Bijtelling privégebruik lesauto naar 22 procent vanaf 2017

Rijschoolhouders die hun lesauto privé rijden, gaan vanaf 2017 meer betalen door de vaststelling van een algemeen bijtellingstarief van 22 procent voor alle reguliere auto’s. Alleen voertuigen die honderd procent elektrisch zijn of op waterstof rijden, vallen vanaf dan in de lage bijtellingscategorie van vier procent. Dat heeft het kabinet vrijdag bekendgemaakt. Ook de wegenbelasting (mrb) en aanschafbelasting (bpm) van semi-elektrische auto’s worden op termijn gelijkgetrokken met die van voertuigen op traditionele brandstoffen.

Dat het autobelastingbeleid op de schop zou gaan, was al bekend. Het aantal bijtellingstarieven wordt fors gereduceerd van vijf percentages dit jaar naar vier percentages volgend jaar en uiteindelijk twee percentages in 2019 (zie overzicht onderaan dit artikel).

Milieuvriendelijk

De maatregelen moeten de explosieve groei van stekkerhybrides een halt toeroepen. Kopers van dergelijke voertuigen hebben de afgelopen jaren kunnen profiteren van diverse gunstige fiscale milieumaatregelen. Met die semi-elektrische auto’s worden echter veel benzinekilometers gemaakt, waardoor ze in praktijk lang niet altijd milieuvriendelijk zijn.

Alleen de auto’s die daadwerkelijk uitstootvrij rijden, gaan vanaf 2017 in de vier-procentscategorie vallen. In de praktijk betekent dit dat uitsluitend voertuigen die volledig op waterstof of elektriciteit rijden, een lage bijtelling krijgen. Daarbij is het niet van belang of de energiedragers ook uitstootvrij zijn geproduceerd voordat ze in de auto terechtkomen. Daarnaast blijft de mrb- en bpm-vrijstelling voor uitstootvrije voertuigen van kracht.

Bovag-voorzitter Bertho Eckhardt is niet ontevreden over de Autobrief: “De marktverstoring wordt aangepakt. Autorijden wordt goedkoper, auto aanschaffen voor de particulier en werkgever ook. De oneerlijke stimulering van sommige leaseauto’s wordt rechtgetrokken.”

Zakelijk gebruik

De nieuwe percentages gelden voor wie na 31 december 2016 een nieuwe auto koopt voor zakelijk gebruik. Wie vóór die tijd al een voertuig heeft gekocht, blijft het bij aankoop geldende percentage betalen.

Voor de lage bijtelling is wel een beperking gemaakt. Alleen auto’s die minder kosten dan vijftigduizend euro vallen volledig in de vier-procentscategorie. Die beperking gaat gelden vanaf 2019. Geen goed nieuws voor wie bijvoorbeeld de populaire Tesla Model S wil kopen. Deze zijn vaak duurder, waardoor die auto’s slechts gedeeltelijk in het lage belastingtarief vallen.

Diesel

Tegelijkertijd met de gewijzigde bijtelling, verandert ook de bpm. Deze wordt geleidelijk verlaagd met gemiddeld twaalf procent tot 2020. Een volledige afschaffing van de bpm is echter niet aan de orde.

Daarnaast wil het kabinet dat voor oude dieselvoertuigen meer mrb wordt betaald. Personenauto’s die op diesel rijden, ouder zijn dan twaalf jaar en geen roetfilter hebben, betalen vanaf 2017 ongeveer 250 euro per jaar extra. Busjes zonder roetfilter betalen zo’n 69 euro extra per jaar.

Akkoord

Coalitiepartijen PvdA en VVD zouden al een akkoord hebben bereikt over de nieuwe plannen. De Tweede en Eerste Kamer moeten nog wel hun goedkeuring geven. In de Eerste Kamer heeft de coalitie geen meerderheid en is steun van oppositiepartijen noodzakelijk.

Volgens verantwoordelijk staatssecretaris van Financiën Eric Wiebes betekenen de maatregelen noch een verhoging, noch een verlaging van de totale inkomsten aan autobelastingen. Het pakket aan wetswijzigingen zou budgettair neutraal moeten zijn.

Voorbeeldberekening

Wat de maatregelen in de praktijk ongeveer betekenen, berekenen we aan de hand van de Volkswagen Golf Bluemotion. Met een cataloguswaarde vanaf 23.390 euro en een inschaling in de belastingschijf van 42 procent komen we met een bijtellingstarief van 14 procent uit op: €23.390 x 14% x 42% / 12 maanden = €115 netto bijtelling per maand.

In het nieuwe stelsel verandert het tarief van 14 naar 22 procent. Het bedrag komt dan voor dezelfde auto uit op: €23.390 x 22% x 42% / 12 maanden = €180 netto bijtelling per maand. De maandelijkse kosten liggen daardoor in dit voorbeeld ruim 56 procent hoger dan in de oude situatie.

De bijtelling in de periode 2016-2020:

Bijtellingspercentages Autobrief 2 2017 2020

Lees ook: Voorstel voor één bijtellingstarief auto van de zaak

Auteur: Lars Verpalen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Bijtelling privégebruik lesauto naar 22 procent vanaf 2017 | RijschoolPro

Bijtelling privégebruik lesauto naar 22 procent vanaf 2017

Rijschoolhouders die hun lesauto privé rijden, gaan vanaf 2017 meer betalen door de vaststelling van een algemeen bijtellingstarief van 22 procent voor alle reguliere auto’s. Alleen voertuigen die honderd procent elektrisch zijn of op waterstof rijden, vallen vanaf dan in de lage bijtellingscategorie van vier procent. Dat heeft het kabinet vrijdag bekendgemaakt. Ook de wegenbelasting (mrb) en aanschafbelasting (bpm) van semi-elektrische auto’s worden op termijn gelijkgetrokken met die van voertuigen op traditionele brandstoffen.

Dat het autobelastingbeleid op de schop zou gaan, was al bekend. Het aantal bijtellingstarieven wordt fors gereduceerd van vijf percentages dit jaar naar vier percentages volgend jaar en uiteindelijk twee percentages in 2019 (zie overzicht onderaan dit artikel).

Milieuvriendelijk

De maatregelen moeten de explosieve groei van stekkerhybrides een halt toeroepen. Kopers van dergelijke voertuigen hebben de afgelopen jaren kunnen profiteren van diverse gunstige fiscale milieumaatregelen. Met die semi-elektrische auto’s worden echter veel benzinekilometers gemaakt, waardoor ze in praktijk lang niet altijd milieuvriendelijk zijn.

Alleen de auto’s die daadwerkelijk uitstootvrij rijden, gaan vanaf 2017 in de vier-procentscategorie vallen. In de praktijk betekent dit dat uitsluitend voertuigen die volledig op waterstof of elektriciteit rijden, een lage bijtelling krijgen. Daarbij is het niet van belang of de energiedragers ook uitstootvrij zijn geproduceerd voordat ze in de auto terechtkomen. Daarnaast blijft de mrb- en bpm-vrijstelling voor uitstootvrije voertuigen van kracht.

Bovag-voorzitter Bertho Eckhardt is niet ontevreden over de Autobrief: “De marktverstoring wordt aangepakt. Autorijden wordt goedkoper, auto aanschaffen voor de particulier en werkgever ook. De oneerlijke stimulering van sommige leaseauto’s wordt rechtgetrokken.”

Zakelijk gebruik

De nieuwe percentages gelden voor wie na 31 december 2016 een nieuwe auto koopt voor zakelijk gebruik. Wie vóór die tijd al een voertuig heeft gekocht, blijft het bij aankoop geldende percentage betalen.

Voor de lage bijtelling is wel een beperking gemaakt. Alleen auto’s die minder kosten dan vijftigduizend euro vallen volledig in de vier-procentscategorie. Die beperking gaat gelden vanaf 2019. Geen goed nieuws voor wie bijvoorbeeld de populaire Tesla Model S wil kopen. Deze zijn vaak duurder, waardoor die auto’s slechts gedeeltelijk in het lage belastingtarief vallen.

Diesel

Tegelijkertijd met de gewijzigde bijtelling, verandert ook de bpm. Deze wordt geleidelijk verlaagd met gemiddeld twaalf procent tot 2020. Een volledige afschaffing van de bpm is echter niet aan de orde.

Daarnaast wil het kabinet dat voor oude dieselvoertuigen meer mrb wordt betaald. Personenauto’s die op diesel rijden, ouder zijn dan twaalf jaar en geen roetfilter hebben, betalen vanaf 2017 ongeveer 250 euro per jaar extra. Busjes zonder roetfilter betalen zo’n 69 euro extra per jaar.

Akkoord

Coalitiepartijen PvdA en VVD zouden al een akkoord hebben bereikt over de nieuwe plannen. De Tweede en Eerste Kamer moeten nog wel hun goedkeuring geven. In de Eerste Kamer heeft de coalitie geen meerderheid en is steun van oppositiepartijen noodzakelijk.

Volgens verantwoordelijk staatssecretaris van Financiën Eric Wiebes betekenen de maatregelen noch een verhoging, noch een verlaging van de totale inkomsten aan autobelastingen. Het pakket aan wetswijzigingen zou budgettair neutraal moeten zijn.

Voorbeeldberekening

Wat de maatregelen in de praktijk ongeveer betekenen, berekenen we aan de hand van de Volkswagen Golf Bluemotion. Met een cataloguswaarde vanaf 23.390 euro en een inschaling in de belastingschijf van 42 procent komen we met een bijtellingstarief van 14 procent uit op: €23.390 x 14% x 42% / 12 maanden = €115 netto bijtelling per maand.

In het nieuwe stelsel verandert het tarief van 14 naar 22 procent. Het bedrag komt dan voor dezelfde auto uit op: €23.390 x 22% x 42% / 12 maanden = €180 netto bijtelling per maand. De maandelijkse kosten liggen daardoor in dit voorbeeld ruim 56 procent hoger dan in de oude situatie.

De bijtelling in de periode 2016-2020:

Bijtellingspercentages Autobrief 2 2017 2020

Lees ook: Voorstel voor één bijtellingstarief auto van de zaak

Auteur: Lars Verpalen

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.