SP, Tweede Kamerlid, Farshad Bashir.

Kamervragen over fraude met slagingspercentages rijscholen

Tweede Kamerlid Farshad Bashir heeft minister Schultz van Haegen gevraagd welke mogelijkheden zij heeft om te voorkomen dat rijschoolhouders verschillende bedrijven optuigen en op die manier hun slagingspercentage kunstmatig hoog houden. Ook wil hij weten of op de website van het CBR de verschillende bedrijfsnamen en de bijbehorende slagingspercentages gekoppeld kunnen worden om op die manier meer inzicht in de kwaliteit van rijscholen te geven. Hij heeft daartoe een brief met Kamervragen aan de minister gestuurd.

Het SP-Kamerlid liet vorige week al weten zich in te gaan zetten voor de aanpak van rijscholen die met slagingspercentages sjoemelen. Hij vindt dat de minister maatregelen moet nemen om ervoor te zorgen dat de ‘rotte appels’ hun percentages niet meer op kunnen houden.

Rijschool

In de brief aan minister Schultz van Haegen vraagt Bashir naar de mogelijkheid om de fraude met slagingspercentages aan te pakken. “Welke mogelijkheden heeft u om te voorkomen dat rijschoolhouders verschillende bedrijven optuigen waarbij leerlingen van wie niet verwacht wordt dat zij in één keer voor hun rijexamen zullen slagen bij een ene bedrijf worden ondergebracht? En supertalenten bij het andere, waarna deze rijschoolhouders met de slagingspercentages van het tweede bedrijf de boer opgaan?”

Hij wil daarbij weten of het klopt dat bij het CBR of bij de examinatoren bekend moet zijn onder welke verschillende bedrijfsnamen een rijschoolhouder opereert en examens aanvraagt. “Is het mogelijk om op de website van het CBR de verschillende bedrijfsnamen en de bijbehorende slagingspercentages aan elkaar te koppelen om zo de kwaliteit van de rijscholen inzichtelijker te maken?”, zo vraagt hij in zijn brief.

Slagingspercentage

Bashir wil dan ook weten of de minister bereid is werk te maken van een dergelijke koppeling op de CBR-website. “Zo niet, bent u op een andere manier voornemens maatregelen te nemen opdat leerlingen een realistisch slagingspercentage te zien krijgen bij de afweging om voor een bepaalde rijschool te kiezen? Zo ja, welke acties gaat u ondernemen? Zo nee, waarom niet?”

Minister Schultz van Haegen moet in principe binnen een termijn van drie weken schriftelijk op de Kamervragen van Bashir reageren.

CBR

Om voor de rijbewijskandidaten betrouwbaar inzicht in examenresultaten te realiseren, wordt in augustus van dit jaar overigens een aanpassing in de CBR-inschrijvingsovereenkomst gemaakt. In het aangepaste document wordt benadrukt dat de naam van de opleider die het examen gereserveerd heeft overeen moet komen met de naam van het examenvoertuig én met de naam waaronder de opleider bij het CBR ingeschreven staat, zo liet het CBR eind januari weten.

Bovendien moet de naam van de opleider vanaf dat moment prominent aanwezig zijn ten opzichte van andere uitingen op het voertuig. Het hebben van meerdere rijscholen met verschillende namen is echter niet verboden en maakt dat er ruimte is voor het sjoemelen met percentages.

Auteur: Roosmarijn Dierick

4 reacties op “Kamervragen over fraude met slagingspercentages rijscholen”

John van Schaik|23.02.15|12:01

Fraude van rijscholen levert toch meer stemmen op dan wrm bijscholing zeker ?

Wim Heitinga|26.02.15|10:29

Zie bijvoorbeeld ook de ANWB.
Als je op rijschoolgegevens Amsterdam kijkt staat daar geen ANWB tussen, zij staan daar onder A.N.H. rijopleidingen. Slagingspercentage voor klant dus niet te vinden.

Peter Detmers|26.02.15|11:11

en laten we dan ook eens de slagingspercentages van b.v. 3 jaar als gemiddeld nemen in plaats van 1 jaar

Kees Foks|04.03.15|17:04

Verder moet worden vermeld hoeveel ttt een rijschool aanvraagt . Dan krijgt de leerling een beter inzicht of de ttt wel vrijblijvend is. En de omzet van de rijschool moet worden gedeeld op het exacte aan tal eerste examens slechts dan is volledige transparantie bereikt en weet de klant of hij waar voor zijn geld krijgt en niet onnodig lang moet lessen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Kamervragen over fraude met slagingspercentages rijscholen | RijschoolPro
SP, Tweede Kamerlid, Farshad Bashir.

Kamervragen over fraude met slagingspercentages rijscholen

Tweede Kamerlid Farshad Bashir heeft minister Schultz van Haegen gevraagd welke mogelijkheden zij heeft om te voorkomen dat rijschoolhouders verschillende bedrijven optuigen en op die manier hun slagingspercentage kunstmatig hoog houden. Ook wil hij weten of op de website van het CBR de verschillende bedrijfsnamen en de bijbehorende slagingspercentages gekoppeld kunnen worden om op die manier meer inzicht in de kwaliteit van rijscholen te geven. Hij heeft daartoe een brief met Kamervragen aan de minister gestuurd.

Het SP-Kamerlid liet vorige week al weten zich in te gaan zetten voor de aanpak van rijscholen die met slagingspercentages sjoemelen. Hij vindt dat de minister maatregelen moet nemen om ervoor te zorgen dat de ‘rotte appels’ hun percentages niet meer op kunnen houden.

Rijschool

In de brief aan minister Schultz van Haegen vraagt Bashir naar de mogelijkheid om de fraude met slagingspercentages aan te pakken. “Welke mogelijkheden heeft u om te voorkomen dat rijschoolhouders verschillende bedrijven optuigen waarbij leerlingen van wie niet verwacht wordt dat zij in één keer voor hun rijexamen zullen slagen bij een ene bedrijf worden ondergebracht? En supertalenten bij het andere, waarna deze rijschoolhouders met de slagingspercentages van het tweede bedrijf de boer opgaan?”

Hij wil daarbij weten of het klopt dat bij het CBR of bij de examinatoren bekend moet zijn onder welke verschillende bedrijfsnamen een rijschoolhouder opereert en examens aanvraagt. “Is het mogelijk om op de website van het CBR de verschillende bedrijfsnamen en de bijbehorende slagingspercentages aan elkaar te koppelen om zo de kwaliteit van de rijscholen inzichtelijker te maken?”, zo vraagt hij in zijn brief.

Slagingspercentage

Bashir wil dan ook weten of de minister bereid is werk te maken van een dergelijke koppeling op de CBR-website. “Zo niet, bent u op een andere manier voornemens maatregelen te nemen opdat leerlingen een realistisch slagingspercentage te zien krijgen bij de afweging om voor een bepaalde rijschool te kiezen? Zo ja, welke acties gaat u ondernemen? Zo nee, waarom niet?”

Minister Schultz van Haegen moet in principe binnen een termijn van drie weken schriftelijk op de Kamervragen van Bashir reageren.

CBR

Om voor de rijbewijskandidaten betrouwbaar inzicht in examenresultaten te realiseren, wordt in augustus van dit jaar overigens een aanpassing in de CBR-inschrijvingsovereenkomst gemaakt. In het aangepaste document wordt benadrukt dat de naam van de opleider die het examen gereserveerd heeft overeen moet komen met de naam van het examenvoertuig én met de naam waaronder de opleider bij het CBR ingeschreven staat, zo liet het CBR eind januari weten.

Bovendien moet de naam van de opleider vanaf dat moment prominent aanwezig zijn ten opzichte van andere uitingen op het voertuig. Het hebben van meerdere rijscholen met verschillende namen is echter niet verboden en maakt dat er ruimte is voor het sjoemelen met percentages.

Auteur: Roosmarijn Dierick

4 reacties op “Kamervragen over fraude met slagingspercentages rijscholen”

John van Schaik|23.02.15|12:01

Fraude van rijscholen levert toch meer stemmen op dan wrm bijscholing zeker ?

Wim Heitinga|26.02.15|10:29

Zie bijvoorbeeld ook de ANWB.
Als je op rijschoolgegevens Amsterdam kijkt staat daar geen ANWB tussen, zij staan daar onder A.N.H. rijopleidingen. Slagingspercentage voor klant dus niet te vinden.

Peter Detmers|26.02.15|11:11

en laten we dan ook eens de slagingspercentages van b.v. 3 jaar als gemiddeld nemen in plaats van 1 jaar

Kees Foks|04.03.15|17:04

Verder moet worden vermeld hoeveel ttt een rijschool aanvraagt . Dan krijgt de leerling een beter inzicht of de ttt wel vrijblijvend is. En de omzet van de rijschool moet worden gedeeld op het exacte aan tal eerste examens slechts dan is volledige transparantie bereikt en weet de klant of hij waar voor zijn geld krijgt en niet onnodig lang moet lessen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.