 2014 flink gedaald

Het gemiddelde slagingspercentage voor het theorie-examen B is vorig jaar hard gedaald. Het percentage bleef in 2013 al op een kleine 45 procent steken, maar is in 2014 met nog eens 3 procentpunten afgenomen tot niet meer dan 41,9 procent. Dat blijkt uit cijfers die het CBR vrijdag openbaar maakte. “De daling heeft te maken met de bestrijding van examenfraude en het vernieuwen van examenvarianten om de voorspelbaarheid van vragen terug te dringen”, zo stelt het bureau voor rijvaardigheidsbewijzen.

“Het theorie-examen is meegegroeid met de complexiteit van het verkeer. Dat betekent dat er meer hogere orde vaardigheden worden getoetst. En meer inzicht in het verkeer”, aldus CBR-woordvoerster Nathalie Dingeldein. “Doordat de ongewenste voorspelbaarheid uit het examen is gehaald en wij meer fraudepreventiemaatregelen hebben getroffen, maakt het huidige examen veel beter onderscheid tussen kandidaten die zich wel goed voorbereiden en de leerlingen die dat niet doen. Dat er van kandidaten meer wordt gevraagd is nodig in het huidige verkeer en is voor de verkeersveiligheid een positieve ontwikkeling.”

Examen

Het jaarverslag over 2014 is nog in de maak, maar het CBR maakte vrijdag alvast verschillende cijfers openbaar. Naast de slagingspercentages werden ook cijfers over aantallen afgenomen examens naar buiten gebracht. Zo blijkt uit de data dat het totale aantal examens bij het CBR in 2014 op ruim 1,3 miljoen lag. Het aantal is ten opzichte van een jaar eerder vrijwel stabiel gebleven.

In de categorie B werd 8,4 procent minder praktijk-examens afgenomen dan in 2013 het geval was. Die daling heeft volgens het CBR vooral te maken met de afname van het aantal 18-jarigen in Nederland. Het slagingspercentage voor de B-praktijkexamens ging overigens iets omhoog. Van 48,8 procent in 2013 naar 50,1 procent in 2014.

Theorie

In tegenstelling tot de cijfers rond praktijkexamens B, stemmen de aantallen theorie-examens in diezelfde rijbewijscategorie positief. Het aantal afgenomen theorie-examens B steeg vorig jaar met 5,9 procent tot een kleine 520.000 examens. De hoeveelheid leerlingen die voor het theorie-examen slaagt, is een goede indicator voor het toekomstige aantal rijbewijsbezitters dat in de praktijk zal worden afgeleverd.

Opvallend was ook dat het aantal kandidaten voor het faalangstexamen het afgelopen jaar wederom steeg. Vorig jaar werden ruim 21.000 praktijkexamens via die alternatieve weg afgenomen. Dat was zo’n 20 procent meer dan in 2013 het geval was, zo wordt gesteld.

2toDrive

En ook de populariteit van 2toDrive stijgt nog steeds, zo blijkt uit de data. In 2014 legden maandelijks gemiddeld 6.000 kandidaten een 2toDrive-examen af, tegenover 5.000 in 2013. Sinds de invoering van de pilot in november 2011, hebben inmiddels ruim 90.000 17-jarigen hun rijbewijs gehaald. Het gemiddelde slagingspercentage bij de 2toDrive-deelnemers ligt op 55,7 procent.

Kandidaten die een Tussentijdse Toets deden, scoorden vorig jaar beter dan de kandidaten die ervoor kozen hieraan niet deel te nemen. Bij de kandidaten die de TTT achter de rug hadden, lag het slagingspercentage voor het auto-praktijkexamen 15 procentpunten hoger dan bij de overige kandidaten, zo becijferde het bureau. In 2014 deed 41,5 procent van de kandidaten voorafgaand aan het eerste examen een Tussentijdse Toets. Dat is bijna een procent meer dan het jaar ervoor, zo wordt daarbij aangegeven.

Motor

Vorig jaar werden door de divisie Theorie ruim 39.000 motorexamens afgenomen. In 2013 waren het er nog zo’n 28.000. “Deze stijging heeft vooral te maken met het openen van de rechtstreekse toegang tot het A2-rijbewijs per 1 januari 2014”, zo geeft het CBR als verklaring. “Hiernaast was er sprake van een iets groter aantal aanmeldingen voor het motorexamen bij kandidaten van 24 jaar en ouder.”

Het aantal praktijkexamens C was vorig jaar met 9.129 examens ongeveer gelijk aan de 9.059 examens in 2013. Het aantal D-praktijkexamens voor de bus lag vorig jaar iets lager dan het jaar ervoor: 1.004 in 2014 tegenover 1.076 in 2013.

CCV

Het aantal theorie-examens dat de divisie CCV heeft afgenomen voor het C- en D-rijbewijs is elf procent hoger dan vorig jaar, aldus het CBR. “Deze stijging, als gevolg van een voorzichtig herstel van de economie, vond vooral plaats in de laatste maanden van 2014. Dit kan erop duiden dat de vraag naar praktijkexamens in 2015 verder zal toenemen”, zo vermoedt het bureau.

De openbaar gemaakte gegevens zijn onderdeel van het jaarverslag 2014. Dit verslag zal later dit voorjaar gepubliceerd worden, zo heeft het CBR bevestigd.

Roosmarijn Dierick

Lees ook: Dramatische daling in slagingspercentages theorie-examen

Auteur: Roosmarijn Dierick

7 reacties op “Slagingspercentage theorie-examen B in 2014 flink gedaald”

Nicole Buijze|30.01.15|23:53

Het probleem is en blijft dat zowel theorie examens als praktijk examens door CBR getoetst worden op hoge orde vaardigheden wat op zich goed gegeven is. Deelname aan het verkeer vereist ook hoge orde vaardigheden. Een theorieboek/les maar ook praktijklessen komen niet tot hoge orde vaardigheden maar blijven steken bij de laatste lage orde vaardigheden. Dit ligt niet aan de theorie of praktijk lessen maar aan de onderliggende rijinstructie die niet is meegegroeid door de jaren heen.

Nicole Buijze|31.01.15|00:03

De instructeur haalt alles uit de kast en ligt niet aan hun kwaliteit van lesgeven, ze passen zelfs hun manier aan voor hun leerlingen om toch aan de eisen te kunnen voldoen. Sancties op hen hebben daarom ook geen zin. Er moet een omslag gemaakt worden naar rijonderwijs geven waarbij de hoge orde vaardigheden wel bereikt worden Dit zal bij de huidige rijinstructie nooit gebeuren ook niet met aanvullende cursussen. Zolang er niks gebeurd blijven slagingspercentages laag en de instructeur de dupe.

Els van Voren|03.02.15|14:18

Onderwijs moet voor iedereen toegankelijk zijn. Daarom betalen ouders geen lesgeld voor het VOORTGEZET ONDERWIJS en krijgen leerlingen de meeste BOEKEN van school. Voor elke leerling in het voortgezet onderwijs betaalt de overheid zo’n € 7.300 per jaar.

Het rijbewijs valt echter NIET onder het ministerie van onderwijs, maar onder I&M en die zorgt alleen voor haar eigen (lees CBR) medewerkers! Daarom kost een praktijk examen € 96,- vrij van btw en een rijles rond de € 42,- incl. 21% btw!

hans jansen|04.02.15|12:18

Hoge orde van vaardigheden LOL overdrijf eens niet zo, als je met die taal bij je leerling aankomt staan ze je aan te kijken alsof je gek bij je hoofd bent.

Nicole Buijze|04.02.15|20:32

Je hoeft met je taal niet de hoge orde vaardigheden aan te leren bij de rijbewijsleerling maar met op hen afgestemde onderwerpen. Rijbewijsleerlingen herkennen ze, het is hun proces en ze willen als ze er mee werken niet meer vanaf. Het geeft ze verkeerszekerheid en ze weten hoe ze moeten handelen op basis van hun eigen besluitvaardigheid. Zo komen ze dan ook bij het CBR die de hoge orde vaardigheden herkent. Op die basis slagen rijbewijsleerlingen en horen ze niet bij de 50% gezakten.

Nicole Buijze|04.02.15|21:05

Onderwijs is toegankelijk voor diegene die naar een onderwijsinstelling gaan. Rijinstructie valt onder een cursus die geen diploma kent maar een instructiepas. Van deze instructiepas mag men ook niet verwachten dat rijbewijsleerlingen die onder de rijinstructie les krijgen ook rijonderwijs krijgen. Instructeurs zouden dit wel willen maar dan is er een andere opleiding nodig. Ik durf zelfs te stellen dat de hoge orde vaardigheden zelfs niet door sommige rijinstructeurs worden gehaald.

Cor vd wildenberg|31.12.15|11:58

Wat moet ik verstaan onder hoge orde vaardigheden. Bij het onderdeel verkeersinzicht oefen je hoge orde vaardigheden. Maar in feiten gaat men die leren wanneer men eenmaal zelf rijdt dacht ik.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Slagingspercentage theorie-examen B in 2014 flink gedaald | RijschoolPro

Slagingspercentage theorie-examen B in 2014 flink gedaald

Het gemiddelde slagingspercentage voor het theorie-examen B is vorig jaar hard gedaald. Het percentage bleef in 2013 al op een kleine 45 procent steken, maar is in 2014 met nog eens 3 procentpunten afgenomen tot niet meer dan 41,9 procent. Dat blijkt uit cijfers die het CBR vrijdag openbaar maakte. “De daling heeft te maken met de bestrijding van examenfraude en het vernieuwen van examenvarianten om de voorspelbaarheid van vragen terug te dringen”, zo stelt het bureau voor rijvaardigheidsbewijzen.

“Het theorie-examen is meegegroeid met de complexiteit van het verkeer. Dat betekent dat er meer hogere orde vaardigheden worden getoetst. En meer inzicht in het verkeer”, aldus CBR-woordvoerster Nathalie Dingeldein. “Doordat de ongewenste voorspelbaarheid uit het examen is gehaald en wij meer fraudepreventiemaatregelen hebben getroffen, maakt het huidige examen veel beter onderscheid tussen kandidaten die zich wel goed voorbereiden en de leerlingen die dat niet doen. Dat er van kandidaten meer wordt gevraagd is nodig in het huidige verkeer en is voor de verkeersveiligheid een positieve ontwikkeling.”

Examen

Het jaarverslag over 2014 is nog in de maak, maar het CBR maakte vrijdag alvast verschillende cijfers openbaar. Naast de slagingspercentages werden ook cijfers over aantallen afgenomen examens naar buiten gebracht. Zo blijkt uit de data dat het totale aantal examens bij het CBR in 2014 op ruim 1,3 miljoen lag. Het aantal is ten opzichte van een jaar eerder vrijwel stabiel gebleven.

In de categorie B werd 8,4 procent minder praktijk-examens afgenomen dan in 2013 het geval was. Die daling heeft volgens het CBR vooral te maken met de afname van het aantal 18-jarigen in Nederland. Het slagingspercentage voor de B-praktijkexamens ging overigens iets omhoog. Van 48,8 procent in 2013 naar 50,1 procent in 2014.

Theorie

In tegenstelling tot de cijfers rond praktijkexamens B, stemmen de aantallen theorie-examens in diezelfde rijbewijscategorie positief. Het aantal afgenomen theorie-examens B steeg vorig jaar met 5,9 procent tot een kleine 520.000 examens. De hoeveelheid leerlingen die voor het theorie-examen slaagt, is een goede indicator voor het toekomstige aantal rijbewijsbezitters dat in de praktijk zal worden afgeleverd.

Opvallend was ook dat het aantal kandidaten voor het faalangstexamen het afgelopen jaar wederom steeg. Vorig jaar werden ruim 21.000 praktijkexamens via die alternatieve weg afgenomen. Dat was zo’n 20 procent meer dan in 2013 het geval was, zo wordt gesteld.

2toDrive

En ook de populariteit van 2toDrive stijgt nog steeds, zo blijkt uit de data. In 2014 legden maandelijks gemiddeld 6.000 kandidaten een 2toDrive-examen af, tegenover 5.000 in 2013. Sinds de invoering van de pilot in november 2011, hebben inmiddels ruim 90.000 17-jarigen hun rijbewijs gehaald. Het gemiddelde slagingspercentage bij de 2toDrive-deelnemers ligt op 55,7 procent.

Kandidaten die een Tussentijdse Toets deden, scoorden vorig jaar beter dan de kandidaten die ervoor kozen hieraan niet deel te nemen. Bij de kandidaten die de TTT achter de rug hadden, lag het slagingspercentage voor het auto-praktijkexamen 15 procentpunten hoger dan bij de overige kandidaten, zo becijferde het bureau. In 2014 deed 41,5 procent van de kandidaten voorafgaand aan het eerste examen een Tussentijdse Toets. Dat is bijna een procent meer dan het jaar ervoor, zo wordt daarbij aangegeven.

Motor

Vorig jaar werden door de divisie Theorie ruim 39.000 motorexamens afgenomen. In 2013 waren het er nog zo’n 28.000. “Deze stijging heeft vooral te maken met het openen van de rechtstreekse toegang tot het A2-rijbewijs per 1 januari 2014”, zo geeft het CBR als verklaring. “Hiernaast was er sprake van een iets groter aantal aanmeldingen voor het motorexamen bij kandidaten van 24 jaar en ouder.”

Het aantal praktijkexamens C was vorig jaar met 9.129 examens ongeveer gelijk aan de 9.059 examens in 2013. Het aantal D-praktijkexamens voor de bus lag vorig jaar iets lager dan het jaar ervoor: 1.004 in 2014 tegenover 1.076 in 2013.

CCV

Het aantal theorie-examens dat de divisie CCV heeft afgenomen voor het C- en D-rijbewijs is elf procent hoger dan vorig jaar, aldus het CBR. “Deze stijging, als gevolg van een voorzichtig herstel van de economie, vond vooral plaats in de laatste maanden van 2014. Dit kan erop duiden dat de vraag naar praktijkexamens in 2015 verder zal toenemen”, zo vermoedt het bureau.

De openbaar gemaakte gegevens zijn onderdeel van het jaarverslag 2014. Dit verslag zal later dit voorjaar gepubliceerd worden, zo heeft het CBR bevestigd.

Roosmarijn Dierick

Lees ook: Dramatische daling in slagingspercentages theorie-examen

Auteur: Roosmarijn Dierick

7 reacties op “Slagingspercentage theorie-examen B in 2014 flink gedaald”

Nicole Buijze|30.01.15|23:53

Het probleem is en blijft dat zowel theorie examens als praktijk examens door CBR getoetst worden op hoge orde vaardigheden wat op zich goed gegeven is. Deelname aan het verkeer vereist ook hoge orde vaardigheden. Een theorieboek/les maar ook praktijklessen komen niet tot hoge orde vaardigheden maar blijven steken bij de laatste lage orde vaardigheden. Dit ligt niet aan de theorie of praktijk lessen maar aan de onderliggende rijinstructie die niet is meegegroeid door de jaren heen.

Nicole Buijze|31.01.15|00:03

De instructeur haalt alles uit de kast en ligt niet aan hun kwaliteit van lesgeven, ze passen zelfs hun manier aan voor hun leerlingen om toch aan de eisen te kunnen voldoen. Sancties op hen hebben daarom ook geen zin. Er moet een omslag gemaakt worden naar rijonderwijs geven waarbij de hoge orde vaardigheden wel bereikt worden Dit zal bij de huidige rijinstructie nooit gebeuren ook niet met aanvullende cursussen. Zolang er niks gebeurd blijven slagingspercentages laag en de instructeur de dupe.

Els van Voren|03.02.15|14:18

Onderwijs moet voor iedereen toegankelijk zijn. Daarom betalen ouders geen lesgeld voor het VOORTGEZET ONDERWIJS en krijgen leerlingen de meeste BOEKEN van school. Voor elke leerling in het voortgezet onderwijs betaalt de overheid zo’n € 7.300 per jaar.

Het rijbewijs valt echter NIET onder het ministerie van onderwijs, maar onder I&M en die zorgt alleen voor haar eigen (lees CBR) medewerkers! Daarom kost een praktijk examen € 96,- vrij van btw en een rijles rond de € 42,- incl. 21% btw!

hans jansen|04.02.15|12:18

Hoge orde van vaardigheden LOL overdrijf eens niet zo, als je met die taal bij je leerling aankomt staan ze je aan te kijken alsof je gek bij je hoofd bent.

Nicole Buijze|04.02.15|20:32

Je hoeft met je taal niet de hoge orde vaardigheden aan te leren bij de rijbewijsleerling maar met op hen afgestemde onderwerpen. Rijbewijsleerlingen herkennen ze, het is hun proces en ze willen als ze er mee werken niet meer vanaf. Het geeft ze verkeerszekerheid en ze weten hoe ze moeten handelen op basis van hun eigen besluitvaardigheid. Zo komen ze dan ook bij het CBR die de hoge orde vaardigheden herkent. Op die basis slagen rijbewijsleerlingen en horen ze niet bij de 50% gezakten.

Nicole Buijze|04.02.15|21:05

Onderwijs is toegankelijk voor diegene die naar een onderwijsinstelling gaan. Rijinstructie valt onder een cursus die geen diploma kent maar een instructiepas. Van deze instructiepas mag men ook niet verwachten dat rijbewijsleerlingen die onder de rijinstructie les krijgen ook rijonderwijs krijgen. Instructeurs zouden dit wel willen maar dan is er een andere opleiding nodig. Ik durf zelfs te stellen dat de hoge orde vaardigheden zelfs niet door sommige rijinstructeurs worden gehaald.

Cor vd wildenberg|31.12.15|11:58

Wat moet ik verstaan onder hoge orde vaardigheden. Bij het onderdeel verkeersinzicht oefen je hoge orde vaardigheden. Maar in feiten gaat men die leren wanneer men eenmaal zelf rijdt dacht ik.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.