rijles, rijexamen, rijinstructeur, examinator, lesauto

Slagingspercentages door heel Nederland mijlenver uit elkaar

Het verschil in slagingspercentage tussen het CBR-centrum met de beste cijfers (Almelo, 61,2%) en met de slechtste cijfers (Rotterdam, 37,8%) bedraagt bijna 25 procentpunten. Daarnaast trekken de centra in Noord-Holland en Zuid-Holland het landelijk gemiddelde voor praktijkexamens B met bijna vier procent naar beneden. Dat blijkt uit een data-analyse van CBR-cijfers door VerkeersPro. Het CBR kan de verschillen niet verklaren.

De cijfers die zijn geanalyseerd beslaan de periode van 1 oktober 2014 tot en met 30 september 2015. Daarin was het gemiddelde slagingspercentage voor eerste examens en herexamens bij elkaar 48,6 procent. Niet alleen tussen examencentra zijn grote verschillen te vinden: ook de provincies verschillen stevig van elkaar. Heel Zuid-Holland scoort waardeloos met gezamenlijk net iets meer dan 42 procent geslaagden, terwijl in Overijssel en Limburg bijna aan 60 procent een rijbewijs wordt vergeven.

Grote verschillen

De verschillen tussen de CBR-centra qua examenresultaten zijn stevig, zo blijkt uit de cijfers. Aan de bovenkant van de lijst zijn Almelo, Schalkhaar (inmiddels overgegaan in Deventer) en Sittard absolute toplocaties om je rijbewijs te halen. Hier is het slagingspercentage zestig procent of meer, en daarmee stijgen deze locaties ver boven het landelijk gemiddelde uit. Ook in Terneuzen en Enschede scoren kandidaten met ruim 58 procent slagenden bovenmatig goed.

Het verschil met de onderkant van de lijst is schrijnend te noemen. Rotterdam en Rijswijk, waar het hoofdkantoor van het CBR is gevestigd, halen allebei de 40 procent niet. Qua eerste examens haalt Rotterdam maar nipt de 35 procent. Maar ook Breda, Barendrecht en Amsterdam leveren relatief gezien zeer weinig nieuwe rijbewijzen af aan kandidaten. In de hoofdstad, waar verreweg het hoogste aantal examens wordt afgenomen van alle locaties, haalt gemiddeld iets meer dan vier op de tien kandidaten het eerste rijexamen of herexamen.

Provinciale verschillen

De verschillen zijn verder door te voeren dan alleen per CBR-centrum. Ook wanneer deze per provincie worden samengevoegd en hier de gemiddelden van worden vergeleken, blijven grote verschillen bestaan. Wat vooral opvalt, is de bepalende rol van Noord-Holland (46,2%) en Zuid-Holland (42,3%). Deze provincies zijn de enige die onder het landelijk gemiddelde vallen, en trekken daarmee het geheel naar 48,6 procent. Zonder deze provincies zou het gemiddeld slagingspercentage 52 procent bedragen.

Wat verder blijkt, is dat op het platteland wel degelijk meer geslaagden worden afgeleverd dan in de stedelijke gebieden. Limburg, Zeeland en Overijssel scoren zelfs allemaal ruim boven de 55 procent. Maar ook Drenthe, Flevoland en Groningen scoren opmerkelijk ruim boven de 50 procent. Opvallende achterblijvers daarbij mogen Friesland en Noord-Brabant heten, die beide rond het landelijk gemiddelde zwemmen. In het zuiden is dat vooral de schuld van Breda.

Structurele verschillen

De verschillen werden door VerkeersPro ongeveer vijf jaar geleden ook al eens aangehaald. Toen kwamen globaal gezien dezelfde cijfers naar boven: Rotterdam, Amsterdam en een aantal andere CBR-centra in de Randstad scoren zeer slecht (tot onder de 40 procent), terwijl bijvoorbeeld Almelo, Deventer en Enschede continu hoge gemiddelden overleggen.

Die verschillen kent het CBR, laat woordvoerder Nathalie Dingeldein weten. Verklaren is echter lastig. “Natuurlijk heb je verschillen in infrastructuur, maar tijdens praktijkexamens treden ook externe factoren op zoals regen of felle zon. Dat doet niets af aan de maatstaven die onze examinatoren hanteren volgens de wettelijke eisen. Zij zijn vakmensen die zijn opgeleid om dit te beoordelen en kunnen echt wel toetsen of iemand een geschikte bestuurder is.”

Lars Verpalen

Lees ook: Plattelanders slagen anderhalf keer vaker dan stadsjongens

Auteur: Lars Verpalen

11 reacties op “Slagingspercentages door heel Nederland mijlenver uit elkaar”

Kees Foks|29.10.15|12:35

De verschillen verbazen mij niets en zegt vooral iets over de rijscholen en mentaliteit in de grotere steden uitzonderingen daar gelaten . rijden voor 20 euro per uur en je geld verdienen aan het verkopen van zoveel mogelijk examens is ook een verdienmodel tenslotte. Veel nieuwe kleine rijscholen die zonder verder op te vallen en vlug zwart geld verdienen is natuurlijk ook alleen mogelijk in grote steden . dat is op het platteland uitgesloten

Jaap van den Berg|29.10.15|17:31

Wat is het doel van dit artikel??

Els van Voren|29.10.15|23:05

@Jaap, ik denk om het zo geliefde slagingspercentage weer even belangrijker te maken dan het is.

opvallend dat de “betere” slagingsprecentages in het oosten en zeeland liggen. wat te denken van het verschil in verkeersdrukte ten opzichte van de randstad?
dit afgezien van het zwart lessen voor afbraakprijzen.

Kees Foks|30.10.15|18:16

omdat je op het platteland wel kwaliteit moet leveren anders hou je het geen 36 jaar vol . verschil is er inderdaad in infrastructuur in Rotterdam sta je voornamelijk stil en hobbel je van verkeerslicht naar verkeerslicht . een keer inhalen op een 80 km weg komt daar niet aan de orde ,evenals het rijden op een autoweg/snelweg met 100km .En hier leg je per rijles 50km af dus een kandidaat heeft veel meer ervaring dan bij 8 km per rijles

Hans Kuiper|01.11.15|13:32

Het is natuurlijk belachelijk te suggereren dat de kwaliteit van de rijscholen/ rijopleidingen in de randstad de oorzaak zou zijn van deze opmerkelijke verschillen in het slagingspercentage. Het CBR heeft er geen verklaring voor maar veegt wel gelijk haar eigen straatje schoon door zonder enig onderzoek te stellen dat de verschillen in de infrastructuur en andere factoren niets af doen aan de gelijkwaardigheid van de maatstaven die de examinatoren door het gehele land zou hanteren.

Hans Kuiper|01.11.15|13:37

Ik pleit voor een onafhankelijk landelijk onderzoek en vergelijking naar de kwaliteit, het niveau en de gelijkwaardigheid van de CBR-examens. Het CBR is hierbij als slager die zijn eigen vlees zou keuren uiteraard ongeschikt.

Leon Crommentuijn|05.11.15|14:38

Toevallig stuit ik op dit artikel. Ik vind het heel opvallend dat er een groot verschil is tussen grote steden (vooral in het westen van het land) en de rest. Het lijkt er toch heel sterk op dat het verschil in verkeersdrukte en complexiteit van de verkeerssituatie verklaringen zijn.
CBR zou toch eens daar meer aandacht aan moeten schenken! Dit lijkt toch op een regionale ongelijkheid, zijn geslaagden uit minder drukke gebieden dan wel goed voorbereid op rijden in drukke, stedelijke gebieden?

Youran van Ark|07.11.15|10:42

Je herkent provincialen gelijk aan hun rijstijl in bv Amsterdam. Ze weten gewoon niet hoe ze met de drukte moeten omgaan. Ik neem zelf sporadisch wel eens examens af buiten de randstad. Het rustige verkeersbeeld daar, maakt het een stukje makkelijker rijden. Dat is toch logisch? Dat er in de randstad minder bedreven instructeur zijn is ook logisch. Het aantal rijscholen is veel hoger, dus de kans op prutsers ook.

Leon Crommentuijn|11.11.15|12:16

Het artikel bleef me boeien en ik ben er eens verder ingedoken met wat andere cijfers. Lees: http://lc-onderzoekenmeer.nl/recent-geslaagde-chauffeurs-van-het-platteland-zijn-niet-voorbereid-op-de-stad.html

Rianne van Huizen|02.08.17|19:54

Ik mis de slagingspercentages van de examinators. Waar blijven die ? Is dat transparantie waarover ze het hebben. Klein voorbeeldje: In Rotterdam bepaald de kandidaat wanneer ze examen doen, niet in samenspraak met instructeur. Anders gaan ze naar een ander.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.