belastingdienst, belasting, geld, envelop

‘Hardwerkende rijinstructeur de dupe van bijtelling, schandalig’

Het besluit van het kabinet om de bijtelling voor het privégebruik van de lesauto vanaf 2017 over bijna de hele linie gelijk te stellen op 22 procent, zorgt voor boze reacties onder rijinstructeurs. Vooral de zelfstandige rijschoolhouders voelen zich ‘voor de zoveelste keer gestraft’, zo blijkt uit diverse reacties uit verschillende hoeken van Nederland. “Het is schofterig, ik heb er geen andere woorden voor.”

Het nieuwe bijtellingstarief gaat gelden voor alle benzine- en dieselauto’s en hybrides die na 31 december 2016 worden gekocht. Voor zo goed als alle rijschoolhouders betekent dit een verhoging van de kosten voor het privé rijden met de lesauto, omdat velen van hen nu in de 14 procent-categorie vallen. Rijschoolhouders Ron Bosvelt, Ed de Tree en Rob Westra zijn alles behalve blij met de nieuwe maatregelen.

Schandalig

Hoeveel de zelfstandige rijschoolhouders extra moeten gaan betalen, weten ze eigenlijk nog niet, maar de tendens is duidelijk. “Al is het maar honderd euro meer, het gaat om het principe”, zo is rijschoolhouder Bosvelt uit Purmerland bij Amsterdam zeer kritisch. “Ik vind het schandalig, schofterig, heb er geen andere woorden voor. Ik snap dat je het niet iedereen honderd procent naar de zin kunt maken, maar het komt steeds weer op ons bordje.”

De Tree, eigenaar van de gelijknamige autorijschool uit Sint Willebrord in Noord-Brabant, is ook teleurgesteld en stelt dat ‘niemand uiteraard blij is met een verhoging van kosten’. Westra vindt het vooral vervelend omdat het gevoel bovendrijft dat de kleine, hardwerkende ondernemers worden gestraft. “Het voelt alsof er aan alle kanten aan je getrokken wordt.”

Typisch Nederlands

Het is volgens Westra, die vijftien jaar in het vak zit, ’typisch des Nederlands’ dat de bijtelling op deze wijze wordt aangepast. “Hardwerkende zelfstandigen zijn de draaiende motoren van de economie, en juist die wordt weer aangepakt en onnodig belast. Ik werk zeventig tot tachtig uur in de week en moet weer meer gaan betalen, terwijl multinationals steeds de dans lijken te ontspringen”, zo vindt de eigenaar van verkeersschool Future Traffic uit Groningen.

Volgens Bosvelt is juist de manier waarop de rijscholenbranche met dit nieuws omgaat kenmerkend voor de mentaliteit in ons land. “We zeggen er met z’n allen niets van, terwijl ik weet dat negentig procent er net zo over denkt als ik”, zo stelt de Groninger, die het tijd vindt dat daar een keer een einde aan komt. “Iemand moet opstaan en zeggen dat het genoeg is.”

Positieve noten

Ondanks het felle verzet tegen de nieuwe plannen noemen de rijschoolhouders ook positieve punten van de nieuwe belastingplannen. Westra is blij dat de bijtelling van hybrides gelijk wordt gesteld aan benzine- en dieselauto’s. “Elektriciteit moet ook opgewekt worden, daarom verbruikt dit type auto net zo veel. Daar waren ze alleen in Den Haag nog niet achter.”

De Tree hoopt dat dit een opmars is voor verdere maatregelen. Bij hem in de buurt biedt een taxibedrijf rijlessen aan in de overgebleven tijd. Een taxibedrijf heeft een concurrentievoordeel omdat zij geen wegenbelasting en bpm hoeven te betalen. “Ik ben blij wanneer dat wordt rechtgetrokken.”

Rijschoolbranche los zand

Toch overheerst bij de rijinstructeurs de frustratie over de nieuwe plannen. Terwijl zij zich afvragen of de brancheorganisaties niet wat meer aan belangenbehartiging hadden kunnen doen, leggen ze de vinger allemaal op de zere plek. “Niets komt van de grond omdat de branche los zand is”, zo zegt De Tree. “Er heerst een sterke ‘ieder voor zich’-mentaliteit. In mijn omgeving valt het gelukkig mee, maar ik hoor van veel collega’s dat men bang is van elkaar.”

Dat bevestigen de andere twee. Westra ziet dat rijschoolhouders elkaar met argusogen aankijken, en ook Bosvelt herkent de ‘gespannen sfeer’. “Men is bang dat er klantjes van elkaar worden afgepakt, dat komt de sfeer niet ten goede. Die onderlinge verhoudingen zijn de laatste vijf à tien jaar alleen maar verslechterd.”

Strijd

De rijschoolhouders zien de onderlinge verhoudingen als oorzaak voor het missen van één geluid uit de branche. Amsterdammer Bosvelt herkent dit ook in andere onderwerpen naast de bijtelling. “Er heerst een onderlinge strijd tussen de overheid en de rijschoolwereld”, zo stelt hij. “Dan heb ik het bijvoorbeeld over die dure cursussen die we moeten doen. EHBO-vaardigheden ophalen vind ik prima, maar vaak zit zo’n bijscholing vol kostenverslindende rotzooi.”

Westra vindt het vooral jammer dat aan het ondernemerschap van een rijschoolhouder voorbij wordt gegaan. “Mensen denken dat wij een paar uurtjes in die auto zitten, maar het gaat veel verder. Ik ben van 8 uur ’s ochtends tot 9 uur ’s avonds bezig met allerlei administratieve en marketinggerelateerde zaken om naast het daadwerkelijke rijles geven toch klanten te binden. Het voelt voor mij alsof er mede daardoor in het nieuwe bijtellingsplan voorbij is gegaan aan onze branche.”

Lars Verpalen

Lees ook: Bijtelling privégebruik lesauto naar 22 procent vanaf 2017

Auteur: Lars Verpalen

6 reacties op “‘Hardwerkende rijinstructeur de dupe van bijtelling, schandalig’”

Ro Nanhekhan|25.06.15|11:37

Wij Rijschoolhouders en Instructeurs zijn collega’s van elkaar en geen concurrenten. Zo zie ik het en zo wil ik het zien en zo zouden wij het moeten zien en zo moeten wij het zien te houden. Samen een vuist maken maakt ons allemaal sterk. Iedereen die met de oerdomme houding van “concurrenten van elkaar” loopt is oerdom, hartstikke sthom-op z’n Maxima’s. Deze Rijschoolhouders en Instructeurs zijn met deze houding vooral alleen bezig de eigen stoelpoten af te zagen. Kom met z’n allen. Actie.

Henk de Groot|25.06.15|12:28

200% met Ro Nanhekhan eens….We zijn oerdom en zien elkaar liever als concurenten dan als collega,s….Kom eens een keer in actie man daartoe heb ik al vaker opgeroepen maar ja de eenheid is er niet…..Actie tegen de 21% BTW maar net als Taxibedrijven naar 6% en actie tegen die belachelijke praktische bijscholing!!!!

Kenny Willemsen|25.06.15|12:55

Niet alleen instructeurs en scholen zien elkaar als concurrent De hele branche beconcurreert elkaar.Brancheverenigingen, opleiders enz. Iedereen wil boven de ander staan en weet het beter. Korte termijn oplossingen en en gekibbel. Niemand lijkt te begrijpen dat een samenwerking, en wederzijds respect de grootste kwaliteitsslag is. Een ander iets gunnen en samen de branche gezond maken door te samen te verbeteren geeft je ook pas een goede stem naar de politiek.De beste stuurlui aan de wal.

Willy Davina|25.06.15|13:01

Ik weet nu wat je collega’s zijn, ik heb een ongelukje gehad heb mijn voet op 2 plaatsen gebroken echt ellende dus, alle leerlingen afbellen.
Dit omdat ik niet kan en mag rijden nu zat ik met een TTT en heb toen een bevriende collega opgebeld of hij voor mij kon en wilde rijden en dat is opgelost.
Zodat mijn leerling zijn TTT kan doen, Allert alvast bedankt ik bedoel maar.

Klaas Kok|26.06.15|18:52

Het blijkt alweer .DE RIJSCHOLEN ZIJN WEER DE LUL,het is nog steeds een doodgeboren kind!!!!!!!!!

Kees Foks|27.06.15|21:36

Komt natuurlijk omdat het aantal beroepsrijscholen (meer dan 40 eerste examens per jaar) gering is. Een kleine beroepsgroep dus. En de Bovag is een belangenorganisatie voor tal van garage gerelateerde beroep en weet hun belang goed te vertegenwoordigen. Echte voor de rijscholen stelt de BOVAG zich gek genoeg op als een consumenten organisatie om de leerling belangen te beschermen.En weet niets in Den Haag voor de rijscholen te regelen.
Vandaar dat er een lage organisatiegraad is onder rijscholen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Hardwerkende rijinstructeur de dupe van bijtelling, schandalig’ | RijschoolPro
belastingdienst, belasting, geld, envelop

‘Hardwerkende rijinstructeur de dupe van bijtelling, schandalig’

Het besluit van het kabinet om de bijtelling voor het privégebruik van de lesauto vanaf 2017 over bijna de hele linie gelijk te stellen op 22 procent, zorgt voor boze reacties onder rijinstructeurs. Vooral de zelfstandige rijschoolhouders voelen zich ‘voor de zoveelste keer gestraft’, zo blijkt uit diverse reacties uit verschillende hoeken van Nederland. “Het is schofterig, ik heb er geen andere woorden voor.”

Het nieuwe bijtellingstarief gaat gelden voor alle benzine- en dieselauto’s en hybrides die na 31 december 2016 worden gekocht. Voor zo goed als alle rijschoolhouders betekent dit een verhoging van de kosten voor het privé rijden met de lesauto, omdat velen van hen nu in de 14 procent-categorie vallen. Rijschoolhouders Ron Bosvelt, Ed de Tree en Rob Westra zijn alles behalve blij met de nieuwe maatregelen.

Schandalig

Hoeveel de zelfstandige rijschoolhouders extra moeten gaan betalen, weten ze eigenlijk nog niet, maar de tendens is duidelijk. “Al is het maar honderd euro meer, het gaat om het principe”, zo is rijschoolhouder Bosvelt uit Purmerland bij Amsterdam zeer kritisch. “Ik vind het schandalig, schofterig, heb er geen andere woorden voor. Ik snap dat je het niet iedereen honderd procent naar de zin kunt maken, maar het komt steeds weer op ons bordje.”

De Tree, eigenaar van de gelijknamige autorijschool uit Sint Willebrord in Noord-Brabant, is ook teleurgesteld en stelt dat ‘niemand uiteraard blij is met een verhoging van kosten’. Westra vindt het vooral vervelend omdat het gevoel bovendrijft dat de kleine, hardwerkende ondernemers worden gestraft. “Het voelt alsof er aan alle kanten aan je getrokken wordt.”

Typisch Nederlands

Het is volgens Westra, die vijftien jaar in het vak zit, ’typisch des Nederlands’ dat de bijtelling op deze wijze wordt aangepast. “Hardwerkende zelfstandigen zijn de draaiende motoren van de economie, en juist die wordt weer aangepakt en onnodig belast. Ik werk zeventig tot tachtig uur in de week en moet weer meer gaan betalen, terwijl multinationals steeds de dans lijken te ontspringen”, zo vindt de eigenaar van verkeersschool Future Traffic uit Groningen.

Volgens Bosvelt is juist de manier waarop de rijscholenbranche met dit nieuws omgaat kenmerkend voor de mentaliteit in ons land. “We zeggen er met z’n allen niets van, terwijl ik weet dat negentig procent er net zo over denkt als ik”, zo stelt de Groninger, die het tijd vindt dat daar een keer een einde aan komt. “Iemand moet opstaan en zeggen dat het genoeg is.”

Positieve noten

Ondanks het felle verzet tegen de nieuwe plannen noemen de rijschoolhouders ook positieve punten van de nieuwe belastingplannen. Westra is blij dat de bijtelling van hybrides gelijk wordt gesteld aan benzine- en dieselauto’s. “Elektriciteit moet ook opgewekt worden, daarom verbruikt dit type auto net zo veel. Daar waren ze alleen in Den Haag nog niet achter.”

De Tree hoopt dat dit een opmars is voor verdere maatregelen. Bij hem in de buurt biedt een taxibedrijf rijlessen aan in de overgebleven tijd. Een taxibedrijf heeft een concurrentievoordeel omdat zij geen wegenbelasting en bpm hoeven te betalen. “Ik ben blij wanneer dat wordt rechtgetrokken.”

Rijschoolbranche los zand

Toch overheerst bij de rijinstructeurs de frustratie over de nieuwe plannen. Terwijl zij zich afvragen of de brancheorganisaties niet wat meer aan belangenbehartiging hadden kunnen doen, leggen ze de vinger allemaal op de zere plek. “Niets komt van de grond omdat de branche los zand is”, zo zegt De Tree. “Er heerst een sterke ‘ieder voor zich’-mentaliteit. In mijn omgeving valt het gelukkig mee, maar ik hoor van veel collega’s dat men bang is van elkaar.”

Dat bevestigen de andere twee. Westra ziet dat rijschoolhouders elkaar met argusogen aankijken, en ook Bosvelt herkent de ‘gespannen sfeer’. “Men is bang dat er klantjes van elkaar worden afgepakt, dat komt de sfeer niet ten goede. Die onderlinge verhoudingen zijn de laatste vijf à tien jaar alleen maar verslechterd.”

Strijd

De rijschoolhouders zien de onderlinge verhoudingen als oorzaak voor het missen van één geluid uit de branche. Amsterdammer Bosvelt herkent dit ook in andere onderwerpen naast de bijtelling. “Er heerst een onderlinge strijd tussen de overheid en de rijschoolwereld”, zo stelt hij. “Dan heb ik het bijvoorbeeld over die dure cursussen die we moeten doen. EHBO-vaardigheden ophalen vind ik prima, maar vaak zit zo’n bijscholing vol kostenverslindende rotzooi.”

Westra vindt het vooral jammer dat aan het ondernemerschap van een rijschoolhouder voorbij wordt gegaan. “Mensen denken dat wij een paar uurtjes in die auto zitten, maar het gaat veel verder. Ik ben van 8 uur ’s ochtends tot 9 uur ’s avonds bezig met allerlei administratieve en marketinggerelateerde zaken om naast het daadwerkelijke rijles geven toch klanten te binden. Het voelt voor mij alsof er mede daardoor in het nieuwe bijtellingsplan voorbij is gegaan aan onze branche.”

Lars Verpalen

Lees ook: Bijtelling privégebruik lesauto naar 22 procent vanaf 2017

Auteur: Lars Verpalen

6 reacties op “‘Hardwerkende rijinstructeur de dupe van bijtelling, schandalig’”

Ro Nanhekhan|25.06.15|11:37

Wij Rijschoolhouders en Instructeurs zijn collega’s van elkaar en geen concurrenten. Zo zie ik het en zo wil ik het zien en zo zouden wij het moeten zien en zo moeten wij het zien te houden. Samen een vuist maken maakt ons allemaal sterk. Iedereen die met de oerdomme houding van “concurrenten van elkaar” loopt is oerdom, hartstikke sthom-op z’n Maxima’s. Deze Rijschoolhouders en Instructeurs zijn met deze houding vooral alleen bezig de eigen stoelpoten af te zagen. Kom met z’n allen. Actie.

Henk de Groot|25.06.15|12:28

200% met Ro Nanhekhan eens….We zijn oerdom en zien elkaar liever als concurenten dan als collega,s….Kom eens een keer in actie man daartoe heb ik al vaker opgeroepen maar ja de eenheid is er niet…..Actie tegen de 21% BTW maar net als Taxibedrijven naar 6% en actie tegen die belachelijke praktische bijscholing!!!!

Kenny Willemsen|25.06.15|12:55

Niet alleen instructeurs en scholen zien elkaar als concurrent De hele branche beconcurreert elkaar.Brancheverenigingen, opleiders enz. Iedereen wil boven de ander staan en weet het beter. Korte termijn oplossingen en en gekibbel. Niemand lijkt te begrijpen dat een samenwerking, en wederzijds respect de grootste kwaliteitsslag is. Een ander iets gunnen en samen de branche gezond maken door te samen te verbeteren geeft je ook pas een goede stem naar de politiek.De beste stuurlui aan de wal.

Willy Davina|25.06.15|13:01

Ik weet nu wat je collega’s zijn, ik heb een ongelukje gehad heb mijn voet op 2 plaatsen gebroken echt ellende dus, alle leerlingen afbellen.
Dit omdat ik niet kan en mag rijden nu zat ik met een TTT en heb toen een bevriende collega opgebeld of hij voor mij kon en wilde rijden en dat is opgelost.
Zodat mijn leerling zijn TTT kan doen, Allert alvast bedankt ik bedoel maar.

Klaas Kok|26.06.15|18:52

Het blijkt alweer .DE RIJSCHOLEN ZIJN WEER DE LUL,het is nog steeds een doodgeboren kind!!!!!!!!!

Kees Foks|27.06.15|21:36

Komt natuurlijk omdat het aantal beroepsrijscholen (meer dan 40 eerste examens per jaar) gering is. Een kleine beroepsgroep dus. En de Bovag is een belangenorganisatie voor tal van garage gerelateerde beroep en weet hun belang goed te vertegenwoordigen. Echte voor de rijscholen stelt de BOVAG zich gek genoeg op als een consumenten organisatie om de leerling belangen te beschermen.En weet niets in Den Haag voor de rijscholen te regelen.
Vandaar dat er een lage organisatiegraad is onder rijscholen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.