virtual reality, rijles, Walewein Luchtmeijer, Oculus Rift, Dreamlake

Virtual Reality gebruiken voor de rijles is rijsimulator 2.0

Een rijsimulator voor de rijles, maar dan net zo realistisch alsof je in het Omniversum Den Haag zit. Je kunt overal rondkijken en medeweggebruikers komen in realistisch 3D op je af. En dat met een apparaat van een paar honderd euro. Virtual Reality is de toekomst, ook in de rijopleiding. Dat verwacht ontwikkelaar Dreamlake uit Utrecht.

“We staan nu aan het begin van deze ontwikkeling. Volgend jaar komt de consumentenversie van de Oculus Rift op de markt. Dat gaat echt voor een revolutie zorgen”, verwacht Walewein Luchtmeijer.

Rijschoolbranche

Het bedrijf heeft al een scenario ontworpen voor de rijschoolbranche. Hierbij zit de leerling in een auto en hij nadert een kruising. Je kunt zelfs naar voren buigen om de dode hoek van de buitenspiegel te controleren.

Van links nadert een motorfiets, van rechts nadert een vrachtauto. De vraag wordt gesteld; wat is de volgorde van doorgaan? Zodra de leerling een antwoord geeft via de Virtuel Reality Bril; wordt zijn keuze afgespeeld. Een foute keuze leidt tot een botsing.

Realistische ervaring

“Het is een hele realistische ervaring. Het is heel indrukwekkend als er in een virtuele 3D-omgeving zo’n voertuig tegen je aan botst”, vertelt Walewein. “Deze methode is heel geschikt om verkeersinzicht en gevaarherkenning te trainen.”

Het bureau kan alle gewenste situaties ontwerpen. “Wanneer voeg je in op de snelweg, hoe werkt een rotonde, hoe nader je een kruising, wat te doen bij meerdere gelijktijdige voertuigen op een kruising, noem het maar op.”

Rijsimulator 2.0

Volgens Walewein is een Virtual Reality via een Head Mounted Display, zoals de Oculus Rift, veel beter dan een rijsimulator. “De hardware is veel goedkoper. Je hebt alleen een bril nodig van een paar honderd euro en een computer met een goede videokaart. Het is echt rijsimulator 2.0.”

“Maar nog veel belangrijker is dat de beleving en het inzicht veel beter zijn. Net als het gevoel van schaal. Je zit er echt helemaal in. De leerling kan 360 graden rond kijken. Dat is heel anders dan op een paar schermen kijken. Als rijinstructeur kun je op de computer heel eenvoudig bijhouden waar hij kijkt, want je ziet precies op het externe scherm wat de leerling ziet.”

Smartphones

Tegenwoordig zijn er zelfs brillen beschikbaar voor gebruik met smartphones, zoals de Samsung Galaxy Gear VR voor de Note 4 en de S6. “In een lesauto is dat helemaal ideaal”, weet Walewein. “Want je hebt geen computer nodig. Je kunt dus eenvoudig scenario’s afspelen in de lesauto.”

Nadeel van de smartphones is nog wel dat die geen virtuele omgeving met meerdere keuzes aan kunnen. “De grafische kaart is nog niet zo goed. Dus je kunt alleen 3D-films afspelen. Maar je zou het bijvoorbeeld heel eenvoudig kunnen gebruiken om realistisch een examenroute af te spelen. Dat is echt indrukwekkend en relatief goedkoop om te maken voor ons.”

Effectiviteit Rijles

DreamLake kan zowel virtuele reality maken voor de Oculus Rift als voor smartphones. “Daarom horen we graag wat rijschoolhouders belangrijk vinden. Want alle omgevingen zijn te maken of te filmen met een 360 graden-camera. Maar welke scenario’s zijn het belangrijkst om de effectiviteit van de rijles te verhogen, dan gaan we daarmee beginnen.”

Volgens de ontwikkelaar is Virtual Reality de perfecte combinatie voor het combineren van theorie en praktijk en het trainen van verkeersinzicht. Walewein: “We nodigen rijschoolhouders van harte uit om langs te komen op ons kantoor in Utrecht en hierover van gedachten te wisselen.”

Trainingen

“Virtual Reality is de rijsimulator 2.0. Veel goedkoper en realistischer. Je kunt het ook goed gebruiken in de marketing van je rijschool. Want het is nieuw, zelfs nog voor de jongeren. Het is alleen nog een kwestie van de juiste scenario’s en trainingen maken. En dat zijn we nu aan het doen met Dreamlake.”

Bart Pals

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.